תאונת דרכים. אילוסטרציה
תאונת דרכים. אילוסטרציהצילום: iStock

68 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

מדובר בעלייה חדה של 58% בהשוואה לשנת 2023, והנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון. בממוצע, מדי שנה נפגעים 2,384 נהגים צעירים בתאונות דרכים, שבעה בכל יום, מהם 47 נהרגים ו-287 נפצעים קשה.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר מפני הסכנות שבמהלך זה, "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה בשל היעדר ניסיון, לחץ חברתי ונהיגה בשעות הלילה. הדרך לצמצום מספר הנפגעים היא חינוך והכשרה קפדנית, לא קיצור תהליך הלימוד".

מספר הנהגים הצעירים שנהרגו. מקור: למ"ס.
מספר הנהגים הצעירים שנהרגו. מקור: למ"ס.

בכבישים עירוניים נפגעו בשנת 2024 כ-857 נהגים צעירים, מהם 16 נהרגו ו-158 נפצעו קשה. ירושלים מובילה עם 123 נהגים צעירים שנפגעו, פי שניים יותר מתל אביב-יפו (61 נהגים). אחריה ברשימה חיפה (101 נהגים), באר שבע (54 נהגים) ואשדוד (47 נהגים).

בירושלים נפגעו 123 נהגים צעירים, מהם שמונה נהרגו ו-23 נפצעו קשה. בעשור האחרון נפגעו בעיר 1,793 נהגים צעירים, מהם 32 נהרגו ו-224 נפצעו קשה. בחיפה נפגעו 101 נהגים צעירים, 12 נפצעו קשה. בתל אביב-יפו נפגעו 61 נהגים צעירים, 15 מהם נפצעו קשה. נתונים דומים נרשמו גם בערים אחרות כמו באר שבע, אשדוד, פתח תקווה, חדרה ואשקלון.

דווקא בשנה שבה נרשם שיא שלילי במספר ההרוגים בקרב נהגים צעירים, משרד התחבורה מקדם יוזמה לקיצור מספר שיעורי הנהיגה המינימליים מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי. המהלך צפוי להפחית את מיומנות הנהגים החדשים, לצמצם את חשיפתם למצבי נהיגה מגוונים ולהגביר את הסיכון לתאונות.

עו"ד יניב יעקב מזהיר מפני השלכות היוזמה, "פחות שיעורי נהיגה פירושם פחות תרגול ויותר נהגים בלתי מיומנים על הכביש. משרד התחבורה חייב לגנוז את הרעיון הזה ולמנוע פגיעה בהכשרת הנהגים הצעירים".