שרשור חדש
דבר תורה לפרשת במדבראניוהוא
כולנו שואפים לגדול בצורה ובמצוות
אך מהי הדרך להשיג מעלות גדולות בעבודת ה'?

לפעמים אנחנו צריכים הוכחות לקיום העולם הבא והטוב הצפון בו לצדיקים, ביותר מכך טוב לנו בעולם הזה ו'שיפסיקו לבלבל אותנו עם מה שיהיה אח''כ'...

המקום של הרגשה כזו נובע מפחיתות בנפש.
בחובות הלבבות כותב רבנו בחיי שכשהאדם מרגיש בושה מכך שהוא נזקק לאכול ולשתות כבעלי חיים אז זה חלק מרוממות הנפש. כמו שהאדם לא הולך כשראשו למטה וההולך כך יחשב כחיה ומה שאנחנו לא מרגישים בושה באכילתנו משום שנפשנו עדיין לא מרוממת כראוי לה.
והנה יקשה הקורא הרי שנינו באבות:
'מאד מאד הוי שפל רוח'
ועוד שנינו שמי שיש בו רוח שפלה הוא מתלמידו של אברהם אבינו, ואם כן כיצד אני אומר ששפלות הנפש חסרון היא?

התשובה לכך היא שלכל דבר יש מקום ראוי לו. שפלות בלי מעלה רוחנית קודמת היא שפלות מחמת כוחות האדם וטבעיו הבהמיים - שפלות שאינה מעלה אלא חסרון.
אבל אדם שכבר הבין את גודל נפשו ומעלתה והוא מלא בחכמה אזי השפלות היא המעלה העליונה והמשובחת.

וכשהאדם בעל נפש, ומכיר הגדולה, מצטער הוא על כל מעלה שיכל להשיג ועדיין לא השיג.
יסוד זה מצוי בפרשתנו וכך אמרו במדרש:
בשעה שנגלה הקב"ה על הר סיני ירדו עמו כ"ב רבבות של מלאכים ... והיו כולם עשוים דגלים דגלים ...פ כיון שראו אותן ישראל שהם עשוים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים אמרו הלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן ... אמר להם הקדוש ברוך הוא מה נתאויתם לעשות דגלים חייכם שאני ממלא משאלותיכם... מיד הודיע הקב"ה אותם לישראל ואמר למשה לך עשה אותם דגלים כמו שנתאוו:

הרי שעם ישראל רואים את המלאכים חונים בדגלים ורוצים גם. משום שכשהאדם מבין את ערכו הוא מתאווה למעלות העליונות , וכשהאדם מבקש מעלה כזו, הקב''ה נותן לו...

וכך מצינו בפסח שני, בגלל שהתאוו ישראל להזדמנות נוספת קיבלו. התאווה למצווה מביאה לתביעה להזדמנות נוספת לקרבן.
וכשהאדם באמת מתאווה לקדושה הקב''ה ממלא את רצונו.

שנזכה לרצות באמת ולהתאוות לקדושה!

שבת שלום


ע''פ אור יחזקאל ח''ד עמ' שטז
וע''פ שפת אמת במדבר תרלא
תיוגאניוהוא
@כנפיים
תייג הלאה ..
תודה יל הץיוגנפש חיה.
תודה! ראיתי השבת יפה מאד ככה מ"בת עין" וחת"סנפש חיה.אחרונה





זה היה בחוברת "אוצר פניני החסידות" שזה כל מיני מאמרים יפים מכל מיני...ליקוטים כטלה
ואז נזכרתי ומתייגת את @מבקש אמונה בגלל שהיה דיבור במשהו על ביטחון באחד ההזדמנויות האחרונות.
מאיפה הסיקו שלפרעה נשללה הבחירה החופשית?לב סדוק

כתוב שה' הכביד את ליבו.

להכביד את הלב זה לא נקרא לשלול בחירה חופשית.

הכבדת הלב לאורך כל הטווח הזה, לא אומרת שנשללה לו הבחירה!נפש חיה.

הוא ידע והייתה לו יכולת לבחור אחרת
ואפילו אמרו לו "הטרם תדע כי אבדה מצריים??" יעני- "מה העניין? אתה לא רואה מה שנעשה פה?"

הוא לא שמע בכלל, ולא זז מקשיות לבו כלום.

כל זה היה חלק ממהלך אלוקי כמו שאנחנו יודעים. שתכליתו היא- גילוי כבוד ה בעולם- לעיני פרעה ועבדיו כולם
שידעו שהשם הוא האלוקים.

מצאתי לך עוד משהו [הכתב לא משהו אבל נראה לי שאפשר להבין]
הכבדת לב פרעה - הרב חיים דרוקמן - יו”ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

ועוד משהו -
http://tora.us.fm/tnk1/sofrim/zuckm/paro.html

רמב"ם מביא את זה...Rrr
בהתחלה הכבדה עד ביטול בחירה מוחלט...
באמת יש דרך בבעלי המוסר שלא נשללה לו לגמרי הבחירה אלאאניוהואאחרונה
היא אוזנה ע'י קב'ה.

