
1. סוף תפילה כלשהי. הקהל רוצה לצאת מבית הכנסת לענייני החול, אך אז מגיעים 'סדרת מזמורי התהילים שנכנסו לחיינו בשנה וחצי האחרונות'.
אשא עיניי, ממעמקים והברכות המיוחדות למוסרי נפשם. מזל שלא צריך מניין כדי לענות אמן על זה. לצערנו, הזמן עושה את שלו והתחינות הנוספות בשלהי התפילה מדדות לעיתים בעלטה בהתאם לרמת הסבלנות.
איננו אשמים, השגרה כואבת בדרכה אך הרגלי הדור המהיר מנצחים את הרצון הטוב - להתכוונן עוד קצת לשמים. אל תשפטו אותנו; בדורנו, יש אנשים שמשוכנעים שאינם מסוגלים להתפלל עוד. בגדול, קונספט התפילה אינו בעייתי, אך סאגת מזמורי התהילים שלא תמיד צולחת רומזת לנו בעדינות להתפנות מהתגדרות בשטח התהילים המוכר (והחשוב מאוד לכשעצמו) - למקומות פנימיים יותר שבהם לא העזנו לדרוך.
2. מזה כשנה וחצי-שנתיים מספרים שב'ציבור הכללי' יש 'התעוררות רוחנית' שבאה לידי ביטוי בהתקדמות אישית בשמירת מצוות בפועל. עשיתי על זה כתבת צבע פעם. השאלה המרתקת יותר נמצאת במקום אחר לגמרי; היכן פוגש המצב את "הדתיים"? את אלו שגם ככה מפגינים שהם 'בסדר' מול המצוות 24\7? אין ספק, כשעל הנייר שומרים שבת, כשרות ומתפללים - קל לשכוח שבשורה התחתונה, אין גבול להתקדמות בשמירת מצוות, למידתן ועשייתן. התקדמות רוחנית אינה מיועדת ל'תורניים כבדים בלבד'.
כל יהודי פשוט מחזיק בליבו פוטנציאל התקדשות עילאי (ומהנה). למרות האקסיומה הפשוטה הזאת, השיח המגזרי אינו עוסק ב'התקדמות רוחנית להמונים' בפומבי. אנחנו בסדר אנחנו. יד ביד עם כל ההלכות כולל אלו שקשה לנו איתן. למה להוריד?
3. אין להקל ראש בקריאתם של פרקי תהילים בצוותא, אך להניח על קרן הקריאה המשותפת את כל מגמת התחזקותנו כלפי מעלה כדי לשפר את המצב - חוטא למה שאנחנו באמת צריכים בליבנו: מגמת התקדשות אמיתית, מגזרית, פומבית ומוצהרת, שתקנן בכל לב. בלי כוחניות, בנועם. עם הבנה שלכל אחד ואחת יש את הקשיים והנסיונות הייחודיים - אך גם לכל אחד ואחת יש את הכוחות להאמין שהוא מסוגל לנצח.
ממש כמו פרקי התהילים שלאן שלא תלך תפגוש אותם בסוף התפילה, תתבקש להישאר לומר אותם ותרגיש 'לא נעים' אם תצא. 'היי דתי\ה ותיק\ה, מה עם ההתפתחות היהודית שלך?' - זאת כותרת שצריכה להיאמר לכל הפחות שלוש פעמים ביום בנינו לעצמנו ובפרהסיה. ללא העלאת הכותרת הזאת כמגמה כללית בפומבי - שגרת החיים כמגזר עשויה לסחוף אותנו שוב לאחור עד שנרדם שוב ואיכשהו נתעורר. הלוואי בטוב. בין לבין נצביע על "האשמים", "הרשעים" וכל מי שהוא לא אנחנו ולא אומר מזמורי תהילים כמונו.
הכותב הוא עורך תוכן ומגיש סרטונים וטקסטים, מוזיקאי, יוצר הסרטים "מדריך למתבונן האמיץ" (זמין כעת לצפיה ללא עלות!), "אבא עם אלוקים" ו"רווק עם אלוקים".