האם הייתםaipaipai

האם הייתם קוראים ספרי קודש של דתות אחרות על מנת להבין וללמוד?

האם הייתם לומדים פילוסופיה ומתעסקים בקיום של ה׳ והיקום?

 

בקיצור מה עמדתכם לגבי חשיפה לדברים שסותרים את היהדות לשם למידה והבנה?

בספרי ע"ז יש איסור, לא זוכר את הטעם, שאלתי רבהדוכס מירוסלב

לגבי ספרי פילוסופיה יש פוסקים שיצאו נגד זה ויש שלא.

 

מנסיוני, גם אם זה מועיל ל"דע מה שתשיב", זה מזיק הרבה יותר בפן הרוחני.

 

למדתי הרבה דברים, גם כאלה שאסורים (לפני שידעתי), לא ראיתי עדיין דבר אחד שסותר את היהדות...

אבל זה מגביל את עולם התוכן שלך והתפיסה שלך במציאותaipaipai

באופן מטורף

בתור מי שלמד הכל מהכל וגם מה שסביר להניח לא יגיעו אליו לעולםהדוכס מירוסלב

רוב האנשים כאן, אני יכול להעיד שזה לא הרחיב לי את האופקים בכלום חח

הלמידה עצמה היא הרחבת האופקיםפסידונית

כך שמוזר להגיד מה שאמרת.

קודם כל, כתבתי במפורש שיש בזה איסור הלכתיהדוכס מירוסלב

ובחלקם כמה וכמה איסורים.

 

 

דבר שני, אין בכל למידה הרחבת אופקים. רוצה להתפלפל על המושג אופק רחב?

אם אני לומד את אותו הדבר גם מזווית ראיה שונה וחוץ-יהודית זה לא אומר שהדבר לא חדש ולא מקורי ובטח שלא מביא אותי להתקדמות שכלית כלשהי.

זה ממש כן, התודעה שלך שונה ממה שהיא הייתה, אתה מכירaipaipai

משהו שלא הכרת לפני.

תסלח לי, אבל אם לך הפילוסופיה מחדשת, זה לא משליך עלי.הדוכס מירוסלב

הדברים האלה היו מובנים לי מאליהם הרבה לפני

חברaipaipai
יש פרוסורים מהחכמים בעולם, בהם יהודים, אשר כל החיים שלהם לומדים ולא יודעים הכל ולא הכל מובן. כניראה נחשפת לחלק קטן ופופולרי.
תקח את המשפט שכתבת על התורה ותבין למה נאמרו הדברים בפסוקיםהדוכס מירוסלב

מפורשים ובחז"ל

אז אני לא יודע מה למדת אבל בטח שלא פילוסופיה אם כךaipaipai

מה שאמרת פשוט לא הגיוני

יש איפה ללמוד את מה שנאמר שם בהיתר לכל הדעותהדוכס מירוסלב

ופילוסופיה לא הרחיבה לי כלום, לא ראיתי שם שום דבר שלא נאמר בספרינו הקדושים.

אני יודע מה למדתי, תודה רבה לך

אני לא רב איתךaipaipai
חבל שאתה כועס. אני בטוח שלא עשית דוקטורט בדואליזם אבל
למדתי מספיק על דואליזם. מה חתיכת נייר תשנה?הדוכס מירוסלב

בוא לא נפתח פה דיון על יכולות למידה בבקשה.

אחי אתה שם לב שאתה כועס סתם?aipaipai
אני דן פה באטימות של אנשים לתכנים שיכולים לעשות המון טוב (לאו דווקא הבריא החדשה או הקוראן)
אני לא כועס. הקוראן עדיף על פילוסופיה כי זה בסה"כ מבוסס עלהדוכס מירוסלב

התורה שבכתב והתושב"ע במעט (המון מהמדרש).

לגבי הברית החדשה זה בדיוק באותה המתכונת רק מעורב בע"ז, ולכן זאת בעיה.

 

פילוסופיה עלולה לגרום לנזק רוחני גדול בהרבה, וצ"ע בפוסקים מי אוסר ומי מתיר וכו'.

