הרב יהושע כ"ץ: באיזו זכות אתם מתפללים בהר הבית?אחד האורחים
אני לא מבין מה המאמר הזה מוסיף? הוא לא מתייחס לשום טענהאוא"ר
עניינית על העליה להר הבית. חוץ מזה שרבים מגדולי ישראל סברו כי ניתן לעלות להר הבית (בדיון למטה כבר דנים להסביר למה הלכה כמותם) ומעלת התפילה בהר הבית מפורסמת, האנשים שאליהם הרב פונה במאמרו הם אלה שעולים על דעת עצמם(ויש לדון אם יש בזה בעיה), דעת הרב יהושע כ"ץ לא נמצאת בראשם כ"כ, בלשון המעטה.
אז מילא אם היה כותב טענות ענייניות נגד העליה או חידושים בנושא. אבל סתם לטעון טענה כללית של 'חוצפה כלפי שמיא' לפסוק כשיטה אחת ולא אחרת, מה זה מועיל?
ומה התגובה הזו^^ מועילה?אחד האורחים


לנסות לגרום למשתתפים בפורום הזה לפתח דיונים רצינייםאוא"ר
עניינים ולא פופוליסטים מלאים בסיסמאות.

השאלה עכשיו היא אם זה הועיל?
ראה את אשר נוסף בינתיים למאמר - מכתב ששלח לגר"ד ליאור שליט"אאחד האורחים

מעתיק לכאן:

 

בע"ה מנחם אב תש"פ
לכבוד הרה"ג דב ליאור שליט"א
 
מכובדי משכבר, הזקן וחכם ממני "בחכמה ובמנין".
"שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול".

ירא אני לפנות אליך באופן אישי, אבל לחשות לא אוכל.

בטוחני שמפי מדברים עוד עשרות ואולי מאות תלמידי חכמים, גם גדולים וטובים ממני. אך לא אטריחם לחתום על דברי.

יודע אני שכב' החליט שיש בכוחו לחלוק, בנושא הר הבית, על רוב מכריע של הגדולים מהדורות הקודמים ומדורנו.

על זאת אין לי מה להתווכח.

אולם יפקח כבודו עינים ויראה לאן מתדרדרים הדברים:

כבודו אסר לנשים - והן מתייצבות בתוקף הדעת.

קבע גבולות - ומצפצפים על קביעתו.

ויש מי שהרים ראש ופירסם מאמר בו קבע בעזות שבכלל לדעת הרמב"ם אין איסור עליה לכל השטח.

ודאי שאלו ממש הבלים, ובודאי נגד דברי כב' הרב שליט"א.

ויש רב, הנכבד בעיני בדרך כלל, שהתיר לטבול, ואף לבטל צום ט' באב בתנאים מסויימים,

כדי לא לבטל חלילה את "מצוות" העלייה להר -בו ביום! "חוכא ואיטלולא", אך מאד מאד עצוב.

 

ועם זאת, כולם, לרבות כל אלו הסוטים מדבריו, כנ"ל, ממשיכים להיתלות באילן הגדול - הגר"ד ליאור שליט"א.

האין זה אבסורד?!


כב' הרב: אולי לאור ההתדרדרות במצב, כנ"ל, ולא פירטתי עוד כשלונות רבים,

במטותא מינך, ישקול לבטל את הוראתו, שהולכת ותופסת תאוצה לכיוון לא טוב, ואחריתה מי ישורנה.

החותם ביד רועדת, בברכת כהן, יהושע כ"ץ מעלה אדומים

הרב זצ"ל כאשר הקים את תנועת 'דגל ירושלים'אוא"ר
כתב כי הגאולה מתרחשת ומופיעה. אך היא נעשית ע"י הציונות החילונית, תפקידם של הרבנים הוא לא להתנתק בגלל תופעות בציונות נגד הדת אלא אדרבה להצטרף ולהפוך להיות המנהיגים שמובילים את הגאולה בדרך הנכונה.

כך הדבר גם כאן, אם יש תופעות שאינן רצויות, הניתוק לא יועיל אלא אדרבה יגרום לכך שאותן תופעות יהיו הקריות. אם רצונך לתקן תהפוך למנהיג של התנועה, תכוון אותה למסלולה הנכון.

ישנם תנועות שכל מגמתן היא מטרה רעה, ושם בהחלט שייך להתנתק ולהתנגד אך כאשר המטרה היא טובה רק שיש גורמים שמסיטים למקומות לא טובים אז מה שצריך לעשות הוא להנהיג את התנועה ולתקן הפרצות.

על כגון כאן שייך בהחלט לשאול מדבריו של הרב זצ"ל ולומר כי הדרך היא לא לקבול על הכפירה אלא להוסיף אמונה.
א. החילוק ברור: מצוות שילוח טמאים.אחד האורחים

אין מצווה לשלח מחללי שבת מא"י. יש מצווה מן התורה לשלח טמאים מהר הבית.

 

ב. א"א להתעלם מהטענה שחלק ניכר מהעולים *שומרי המצוות*, מצפצפים על פסיקותיו של הרב ליאור,

אבל נתלים בו כדי לקבל לגיטימציה הלכתית לעלייתם. אין מקום להשוות בינם לבין מחללי השבת החילונים.

אחרי שנים רבות בהן עוד ועוד רבנים מצטרפים לתמיכה בעליה, אין שום ספק שהגבולות שהציב הרב ליאור רק הולכים ונפרצים; לפני עשרים שנה לא היתה עליית נשים ובטח לא טבילת רווקות. גם לא היו עליות סיטונאיות של מכינות חילוניות ולא עליות של שומרי מצוות לרמה. אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שהעולים שומרי המצוות נמצאים כאן בראש הלוחמים נגד עמדותיו של הרב ליאור. בהתפתחות הגדולה של עליית סטודנטים ומכינות בשנים האחרונות הוכח שהתמיכה הרבנית מייצרת פרצות ולא מונעת אותן, גם אם נראה לך נורא נחמד לתאר מציאות אחרת. הפרסום של העולים לרמה כאילו הרב ליאור איתם (שהרב נאלץ להכחיש מאוחר יותר) מוכיחה זאת ג"כ היטב. הרבנים לא מובילים כאן לכיוון הנכון אלא מייצרים את הכיוון ההפוך.

א. רק אם תאמר שנכנסים טמאים למקום אסור, דבר שהרב ליאור עצמואוא"ר
עד לאחרונה סבר שלא קורה כלל. והיום לא הרבה יודעים כי שינה דעתו במקצת.

ב. מי שמצפצף על פסיקות הרב ליאור לא מחפש לגיטימציה הלכתית אלא רק דרך להתווכח. כך שלא יעזור אם הרב ליאור יאסור עליה.
מה שכן יעזור זה אם יעלו הרבה יראי שמים שידחקו את אותם אנשים לשוליים.

ג. אין קבוצות שעולות לרמה עצמה, רק מתקרבות.
לגבי קבוצות של חילונים שעולים, זה היה גם לפני שנים(פגשתי חילונים שעולים כבר 30 שנה להר והיום הם מצטרפים לקבוצות ולא עולים לרמה בניגוד לפעם), רק פשוט זה לא היה בכותרות והיום מתנגדי עליה משתמשים בזה כתירוץ.

