ינון מגל
ינון מגלצילום: ערוץ 14

נציבות פניות הציבור של הרשות השנייה מפרסמת את נתוני הפניות שהתקבלו במהלך מבצע "עם כלביא", שנמשך 12 ימים.

מהדוח עולה כי במהלך ימי הלחימה, שבהם שיגרה איראן עשרות טילים וכטב"מים לעבר ישראל וגרמה לאבידות בנפש ונזק לתשתיות, התקבלו 1,086 תלונות מצופים - רובן המוחלט נגעו לתכנים ששודרו בזמן אמת.

נציבות פניות הציבור של הרשות השנייה עברה למתכונת חירום: פעילות רציפה סביב השעון, כולל סופי שבוע, מענה מיידי לצופים, ותיאום שוטף עם הערוצים המשדרים.

978 מהתלונות (כ-90%) נגעו ישירות לשידורים הקשורים למלחמה. רבות מהפניות הגיעו מיד בשעות הראשונות, על רקע דיווחים על מיקומי נפילות טילים, דבר שעורר חרדה מיידית בציבור.

פניות נוספות עסקו בשיבושים בשידורי עידן+ (בעיקר עקב פעילות צה"ל), אמירות פוגעניות מצד מגישים ופרשנים, וכן מחאה נגד הדרת נשים מאולפנים ודיונים. בסך הכול, 83% מהפניות הוכרו כמוצדקות.

הנציבות יישמה מנגנון "מסלול ירוק" - טיפול מיידי בתלונות מוצדקות ישירות מול הערוצים, לעיתים בזמן אמת. כך, למשל, בעקבות תלונות על דיווחים מדויקים על מיקומי נפילות טילים, שוחח הנציב דוד רגב עם ראשי חברות החדשות, שהנחו את כתבי השטח ואת המרואיינים להימנע מהעברת מידע מסכן חיים. הרשות השנייה עצמה פנתה גם היא לערוצים בדרישה דומה.

במקרה אחר, 671 תלונות נשלחו בעקבות דבריו של מגיש בערוץ 14 ינון מגל, שטען כי "רבים מתושבי טמרה נגד ישראל" לאחר פגיעת טיל ביישוב. בתגובה - המגיש התנצל בשידור והרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד הערוץ.

במקביל, התקבלו פניות רבות מאזרחים במצוקה שאינן קשורות לתקשורת - כמו ישראלים שנתקעו בחו"ל עקב ביטולי טיסות, או כאלה שלא הצליחו ליצור קשר עם פיקוד העורף. הנציב רגב התערב באופן אישי במקרים רבים, ואף קישר בין פונים לגורמים מוסמכים.

מהדוח עולה כי גורמי השידור בישראל הפגינו רמת אחריות ומקצועיות גבוהה, למרות האתגרים. פניות רבות טופלו תוך שעות בודדות, ותוך שיתופי פעולה הדוקים עם הנציבות.

הנציב דוד רגב מסכם: "הציבור הישראלי הפגין מעורבות אזרחית ערכית, בוגרת ודרוכה. השידור הציבורי עמד בלחץ, אך למד שמה שמשודר - משנה מציאות. נמשיך לעמוד על משמר רגישות הצופים, גם ברגעי שיא ובזמן מלחמה".