 

לגבי דברים של ע"ז גמור (לא אזכיר כאן שמות), ברור שבזה אין לגעת.

 

זה לא עושה טוב לאף אחד, כל הדברים האלה הם דברי התורה שבכתב ותוספת מועטת של ליקוטים מדברי חז"ל.

לגבי פילוסופיה, יש דרך ללמוד את זה מהתורה בהרבה יותר הרחבת הדעת.

ואז?ברגוע

מדובר על תוכן לא נכון!

אולי גם לא נשמור כשרות כי זה מאוד מגביל?

 

מי אמר שלהחשף לכמה שיותר תוכן ותפיסות של המציאות זה טוב?

 

עדיף להשאר בתפיסה האמיתית היחידה שהיא התורה.

והעומק שאפשר להגיע אליו בתורה הוא אין סופי, ככה שאין פה שום דבר שמגביל אותך לתוכן מצומצם.

 

תגובה יפההדוכס מירוסלב


אנחנו לא עם הספר כי אנחנו חיים בבועהaipaipai
אגב הרמבם הושפע מהמון כתבים של גוים
ויצאו נגדו על זה מאז ועד היוםהדוכס מירוסלב


אבל האם זה מוצדק?aipaipai
הכתבים שלו נקראים בכל העולם עד היום והוא השפיעה המון על החברה בזמנו. 150 פרסי נובל יהודיים לא הגיעו מחוסר ממשק עם העולם
אבל זה אסור הלכתית. איך אתה שואל אם זה מוצדק?הדוכס מירוסלב


הלכתית אסור לעלות להר הביתaipaipai
יש רבנים שטוענים שכן ויש שלא... אותו הדבר... זה אסור הלכתית כי פוחדים שזה ישחק את הזהות היהודית והתודעה היהודית. אבל אנחנו כבר לא בוורשה ובברלין אנחנו לא בגלות והפחד התמידי מהאחר צריך להיפסק
בדיוק חשבתי על זה בשבתאופטימיות
לגבי עליה להר הבית...
סתם, למה עדיין יש שעולים וכו'אופטימיות
כי יש רבנים שמתירים..ברגוע


אבל איך?אופטימיות
אומרים שלא יודעים איפה כל דבר ממוקם ואולי דורכים על מקום שאסור
(משהו בסגנון)
זאת סוגיה ענקיתהדוכס מירוסלב

בקצרה יש מחלוקת אם יש בכלל דין טומאה שם.

נפסק להלכה שכן.

יש מחלוקת אם בחלק מהמקרים יש בכלל כרת, ואם אפשר להמנע ממנו, לרוב הדעות כן.

יש מחלוקת ציבורית על מה יקרה אם יעלה מי שיודע* ויעלו אחריו מי שלא יודעים שזה מחטיא את הרבים בכריתות מהתורה שזה ודאי חמוד לעילא ולעילא.

 

והמון רבנים הציעו דרכים אחרות להתמודד עם זה.

בסופו של דבר אומרים שעדיף לאדם להמנע מכרת (ה' ירחם) ולא להסתכן לעלות...

 

עריכה: *יודע את הדינים בצורה מדוייקת ואת כל הפרטים ויכול להציל את עצמו.

תלוי מי "אומרים"ברגוע

אני חושב שכמעט כולם מודים שיודעים בדיוק לאיפה אפשר לעלות,

אבל לא רוצים להתיר לעלות כדי שלא יגיעו אנשים שלא ידעו בדיוק לאן מותר

ויכשלו באיסור כרת.

בגדולaipaipai
יש מקומות ספציפיים שידוע שאין בעייה
זאת מחלוקת מאוד משונה, מן הקצה אל הקצה ויש בה המון דעותהדוכס מירוסלב

מצד אחד יש פה כרת מהתורה, מצד שני יש פה "כלום" שהוא היתר גורף.