ד. דיברתי על הרבנים המתנגדים לעליה, שבמקום להוביל ולהנהיג בדרך הנכונה הם מתנתקים ונותנים לאנשים אחרים להנהיג שעושים זאת לא נכון.
לצערנו אותם שאתה קורא "יראי שמים" הם עצמם הולכים נגד ההלכה.אחד האורחים

אתה אולי לא יודע, אבל בהחלט קיימת קבוצה של פעילים שומרי מצוות שעלתה לרמה ובכוונתה להמשיך לעשות זאת. אני יודע גם שמות של העולים. הם טענו גם אח"כ כאילו היה זה על דעת הרב ליאור והרב נאלץ להכחיש.

רבים רבים נתלים ברב ליאור בדברים שאינם על דעתו כמו שכתב הרב כ"ץ. תתפלא, יש אפילו נשים שעל עצם העליה נתלות ברב, ועל עלייתן אומרות שזו מחלוקת... טוענות שלא בכל פרט חייבים לקבל את דעת הרב ליאור ובכלל מדובר במחלוקות בדיני דרבנן בהם לא חייבים לקבל את דעתו ועוד תירוצים מופרכים.

יש היום הרבה יותר חילונים מאשר בעבר. אתה אולי לא יודע. עליית הר הבית לכותרות בתקשורת בשנים האחרונות ע"י ארגוני המקדש הגבירה מאוד את כמות הקבוצות החילוניות (סטודנטים למען הר הבית, למשל, קמה כתוצאה מהעליה הדתית והם מעלים הרבה מאוד קבוצות ממכינות, תיכונים מוסדות אקדמיים וכיו"ב. אין להשוות בכלל לכמויות הזניחות שהיו בעבר). הרבנים המתנגדים בינתיים נוכחים לדעת שצדקו בהתנגדותם; הם הזהירו שהעליה תיצור מכשול והיא אכן יוצרת, בפרט שחלק ניכר מהעולים הדתיים - ואפילו הרבנים - אומרים שמוטב שיעלו בטומאה מאשר לא יעלו בכלל. חובת ההוכחה על הרבנים התומכים.

א. כשאני אומר יראי שמים, אני יודע למי אני מתכוון. מסתבר שאניאוא"ר
מכיר יותר עולים להר הבית ממך.

ב. המשטרה לא נותנת לעלות לרמה, היו מקרים בודדים.

ג. אני מכיר גם ונשים שעולות, והרב ליאור הוא רק תירוץ.

ד. מצד שני דיברנו בעבר עם מדריך תיירים שסיפר שיש פחות תיירים יהודים שעולים להר בגלל שזה הפך להיות תנועה של מקדש.

ה. כמו שאמרתי לעייל, כאשר המטרה היא טובה, אם ברצונך להשפיע ולהוביל את התנועה בדרך הנכונה, ניתוק מהתנועה רק יגרום לכך שהמנהיגים יהיו אנשים אחרים.
הרבנים צריכים להצטרף ולהוביל ועל ידי זה הם יוכלו גם לקבוע מי נכנס, מתי נכנס ולאן נכנס. יבנו מקוה בכניסה להר עם משגיח שיוודא עליה בטהרה, יחליטו על מקומות שמחוץ למחנה לויה, אליהן נשים יכולות לעלות בלי טבילה וכו' וכו'.
הניתוק של הרבנים הוא הגורם לבעיות...
אתה יודע מי המנהיגים ואתה כנראה לא מתכוון אליהם כשאתה אומראחד האורחים

"יראי שמים"... עשרות רבנים כבר הצטרפו ולא ראינו שקרה משהו מכל מה שתיארת.

אדרבה. החיבור של הרבנים נותן לגיטימציה לכל התופעות השליליות (איך אמרת? הרב ליאור הוא רק תירוץ...).

זה לא נכון, הרבה מן העולים נזהרים שלא להתקרב לרמה.אוא"ר
הרבה פעמים ראיתי לפני העליה שאנשים בודקים את חברי הקבוצה אם טבלו ואם הם מכירים את ההלכות של הטבילה ונעילת הסנדל.
פגשתי אפילו מישהו שהלך עם מישהו שלא טבל למקוה כדי לטבול איתו.
"הרבה מן העולים נזהרים" ויש גם לא מעט שלא...אחד האורחים

"הרבה פעמים ראית" ועל כל מקרה שראית יש מקרים הפוכים. אתה מבין לבד שאם *אישה* הגיעה בלי שטבלה הסיפור פי כמה יותר מורכב. א"א לשלוח במקום מישהי שתלך איתה למקווה, ואחרי שטרחה והגיעה היא תעלה גם אם תאמר לה לא לעלות.

א. המחלוקת לעניין עליית נשים להר הביתאוא"ר
אינה קשורה לעצם האיסור לעלות להר אלא לעניין טבילת רווקות. אמנם הדברים קשורים אך אין לערבב בין השניים. יש שסומכות על רבנים שהתירו טבילת רווקות, וסוגיה זו אינה דומה לסוגיית הר הבית כיון שאינה דנה באיסורי כרת אלא בתקנה.
לדעתי זו טעות שנשים עולות, אך אי אפשר בגלל זה להפוך אותן לעוברות על איסור כרת.

ב. נפגשתי גם עם אנשים שכשאמרו להם שצריך לטבול, הם קבעו מועד אחר לעליה.

כמובן שאתה תטען שאני משקר ו'לא אמין' וכו'. הרי כדי להתנגד לעליה להר הבית מותר גם לעוות עובדות ולחשוד בכל אחד.

רק להבהרה, אני לא אומר שהכל מושלם בעליות להר, ישנם פגמים שצריכים תיקון. אך לא בגלל כמה תמונות להגזים ולהפוך את כל העליה לפסולה. צריך להסתכל על המכלול.
ועוד שכמו שכבר כתבתי, הדרך לתקן היא לא לברוח אלא להצטרף ולהשפיע. ומה שכתבת שכבר הצטרפו עשרות וזה לא עוזר, אין זה נכון כי:
א. זה עוזר.
ב. רוב הרבנים שתומכים בעליה אינם מובילים אותה אלא רק תומכים מהצד. צריך שהרבנות הראשית תיקח על זה אחריות.
ג. באותה מידה ניתן לטעון עליך שכל הכרוזים שפורסמו לא מועילים.
הסוגיות הנוגעות לעליית נשים חורגות מעליית רוווקות.אחד האורחים

הן מעולם לא נתבררו כל צרכן ולא הוכרעו כמה מחלוקתו בהן. לע"ע, העולות נוקטות לקולא וכבר עמד הגר"ד ליאור במכתבו על כך שהפרסומים בנושא מכשילים את העולות באיסורים שונים. יפה שנפגשת עם אנשים שקבעו מועד אחר. ישנם רבים גם שלא וכנראה גם בהם נפגשת. הטענה שכדי להתנגד לעליה מותר גם לעוות עובדות ולחשוד לא עושה חשק להמשיך את הדיון איתך, בפרט שהעולים להר עושים זאת לא פחות ומציגים רבנים שהתנגדו לעליה כאלה ש"תמכו בהסתייגות" או שהיתה להם "דעה מורכבת" ואתה מבין מצוין למה הכוונה.

