יש לי תחושה שאנחנו בדרך לבחירות חוזרות...בינייש פתוח
דעתי שכולם יצנחו אל קרקע המציאותרפואה שלמה
יש עוד תשעה ימים = נצח במושגים של הפוליטיקה הישראליתמרדכי
תקרא במעריבצדק משמים נשקף
אאמלק לך, במעריב חושבים שדתיים וחרדים ממילא נשמעים לרבנים, ולא ל"דת הדמוקרטיה," ועל כן בא הקץ על האחרונה.
אני מכיר מישהו שהכריחו אותו להתחתן.איתן גיל
בתוך זמן קצר זה התפוצץ...
ולענייננו, תופסים את נתניהו בגרון.
אין מצב שהוא לא יכנע, ותוך זמן קצר נתייצב שוב בקלפי, אלא אם יצליח לפרק את כחול לבן ולהכניס את גנץ לתיקים שאיחוד הימין וישראל ביתנו יאלצו להפרד מהם.
כך דרכו של משא ומתןאלעד
בתחילה כולם מטפסים על עצים, מנופיים אגרופים באוויר ועושים קולות של "לא רוצים לרדת",
ואז יורדים יחד ומתחבקים
לדעתי לברמן יתקפל בסוףברגוע
כי בחירות חוזרות לא יעזרו לו,
המצביעים של הימין החדש יעברו למפלגות ימין אחרות ואז כנראה יהיו לימין יותר מ 65 מנדטים וליברמן לא יהיה לשון מאזניים.
אבל עם ליברמן א"א אף פעם לדעת..
ליברמן לא יתקפל. סיכויי נתניהו להרכיב ממשלה הם 30%איתן גיל
אם החרדים לימין נתניהו אין ממשלת אחדותסודית
לא יהיו בחירות חוזרות כי ליברמן חייב לנצל את ההזדמנות הנוכחית לסחוט.
אגב לטענת העתונות החרדית ליצמן וליברמן מסכימים על חוק הגיוס, ומי שמתנגד זה האדמו"ר מגור.
גנץ לא יכול להקים ממשלה עם ליברמןאיתן גיל
איך בחירות חוזרות?רפואה שלמה
החרדים פוחדים לאבד את נתניהו
כחלון ימחק
לנו אין את מצביעי עוצמה..
ליברמן? כאמור בעיה של החרדים, והם יצליחו להסתדר איתו, כי הם מקבלים מנתניהו את המקסימום.
וזאת אשמת סמוטריץתודה לאל
סמוטריץ' וליברמן עוקבים זה אחרי זה.איתן גיל
כל אחד מהם רוצה לדעת למפרע מה השיג השני, כדי לבקש יותר.
לכן המשא ומתן תקוע עם שניהם.
מצד שני, שניהם לא רוצים להתפס בפני בוחריהם כמי שהובילו בפועל לממשלת אחדות או לבחירות חוזרות. הראשון שיחתום על הסכם קואליציוני יקרע את המסכה מפרצופו של השני.
רק שסמוטריץ מוכן לחתום על הסכםתודה לאל
אכן. הדרישות של סמוטריץ הגיוניות יותר משל ליברמןאלעד
דרישות הגיוניות אמרת?איתן גיל
נסה לבדוק לאורך השנים מאז הכנסת הראשונה מה קיבלו מפלגות עם חמישה חברי כנסת, למעט חריג פה חריג שם. הקרקס הזה חייב להפסק.
שר ביטחון, פעמיים לפחותהסטורי
גם משה דיין- ערק ממפלגת העבודה וקיבל שר חוץ אצל בגיןאיתן גיל
כאמור, מקרים בודדים נרשמו בדברי ימי הכנסת, אבל בשנים האחרונות הגיע לשפל מוסרי שלא היה כמותו, והגיע הזמן להפסיק עם זה, ויש לזה תרופה.
אז מה לדעתך זאת דרישה הגיונית?תודה לאל
שר ללא תיק?
דבר ראשון- לפי מפתח 3.5 עד 4 ח''כים לכל שראיתן גיל
ועוד משהו, כשנותנים לחמישה מנדטים שני תיקים מרכזיים, צריך לאזן עם ארבעה תיקים בינוניים או שמונה קטנים לשותפה אחרת וכך נגיע ל- 35 שרים בממשלה וצפונה. זו הפקרות ציבורית ומנוגד לדבר תורה ועשית הישר והטוב.