ואסביר-
לאדם יש בחירה חופשית.
כשאדם רואה ניסים גלויים - האם הבחירה החופשית היא באמת בחירה? הנס גרם לו ...
בטח אם הניסים הגלויים האלה הם עונשים ברורים שבאים בנבואה.
במצב כזה אצל כל אדם מתבטלת הבחירה החופשית
כנגד זה ה' הכביד את ליבו - לא סגר את ליבו
רק הכביד צד אחד כדי להתאזן מול הניסים הגלויים שבמכות.
איפה הרב גינזבורג מוסר שיעורים?גמני
האם יש שיעורים קבועים?
מה שאני יודעת זה בימי חמישי בכפר חבד קבועציף
אולי יש עוד,אני יכולה לברר אם תרצה
אשמח. תודה.גמני
אתה מתכוון לרב יצחק גינזבורג נכון?ציף
כןגמניאחרונה
ניסיתי למצוא מידע ולא עלה בידי
האם ה"תיירע" של החריידים זוהי התורה שקיבלנו בסיני ?בנימין גורלין
לך להטריל במקום אחר ימ''לאחרונה


שאלה: יש נפקא מינה למצווה שהיא בין אדם למקום או בין אדם לחביRrr

מצווה בין אדם למקום או בין אדם לחבירו, מה איכפת לי?

 

חוץ מיום כיפור כמובן וההבחנה ממי לבקש סליחה אם עברתי.

אך מה באמת נפקא מינה.. למשל כיבוד הורים יש כאלה שאומרים שזה בין אדם לחבירו כי זה הגיוני וסביר וגם גויים מכבדים את הוריהם וכו' וכו'...

 

ויש כאלה שאומרים שזה כלל לא הגיוני כי מצווים לכבד הורים באשר הם הורים. אם לדוגמא יש אדם שאומץ ואביו מסומם בכלא אביו קודם לאביו המאמץ.... מצוה שבין אדם למקום...

 

אבל.. שוב מה זה משנה? לא נראה לי שזה עניין למדני בלבד...

גם לעניין למדני בלבד ישננמח

נפקא מינות שהם לא רק למדניות..

 

מה הנפק"מ של זה?
אולי שבבין אדם לחבירו, העניין הוא שהחבר יהיה מרוצה,
בבין אדם למקום העניין הוא לעשות מה שאני יכול (כמובן שהנושא יותר מורכב, כי גם בבן אדם למקום יש עניין שהאדם יהיה מרוצה וכו') 

על דרך הווורט.אניוהוא
כתוב שאליעזר מגיעמלחרן 'ויפתח הגמלים'
כותב רש'י - התיר זמם שלהם לפי שהיו זמומים שלא ירעו מן הגזל.
ןמקשה הרמב'ן - והרי לר' פנחס בן יאיר היה חמור שידע מעצמו לא לאכול טבל, אז הגמלים של אברהם אבינו לא יכולים לא לאכול גזל?

עונים על דרך המוסר-
בן אדם למקום (טבל) כל חמור מקפיד
אבל בן אדם לחברו צריך להיות בן אדם...
יפה מאד!נפש חיה.


כן יש הבדל. מה המצווה דורשת.אנונימי (2)
זכור לי שהרב שלי אמר שאם זה בן אדם למקום, אז הדרישה היא אינסוף אין יצאתי ידי חובה אלא חייבים לעשות את המקסימום.
ואם זה בן אדם לחברו אז זה פחות חזק ומחחייב להשתגע על זה אלא תכבד בכללי.
מותר לשאול מי זה הרב?אניוהוא
או לפחות מה ה'מגזר' שעליו הוא משתייך?
אני לא זוכר במאה אחוז.אנונימי (2)
לכן לא כתבתי שם.
אבל המגזר הוא דתי לאומי תורני כזה, אבל לא זוכר איזה רב העביר לי את זה אבל זכרתי שהתייחסנו לזה בלימוד.
יש גמרא קשורה לזה.אנונימי (2)

בס"ד

בבא מציעא דף לב עמוד א':

"..איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמרו אני ה' כולכם חייבין בכבודי טעמא דכתב רחמנא את שבתותי תשמרו הא לאו הכי הוה אמינא צייתא ליה ואמאי האי עשה והאי לא תעשה ועשה ולא אתי עשה ודחי את לא תעשה ועשה איצטריך ס''ד אמינא הואיל והוקש כיבוד אב ואם לכבודו של מקום שנאמר כאן {שמות כ-יב} כבד את אביך ואת אמך ונאמר להלן {משלי ג-ט} כבד את ה' מהונך הלכך לציית ליה קמ''ל דלא לשמע ליה:.."

הגמרא שואלת מה המחשבה להגיד שכיבוד אב ואם ידחה שבת, והתשובה היא שהוקש לכבוד המקום.

באותו עניין ביורשלמי בפאה אמרו שהוא גדול מכבוד ה' שכן בפסוק על ה' כתוב "מהונך" אם יש לו ממון, ופה זה גם כשאין לו.

אבל כל זה נובע מההקשה למצוות כביד ה', וההגדרה של זה כמצווה של בן אדם למקום.. ככה נראה לי כרגע.

