
דבריו של ראש הממשלה סביב נסיעת המתפללים והחסידים לאומן עוררו פולמוס גדול וסערה לא קטנה במגזר החרדי, בעיקר קביעתו לפיה הקב"ה לא תמיד הגן עלינו בגלות. במגזר החרדי הוגדרו הדברים כמחוצפים ומקוממים. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת 'אורות שאול' מתייחס לסוגיה בראיון לערוץ 7.
האם ניתן להבין את הצד החרדי שמתקומם ומנגד את נתניהו שמגיע מתפיסה שאינה אמונית וזוכר היטב את קורות עם ישראל על אדמת אוקראינה לפני 80 ו-90 שנה? "אין סתירה בין שתי האמירות הללו", אומר הרב שרלו ומוסיף: "צודק מאוד ראש הממשלה וטועה מאוד מאוד מאוד מהמקור שממנו הוא שואב".
"כמי שאינו מגדיר את עצמו כקשור לאמונה, הוא מתעלם מהיות הקב"ה איתנו בכל מצב ומצב, ובכך הוא טועה טעות חמורה. אבל מתחילת התנ"ך ועד אחרון ספרי המוסר אנחנו למדים שרבש"ע איתנו כל הזמן גם בגיא צלמוות וגם בנאות דשא. הוא מלווה אותנו כל הזמן, אבל אין לנו תעודת ביטוח שהוא יציל אותנו מהטעויות שאנחנו עושים. כל כתבי הקודש, כל התנ"ך ודברי חז"ל, מלמדים שאם נעשה דברים לא טובים לא בטוח שקבש"ע יושיע אותנו. דרכי ה' לא ידועות לנו".
משום כך, אומר הרב שרלו, "זו סיטואציה מאוד מוזרה כי ראש הממשלה אומר דברים שהשורה התחתונה שלהם מאוד נכונה, אבל התהום העמוקה היא מהמקור שממנו הדברים יונקים".
על עצם הקביעה שדווקא בגלות לא תמיד היה הקב"ה איתנו, בעוד אנחנו יודעים שגם בארץ ישראל נוכחותו לא הייתה גלויה לעין, היו קשיים ואתגרים שבהם נראה היה שעם ישראל מתמודד לבד, אומר הרב: "ריבונו של עולם תמיד היה עימנו, אבל האם הנהגתו היא הנהגת ישועה והצלה מטעויות ושטויות שאנחנו עושים ביטחונית ורוחניות, או שהנהגתו היא ש'תאכלו את שבישלתם' כפי שבמשפט המלך נאמר שאם אתם רוצים מלך תקבלו מלך, אבל בסוף תזעקו והקב"ה לא יושיע. זו ההנהגה האלוקית כפי שהדגיש זאת החזון איש שאמר שתמיד יהיה איתנו אבל לא הבטיח שהיותו עימנו תביא לנו ישועה וגאולה מהתהומות שאנחנו מכניסים את עצמנו לתוכם".
על עצם התגובה לדבריו אלה של ראש ממשלה בזירה הפוליטית, תגובה שכרוכה מטבע הדברים במגוון שיקולים, אומר הרב שרלו כי הזירה הפוליטית אינה הזירה שבה הוא מצוי, אך עם זאת הוא רואה באירוע זה הזדמנות להכניס לבית המדרש את הדיון סביב סוגיות אמונה וביטחון, ולטעמו "המצפן הנכון ביותר הוא החזון איש", ועל כך, מציין הרב שרלו, ניתן ללמוד מסיפור יהונתן ונערו העולים אל מחנה פלישתים ורגע קודם לכן אומר יהונתן לנערו כי אמנם ה' יכול לעשות הכול ולא יפלא ממנו כלום, אבל "אולי יעשה ה' לנו", כלומר הבחירה במילה אולי מפנימה את ההבנה שאין לנו וודאות במה שיחליט הקב"ה לעשות, על אף שביכולתו לעשות הכול. מידת ביטחון שכזו היא המביאה אותנו לידי מעשה ככל יכולתנו.
"זו דוגמא לכך שישתוללו הפוליטיקאים ומבקשי ההזדמנות לנגח ולהתנצח, אבל כשיש אירוע כזה העולם הרוחני לא צריך להתווכח עם ראש ממשלה או עם שרים ופוליטיקאים אלא לעסוק בבירור לעומק של מידת הביטחון".
בהתייחס לסוגיית מידת הביטחון שאלנו את הרב שרלו אודות הטענה לפיה האמונה הדתית גורמת לעולם העשייה להיות לקוי, מאחר ולצד העשייה קיימת עדיין תלות בכוח עליון. הרב שרלו מציין כי אכן ישנם מצבים וישנם מי שעבורם מידת הביטחון יכולה להוביל לאי עשייה וחוסר מעש, אך התפיסה הטמונה במילה 'אולי', כלומר שאין ביטחון שה' יעשה לנו כי אין אנו יודעים את הנהגתו, היא שמעודדת לעשייה. "גם כשהמצב מיואש ונראה שהכול שחור ואנחנו בתהום עינינו לה', נעשה ככל יכולתנו והוא יעשה הטוב בעיניו".