אכן צריך להסתכל על המכלול, והמכלול הוא שהמכשולים גדלים עם השנים ולא קטנים. אל תהיה תקנת חכמים קלה בעיניך. עליית רווקות לא היתה קיימת לפני שנים. היום היא קיימת, על אף שהגר"ש גורן והבחל"ח הגר"ד ליאור אוסרים זאת מכל וכל. גם עליית נשים נשואות לא היתה נפוצה בעבר כפי שהיא כיום ועל ההדרכה ההלכתית שלהן חותמת "מוסמכת לרבנות" מטעם מדרשת לינדנבאום...

על הניסיונות להשפיע מבפנים אנחנו שומעים כבר שנים ואדרבה, ככל שמעגל הרבנים התומכים גדל המכשולים גדלים. הרה"ר לא עובדת אצלך ואדרבה, דווקא תמיכת הרבנים שלא מונעת מכשולים מוכיחה שטוב עושה הרה"ר בהתנגדותה  אחר שתמיכה היתה מייצרת מכשול גדול פי כמה (אא"כ אתה כ"כ תמים שתמיכת הרבנות היתה מוציאה לדעתך את הווקף ומעניקה לה שליטה מלאה בנעשה במתחם) - ראה מכתבו של הרב יהושע כ"ץ. הכרוזים מועילים ורק בזכותם מעגל העולים מונה בסה"כ כמה אלפים ולא נוצר מכשול בפני מאות אלפים. הם כנראה מועילים יותר ממכתבי הרבנים התומכים שגם בהם מודגש שיש לשמור על ההלכות ואף מופיעה מפעם לפעם התנגדות לעליית נשים. אנחנו רואים כמה הם מועילים. לפחות ברבנים שמתנגדים אף אחד מהעולים לא נתלה (מלבד אלו שכאמור מסלפים עמדות של המתנגדים ומציגים ת"ח שרגלם מעולם לא דרכה בהר ככאלה שתמכו בהסתייגות או היו בעלי דעות מורכבות...).

אם אפשר להוסיף שפגשתי כמה מהמכינות האלהאוא"ר
במקוה הרובע עם מדריכים שהדריכו אותם בטבילה.

אפילו שאלתי שם כמה על ההלכות.
אם לא שהיו כ"כ הרבה בנות בקבוצות האלה אולי הייתי מאמין לך...אחד האורחים


אני פגשתי, הגיוני מאוד שבטבילה חילקו בין הבנים לבנות.אוא"ר
וכל הבנות בדיוק היו טהורות באותו יום וד"ל. לא אמין. מצטער.אחד האורחים

אגב - בתמונות רבות מספור החבר'ה האלה עם נעלי עור.

אבל הם בקיאים בהלכות...

ברשותך, חיפשתי את כל העליות של המכינות שנעשואוא"ר
באיזה הקשר לארגוני המקדש ב3 שנים האחרונות(הם מפרסמים באתר 'חדשות הר הבית'). יש לשים לב כי חלק מהעליות רק נספרו כחלק מהעליות להר אך לא נעשו ע"י ארגוני המקדש.

כ"ח שבט תשע"ח: "קבוצות התיירים. התלמידים סיפרו כי לפני העליה הופיע בפניהם הרב אלקנה שרלו במכינה, ופירט את הלכות העליה להר הבית. כחמישית מהתלמידים פרשו מקבוצת המכינה ועלו במסגרת קבוצות היהודים. בנות שלא טבלו עלו בהמלצתו לצד הדרומי בלבד.

עוד עלו השבוע בקבוצות התיירים חניכי מכינת עין פרת ותלמידי בית ספר הרדוף מצפון הארץ. צוות בית הספר הנחה את התלמידים להוריד כיפות לפני העלייה. כמו כן, בקשתם להדרכה בהר ממדריך "כפות המנעול" סורבה על ידי המשטרה"

טבת תשע"ח: "מעל 40 תלמידי המכינה המעורבת נחל עוז עלו היום להר הבית כתיירים.
הקבוצה הודרכה בפרטי ההלכות הנוגעות לעלייה להר, ומדריך "כפות המנעול" ליווה והדריך אותם בהר הבית במסלול ההלכתי"

חשוון תשע"ט: "עלו עשרות מתלמידי מכינת 'מיתרים לכיש' שביקשו לעלות אל ההר כהלכה, ונפרדו בשל כך משאר תלמידי המכינה. וצורפו אל קבוצות היהודים, במסלול ובהדרכה יהודית על המקום הקדוש ובית המקדש."

שבט תשע"ט: "עשרות מתלמידי מכינה מירוחם עלו השבוע להר הבית בקבוצות היהודים, לאחר שהלכות הטהרה הועברו להם."

כסלו תש"פ: "ממגדל עוז עלו אל ההר השבוע תלמידי מכינה בהתרגשות גדולה"

שבט תש"פ: "תלמידי מכינת ניצוץ מחצור, עלו השבוע להר הבית בהדרכת אורי אוחיון."

אז, א. הרבה מהמכינות עולים כתיירים ועושים סיורים על ידי ארגונים כמו 'מגדל דוד' ואחרים. ולפיכך גם מסתובבים חופשי בהר ואינם שומרים על ההלכות, אך כפי שאמרתי זה קרה גם בעבר.

ב. היום הרבה מן המכינות מעדיפות לעלות כמו שאר היהודים ולשמור על ההלכות(תוכל לראות שחלק מתלמידי המכינה נפרדו משאר המכינה כדי לעלות כהלכה) או לחלופין לעלות כתיירים ולהיות מודרכים ע"י מדריך יהודי(אמנם אינני מסכים על זה אך לפחות ישנו יתרון שאינם עולים לרמה).

ג. המתנגדים לעליה להר לוקחים תמונות מפה או משם ומאשימים את העולים להר בטהרה.
לוקחים תמונה מסיור של מוזאון 'מגדל דוד' וזורקים את זה על ארגוני המקדש.

ד. תוכל לראות שאין כ"כ הרבה מכינות שעלו להר בשנים האחרונות דרך ארגוני המקדש.

ה. כמובן שאם תראה מישהו עם נעליים תגיד שזה נעלי עור, למה ללמד זכות על העולים להר שאולי זה דמוי עור?
כאילו שאתה לא יודע שיש ארגונים שמקבלים *פחות* במה באתר הנ"לאחד האורחים

נו באמת. אל תהיה תמים. אני יכול למצוא לך מספיק תמונות מארגונים **אחרים** העוסקים בנושא הר הבית בהם רואים עולים בנעלי עור ובתערובת צעירים וצעירות כשאין כל ספק שעכ"פ הבנות לא טבלו. יש כאלה לעשרות ומגוחך אפילו לנסות לאסוף אותן. לא, לא מדובר על מגדל דוד ואתה מבין למי הכוונה. מדובר על ארגוני המקדש. יש הבדל בין לימוד זכות לתמימות ויש מקרים בהם ברור באילו נעליים מדובר ואלו אינם מקרים מעטים. לשיטתך בכלל אין שום עליה בטומאה. כולם טובלים והכל נפלא. למה לא ללמד זכות?... יש לזה שם: האהבה מקלקלת את השורה. רבים מעולי ההר נכשלים בכך ובהם גם ת"ח.