תרשה לי לחלוק.אניוהוא
להפך לחלוטין..
במצוות מצאנו הרבה פעמים 'יצא ידי חובה' ו'מהדרין' ו'המחמיר תבוא עליו ברכה' ןעוד
ובבן אדם לחברו לא מצינו גדר כזה בשום מקום. אלא 'ואהבת' לרעך כמוך - כמוך ממש - והדברים של עצמך אתה תמיד הכי מחמיר בעולם...
מרשה לך לחלוק אבל זה מה ששמעתיאנונימי (2)
אגב זה גם מה שהוצג בשאלה, מאיזה סיבה אתה חייב בכבוד אב שהיה בכלא? מצד בן אדם למקום. כנ"ל לעניין מחל על כבודו בחברו יכול למחול על כבוד המקום לא יכול למחול.

זה שהאדם מטבעו יקפיד יותר על מצווה זו או אחרת מסוג כזה או אחר זה כבר דיון אחר ונפרד מהחובות של המצוות.
אין נפקא מינהסתם 1...
בבין אדם לחבירו לא צריך כוונה (אולי יש עוד..)מבקש אמונהאחרונה


הרב כהנא צדק?אנונימי (פותח)
תלוי... יכול להיות שהוא צדק אבל לא המציא את הטענה...סתם 1...
אביי צדק?ננמח

רבא צדק?

 

הוא ת"ח עצום,
והוא סבר כמו שסבר,
האם הוא צדק?
אלו ואלו דברי אלוקים חיים,
לא ברור לי מה אפשר להגדיר כצדק..

זה סתם סיסמא פופוליסטיתנפש חיה.

תכלס יש מצב שהיא נכונה
צריך בשביל זה להכיר לעומק מי היה הרב כהנא זצ"ל.

יש מעט הבדל.אניוהואאחרונה
מה גם שמה שהרב כהנא אמר הוא לא פסק הלכה אלא דעה פוליטית/מדינית.
בזה שייך 'אלו ואלו'?
עכשיו שיעור הרב שמואל אליהונפש חיה.
מדוע הדתיים לאומים לא מנסים לקרב את החילוניים?ל1
אני אישית חזרתי בתשובה מלב לאחים וסמינר ערכים אני לא מבינה למה אין לדתיים לאומיים אין אירגונים בסגנון כזה? ולמה אין בתי מדרש לאחרי צבא אני אישית ראיתי מישהו שעדיין לא מצא עבודה שמצא עצמו כל היום בבית בלי עיתים לתורה כי פשוט אין כמעט בתי מדרש לדתיים לאומיים לא חבל??
הדרך הדתית לאומית היא להיות יותר מחובר לעם מבחינתאנונימי (2)
עבודה, צבא, לימודים ולעומת זאת החרדים
קצת יותר קיצוניים.. לדוגמא כמו זה שאין אפשרות לבחורי ישיבה בגיל תיכון לעשות בגרויות, למה אין להם את הפתח/אפשרות הזאת? למה אומרים להם אם תרצה תוכל לעשות מכינה עוד שלושה שנים? זה נקרא גישה שהיא יותר מחמירה...
ובגלל ההבדלים הללו, אלו הן התוצאות, וזה לגיטימי לחלוטין.
כמו עניין הצבא, שבאמת אפשר "להתקלקל" שם,
והחרדים מרוויחים בסיפור הזה, אבל, יש גם חובות.
קיצור התשובה האמיתית לשרשור הקודם היא שעדיף לא להוסיף יותראנונימי (2)
תככים.
זה נאמר בדיוק בחמש מילים, אבל אף אחד לא שם לב...

מגיב פה כי אין צורך לעשות עוד שרשור כזה...
יש כמה מסגרות מאד מוצלחות אבל אין נסיון בכח...אניוהוא
ויש עמותה שנקראת 'תורה אחרי צבא' - בתי מדרש לשיעורים בערב הפרושים בכל הארץ. רק לחפש קצת.
בטח שיש! מכון מאיר זה רק דוגמא אחת מרכזית!נפש חיה.אחרונה


יש רבנים חרדים שמתירים לעלות להר הבית?אנונימי (פותח)
כדאי שתשאל בפורום 'הר הבית'.אניוהוא
אבל כולם שם בטח יגידו שכן, אני רוצה לשמוע תשובה ניטרליתאנונימי (פותח)
מה הבעיה?פסידונית

אם יגידו כן, תשאל מי.

אם יגידו מי, תדע שיש.

(ולעניות דעתי אין)

קראתי בעבר שיש. אני לא זוכר מי.אניוהוא
יש קהילה שלמה של חסידים שעולים
לצערי, גם אם יגידו מי..אדם כל שהוא

זה לא תמיד אומר שזה נכון.

נתקלתי כבר שטענו בשם כמה רבנים שהם מתירים לעלות להר הבית, בניגוד לדעתם האמיתית. יכול להיות שאנשים מסתמכים על מידע מסולף, שהופץ במכוון.