 

סיפור ארוך ומסורבל

ואת חושבת מה?aipaipai
האמת שהתהיה שליאופטימיות
נבעה ממקום אחר. ובין היתר זה מה שעלה לי.
שאלה פשוטה שהתשובה לה בדיוק הפוכה: למה הכל מורכב כל כך!!? זו שאלה שמביעה יותר ביאוס. שיש מלא זרמים וכפועל יוצא מכך אי אפשר להסכים עם אנשים על דברים שכרוכים בשוני שהשתרש.
אני יודעת שזה נוגע לשורש נשמה של כל אחד וכל אחד מתחבר לסגנון אחר שכך קל לו לעבוד את ה'..אבל בכל זאת ..כמו כאן-יש שיתירו לעלות להר הבית ויש שלא. למה? (שאלה רטורית)
אם רק היה רועה בעם,שהכל היה אחיד. כולנו היינו אותו דבר.
בעז"ה בגאולה...
תקרא תשובה מרב האי גאון בנושא, אני מקווה שגם עם ההקשרהדוכס מירוסלב

ההיסטורי.

אתה תבין בדיוק את הגישה שלי.

קיבלתיaipaipai
יש לי חלק ממנה איפשהו, אם אתה מעונייןהדוכס מירוסלב


לסתור הלכה עם טענה שהפוסקים מטים את הדין?!מבקש אמונה

אתה מקיים את ההלכה רק מתי שזה מסתדר לך וזה לא גלותי חס וחלילה??

אאה?ברגוע

קוראים לנו עם הספר בזכות התנ"ך

 

ולגבי הרמב"ם, תראה מה הוא כותב:

  [ב] ספרים רבים חיברו עובדי עבודה זרה בעבודתה, היאך עיקר עבודתה ומה משפטה ומעשיה.  ציוונו הקדוש ברוך הוא, שלא לקרות באותן הספרים כלל, ולא נהרהר בה, ולא בדבר מדבריה.  ואפילו להסתכל בדמות הצורה--אסור, שנאמר "אל תפנו, אל האלילים" (ויקרא יט,ד).  ובעניין זה נאמר "ופן תדרוש לאלוהיהם לאמור, איכה יעבדו" (דברים יב,ל)--שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא, ואף על פי שאין אתה עובד:  שדבר זה גורם לך להיפנות אחריה ולעשות כמו שהן עושין, שנאמר "ואעשה כן, גם אני" (שם).  [ג] וכל הלאוין הללו בעניין אחד הן, והוא שלא ייפנה אחר עבודה זרה; וכל הנפנה אחריה בדרך שהוא עושה בו מעשה, הרי זה לוקה "

אמן.ברגוע


צודקaipaipai
אבל עם הספר גם בא עם קונוטציה להשכלה.
קונוטציה להשכלה לא אומר להחשף לכל השיטות שיש בעולםברגוע


ולא אומר שלאaipaipai
להיחשף זה לא להסכים או לעשות זה לדעת... ועם מודרני לא מעוור את עצמו למציאויות בעולם, אפילו כאלה שהוא חולק עליהן
ואני חולקaipaipai
שלאו דווקא על ידי התבוננות אתה עושה ״כמו שהן עושין״
"זכותך" לחלוק על הרמב"םברגוע

רק על תביא אותו בתור הוכחה לדבריך...

כמובן, הרי כנאמר פה הייתה לו הרבה ביקורתaipaipai
בע"ה תהיה פוסק, ואז תראה אם עדיין נראה לך לחלוק על ראשוניםהדוכס מירוסלב

ואז תמצא סימוכין מראשונים אחרים ובדרך ההלכה תמצא פתח להתיר.

עד אז לא חושב שיש למי מאיתנו זכות לחלוק על הרמב"ם...

אתה סותר את עצמךaipaipai
הרי אמרת שהייתה עליו הרבה ביקורת כי הוא קרא דעות של גוים, שהרי אתה חולק על זה. וערך מאוד יקר לי ביהדות שלא כמו בנצרות זה שאתה יכול להעלות שאלות וספקות
אחי חחחaipaipai
אין פה מה להוכיך, אין פה עובדה שאני מציין
...ברגוע

בתגובה הזאת- אנחנו לא עם הספר כי אנחנו חיים בבועה - צעירים מעל עשרים

הבאת אותו בתור הוכחה.