רק כדוגמא, אני יכול לטעון עליך שאתה משקראוא"ר
אבל אני לא עושה את זה. כי בניגוד אליך, אני סומך עליך שאתה בן אדם אמין, ואם סיפרת שראית תמונה כזאת, אני מאמין לך.

אבל כמו שכתבתי קודם, כדי להתנגד לעליה מספיק פשוט לטעון על כל מי שאומר אחרת שהוא שקרן, גאוותן, חצוף, וכו' לא צריך להתמודד עם מה שהוא טוען.
אני יכול להעלות לך לא מעט תמונות כאלה.אחד האורחים

אם אינך מכיר אותן, כנראה נוח לך להתעלם מתופעות שנוצרות בעקבות הפעילות שלך. ושוב - הטענות בסגנון "כדי להתנגד לעליה מספיק פשוט לטעון וכו'" נכונות לשני הצדדים, כולל לגבי ת"ח שהודו שהם מסלפים את עמדת רבותיהם לפי האג'נדה שלהם וד"ל.

מוזמן להעלות נתונים ולא רק לזרוק אמירות.אוא"ר
וכמו שאמרתי כבר, לצערי ידוע שיש בעיות. עד כמה שידוע לי הם לא מקיפות כמו שמתנגדי עליה מנסים להציג. הדרך לטפל בזה היא להשפיע ולא להתנתק.

לצערי אין היום כמעט הנהגה רבנית לעליה להר אלא רק תמיכה. לא הנהגה ממוסדת. ולכן ההובלה מגיעה לאנשים הלא נכונים.
מ.ש.ל. זה בדיוק מה שחששו ממנו רבים מהאוסרים.אחד האורחים

חובת ההוכחה חלה על הרבנים התומכים. האחריות שלהם והם לא יכולים לחמוק ממנה. שיתחילו להוביל ולהפעיל לחצים על ההנהגה. אם אין להם שום השפעה על ההנהגה, שיבהירו שאינה מייצגת אותם או שיחזרו בהם ויודו שהמתנגדים צדקו בחששותיהם שהעליה תייצר מכשולים. נתונים לא חסרים, אבל אין לי עניין לפרסם כאן תמונות לא צנועות. אם ממש בא לך לראות במה מדובר, אתה מוזמן לפנות באישי.

 

נ.ב. אני מבין שהתגובה הזו היא על שלוש התגובות הקודמות ולא רק על האחרונה שכתבתי.

טענה לא הגיונית.אוא"ר
אתה מבקש ממנו להוכיח על דבר שהוא לא קיים, זה לא אפשרי. שהרי כל דבר שאגיד לך, אתה תגיד שאני לא מביא הכל ומסתיר נתונים.
אתה צריך להוכיח עליו שהוא קיים.
כתבתי: יש לי נתונים ואתה מוזמן לפנות באישי.אחד האורחים


אם אפשר להוסיף את מה שכתב הרדב"ז בהתירו לעלות להר:אוא"ר
"מ"מ יש לי לתת טעם למנהג שנהגו כל העולם לעלות באותם עליות לראות משם את הבית כלו ולא שמענו ולא ראינו מי שמיחה בידם. דע כי הראב"ד ז"ל סובר כי האידנא אין כרת למי שנכנס למקדש וכן תמצא בהשגה פרק ששי מהלכות בית הבחירה הרי שעיקר הדין הוא מחלוקת והדבר ספק שמא עליות אלו הם בניות בקדש או לא ואת"ל בנויות בקדש שמא אויר העזרה לא נתקדש דהא איכא דמפרש דהא דבעי רבא תלה עצמו באויר העזרה הכי קא מיבעיא ליה אם נתקדש אויר העזרה או לא לפי גרסת הספרים ולא איפשיטה ואת"ל דאויר העזרה כעזרה שמא על אויר גגות הלשכות אשר לא נתקדשו הן בנויות הילכך כיון דאיכא כל הני ספוקי תלו הדבר להקל מרוב חשקתם לחזות בקדש ואין לנו להקל מטעם דדרך ביאה אסרה תורה ודרך גגות אין בו איסור תורה דהא ניחא אם עולים ויורדים מיד ולא היו שוהין שם שיעור השתחויה אבל אם הם בנויות בקדש נהי דפטור משום ואל המקדש לא תבא מ"מ חייב משום טמא ששהה במקדש הנה כתבתי לך טעם המנהג אבל אתה תהיה מן הנזהרים ולא תכנס לא לבית ולא לעלייה אם לא תהיה רחוקה מהכיפה הרבה. גם שמעתי שיש מחילה תחת הקרקע ופתחה לצד המערב שהולכת עד תחת הכיפה ויש מהיהודים שנכנס לשם ודבר זה אסור דקי"ל מחילות הפתוחות לעזרה נתקדשו ומאן לימא לן שאין זו מכלל המחילות שהיו פתוחות לעזרה... הילכך מותר להתקרב אל הפתחים ולעלות אל העליות".

הנה אנחנו מוצאים כבר בימי הרדב"ז כי בעקבות היתר להיכנס להר הבית היו רבים שנכשלו לצערינו. חלקם סברו לסמוך על הראב"ד וחלקם נכנסו למחילות ובכל זאת הרדב"ז המשיך את התירו להיכנס להר הבית ולא סבר לאסור בגלל הנכשלים.
ועוד ידוע כי ברגלים היו עושים את כל ישראל חברים.אוא"ר
ומתירים לכולם ואפילו לעמי ארצות לעלות. אע"פ שהיה ידוע בוודאות שחלקם טמאים ויכשלו באיסור ושיצרטכו אח"כ לטהר את כלי המקדש.
בקיצור, מצאת לגיטימציה לעלייה בטומאה.אחד האורחים

אז תאמר שלגיטימי לעלות בטומאה ואל תסתתר מאחורי קשקושים שאתה תומך רק בעליה בטהרה. מעולה. הוכחת בדיוק את מה שהיה צריך להוכיח. אתם חושבים שמוטב שיעלו בטומאה מאשר שלא יעלו בכלל.

אין קשר, אסור לעלות בטומאה.אוא"ר
הבאתי ראיות ליחס חז"ל לחשש של הכשלה.

דרך אגב יכול להיות שאם האפשרות היחידה היא לעלות בטומאה אז יהיה מותר לעלות גם כך מדין כיבוש.
אך הדיון הזה תאורטי כיון שניתן לעלות בטהרה.
ולכן כל חטאות המועדים נועדו לכפר על טומאת מקדש וקודשיו...אריאל יוסף

כולל החטאת הפנימית ביו"כ בעוד שעיר המשתלח לבדו מכפר על כל השאר.

 

מציאות של מקדש מייצרת בלי ספק לא מעט חטאים כאלו.

לכן התורה צוותה על שילוח טמאים

(אע"פ שלא ציוותה על מניעת שום עבירה אחרת!!!),

וגם קבעה לא מעט קרבנות לכפר על כך.

 

כעת אין קרבנות שיכפרו וממילא עלינו להיזהר שבעתיים

ולדקדק ביותר במצוות עשה מן התורה של שילוח טמאים,

ובמצוות עשה מן התורה של מורא מקדש.

