הילדים כבר שם ועמוק. בינה מלאכותית
הילדים כבר שם ועמוק. בינה מלאכותיתצילום: PEXELS

משרד החינוך מנהל בימים אלה קמפיין נרחב בדבר שילוב טכנולוגיית הבינה המלאכותית במערכת החינוך. על האופן הנכון לבצע את השילוב שוחחנו עם ראש המחלקה להנדסת תוכנה בהנדסאים אריאל, מור בסן.

"בשנה האחרונה אנחנו רואים את הכמות המאוד גדולה של הכלים הללו ואת המעורבות של החברות הטכנולוגיות הגדולות בעולם שמתחרות על תחום הבינה המלאכותית. זה תחום מהפכני, טכנולוגיות שלא נוכל להישאר מאחור ולא לשלב אותן. זה משהו שהופך להיות נפוץ יותר ויותר", אומר בסן.

לשאלה אם שילובה של הבינה המלאכותית במערכת החינוך לא עלול לפגוע בכישורים הלימודיים והאחרים שתלמיד אמור לקבל מהמערכת, אומר בסן כי אכן זהו חלק מהאתגר ובהתאם זהו גם חלק מהכשרת המורים. "בדבריו הוא מזכיר את הדו"חות האחרונים של בזק ומהם עולה כי מעל תשעים אחוז מהתלמידים בישראל כבר משלבים את הבינה המלאכותית בחייהם. "הנוער כבר נמצא שם", הוא אומר ומציין כי במציאות הנוכחית יש צורך בשילוב של הטכנולוגיה המתקדמת לצד שמירת היכולות הלימודיות שנרכשו ממערכת החינוך המסורתית של העבר. "צריך גם וגם. אי אפשר להתעלם מהכלים שקיימים. מי שלא רוצה להשתמש בבינה מלאכותית זה כמו מי שיגיד שהוא לא רוצה להשתמש באינטרנט".

עם זאת הוא מציין כי ישנם מי שמשתמשים במערכות הבינה המלאכותית באופן לא נכון. דוגמא לכך היא הפגיעה בחשיבה הביקורתית וקבלת תשובות ומידע לא נכון המתבסס על נתונים שאינם נתוני אמת. עוד הוא מציין שימוש לא ראוי בכלים הקיימים כאשר נותנים לילד את היכולת לשאול כל דבר בכל נושא ומציאות שכזו מחייבת הכוונה והדרכה נכונות.

הדרך הנכונה לשילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך כוללת מספר אפיקים ובסן מציין את התחרויות שמשרד החינוך מוביל בתחום זה של הכשרת מורים לצד ההבנה שגם תלמידים צריכים לקבל את האפשרות להיעזר בטכנולוגיה ולדעת איך עושים את זה נכון ולהבין שיש לקבל את המידע בערבון מוגבל לצד הפעלת דרכי חשיבה נוספות, לחפש פתרונות נוספים ויצירתיים לבעיות כאלה ואחרות. "חשוב לדעת להפעיל את זה נכון".

לשאלת הפער שישנו בין התלמידים שקולטים מהר את הטכנולוגיות והיכולות השונות לעומת המורים שאולי נמצאים דור אחורה, אומר בסן כי בנקודה זו הוא דווקא חש אופטימיות שכן מורים רבים כבר עושים שימוש בטכנולוגיות הבינה המלאכותית. "יש התקדמות מאוד טובה. אמנם יש פער, כי הצעירים קולטים מהר יותר ומטמיעים דברים במהירות, אבל גם המורים יותר ויותר משתמשים בטכנולוגיות ויש גם סדנאות רבות. בנוסף, אני רואה לפי הפרסומים שמשרד החינוך מגייס מנטורים מהתעשייה וזה מהלך מאוד מבורך, יוזמה חשובה להביא מנטורים מההייטק ולשלב את היכולות והידע שלהם, יש בזה פוטנציאל גבוה, גם אם לא ישיגו את כל המטרות. זו יוזמה ברוכה".