בנים...לדעת דרכיך
פחות משנה איזו מדרשהאלעד
יותר כמה דפי גמרא יצא לה ללמוד (עם תוס'!) ואילו מסכתות הספיקה לסיים
אני רצינית בשאלתילדעת דרכיך
אז תשובה רציניתאלעד
רוב הבנים לא מודעים לחילוקים ולהבדלים בין המדרשות,
אלא אם זו נגיד מדרשה ממש פמיניסטית או גבעונית שאז זה עשוי להדליק נורא אדומה אם הבחור לא בכיוון
בעינייdanielo
מי שמסתכל על שיוך,זאת הבעיה.
מי קבע שאדם שלמד במקום מסויים הוא יותר טוב,תורני,וכו'
לפי דעתי,מי שנמצא במקום גבוה בחיים שלו מבחינה אישיותית,ובכלל מבחינת הסתכלות נכונה על הדברים,לא מסתכל על הדברים בצורה הזאת,אלא הוא בודק מה האדם באמת,בלי קשר להיכן או למד ואיך המקום מתיוג.
ויש לי חברים רציניים מאוד (מבחינה תורנית) שכשדיברתי איתם על הנושא הסכימו איתי לחלוטין.
זה עניין של תיוג בעיקר.
תהיי מי שאת,ו"אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ"
צריך לחפש אמת וחיבור למקום,זה הכל (:
היה על זה שרשור לא ממזמןחפש
זו לא אותה שאלה..לדעת דרכיך
נכון. אבל היו הרבה תגובות רלוונטיותחפש
משנה, אך לא מחייב.*צועד*
לפסול\לצאת נטו בגלל מקום לימוד - לא נכון מבחינתי.
בהחלט יוסיף לה נקודות זה שלומדתובצאתי
אחת שלמדה במדרשההכול מה'
בעניין החילוק בין מדרשות לא ניראלי בנים כל כך מכירים...
כמו שעדיף לא לבדוק עפ"י ישיבות, כך אין למדוד עפ"י מדרשות..פינגו0
לפני זה צריכה לבוא שאלה האם מדרשה זה בכלל רעיון טובמקיין
או שאולי עדיף שבחורה תקדיש זמן ללימוד חוויתי נשי ולא שכלי גברי
איך להיות אמא, איך להיות 'אם הבנים שמחה',
איך ליצור זרימה של חום.
רמה תורנית? מה זה?
ידע של x גמרות?
אולי יותר חשוב לפתח את את הצד הנשי. לא את הצד הגברי.
חשוב לי לפתח את עולמי הרוחני..לדעת דרכיך
לענ"ד סותר.מקיין
יש מדרשות שמפתחות את הצד הזהבת 30
ממש לא בכל מקום טוחנים דפי גמרא.
אשריהן.מקיין
ואם כן- אז זה בשילוב מסוייםלדעת דרכיך
התגובה שלך לא במקום בכלל ונובעת מבורותהפי
תודה על התשובה המכבדתמקיין
מה לעשות.. אתה התחלת "בכיבוד"הפי
אם לימוד גמרא בעיניך הואטהר ליבנו
ןנניח ואת לומדת גמרא מכל הלב ומתעלה אליו יתברךמקיין
פיתחת כאן צד עיוני.
ומה עם התינוק? הוא צריך תוייספוס? או שהוא צריך חמלה ויכולת הבנה ללא מילים?
טוב תגידי זה לא סותר מתוך זה אגיע לזה.
לדעתי: לא.
כן, התינוק צריך תוספותעוד סתם אחד
עד כמה שזכור לי אמרו 'אשרי יולדתו' על מי שהביאה את התינוק שלה לבית המדרש, לא על מי שהחליפה לו טיטול וטפחה לו על הגב עוד לפני שהוא הספיק לבכות/לעשות גרעפס מחוסר נוחות. אבל זה רק חז"ל, מי ישמע.
אויש נו.הולם במיוחד
ב- מה הקשר מתוך? אני ממש לא מבינה למה כ''כ ברור לך שאישה לא יכולה לעשות עוד דברים, ופירטתי יותר בהודעה למטה..
למה הפכת את כל הנשים להיכי תמצי לתינוק?טהר ליבנו
אני לא יודעת מה סיפרו לך,הולם במיוחד
יש כאן הנחת יסוד ופרשנות אישית שלך למה שאמרתימקיין
וזאת לא הייתה כוונתי.
אני מניח שאת שמעת "רפת שכל לכי למטבח" או משהו בסגנון.
ואני רציתי להגיד "מלאת בינה פוטנציאלית פתחי את כשרונך"
שזה שיש שכל זה יפה מאד אבל
שכל לא יעזור לתינוק ולילד שיצטרכו אמא שיכולה במבט אחד לדעת אם הוא צריך בקבוק
או להרגיש בבינה יתרה את מצבו גם בלי להיות לידו.
דברים שאם האשה תהיה 'גברית' היא לא תוכל להרגיש אותם כמו
מישהי שעשתה מאמץ לפתח אותם.
שמעתי נהדר מה אמרת,הולם במיוחד
אי לכך ובהתאם לזאת, מלאות הבינה הפוטנציאלית מצאו עצמן עם די זמן להוציאה מן הכוח אל הפועל. תוכל למצוא כאלו במוסדות אקדמיים, בשוק העבודה, במחקר, במעבדות, וכיו''ב.
אתה יכול לקרוא לזה גבריות, כי נשים לא היו עושות את זה פעם (ראש ריאלי?! בושה וחרפה! והאינטואיציה הקדושה מה יהא עליה?)
ואתה יכול להבין שגם אומנות השילוב היא דבר שניחנו בו בעלות הבינה הפוטנציאלית.
אתה חושב שיותר מדי שכל יפגום בתפקיד הנשי שלהן? בטוחני שאני לא היחידה שחולקת עליך.
את לא היחידה...עוד סתם אחד
הידד!💪הולם במיוחד
^^^טהר ליבנו
אמור מעתה:נפתלי הדג
כתבת יפה
ההגדרה שלך מקסימה. הולמת את הכינוי שלך משהו
נפש חיה.
לא הבנתי 😅נפתלי הדג
אינקובטור/ דג [יעני אקווריום] ואתה דג אז....
נפש חיה.
נייד..! ממש פלאי הטכנולוגיה!הולם במיוחד
זה לא מה שהתכוונתי. את יכולה להיות גם ד"ר לפיזיקהמקיין
אני מקצין קצת כדי להעביר את הנקודה:
זה הפרשנות שלך אם אני מבין
גידול ילדים=טמטום=פחות ערך מ'עבודה נורמלית'
בינה=עקרת בית רפת שכל
בקבוק=עיסוק אינפנטילי שצריך להעביר אותו עד שמגיעים לעיסוק האמיתי נניח לשבת וללמוד איתו ביחד דף גמרא
ההמשך יותר מאוחר
אני בסה"כ רוצה ללמוד תורה....לדעת דרכיך
עניתי ל'הולם'מקיין
אין שום צורך לפרשן לי פרשנויות, כתבתי מאוד ברור.הולם במיוחד
תניח רגע את הגמרא בצד, אני יודעת שזה עושה לכם פריחה. בוא נלך על פיזיקה. אז בעצם היא שוחקת את הבינה הנצרכת לביצוע המטלות שמסיבה ניסית כלשהי אני חולמת לבצע?
אני מעולם לא אמרתי שזה סותר. תקראי את תגובותיךמקיין
זה הנחת יסוד שלך אישית.
אם את רוצה את זה מוקצן:
אשה שלא תדע לעשות את המדרוג הנכון
דף גמרא מול פיתוח הבינה
תהיה אמא פחות טובה.
אני לא רוצה את זה מוקצן, תודה ששאלת.הולם במיוחד
אני עניתי, אם לתמצת, ש-
א- הוא כן.
ב- לא כל דבר שאני עושה בחיים צריך להיות קשור לניהול משק הבית.
אם הייתי רוצה את זה מוקצן, תאמין או לא, היה בכוחי להבין שאישה מכורה לעבודה זה די מאמלל לה את הילדים. אכן, מסקנה חשובה.
מפה ועד שעיסוק בדברים שכליים ולא חווייתיים פוגע ביכולות נשיות??
שעיסוקים שכליים מעידים על גבריות אצל האישה?!
הדרך ארוכה..
אגב, אני אכן חושבת שהחלפת טיטולים זה החלק הטכני הפחות חשוב בגידול ילדים, לעומת לשבת לקרוא איתו את הדף פרשת שבוע שהוא הביא מהגן.
אנסהמקיין
לתמצת:
לא הובנתי נכון כלל. קבעת קביעות שלא אמרתי.
נעזוב טכני. זו לא הייתה כוונתי.
ב'שחור לבן':
אמא שלמדה 'לימודי בינה-נשיים' תהיה אמא פנימית יותר מ'אמא שכל- לימודים גבריים'.
בינה: כישורים נפשיים פנימיים שיש צורך ללמוד להוציא אותם לפועל.
לא ניהול משק בית, עזבי טכני.
כמו שהדור הנוכחי מופצץ בסרטונים ומידע ולכן
מאבד יכולות אנושיות: חברתיות וגם מקצועיות
בדיוק כך גם אשה שלמדה גמרא במשך שנה
ועיסוקה העיקרי לא היה פיתוח הנשיות החווייתית פנימית
סביר להניח שהזרימה הפנימית שלה אל הילד וממנו
תהיה פחותה בהשוואה לאחת שכן חוותה.