 

המצוות הללו ללא ספק קיימות גם בימינו,

ורק באמצעות עליה בטהרה וביראה

ולא פחות מכך - במניעת כל עליה שאינה כזאת, ניתן לקיים אותן

(את מצוות בניין המקדש, למשל, לעומת זאת, לא ניתן לקיים בעליה כיום...).

 

כמו שניתן לראות, התירוצים להצדיק עליה שלא כהלכה

או תמיכה בעליה אע"פ שהיא גורמת למכשול,

גורמים נזק לעליה כולה.

 

דווקא כמי שחשוב להם מקום המקדש,

עלינו להיות ראשונים בהתנגדות לעליה בטומאה או שלא ביראה הדרושה

(ויראה היא לא רק פרטים טכניים כמו חליצת נעליים, אלא קודם כל אווירה!

עליה מעורבת של גברים ונשים, למשל, היא לא אווירה כזו).

 

לשמור לפרטי פרטים על כל דקדוק הלכה

ועל כל הוראה והנחיה של גדולי הרבנים התומכים בעליה,

ולהחמיר גם אם יש מקום להקל וגם אם יש המקלים

(למשל: להתרחק מהרמה ככל האפשר ולהיצמד לכתלים).

מסכים כמעט לגמרי.אוא"ר
רק רוצה להוסיף שמצוות היראה מוגדרת ברמב"ם ועוד מקומות. היום החליטו להוסיף לה כל מיני גדרים שלא נמצאו בשום מקום. איפה כתוב שאם גברים ונשים(בצניעות כמובן) נכנסים באותו השער, אז זה לא יראה?

מצוות היראה מוטלת על האדם בכל מקום, וכמו שיש את בסיס המצוה(יראת העונש) ואת הקיום השלם שלה(יראת הרוממות) כך גם כאן יש את הקיום הבסיסי של המצוה ואת השלמות של המצוה.

את הטענה שלא עולים במורא ולכן אין לעלות ניתן לטעון גם על תפילה. כיון שלא מתפללים במורא נבטל את התפילה.
בגמרא בסוכה.אריאל יוסף

שינו כמה פעמים את האופן בו נערכה שמחת בית השואבה

משום שבאו לידי קלות ראש בתערובת.

אני מניח שברור גם לך שקלות ראש היא ההפך ממורא.

 

אם אפילו כנגד שער המזרח מבחוץ אסור להקל ראש,

ק"ו שאסור בתוך הר הבית.

 

לשיטתך, אסור לירוק בשום מקום או ללכת בנעלי עור.

אפילו סתם להקל ראש אסור...

יש חיוב יראה מיוחד במקדש.

אתה מנסה להתעלם ממנו.

 

אתה מוזמן להתפלל במעורב גברים ונשים.

נראה אם תתפלל ביותר מורא או בפחות.

בזמן הרדב"ז א"א היה בכלל להיכנס להר...אריאל יוסף

כתב הרדב"ז בהל' מעשה הקרבנות פי"ט הט"ו:

 

"וכתב בעל כפתור ופרח (פ"ו) כי בזמן שבע עשרה לאלף השישי

היה רב אחד שמו רבינו (חננאל) [יחיאל] מפריש והיה רוצה לבא לירושלים להקריב קרבנות,

וכ' דאי משום טומאת מת – דחויה היא בצבור, ואי משום שאר הטומאות – אפשר בטבילה.

 

וכל זה בנוי על שורש שתי ההקדמות שכתב רבינו:

קדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד, ומקריבין אעפ"י שאין בית.

 

ותמהתי על מעשה זה, והלא הבית בידי גוים, ואיך יניחו אותו להקריב קרבנות,

ואפילו ליכנס לשם לא יניחו את הישראלי.
ואפשר כי באותו זמן היה הבית חרב ביד גוים ערלים ולא היו מקפידין על ככה".

 

עכ"ל.

 

מדבריו נראה שבימיו לא נתנו בכלל להיכנס להר הבית,

וי"ל כל הדיון היה על גגין ועליות שמחוץ לשטח ההר, או לכל היותר על המחכמה,

כמו שביאר הרב זלמן קורן בגיליון מעלין בקודש לא (בעיקר עמ' 71-76):

גיליון לא - מלא - להדפסה.pdf

א. הרדב"ז מתיר בתשובתו לעלות גם לעליות שבמזרח.אוא"ר
כידוע אין עליות ובתים במזרח הר הבית ועוד שכדי להגיע למזרח, צריך להיכנס להר הבית עצמו. אז כנראה הוא התכוון למדרגות במזרח או למעל שער הרחמים(שכמו שכתבתי, צריך להיכנס להר עצמו כדי להגיע אליו).

היו שינויים ביחסים כלפי יהודים לעניין הר הבית. לכן הגיוני שכשכתב את פירושו על הרמב"ם לא היה ניתן להיכנס, אבל בזמן התשובה כן.

ב. אין זה נפק"מ, סו"ס מצינו שנכשלו יהודים בכניסה למקומות האסורים ובכל זאת הרדב"ז לא ביטל את היתרו.
לא קראת את הקישור שהעליתי. הוא מתייחס לטענות שלך.אריאל יוסף


קראתי, אבל א. לא ראיתי שהוא מתייחס להיתר של הרדב"זאוא"ר
ללכת במזרח. שמשם מוכח כי הלכו בתוך הר הבית.

ב. כבר הבאתי במקום אחר מה שכתב זכריה יחיא אלצא'הארי(למד אצל רבי יוסף קארו) קצת אחרי תקופת הרדב"ז: "...משם עליתי אל הר ציון/מקום ההיכל והאפריון/ואלך בחוצות העיר/וליבי בקירבי הבעיר/על עיר אבותי וחורבותיה/ותוקף שוממתיה/והייתי מתהלך בהר הבית..." ואם כן מוכח שהיה מותר ליהודים לעלות להר קצת אחרי תקופת הרדב"ז, ואולי היתר זה התחיל עוד בחייו.

ג. כמו שכבר כתבתי קודם. אין זה נפק"מ אם נכנסו יהודים להר בתקופת הרדב"ז כיון שסו"ס מצינו שנכשלו יהודים בכניסה למקומות האסורים ובכל זאת הרדב"ז לא ביטל את היתרו.

ד. אולי התכוונת למה שהגדולים אסרו מפני 'מגדר מילתא'?
על זה קיים ויכוח עד כמה יש מכשלה, וכמו"כ האם יש לאסור בעקבות זה, הרי הרב גורן עצמו קיים תפילה בהר הבית של מאות אנשים. וגם אם יש, אולי(בדגש על אולי, אני לא בא להתיר על סמך זה) דין כיבוש גובר על זה, שהרי היום כבר יש הוכחות לכך שהעליה להר היא המחזיקה אותו תחת שלטון יהודי.
מה עוד שיש ויכוח מהי הדרך הנכונה לתקן את המכשולים, שלדעתי(והבאתי ראיה לכך מהרב זצ"ל) לא יעזור להתנתק מן העליה אלא אדרבה לקחת את ההנהגה לידיים(לא רק לתמוך מהצד).
מה שהרב קורן הביא ראיה מן הכרוז שפורסם לאחר המלחמה, אינה ראיה שהרי אז ודאי שלא ידעו את הגבולות ולא היה מי שישמור עליהם וודאי שהיה חשש של מכשלה רבתי ללא פרסום ההלכות וקביעת הגבולות.