 

מיציתי את הדיון פה..

 

אמממ לאaipaipai
אמממ לא אני לאaipaipai
👍ציף
1. קראתי את הברית החדשה והקוראן. זה חידד לי למה התנ"ך הוא אמחסדי הים
והשאר לא, וגם הוסיף לי הבנה היסטורית ותרבותית על הנצרות והאיסלאם.

למדתי פילוסופיה, וזה רק העמיק אצלי ההבנה על קיום ה' והשגחתו.
קראתי קצת פילוסופיהאריק מהדרום
ספרי ע"ז עוד לא, פה ושם כמה וורטים, לא יותר מזה.
בעד ממש.מישהי=)
כןימ''ל

(שאלת 3 שאלות שונות אבל מבחינתי התשובה לשלושתן היא כן)

למה? המקור אצלי. מה חסר לי שאלך אצל אחרים?!נפש חיה.
הפרספקטיבה שלהםaipaipai


הסבר נאנפש חיה.
למיטב ידיעתי הכל לקוח מהמקור שלנו
כך שהפרספקטיבה שלהם מוטלת בספק,בעיניי.
בואי תראי לי ממקורותינואריק מהדרום
איך את עושה אינטגרל של אקספוננט בחזקת איקס?
מן הסתם איינשטיין ידע..ברגוע

ובכ"מ דיברו פה על ספרי דתות אחרות ופילוסופיה,

לא על מתמטיקה.

המתמטיקה היא חלק בלתי נפרד מהפילוסופיהאריק מהדרום
ובכלל באופן כללי אם לא היתה פילוסופיה אזי כל הספרות התורנית בענייני חשמל בשבת ויו"ט וחבל.
A^2+B^2=C^2 המשפט הזה נכון בין אם פיתגורס היה מגלה אותו ובין אם לאו אבל אם פיתגורס לא היה פילוסוף הוא היה מגלה אותו.
מעבר לזה גם ההשפעה של הפילוסופיה על מדעי המדינה ועל השיטות הכלכליות בולטות לעין, יחסי חוץ ותרבות ולשון כל זה היית מוחקת? טוב אז העולם שלך צר כמו חדר בשטיבלך, אפשר לא להתעניין בשום דבר אבל לא להביא לכך סיבה לא נכונה ולא משכנעת כמו "המקור אצלי, מה אני צריכה יותר מזה" אולי את לא צריכה אבל למה להסתפק רק במקור?
איך אמר פראנץ רוזנצוויג? אלוהים לא ברא את הדת, הוא ברא את העולם.
אני לא עונה כי אני לא חודעת להתמודד עם הציניות שלך. מצטערת.נפש חיה.
אין שום קשר בין מתמטיקה לפילוסופיה אלה תחומים אחרים לגמריהדוכס מירוסלב

הפילוסופיה היא חקר המושגים עצמם בהשפטתם, ומתמטיקה היא כבר הלבשה של מספרים.

לצורך העניין, הרבה מחכמי ישראל לדורותיהם, בלי שום קשר לפילוסופיה, היו מתמטיקאים. חלקם גם עשו תגליות מתמטיות חשובות.

הרבה מגדולי ישראל גם היו פילוסופיםאריק מהדרום
אין שום קשר בין מתמטיקה לפילוסופיה ממש...
אהה?ברגוע

אתה מודע כאילו שאין קשר בין מתמטיקה לפילוסופיה?חושב

מתמטיקה היא חלק בלתי נפרד מהפילוסופיהאריק מהדרום

חוץ מזה שפילוסופיה היא דבר מאוד חשוב בלי קשר לתחום של המתמטיקה, גם אתיקה, תיאולוגיה, מדעי המדינה וכלכלה זה דברים חשובים.