תשאלי נשים נשואות:
איפה הרגשת הגשמת ייעוד, נקרא לזה איחוד בין הפנים לחוץ שלך
בחוויה פנימית שעברת עם הילד
או בחוויה פנימית שעברת אחרי שלמדת דף גמרא? או הרצאה בטכניון?
או פריצת דרך בחקר הנוטרונים?
תשאלי גברים נשואים:
מה עדיף
אשה שהיא בסופו של יום גבר בשמלה
או
אשה שהיא אשה
עם כל הסט כלים הפנימיים המיוחד לה?
אינני יודע אם כאן זו הסיבה וכנראה זה בעיה שנובעת ממקום אחר
אבל סתם תראי מה הכוונה ב'לימודי אמא' ועד כמה זה קריטי:
"ב"ה אני נשואה לאיש מקסים- ממש החצי השני שלי. האופי שלנו שונה ומשלים אחד את השני.
אבל האופי שלנו שונה גם מהאופי שקיים בד"כ.
אני עובדת הרבה עם השכל. מבינה בענייני הבנק. פחות אוהבת את מטלות הבית.
האיש שלי עובד עם הרגש. מבשל. מטפל בילדים. שמח עם ענייני הבית.
קצת הפוך....
אני שמחה מאוד באיש שקיבלתי מתנה מה'. מודה בכל רגע שזכינו להכיר ולבנות חיים משותפים יחד!
אבל עם עצמי קשה לי. אני מרגישה קושי להתחבר לאמהות שלי.
אני מרגישה שאני מטפלת בילדים כי צריך. קצת מתוך הכרח.
ואז אני מטפלת בהם בצורה קצת קרה ועניינית.
נגיד, מבחינתי להשכיב לישון זה עוד משימה טכנית. להכניס את הילד למיטה ולגרום לכך שירדם.
לעומת זאת האיש שלי שר שירים ומרדים באהבה.
קשה לי גם לאהוב את הילדים ולהראות להם את זה. אני מרגישה שהם לא מקבלים ממני מספיק נשיקות וחיבוקים. אני לא אומרת להם מספיק שאני אוהבת אותם...
כתבתי קצת קיצוני.
יש פעמים שאני כן אמא קצת יותר מפנקת ואוהבת. אבל אני מרגישה שאני צריכה להתאמץ יותר ושזה לא זורם לי בקלות.
וזה קשה לי. אני רוצה להתרגש יותר. רוצה להתחבר יותר לאמהות ולא לעבוד על אוטומט...
אבל אני לא יודעת איך לעשות את זה.
איך משלבים יותר רגש ומשתיקים קצת את השכל?"
זה די דמגוגי מצידך להביא את המכתב הזה, אבל שיהיה.הולם במיוחד
עניתי לך לדבר הזה בדיוק:
אתה מנסה שוב ושוב להוכיח לי שלהיות אמא חשוב יותר מקריירה ושות'.
תגובתי: כאילו דא.
הסיבה שהגבתי לך בהתחלה, היתה ההפרדה הזאת שעשית. כאילו אישה שעוסקת בדברים שכלתניים כותשת את יכולות האימהות שלה.
הייתי מציינת פה שוב שלנשים יש יותר את היכולת לשלב בין דברים, אבל אתה טוען שאפילו ללמוד תורה ולגדל את הילדים בצורה נורמלית בו זמנית זה לא אפשרי, אז גם את הגברים זה עלול להעליב.
עוד כמה דברים
-הקטע בבינה יתירה זה שלא צריך ללמוד את זה. כמו שאותך לא לימדו להיות אבא.
-האמת שאני די סולדת מעולם המושגים שאתה משתמש בו.
לכנות אישה שכלתנית "גבר בשמלה" זה ממש מעליב. (והתאפקתי עם הניסוח)
-זה כ"כ הזוי (שוב התאפקתי עם הניסוח) בעיניי שאת האישה אתה שואל מה היא מרגישה לגבי הייעוד של עצמה ואת הגבר איך הוא רוצה את האישה שלו.
..מקיין
עניתי לך לדבר הזה בדיוק:
אתה מנסה שוב ושוב להוכיח לי שלהיות אמא חשוב יותר מקריירה ושות'.
תגובתי: כאילו דא לא מה שהתכוונתי. ז"א לא במובן של הורות מול קריירה
אלא כמו שראית בציטוט
שיש חשיבות בפיתוח צדדים שכרגע לא נראה שמתייחסים אליהם כ"כ.
הסיבה שהגבתי לך בהתחלה, היתה ההפרדה הזאת שעשית. כאילו אישה שעוסקת בדברים שכלתניים כותשת את יכולות האימהות שלה.
במידה מסוימת נכון. כותשת.
אם היא לומדת במשך שנה שכל ולא
תייחסת לצד הפנימי שלה או המינון לרעתו
אז אפשר להניח שהיכולות שלה יהיו נמוכות יותר.
ההוכחה : הדמגוגיה לעיל.
הייתי מציינת פה שוב שלנשים יש יותר את היכולת לשלב בין דברים, אבל אתה טוען שאפילו ללמוד תורה ולגדל את הילדים בצורה נורמלית בו זמנית זה לא אפשרי, אז גם את הגברים זה עלול להעליב. לא כתבתי דבר כזה
עוד כמה דברים
-הקטע בבינה יתירה זה שלא צריך ללמוד את זה. כמו שאותך לא לימדו להיות אבא. לא מסכים
ההבדל הוא שאבא זה לא אמא
עם אבא טכני אפשר לחיות אמא קרה או עם פוטנציאל חום יותר גדול
זה פגיעה ישירה בנפש הילד הוא ניזון ממנה בחוט תת קרקעי
-האמת שאני די סולדת מעולם המושגים שאתה משתמש בו.
לכנות אישה שכלתנית "גבר בשמלה" זה ממש מעליב. (והתאפקתי עם הניסוח)
זה היה לצורך העברת הנקודה ולא יצא לי ניסוח מהיר יותר טוב סליחה
-זה כ"כ הזוי (שוב התאפקתי עם הניסוח) בעיניי שאת האישה אתה שואל מה היא מרגישה לגבי הייעוד של עצמה ואת הגבר איך הוא רוצה את האישה שלו.
אפשר לשאול את זה מאיזה זווית שתרצי.
נסחי ועשי סקר. אם תרצי אני אנסח מחדש.
אולי אני טועה.
..הולם במיוחד
הסתירה שאתה יוצר בין שכלתנות לאימהות פשוט מעליבה.
אין לי איך לתאר את זה אחרת. אתה לוקח את כל הנשים, בונה תבנית דמיונית בראש שלך, מי שלא עונה עליה היא גבר בשמלה, חסרת יכולות אימהיות, היכולות שלה נמוכות והצד הפנימי שלה רעוע.
רק בריאות.
ולגבי הנק' האחרונה, כנראה לא הבנת. לא דיברתי על התוצאות של הסקר הדבילי שלך אלא על השאלות שבחרת לשאול, שמעידות על התפיסה שלך.
..מקיין
הסתירה שאתה יוצר בין שכלתנות לאימהות פשוט מעליבה.
פרשנות שלך.ומוטעית.
אמהות היא כשרון שלוקח את השכל והרגשפלוס החלק שמחבר ביניהם ויוצר איתו
חיבור עם הילדים. ועם תלמדי גמרא על חשבון פיתוח ושכלול הכשרון הזה
ההנחה שלי היא שתהיי אמא פחות מהפוטנציאל שגלום בך.
(עזבי צדדים טכניים) מדובר כאן על הרחבה ושכלול
של הכשרון האמהי.
יש לך שנה ללמוד. מה תלמדי. זאת השאלה. מה יותר חשוב.
שניהם. אבל מה יותר.
אין לי איך לתאר את זה אחרת. אתה לוקח את כל הנשים, בונה תבנית דמיונית בראש שלך, מי שלא עונה עליה היא גבר בשמלה, חסרת יכולות אימהיות, היכולות שלה נמוכות והצד הפנימי שלה רעוע.
רק בריאות.
הכל היה מוקצן ושחור לבן לצורך תמצות הדיון והעברת הנקודה בצורה חדה
ולגבי הנק' האחרונה, כנראה לא הבנת. לא דיברתי על התוצאות של הסקר הדבילי שלך אלא על השאלות שבחרת לשאול, שמעידות על התפיסה שלך.
הבנתי. או חושב שהבנתי. שניתן מזה להקיש על התפיסה שלי. אוקיי.
בסדר צודקת קצת דמגוגי. אנסח מחדש.
הכל היה שחור לבן.
תהיי ספורטיבית.
אין צורך לקלל.
זה מראה מה התפיסה שלך לגבי מה את עושה כמישהו סה"כ חושב אחרת ממך.
ואין לזה מקום.
..הולם במיוחד
אתה סה"כ חושב אחרת ממני?
אז הדעה הזאת, בדבר הקשר בין שכלתנות לנשיות, נכונה בעיניך? או שהיא נכתבה לשימוש הפרובוקציה ופגיעה ברגשות הציבור?