לגבי הרב ברנד שהוזכר בהמשך, זה נכון שהוא תומך, אם כי הוא לא חרדי קלאסי.

הרב יצחק ברנד שליט"א מעמנואל. יש קבוצה שעולה שנקראתי.

"בני עליה".

בכלליות לא. אולי תמצא אחד שתיים שמתירים.אנונימי (3)


זו לא שאלה הלכתית אלא פוליטית בלבד... וד"לRrr
לא נכון בכלל .אניוהוא
כלומר, פשוט שמבחינת ההלכה- ככל הנראה איפה שעולים כיום רוב העולים להר-אין שום בעיה -כמובן לאחר טבילה כראוי.
אלא שהרה'ר אסרה משום אלו העולים ללא טהרה כראוי​ .
זאת היתה כוונת המשוררRrr
אז כנראה שהמשורראניוהוא
לא יודע מה זה פוליטיקה.
אתה אמיתי?Rrr
פשוט מנסה לדון אותך לכף זכות לפני שאני עונה...

תגדיר פוליטיקה
פוליטיקה זה לא קשור לפה.אניוהוא
אנשים שלא יודעים הלר טיולים בלי לטבול כראוי - זה לכו'ע איסור. ובגלל זה הרה'ר תיקנה בעבר לא לעלות. איפה פוליטיקה בזה???
תסביר אתה.
לא פוסקים הלכה למי שלא שומר אותה זה אבסורד...Rrr

המציאות בימינו היא מורכבת לשומרי תורה כי מעולם לא היה לה תקדים...

 

היה תקדים שרוב עם ישראל לא שמר מצוות אך לעולם מי שלא שמר מצוות הוא היה 'עם ישראל ' והיה מחליט...

 

כמובן שתתקומם ותתקוף... עוד חכם בעיני עצמו העיקר שיש לך יורה יורה...חחח [קדימה תאמר את המילה האחרונה]

הזילזול מוכיח שאין לך טענה טובה.אניוהוא
אוו הטענה הניצחת.... [כמובן שהייתה טענה ואתה דמגוג מצוי]Rrr


לא אמרתי שאין לך טענהאניוהואאחרונה
אמרתי שאין טענה *טובה*.
תהיה בריא. וכל טוב.
דוד ובת שבעטבעות בצל

אני לא מבין מה קרה שם...

זה מציק

איפה אני יכול ללמוד על זה קצת ולנסות להבין?

ספר "אהבת המלך דוד"אנונימי (2)
יש אותו גם איפה שמחכים לפגישה עם הרב שמואל(בצפת בסראיה למי שמכיר)
ככה שאם מוכרים אותו שם הוא בסדר.
כולו מבוסס על מדרשי חז"ל .
פשט הפסוקים דבר ראשון...Rrr
זה ראיתי. לכן מבקש הבהרות...טבעות בצל
אז כן הבנת מה הפשט..Rrr
עכשיו אתה נסער, כמו כולנו, ומבקש הבהרות.

חז"ל אמרו כל האומר דוד חטא אינו אלא....

משפטית הוא לא חטא כמובן.. היה גט וכו' אבל זה העניין הפעוט ביותר.

הבנת נכון. הציפיה מאדם כמו דוד היא למשהו אחר כנראה. תראה את משל כבשת הרש. מאוד בוטא ביקורת נוקבת...
דוד ובת שבע:החטא העונש והתיקוןגושניק מצוי

יש ספר בשם הזה של הרב מדן

הספר 'רות דוד ומשיח' של הרב אברהם ריבליןאניוהואאחרונה
בעיקר עמ' 334 והלאה.
מדוע הציבור הדתי לאומי אינו מנסה לקרב את החריידים ?בנימין גורלין
ימ''ל לא נכנס לשרשוריפלצת בד''כימ''ל

בטח לא לשרשור כזה שהוא לא אהב כבר מההתחלה . הגיעה שעת נעילה. 

יש ספר ששכחתי את שמו, אשמח לכל עזרהסתם Xחד

 

מקווה שזה המקום הנכון. אבל אני צריך בדחיפות עזרה!!

 

הספרים הם בנושא חסידות/מוסר

שחכתי את שמו של המחבר, אני יודע שהוא היה משגיח בישיבה אולי בפתח תקווה/רחובות בשנות ה50, לדעתי קשור לחסידות חב"ד

היו לדעתי 3-4 ספרים שהוא הוציא בענייני זוגיות, בית, אמונה וכדומה.

כרגע אני לא זוכר יותר מזה....אוף

 

הרב שלום דב וולפא?נפש חיה.


משגיח בישיבב שקשור לחסידות חב'ד?אניוהוא
נתראה לי קצת תרתי דסתרי....


אם יש לך עוד כמה רמזים אולי אוכל לעזור
בחבד יש משפיעים ומשגיחים...Kipy לייב
חלקם די מפורסמים.. למה להגיב בלי לבדוק -???
המושג 'משגיח' הפך היום לכל אחד שבודק ומחפש מה אחרים עושיםאניוהואאחרונה
אבל זה לא המהות של 'משגיח'.
אשמח לתשובותגלידת לימון

איך רוב קהילות ישראל נוהגות מנהגי אבלות של ספירת העומר בחודש ניסן

אבל מצד שני לא מציינים את יום השואה כי יש איסור להתאבל בניסן?