וזה לא ככהתודה לאל
ואם כבר ההסכם עם הבית היהודי טוען שסמוטריץ מקבל ראשון אז הטענה שלך לא צריכה להיות אליו בכל מקרה
סמוטריץ' התחיל עם רף גבוה ולא הגיוניאיתן גיל
את הציונות הדתית מעניין יותר האזרח הקטןסודית
אתה אונס את העובדות כדי להתאים אותה לרצונות שלךתודה לאל
שסמוטריץ יקבל את המשפטיםתודה לאל
או שסמוטריץ צריך לקבל את השר לאזרחים ותיקים וזה בסדר גמור מבחינך
שסמוטריץ' יקבל כל משרד אחראיתן גיל
שאינו בטחון, חוץ, אוצר, ומשפטים. הרב פרץ יקבל משרד קטן או בינוני. שניהם יתפטרו לפי החוק הנורבגי, ובן גביר יכנס לכנסת, ויהיה חבר בועדה למינוי שופטים. והאמת והשלום אהבו.
שיהיו עלי תאנהתודה לאל
זה מה שאתה אומר
חשבתי שלאנשים האלה יש עניין ב-איתן גיל
חינוך יהודי, שבת בפרהסיה, מלחמה במתירנות המדאיגה, ועוד.
טעיתי.
חאן אל אחמר לא מאיים על אופיה היהודי של המדינה. ההחלנה- כן.
אחרי שנפטרנו מבנט קיבלנו הרבה יותר גרוע.
בשביל כל הדברים הללו צריך להחליף את החונטא המשפטיתהסטורי
רק אחרי שנעמיד את מערכת המשפט במקומה, יהיה טעם בכל המאמצים בכיוון.
הכל חשובתודה לאל
ואיך להיות עלי תאנה עוזר להשפיע על הדברים הנ''ל?
לפי תגובתך אם היו מבקשים את תיק הדתות לדוגמא היית מתלונן למה הם לוקחים תיק כזה ולא כזה שהכרחי לצביון הלאומי של מדינת ישראל, משהו כמו "כנראה ההתיישבות לא מספיק חשובה להם והם מתיימרים להגדיר את עצמם אנשי ימין"
אם לנתניהו היה חשוב להקים ממשלה ולדחוק לקיר את השותפים ולא לאפשר לא להקים ממשלת ימין היה נותן לאיחוד כחלון וליברמן תיק אחד ועוד סגן שר כבונוס לשס וג עוד 2 תיקים וסגן שר והשאר לליכוד. במקום זה הוא מנסה לתפוס בביצים את האיחוד.
עם כחלון הוא לא סגר כלום, ליברמן משחק אותה קשה להשגה ומי שמונע ממשלה לטענתך הוא סמוטריץ. לאלוקים הפתרונות
אל תתקטנןאיתן גיל
יהדות התורה דורשת את דרישותיה ובדרך כלל משיגה במשא ומתן קואליציוני. מעולם היא לא דרשה את תיק המשפטים.
ואלו הדרישות של האיחודתודה לאל
(והאיחוד לא דרש את יו''ר ועדת הכספים אז לטענך גם להם אסור לדרוש)
אתה נציג של ביבי כאן? כל הכתיבה שלך היא נגד סמוטריץ ובעדעם הארץ
ביבי לא שייך לכאן, סמוטריץ'- כןאיתן גיל
אני בספק אם אתה בעצמך מאמין לטענות חסרות הבסיס שכתבתמרדכי
צדיק באמונתו יחיהאיתן גיל
בנט ושקד לא נפרדו מהבית הלאומי כגנבים בלילה. היתה להם משנה סדורה שזכתה לברכת רבים וטובים במחנה.
אחרי החורבן הגדול נעמדים כל אחד בתורו להכחיש ולהתכחש לחלק שלהם.
על כגון זה נאמר: והמשכיל בעת ההיא ידום.
מתוך נתונים רישמיים של ועדת הבחירות המרכזית, איחוד מפלגות הימין קיבל 159468 קולות כשרים, אל מול 256629 קולות שקיבלו במצטבר בנט ופייגלין, ובמשולב- 416097 קולות כשרים.
חשבון פשוט מראה ששלושה מתוך כל חמישה קולות כשרים נשרפו במדורת ל"ג בעומר הפוליטית, בגלל קוצר ראיה.
בלי שרפת הקולות כאמור לא היה תרחיש ששקד לא תחזור אל משרד המשפטים.