אני ממש מתנצלת על השימוש במילה "דבילי" כלפי הסקר שלך. הייתי אומרת שאנחנו פיטים אבל מה שאתה אמרת כ"כ הרבה יותר מעליב שאין בכלל מה להשוות.
אז אתה אומר שאין מה להקיש מהדעות שההודעות שלך מייצגות לתפיסה שלך? מעניין.
"מה התפיסה שלי לגבי מה אני עושה כשמישהו חושב קצת אחרת ממני"? אחי, יש כשל לוגי במשפט. אין תפיסה לגבי מה אני עושה, זו פשוט דרך פעולה. נגיד להשתמש במילה "דבילי" על סקר שהצעת לערוך, שהשאלות בו מעידות על תפיסה כלשהי שאינך אוחז בה על אף שייצגת אותה, זו דרך פעולה שאני נוקטת בה כלפי סקרים שתפיסת העולם בהם מעליבה אותי ממש.
אופס, לא התכוונתי להשתמש במילה "לוגי".
העיקר שהבנת אותי. והגעת למסקנה שלא השתכנעת. אחלה.מקיין
האידיליה במיטבה.הולם במיוחד
ממש לא אידיליה.מקיין
הסגנון ורוח הדברים כאן הם לא אידיאלים.
אגרסיביות ומוחצנות זה לא אידיאלי.
לא לגבר ולא לאשה. במיוחד.
ובמורד הדף יש מישהי שהסגנון שלך גורם לה לא לדבר בחופשיות.
אולי אני טועה.
תשאלי אותה.
אם תקראי שוב אני לא קשרתי בין אמהות =טמטום.
וגם לא התייחסת להבנות המוטעות שלך את דבריי.
"אז הדעה הזאת, בדבר הקשר בין שכלתנות לנשיות, נכונה בעיניך?"
לא הבנת כנראה.
הולם, אני קצת מחבבת אותך. רק שתדעי.הייזל
עצוב.מקיין
הולם במיוחד
אתה לא רוצה שיחבבו אותי?..
ההפך. אם הבנתי נכוןמקיין
היא מוחאת לך כפיים מהיציע
כי נתת פייט ראוי לשייח הבדואי עם האישה במטבח
וזה פספוס.
את באמת חושבת שאין מקום לפתח ולנצל את השכל כי זה עלול לפגוע באינטואיציה האימהית??
כי זה הדבר היחיד נגדו יצאתי.
זה חוסר הבנה טוטאלי
אני מעולם לא אמרתי דבר כזה
כאילו דיברנו
כאילו הבנו
בסופו של יום
אני אמרתי בינה את שמעת אשה קטנה
אמרתי כשרון שמעת הקטנה ולכי למטבח
לא זו הייתה כוונתי
עייני שם שם
http://www.meirtv.co.il/site/content_idx.asp?idx=6596
אני כבר לא זוכר
אם זה השיעור המתאים ביותר.
עברתי עכשיו על ההבנות שלך.
לא הצלחתי להעביר את ההבנה שלי אלייך.
נתת פרשנות שגויה. ולא התייחסת לתיקונים שלי להבנות שלך באופן גורף.
קורה.
אה, ואמנם כבר נעלמת מהשטחהולם במיוחד
זה נורא חמוד שגידול ילדים מסתכם מבחינתך בבקבוק, אבל כולי תקווה ותפילה לבורא כל יצרני הבקבוקים שהתינוקות שיהיו לי בעזרתו גם יגדלו ויהיו ילדים, נערים, וכל זה. גם אז שכל לא יעזור לי לגדל אותם?
?
הולם את יצאת מפרופורציה לגמרי.נפש חיה.
אבל הנושא כולו מביא לי עצבים- אז אני מעדיפה לשתוק ולהסתכל מהצד
חח את רצינית?הולם במיוחד
כי זה הדבר היחיד נגדו יצאתי.
אגב, אם את חושבת שיש לך הסברים משכנעים למה אני טועה, אשמח לשמוע. או שזה משהו שצריך חוש שישי כדי להבין?..
אם לא תצאי עליי אני אסביר [אני רעה- סליחה]נפש חיה.
וגם אם לא תכניסי מילים לפי
...אשמח
בתשובה אחרי ההסבר?הולם במיוחד
לא הבנתי. לצאת= להיפגש, להכיר בחורים.נפש חיה.
התכוונתי לדרישה שלך.הולם במיוחד
קיצור, אחותי. אם את חושבת שאני טועה את מוזמנת לשפוך.
"דרישה"...
.... או אה.נפש חיה.
לא כל תגובה שלך זה "לצאת"
אבל כשאני מרגישה שמנסים או שיש כזה עניין לקטול את הדיבור
זה מוציא את החשק להגיב. ואז את דעותיי אשמור לעצמי
[את מוזמנת לדפדף כמה שרשורים למצוא את המקבץ על המרשות- שם כתוב בגדול מה שאני חושבת ]
אולי אני טועה אבל זה מה שאני מרגישה.
לענייננו-
אין מצווה לאישה לטחון דפי גמרא ותורה שהיא אקסטרא בשבילה.
יש לה עניין גדול ללמוד את הבסיס ולקיים אותו טוב.
על גבי זה- בבקשה.
אבל לא לבלבל את היוצרות.
וכן.
@מקיין מגדיר את מה שאני [בחלקו] מסכימה לו.
אגב הערת צדמקיין
סגנון התקפי ומוחץ
יתכן והדבר עצמו הוכחה
לכך שהם 'קצת גבר'
כי לנצח אנשים או להלחם מלחמות זה תפקיד הגבר
אבל להיות נשית זה אומר לא להלחם אלא גבורה נשית חכמה
שאין בה כוח גברי
המשך אחכ


הולם במיוחד
בואי מהר.
..מקיין
1.לא
2. לא
כרגע אין זמן
הנני. והנבוט שלי אתי. במי לחבוט קודם?הייזל

לחבוט? ישמרני האל!הולם במיוחד
מה זה הסגנון ההתקפי והמוחץ הזה?!
יצור בלתי נשי שכמוך!
אוי למוחצן ואוי לשכנתו.מקיין
יכול להיותטהר ליבנו
*הערה: כל מה שכתבת על אישה - נכון גם לגבי גברעוד סתם אחד
אפילו יש אמירה מפורשת, שאמירת קריאת שמע שחרית וערבית היא קיום של "והגית בו יומם ולילה".
אין שום עניין ב'טחינת דפי גמרא' לאף אחד. והבסיס של כולם זה ללמוד את החיובים הבסיסיים ולקיים אותם טוב.
יש לך את זה אבל לא בחילוק. כאילו- לא חילקת בין השנייםנפש חיה.
יש הבדל בין גברים נלשים
אנלא יודעת אם יש לי כח להסביר לך שוב
כי כולם יצאו עליי פה
אבל יש חילוק ברור בין החיובים
הבסיסיים
לבין האקסטרות.
צודקתעוד סתם אחד
יש איזה שש מצוות במצטבר שבהן גברים חייבים ונשים פטורות (סוכה, ארבעה מינים, בל תקיף, בל תטמא למתים, תפילין, וראיה). לרובן יש השלכות גם על המצוות שנשים חייבות בהן, כך שגם את הסוגיות שקשורות אליהן הן צריכות ללמוד.
אני מתפלא איך מישהי שמפגינה ידע כ"כ נרחב (שאני באמת (!) מתרשם ממנו) אומרת שזה מיותר לגמרי. את לא חושבת שזה תרם לך?
לא אמרתי שזה לא תורם. אמרתי שאני שומרת לעצמי את המסקנות שלי.נפש חיה.
מי שזה מעניין אותו- מוזמן לשמוע.
אני לא אוהבת שעושים הרמות להנחתה. זה הכל.
בלי להיכנס כלל לדיון,ד.
אבל מה שכתבת כאן ספציפית, אינו נכון.
שהרי מצוות תלמוד תורה, שבה חייב האיש, אינה "ללמוד את החיובים הבסיסיים ולקיים אותם טוב" בלבד. אלא ללמוד תורה כמיטב יכולתו, מעבר למה שצריך כדי "לעשות" משהו. ומה שנאמר שאפילו קרא ק"ש שחרית וערבית קיים "והגית", זה כשאי אפשר יותר. המינימום. אבל לא שע"י כך פטור ממצוות ת"ת. וגידרה של המצוה אינו רק בפסוק זה, שהוא בכלל מספר יהושע.
ולאידך, גם לא נכון מה שבהודעה הבאה ש"את הסוגיות שקשורות אליהן הן צריכות ללמוד". צריכות לדעת את ההלכות. אי אפשר לומר שיש עליהן "חיוב" ללמוד את הסוגיות..
אתה מבין את הסתירה שכתבת, נכון?עוד סתם אחד
אם "כשאי אפשר יותר" אז יוצאים ידי חובה בק"ש שחרית וערבית - אז סימן שמי שלא יכול יותר אינו מחוייב יותר = הוא פטור.
מלבד זאת - זה בדיוק מה שנקרא להיכנס לדיון...
א. טעות...ד.
[ואתה מבין שאם הייתי חושב שיש סתירה, לא הייתי כותב.. אז מה זה, "אתה מבין את הסתירה שכתבת"?...]
הבאת בתור כביכול ראיה לכך שאיש חייב "ללמוד את החיובים הבסיסיים ולקיימם" בלבד, כאשה, את זה שיוצא בק"ש שחרית וערבית, כדרשת חז"ל מהפסוק "והגית".
