נותנים לו. אוי אוי אוי./מחכים לגשםגעגוע~
עדן לא מפסיקה להוציא מגשים של אוכל מהמטבח וסתיו מתחרה איתה בשתיה.
כשהוא מוציא באותן חמש דקות שלוש בקבוקים עדן שולחת לו מבט מזהיר.
הוא צוחק. ''עדלאידע''.
''נראלי שאתה כבר באמת לא יודע כלום'' היא ממלמלת ומוציאה עוד מגש של אורז וירקות.
האווירה בסלון החנוק מורכבת מצחוק ודמעות ולבבות מתרחבים ונשברים.
נכנס יין ויוצא כאב.
כאב שהיה סוד עד עכשיו ורק חיכה לשעת כושר להציף את הנשמה.
ישראל, בחור מבוגר עם שיער ארוך ועיני ילד עומד על הכיסא עם רגל אחת על השולחן.
ובוכה.
בוכה את הניתוק.
ניתוק בין שכל ללב. בין נשמה לגוף.
בין גלות לגאולה.
הוי, כמה שהוא צריך גאולה.
סתיו שיכור כמו שצריך אבל זה לא מפריע לו לראות. לראות כמו שהוא רואה תמיד, נשמות מתגעגעות.
''ישראל? בוא בוא תביא חיבוק אח שלי הצדיק. אֶת מה אתה בוכה בפורים?''
לא למה, לא על מה.
רק את מה.
כי לבכי לא צריך סיבה, צריך רק גוש כזה מתגעגע שרוצה שיבכו אותו החוצה.
ישראל מנענע בראש מצד לצד בחוסר אונים. ''זה שבור.'' הוא מצביע על הלב שלו. ''הכל שבור והרוס ואי אפשר לתקן כבר. כל הדיבורים הצדיקים איפשהו ברחוק. אני רחוק, רחוק כמו מפה עד אוסטרליה''. הוא נושף עוד יללה.
''אין רחוק!'' סתיו פוסק. ''ולב שבור.. לב שבור הלוואי שהייתי יכול להגיד שהלב שלי שבור!'
ישראל מנענע שוב בראש ומכה נמרצות על הלב. ''אשמתי בגדתי גזלתי---''
סתיו קוטע אותו. ''היי היי! אסור בפורים! נכון שכיפורים כ-פורים אבל לא צריך להיסחף!'' הוא מסמן לאליהן. ''אליהו? תגיד לו!''
אליהו קם ורק עכשיו ליבי רואה כמה הוא שתה. היא פוזלת לעדן שמחזירה לה משיכת כתפיים ומבט של השלמה. נו, עדלאידע.
אליהו מניח יד על הכתף של ישראל. סתיו מחבק אותו מהצד השני והבכי של ישראל רק מתגבר.
העיניים של אליהו נוצצות כשהוא מכוון אותן אל העיניים של ישראל. ''אפילו כיפורים הוא רק כ-פורים. אתה יודע למה? כי האורות של יום הכיפורים הם תוצאה של עבודה פה למטה - צמים, מתפללים כל היום. אבל בפורים יש עניין של אתערותא דלעילא - התעוררות מלמעלה. האורות של פורים זה לא מבכיות ואשמות, האורות של פורים זה משיכורים שעושים קולע!'' הוא עוזב את ישראל ומתגלגל על השולחן.
אחר כך הוא קם מיד ותופס בישראל.
''כל פורים הוא אסתר.'' הוא לוחש לו קרוב קרוב לאוזן. ''כמו כל המגילה שלה. שה' מסותר בתוכה והיא כאילו לא מסגירה שיד השם רקמה אותה -
ככה בפורים השכינה עושה 'קולע' עם שיכורים על השולחן והיא רוקדת איתם ובתוכם בלי שמישהו יכול להפריע לה כי היא לא בבית כנסת ולא בסידורים
היא במשתה! היא בדיבורים של שיכורים!''
הוא מנער את ישראל. ''מי פה אמר שיש רחוק מדי, אה? מפה עד אוסטרליה זה דקה בפורים, אתה ידעת את זה?''
ישראל בוהה בו באי אמון. ''לא יכול להיות.. זה רחוק, צריך מטוס ו---''
''פורים זה מטוס. בוא בוא אני אגיד לך סוד.'' הוא מתקרב אליו עוד, לוחש חלש חלש.
רק הדממה הסקרנית גורמת למילים שלו להישמע.
''כתוב בספרים קדושים ומתוקים ש'כל ההתחלות מפורים' - פורים הוא זמן של נהפוכו, של התחלה חדשה. למה? בגלל האתערותא הזאת שהיא לעילא ולעילא מכל מה שהכרנו, שומע?''