מכיוןאנונימי (2)
שהיום אין כח ביד חכמים לקבוע תענית ציבור לדורות
ספירת העומר היום אין כח ביד חכמים לבטל ועוד יש בה טעם בצד הסוד.
תשובהחן הכתב

מכיוון שאת האבלות בספירת העומר אי אפשר לדחות כי היא בזמנה , משא"כ ביום השואה אפשר לקבוע לזה תאריך אחר כי אין תאריך מסוים, (התאריך הזה נקבע כיום מרד גטו וראשה, אך אפשר לקבוע לתאריך אחר כי זה לא מחייב) ובגלל זה הרבנות הסמיכה את זה ליום י בטבת שזה גם צום ואבל, אז נתאבל גם על השואה, "יום הקדיש הכללי"

השאלה היא שאלה, גם בלי יום השואה..אדם כל שהוא

אני מעתיק שתי הלכות מהשלחן ערוך (הההעתקה מויקיטקסט)

 

שו"ע או"ח תכט

אין נופלין על פניהם בכל חדש ניסן, ואין אומרים ׳צדקתך׳ בשבת במנחה, ואין מספידין בו, ואין מתענין בו להזכיר בציבור, והבכורות מתענין בו בערב פסח.

הגה: גם אין אומרים צידוק הדין בכל חדש ניסן. ונהגו שאין מתענין בו תענית כלל אפילו יום שמת בו אביו או אמו, אבל תענית חלום מתענין.

 

שו"ע או"ח תצג

סעיף א
נוהגים שלא לישא אשה בין פסח לעצרת עד ל"ג לעומר, מפני שבאותו זמן מתו תלמידי רבי עקיבא; אבל לארס ולקדש, שפיר דמי, ונשואין נמי, מי שקפץ וכנס אין עונשין אותו.


סעיף ב
נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר, שאומרים שאז פסקו מלמות, ואין להסתפר עד יום ל"ד בבקר אלא א"כ חל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרין בו מפני כבוד השבת.

 

אחרי שמבינים מה ההבדל בין להספיד שאסור בניסן, לבין מנהגי האבלות של ספירת העומר, אז צריך לשאול למה יום השואה דומה.

ספירת העומר ומנהגיה אינם מדין אבלות רגילה כללאלעד


יש באמת דעות שמתחילות רק מראש חודש אייר...Kipy לייבאחרונה
מקווה שזה הפורום הרלוונטי מור ולבונה

מחפשת לראות/ לשמוע באינטרנט סידרת שיעורים שתטעין אותי ותחבר לקב"ה.

(רק לא משהו על שידוכים/ זוגיות וכד'!!!) 

רוב תודות. 

ערוץ מאירנפש חיה.


יש לך המלצות מתוך המגוון העצום?מור ולבונה


הרב אייל ורד. או אם את מחפשת משהו שכלי- הרב ראובן פיירמןנפש חיה.


שיעורים ביוטיוב... יש מלא רבנים וסגנונותKipy לייבאחרונה
שאלהנתנאל~
שלום
שמעתי רב שאומר שאין בעיה בנטילת תרופה לצרבת שטעמה טעים בפסח מכיון שזו לא דרך אכילה.
שאלתי היא האם ייתכן שרב יוכל לפסוק הלכה על פי ראייתו *שלו* את הדברים במקורות?

[הבאתי דוגמא רק כדי לסבר את האוזן.
אגב, תרופה לצרבת שטעמה טעים בפסח אסורה לפי רוב רובם של הפוסקים.]
יש כמה גבולות אבל האמת שאדם צריך להכריע לעצמואניוהוא
כמובן באדם שהוא בר הכי.
מה הכוונה גבולות?.. איזה?נתנאל~
ורב צריך להכריע הלכה, לא אדם, לא?
זה מסובך...אניוהוא
יש בזה שתי גישות -
יש שיגידו שיש כללי פסיקה מחייבים - והשו'ע מחייב את כולם ורק מה שאחריו ניתן להכרעה ע'ד עצמך
ויש שיגידו שהשו'ע זה הכרעה אחת ואם אתה מכריע בסוגיה כדעה אחרת זה בסדר -(כשדעה זו מעוגנת הראשונים וכו')

לא רק רב מכריע.
כל אדם שלמד ללמוד באמת
ולומד את הסוגיה לעומק יכול להכריע לעצמו.
אז בעצם מה שיוצאאנונימי (2)
שאותו רב שאמר שאין בעיה בנטילת תרופה לצרבת שטעמה טעים בפסח, אמר את זה על סמך דעה אחת או כמה דעות מועטות למדי בראשונים?
לא מכיר את הסוגיא. שאלת שאלה כללית אז עניתיאניוהוא
לא יודע מה אותו הרב סובר
לא הוא שאל..נתנאל~
בכל אופן תודה רבה! ובאמת נראה שזה מסתדר כך.. אחרת למה יוצאים כל הזמן על רבנים שאומרים דברים שהם לא אותו קו הלכה? כי הם מסתמכים על דברים שרוב הראשונים חלקו עליהם..
זה תלוי מאוד בהרבה דברים, ועדיין נתון להרבה שיקול דעת..אדם כל שהוא

תלוי על מי הוא חולק, על מה הוא מתבסס, עד כמה הוא עצמו גדול מבחינה  תורנית, מהי חומרת השאלה.