ועל כך אמרתי שאינו נכון. כי איש מחוייב במצוות תלמוד-תורה, מעבר ל"לדעת מה שעליו לעשות" שגם זה צריך - ואשה אינה חייבת בכך. ולכן, הפסוק "והגית" ודרשתו, אינם ראיה ל"השוואה" זו, כי הוא מדובר במחוייבות המינימלית כשלא ניתן יותר. אבל ברגע שיש זמן פנוי יותר - וזה אצל רוב בני האדם - מיד יוצא לפעל ההבדל בין חיוביהם.
וכך אומר ה"אור שמח", שהחיוב על כל איש בלימוד הוא כפי מיטב יכולתו בהתאם לנסיבותיו ויכולתו, כולל קישורו הנפשי לתורה (לא ציטוט מדויק. זה לא "פסיקת הלכה" כאן, כמובן). אכן, חיוב - ומשתנה בחלותו לפי הנסיבות. יש דבר כזה.
ב. זה לא "להיכנס לדיון".. אני התכוונתי שאינני נכנס לדיון הכללי כאן, של הערך של לימוד תורה לנשים. אני חושב שנאמרו לגביו - מהקצת שראיתי - דברים של טעם משני הצדדים, וגם קצת "גלישות", והעדפתי לא להיכנס לכך.
אוקייעוד סתם אחד
א. אני מכיר את ההסבר הזה לגבי חיוב תלמוד תורה של גבר, ולא השתכנעתי בנכונותו.
ב. אנחנו חלוקים בדיוק בשאלה לגבי האם אפשר להשליך מכאן על שאלת לימוד תורה לנשים (לדעתך יש איזה מין פטור כוללני כזה; להבנתי, והרבה ראשונים מדברים על כך, הפטור נובע מסיבות הקשורות בפטור שיש לגברים מסוימים מלימוד התורה: או כי פעם הן היו באמת טיפשות, או כי פעם הן היו באמת עסוקות כל היום במלאכות הבית. שני הדברים הללו אינם רלוונטיים בעליל היום). כך שאני מכיר את שיטתך, אבל חולק עליה. אז אולי אינך סובר כמוני, אבל זה לא הופך את שיטתי לטעות. זה לא שאיני מכיר את הסוגיות ואת הפרשנות שלך אליהן, אני פשוט איני מתעקש להכניס לתוך מה שעולה מהן פרשנות מהותנית.
תשובה [חלקית] לשאלה שלך. טענותייך כאלה- [יש לי גמח לחוש 6-]נפש חיה.
1. ...יותר מדי שכל יפגום בתפקיד הנשי שלהן
2. .... אין מקום לפתח ולנצל את השכל כי זה עלול לפגוע באינטואיציה האימהית
**********************************************************************************************
יש לך את "בינה יתירה ניתנה באישה"- סתם בגלל השכל, כן?
או שאם זה נשמע לך כ "אינטואיציה אימהית" לא שייכת ל "שכל של תורה" זה גם בסדר.
אני אומרת
לאישה יש ראש, ברור.
אישה מצווה על דברים כמו איש, "אשר קדשנו במצוותיו"
אלא מה?
מתוך התחשבות והבנה שהיא עושה דבר לא פחות חשוב מהאיש ואפילו אולי יותר, התורה ראתה לנכון לפתור אותה מחיובים מסויימים על מנת לתת לה אפשרות לממשש את כל הפוטנציאל שהאינטואיציה האימהית שלה-
זאת שאת לא ממש מחבבת
או חושבת שהיא מעידה על חולשה ו "רפיון שכל"
ודבר נוסף- מי אמון בבית על חינוך לתו"מ? מי מחלחל בילדים את יסודות האמונה ויסודות החיים הקריטיים להמשך?
אם חכמת האם לא הייתה נוכחת בתפקוד הבייתי, היא לא הייתה נקראת "עקרת הבית". ולא הייתה מקבלת פריבילגיות הלכתיות הנוגעות לה, ודווקא לה.
ככל שאני בעניותי יודעת,
האמא היא זו שרוב היום מגדלת ונמצאת עם ילדיה
[כן כן באידאל. או שאת חושבת שהמטפלת זוכה לכך מן ההפקר ואז זה גם מחשבה לגיטימית?]
והיא זו שמקיימת "את פתח לו"
ולכן הקדימה תורה כיבוד אם למורא אב "איש אמו ואביו תיראו" ועייני ברש"י שם.
סליחה אם הייתי תקיפה מידיי.
השתדלתי להביר לך בחדות
שאין קשר בין חכמה לבין כמה דפי גמרא האישה טוחנת [ולא מועילים לה בכלום, מחילה שאני אומרת ככה. עוד לא נתקלתי בימי חיי שכשמכינה שבת מעבירה סוגיה בראש להנאתה. כן שמעתי סיפור זוועתי על הלבנת פנים במסווה של "התפלפלות"]
אגב
עיצה ידידותית
קצת נכונות תעזור כאן.
1. לא. 2. לא. אחכמקיין
אני כבר לא יכולה לערוך- הבאתי אותן כדי שאוכל להתייחס ולאנפש חיה.
מחקתי.
סבבה, כתבת יפה על תפקידה הרוחני של האישה בבית.הולם במיוחד
זה אמור להסביר למה אין מקום לעיסוק שכלי?
ו- את לא אמיתית. לא מועילים לה בכלום?? את חושבת שלידע תורני נרחב אין שום השלכה על חיי המציאות? שלהכרות מעמיקה עם העולם התורני אין ערך?
לא יודעת מה איתך, התורה שאני מכירה היא תורת חיים.
אה, ואני לא ת-מיד מכינה שבת. אני עושה עוד דברים לפעמים שלמרבה ההפתעה דורשים ממני ידע תורני.
(דוגמא היפוטתית: נפגשת עם חבר'ה חילונים בשלל סיטואציות וכד'.)
תשמעי, אני מתנצלת. אין לי רצון להיכנס לזה עכשיו.נפש חיה.
גם בגלל מה שכתבתי קודם
[וברור שאין שום קטע לטחון הרב קוק ולדעת את ההשלכה למעשה על הכשרות למשל. תורת חיים ככל שלימדוני= זו תורה שמשליכה על תחומי החיים גם למעשה. לא רק בשביל להתנצח עם חילונים או עם דתיים]
תמשיכי בעיסוקייך
ראי ברכה בעמלך
אנחנו לא נסכים ממילא.
כל טוב!
הולם במיוחד
את מתגלחת פה חופשי על אנשים- שזה נפלא מאד.נפש חיה.
עצוב מאד שמישהי גורמת לך לתגובה כזאת.מקיין
נפש. לא הובנתי. אם תרצי אפרט.מקיין
אני רוצה. לא מבטיחה לענות כאןנפש חיה.
טוב מהשרשור אפשר להבין את רוח הדבריםמקיין
העמקה:
שעורי ד"ר אבולעפיה
"מעלת נפש האיש" / "האישה"
יש שמה עכשיו סדרה חדשה "מרווקות לנשואין"
אם מצא חן בעיניך אולי כדאי להמליץ כאן
(אינני קשור אליו)
http://www.meirtv.co.il/site/content_idx.asp?idx=6596
רמזת להלבנת פנים ונכונות
נא להגיד לי ברחל בתך הקטנה במה מדובר
דרסתי מישהי בדרך אל האמת המוחלטת שלי?
......נפש חיה.
זה שאת לא מרגישה בנוח להגיב כאן זה חמור מאדמקיין
לא נאמר. פרשנות שגויה שלך.מקיין
מעולם לא אמרתי דבר כזהמקיין
לא נאמר מעולם. פרשנות מוטעית שלך.מקיין
בערך כמו כמה חשוב באיזה ישיבה למדנפשי תערוג
אבל בפועל לא משנה
כולם פה יצאו מפרופורציהנפש חיה.
קצת נסחפתם...לדעת דרכיך
וזה שביררתי וחקרתי בשנה - יהפוך את עולמי הרוחני- אמוני-תורני לרחב יותר,
ובבוא העת אוכל להקים בית מתוך בסיס אמוני יציב.
הדיון הוא האם ללמוד 'להיות אמא' או ללמוד 'לימודי גברים'.מקיין
את תדעי יותר - זה בטוח.
חשוב מאד - זה בטוח.
השאלה היא מה חשוב יותר.
אתה למדת להיות אבא?הייזל
נקודה יפה. לא. ובאמת יש מקום לזה.מקיין
אנסח אחרת
האם ללמוד בינה או ללמוד שכל? ומי העיקרי מביניהם לאמא לעתיד.
אני שואלת אותך:הייזל
מה הלימוד הכי טוב לדעתך לאבא לעתיד?
אני חייבת להגיד...בת 30
למדתי במדרשה שהיום אני מאוד רחוקה מתפיסת עולמה, אבל למדתי היטב. גם גמרא וגם הרבה לא גמרא. המשכתי ללמוד הרבה במדרשה בבר אילן וגם ביליתי חודש אלול בעוד מדרשה.
תמיד אהבתי ללמוד.
ואני רואה שיש לזה ביטוי מעשי בחינוך הילדים.
