הרב פרופ' יצחק כהן
הרב פרופ' יצחק כהןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרשת 'חיי שרה' עוסקת במפתיע במותה של שרה ולא בחייה. הפרשה פותחת: "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה".

יש כמה וכמה שאלות ששואל הנתיבות שלום בעניין:

ראשית, מדוע נמנו 'שני חיי שרה' לא מצינו כן בשאר האמהות.

שנית, כתוב בפסוק 'לבכתה' בכף זעירה. בעל הטורים מסביר שהכ' זעירה משום שאברהם לא בכה אלא מעט לפי שזקנה היתה. לא ברור מדוע אברהם לא רואה לנכון לבכות אחרי אשתו אף אם זקנה היא, ומדוע ראתה התורה לספר לנו בגנותו זו.

שלישית, על המילים 'לספוד לשרה ולבכותה', כותב רש"י: 'נסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק לפי שעל ידי בשורת העקידה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט, פרחה נשמתה ממנה ומתה'. אם כך, היה צריך רש"י לפרש זאת על המילים "ותמת שרה" ולא על המילה 'ולבכתה'.

רביעית, לפי פירוש רש"י איך ייתכן כי על ידי העקידה נגרמה מיתת שרה, והרי 'שומר מצווה לא ידע דבר רע' (קהלת ח)?

חמישית, שרה היתה גדולה מאברהם בנבואה כמו שפירש רש"י על הפסוק 'כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה'. אם כך, כיצד אברהם ויצחק עמדו בניסיון העקידה ושרה לא?

הנתיבות שלום משיב לכל שאלות אלו ברעיון מופלא.

אנו מבקשים בתפילה 'והסר שטן מלפנינו ומאחרינו'. כולנו מבינים מהו 'הסר שטן מלפנינו'. לפני עשיית מצווה מתגבר היצר הרע ומנסה למנוע מאיתנו לעמוד בניסיון ולעשות מעשה טוב. כך היה גם אצל אברהם. השטן עשה תחבולות רבות כדי למנוע מאברהם את מעשה העקידה. כך למשל בא ואמר לו, 'זקן שוטה הרי הקב"ה הבטיחך כי ביצחק ייקרא לך זרע ואילו עתה הוא אומר לך 'והעלהו שם לעולה', אין זה כי אם דימיון.' לאחר מכן פנה השטן ליצחק וניסה לפתותו למנוע מאביו את מעשה העקידה.

לאור מאמציו אלו של היצר הרע, ניסיון העקידה אכן לא היה קל. לכן נאמר שלוש פעמים, "וילכו יחדיו":

  1. בתחילה רק אברהם ידע על הניסיון. הוא ראה כי עם מידת אהבה שלו בלבד הוא לא יוכל לעמוד בניסיון ולכן קשר את עצמו עם מידת היראה והגבורה של יצחק, זהו שנאמר 'וילכו שניהם יחדיו'.
  2. בפעם השניה נאמר: "אלוקים יראה לו השה לעולה בני, וילכו שניהם יחדיו", כאן כבר נודע ליצחק ענין העקידה, וראה יצחק שעם מידת היראה לבד לא יצליח להתגבר ולהסכין לעקידה. לכן עקד עצמו עם מידת האהבה של אברהם.
  3. אחר העקידה כתוב "וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדיו". אחר עמידתם של אברהם ויצחק בניסיון העקידה ואחר שנתקיים בהם 'והסר שטן מלפנינו', ניסה השטן להכשילו לאחר מעשה ביהירות ובזחיחות הדעת. אברהם ביקש שבמעשה העקידה, סוד קיומו של עם ישראל, לא יהיה שום פגם, גם לא לאחר מעשה. לכן חיבר עצמו יחד עם נעריו. כפי שהם לא עמדו בכל ניסיון וממילא לא זחה דעתם, כך גם לא זחה דעתו. נתקיים בו גם 'והסר שטן מאחרינו'.

השטן ראה שלא הצליח למנוע מאברהם לעמוד בניסיון, לכן ניסה את כוחו בשנית לאחר הניסיון. הוא ביקש לגרום לאברהם להצטער על מעשה העקידה ולתהות על הראשונות. השטן ידע שהגיע זמנה של שרה ללכת מן העולם, אך הוא סיבב שבסמוך לכך, יבשרו לשרה שנזדמן בנה לשחיטה. זאת כדי שיחשבו כל העולם וכן אברהם כי פרחה נשמתה מחמת בשורת העקידה. בכך קיווה שאברהם יתחרט על מעשיו ויתהה על מעשים טובים שעשה.

לכן התורה מונה ואומרת "שני חיי שרה", להודיע כי שרה מילאה את ימיה, וכי אלו היו הימים הקצובים של חייה. וכמאמר חז"ל במדרש רבה: "עד שלא שקעה שמשה של שרה זרחה שמשה של רבקה". אם כך, אברהם עמד גם בניסיון הזה. לכן כתוב 'ולבכותה' בכ' זעירה, לומר שבכה עליה כדרך שבוכים על זקנים שהלכו לעולמם בשיבה טובה, ולא כמו שבוכים על אסון שקורה לאדם שמת בחצי ימיו. אברהם הבין שאף שמיתתה נסמכה לעקידה, לא היה זה מחמת העקידה אלא מחמת שמילאה ימיה. לכן גם פירוש רש"י בדבר סמיכות מיתת שרה לעקידה, לא נצמד למילים 'ותמת שרה' אלא למילה 'ולבכותה'. ממילא גם למדנו ששרה לא מתה מחמת העקידה ולא נפלה בניסיון זה.

למדנו אפוא, שיש ניסיונות וקשיים לפני שאנו עומדים לקיים מצוה. אך יש לנו גם ניסיון מאחרינו, שבא לידי ביטוי בעיקר במחשבות שלנו, שאולי לא היינו צריכים לפעול כך, או מה הרווחנו מכך או במחשבות של זחיחות דעת.

כשם שאברהם אבינו התמודד עם ניסיון קשה אחרי לכתה של שרה, כך עם ישראל היום מתמודד עם אחד הניסיונות הקשים בתולדותיו. השטן מנסה לערער את אמונתנו ולהחליש את רוחנו דווקא בשעה הקשה של אובדן יקירינו, אך כמו אברהם שהתחזק באמונתו והתגבר על היצר, כך גם משפחות הנופלים וגם פצועי המלחמה מלמדים אותנו פרק היסטורי בעמידה בנסיונות, באמונה, ובהליכה אחר ה' גם לאחר מעשה. מהם אנו שואבים כוח ואמונה. הם עמוד הענן לפני המחנה. אנו מנסים להתחבר אליהם, והמילים "וילכו יחדיו" מהדהדות היום יותר מתמיד.

לרפואת כל פצועי המלחמה, כשנים עשר אלף במספר, לע"נ הנופלים הקדושים ולע"נ אבי מורי ברוך מרדכי ומור חמי משה נחמיה.