על דעת הרצי"ה דנו כבר במקום אחר.
איפה כתבתי על מגדר מילתא?אריאל יוסף


לא כתבת, אבל כיון שלא ראיתי שהרב קורןאוא"ר
מתייחס למה שכתבתי. חשבתי שאולי הבאתי אותו בשביל הנספח בסוף שמדבר על 'מגדר מילתא'.
כתבתי על מורא ולא הגבת -אריאל יוסף

בגמרא בסוכה. - הר הבית

 

הרדב"ז לא יכל להיכנס. הוא עצמו כותב שוב ושוב שראה מבחוץ.

ברור שבזמן כתיבת התשובה לא ניתן היה להיכנס לשטח ההר,

אחרת הוא לא היה צריך לאמוד ולשער.

 

 

א. יש לי הסבר לשם, אבל מעדיף לעיין שם קודם. אפשר מקור מדויק?אוא"ר
ב. ברור שיש חיוב יראה מיוחד בהר הבית. מה שרציתי לומר זה, שאנשים מציירים לעצמם מציאות אידיאלית בראש וע"פ זה מכריחים את ההלכה 'אם אתה לא רועד כאשר אתה בהר הבית, אסור לך לעלות'. בודאי שאנו רוצים להיות במציאות שבה 'שיויתי ה' לנגדי תמיד' אבל אם אנחנו לא, אין זה עבירה.

כמובן שישנם דברים שצריך להקפיד יותר בהר הבית שח"ו לא נגיע לידי קלות ראש וזלזול. אבל לא כל דבר הופך להיות קלות ראש. בניגוד לשמחת בית השואבה שמדובר על ריקודים וחגיגה שניתן בקלות להגיע לקלות ראש, סתם הליכה לא גורמת לקלות ראש. כך הליכה בהר הבית עם נשים לא גורמת לקלות ראש. הרי בעבר היו גם גברים וגם נשים עולים, משפחות שלמות היו עולות.

ג. ברור שקודם שמתירים כניסה להר צריך לבדוק את הגבולות מרחוק. אסור להתקרב כדי לבדוק אם מותר להתקרב.
יכול להיות גם שהרדב"ז עצמו לא יכל להיכנס שהרי השלטונות התנכלו לו ולכן הוא עזב את ירושלים אחרי שנתיים בלבד.
לא אכפת לי להעלות השערות כאלה או אחרות בגלל נקודה ד'.

ד. אחזור שוב, לא רואה נפק"מ אם נכנסו יהודים להר בזמן הרדב"ז כיון שמוכח שנכשלו והוא לא חשש לזה.
משום מה אתה מתעלם מזה...
הכנסתי בטעות כבר את ההסבר לגמרא שם, אבל מעדיף לעיין בכל זאת.אוא"ר
סוכה נא ע"ב.אריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך ו' באלול תש"פ 18:16

בזמן המקדש עיקר הפעילות בהר היתה בעזרה.

הגמרא בקידושין (נב ע"ב) תוהה מנין אישה בעזרה,

וראה רש"י שם שנשים לא היו נכנסות כלל לעזרה

(למעט מקרים מסוימים ואכמ"ל).

 

אתה יודע היטב שלא מדובר רק ב"כניסה משער אחד",

אלא בסיבוב שלם שכולל שיחות ודיבורים ואפילו תפילות.

 

התערובת הזו לא היתה מקובלת עליך בשום בית כנסת

(וברוב בתי הכנסת אין גם "כניסה מאותו שער"

ובטח לא קוראים לשער של בית כנסת ע"ש אישה),

אבל משום מה בהר הבית אתה מנסה להצדיק אותה...

 

טענות מהסוג הזה משרתות בעיקר את מתנגדי העליה,

ומוטב שלא להגיע אליהן בכלל.

כתבתי לך תגובה ארוכה והיא נמחקה לי, אז בקצרה.אוא"ר
א. איפה דיברתי על צפיפות וכו'? מדובר כאן על הליכה בקבוצה מרווחת מתוך הכרח(בודאי שאני מעדיף שנשים לא יעלו כלל, ואם עולות אז בנפרד).

ב. האג"מ באו"ח סי' ל"ט מחלק בעניין חיוב המחיצה בין היכט שמתכנסים כבית כנסת ושמחת בית השואבה לבין מקום שאינו התכנסות מאורגנת. מביא ראיה מחנה שהתפללה סמוך לעלי. ועוד ראיות, ע"ש. לכן בבית כנסת אסור ובהר הבית מותר(ודאי שזה נעשה מתוך הכרח ועדיף שלא).

ג. עזרת נשים נועדה בין לגברים ובין לנשים, והם היו שם בערבוב כמו שמוכח מחגיגה ט"ז: שכתוב: "אמר רבי יוסי סח לי אבא אלעזר פעם אחת היה לנו עגל של זבחי שלמים והביאנוהו לעזרת נשים וסמכו עליו נשים..." וא"ת שהייתה מחיצה, הרי זה מצינו רק בשמחת בית השואבה ובשום מקום אחר המשנה לא כתבה את זה.

ד. מעריך שבשעות העומס היה הבדל. אך בסתם יום פשוט שלא. הרי המשנה מפרטת את שימושי שערי הר הבית ולא מזכירה שימוש לנשים. בניגוד למה שהיא כותבת בשערי העזרה על 'שער הנשים'(ע"ש נשים) ששימש ביחוד נשים שבאו בשביל קורבנות.
מה עוד שלצערינו עכשיו אין כ"כ שעות עומס בתוך הר הבית.

ה. כמו שכתבתי החלוקה בין עזרות הייתה רק בשעות העומס שמסופר על חלוקה זו רק בשמחת בית השואבה וכו'. אך ביום יום, לא הייתה חלוקה. הרי כתוב ש'הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין' אדם שרואה את פריעת הראש של סוטה בבית המקדש...
א. אין שום הכרח.אריאל יוסף

אם העולים יתעקשו שעל פי רבותיהם אין כניסה לנשים

והם לא מוכנים לעלות איתן בתערובת (בפרט שהיום גם מתפללים שם) -

אפשר לשנות. זה לא תלוי בווקף...

 

ב. כנ"ל. אין שום הכרח.

 

ג. רוב הפעילות במקדש היתה בעזרה ולכן ממילא רק נשים היו בעזרת נשים עפ"ר.

 

ד. שוב - הפעילות לא היתה במרחבי ההר ולא בעזר"נ וממילא הם שימשו למעבר בלבד.

בכניסה להר יש בהחלט שעות עומס.

 

ה. שוב - הנשים היו בעזר"נ. רק בשמחת בית השואבה שנערכה בלילה

העזרה היתה סגורה והאירוע התקיים בעזר"נ.

א. ההכרח אינו סברא להתיר, אלא רק הסבר שזה דיעבדאוא"ר
ולא לכתחילה.
לצערי בשנים האחרונות אני עולה כ4 פעמים בשנה, כך שאין לי שום כח לתבוע דבר כזה. מה גם שמבחינה חוקית יעשו על זה בלאגן, הרי יגידו שמי שלא רוצה לעלות עם נשים, שלא יעלה.