עולות שאלות- הן בידע הלכתי והן בנושאים אמוניים- ואני מרגישה שיש לי בסיס מוצק לענות ממנו.
מספרים סיפורי חז"ל וסיפורי תנ"ך ואני לגמרי רואה איך כל מה שלמדתי עוזר לי אחד לאחד להבין, להסביר, לבאר, להבהיר, להדגיש מסרים חשובים.
וגם בקשר הזוגי- אמנם זה תלוי זוג, אבל יכול להיות שיח תורני עמוק יותר אם לאישה יש ידע מעבר למה שהיא למדה בתיכון.
כן מדרשה לא מדרשה- לא משנה. חשוב שנשים ילמדו ויתקדמו גם בתחומים התורניים ולא רק בתחום המקצועי שלהן. (בעיני לא מתאים שאישה עם דוקטורט בביולוגיה תסתובב עם ידע עצום בביולוגיה ולעומתו עם ידע ברמת תיכון של התחום התורני). שלא לדבר על העובדה שלימוד תורה, גם לנשים, מקדם אותן מבחינה רוחנית.
הנקודה כאן היא לא ידע. שברור שהוא חשוב. ועובדהמקיין
שאת משתמשת בזה.
ועוד עובדה היא שלא הזכרת
לימודים או יותר נכון לימוד דרך חוויה של אמהות לעתיד.
אינני יודע אם עקבת אחר עיקרי השרשור
תראי למעלה את התשובה שלי 'אנסה'
בהקצנה:
מה יותר חשוב
אמא עם ידע או אמא
שיודעת להכיל, לרחם, להבין, לשמוע את הזרמים הפנימיים
להרגיש מה עבר על הילד במבט אחד או אפילו מבלי לראות.
בהקצנה:
ילד צריך ד"ר לחינוך או גננת מלאה ברחמים ?
הנקודה היא שאין דגש (כנראה) על לימודים של אמהות מהצד הפנימי
וזה לא העיקר בתוכנית הלמודים (כנראה)
וההנחה היא שכשרוב התוכנית היא עיוניתשכלית גברית אז זה משפיע
על הדנא הנשי. הופך אותן ליותר שכליות על חשבון האמהות.
אתה כ"כ טועה! ( לפחות לגבי רוב המדרשות עד כמה שידוע לי..)חלושששש
הלימוד מעמיק דווקא את הצדדים שאתה כ"כ חושש שיפגעו.. כך נראה לי.
לא אכפת לי גמרא לא גמראמקיין
גם אם שלמדה גמראלדעת דרכיך
ברור. דברים נאמרו כאן בשחור ולבן להעברת הנקודה.מקיין
ובגלל אווירה קצת לוחמנית
תסתכלי מה עניתי לבת 30
עונה לךבת 30
א. אני כמעט משוכנעת שבכל המדרשות, או לפחות ברובן כן מדברים על אמהות.על איזה פן באמהות- זה משתנה. אבל הלימוד ברוב המדרשות הוא לימוד נשי ומכוון לזה.
ב. כמו דברים אחרים- קצת קשה ללמוד על אמהות לפני שנמצאים שם. למה, אתה לומד בישיבה על אבהות? לומדים בכללי, אולי עקרונות. אבל מה שמלמד אותנו בתכל'ס זו החוויה. הורים לילד בן שנה לא יודעים איך להיות הורים לילד בן 15. כשהילד יהיה בן 15- ידעו. הורות בכלל ואמהות בפרט זה לא "לימוד". זו צמיחה, זה תהליך, זה למידה מהשטח.
ג. הכלה, הבנה וכ'ו אלו יכולות ותכונות שיש כאלה שיש להם באופן טבעי ויש כאלה שלא, וצריכים ללמוד את זה. לא נראה לי קשור לללימודים במדרשה.אולי מדרשות ,רוחניות, יותר מכניסות דברים כאלה. אבל בית הספר של החיים- בזוגיות ובהורות- מלמד הכי טוב.
הלימוד הוא לימוד איך לחוות. לא איך להיות אמא בפועל.מקיין
(כתוב קצת מבולגן.)
לפתח את הכשרון.
כנראה הכי טוב זה דרך חוויה
למען העברת הנקודה נגיד שלצאת לטבע
ולתרגל משהו לא אינטלקטואלי (נניח דמיון מודרך לאו דווקא בנושא נשי כמו היריון
לתרגל רכות או הכלה בנפש
(לא קשור כלל לזה שאת עכשיו יודעת מה צריך עשות בדיוק בכל שלב של הילדות ואפילו לא מהצד הפסיכולוגי-טכני אלא מהצד של פיתוח כשרון פנימי. תקשורת יותר טובה עם הצד הפנימי שלך
מה הגוף שלך אומר לך כרגע למשל. מתוך זה שתהיה לך מודעות למה שהגוף משדר לך
אח"כ תוכלי להרגיש את הילד כי את יותר הרמונית החוץ והפנים שלך יותר מאוחדים ואז יש זרימה טובה יותר אל הילד וממנו)
יהיה הרבה יותר טוב
מפיסקה באורות הקודש
ואפילו לימוד מול דף של 'נושא נשי' כי השריר שמאמנים הוא שכל.
ואם יאמנו את השריר שנקרא בינה
בבוא העת יהיה כלי מוכן שלתוכו אפשר יהיה ליצוק את האמהות.
מה שאמרת שמדברים איתן נשמע יותר טכני חיצוני
(היום נלמד מקורות מההלכה ומהאגדה על נשיות סתם זורק)
באמת יש מקום ללימודי אבהות לא במובן של 'הנחיית הורים' 'כך תהיה הורה מעולה'
אמא יותר קריטית לילד.
ב. אם היו מכניסים לישיבות שעה של תרגול חוויה (לא רוחניות ולא תיקון המידות במובן הטכני)
באמת דברים היו נראים אחרת.
ג. זה מה שאני מנסה להגיד
למה לא לעשות בית ספר לחיים? זה הרבה יותר חשוב מדף גמרא לנשים.
רוחניות? מה זה? כתבי חסידות? זה אותו דבר כמו גמרא. השריר הוא אותו שריר. שכל. וזה חשוב. מאד.
אבל פחות.
את מדברת כנראה יותר בצד הטכני. אני דיברתי על בניין הנפש.
זה קטע שהבאתי קודם
כנראה זה בעיה שנובעת מהורים וכו'
אבל זה לא משנה מה הסיבה
תחשבי שהיא הייתה מנצלת את השנת מדרשה להפגש עם הרובד הזה בנפש שלה
לפתח כלים להביט אל תוך נפשה להבין שיש לה קושי שם ולפתור את זה
לא מדובר כאן על מקרה חריג. מדובר כאן על בחורה נורמטיבית לגמרי.
אז היא הלכה למדרשה, למדה עם השכל דברים חשובים ובזמן הזה הייתה יכולה
לפתח כישורים אחרים. שמה לעשות יותר חשובים. אם מעמידים דברים אחד מול השני.
והם לא סותרים. לצורך הדיון העקרוני העמדתי את זה אחד מול אחד.
"ב"ה אני נשואה לאיש מקסים- ממש החצי השני שלי. האופי שלנו שונה ומשלים אחד את השני.
אבל האופי שלנו שונה גם מהאופי שקיים בד"כ.
אני עובדת הרבה עם השכל. מבינה בענייני הבנק. פחות אוהבת את מטלות הבית.
האיש שלי עובד עם הרגש. מבשל. מטפל בילדים. שמח עם ענייני הבית.
קצת הפוך....
אני שמחה מאוד באיש שקיבלתי מתנה מה'. מודה בכל רגע שזכינו להכיר ולבנות חיים משותפים יחד!
אבל עם עצמי קשה לי. אני מרגישה קושי להתחבר לאמהות שלי.
אני מרגישה שאני מטפלת בילדים כי צריך. קצת מתוך הכרח.
ואז אני מטפלת בהם בצורה קצת קרה ועניינית.
נגיד, מבחינתי להשכיב לישון זה עוד משימה טכנית. להכניס את הילד למיטה ולגרום לכך שירדם.
לעומת זאת האיש שלי שר שירים ומרדים באהבה.
קשה לי גם לאהוב את הילדים ולהראות להם את זה. אני מרגישה שהם לא מקבלים ממני מספיק נשיקות וחיבוקים. אני לא אומרת להם מספיק שאני אוהבת אותם...
כתבתי קצת קיצוני.
יש פעמים שאני כן אמא קצת יותר מפנקת ואוהבת. אבל אני מרגישה שאני צריכה להתאמץ יותר ושזה לא זורם לי בקלות.
וזה קשה לי. אני רוצה להתרגש יותר. רוצה להתחבר יותר לאמהות ולא לעבוד על אוטומט...
אבל אני לא יודעת איך לעשות את זה.
איך משלבים יותר רגש ומשתיקים קצת את השכל?"
למקיין~מישי~
אמןמקייןאחרונה
נראה ליkfibar2
מדרשה טובה,ד.
שמתאימה ללימוד לבנות,
יכולה לפעמים להשפיע (לטובה) על כל כיוון החיים.
מכיוון שאינני ראוי להיות הגאון של הדור,חסדי הים
אני חייב להתחתן עם אשה שתהיה מוכנה לגדל את גאון הדור הבא.
"יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה".