מממברגוע

לא יודע אם אתה צודק (גם הפוך זה נכון? פילוסופיה היא חלק בלתי נפרד ממתמטיקה? כי על זה מדברים פה)

 

בכ"מ-

אולי בפילוסופיה כזאת אין בעייה, הפותח דיבר על: "האם הייתם לומדים פילוסופיה ומתעסקים בקיום של ה׳ והיקום"-  על דברים שסותרים את היהדות.

מה שאתה מכנה בטעות "פילוסופיה"אריק מהדרום

קוראים לזה בעברית "כפירה", זה נכון שיש פילוסופים כופרים אבל זה לא אומר שהפילוסופיה בכללותה היא כפירה.

יש גם פילוסופיה דתית נוצרית, פילוסופיה דתית מוסלמית, הינדית, מורמונית וכן להבדיל פילוסופיה דתית יהודית.

לצורך השאלה, כן, עסקתי גם בזה, גם בדברים שסותרים את היהדות, אם עלתה לי שאלה הייתי שולח מייל לרב שרקי.

אוקי..ברגוע

ר' נחמן אומר לא ללמוד בכלל פילוסופיה וספרי מחקר (אפילו של רבנים).

פילוסופיה שסותרת את היהדות יש עוד הרבה שאוסרים,

אולי "רק" הרמבם מתיר.

 

העניין הוא שהכל מעורבב (כפירה ואמת) ולאנשים פשוטים קשה לזרוק את הקליפה ולאכול את הפרי.

אני לא נכנס לעסוק במה שרבי נחמן אמר או לא אמראריק מהדרום

הוא גם אמר שאם יש צדיק שהוא בבחינת משה רבינו הרי שהצדיק הזה דווקא הוא חייב לעסוק בפילוסופיה, אני לא נכנס להגדרה של "בבחינת משה רבינו" היות ואני לא מתיימר להבין משהו בכתבי רבי נחמן, אומר רק שלרב שרקי יש מערך שיעורים בליקוטי מוהר"ן עם הרבה מאוד עיסוק בפילוסופיה ויש לו הגדרה מעניינת להגדרה "בחינת משה רבינו" אם תרצה תכנס לאתר של מכון מאיר.

 

ממש לא רק הרמב"ם מתיר, ממש ממש לא, רחוק מזה, בערך רק חלק מהרבנים החסידים וחלק מהרבנים הספרדים אסרו, העניין הוא שלפני שאתה לומד פילוסופיה אתה צריך 3 דברים:

1) להבין מה היהדות אומרת (כלומר לללמוד תורה)

2) לפתח חשיבה ביקורתית כדי "לזרוק את הקליפות" כמו שאמרת

3) שיהיה לך רב שתוכל לשאול אותו שאלות בעניינים אלה.

 

זה שאתה טוען שלאנשים פשוטים קשה לזרוק את הקליפה זה תלוי מי אתה מגדיר אנשים פשוטים, זה דבר ראשון, דבר שני בדור שלנו זה לא משנה מפני שאתה תתיקל בכפירה ובעבודה זרה באינטרנט או ברשתות החברתיות או ברחוב אפילו, חברים מהעבודה, הלימודים, הצבא והרחוב, אתה תראה את זה אז כדאי שיהיו לך תשובות מוכנות לזה כי גם אם אתה תכלא את עצמך במחסן עם ארון ספרים, אחיך, חברך או הבן שלך יתקלו בכפירה ועבודה זרה, לכן מאוד חשוב ללמוד אמונה (ואי אפשר ללמוד אמונה לעומק בלי ללמוד כפירה, אפשר ללמוד את הרב קוק ולרחף אבל יש מעלה גבוהה יותר והיא להבין מה הוא כותב ואת זה מאוד קשה להבין בלי לקרוא את ניטשה, הגל, קאנט ואחרים). 

(באמת ר' נחמן בעצמו למד מורה נבוכים)ברגוע

אני מעדיף להשאר בפשט של ר' נחמן.