..ק"ש
לא גנבים בלילה - אלא שוד לאור יוםהסטורי
כנראה שבנט הניח שהוא יצטרך אומנם להיות קדנציה אחת בכוחות מצומצמים, אבל הבית היהודי בכלל לא יעברו ואז הוא יחזור להיות מנהיג הציבור - בלי המחויבות לציבור ולרבנים.
בפועל - כאשר עשה כן נעשה לו והוא חטף. בכל זה אפשר להסכים איתך. אבל מאיפה האגדה שאתה חוזר עליה שוב ושוב שסמוטריץ' היה שותף?!
שאל את מרדכי. הוא יפנה אותך לידיעה במקור.איתן גיל
סמוטריץ אכן היה בישיבה שהוגדרה לו תיאורתית בלבדמרדכי
בס"ד
וגם אז הוא התנגד לרעיון וחשב שזאת טעות. כך אומרים כל מי שנכח בחדר.
^^^^ אלו העובדות הידועות גם ליהסטורי
דבר תורהאיתן גיל
השווה לסמוטריץ' הצדיק בעיני עצמו. אם היה יושב בביתו, אף אחד לא היה מייחס לו נטילת חלק בתכנון הפרישה של בנט.
נסחפת לגמרי, למה הוא לא היה אמור להיות שם?!הסטורי
הוא לא ידע מראש על מה, כמו שאר הנוכחים.
תיארו שם מהלך תיאורטי, הוא הביע התנגדות.
השאירו לכל הנוכחים (אנשים שונים, סגנונות שונים) שהעידו על כך, את הרושם שהעניין התיאורטי ירד מהפרק.
אבל לך זה לא מספיק ובאובססיביות אתה חוזר לקונספירציה הזאת.
אה, כן, הזמינו אותו.איתן גיל
ואני אומר אחרת, בצלאל הוזמן למטרה ידועה ומוגדרת. הדובדבן היה שסמוטריץ'י ישתלט על החורבות של המפלגה. תפורסם הודעה משותפת שבצלאל התנגד כי לפני ההשתלטות הגורפת צריך להעיף את אריאל מראשות תקומה, וכך היה.
אין מצב שהזמינו אותו מהרגע להרגע. היה לו זמן די והותר להדליף ולסכל את המזימה כביכול, מה שלא עשה. רק פתי יאמין שהבית היהודי ותקומה לא יתאחדו איחוד מלא לפני הבחירות הבאות. רק פתי מושלם יסתפק מי יעיף את מי בבחירת ראש המפלגה המאוחדת.
עוד פעםתודה לאל
אתה מכיר את זה: הילכו שניים יחד בלתי אם נועדו?איתן גיל
על מי עובדים בעיניים?
למה הזמינו אותו?
הוא עורך דין מומחה לפירוק מפלגות?
אולי.
האם עבר שם במקרה, והזמינו אותו להשלים מניין?
אולי.
ולמה לא הזמינו את אורי אריאל שהיה יו"ר תקומה באותם ימים?
כי (אולי) לא רצו לעדכן אותו שהוא מועמד להדחה, כפי שאכן היה.
ולמה לא הזמינו את יוגב, סלומיאנסקי, ובן דהאן, ולא הציעו להם גירושין בהסכמה?
כי במופלא ממך אל תדרוש.
לגבי בנט ושקד אתה צודק - אכן פעלו בנבזיותהסטורי
סביר שלבנט היה חשבון גם בשאלה למה הזמין אותו וסביר שזה קשור להערכה שהיתה כבר אז - שהוא עומד להחליף את אורי אריאל, בבחירות שכבר היו בעיצומן בתקומה.
אבל, מאיפה הטענה שלך שסמוטריץ' ידע?! להפך, אם היו מתואמים איתו, למה הזמינו אותו יחד עם העיתונאים?!
רצו לקבל אישור ממנותודה לאל
מדובר בשני אנשים שהיה ידוע שזה עניין של זמן עד שהם יעזבו (הייתי בטוח לליכוד) והם קיבלו החלטה להקים מפלגה. אין לו שום מילה בנושא זה. או שאתה בכלל טוען שבנט ושקד כן רצו להישאר
איזה אישור? איזו סמכות?הסטורי
מבחינה חוקית - כל מה שהם עשו עמד בגדרי החוק.
מבחינה מוסרית וציבורית - הם עשו מהלך נבזי.
כי היה ברור להם מה יקרה אם זה יצא לפועלמרדכי
לכולם היה ברור כבר אז שסמוטריץ יגיע לאן שאגיע ואורי אריאל יצא מחוץ לתמונה וכל השאר יהיו פחות רלוונטים.