מה הקשר?!הסטורי
חחחחחחח הסטורי אני מדמיין אותך על פי הודעותיךצדיק יסוד עלום
עם וריד נפוח במצח אדום מזעם 💢
פותח האשכול הוא משהו בין טרול לרחפן (ואני נשמר במילותיי)
לא אדום מזעםהסטורי
(לגופם של דברים, הוא לא טרול, גם לא 'רחפן' במובן הפשוט של המושג. אולי כן 'רחפן', במובן שהוא עוסק בדברים מאוד גדולים ורעיונות נשגבים, בלי מספיק 'בסיס ארצי לנאצלות'. מה שיוצר אצלו פער עצום בין האידאות ליכולת לממש אותן בעולם).
אני הייתי מדבר אפילו יותר בחריפות ממךצדיק יסוד עלום
נכון. אבל האם מפני כך נעזוב את האמתחסדי הים
והאידיאות.
"כָּל זֹאת בָּאַתְנוּ וְלֹא שְׁכַחֲנוּךָ וְלֹא שִׁקַּרְנוּ בִּבְרִיתֶךָ. לֹא נָסוֹג אָחוֹר לִבֵּנוּ וַתֵּט אֲשֻׁרֵינוּ מִנִּי אָרְחֶךָ".
האם עם ישראל בגלות שהיה גוף מת עם תורת אמת הנטועה בתוכו, עזב את האידיאות?
לא. עסקנו באמת והרחבנו אותה בציצים ופרחים עד ש-ה' ברחמיו ריחם עלינו . "יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו".
אולי אני בינתיים סריס עץ יבש אבל אני לא יעזוב לעולם את ה' ולימוד תורתו, עד שה' ירחם עלי.
ממש לא לעזובהסטורי
עבר עריכה על ידי הסטורי בתאריך ב' בטבת תשפ"ו 20:22
אבל להתאמץ למצוא איך מקיימים אותם בפועל בארץ, בלי דמיונות שווא. איך מקיימים בארץ הזאת, לא באיזה עולם של ענני כבוד דמיוניים.
המצווה שלך היא לשאת אשה ולפרות ולרבות. כשיוולדו לך בעז"ה בנים המצווה עליך ללמד אותם תורה ולחנך אותם לקיום מצוות. האם הם יצאו גדולי הדור או קטני הדור - לא צריך לעכב אותך או לבלבל אותך כשאתה מחפש אשה מציאותית,
"בהדי כבשי דרחמנא למה לך - מאי דמפקדת עלייך למעבד!!!"
מסכים כל כך עם ההודעה הזוארץ השוקולד
והסיומת כה מתאימה ומתבקשת
כי זה ממש משמעות מדרש חז"ל של מקור הציטוט
בגמרא שם כתוב מפורש שחזקיהוחסדי היםאחרונה
השתדל לשאת אשה הגונה, בתו של ישעיהו, כדי שיצאו ממנו בנים כשרים.
"כַּלָּה קִשֻּׁרֶיהָ"חסדי הים
עד כמה שאני יודע, תקופת הגאונים הסתיימה ממזמן…נייקיי
איפה שהוא לפני כ 1000 שנים…
הסתיימה עם ירידת קרנה של יהדות בבל והעברת מרכז הכובד למערב
כדאי לפתוח שותי"ם של המאות השניםחסדי הים
האחרונות ולראות מה הם מכנים את חכמי דורם.
על כל פנים, בפסוק בפתיחת השרשור, כמובן רמזתי להחיית ישיבת הגאונים בארץ ישראל.
ישאלו אותך בשמים למה לא הייתקעלעברימבאר
כל אדם והתפקיד שלו בעולם. אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים. אני בריה וחברי בריה
אנא לא ר' זושא ידענא אלא מתניתא ידענא:חסדי הים
זה שכל אחד צריך לשאול, זה אומר שבהכרחadvfb
כולם צריכים להגיע למעשי האבות?
ואם נדייק הכתוב מתקמד במעשים, זה לא בכדי.
הכתוב לא מדבר על המדרגה הרוחנית של האדם.
אני לא מבין בדרגות רוחניות. אני רקחסדי הים
יודע ש'הברית מנוחה' כותב שאפשר להגיע למדרגות רוחניות יותר גדולים מהדורות הקודמים.
במיוחד בזמן הגאולה, כמו שהרב קוק מאריך בכמה מקומות.
ומי אמר,שאתה לא יכול וראויקעלעברימבאר
מסכים עם הרישאadvfb
מעשיך כמו אברהם זה לא חייב להיותקעלעברימבאר
הכח הזה נטוע בנו מכח האבות להגיעחסדי הים
לדרגתם.
הם הורישו לנו את כח המידות והמעשים שלהם.
(כמעט כולנו לא צאצאים של משה, וגם יש להאריך ברוחב ובעומק שמשה לא הוריש את כוחותיו לדורות הבאים.)
לדעת הרמב"ם זה לא נכוןארץ השוקולד
אחת המחלוקות בין החסידות לרמב"ם.
"הלכה ב
אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל, שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו, או רשע כירבעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כילי או שוע, וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו, ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה. הוא שירמיהו אמר: מפי עליון לא תצא הרעות והטוב כלומר: אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע. וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה. הוא שכתוב אחריו: מה יתאונן אדם חי וגו'? גבר על חטאיו. וחזר ואמר הואיל ורשותנו בידינו, ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו, הוא שכתוב אחריו: נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'."
(הלכות תשובה, פרק ה הלכה ב, העתקתי מאתר דעת)
התכוונתי שכל אדם יכול להיות שיא הצדקות, אבלקעלעברימבאר
יש הרבה סוגים של צדקות : ת"ח, חסיד, עניו, ירא חטא, רגשן, שכלתן, הכל לפי תכונותיו של האדם.
המקובלים כמובן סוברים שלכל אדם יש סוג נשמה שונה, הרמבם סובר שלא, אבל נראה שכם יסכים שאדם ילמד במקום שליבו חפץ וינסה למקסמם את הכשרונות שלו ולא לנסות להיות מישהו אחר.
גם החסידות סוברת שעל עמי הארצות להתקדם כמה שיותר ברוחניות.
מה שרבי זושא התכוון זה שישאלו אותו בשמים למה לא מקסם ומימש ומיצה את הכשרונות הרוחניים והייחודיות של זושא, ולא של משה רבינו. אין הכוונה להטיף לבינוניות.
וכמובן אחד המרבה והממעיט שאמרתי זה אם אדם אין לו זמן ללמוד תורה הרבה, או שתפקידו בעולם הוא לעסוק בעיקר בדברים אחרים (גם אח של הרמבם עסק בעעקר בסחורה ופחות בתורה, בהנחיית הרמבם עצמו).
כמובן אם אדם מתבטל ולא עוסק בתורה הרבה, במילא אין כאן "ובלבד שיכון ליבו לשמים" כי הרי יכל ללמוד הרבה ולא למד. סימן שהוא לא באמת מתכוון. אבל מי שרוצה ללמוד הרבה אבל רואה שתפקידו וכשרונותיו בעולם זה לעשות משהו אחר בעולם וללמוד רק שעה ביום, או שמנסה בכל המאמץ ועדיין רואה שקשה, על זה נאמר "יכוון ליבו חשמים".
בחירה חפשית היא על מעשינו. אבל לא כל אדם יכול לבחור לזכור את השס במבחן סיכה גם אם יתאמץ מאוד. וגם על קצב ההתקדמות אין לנו בחירה, כלומר גם אם מאוד ארצה לא אצליח ללמוד את כל השס תוך יום. על זה נאמר "ובלבד שיכוון ליבו" כלומר מי שרוצה ללמוד את כל השס ומתקדם בקצב שמתאים לו - נחשב כבר כאילו סיים את כל השס (בתנאי שימשיך ללמוד בהתמדה) - כי אדם נמצא איפה שהוא רוצה להיות. עיין על משמעות הרצון (ובלבד שהרצון רציני ולא רמאות) באורות התשובה ובאורות הקודש.
כמובן אם אדם "רוצה" ללמוד את כל השס אבל לא לומד למרות שיכול, אז הוא לא באמת רוצה ברצינות
..שפלות רוח
רק תיזהר לא להפיל את הילד בדרך עם הלחץ של התפקיד.
וגם עד כמה שזכור לי "נחית דרגא ונסיב איתתא" וגם שאישה עולה(או נשארת ברמתה) ואינה יורדת, בעוד הגבר יורד. ולכן ידידי וכו
לא ?
"בְּחַבְלֵי אָדָם אֶמְשְׁכֵם בַּעֲבֹתוֹת אַהֲבָהחסדי הים
אם אתה אדם שמקשיב לאנשיםadvfb
כדאי לך להקשיב לכל האנשים שאומרים לך לרדת מהעץ.
אולי הם טועים, אבל כדאי להקשיב לקול הזה ולקחת אותו ברצינות. אולי הוא אומר משהו, אולי לא.
..צדיק יסוד עלום
לא חשוב
לרדת מעץ החיים?חסדי הים
לא, מעץ הדעת טוב ורעadvfb
"מסטרא דעץ הדעת טוב ורע דקשיר לון ביצר הטוב למהויחסדי הים
..advfb
מסכים עם הכותרתפשוט אני..