 

ברור שצריך ללמוד אמונה ולקבוע אותה בלב, אבל אני חושב שרוב האנשים לא נפגשים כ"כ עם כפירה שצריך ללמוד בשבילה פילוסופיה.

בדור שלנו הרוב הגדול של מי שחוזר בשאלה זה בגלל תאוות וכו' לא בגלל שהוא נחשף לכפירה.

לא בדיוקאריק מהדרום
הרוב הגדול שחוזר בשאלה זה בגלל שהוא לא מוצא את עצמו באורתוקסיה, זה לא בהכרח תאוות, לפעמים אדם מאוד רגיש לאומנות מודרנית או בחורה פמיניסטית שלא מוצאת את הקול שלה במגזר אז הם יוצאים בשאלה כדי למצוא את המקום שלהם כי היהדות האורתודוסית לא מתעניינת בהם, הם מוצאים חברים חילונים שמתעניינים בהם ותחומי העניין שלהם וטוב להם איתם.
הנה עוד סיבה להתעניין בכל דבר, גם בפילוסופיה וכפירה, לא אומר שאין קשר לתאוות אלא שבגדול זה לא החלק העיקרי.
..ברגוע

דווקא יש הרבה דיבור בציבור שלנו על היחס הנכון לפמניזם, גם בלי לקרוא ניטשה.

לא דוחקים שום נושא לפינה.

 

מי שבכל זאת בוחרים לחזור בשאלה זה כי הם בוחרים דווקא בפמניזם (או דברים אחרים) של העולם ולא מוכנים לשמוע לרבנים.

נכון, ברוך ה' הדתיים עשו תשובה גדולה בעניין זהאריק מהדרום
שהם מקדמים שיח, אמנם לא הכל חייבים להסכים אבל שיח מתורבת צריך להתקיים כדי שאותם אנשים ימשיכו להרגיש שיש להם עם מי לדבר בתוך היהדות האורתודוקסית.

אלה שלא מוכנים לשמוע לרבנים זה בין היתר כי רבנים לא היו מוכנים להקשיב להם.
מי שלא מוצא את עצמו במסורת ישראל (קרי אורתו'), בוודאי שהבעיההדוכס מירוסלב

בו.

ומובא בגמרא, כמדומני לקראת סוף סוטה, מה ולמה ואיך אנשים כאלה מגיעים למצב הזה שהם "אומרים לרע טוב ולטוב רע".

רבי נחמן למד ויצא בחריפות נגד הספר, ונגד כל הספרים שהלכוהדוכס מירוסלב

בדרכו. הוא כתב דברים שלא נראה לי ששאר גדולי ישראל מאז הדור של הרמב"ם כתבו...

 

אם אני לא טועה זה בשיחות הר"ן (אולי בשבחי הר"ן, די בטוח שבשיחות).

ידועברגוע

אבל כמו שאריק כתב יש עניין שלצדיק עצמו מותר ללמוד בספרים האלה

אני בספק גדול אם מישהו פה נכנס בגדר הצדיק הדוכס מירוסלב

לא ח"ו שאני בא לזלזל, אבל אנשים מערבבים את המושג צדיק עם "צדיק האמת" של החסידות

נכון, לא אמרתי דבר כזה..ברגוע


כמו שכתבתי לךאריק מהדרום
עיין בשיעורי הרב שרקי על ליקוטי מוהר"ן במכון מאיר.
וכמו שעניתי לךברגוע

אני מעדיף להשאר בפשט הדברים (ולפי איך שכל רבני ברסלב מפרשים אותם)

מתי היית בשיעורים האלה שם? הייתי שם כשהם התחילו...הדוכס מירוסלב


הקשבתי להם באפליקציהאריק מהדרום
כל גדולי ישראל שעסקו בפילוסופיה עשו זאת או כיהדוכס מירוסלב

לא הייתה להם גישה לקבלה או אחרי שלמדו קבלה וד"ל

 

תקרא מה גדולי ישראל שלמדו את שתיהן אומרים על אלה שלמדו רק פילוסופיה

קודש ודתות אחרות זה דבר שסותר עצמו מיניה וביהמושיקו


תודה ברגוענפש חיה.
פילוסופיה סותרת את היהדות? ממתי?ניל"ס

פילוסופיה של אנשים מסוימים אולי, אבל לא מושג הפילוסופיה בכללותו וכלל הדברים שבו. למשל אתיקה או לוגיקה הם כלים חשובים להבנת העולם שסביבינו, ואין בהם סתירה של היהדות. כך גם בתחומי המוסר (שמובססים הרבה על היהדות אבל גם מראים לנו את המוסר במקומות אחרים).