ב. התעלמת מהעיקר, שסוף סוף בהר הבית הדבר מותר.
אע"פ שבהחלט הייתי מעדיף שיהיה אחרת.

ג. הבאתי לך גמרא שהיו גברים ונשים שם.
ושוב אני חוזר שודאי לא מדובר על לעמוד צמוד אלא על עצם זה שהיו מקומות בהם עברו נשים וגברים כמו שבהר הבית הולכים נשים וגברים.

ד. גם העליה להר היא בעיקר הליכה כמו 'מעבר'.
בכניסה להר הבית אין מצוות מורא מקדש, הצפיפות שם היא כמו ההיתר של האג"מ על אוטובוסים ורכבות.

ה. אני שם לב שאתה מערבב בין מקום התכנסות לשם דבר מסויים לבין הליכה סתם.

שנינו מסכימים שבמקומות מסויימים היו רק גברים, מקומות מסויימים היו בעיקר נשים.
שנינו מסכימים שגם במקומות שהיו נשים, עברו שם גברים.
שנינו מסכימים שסתם כך הר הבית לא התחלק לגברים ונשים, אלא היו עולים לבית המקדש כרגיל.
אז מה הבעיה ההלכתית היום(מצד הקלות ראש)? הרי יש קבוצה שהולכת בהר הבית, לא צריך להיות קשר מסויים בין איש פלוני לאישה אלמונית, הם בסה"כ הולכים באותו מסלול...
אתה מדבר על כך שבן מדבר עם אמא שלו? בעל מדבר עם אשתו? וכי אסור לדבר?
ודאי שהמצב האידיאלי היראה הייתה מקיפה את כולנו והיינו רועדים בכל צעד ולא מעיזים להוציא מילה. אך זה שהמציאות היא לא כזו היום, זה לא הופך את זה לאיסור.
א. יש מספיק תיאומים עם המשטרהאריאל יוסף

ויש בהחלט אפשרות לסדר דבר כזה.

 

ב. ובית כנסת חמור יותר מהר הבית?!

כל הלכות קדושת בית כנסת נלמדות מהמקדש...

 

ג. אתה מתעלם שלא מדובר על סתם הליכה,

אלא בין היתר על תפילות.

 

ד. כנ"ל.

 

ה. מי התיר שיחת חולין בהר הבית?

על בתי כנסת ובתי מדרש שלא מקפידים בהם על כך אנו מצטערים,

אבל בעליה פעם ב- להר הבית ודאי אפשר להקפיד על כך.

 

אתם מיתמם כאילו מדובר רק על הליכה בלי עצירות, בלי דברי תורה, בלי תפילות...

סתם הליכה... מי התיר להיכנס להר הבית שלא לדבר מצווה?!

אתה מבלבל ושוב מעוות את דברי.אוא"ר
א. האג"מ מחייב מחיצה כאשר מדובר על התכנסות, כאשר לא מדובר על התכנסות מיוחדת לא צריך מחיצה.
לכן תפילה מאורגנת מצריכה הפרדה בין בבית כנסת ובין בהר הבית ותפילה ספונטנית כמו תפילת חנה במשכן ליד עלי, לא מצריכה מחיצה.

ב. הכניסה להר הבית היא לדבר מצוה כבר מעצם הכיבוש שנעשה בה. בנוסף מצוות התפילה לא הופכת אותה להתכנסות שמחייבת הפרדה. כיון שהתפילות נעשות ביחידות, כל אחד לעצמו. אין מדובר על התכנסות.

ג. ראיתי שהתחילו לעשות מניינים. עוד לא יצא לי לעשות מניין בהר הבית כשהיו נשים. כך שאני לא יודע מה נוהגים אז. במקרה כזה של מניין בהר, בהחלט צריך להקפיד שהנשים תלכנה למקום אחר.

ד. יש בעיה בדברי תורה?

ה. לגבי תיאומים עם המשטרה, צריך לעשות זאת דרך אנשים שעולים קבוע וארגוני המקדש שהמשטרה מתחשבת בהם.
התעלמת מחצי מהטענות וגם מהסדר.אריאל יוסף

העיקר זה סעיף ג': זה לא נעשה. הלאה.

התפילות לא ביחידות. הן בציבור.

הנשים לא הולכות למקום אחר.

גם דברי תורה מצריכים הפרדה.

 

נשים לא מצוות לכבוש. אדרבה.

ממילא אין להן שום מצווה בעליה.

רק יוצרות תערובת במקום בקדושה גדולה כ"כ.

יקבלו יותר שכר על הפרישה מאשר על הדרישה.

 

הטעות המרכזית שלך היא שאתה סבור שבהר הבית

צריך הפרדה כמו בבית כנסת או פחות.

 

האמת הפוכה. בהר הבית יש להדר הרבה הרבה יותר

בכל הלכות בית כנסת מאשר בבית כנסת רגיל.

 

אני מניח שגם אתה מבין שבמקדש ובמשכן

נשים היו שכיחות הרבה פחות מאשר היום.

כמו בכל מקום אחר באותה תקופה.

אתה מנסה להשוות מציאות חיים שונה לחלוטין מזו של היום

לזו של היום.

 

תיאומים עם המשטרה - זו בדיוק הבעיה;

הגורמים שאתה מדבר עליהם לא רואים שום בעיה

בעליית נשים ובעלייה מעורבת. בדיוק על זה הביקורת.

הגבת בשני מקומות שונים ולכן התבלבלתי בסדר.אוא"ר

א. אינני יודע אם זה נעשה. אני מבין שאתה לא עולה להר, מאיפה אתה יודע שזה לא נעשה?

ב. בהחלט הייתי מעדיף שנשים לא יעלו, אך יש להן מצוות תפילה.

ג. הטעות המרכזית שלך שאתה הופך את ה'הידור'(שאני מסכים בהחלט שנצרך יותר בהר הבית) ל'חיוב'. ועל זה הערתי כבר מספר פעמים כאן.

ד. אני מבין, אך אין זה סותר שהיו נמצאות והן היו יחד עם הגברים כמובא בעלית אלקנה ותפילת חנה.

ה. על זה גם אני ביקרתי כאן מספר פעמים, וכבר אמרתי שהדרך לפעול כנגד זה היא לא להתנתק ולמסור את ההובלה לגמרי לארגונים אלו, אלא אדרבה לקחת מהם את ההנהגה. רק רוצה להוסיף שע"פ היכרותי, לא כל מי שבארגונים האלה הוא כזה, נא לא להכליל.

למה החלטת שאני לא עולה להר?!אריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך ז' באלול תש"פ 23:09

א. זה שרשור ראשון שאתה עוקב אחרי?

תתחיל מכאן: מעולה. מוזמן להפיץ כיכולתך. - הר הבית

 

עליתי להר לראשונה בשנת תשס"ה.

תרשה לי לנחש שזה היה לפני הפעם הראשונה שלך.

 

ב. מצוות תפילה שלהן מתקיימת בכל מקום.

אתה רוצה גם שהן יתפללו בבית הכנסת שלך בעזרת הגברים?

אני משער שלפחות בחלק מימי הקורונה עזר"נ אצלכם היתה סגורה.

 

ג. לדעת רוב רבני ההר אין לנשים לעלות כלל וממילא זה כבר יותר מאשר "הידור".