הוריו של מר שושני דחפו אותו להיות גדול הדוראריק מהדרום
לא דברתי על לדחוף. התכוונתי שאני ואשתי לעתידחסדי הים
נבנה בית מלא תורה וקדושה וניתן לו את מרב הכלים להיות גאון הדור, ואם הוא ירצה ויזכה הוא יהיה.
זה לא שנגיד לו תהיה גאון הדור.
"בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה צֶמַח ה' לִצְבִי וּלְכָבוֹד וּפְרִי הָאָרֶץ לְגָאוֹן וּלְתִפְאֶרֶת לִפְלֵיטַת יִשְׂרָאֵל".
רב' חסדי, אתה איש חמוד.די שרוט
אולי. אבל חסר לי החמודה...חסדי הים
"אוֹצָר 'נֶחְמָד' וָשֶׁמֶן בִּנְוֵה חָכָם".
בבחינת חמודה גנוזהנוגע, לא נוגע
'בְגִנְזֵי בְּרֹמִים'חסדי הים
אשריך..נוגע, לא נוגע
אמן!חסדי הים
יש לי בכלל סיכוי?מה כבר ביקשתי
אני יודע שהשאלה בכותרת קצת חריפה מדי אז אסביר...
לא יודע אם זה שייך לפה או לאר"מ אז כותב בשניהם.
עברו כמעט חודשיים מאז שהיא חתכה אותי. (לא יצאתי מאז מסיבה טכנית שקצת מנעה ממני להיפגש, ואני מרגיש שאולי זה קצת הזיק לי שאותה גברת ישבה לי במוח כל הזמן הזה ומצד שני גם עלו לי הרבה תובנות לגביה שלא חשבתי עליהם קודם אז אולי כן היתה מזה גם תועלת...לא משנה, זה לא העיקר. וגם סרו המניעות אז בעז"ה ממשיך.).
הנקודה היא שאני מרגיש שאני אולי קצת רגיש מדי. בכללי בחיים. ובדייטים זה מתפרץ במאתיים אחוז. כבר כתבתי על זה פה פעם אבל אז זה היה בהקשר של פרידות. עכשיו אני מתכוון בהקשר של אישיות.
זה היה הקשר הארוך יחסית הראשון שלי. יצאתי עם כמה בחורות לפניה ועם אף אחת לא התקדמתי באמת וגם תכלס לא היה כל כך שייך. כבר שראיתי את הפרטים שלה בהצעה הרגשתי שזה משהו אחר. וזה באמת היה. הבעיה הגדולה היא שלא הצלחתי באמת לקדם את הקשר. בכל רעיון שעלה לי חששתי שזה ילחיץ אותה, שהיא לא תגיב לזה טוב וכאלה. מפה לשם היא הרגישה שאני לא מוביל מספיק ועל זה (לפחות ככה אמרה) חתכה. היתה לנו שיחה ארוכה מאוד לפני שהיא קיבלה את ההחלטה, והמסר העיקרי שקיבלתי שם הוא "אתה באמת אדם טוב. באמת. לא פגשתי הרבה בחורים כאלה וגם אומרים שזה די נדיר אצל גברים. באמת התנהלת מדהים במהלך כל הקשר. הרגשתי שיש מי שרואה אותי ואכפת לו ממני. גם עוד לא פגשתי מישהו שמבין אותי ככה. יש לך לב כל כך טוב, וזאת אחת ה-תכונות החשובות לי. לכן ממש קשה לי לוותר על זה. באמת רציתי שזה יצליח. אתה מה שאני מחפשת. אבל אני מרגישה שזה לא מה שאני צריכה בחיים. אני צריכה מישהו חזק, יציב, שאני אוכל לסמוך עליו. ומבחינת הרגישות אני מרגישה שאנחנו קצת דומים מדי. וזה לא מה שאני צריכה לפחות בשלב הזה של החיים...".
מה שאני שמעתי זה "היית יכול ממש להצליח בתור בחורה. אתה לא גברי, אתה לא מסוגל לספק לאישה את מה שהיא צריכה בחיים, אתה רגיש מדי, מי שאמור לבכות בבית זה לא אתה זו אני, אין לך ביטחון עצמי, אתה לא החלטי, ובקיצור- בתור חברות היינו יכולות להסתדר יופי, אבל בתור בעל? תשכח מזה."
וכאן אני שואל כבר חודשיים ולא מצליח לקבל תשובה- למה אני אמור לצפות? מאז שאני זוכר את עצמי זה מי שאני. רגיש, מתחשב, אכפתי, דואג, שמח בלשמח מישהו אחר, מתכלב בשביל שמי שאני אוהב יהיה בנוח, וכו. אני לא מחפש מישהי גברית ושנחליף תפקידים. יש בי את הרצון הגברי הבסיסי הזה של לספק משענת, להוביל, להיות הקול השפוי. אבל בפועל זה לא מתבטא. בפועל היא נפגשת מיד עם הלב הטוב שלי, זה משמח אותה שיש גברים כאלה בעולם, ובזה מסתכמת התועלת שלה מהקשר. ואני? אני רק מאבד עוד את מעט הביטחון העצמי שנשאר לי. מי תוכל לראות אותי מעבר? ומי תוכל לאהוב את התכונות האלה באמת? יש מישהי שתשמח בזה שאני לפעמים לוקח דברים ללב והם משפיעים עלי? שאני חווה את העולם בצורה יותר עמוקה? שהלב שלי לא מסוגל לשמוע מישהו ובמיוחד מישהי שמחמיא לי בלי שיעלו לי דמעות?
זה קצת מייאש כל העסק הזה ובמיוחד הכנות שבה היא אמרה שאני אשכרה מה שהיא מחפשת ולמרות זאת החליטה לסיים את זה...
חייב להסכיםשפלות רוח
ראיתי עכשיו זוג בדייטהפי
הבחורה כמעט מתעלפת מקור
והבחור מדבר על מטבע ביטקון או משו כזה..
הבנת מה אני אומר?
אחי , היא בעולמות עליונים
ביטקוייןמשה
זה באמת מקום לרחף בו.
כמה קשה לומר קר לי?בחור עצוב
בנות תמיד צודקות ובנים תמיד טיפשים וחסרי תשומת לבצדיק יסוד עלום
יותר קשה מלאכול סרטים אחר כך שהוא לא שם לב אלייךיוני.ו.
מה שבטוח.
ושאף אחד לא שם לב אלייך, ולכן את חותכת מעוד אחד ועוד אחד למרות שהייתם יכולים להיות מאוד מתאימים.
תאמיני לי תלמדי הרבה יותר על הבחור אם תחליטי להגיד שקר לך ולבחון את התגובה שלו, מאשר להחליט לבחון אם הוא שם לב שקר לך בכלל מלחתכילה.
בכלל הגישה הזאת היא פוטינציאל להיות כדור שלג מתגלגל לחיי זוגיות מתסכלים.
הוא נדרש לעבוד על עצמו לשים לב יותר לדברים שמפריעים לה בדיוק באותה מידה שהיא נדרשת לעבוד על עצמה להרחיב את תחומי הביטוי וההבעה שלה מולו.
ברור שהיא צריכה להגידהפי
הצעתי לכמה בחורות את המעיל שליבחור עצוב
נראה לי שזה בסיסי להיות רגיש למזג האווירadvfb
כדאי שיהיה תשומת לב מצידוארץ השוקולד
אבל אם היא לא יודעת לומר שקר לה זה גם בעיה.
ולגבי עצם המקרה, אולי גם לה היה מעניין ממש שהיא לא שמה לב לקור.
חחחח לא נראליהפי
אני צוחקת כי עכשיו שעה אני אומרת לחברה די קר לי בואי לאוטוו כבר
פתאום דוכן של תכשיטים סייל כל הדוכן
מה לא ניקח????
והיא כולה עלק קר לך
הורידה לי את החשק לא לקחתי .
סתם פשוט היה יש ים אנשים
קיצר יש משהו שמעניין לך פחות קר
אבל בדייטים לי ספציפית קפוא
ואני חופרת לבחור שקר לי!
הוא לא יכול לפספס את זה
אז תקבעו מראש במקום סגורבחור עצוב
ואי אני חושבתהפי
שהתסכול הכי גדול שלי בדייט היה שנכנסו למסעדה ואז גילנו שאנחנו בטעות בחלק החיצוני שלה אומנם מקורה אבל חיצוני היה שם קור בלתי נסבל.
שזה קטע זה יחסי כי עם גברים קפוא לי רצח
ועם חברות שלי חם לי כל הזמן המזגן על חום דולק
אז אפשר לעבורבחור עצוב
זו לא בושה לומר לבחור שקר לך ותשמחי לעבור.
בסוף המטרה שלו שיהיה לך הכי נוח בעולם כדי שתוכלי להביא את כל כולך לפגישה( וגם להיפך כמובן).
אני אישית הייתי שמח אם מישהו תאמר לי מה יגרום לה להרגיש טוב יותר.
ברור שאמרתיהפי
סוף טוב הכל טוב?בחור עצוב
יש כאלו שמתפדחות לומר וסתם סובלות.
