בנות נוטות לבלבל מושגים/לייחס "החמרות" במקום שזה ממש לא "החמרה" אלא להיפך, הדעה המרכזית בהלכה, אני רוצה להסביר שוב אחת ולתמיד:
חצאית /מעל/מתחת לברך/עד הרצפה
"שוק באישה ערווה" שנאמר בגמרא פורש בהלכה בשתי שיטות מרכזיות כדלהלן:
שיטה אחת היא שיטת רוב המוחלט של הפוסקים - האחרונים עד ימינו - והיא השיטה לפיה השוק הוא החלק התחתון שברגל ועל כן האישה מצווה לכסות את כ-ל הרגל כולה - ולכל הפחות חצאית עד לאחר הברך (בצורה שלא יתגלה בסגנונות ישיבה שונים) ולאחר מכן גרביונים עבים שמטשטשים צורת הרגל - זה אם לא רוצות חצאית ארוכה ממש פשוט...
שיטה שנייה היא דעת יחיד כמעט, של בעל המשנה ברורה (החפץ חיים, רבי ישראל הכהן מראדין) - שפסק לשיטתו שהשוק הוא החלק העליון של הרגל (מה שקרוי הרבה פעמים "ירך") - ועל כן מצווה לכסות רק עד לאחר הברך (בצורה שלא תתגלה בשום מצב) ואין צורך מעבר לכך.
רבות מהבנות מתייחסות להליכה ב"חצאית עד הרצפה/חצאית מטאטא" כ"החמרה" ומילים מעין אלו - כאשר זה פשוט לא נכון! זאת השיטה המרכזית בהלכה, ודווקא השיטה שמתירה רק עד לאחר הברך, שהיא שיטת היחיד של המשנה ברורה, היא הדעה המקילה. כלומר, אין כאן עניין של בסיס (המשנ"ב) מול החמרה (שאר הפוסקים) אלא של בסיס (שאר הפוסקים) מול הקלה (המשנ"ב) . זה חשוב מאוד לזכור את זה. הגם שכמובן אין לזלזל בשיטת המשנ"ב וכאשר קיימת היא קיימת היא וניתן לסמוך עליה, כמו שכתב כבר הרב אליעזר מלמד.
בנוסף, למרות מה שכתבתי לעיל על הרב מלמד, לא נעים להגיד - אבל נשמע מוזר שבנות ספרדיות שבשום דבר ועניין אינן הולכות על פי שיטת המשנ"ב שהיה פוסק אשכנזי, פתאום מסתמכות עליו בעניין הזה...
לסיכום - יש לי שאלה שמופנית אליכן בנות יקרות, ואנא, אל תשיבו כאן בפוסט אלא שמרו אותה לעצמכן, לדיון פנימי עם עצמכן בלבד - אורך החצאית שלכן - האם הוא קשור באמת באמת להלכה ואיך שאתן תופסות את ההלכה (לא משנה אם לשיטת המשנ"ב או לשיטת רוב ככל שאר הפוסקים) או שהיא פשוט מושפעת מהרבה מאוד דברים אחרים וההלכה בסוף היא רק "תירוץ"? בנוסף, ספציפית לאלו שהולכות לא לפי שיטת רוב הפוסקים - אם אתן ספרדיות, איך התרתן לעצמכן את זה? האם התחלתן לנהוג בהלכות כאשכנזיות? ובכל מקרה גם אם אתן אשכנזיות - אתן לא חוששות לדעת רוב ככל הפוסקים בעניין זה?
אני מאוד מקווה שלא תשפטו אותי לחומרה בעקבות השרשור הזה, ושלא תתעצבנו יותר מידי - בסופו של דבר אנחנו הבנים צריכים להתחתן איתכן, הבנות, והנושא הזה תמיד לא היה מובן לי, ותמיד תיסכל אותי. אולי דווקא בגלל שכל כך קשה לפעמים למצוא אפילו בנות שמקפידות על המינימום לפי הדעה הכי מקילה... ואולי זה פשוט המעגלים החברתיים שמקיפים אותי ובעצם יש המוני בנות מקפידות כאלו בעולם. לא יודע. משום מה זה מרגיש קשה למצוא
אז סליחה מראש אם יש מישהי שנעלבה או שהרגישה ש"חודרים לה לצנעת הפרט" או משהו - בסך הכל היה חשוב לי להבהיר נקודה הלכתית שחזרה שוב ושוב בהמון שרשורים בצורה מוטעית לדעתי. וכמו כן, כמו שכתבתי, זה נושא שבנפשי.
מוזמנים/מוזמנות להעיר על השרשור מה שבא לכן בעניין...ולהקפיץ אותו בכך מעלה
לטענות אישיות מה אני חושב לעצמי בפרסום שרשור זה, עגבניות ושאר ירקות - ניתן לפנות אליי במסר אישי, מבטיח בלי נדר להשתדל לקרוא הכל ואף לענות אם יהיה ביכולתי.
זה כל כך כיף ומחזק. תודה!
היכון לספיגת אש ..


|בורחח|