למד וככה הבין. צריך גם מסורת ושיטת פסיקהKipy לייבאחרונה
מקורות על פרק ו' משמונה פרקיםאורגימן

שלום לכולם

 

אפשר לתת מקורות העוסקים בנושא הפרק? "ההפרש בין החסיד המעולה ובין הכובש את יצרו והמושל בנפשו"

 

אשמח למקורות המפרשים את הרמב"ם וגם למקורות עצמאיים

 

תודה!

יש לרב שילת פירוש טוב על הקדמות הרמב"ם למשנה.אדם כל שהוא

כדאי להסתכל שם.

יש מלא פירושיםKipy לייבאחרונה
הרב אשכנזי (מניטו)אנונימי (פותח)
שמעתי עליו הרבה שברי ידיעות.
מישהו יכול להסביר לי את הסגנון שלו? ספרים מומלצים שלו?
תודה!
יש אתר אינטרנט עליו. הרב שרקי תלמיד שלו והושפע ממנו.נפש חיה.


@אני מקליד.. 

סגנון ייחודי.
ממה שהבנתי והתרשמתי- שכלתני- אבל מאד נוגע ברבדי תורה פנימיים.


קצת קשה להסביר

מצרפת כאן משהו-מכון מניטו - הרב יהודא לאון אשכנזי ז"ל
 

תודה!אנונימי (פותח)
בשמחה. דמות יחידה ומיוחדת!נפש חיה.
ראיתי את הספר 'מספד למשיח?'asd100

זה הפירוש של הרב על מספד הרב קוק להרצל. ראיתי גם ספר של הרב אבינר שקיבץ מאמרים שלו לספר קטן 'פירורים משולחן גבוה'

הרב ליאון אשכנזי מניטוmatan

מה יותר טוב מלקרוא את מה שהוא סיפר על עצמו? 
כאן

 

יש באתר גם שיעורים של הרב.

 

באופן כללי הוא מאוד צרפתי- הרב אבינר והרב שרקי שניהם תלמידים שלו.

בצרפתי אני מתכוון לחד, עשיר בעולמות תוכן, שכלתני ובעל יכולות ניתוח מעמיקות, עם לקיחת

אחריות על ההשלכות של הניתוחים הללו.

תודה! למדתי מהקישור הרבה!אנונימי (פותח)
באמת קישור מענייןנפש חיה.אחרונה
שלום.אנונימי (פותח)
אני לא יודע אם זה קשור וזה..אבל מישהו מכיר ישיבה דתית לאומית חסידית ששמה דגש על לימוד חסידות חבד?
יש את הישיבה של הרב יצחק גינזבורג ביצהרקן ציפור

בס"ד

ככה זכור לי, זה אולי הכיוון?

אה ובכללי הישיבה ברמת גןקן ציפור

בס"ד

הרב יהושע שפירא הולך על פי תורת חב"ד ותורת הרב קוק

הם לא דתיים לאוימייםכהנא צדק!


מי לא?קן ציפור

בס"ד

ברמת גן הם בוודאי כן, אני גר שם הדרכתי שם בבני עקיבא נפרד שזה הקהילה של הישיבה.

ביצהר אני מודה שאני לא מכיר ממש אבל ככה זכור לי, ובאמת כתבתי אותה בספק כי אני לא בטוח אם זה הסגנון.

 

באופן כללי הגדרה של לאומי זה משתנה מה היא רמת הלאומית לכן זה תלוי בו יותר האם הוא מגדיר את זה לאומי עבורו.

יצהר של הרב גינצבורגברגוע


עוד יוסףכהנא צדק!אחרונה


תיכונית, קטנה או גבוהה?לב סדוק


גבוההאנונימי (פותח)
שאל בפורום בני הישיבותימ''ל


שאלה לא קשורה כל כל כךאוהב אותך ה

מישהו יודע באיזה שבתות יש טישים

ב1.מודזיץ

2.מרכז חידי ויזניץ(ויזניץ הקטן

3.ויזניץ (ויזניץ הגדול

קשירת ציצית- למה דווקא גאונים (מה שמכונה: רב עמרם גאון)די"מ

קודם כל, יש להבין ששאלת מספר פתילי התכלת הולכת יד ביד עם שאלת הקשירה.
אמנם יש מלא סוגי קשירות אבל למען האמת יש מחלוקת אחת עם שתי שיטות.
המחלוקת היא האם יש לקשור גם בלבן או רק בתכלת.