אפשר להגיד בטל ומבוטלהפי
לא הבנתיבחור עצוב
מסכיםארץ השוקולדאחרונה
אולי זה דייט בין הראשוניםמישהי נשואה
והיא עדיין התפדחה להגיד
אני מקווה שבהמשך היא תגיד שקר לה
מזכיר לך משהו?אריק מהדרום
את ההרצאות בנושא כלכלה שהיית נושא בפני😂יעל מהדרום
אשה היא לא יועץ השקעותבחור עצוב
אשה היא אכן לא יועץ השקעותאריק מהדרום
זה נושא מספיק חשוב כדי שלפחות תהיה לכם ראיה משותפת לגבי איך נכון להשקיע.
המצב שבו צד אחד משקיע כראות עיניו בכל מיני השקעות וצד שני כלל לא מעורב זה המצב הנפוץ אבל הוא מאוד לא בריא בעיקר בעיתות משבר שבו צד אחד יקבל תרעומת על ההשקעות הגרועות שלו.
וגם איך בן אדם משקיע אומר הרבה מאוד על הנפש של בן האדם ועל איך הוא רואה את העתיד שלו ושל משפחתו.
זה לא אומר שצריך לאכול לה את הראש על זה בפגישותבחור עצוב
אכן לא כל אחד חייב לדעת לעשות הכלאריק מהדרום
אם מישהו אחד אחראי על שטיפת כלים, זריקת זבל או ספונג'ה זה לא נורא כל כך אם הפרטנר לא יהיה לו מושג בנושא.
אבל בנושאים כמו ניהול ההון המשפחתי וחינוך הילדים זה מאוד קריטי ששני ההורים יהיו אחראים ביחד.
וזאת כי שני בני הזוג מוציאים ומכניסים (בדרך כלל) ואם לשניהם יש מטרה לחסוך להון עצמי לבית או לחתונות ובר מצוות לצורך העניין לא הגיוני שאחד מבני הזוג על דעת עצמו יחליט להוציא יום אחד הכל על ביטקוין כי הוא ראה טיקטוק ששכנע אותו זה הדבר הנכון.
חחח גדולהפי
אוחזיויק
הרהורים בעקבות שירשורים: למי לדעתכם יש יותר סיכוי?יוני.ו.
ולמה
1. "לא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "זאת הסיבה שהפכתי להיות פריק/ית ומוזר/ה" >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"
2. "אני פריק/ית ומוזר/ה" >> "זאת הסיבה שלא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"
נגיד שאלו שני סוגי האנשים. שניהם לא אידיאלים, אבל כנראה יותר נפוצים מהסוג האידיאלי, אז תנסו להתייחס אליהם, ולא לשבור לסוג שלישי. אם תקלטו את הלך הדברים תגלו שיש הרבה פחות מקום לקטנוניות.
(חסכתי את הניסיון לעדן/ פוליטיקלי קורקט למינהם)
מסכים ומחזקאביעד מילוא
אבל זו התבוננות חיצונית צריך לשבור את הסטיגמות
אתה מה זה צודקadvfb
גם בהתחלה זה עלה לי, אבל אולי זה רק עניין של ניסוח.
אם מדברים על שורש העניין אפשר למצוא בדילמה הזו עקרון שהוא אמיתי ולא חיצוני.
לא הבנתיהרמוניה
למה שיהיה הבדל אם לשניהם המסקנה השווה היא- "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה" ?
לראשון יש יותר סיכויadvfb
הוא מגדיר את עצמו כנורמלי חוץ מהעובדה שהוא לא מצליח במערכות יחסים, לכן הוא יכול לבודד את חוסר ההצלחה בתחום הזוגי ולהבין שזה לא צובע את כל האישיות שלו. ככה הבטחון העצמי עולה וכך גם המסוגלות שלו לפתור את הבעיה עולה.
בסוג השני יש בעיה בהגדרת הזהות האישית והערך העצמי. הטיפול הוא בהכרח שורשי.
תלוי ביחס בין כמה שהוא חושב שהוא פריק ומוזרנוגע, לא נוגעאחרונה
לבין כמה שהוא באמת
שדכנים לחוצניקים ודומיהםTachyon
האם מישהו מכיר שדכנים לחוצניקים או בכללי אנשים שיכולים מצד אחד להיות מאוד דוסים ומצד שני מאוד פתוחים לעולם?
אתה יכול לפנות אלי במסר (לא בשיחה אישית) ואתן לךחסדי הים
אשמח גם
ראומה1
התחתנתי לתוך קהילה של חוצניקים רווקיםתמיד בבטחה
אז מוזמנים לפנות ואני אנסה לעזור 
פניתי
ראומה1
תודה רבה! אם יש עוד איזה שדכנים מאזור בית שמש?Tachyonאחרונה
שוב נר בלי ביתאנונימיכלשהו
כל משב רוח מכבה אותו. נשארה רק פיסת שעווה חסרת צורה.
בעז"ה שנה הבאה 'נר לבי בית'חסדי הים
לפעמים רק צריך להחליף כמה אותיות בראש, כמו הדוגמה המפורסמת 'מחשבה-בשמחה'.
בעז"ה בקרוב ממש!
היום זה עדיין "זאת חנוכה" וההשפעה עדיין קיימתנפש חיה.
אפשר עדיין להתפלל ולבקש ליד החנוכיה אפילו שהיא כבויה
בע"ה
לשנה הבאה נר איש וביתו
מתוך בריאות ושמחה#
רק לומרנגמרו לי השמותאחרונה
שהתפללתי עליך לישועה שלמה ב"ה.
ניכר שאתה עובר קושי מאוד גדול, תקופה ממושכת
מקווה שאתה מוצא גם בחיים האמיתיים כתובת מיטיבה שתעזור לך ותלווה אותך דרך קושי זה
חזק ואמץ
ב"ה שתראה אור גדול במהרה ממש
"קווה אל ה'
חזק ויאמץ ליבך
וקווה אל ה'"
איך עוברים את הפגישה השנייה?אביעד מילוא
יצאתי עם בחורות מקסימות אבל אף פעם לא עברנו את הפגישה השנייה (נחתך תמיד על רקע שהן לא היו בשלות לשידוכים ונכנסו לזה מתוך לחץ חברתי)
💁🏻♂️אבטיח ברזילאי
ענית תשובה מאוד מרגיעה בסיפא, פשוט תצא עם בנות שלא נדחקו לפני בשלות לדייטים.
אם זה גורף אז או שמאגר ההצעות שלך מזעזע או שיש סיבה אחקת וזה היה רק התירוץ. זה לא נורמטיבי סטטיסטית שעם כל הבנות לא עוברים מאותה הסיבה את הדייט השני.
נוטה לחשוב שזו לא רק "חוסר בשלות" מצידן, ושאם תהיה איתך אווירה נעימה וכיפית הן ימשיכו
זה לא שאין איתי אווירה נעימהאביעד מילוא
אני לומד מטעויות ומשתפר ומבין איך לעשות דברים פעם אחת התעלמנו מהטריגרים ובפעם אחרת זה צץ משום מקום
מחזק אותךאבטיח ברזילאי
קשה הזיווג כקריעת ים סוף
ההשתדלות היא לא רק לוגיסטית אלא גם להשתפר בתדר, ללמוד מטעויות וצעירויות, לקרוא את הבחורה, לרצות להיות נעים...
בהצלחה 
יוצאים עם בחורות בשלות יותר…מבולבלת מאדדדד
^^^ארץ השוקולד
ואם ההצעות ברובם הגיעו מאותו מקום/שדכן/שדכנית כדאי לשתף אותם ולהבין מהם איך להתמודד עם זה.
בהצלחה
כפי שכבר אמרובחור עצוב
לצאת עם בשלות יותר.
כדאי רק לוודא עם עצמך \שיחה עם חבר שבאמת זו הסיבה וזו לא גרסה מנומסת שלהן ל"זה לא אתה, זו אני".
משקיעים יותרהפי
אולי לבדוק בעדינות את הנקודה הזאת בבירוריםadvfb
אתה מדבר עם החברה שלה ושואל אם יוצא לה לדבר על הרצון לבנות בית וזה משהו שמעסיק אותה.. תוהה לעצמי איך לשאול את זה בדיוק. נשמע לי לגיטימי לשאול.
אם יצאת עם כמה בנות, ואף פעם לא הגעת לפגישה שנייה-לגיטימי?אחרונה
אולי לא נכון להפנות את האצבע כלפי חוסר הבשלות שלהן, אלא כלפי הגורם האחר בעסק?
אולי כדאי לברר עם מי ששידך, שינסה לברר אם יש משהו ספציפי וקיצוני בהתנהגות שלך שמרתיע.
לבנותמישהי 1
את מתעלמת מהשאלות שלי. ולא בפעם הראשונהלאצעיר
כמה מתוך הזוכות האלו התחתנו בשנות ה30 לחייהם? ובאיזה הפרש?
פי כמה וכמה כמות יש הפוך?
לגבי בעיות - יש ב2 הצדדים. לא על זה מדובר. בגילאי 30+ לא מדובר על בעיות, מדובר על *טבע*. זו עובדת חיים שהפוריות של האישה נחלשת מוקדם יותר. זה מה יש.
אני כבר באמת לא רואה טעם בהמשך הדיון הזה. אני מביא עובדות ומציאות ואת חולמת לשנות את כל העולם לחלומות שלך.
מאחל לך שתמצאי את הנכון לך ובעיקר שלא תתני לשטויות כמו פער גילאים מוגזם *בעיניך* לתקוע אותך.
