רב היישוב שוהם ויו"ר ארגון צהר, הרב דוד סתיו, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 לדילמות המוסריות וההלכתיות שאיתם אנו מתמודדים בסוגיית שחרור החטופים ומציע לבחון את ההסתכלות ברמת המדינה על פני ההסתכלות הפרטית.
"אני חושב שהדילמה המרכזית, גם הלכתית וגם המוסרית, זה בעצם שאלת משקלם של שני ערכים", פותח הרב ומסביר: "מצד אחד חייהם של החטופים שנכון לרגע זה נמצאים בסכנה, וכלשונם של כמה פוסקים נמצאים בסכנה וודאית, מול מעמדה של ישראל, וחייהם של חיילים שיסוכנו בעתיד לאור החלטה זו, וזו כבר סכנה עתידית".
"יהיו כאלו שיגידו שכאשר אתה צריך לשקול סכנה וודאית למול סכנה עתידית, אזי הסכנה הוודאית קודמת. את הדבר הזה ניסח בין היתר הרב עובדיה יוסף. תפיסת העולם הזו, זו תפיסת עולם שתופסת את המציאות בצורתה הפרטית. כלומר שקילת חיים של עשרה היום למול חיים נניח של עשרים בעתיד".
לשיטתו של הרב סתיו: "צריך לומר שיש דבר אחר לגמרי, שאומר בעצם שלא זו צורת החשיבה שיש להתבונן מתוכה על המציאות. כשמדינה מנהלת מאבק ומלחמה, המושגים של סכנה עכשווית ועתידית לא רלוונטיים כי הם לקוחים מעולם הפרט. בעולם המדינה - דברים נוספים נלקחים בחשבון. בהקשר הזה הרבי מילובביץ' מפורסם באמירתו על כך שמחללים שבת על 'ערי הספר', למרות שמדובר שם רק בסכנות ממונות. כלומר אנחנו מבינים שיש פה משהו הרבה יותר רחב".
"אני חושב שעמדתי המוסרית היא שהטענה הזו על הסיכון העכשווי, למרות שיש לה מקום, מדינה לא יכולה להתחשב בדבר הזה בכל מחיר", טוען הרב. "מדינה צריכה לחשוב מהו האינטרס הקיומי של המדינה. נניח שהחמאס יבוא ויגיד שנשחרר את החטופים רק עבור הסכמתה של המדינה לוותר על הנגב, יעלה על מישהו שהדבר הזה יתקבל? הרי כל אחד מבין שלא נעשה את זה. למה? כי המדינה צריכה לעשות את החשבון של עצם הסיכון על קיומה. השאלה איך להעריך את המשמעות של הפסקת הלחימה או קיומה של מדינת ישראל היא שאלה מכרעת".
עוד מוסיף הרב: "אני מסכים ששחרור מספר מסוים של מרצחים הוא מתקבל על הדעת ואפשר לספוג אותו, אבל אני גם מסכים שיש גבול שעם כל הכבוד לטענות מוסריות, זכותה של המדינה להתקיים גובר אם שחרור החטופים יפסיק את הלחימה וימנע בכך את מימוש מטרת הלחימה - מיטוט החמאס."
"אני לא פרשן צבאי. אבל אם אומרים אלופים בצה"ל שצריך להחליט - או מיטוט החמאס או שחרור השבויים, אם זו הגדרת הדילמה, אז מי שאומר ששחרור השבויים גובר, מסכן את קיומה של ישראל", קובע הרב. "כמובן שישנם עוד דילמות, אבל אם הדילמה היא כמו שהגדרתי, אז זו המציאות".
לסיום ביקש הרב להציע הסתכלות אחרת על המציאות, ואמר: "אני רוצה לומר שאסור לנו להאמין שזו הדילמה. אנחנו צריכים להאמין ולעשות הכל כדי שגם נמוטט את החמאס וגם המחבלים ידעו שככל שהם יתעמרו בשבויינו יותר, הם ישלמו מחיר יותר כבד. אני חושב שכעת הם לא מבינים את זה, ואני חושב שככל שנדבק במטרה, ככה נוכל להגיע למימוש שתי המטרות שהוגדרו למלחמה - מיטוט החמאס והחזרת החטופים".