ולמה יש רק שתי שיטות?
כי השיטה שמובאת ברוב האחרונים (האשכנזים) של רש"י ותוספות שאומרים "שניים של תכלת ושניים של לבן" יש כנגדה קושיא רצינית. הספרי כותב במפורש "שלושה של לבן ואחד של תכלת".
אם כן, מדוע זה לא קושיא על.דעת הרמב"ם? 
משום שבזמן התנאים לא היו כופלים את הפתילים. התחילו בכך מתישהו בזמן האמוראים, ולכן השאלה מה נעשה כאשר כופלים את הפתילים האם נשאיר אחד מתוך ארבע או שנעבור לאחד מתוך שמונה.

אין הוכחה חד משמעית לדעת הרמב"ם ומכיוון שהרמב"ם לצערנו לא נשאיר אחריו הסבר לפסקיו (חוץ ממה שנמצא בתשובות) לא נותר לנו אלא לשער בעצמנו.

ההשערה היא ואנו רואים זאת גם במקומות אחרים במיוחד בהלכות שלא היו רלוונטים לזמנו כ"כ (בעיקר בספר זרעים) שהוא מפרש את המצוות על פי פסוקי המקרא. ואכן אם נעיין היטב בדבריו בהלכות ציצית פרק א הלכה ג:
"נִמְצְאוּ בְּמִצְוָה זוֹ שְׁתֵּי צַוָּיוֹת: שֶׁיַּעֲשֶׂה עַל הַכָּנָף עָנָף יוֹצֵא מִמֶּנָּה, וְשֶׁיִּכְרֹךְ עַל הֶעָנָף חוּט תְּכֵלֶת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת [...] וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת" (במדבר טו,לח)."

ככל הנראה הרמב"ם למד מכך שהתכלת הוזכרה רק בהקשר לכריכה על גבי הענף שזהו כל עניינה. ולכן לא משנה עם יהיה 80,000 פתילים, רק אחד מהם צריך להיות של תכלת שזה האחד שקושרים איתו. ולכן ברגע שכפלנו את ארבעת הפתילים לשניים ונהיה שמונה, רק אחד מהשמונה צריך להיות תכלת כי רק איתו כורכים את הכנף.

ראשית אביא קושיא אחת שבעיני טובה מאוד על הרמבם על מספר הפתילים יש עוד שכשלמדנו את הסוגייא בישיבה אבל כרגע אני לא זוכר.

הגמרא במנחות אומרת שהמוצא תכלת בשוק אסור לו להשתמש כי הצביעה צריכה להיות.לשמה ואפילו אם זה שזור אסור כי אולי זה נעשה לקשט גלימה. אבל לפי הרמב"ם כפי שהוא בתשובה לחכמי לוניל על איך עושים את הפתיל חצי לבן וחצי תכלת, אם מישהו מוצא פתיל חצי תכלת וחצי לבן זה ברור שזה לציצית. אף אחד לא מכין סתם פתיל כל כך מוזר.

לגבי הקשירה הנה שני קושיות על דעת הרמב"ם שאני זוכר:
1. הגמרא אומרת שיש להתחיל ב"לבן" כאשר לבן זה הפתילים שבצבע של הבגד. אבל אם הבגד הוא תכלת אז משתמשים בפתילים לבנים ולא בפתילים בצבע של הבגד. הגמרא דנה בשאלה האם כשהגד הוא תכלת.צריך להקדים תכלת ללבן (המסקנה שלא) אבל לפי הרמב"ם כל הסיבה שיש סיבוב אחד של לבן בסוף זה בגלל שהתחלנו בלבן. לכאורה לדעת הרמב"ם השאלה הייתה צריכה להיות האם עושים הכח בתכלת. כי אם מתחילים בתכלת אין עוד לבן ש"מקדימים" לו.

2. הגמרא דנה בשאלה האם צריך לקשור על כל חוליה וחוליה. לא משנה שהמסקנה שם באופן ברור שלא צריך (והרמב"ם באופן מאוד תמוה פוסק שכן צריך) מה שבודאי ברור מהדיון בגמרא זה שיש אפשרות *טכנית* לא לקשור על חוליה וחולה. אי אפשר לקשור כדעת הרמב"ם (דהיינו עם רווחים) בלי לקשור על חוליה וחולה זה לא אפשרי טכנית.
3. בקשירת הרמב"ם אין 5 קשרים שזה דבר שמיע במדרש מוקדם למדי. לא רק שאין, כפי שהסברתי בסעיף הקודם אי אפשר בלי זה.

הקשירה שאני קושר היא לא באמת לגמרי שיטת הגאונים. הגאונים עשו ליפוף אחד ותחבו לבפנים. ואז עוד ליפוף ותחבו, וזה קשר אחד. ןאז סובבו בלי לקשור כשמחליפים כל שלושה סיבובים בין תכלת ללבן, עד שבשלושת הסיבובים האחרונים שוב קשרו בכל ליפוף וכך היה חמישה קשרים. 
הקשירה שרוב מוחלט של היהודים נוהגים כיום של חמישה קשרים כפולים של 4 על 4 הינה מאוחרת למדי (אם אני לא טועה מתקופת התוספות). אז מה עשו בעבר כשלא היה תכלת? הרי גם בזמן הגאונים לא היה תכלת.
עשו כפי שכתבתי אך בלי להחליף בין תכלת ללבן כי לא היה תכלת. ככה שמה שבעצם ראו זה גוש גדול של ליפופים ללא חוליות.

