
ברקע 100 ימי לחימה, ראש ישיבת אורות שאול, הרב יובל שרלו, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 להקצנת השיח הציבורי וטוען כי למולה אנו צריכים ללמוד יותר לקבל את האחר ולהכילו, ובנוסף להבין כי כוח ההתמדה יסייע לנו במערכה הארוכה.
"בניגוד למשפט המקובל 'כל ההתחלות קשות', אני חושב שהמציאות היא הפוכה, ו'כל ההתמדות קשות'", פותח הרב את דבריו. "אנחנו רואים שאנשים לוקחים החלטות להתחיל דיאטה או ללמוד דף יומי, וההתחלה מאוד מעוררת, אבל ההתמדה בכך קשה מאוד. אנחנו 'התפנקנו' במרכאות במבצעים צבאיים קצרים ובמלחמות קצרות, ומתקשים להבין שלפנינו אתגר ארוך טווח. האתגר הכי חשוב זה לנסות להצמיח את ההבנה שלפנינו מערכה ארוכה ולא פשוטה, ובנוסף לבנות כוחות שיתמידו במערכה וישקמו את הדברים שצריך לשקם, גם מחוץ למעגל הלחימה".
"יש בתוכנו כאלה שלא עברו שינוי משמעותי מבחינת אופי השיח, משני הצדדים", אומר הרב ומתייחס להקצנת השיח. "זה מתחיל קודם כל 'ביודעי הכל', אלו שמשוכנעים שכל האמת נמצאת רק אצלם והצד השני לא לגיטימי, כאילו העולם צבוע שחור לבן והם באיזה מאבק בינארי בו רק הם צודקים. במקביל, אני חושב שרוב מוחלט של החברה בישראל מחפש שיח אחר. כל אחד כמובן ממשיך להיות דבק בעמדותיו, אבל יש מקום של כבוד לצד השני והוא לא מכנה אותו בכינויי גנאי אוטומטיים. אני מאמין שככל שהכוח הזה ילך ויגבר, אז הכוח שלנו להתמיד לאורך זמן ילך ויגבר גם הוא".
הרב התייחס לקבלה וההכלה של דעות שונות בקרב בני יעקב ואמר, "קראנו הרבה בפרשיות השבוע לאחרונה שכדי לשקם את משפחת בית יעקב, כל אחד היה צריך לזוז לאחור, ואין דרך אחרת לבנות מחדש את המשפחה מאשר הדרך הזו של הקבלה וההכלה של האחר במשפחה. אני לא טוען שאין אנשים שחושבים שהן יודעים את הפתרון האולטימטיבי, יש כאלה. אני חושב שהם טועים ורוב מדינת ישראל מבינה שלפנינו שתי מטרות ברורות. החטופים הם לא מטרת המלחמה, אלא חלק ממטרות המלחמה. למלחמה הזו יש מספר מטרות שבמעלה הראשונה, ובתוך המערכת הזו אנחנו מתנהלים".
"אחד הדברים שכדאי לנו לעשות הוא כשם שאנחנו לא רוצים שיכלילו את התפיסה שלנו בגלל כל מיני אמירות קיצוניות, אזי אנחנו צריכים להשליך אותו דבר גם על הצד השני. יש בשני הצדדים תפיסות בינאריות, אבל אנחנו צריכים כל הזמן לחפש את הדרך המשותפת", טוען הרב.
לסיום אומר הרב: "בעשרות השנים האחרונות נוכח לימוד תנ"ך ונבואה יותר ויותר בעולם הציוני-דתי, ואם הזכירו לנו חזור והזכר שעוד לפני תפילה וקורבנות וצומות צריך לעשות תיקון שביסודו של דבר הוא בשני מישורים: הדבר האחד הוא עשיית צדק ומשפט כלפי האנשים השקופים בחברה, והדבר השני הוא חתירה להנהגה שהיא הנהגה ישרה שרועה את עם ישראל בצורה המלאה והטובה שלו. ולכן צעד אחד לפני הליכה לכותל ותפילה וקבלות של תלמוד תורה יותר גדול, שכל אלה כמובן מבורכים, אנחנו צריכים לתקן את הדברים האלה שהורו לנו הנביאים, ומתוך כך לבוא לקב"ה בתפילה ובבקשות".