אולי זה אאוטינג מטורף אבל סבא שלי ז"ל היה פילוסוף יהודי דתי, וחקר הרבה את חייו ודעותיו של הרמב"ם בנושא הזה (שהיה כמובן פילוסוף ופוסק ויהודי גם יחד).

אגב, למחלקה שסבא שלי עמד בראשה פעם, המחלקה לפילוסופיה יהודית, קוראים היום המחלקה למחשבת ישראל, גם זה סותר את תורת ישראל?

 

@חסדי הים אתה דיברת פה על ספר מומלץ ללימוד פילוסופיה? יש בו כל כך הרבה דברים מעניינים ומחכימים, שלא קשורים בכלל לדת.

 

לגבי השאלה הראשונה: לא יודעת אם הייתי בוחרת ללמוד את זה, אבל צריך להבדיל בין ספרי עבודה זרה של ממש, כמו נצרות והברית החדשה, לבין מה שלא ע"ז כמו איסלאם והקוראן.

להתעמק בטוח לא , חבל על הזמן היקרl666

הלוואי ספרים שלנו ללמוד כמו שצריך.

עם מיסיונרים או אנשי כתות אסור לדבר כי זה מסוכן, יש להם כל מיני טכניקות מסוכנות.

בכללי חיים של מוסלמי או נוצרי מצוי לא קשורים לספרי קודש שלהם. צריך להאמין במה שאמרו לך ולהיות איש טוב לפי הנורמות המקובלות באותו מקום. אגב בכל מקום דת עולמית בפועל מתערבבת עם עבודה זרה מקומית וכשהיא מתקדמת לעוד מקום אז גם שם היא מתערבבת. ומשתנה לפי צרכים של אומה מסוימת. בקשר לעבודה זרה ברור מאיפה זה בא, פחד מכוחות הטבע, סיפורים מוגזמים על כל מיני אנשים שכנראה היו משפיעים בזמנם ואז נשארו בזיכרון לאומי כ"אלים". 

אולי כדאי לדעת בכללי מאיפה כל דבר נוצר ולמה הוא הביא בפועל. 

בעיניי פילוסופיה בכללי זה בזבוז זמן

חד משמעית-אנו_נימי (G+)אחרונה

לא. מה יש להבין וללמוד משם? למה רק ליצור ספיקות בלב ולערער את האמונה? אומנם יש את האמרה שמה שלא הורג מחשל אבל...חישול הוא גם אותיות חילוש. אדם שאמונתו בבורא ית' מעורערת ילך ויקרא ספרים חיצוניים(חס מלהזכיר כוזרי על אף שדעתי היא שלא ללמוד)...גם זה לא כל כך טוב.

רב חכם אחד אמר לי: השאלות באמונה תמיד יהיו 100% והתשובות פחות(בסביבות ה80% למתעניינים).

קיומו של הקב"ה? אפשרי בכלל לדון בזה לפני שהגענו לתכלית שלנו? ואם כן,קודם נשלים את עצמנו ואז נתעסק במי שלמעלה ממנו(אם שני הדברים אפשריים בכלל..). קיום היקום...-אולי.(ספר "דרך ה'" להרמח"ל למעוניינים)

בקיצור,תרתי דסתרי-לא מסתדרי(לא מצוטט אבל זה הרעיון),מי שרוצה ללמוד ולהבין ומתוך כך להתחזק-חסרים ספרים ביהדות???

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאראחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אוריןאחרונה

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

אולי יעניין אותך