אנחנו יודעים שהרמב"ם לא הכיר את השיטה הזאת כי הוא כותב על כך שראה קשירה תמוהה שכזאת ולא הבין כי הרי הגמרא מלאה בכך שיש עניין של חוליות ופה אין חוליות.

ולסיום, סרטון הדרכה איך לקשור בפועל-

תיוגנפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך י"א באייר תשע"ז 20:36

@נגרינסקי

תודה...נגרינסקי
ראיתי את זה...
עכשיו אני בתקופה מאוד עמוסה אז בקושי יש לי זמן לראות גם את זה... בעז"ה אקרא את זה מתישהו...
ראיתי עכשיו...נגרינסקי
תודה רבה...
החכמת...
הנה עוד משהו שראיתי (לצערי מחמת הזמן לא שמעתי עדיין את הכל) ושם מארי רצון ערוסי מדבר גם על הסוגיא הזו שלצורת הקשירה (בין השאר...) בציצית לשיטת רבנו... בהחלט יכול להוסיף:
חוט תכלת ציצית בימינו
הוכחות יפות. יש להעיר שיש מדרש כשיטת התוספות "4 תכלת ו 4 לבןי.

לפני שהגר"א הגיה את הנוסח שם. 

שיטת הראב"ד של חוט שלם קדומה, וכתובה ברבנו חננאל על מסכת ברכות. וכן בערוך(מהראשונים המוקדמים בארופה), וכן המאירי, הריא"ז, ורבי וידאל (וחכמי לוניל) סוברים כראב"ד. 

הרמב"ם הוא דעת יחיד (בנו ותלמידו ר' פרחיה סוברים כמותו).

על הראיה ממציאת תכלת בשוק, אפשר לתרץ שקשרו חוט תכלת ללבן אח"כ, שזה לכאורה גם כשר.

 

עוד דבר: למה אתה לא קורא לקשירה "רב עמרם גאון", התשובה בעניין לא מיוחסת אליו?  יש עוד גאונים שסוברים כמותו? 

בנוסף: לגבי התמיהה שדחו את הצורך לקשור על כל חוליה.  הסבירו המפרשים שהראיה לדברי רבה אינה מוכרחת, אבל עדיין אפשר לפסוק כמותו גם ללא ראיה גמורה.

הרבה פעמים הרי"ף והרמב"ם פוסקים כדעה שהביאו לה ראיה , למרות שהגמרא דחתה שאפשרלפרוך את הראיה, כי ה"תרוץ" הוא "שינויי דחיקא", זאת אומרת, תרוץ דחוק, והגמרא הביאה את הדחיה רק לומר שהראיה אינה מוחלטת.

 

בנוסף, בגמרא לא הבנתי לגמרי , מדוע כאשר החוט נחתך אז הקשר מתפרק.  במיוחד לפי הקשירה התמנית זה לא מתפרק. אבל אולי בקשירה של הגמרא ,אם נחתכו כמה חוטים אז זה מתפרק?  

הרב הרשל שכטר - מראשי ישיבה-יונברסיטיאניוהוא
פוסק כתוס' למעשה - והוא הולך עם 4 חוטי תכלת
לדעתו כך פשט הסוגיא
ספרי מפורש אומר שלא.די"מ
אבל עזוב את הפתילים, הקשירה שלו זה הדבר הכי מוזר שראיתי בחיים שלי. וראיתי הרבה. אני תמיד בודק אנשים בציציות מאז הבר מצווה.
ואם פשט הבבלי הפוך לא ממש מתחשבים בספריאניוהוא
מה ההוכחה מהבבלי לשיטת התוס'? נדמה לי שתוס' לא מביאי.

הוכחה לשיטתו מהסוגיא ,אלא ממדרש הלכה( שהגר"א משנה בו את הגירסה, כי יש בו קושי לשוני.

לא מכיר את הסוגיה. עכ'פ כך הוא פוסקאניוהוא
רק הערתי שאם לדעתו זה פשוט בסוגיא - זה שיש ספרי לא ממש משנה.
לפי מה שהבנתי באתר פתיל תכלת, השיטה שלו היא לצאת ידיי.אחרונה

2 הפרושים שנאמרו על "הפוחת לא יפחות מ 7 וכו'". הוא עושה 7 חוליות, ובכל חוליה 7 כריכות כדעת ר' נטרונאי ופרוש שני בתוספות ש"לא יפחות מ 7" מדבר על מספר הכריכות בחוליה.  הבנתי נכון?

מישהו יודע מאיזה גיל אפשר להיבחן רבנות? תודהsggfd


נראה לי 23אניוהוא
תבדוק באתר שלהם
אני יודעת שבעקרון אפשר רק מ22לבי ובשרי

אבל בעלי הצליח לעשות לפני.

לפני כמה שנים אוליאניוהואאחרונה
היום לא נראה לי אפשרי - זה חברה חיצונית שאחראית על הכל