בכנסת עברה לפני מספר ימים בקריאה ראשונה הצעת החוק שנועדה להגן על עסקים קטנים מתביעות ייצוגיות שהפכו במידה מסוימת למכת מדינה המביאה לקריסת עסקים קטנים בעקבות תביעות קטנוניות שגוררות קנסות ופיצויי ענק.
עורך הדין מתן פריידין, מומחה לתביעות ייצוגיות, סבור כי גם אם הסיבה לתיקון החוק מוצדקת, היא עלולה לפגוע באזרח הקטן מאחר והיא מגוננת גם על תאגידים וחברות ענק.
עם זאת את דבריו הוא פותח בהצבת סימן שאלה על עצם הקביעה לפיה עסקים קטנים מוצאים את עצמם על סף סגירה בעקבות תביעות שכאלה. להערכתו מדובר בטענה חסרת ביסוס שאינה אלא חלק ממהלך יח"צני. בהקשר זה הוא מעיר שבתי המשפט נותנים את דעתם על קמת הפגיעה שתיגרם לעסק בעקבות תביעה ייצוגית משמעותית ובהתאם מגבילים את גובה הפיצוי. "מדובר באזוטריקה. לא שמענו על אירועים כאלה בפועל".
"מעבר לכך, הבעיה האמיתית והגדולה בחוק הזה היא שהכותרת היא הגנה על עסקים קטנים אבל נותנים הנחות נדיבות לעסקים גדולים, כמו הגנה לחברות ביטוח שאינן עסק קטן. באותיות הקטנות של החוק מסתתרת הטבה משמעותית לחברות ביטוח שלא ניתן יהיה לתבוע אותם במידה ומדובר בחוזה ארוך טווח. כך גם הגנה נדיבה על רשויות ציבוריות מתביעות ייצוגיות. גם כך האפשרויות לתבוע רשות ציבורית היא מאוד מופחתת", הוא מעיר ומוסיף כי הוא יכול להבין את ההיגיון שלכאורה אמור היה להיות מאחורי החקיקה, אך "בפועל יש בחוק המוצע הרבה סימני שאלה מי עומד מאחוריו".
לטעמו של פריידין "אם המטרה היא הגנה על עסקים קטנים צריך לפצל את החוק הזה, כי כעת הוא נוגע לכל סעיפי תובענות ייצוגיות מ-2006. אחרי עשרים שנה אפשר לחשוב על רפורמות ודרכי ייעול ושיפור של הכלי הזה של התובעות הייצוגיות, כלי שמחזיר לציבור הרבה כסף, יותר מרגולאטור כמו המפקח על הבנקים".
"אם רוצים לייעל אפשר לפצל ולומר שמוציאים הוראת שעה שלא מאפשרת לתבוע עסקים קטנים ועוסקים מורשים, מי שלא מתאימים לכלי הזה כי הם לא יודעים להתמודד אתו, ולגבי גופים גדולים יותר להשקיע מחשבה ולא להעביר את החוק כלאחר יד. יש מקום להגן על עסקים קטנים נגד החוק הזה, ולא בגלל שהם לא חייבים לשמור על החוק, אלא כי אותם עסקים לא יודעים להתמודד משפטית עם תביעה של מיליונים שמגיעה בעקבות בעיה של הנגשה באתר האינטרנט שלו וכו'. הכלי לא מתאים לזה".
"הרבה מהתביעות כלפי עסקים קטנים היו מוצדקות, אבל לפעמים הכלים לא מותאמים וצריך להתאים את הכלי למטרה ובזה אני יכול להסכים, אבל יחד עם זאת לא להחביא באותיות הקטנות הגנה על גופים גדולים. אין סיבה שעירייה או תאגיד מים שלוקחים מהציבור תעריף גבוה מהמותר בחוק, שגם כך תביעות נגדם כעת מוגבלות, לתת להם עוד כלים בחסות אותם עסקים קטנים. מדוע ולמה".