שיחות אוף דרקורד בין ח"כים נעשות כל הזמןמרדכי
לעיתים זה בין ח"כים מהאופוזיציה לח"כים מהקואליציה, לפעמים זה בין מפלגות ולפעמים זה בתוך אותה המפלגה. למה זה מפליא אותך?
אתה לא ישר ומאשים האשמות סרקעובד
גם אני. והוא לא יסכן קואליציה ימניתסודית
החרדים יפסידו מבחירות חוזרות.
כחלון ונתניהו יהיו הגוש המוביל
האיחוד יחזיר לעצמו מנדט או שניים
ליברמן יכפיל את כוחו. הוא דמוי לפיד רק יותר עקשן.
אולי כשיהיו לו 10 מנדטים יואילו להתפשר איתו. אבל אז זה לא יהיה רק חוק הגיוס. עדיף להסתדר איתו עכשיו
בייניש כנראה שאתה צודק..סודית
טוב שלא הגזמת...מרדכי
בכל אופן, סמוטריץ לא ידע לשם מה הזמינו אותו.
עדיף סמוטריץ במשפטיםסודית
הלוואי שהסחיטה תצליח
ליברמן החרדים וכחלון לא סחטנים. רק אנחנו. בסדרסודית
אם חוזרים על שקר, הוא לא הופך לאמתהסטורי
לגבי ההישגים שלו - אתה מוזמן לבדוק ברשימות החקיקה, בנאומים שסוף סוף הוצגה בהם משנה סדורה מימין ולא רק מה לא (כל מי שלא ביבי הוא שמאלני חמוץ...), ובדברי כל חברי הכנסת משמאל עליו.
הטעות של סמוטריץ היא ההתנהלות מול עוצמהרפואה שלמה
אם יש מפלגה שצריכה להזהר- זו מפלגת הבית היהודי- האחוד הלאומי. כי אם נגרר לבחירות , מצביעי עוצמה לא יעבירו אותה את אחוז החסימה.
ספק אם לחרדל לבד יש 4 מנדטים.
הלייטים מתמקמים בליכוד, וכמה הפליגו עד כחול לבן.
אם יש מגזר שהצליח להשתלב כמעט בכל החברה הישראלית, זו הציונות הדתית. ויש לזה מחיר.
וודאי שמצביעי עוצמה יצביעו שובמרדכי
הרשימה הרי לא משתנית, וזה הסיכוי היחידי להכניס את הנציג שלהם לכנסת. כמובן באופן תיאורתי של בחירות חוזרות.
שוב יגידו שהם לא עוברים חלק בגרוןרפואה שלמה
אז לא יצביעו להם.
את המקומות אי אפשר לשנות בכל מקרהמרדכי
בס"ד
אבל היום כולם מבינים שאילולא האיחוד איתם, הציונות הדתית הייתה נשארת ללא ייצוג בכנסת. לכן, גם המתנגדים לאיחוד שהפעם ישארו בלעדי הימין החדש יוכלו לקבל את זה הרבה יותר בקלות.
כן, אבל לולי הימין החדש - כן היו עובריםהסטורי
אכן, על אותו הבסיס בדיוקמרדכי
כמובן שמן הסתם חלק מהרישמות יסירו את מעמדותם במציאות שכזאת.
אתה טועה.אריאל יוסף
ע"פ חוק, אם לא הורכבה ממשלה,
המשמעות היא שהכנסת החליטה להתפזר לפי תום כהונתה.
ממילא הכל מתנהל כפי שמתנהל לאחר העברת חוק לפיזור הכנסת.
מתוך חוק יסוד: הממשלה.

אתה מוזמן להציג חוק שמסייג או קובע אחרת.
כמובן, שמן הסתם יהיו רשימות שיחליטו שלא לשנות את הרכבן ולהשאיר הכל על כנו כפי שהיה (אולי אפילו כולן), אבל כל מה שבסמכות ועדת הבחירות ולא בסמכות פנימית של הרשימות - מתחיל מחדש.
הבחירות הללו הן בחירות חדשות לכל דבר ועניין.
אבל אל דאגה. לא סביר שזה הולך לקרות. אין טעם להאמין לכל הספינים (אני יודע שיש לך תחביב לבנות עליהם תלי-תלים...).
האיחוד צריך להתכונןרפואה שלמה
הליכוד כבר עוסק בגיוס פעילי הימין החדש.
ליברמן ישתה מנדטים של לפיד ולכן אין לו מה לדאוג, החרדים מיקסמו את כוחם אז הרשימות שלהם טובות, כחול לבן ושמאלה לא מענייננו..
