
בראיון לערוץ 7 מתייחס הרב בני קלמנזון, נשיא ישיבת עתניאל, לתגובות הסוערות בעקבות דברים קשים שנאמרו על ידו על רקע פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט.
הרב קלמנזון שכל את בנו אלחנן קלמנזון בשבעה באוקטובר בבארי ואת אחיינו פדיה מרק הי"ד בקרבות ברצועה. אלחנן ז"ל יחד עם מנחם קלמנזון, והאחיין איתיאל זוהר לחמו במשך שעות רבות מול מחבלי חמאס שטבחו באנשי קיבוץ בארי בעוטף עזה, וחילצו כ-100 מבני הקיבוץ במשך 16 שעות תחת אש.
את הדברים פותח הרב בהערה לפיה היו מי שטענו שרבנים הם פוליטיקאים גרועים, ובעיניו הוא עצמו מהווה לכך הוכחה.
בהתייחס לדברים שנאמרו, אומר הרב קלמנזון: "לא התייחסתי לפיטורי גלנט. אני מנסה להיות לא קשור לשאלה המפלגת את הציבור הישראלי, האם נתניהו הוא המשיח או אויב העם. אני לא חושב שזה העניין ומכיוון שאני לא בקבינט ולא בין יועציו של ראש הממשלה אין לי מושג בדברים הללו. אני גם לא יודע מה הסיבות לפיטורי גלנט, מכיוון שלא הייתי בפורומים הנדרשים ואין לי דעה בעניין הזה".
לעומת זאת, אומר הרב "יש לי ידיעה אחת בנושא של מה שמוגדר בצורה אירונית כחוק הגיוס, מה שמהווה אולי חוק ההשתמטות ואמרתי באותה שיחה שאם פיטורי גלנט היו לצורך מימוש והמשך העוול של אי הנשיאה בנטל של חלק מהציבור, אבל שמסכן בצורה בסיסית את עצם קיומה של מדינת ישראל, אז כמו שיש דגל שחור שבוהק מעל חוק שיפטור חלק מהציבור משותפות עם כלל הציבור, כך גם לאירוע הזה יהיה אותו דגל שחור. אני לא חוזר בי מהדברים האלה, כי להיות ציוני, דתי, ירא שמים ואיש של תורה מחייב להתנגד לחוק הזה".
בעקבות התגובות הסוערות שקיבל לדבריו אומר הרב קלמנזון כי נראה ש"המחנאות והשבטיות היום מונעים מבני אדם להעלות דעה לגופו של עניין", והוא מציג מספר דוגמאות: "כשהתנגדתי להתנתקות וחשבתי שהיא תמיט עלינו אסון, כפי שלדאבוננו התממש, הייתי פאשיסט משיחיסט. כשאמרתי שזה לא הזמן לדבר על חזרה להתיישבות בחבל עזה, גם אם אני מייחל לזה אישית, כי אנחנו מחויבים לחיילים שלנו שלא להיכנס לסוגיות מפלגות, חזרתי להיות שמאלן. כשטענתי שאסור לבטל את החלטת הרבנים על המועמד של הציונות הדתית לרבנות הראשית הפכתי לרב ליבראלי, למרות שחבר הנפש שלי הוא הרב איגרא שבעיניי היה ראוי להיות רב ראשי. כשאני טוען נגד החוק הנורא הזה של ההשתמטות הפכתי מפגין בקפלן, וכשאני אומר שצריך להמשיך להילחם ולא לעשות עסקה בכל מחיר אני הופך אדיש לגורל החטופים...".
"לא יתכן מצב שבו לאדם לא תהיה הכרעה הערכית שלו ללא קיטלוג לשני מחנות, לנו אם לצרינו. מותר להיות ימני לאומי ולומר שאם הקואליציה תחליט על החוק הנורא והאיום הזה זה פשע, בלי להיות חלק ממחאת קפלן. אם אני רוצה להמשיך במלחמה עד לניצחון מוחלט זה לא בגלל שאני לא דואג לחטופים. מותר לחזור לחשיבה עניינית", אומר הרב קלמנזון.
אנחנו מבקשים מהרב לתאר מעט מהתגובות שהגיעו אליו והוא מספר על התגובות המתונות שבהן, ובהן הוא מואשם כמי שפוגע בממשלה, משרת את מטרת השמאל, אידיוט שימושי של השמאל. תגובות שכאלה, הוא אומר, לגיטימיות, ואולי אפילו צודקות וענייניות, אולם היו גם מי שטענו כלפיו, מי שמתגורר בישוב עומק, עוסק בהקמתו של ישוב חדש והיה מהעולים לסבסטיה כאיש שמאל, "זה מוזר", אומר הרב, "כמו האמירה שאני חסר רגישות ואמפטיה לקשב לאנשים ואני לא הומניסט כשהתנגדתי לחלק מעסקאות החטופים".
"אני רוצה להיות ציוני עובד ה' ורוצה את מדינת ישראל, שרידותה והצלחתה, לפעמים אני תומך ולפעמים מתנגד לדברים. לא קראתי לבחירות ולא למחאה. אנסה להילחם בחוק שעלול לחסל את מדינת ישראל וגם יעלה זעם ציבורי גדול על קואליציית הימין ויגרום לאי שרידות הממשלה", משוכנע הרב קלמנזון המציין כי לדבריו הוסיף ואמר כי במקביל "אם הצבא באמת רוצה את החרדים אצלו, הוא חייב להכין להם מערכת שבה יוכלו לשמור את כל אמונתם, להיכנס ולצאת שחור לבן בלי לאתגר את אמונתם", ועל אמירה זו היה מי שטען כלפיו שאינו מבין את צרכי הצבא ואינו עומד מאחורי דיבורו שלו.
