גלישה. אילוסטרציה
גלישה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

לרגל החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת, המטה הלאומי – יחידה 105 בלהב 433 שבמשרד לביטחון לאומי מפרסם נתוני סקר שנערך בקרב בני נוער מכלל החברה הישראלית.

מהנתונים עולה כי שלוש האפליקציות המועדפות על בני נוער יהודים וערבים כאחד (נערות ונערים) הן וואטסאפ, אינסטגרם וטיקטוק.

השימוש בוואטסאפ בקרב בני נוער יהודיים הוא גבוה (84%) לעומת בני נוער ערביים (58%). השימוש באינסטגרם גבוה הן בקרב בני הנוער הערביים (79%) והן בקרב בני הנוער היהודיים ( 71%). השימוש בטיקטוק גבוה הן בקרב בני הנוער הערביים (66%) והן בקרב בני הנוער היהודיים (59%). בני נוער בחברה הערבית מרבים להשתמש בסנאפצ'אט (45%) לעומת בני הנוער בחברה היהודית (5%).

למעלה מ-40% מהנערות בחברה הערבית מבלות חמש שעות ביום ומעלה ברשתות החברתיות, לעומת 26% מהנערים. בקרב בני נוער יהודיים רק 21% הנערות מבלות חמש שעות ביום ומעלה ברשתות החברתיות, לעומת 9% מהנערים.

בקרב בני הנוער היהודיים נצפה שככל שהילדים התבגרו כך עלה משך השימוש ברשתות החברתיות. לדוגמא, באינסטגרם 50% מהמשתמשים היו בגיל 13, ובגיל 17 מספר המשתמשים עלה ל- 77%. בחברה הערבית לא נמצא קשר ישיר בין גיל לבין דפוס השימוש ברשתות החברתיות. לדוגמא, השימוש בטיקטוק התאפיין יותר בקרב קבוצות גיל צעירות - 69% מהמשתמשים היו בגיל 13 ואילו 58% מהמשתמשים היו בגיל 17.

בחברה היהודית נערות נמצאות יותר מנערים באינסטגרם - 81% לעומת 56%, ובטיקטוק 64% לעומת 53% ואילו יותר נערים נמצאים בפייסבוק 19% לעומת נערות 10%.

בחברה הערבית 75% מהנערים נמצאים בטיקטוק ואילו רק 17% בפייסבוק. 81% מהנערות נמצאות באינסטגרם, 54% בוואטסאפ ואילו 49% בסנאפצ'ט.

49% נערים ו- 36% נערות מהחברה היהודית העידו כי הם עושים שימוש ברשתות החברתיות כדי לצרוך תוכן ואקטואליה. בני הנוער הערבים כמעט ולא משתמשים ברשתות לצריכת מידע אקטואלי – נערים 6% ונערות 4%.

נתון משמעותי שעלה מהסקר הוא ש-90% בקרב נערות בחברה היהודית ו-78% בקרב נערים משתמשים ברשתות החברתיות עבור הפגת שעמום, בילוי ופנאי. בחברה הערבית, נתון זה עומד על 75% בקרב נערות ו- 73% בקרב נערים.

מעקב אחר מפורסמים בלט בחברה הערבית ביחס לפעילויות אחרות - 35% בקרב נערות ו- 29% בקרב נערים, כמו גם שימוש בצ'אט - 35% בקרב נערות ו- 19% בקרב נערים.

בני נוער בחברה היהודית (43% מהנערים ומהנערות) נוטים לערוך חיפוש ייעודי מבוסס תוכן. בני נוער בחברה הערבית (28% מהנערות ו- 21% מהנערים) נוטים לעקוב באופן אקראי, לפי אזכור במומלצים.