בהחלט צריך להערך לתרחיש כזה כי להחלטות של האיחוד אין שום השפעה על סוגיית חוק הגיוס והיא שמונעת את הרכבת הממשלה הנוכחית.
בפעם הקודמת בנט הפתיע.
עכשיו זה לגמרי באחריותנו.
בשקט ובלי לכבס כביסה מלוכלכת בחוץ, להתכונן גם לאפשרות הזאת.
לאף אחד אין זמן וכוח להיערך מאפס לפריימריז בשתי המפלגותאריאל יוסף
ולדיון מורט עצבים על איחוד ביניהן, בלוק טכני עם עוצמה יהודית וכו'.
אבל עזבו. לא סביר שיהיו בחירות חוזרות. אלו ספינים.
רגע, גם בנט יוכל להתמודד שובאהסטורי
לאיחוד יש פחות מה להפסידאריאל יוסף
בנט יחשוב אלף פעמים שלפני שיעשה זאת שוב ומצביעיו יהססו להצביע לו. כנ"ל פייגלין.
רבים ממצביעי האיחוד יחזרו עכשיו הביתה לאחר כישלון ההרפתקאות הפוליטיות הללו.
(אגב - בנט ופייגלין גם יכולים לרוץ יחד. כבר לפני הבחירות טענתי שזה הסיכוי היחיד שלהם לעבור).
אבל בכל מקרה, כאמור, לא סביר שיהיו בחירות נוספות.
לא חושב שהם מסוגליםהסטורי
לכן זה לא קרה...אריאל יוסף
בנט ושקד חשבו שיסתדרו בלעדיו ושהם שווים הרבה יותר ממנו.
נכון, אבל גם פייגלין לא הסכים לשמוע על שום איחודהסטורי
פייגלין הסכים לאיחוד איתם.אריאל יוסף
התנגד לאיחוד עם עוצמה.
ראה בכתבה הנ"ל.
מסתבר שלפעמים קורים דברים לא סבירים...אריאל יוסףאחרונה
שואל שובהסטורי
הם לפי אותן רשימות?!
ממש לא נכוןעובד
שהגדול ביניהם לדעתי הוא קריאה בלתי מתפשרת בשם ה' ודרישת אמת וערכים.
הוא רדף אחרי האיחוד עם הרב פרץ והיה מוכן להתבזות בשביל איחוד.
הוא כיום הח"כ המוכשר ביותר הכנסת ואת זה גם השמאל אומר...
גם ירא שמים גם מבריק גם ישר וגם איש עשיה.
ב"ה התברכנו.
הוא מחזיק לציונות הדתית תורנית את זקיפות הקומה-
פעם שניה השבוע שאני נותן קישור לתוכנית של גיא זוהר בכאן 11מרדכי
לאנשים יש מוח משלהם ולא חייבים להסכים עם גיא זוהרסודית
זה וודאימרדכי
גם אני בד"כ לא צופה בתוכנית ולא בהכרח מסכים עם הנאמר, אבל השבוע היו לו שני ניתוחים מאוד מעניינים גם בנוגע לחסינות וגם בנוגע להרכבת הקואליציה.
לענייניו, הוא מזכיר שהלחץ שיש עכשיו מכך שעדיין לא הורכבה ממשלה, זה אותו הלחץ שיש תמיד. משה קלופגהט הסביר השבוע בכאן רשת ב' שישראלים תמיד ינצלו את הזמן שנתנו להם עד תומו. אם הרכבת הממשלה הייתה צריכה להיעשות בשלושה ימים, נתניהו היה יכול להרכיב ממשלה גם בזמן הזה.
השורה האחרונה פשוט אינה נכונה.איתן גיל
אחד המכשולים הגדולים ביותר להרכבת הקואליציה הוא החשדנות ההדדית בין השותפות בפוטנציה. כל אחת מהן סקרנית לדעת מה השיגה השניה בטרם תחתום על הסכם. ליברמן אמר את זה בקולו ובמפורש.
בתוך כל ההמולה הזו אין לי הסבר מדוע איחוד הימין לא סוגר ברית אחים עם החרדים במתכונת שנסגרה עם לפיד. ביחד הם 22 ח"כים שהם 1/3 מתוך 65 ח"כים בקואליציה המסתמנת. ל- 22 ח"כים מגיע בדין ובצדק 8 שרים מתוך 24 או 9 מתוך 26.
