הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: אלישע גרוסברג

יש לנו זכות גדולה להודות לקב"ה על המבצע הנועז והמושלם הזה שעבר ב"ה בשלום.

אפשר להודות באמירת מזמור קז' בתהילים שנאמר בו "יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק: יוֹדוּ לַיהוָה חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם: כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ", ואפשר גם בדרכים אחרות.

אמנם עיקר הברכה היא ברכת הטוב והמטיב שנועדה להודות על טוב לנו שטוב גם לאחרים. ובהצלה זו ניצלו החטופים, ויש טוב גדול לבני משפחותיהם שהיו בצער ובדאגה כל תקופת השבי, והם בוודאי חייבים לברך הטוב והמטיב.

ויש פה טובה ממשית לכל המשפחות בארץ ישראל שרובן הגדול מגויס למלחמה, לשבור את זרוע הרשעים ולהציל את החטופים. גם ההורים וגם הנשים והילדים שלא שותפים בלחימה ממש, שותפים פיזית במאמץ כשהן לבד בבית כשהבעל או הבן במילואים.

ובאמת כל תושבי המדינה ניצלים כאשר רוח הלוחמים מתחזקת, ורוחם של הלוחמים התחזקה מאוד אחרי השחרור המופלא הזה. ועוד יש כאן השפעה עקיפה לכל תושבי מדינת ישראל שעלולים להינזק משחרור רוצחים בעסקה, שהצלת החטופים מחלישה את הדרישות לשחרור רוצחים בתמורה לשחרור החטופים, שכל שחרור רוצחים הוא סיכון גדול ומוכח לכל אזרחי מדינת ישראל.

ויש כאן גם הצלה לכלל היהודים בעולם, שהחילוץ הזה שובר את רוחם של הרשעים המתהללים בטבח של פראי האדם מעזה. וכעת הם בחינת "שָֽׁמְע֥וּ עַמִּ֖ים יִרְגָּז֑וּן חִ֣יל אָחַ֔ז יֹשְׁבֵ֖י פְּלָֽשֶׁת, אָ֤ז נִבְהֲלוּ֙ אַלּוּפֵ֣י אֱד֔וֹם". הם מבינים שיש אלוקים בעולם ויש יום נקם לאלוקינו.

החילוץ הזה הוא סיבה לברכה לכל אוהבי ה' בעולם, לשמוח כמו ששמח יתרו וברך את ה' - למרות שלא היה בעצמו בשיעבוד מצרים, וכך אמר: "ברוך יהוה אשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה אשר הציל את העם מתחת יד מצרים". וממנו לומדת הגמרא בברכות על חובת ברכות ההודאה.

ולכן נכון לברך ברכת הטוב והמטיב כל עוד אנחנו נמצאים בהתרוממות הנפש בשמחה ביום הזה. ואם אדם חושש ממה שנאמר בפוסקים שממעטים בברכות אלו, יאמרו ברוב עם מזמור לתודה או נשמת כל חי.

וכבר כתב הפסקי תשובות (רכב) "וכבר כתב במשנה ברורה (סק"א) בשם הפרי מגדים שכהיום ממעטין בברכות אלו, ומכל מקום הסומך לברך ברכות אלו כשהשמחה גואה בלבו יש לו על מי לסמוך ושפיר עביד, ואפילו אם אינו מברך – מכל מקום יהא זהיר מיד כשבא לו בשורה טובה להודות להשם יתברך ויאמר הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, ויבקש שכן יעזרהו השי"ת על העתיד.