במסגרת שבוע גוש קטיף במוסדות החינוך, נפגשנו במרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון עם גדעון בשן, ממגורשי נווה דקלים, לשיחה על השנים שחלפו מאז ההתנתקות, על מפגשיו עם אנשי עוטף עזה – כולל החטוף חיים פרי – ועל הדרך בה הוא רואה את האירועים שהובילו לעקירת היישובים.
"שוחחנו מדי שבוע, לא שכנעתי אותם – אבל הם ביקשו ללמוד פרשת שבוע", הוא אומר ומסביר מדוע גם היום חשוב להמשיך את הדיאלוג בין חלקי החברה הישראלית.
"זה לא נתפס," אומר בשן. "לא נתפס שהממשלה, בתמיכת חלקים נרחבים מהציבור הישראלי, האמינה לאשליה שאם רק נצא משם תמורת עקירת חבל ארץ התיישבותי מפואר, הם יניחו לנו. לא נתפס – והם לא יניחו לנו. זה כמובן מתחבר לאירועי השבעה באוקטובר".
אחד הזיכרונות הבולטים של בשן מתקופת גוש קטיף הוא השיח עם תושבי עוטף עזה, שהתנגדו להמשך ההתיישבות היהודית ברצועה. "מדי יום שישי, בצומת גמא – דרכה נכנסנו לציר כיסופים ולגוש קטיף – עמדו חברים מיישובי העוטף, הפגינו נגדנו עם שלטים. זה היה בתקופה קשה, שבה אנחנו סבלנו מפיגועים, שחברים טובים מאוד שלנו נפגעו בפיגועים של הערבים נגדנו, והם הפגינו נגדנו. חלק מהאנשים שעברו שם כעסו, קללו אותם, חלק עצרו וקרעו להם את השלטים".
"אני נהגתי מנהג אחר", הוא מספר. "אני חזרתי מדי שבוע מהעבודה החינוכית שלי באשקלון, עצרתי ואמרתי, 'בוא נשוחח'. ושוחחנו מדי שבוע. לא שכנעתי אותם – אבל הקשבנו אחד לשני. באתי להקשיב להם, לשמוע את הכאב שלהם, אבל גם להביע את העמדה שלי בצורה נחרצת מאוד. זה לא שוויתרתי על הבעת העמדות הברורות שלי, ניסיתי להסביר להם למה אנחנו יושבים שם".
באחד הימים, ניסה בשן להשתמש בפרשת השבוע כדי להסביר את עמדתו. "שאלתי אותם, 'אתם יודעים מה פרשת השבוע?' אמרו לי שלא. אמרתי, 'זו פרשת לך לך'. ביקשתי מהם רשות לקרוא להם כמה פסוקים, שיסבירו להם למה אנחנו שם. קראתי להם את פסוקי ההבטחה האלוקית לאברהם אבינו – ומאותו שבוע, כל יום שישי, הם ביקשו ללמוד פרשת שבוע".
בשן המשיך את השיח גם לאחר ההתנתקות. "אני לא אומר להם, ולא לאחרים, 'אמרתי לכם'. בלב אולי לפעמים יש הרגשה כזו, אבל מה שהם עברו הוא כאב לא יתואר, ואנחנו איתם בכאב שלהם. מי שאתה איתו בכאב שלו – אתה לא אומר לו 'אמרתי לך'".
כיום, בשן רואה חשיבות גדולה בהמשך השיח בין חלקי החברה הישראלית. "אני חושב שחשוב מאוד שננהל שיח קבוע עם החברה הישראלית, עם אנשים שהעמדות שלהם, הדעות שלהם ואורח החיים שלהם שונים לגמרי משלנו. צריך לשוחח, צריך להקשיב, צריך לשמוע".
לדבריו, זהו מסר שעל הדור הצעיר להפנים. "הצבא הוא שלנו, המדינה היא שלנו, העם הוא שלנו. אנחנו חלק מהעם הזה – ואם העם הזה נמצא בחושך, גם אם יש לו דעות משובשות לפי דעתנו, אנחנו בשיח איתו, אנחנו איתו באהבה. לנצח – באהבה להתחבר לערכי הנצח של עם ישראל".
לפרטים נוספים ולמערכים ופעילות חינוכית לשבוע גוש קטיף לחצו כאן
