נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה קיבלה בשנת 2024 כ-21,600 תלונות, מתוכן כמעט מחצית נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן.

זינוק של פי שישה נרשם במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי - מ-226 תלונות בשנת 2023 ל-1,436 תלונות בשנת 2024, כאשר למעלה מ-85% מהן נמצאו מוצדקות.

לדו"ח המלא

העלייה נובעת מהצפת אגף רישוי כלי הירייה בבקשות לרישיון לאחר 7 באוקטובר 2023, יותר מ-370,000 בקשות, שהובילו לעיכובים ניכרים בטיפול.

בנוסף על כך התקבלו 3,872 תלונות הקשורות למלחמה, 999 מהן ממפונים. 67.1% מהתלונות הקשורות למצב החירום נמצאו מוצדקות או תוקנו. נושאים עיקריים בתלונות: מענקי חירום, קצבאות, שירותים רפואיים, חינוך והגנת העורף.

מהדוח עולים ליקויים מערכתיים בטיפול של רשויות המדינה, כולל טעויות בזיהוי חייבים בביטוח הלאומי, סירוב לבדיקות רפואיות ללא נימוק, חיובי קנסות בלתי חוקיים במוסדות חינוך, וסירוב לא הגיוני למתן שירותים חיוניים לילדים עם מוגבלויות.

בין הדוגמאות הבולטות: משפחתו של נרצח במסיבת הנובה נדרשה לשלם חוב לחברת החשמל למרות אישור המחיקה, גננת לא קיבלה שעות חופשה המגיעות לה כבעלת בן זוג בשירות מילואים, ותלמידה שפונתה מביתה נאבקה על קבלת תוספת ציון בבגרות.

כמו כן, הדוח כולל טיפול ב-42 תלונות של חושפי שחיתות, מהם שניים הסתיימו במתן צווי הגנה קבועים, כולל פיצויים והחזר הוצאות.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מביעה צער עמוק על המקרה, והתנצלה בפני המשפחה במהלך האירוע שנגרם בשל תקלה טכנית פנימית. מיד לאחר 'השבת השחורה', החברה הקימה קרן סיוע ייעודית לנפגעי הטבח, משפחות החטופים והמפונים, וסייעה בתשלום חשבונות שצברו בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023 בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

יחד עם זאת חשוב לציין כי לצערנו ולמרות נסיונות חוזרים ונשנים שלנו , אנו מנועים מקבלת מידע על נפטרים באופן שוטף ונאלצים לעדכן רשומות רק לאחר פניה יזומה של קרוב משפחה והצגת תעודת פטירה. החברה פועלת ככל יכולתה לקבל את רשימת הנפטרים על מנת למנוע מקרים כואבים מסוג זה בעתיד".