ליברמן אכן חשדןהסטורי
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
מה פתאוםזיויק
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.
בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים. איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?
מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?
אני לצערי לא מכיר.
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב
פשוט לא נתפס

ביבירועישםטוב
ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה
כי נראה שלא.
מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.
אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.
עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
הסברתי את דבריך לנקדימון, לא כתבתי מה דעתיהסטורי
לגופם של דברים:
א.אני לא מדבר על 'שוויון בנטל' והמושג שוויון כשלעצמו לא מעניין אותי.
אין שוויון ולא היה שוויון. אי אפשר שיהיה שוויון - לא בין לוחמים ביחידות קרביות לג'ובניקים, לא בין אנשים עם מסוגלויות שונות ותפקידים שונים. הכי מביך זה לשמוע עיתונאים בוגרי גלי צה"ל, שהשירות הצבאי שלהם היה חסר כל סיכון, חסר כל מאמץ אמיתי והתרומה של השירות שלהם לבטחון ישראל היתה 0 עגול במקרה הטוב ובעיקר מקפצה לג'ובים הבאים בתקשורת, כזאת שאין לבוגרי שירות צבאי אמיתי - מדברים על הנטל והשוויון בו.
ב. צה"ל צריך להבנות מחדש, ליישר את המטרות, לחזור להיות צבא שמשימתו הראשית היא בטחון ישראל, שהקוד האתי שלו הוא כזה שעמינו וחיילנו קודמים לאוייב וקודמים לכל מיני ניסויים חברתיים של שוויון מדומה וקדמה עקומה. כחלק מזה, הצבא גם יתעדף את הצרכים של הלוחמים בקדושת המחנה, על פני דחיפת נשים לכל מיני מקומות, תוך הורדת הרף והעמדת שרפרף בבוחן מסלול.
ג. חלק מהבניין מחדש הזה, הוא צורך בהרבה יותר חיילים אמיתיים. הצורך הזה מצדיק גם גיוס חובה. צריך לוחמים בשדה הקרב, צריך בשביל שהם יוכלו להלחם תומכי לחימה בהתאם וצריך אנשי 'חזית שבעורף' כמו אנשי מודיעין וכד'.
ד. שאר משימות שאינן צורך ביטחוני ממשי, בין אם עושים אותן על מדים (גלי צהל, מורים חיילים, בדיקות קורונה, סיוד מעונית של מסתננים וכד') ובין אם לא (מה שמוגדר היום שירות לאומי/אזרחי לסוגיו) - אינן אמורות להיות באחריות הצבא (למעט אולי מצבי חירום ממשיים) ואין שום סיבה להתייחס אליהן כשירות צבאי משום בחינה.
ה. זה נכון גם הלכתית - למחלמת מצווה הכל יוצאין, למשימות אחרות גם אם הן חשובות - מי שנדבו ליבו.
ו. ממילא איני רואה שום מקום להשוואה בין אחי החרדים, לאויבים הערבים.
את הערבים (למעט יחידים מהם שחפצים להיות בצד שלנו על מלא לשמוח בשמחתינו ולהצטער בצרתינו) צריך לגרש מהארץ. גם אם לא בשלו התנאים לכך - חובה להרחיק אותם מכל הקשר ביטחוני לא לאמן אותם בנשק, לא לתת להם להתקרב לנשק, לא לשפץ בסיסים של צה"ל (השתגענו לגמרי?!).
שירות לאומי למי שנשאר כאן? לא יודע, אולי זה יכול להיות סוג מודרני של ה'יהיו לך למס ועבדוך' של התורה. אין לזה קשר לחובה ההלכתית והלאומית של יציאה למלחמת מצווה.
חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
דביל.ימח שם עראפת
הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.
עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.
לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.
הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!
תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11
לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של תחילת ואמצע דצמבר מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות
ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,
פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר
ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס
שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד
כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי
מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה
או לפחות תשתנה שם רוח המפקד
אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון
ספוילרזיויק
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה
ומתנערים מזה.
עכשיו יש להם מפקד חדש
שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
בפעם הבאהברגוע
ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם
אולישלג דאשתקד
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
לא הבנתיאוהב כל יהודי
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אסביר לךשלג דאשתקד
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
לא מצדיק רק מסבירדרור אל
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.
זה בערךדרור אל
ברור שלא הינו בקלות מוותרים.
אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה
שאני קצת עובד בו.
אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
צר לישלג דאשתקד
אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.
עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.
אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).
כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.
נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