"צריך לדייק בדברי האנשים ולהתייחס אליהם באופן ממוקד ואם לא נעשה כך נעצים את השבטיות. אם אמירה כזו או אחרת הופכת אותי לאויב בעיני הצד השני, זהו רעל הקיטוב החברתי, מה שהפיל אותנו בבית שני ובשישה באוקטובר".
בעקבות דבריו אלה של הרב אנחנו שואלים אותו אם יתכן ומה שהוביל את הביקורת החריפה שהוטחה בדבריו היה בחירתו לנקוט בפרשנות לפיה פיטורי גלנט נועדו לאפשר את חקיקת חוק המעונות ולא להעלות את האפשרות שאכן מדובר בפיטורין על רקע חוסר יכולת לגשר על הפערים בין עמדת ראש הממשלה לעמדתו בסוגיית ניהול המלחמה. האם יתכן וזו הסיבה לכך שדבריו גררו ביקורת חריפה כל כך?
"יכול להיות, ואם כך אז זו שגיאה פוליטית ממדרגה ראשונה", אומר הרב ושב על קביעתו לפיה הוא לא מתאים לזירה הפוליטית. "האמירה הזו נאמרה בחוג של רבנים מאנשי הציונות הדתית, ראשי ישיבות הסדר, שמתנגדים לחוק הזה ובעקבות האירועים שאלו את עצמם האם אכן יקרה כאן מסמוס של ההתנגדות לחוק. תהינו כי אנחנו לא יודעים. נכון שאולי הייתי צריך להגיד שאם גלנט, שמעולם לא החלפתי אתו מילה כמו גם עם נתניהו, מפוטר בגלל לעומתיות לראש הממשלה או ניהול כושל של המלחמה ואז אני בהחלט תומך בזה. את הדברים האלה אינני יודע ולכן לא התייחסתי אליהם".
על דברי הרב הללו אנחנו מציינים שגם הקשר בין חוק המעונות לפיטורי גלנט אינו ידוע אלא מהווה פרשנות בלבד, וניתן לשער שהסערה התעוררה בשל הבחירה לציין דווקא את הפרשנות הזו.
"יכול להיות שטעינו בפורום הזה. שאלו את הדברים הללו כי ידוע לנו שיש גורמים בקואליציה, ואולי הם הרוב, שלוחצים על חברי הקואליציה הישרים והאמיצים הנאמנים לערכי המוסר וערכי הציונות הדתית לתמוך בחוק נורא שיסכן את המדינה וגם יסכן את מרכיבי הקואליציה ואת מפלגת הציונות הדתית משום שלרוב מצביעיה יש עמדה חדה ברורה ולעומתית נגד החוק הזה. לכן אמרתי שאם זה אכן כך הרי שמדובר במשהו שחור. זו בהחלט שגיאה שבציטוט הקצר שהופץ לא הזכרתי את האפשרויות האחרות. למדתי שצריך להיזהר מפרסום, ולהבא אדרוש שלא לקצץ שום דבר מדיון כללי שנאמר".
עוד שאלנו את הרב מדוע לא יכולה הציונות הדתית לומר ביושר שהיא מתנגדת להשתמטות ושואפת למקסימום נשיאה בנטל של כלל האוכלוסייה, ועם זאת היא חוששת לשלומה של הקואליציה והקמתה של ממשלת שמאל שתביא לפגיעה רחבה הרבה יותר בערכיה של הציונות הדתית.
במענה לדברים אומר הרב כי לתפיסתו כ"פוליטיקאי קטסטרופאלי", כהגדרתו את עצמו, דווקא החוק הוא שיביא להפלת הקואליציה בוודאות בשל זעם הציבור המוצדק לחלוטין וזעמם של המוני המילואימניקים שקורסים כלכלית ומשפחתית ומשלמים על המציאות הקיימת מחיר כבד.
מעבר לכך, אומר הרב "יש גם עולם של ערכים ומה שמסכן מיידית את המדינה הוא המשך הנשיאה בנטל מצד ציבור קטן מאוד ונכתש. זה לא יוכל להמשיך כך בוודאות". הרב קלמנזון עצמו מעדיף שהממשלה עצמה תבין את ההשלכות הצפויות לחקיקה שכזו. עוד הוא מספר כי סיעת המחנה הממלכתי השיבה לו שלא תבצע דיל שתכליתו שימוש עוול וסיכון של המדינה, כהגדרתו. "רוצה לקוות שהמפלגות השונות הן אחראיות, ואני רוצה לקוות שבניגוד לדברים הדי מטופשים והמזוויעים של יאיר גולן, ולא בפעם הראשונה, על חינוך מחדש של החיילים שיגיעו לצה"ל, אני רוצה לקוות שעם טיפה רצון טוב יתנו למגויסים החדשים תנאים שיאפשרו להם את המשך חייהם החרדיים, הרבה יותר ממקומות התעסוקה והרחוב. כשהדברים הללו יתממשו הציבור החרדי יקבל וישמח במה שיקרה אם אכן תוצע להם דרך שבה יראו את בניהם חוזרים שלמים באמונתם ובדתם ובערכים שלהם מהשירות בצבא".
"אני שומע את האיש החכם, אליעזר שקדי, שמדבר על החובה לראות איך משלבים לימוד תורה אינטנסיבי בשירות שלהם. קל ואפשר לעשות את זה. לימדתי לא מעט תלמידים מישיבות היוקרה החרדיות כמו חברון ובמיר, והם ביטאו תשוקה לרגע שבו אפשר יהיה להיות שותפים בציבור מבלי לחצות קווים של ערכים ואמונות. הפתרון קל ובהישג יד ולא צריך להפיל ממשלה עבורו. אם הממשלה תיתן ידה לחוק הזה היא תפיל את עצמה והאחריות תהיה כולה עליה".