
גורמים רבים אחראים למצבה של מערכת הכשרות הממלכתית כיום, אך השפעתה של המערכת המשפטית על טיב הכשרות בארץ ניכרת בכמה צעדים לאורך השנים האחרונות. נמנה כמה דוגמאות מרכזיות:
סגירת מעבדות ביקורת - כולנו מכירים את המצב העגום בתחום ירקות העלים, כשחברות רבות משווקות ירק המסומן כ'נקי מחרקים' כשהוא לא נקי בהכרח. האם זו גזירת גורל? מסתבר שממש לא. לפני כ-15 שנה הרבנות הראשית החליטה לטפל בעניין והקימה מעבדת ביקורת, המעבדה בדקה ופרסמה לציבור אלו חברות יצאו באמת נקיות ואלו לא. היצרנים שלא ממש שמחו מהעניין עשו מה שתמיד עושים כאן - פנו לבג"צ. בג"צ אפילו לא היה צריך לפסוק בנושא, המדינה הודיעה לבית המשפט שהמעבדה תסגר, ומאז ועד היום אין לרבנות הראשית מעבדות פיקוח על ירקות עלים, והתחום פרוץ לחלוטין!
אכיפת הונאה בכשרות - איך אתם יודעים שמה שכתוב עליו 'כשר' באמת כשר? הונאות וזיופים מאתגרים את מערכת הכשרות ואת צרכני הכשרות שנים רבות. כדי למנוע אותם העניקה הכנסת באמצעות חוק הכשרות סמכויות אכיפה לרבנות הראשית. אם כך, אתם בוודאי שואלים, איך זה שעדיין יש מאות זיופים שפועלים בכל שנה? אז ככה, ברבנות הראשית קיימת מחלקה שתפקידה לאכוף את החוק ולקנוס זייפנים. כל מי שמקבל קנס במדינת ישראל רשאי להגיש בקשה להישפט. וכאן מגיע ה'אבל' הגדול. כשבעל עסק מגיש בקשה להישפט התיק עובר לידי הפרקליטות שצריכה לתבוע אותו בבית המשפט. ולפרקליטות? זה כנראה לא היה כל כך חשוב. במשך מעל עשור שנים לא הוגשה תביעה אפילו כנגד זייפן אחד! המציאות הייתה כה ידועה עד שבריש גלי זייפני הכשרות עודדו נוספים להצטרף אליהם, והסבירו להם כיצד להימלט מהקנס.
גם את זה ניסה המחוקק לשנות. לפני כמה שנים בהתערבות השר סמוטריץ מונה לרבנות הראשית תובע עצמאי שיעסוק בניהול התיקים בבתי המשפט. מה קורה איתו כיום? התובע מובטל תקופה ארוכה ולא מוגשות תובענות כלל כנגד זייפני כשרות, באופן אבסורדי זה קרה לאחר כמה פסקי דין בערכאות זוטרות לטובת הרבנות הראשית מתוך הבנה שאכיפה משפטית תקשה על זייפני הכשרות לפעול.
כשרות ללא פיקוח - אתם רואים תעודה בעסק, ואין לכם מושג אם עומד מאחוריה גוף מוסמך? מסתבר שגם זו לא גזירת שמים. בחוק שחוקקה הכנסת היא ביקשה לעשות סדר בנושא וקבעה שאסור לפרסם עסק ככשר ללא פיקוח מגוף מוסמך. אז איך זה שעדיין בעסקים תלויות תעודות רבות שמאחוריהן עומדים גופים מפוקפקים? לפני כמה שנים המרכז הרפורמי לדת ומדינה ביחד עם כמה בתי עסקים שלא היו כשרים ע"פ החוק הגישו עתירה לבג"צ, ובית המשפט, בהחלטה דרמטית, פתח "שער שלישי" וקבע שלבתי עסק שאינם כשרים ע"פ חוק מותר לפרסם הצהרה כשרותית מטעם בעל העסק. פסיקה זו גרמה לפריחה משמעותית של זייפני כשרות שהנפיקו תעודות המסוגננות לכאורה כהצהרה של בעל העסק, כשלצרכני הכשרות נראית התעודה רגילה לכל דבר.
רפורמת הכשרות - רפורמת הכשרות שפגעה בטיב הכשרות במדינת ישראל (והיתה עלולה לפגוע הרבה יותר אם לא היתה נעצרת) לא נוסדה על ידי בג"צ, אך הוא בהחלט נתן לה גב ותמיכה. רפורמת הכשרות של כהנא עברה בניגוד גמור לכל העמדות של הוועדות הממשלתיות שהיו בעבר, בעבודת מטה חפוזה ובמהירות רבה, בניגוד לעמדת מבקר המדינה ובניגוד לעמדת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים. על אף שהיא לא עמדה בשום מנהל תקין, בג"צ הבין את גודל השעה ונרתם לכך שהרפורמה תעבור. כל העתירות שהוגשו כנגדה נדחו על ידי השופטים והרפורמה יצאה לדרך.
גם כדי לתקן את מערכת הכשרות - הכרחי לתקן את מערכת המשפט!