אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, מתייחסת בערוץ 7 לביקורת שהתעוררה בנוגע לתוכנית הלימודים החדשה - הכוללת בין היתר - התייחסות לרפורמה המשפטית.
"מדובר בתוכנית שנשענת על חוזר מנכ"ל שנת 2016, נוצרה על ידי אנשי מקצוע, ועוסקת בניהול קונפליקטים. זו לא תוכנית פוליטית לצד מסויים אלא כזו שגובשה באופן מקצועי כדי לתת את המקום לכל הדעות הקיימות במדינה. כל מורה שרוצה להביע את דעתו יכול, אבל חשוב שנדאג שהתלמידים יכירו גם את מגוון הדעות האחרות, כי אנחנו לא חיים בעולם ריק", מסבירה זלצמן בשיחה עם ערוץ 7.
"אנחנו רוצים שהמנהלים והמורים ירגישו שהמקום שלהם בכיתה ובבית הספר הוא כזה שפתוח למגוון הדעות. השר הכריז שהשנה נפתח בתוכנית של חינוך לכל הדעות ולימוד ניהול מחלוקות. אנחנו כולנו כאן נמצאים במדינה כדי להישאר ועלינו להכיר בדעות של האחר, בכאב של האחר, ולהבין שהמגוון במדינה הוא הכוח שלה. השנה תופעל תוכנית לכל הגילאים, מגן ועד תיכון, וכל אחד ילמד את הנושא לפי הרמה המתאימה לו. בחינוך העל יסודי כמובן שנתייחס גם לרפורמה המשפטית. זו אינה תוכנית שהיא חובה אלא היכולת ליישם אותה נתונה ביד כל מנהל. אנחנו הענקנו את הכלים בנושא", היא מוסיפה.
לדבריה, תוכנית הלימודים תייצר חיבור גם לקדמה הטכנולוגית, לצד מתן מקום ומרחב לכל תלמיד. "אנחנו נמצאים בשלב שהכל משתנה. לדעתנו, כדי לחיות בעולם משתנה וללמד כמו שצריך, צריכים להתייחס לכמה נושאים. הדבר הראשון הוא הלמידה הרגשית-חברתית. מצד אחד אנחנו צריכים שהתלמידים והמורים יכירו את החוזקות והיכולות שלהם. מצד שני, אנחנו רוצים שיוכלו להסתכל בשינויים שקורים בעולם ובארץ, ולהיות גמישים אליהם".
"מעבר לכך, אנחנו בתוכנית האסטרטגית של משרד החינוך רוצים להקנות מיומנויות דינמיות, כשהמרכזית בהן היא ניהול קונפליקטים בראש ובראשונה עם עצמך. אנחנו נמצאים בעידן שבו צריך תלמיד לעמוד על דעתו ומצד שני לשנות ולהשתנות. צריך לדעת לעבודה בקבוצה ולהיות איש צוות ובמקביל להכיר את החוזקות והיכולות של הפרט ולהכיר את הערך המוסף שבו".
גם נושא הבינה המלאכותית יזכה להעצמה מצד צוותי ההוראה. "הבינה המלאכותית מעצימה את היכולות של הלומדים ואנחנו נמצאים בתהליכים שזה נמצא בתוך תוכניות העבודה - מתוך הבנה שכשילד ידע לעבוד עם בינה מלאכותית - זה יסייע לו בעתיד. משהו חשוב בתהליך הזה הוא העצמת החשיבה הביקורתית. אנחנו כבר לא נבקש רק ידע או מידע, אלא לבחון את הדברים, לייצר השוואות ולתת את הקול הייחודי של התלמיד".