יש גם מצווה לשמוע להם, אתה יודע, הם גם יודעים קצת הלכה...

 

ד. ייתכן שגם אלקנה היה אוכל עוף בחלב כשהיה עולה לשילה.

אתה לא יכול להישאר עם תושבע"פ כפי שהיתה אז,

ולהתעלם מכל מה שנכתב מאז ועד היום - כולל גדולי דורנו.

 

ה. לא זכור לי שכתבתי להתנתק. מוזמן לשלוח קישור.

 

אגב - יש כמה מקומות בשרשור שלא ענית על טענותיי -

מן הסתם... ככה אתה מקבל הכרעות הלכתיות?! - הר הבית

 

בגמרא בסוכה. - הר הבית

א. לא החלטתי, שאלתי. כך נשמע מדבריך.אוא"ר
היום אתה עולה? ראית מנין בהר הבית עם נשים וגברים?

ב. מצוות תפילה מתקיימת בשלמות בהר הבית. כדברי הרמב"ם "להתפלל בו וכנגדו", ועוד כתוב כי ארון הברית בזמן הכניסה לארץ היה רחוק עד 2000 אמה כדי שיוכלו לבוא להתפלל. ישנם עוד מקורות לכך ואכמ"ל.

ג. אתה מעוות את דברי. כבר כתבתי כי אסור לנשים לעלות להר ע"פ דעת כמעט כל הרבנים וכך חובה לנהוג לדעתי.
אנחנו דנים פה האם זה שנשים עולות פוגם במצוות המורא של שאר העולים.
אין קשר בין אחד לשני.

ד. כבר הבאתי לעייל את דברי הרב פיינשטיין שהביא ראיה משם לימינו.

ה. אתה לא כתבת אבל כבר כתבו למעלה שבגלל זה הרבנים צריכים לצאת נגד העליה להר. על זה כתבתי שלדעתי זה לא יעזור. אלא אדרבה...

ו. עברתי על זה כמה פעמים כבר, ולא כ"כ הבנתי למה לא התייחסתי? אשמח לפירוט.

הרי הבאתי את האג"מ שמחלק בין התכנסות שמחייבת הפרדה כמו שהיה בשמחת בית השואבה וכמו שיש בתפילה בציבור. לבין תפילה ספונטנית של יחיד או דבר תורה וכל דבר שאינו מחייב או נובע מהתכנסות מיוחדת.

נ.ב.
אני לא יודע
איך לתת קישור לתגובות.
אתה לא יכול לחלק בין אישה שמפריעה למורא של פלוני לשל אלמוניאריאל יוסף

תתפלא, יש כאלה שזה מפריע להם יותר ויש כאלה שפחות.

בדיוק כמו ברחוב או בכל מקום אחר.

 

אסביר שוב כי נראה שלא הבנת:

הסיבה ששינו כמה פעמים את האופן בו נערכה שמחת בית השואבה

היא משום שבאו לידי קלות ראש בתערובת.

 

כלומר, ערבוביה מביאה לקלות ראש.

אני מניח שברור גם לך שקלות ראש היא ההפך ממורא

ולכן ברור לך שבתפילה בציבור צריך הפרדה.

מורא לא יכול להתקיים בלי הפרדה.

אתה מוזמן להתפלל במעורב גברים ונשים.

נראה אם תתפלל ביותר מורא או בפחות.


ההימצאות בהר הבית היא יותר מתפילה ספונטנית של יחיד או דבר תורה;

היא לא פחות מתפילה בציבור.

אם אפילו כנגד שער המזרח מבחוץ אסור להקל ראש,

ק"ו שאסור בתוך הר הבית.

יש חיוב יראה מיוחד בהר בכל רגע.

 

לכן אין מקום להימצאות מעורבת בהר

גם בעת דברים שמחוצה לו היה מקום להקל.

 

לגופו של עניין, יש תפילות במניין בהר, קדישים וכו'.

הנשים נמצאות שם ואין מחיצה.

כאמור, גם אם לא היו, אין מקום לתערובת הזו.

אז כבר הבאתי את הרב פיינשטיין שסובר שיש הבדל.אוא"ר
ומורא יכול להתקיים בלי הפרדה במצבים מסוימים. כמו תפילת חנה שהתפללה ליד עלי.

זה שהעליה להר היא יותר מתפילה בציבור, אני בהחלט מסכים עם זה מהצד הרעיוני(לפחות שבחלק מהדברים זה יותר גדול) אך האם יש לזה השלכה הלכתית לספק בו אנו דנים כאן, לא מצינו.
ושוב עניתי לך שאלקנה גם כנראה אכל שם עוף בחלב.אריאל יוסף

ההשלכה ההלכתית היא, בחלקה, ההתנגדות הרבנית לעליית נשים. זה אחד הנימוקים.

אבל אתה מתעלם מהעיקר.אוא"ר
לא אני עושה את ההשלכה הזאת. לא הייתי מעז. הרב פיינשטיין עושה אותה.
אני לא מתעלם. הוא לא מכריע כמותה.אריאל יוסף


מי זה הוא?אוא"ר
אתה לא יכול לכפות פסיקה של מישהו על אחר שפוסק כרב אחר.
הרב פיינשטיין לא מכריע ע"פ המקור שלך.אריאל יוסף


מכריע ע"פ כמה, אך מביא אותו כראיה.אוא"ר
ומכריע נגדה...אריאל יוסףאחרונה


אשמח למקור שגברים וגם נשים היו עולים משפחות שלמות.אריאל יוסף

זה לא כתוב בשום מקום. המצאה שלך.

 

אני לא מתעלם משום דבר. הוא כתב תשובה ופסק מה מותר ומה אסור.

השומע ישמע והחדל יחדל. בדיוק כמו שפרסם את דעתו הגר"ד ליאור שליט"א.

 

ממה בדיוק אני מתעלם? מזה שהוא ניסה ללמד זכות?

הרי במצוות הקהל נשים חייבות.אוא"ר
ולא מצינו שער מיוחד לנשים ושער מיוחד לגברים. המשנה הייתה מציינת את זה. אז מן הסתם נפרדו בכניסה למקדש.
עניתי כבר בתגובה אחרתאריאל יוסף
מן הסתם... ככה אתה מקבל הכרעות הלכתיות?!אריאל יוסף

שערי חולדה היו כפולים ומשלושים.

מי אמר לך שלא היה שילוט במקום?!

לפחות בימים של עומס.

 

רוב הפעילות במקדש היתה בעזרה כשלנשים עזרה משלהן.

בסוכות היתה גזוזטרה לנשים עבור שמחת בית השואבה, כמו שהראיתי,

ומעמד הקהל היה גם הוא בחג הסוכות ויותר סביר שמן הסתם הנשים היו למעלה,

בגזוזטרה שגם בלאו הכי היתה שם בשביל השמחה בלילות.

יותר מסביר להניח שלגזוזטרה היתה כניסה נפרדת.

 

אתה חושב כנראה שלימוד התורה ההמוני הזה

שכלל מאות אלפים בצפיפות אדירה,

היה בתערובת דחוסה של גברים ונשים. בהצלחה עם זה.

בשתי מילים: נו נו.הָיוֹ הָיָה


עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך