בפרשת ניצבים פונה משה-רבנו ביומו האחרון במעמד הברית לכלל ישראל, מבעלי אחריות שהינם בעלי סמכות כראש השבט, עד לבעלי אחריות הגם שאין להם סמכות כשואב המים.
'אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹקיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ'. אומר רש"י: החשוב חשוב קודם. חשיבות זו אינה לשון כבוד, אלא לשון כובד, כובד האחריות. גודל האחריות כגודל הסמכות. כרוכות ירדו הן לעולם.
בשבת שעברה קראנו על הערבות ההדדית שווה לכל נפש. ערבות בה הכל חשובים במידה שווה. 'כל ישראל ערבים זה לזה', בין אלה המתאספים ומשמיעים קולם במערב ארצנו ובין אלה המתאספים ומשמיעים קולם במזרחה. במודע או שלא במודע, יהיה גובה המחיצה האידאולוגית או הסוציו אקונומית ביניהם אשר יהיה. ערבות זו קרמה עור וגידים עם הכניסה לארץ.
'וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ.. ', אומרת הגמרא במסכת סוטה ל"ז: משקבלו עליהם את השבועה בהר גריזים ובהר עיבל, נעשו ערבים זה לזה. אחריות הדדית אפילו במקום שאין סמכות.
עתה, בפרשנו, מצוינות רמות שונות של סמכות ואחריות. בספרו 'אוזניים לתורה', מבאר הרב זלמן סורוצקין הידוע בכינויו, הרב מלוצק, שהיה אב"ד לוצק באוקראינה לפני השואה, כי אינה דומה אחריותו של איש פשוט המקבל עליו לשמור את כל המוטל עליו כיהודי, לאחריות ראש השבט, הזקן או אף השוטר כי אלה אמורים לקבל עליהם לשמור את הברית כיהודי, אך גם לשמור אמונים למשרתם הגבוהה, ולמלא את תפקידיהם מתוך תחושת אחריות ביושר ובלב תמים, גם כלפי מי שאמור להישמע להם.
זקן זה האמור, משמעותו כבישעיהו ט', 'זָקֵן וּנְשׂוּא-פָנִים, הוּא הָרֹאשׁ'. הוא, כמו גם השופטים והשוטרים בעלי הסמכות לפסוק, להורות, לעצור וכדומה, הינם גם בעלי האחריות המוסרית בדרגה גבוהה הכוללת הן את שמירתם על המוטל עליהם בפן האישי, והן את המוטל עליהם מכוח המשרה הציבורית.
אלה יבחנו במה שהם עושים, ולא פחות במה שאינם עושים כרפואה מונעת ובכך עלולים להכשיל את הציבור. על אלה נאמר בזיכרונות שבתפילת מוסף, בראש השנה הקרב ובא, 'מעשה איש ופקודתו ועלילות מצעדי גבר'. אלו הם הנושאים משרה ציבורית. הזכות להורות לציבור את הדרך אשר ילך בה ואת המעשה אשר יעשה, שהיא 'פקודתו', מחייבת את נושא המשרה המורם מעם, לתת דין וחשבון לציבור הכפוף למשמעתו ופקודתו.
על אלה אומר הפסוק: 'הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם'. אומר הספרי, 'וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם' כלומר שאשמותיהם של ישראל תלויים בראשי השופטים שלהם שלא מחו ביד עוברי עבירה.
בדומה נאמר בפרשת ויקרא, 'אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא... וְאָשֵׁם' וכי מהו חטאו? – הנשיא חטא בכך שהעם חטא. ביומו האחרון, מצווה מנהיגם של ישראל, שכל איש מישראל, תהא דרגתו אשר תהא, עליו לשמור על הברית ועל האלה, אך לא פחות מכך לדאוג שפקודיו, אלה שבסמכותו ושעליהם הוא משפיע, ישמרו אף הם את כל דברי החוקה הזו. לקצין אחריות על כל פקודיו, ולתלמידי חכמים, דיינים, שופטים ושוטרים, אחריות על כל איש ישראל, כל אחד לפום דרגתו ותפקידו. לכן אם איש ישראל חוטא, אמורים ראשי שבטיכם לשאת בעונש, כי כשלו באחריותם ולא השכילו להרתיע את החוטא.
הגאון מוילנא למד שעות רבות ביממה, מסופר שמשחלה, הורה לו הרופא שבשל חולשתו, יצמצם בשעתיים את שעות הלימוד שלו. ענה הגר"א, איני יכול. לכמות שעות לימודי ביממה ישנה השפעה עצומה, שהרי אם אשמע לכבוד הרופא, קיימת סכנה שתלמידיי יצמצמו אף הם בשעתיים את שעות לימודיהם, וכן הלאה ב'שרשרת המזון', עד שמי שנטה לחלל שבת ונרתע עד כה, יחללה, ומי שחפץ אך נרתע עד כה מלשאת נכריה, ישאנה... כך חש הגר"א את כובד אחריות שנבע מגודל הסמכות שהייתה לו כלפי שומעי לקחו. כך אמור לחוש כל מי שזכה להיות 'זָקֵן וּנְשׂוּא-פָנִים, הוּא הָרֹאשׁ'.
על אחריות גדולה מנשוא זו של בעלי משרות ציבוריות, אומר רש"י בפרשתנו: הכתוב אומר 'הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹקינוּ' - היה ואתם ראשי העם תאמרו: וכי מה בידינו היה לעשות? הרי אתה, ריבונו של עולם, מעניש את הרבים על הרהורי, חטאי היחיד? שהרי נאמר בפרשה: 'פֶּן יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה' אלוקינו, לָלֶכֶת לַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם, פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה", או אז "וְרָאוּ אֶת מַכּוֹת הָאָרֶץ הַהִיא".
וקשה, הלוא אין אדם יודע במטמוניו, מחשבותיו ומעשיו בסתר, של חברו, הגם שהוא ממונה עליו? עונה הקב"ה: אין אני מעניש אתכם, ראשי העם, על הנסתרות, כי הנסתרות 'לַה' אֱלֹהֵינוּ',כפי שיאמר עם ישראל בתפילת ר"ה, 'אתה זוכר מעשה עולם ופוקד כל יצורי קדם, לפניך נגלו כל תעלומות והמון נסתרות... ואין נסתר מנגד עיניך'.
מאותו יחיד החוטא בסתר, אני ה' כבר אפרע, אבל 'הַנִּגְלוֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ', עליכם לבער את הרע מקרבכם, ואם לא תעמידו את החוטאים לדין ותשפטו אותם כראוי, יענשו הרבים מדין ערבות ואתם ראשי העם מדין ערבות ומדין אחריות, על שלא מנעו, כל אחד מתוקף תפקידו הוא, את התרחשותם.
האחריות כאמור אינה על הנסתרות, על אותם אלה מהעם החוטאים בסתר. אלה יבואו על עונשם ביד הבורא, כפי שאומרת הגמרא במסכת מכות יב': נאמר בשמות כ"א, 'וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ וגו''. כדברי דוד לשאול, שלמרות ההזדמנות שנקרתה בדרכו במערה להרוג את שאול, לא הרגו.
אמר דוד לשאול: 'כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ', במה הכתוב מדבר? בשני בני אדם שהרגו את הנפש, אחד הרג בשוגג ואחד הרג במזיד. לזה אין עדים, ולזה אין עדים.
הקדוש-ברוך-הוא מזמינן את שניהם לפונדק אחד, זה שהרג במזיד יושב תחת הסולם, וזה שהרג בשוגג יורד בסולם ונופל עליו והורגו. זה שהרג במזיד נהרג, וזה שהרג בשוגג גולה . כך הוא באשר לנסתרות שלא יכלו ראשי העם למנוע, אך נסתרות שאירעו ואשר היה ניתן למנעם, וכל שכן הנגלות, אשמתם, כאמור, תלויה בראשי השופטים שלא מחו בידם.
עם זאת, יש נסתרות שאין עליהן אחריות, אך אלה נסתרות במובן של הסתר פנים. אומר פרופ׳ מרדכי רוטנברג, חתן פרס ישראל, בשיחה עם תלמידו ד"ר ברוך כהנא (השטיבל והסטארט-אפ עמ׳ 77, בהוצאת ידיעות אחרונות): אתה חושב שהסתרת פנים של בורא עולם היא בבחינת 'עונש', ואני אומר לך שזו המתנה הכי גדולה שהקדוש-ברוך-הוא נותן לבני אדם. ה׳ אומר: הנגלות - לכם ולבניכם עד עולם, את דרכי ה' הנסתרות ה׳ מקיים, ואתה - אל תתעסק בהן! אתה משוחרר מזה.
תעסוק ביום יום, במציאות שאתה צריך להתמודד עמה. 'ארמי אובד אבי', בנגלה - לבן במתן שתי בנותיו ליעקב חשבה לרעה, אך בנסתרות - בורא עולם חשבה לטובה וקם על ידן בית ישראל. אחי יוסף חשבו, בנגלה - לרעה במכירת אחיהם, אך בורא עולם, בנסתרות - חשבה לטובה, וכך נולד עם הנצח. בנגלה - גם לבן הארמי ולהבדיל אחי יוסף אמורים היו להיענש על חטאם הגלוי.
אשרי איש שלא ישכחך, ובן אדם יתאמץ בך, כי דורשיך לעולם לא יכשלו, ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך. תחל שנה וברכותיה, סמכויותיה עם אַחְרָיוּיוֹתיה.
עו"ד שלום וסרטייל הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל