ד"ר צבי סדן
ד"ר צבי סדןצילום: עצמי

929" תנ"ך ביחד", אני מצטט כאן מוויקפדיה, "הוא מיזם ישראלי ללימוד פרק יומי בתנ"ך, שהוקם בשנת 2014 ביוזמתו של חבר הכנסת לשעבר אבי וורצמן ממפלגת הבית היהודי".

בשנת 2013 הוא מונה לתפקיד סגן שר החינוך דאז שי פירון יוזם הפרויקט החינוכי פורץ הדרך 'האחר הוא אני', שבמסגרתו ילדים יהודים ביקרו במסגדים ולמדו שם באופן פעיל איך מוסלמי מתפלל.

האתר של 929 מכונה "דף קהילה" שבו, כמובן באופן פרדוקסלי, כמעט כל אחד, במיוחד אם הוא ידוען, יכול לכתוב את הפרשנות שלו לתנ"ך, שטובה כמו כל פרשנות אחרת כי פלורליזם חסר גבולות משחרר אותנו מהמטא נרטיב, הדכאני במהותו, ולכן צריך לפרק אותו.

המטא נרטיב היהודי, חכמת ישראל, מכיל בתוכו את כל מה שנדרש - היסטוריה, מסורת ידע - כדי לבנות זהות קולקטיבית כזאת שתוכל להגשים את ייעודו של עם ישראל בעולם.

פירוק המטא נרטיב נעשה בין היתר באמצעות קריאה ביקורתית שחותרת באופן מודע תחת הסמכות של חכמי ישראל יוצרי המטא נרטיב - החל ממשה וכלה בראי"ה קוק, עובדיה יוסף, קנייבסקי וכיו"ב. קריאה ביקורתית זאת בעצם הזמנה לומר את כל מה שבראש שלכם, שהשתחרר מעריצותו של המחבר. מה שנכון לתנ"ך, אגב, נכון גם לגבי החוק - שאותו השופט ששוחרר מעריצותו של המחוקק, מכוונתו - יכול לפרש כרצונו.

לכבוד חג השבועות העניק 929 לחברי הקהילה את מתנת פרשנותה של השופטת דפנה ברק ארז למגילת רות. לפני שנדבר בה כדאי קודם להזכיר מה אומר המטא נרטיב היהודי על מגילת רות, ולצורך זה אסתפק רק ברב שרקי שנותן חמש סיבות שבגללן חז"ל קבעו לקרוא את מגילת רות בחג שבועות, ביניהן ש"התורה כולה חסד ורות כולה חסד", ושזה יום פטירתו של דוד המלך שמזכיר לנו ש"התורה לא ניתנה ליהודים הפרטיים אלא לעם ישראל כאומה וכישות פוליטית" או במילים אחרות, שבועות הוא יום חג לעם ישראל שחי בארץ ישראל שבה נבנית מחדש סוכת דוד הנופלת.

מגילת רות, כך לפי ברק ארז, עוסקת "במקרה של הגירה כלכלית", שיכולה להיות פעם של יהודים לארצות גויים ופעם של גויים לארצם של היהודים, שבניגוד לארצות אחרות נהוגה בה "הפרקטיקה" הנאורה של "'לקט, שכחה ופאה', מצוות שנועדו לסייע בכלכלתם של מי שידם אינה משגת. מגילת רות מדגימה אפוא אתגר חשוב המלווה שיטות משפט השואפות לכונן חברה צודקת - אתגר ההתמודדות עם העוני".

זה נרטיב חדש שנועד לבוא במקום המטא נרטיב, שבין היתר, מזכיר לנו הרב שרקי, אומר שלקט, שכחה ופאה זה במסגרת של "'אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו' - אך כדי שלא נטעה לחשוב שלתורה אין מסר אוניברסלי לאנושות כולה, דווקא ביום קבלת התורה עלינו לזכור כי אנו פתוחים לקבל גרים". המטא נרטיב היהודי מדבר על חסד ואהבת הגר. הנרטיב הפרוגרסיבי של ברק ארז מדבר על צדק חברתי ומהגרי עבודה.

הנרטיב היהודי החדש של ברק ארז יאפשר למדינת ישראל להיות אולי המדינה הראשונה בעולם שתפתור את בעיית העוני, בין היתר באמצעות סיוע משפטי למהגר, שבמסגרתו מדינת ישראל תכיר "בזכויות חברתיות כזכויות יסוד". מסתבר שהנרטיב היהודי החדש שעליו מדברת ברק ארז נתווה סביב חוק המהפכה המשפטית שכבר העניק "זכויות חברתיות" למהגרים וגם יצר זכות אדם חדשה - זכותו של המהגר לא להיות עני.

'זכויות חברתיות' זה שם אחר ל'רב תרבותיות' שכופרת בזכויות אדם אוניברסליות, שהן רעיון של האדם הלבן הגזען והקולוניאליסט שמאמין שיש אמת, ושמה שטוב לו טוב לכולם. זכויות חברתיות שחותרות תחת אותו מטא נרטיב אוניברסלי לבן, נועדו ליצור גם קהילות של מהגרים מוחלשים במדינות מארחות, שזכותם לחיות לפי התרבות/דת/מוסר שלהם, גם אם אלה הפוכים ממה שנהוג במדינה המארחת. זה אומר שמדינת ישראל כבר עיגנה בחוק את הזכויות החברתיות של מהגרים, שכוללות גם את הזכות לחינוך לנורמות ולערכים של קהילות מהגרי עבודה שהגיעו הנה מאריתריאה, סודן, אוקראינה.

פוליטיקת הרב תרבותיות לא התגברה על הגזענות המבנית אפילו בקנדה ושבדיה שעיגנו את הרב תרבותיות בחוק, ולכן את מקומה מחליפה פוליטיקת הזהויות שמפרקת נרטיבים פרוגרסיבים לרסיסי נרטיבים ווקיסטים שמבקשים לבנות קהילות של מוחלשים שנוצרות בעקבות חוויה דכאנית שנגרמת בגלל מגדר, צבע עור וכיו"ב, וכמובן גם נרמול של כל קהילה אחרת שרוצה להשתחרר מהמטא נרטיב, היהודי/ציוני במקרה של ישראל.

מגילת רות, כך לפי שופטת שבכוחה לכפות את הנרטיב שלה על מדינת ישראל, והיא אכן כופה אותו כמיטב יכולתה, זה בכלל לא הרב שרקי. קהילת 929 מתבקשת לקרוא את מגילת רות כך שיובן ממנה שעל מדינת ישראל לממש את "האידאל של הצדק החברתי", הפרוגרסיבי צריך לדייק, גם באמצעות בית המשפט שידאג לאכוף אותו, אם צריך גם על אפנו ועל חמתנו.