ישראל מהנהן.
''יופי, עכשיו תקשיב לי טוב. בפורים כל הפושט יד - נותנים לו.
לא צריך צומות, לא צריך כוונות.
רק להרים ידיים'' הוא פורש את הידיים קדימה, דמעה גדולה סוף סוף משתחררת מהריסים הרטובים שלו ונוחתת על הידיים הפשוטות שלו. ''הנה ככה, לפשוט אותם- ולבקש צדקה.
הנה אני מבקש.''
ליבי מסתכלת עליו מהשולחן השני ונראה לה פתאום שבכי זה דבר מדבק.
''טאטע תעשה צדקה עם הנשמה הענייה שלי..!
תראה אותה. כמה שריטות, כמה שריטות טאטע.
תראה איך היא רעבה לאור שלך
תאיר עליה אבא. תאיר עליה כבררר'' הקול שלו מתרסק. הוא עומד כמה שניות עם הידיים פשוטות, עיניים עצומות ולב שבור.
לב שנשבר כדי להיות פתוח, פתוח להשם יתברך.
ואין שלם ממנו.
אחרי דקה הוא פוקח את העיניים. ''זהו עכשיו לרקוד!'' הוא גורר אחריו את ישראל ואת סתיו. ''כל הפושט יד נותנים לו. אוי אוי אוי.'' הוא מלחין מנגינה חדשה.
ועד סוף הערב כבר כולם מאמצים אותה והסלון המתוקתק של עדן מורכב משיכורים מחובקים בצפיפות ושרים.
כל הפושט יד נותנים לו. אוי אוי אוי.
רק מאוחר בלילה, הריקוד המשונה הזה נגמר ובסלון נשארים רק ליבי ואליהו והילדים שלהם שנרדמו בכל מקום חוץ מבמיטה.
ורחלי שצריכה לחזור איתם לירושלים ולפי המצב של אליהו נראה שזה כבר לא יקרה היום.
היא מתיישבת באנחה במרפסת.
נחמן ישן שם על שתי כסאות הפוכים.
''מסכן שלי..'' היא לוקחת את הצעיף שלה ומכסה אותו. קר. בטח ירד גשם עוד מעט.
ליבי נכנסת אחריה.
רחלי מסתובבת אליה. ''אני רוצה כזה ילד.''
ליבי צוחקת. ''כזה ממש?'' היא מלטפת את הפאות שלו.
''ממש ממש.'' היא מהנהנת בהתלהבות. ''עם הפאות עם המתיקות עם התמימות---'' היא נעצרת פתאום, מסתכלת עליה. מבפנים. ''פפף. עזבי זה לא הגיוני.''
''היי היי!'' ליבי נותנת בה מבט כועס בכאילו. ''כל הפושט יד נותנים לו!''
רחלי צוחקת ומשלימה אותה. ''אויאויאוי.''
שתיהן צוחקות ואז ליבי יוצאת לעזור לעדן לארגן כי סתיו שעושה את זה בדרך כלל יושב עכשיו עם אליהו על הספה ומתפלפל איתו על ''מי אמר למי'' בתנך.
ליבי סוגרת אחריה את הדלת של המרפסת ופתאום נהיה שקט.
רחלי קמה לאט ונעמדת ליד המעקה.
היא עוצמת עיניים ופורשת את הידיים קדימה.
רעם מתגלגל מרחוק. השמיים נפתחים וטיפות גדולות נוחתות על המרפסת, על נחמן הישן.
ועל הידיים שלה, הפשוטות. המחכות.
הגשם מנקה אותה, את הדף המלוכלך שלה.
ופותח בה אחד חדש.
כי כל ההתחלות מפורים.
וכל הפושט יד נותנים לו,
אוי אוי אוי.


מעומק הקילקול - צומח תיקון/מחכים לגשם - פרוזה וכתיבה חופשית
אמא אמא אמאלההה!האקונה מאטטה:)
אני כבר הרבה זמן לא מגיבה כי אני לא מגיבה לכולם-
אבל נשמה, זה? זה משהו מעולם אחר!!
זה מטורף בצורה מפחידה!
אני קוראת ובוכה וצוחקת ביחד.
יש לך נשמה ענקית, כי רק אדם עם נשמה ענקית יכול לכתוב ככה!!
...רחל יהודייה בדם
זה נוגע עמוק.


את מוכשרת בטירוף
כל כך הרבה עומק יש בך
שיהיה לך פורים שמח
❤️
וואו, יפה!חלילוש
אדירפסגות


כיף לקרוא אותך תמיד |לב|מוקצנת


את מהממת.בת.


תודה לכם!געגוע~אחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 


 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך