שרשור חדש
רד"ק על הפסוק "ויהי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה..."שחר אורן

מפרש ש-'כברת' זה מלשון הזמן שבו הולכים עד האוכל, יש למישהו רעיונות איך אפשר לדעת מהו המרחק הזה?

 

הציטוט של הרד"ק- "כברת, פירשו בו מיל, ולפי דעתי כי הכף שימוש, וברת שם, מן ולא ברה אתם לחם (שמואל ב' י"ב) והכף כף השמוש, כמו כעשרים איש כאלפים אמה. ר"ל שיעור מהלך מן העיר עד מקום שסועדין בו הולכי דרכים."

רמב"ן מביאsomeone
את הרד"ק ומסביר אותו שזה שיעור הזמן מהבוקר עד שעת האכילה- אי אפשר אומנם לדייק, אבל ככל הנראה- באיזור השלוש- ארבע שעות...
כמה בן אדם הולך שלוש ארבע שעות? אני מניח שבערך 15- 20 ק"מ....
ראיתי עכשיו שבמלכים בסיפור עם נעמןשחר אורן
עבר עריכה על ידי שחר אורן בתאריך כ' בשבט תשפ"א 15:31

רד"ק מפרש את המונח כברת ארץ כמיל, אפשר לומר שזו כוונתו גם בבראשית?

עכשיו אני מבין שלאשחר אורן

כי בבראשית הוא מציין בפירוש שאין הכוונה מיל.

הרמב"ן וודאי לא הבין אותו ככהsomeone
כי הוא כותב שם
"זה כתבתי תחילה; ועכשיו, שזכיתי ובאתי אני לירושלם, שבח לאל הטוב והמטיב, ראיתי בעיני שאין מן קבורת רחל לבית לחם אפילו מיל, והנה הוכחש הפירוש הזה"

משמע שהוא הבין ממנו שהמרחק הרבה יותר גדול
בואו חשבוןשום וחניכה

בגמ' פסחים (צד.) מבואר ששיעור מהלך אדם בינוני ביום (מהזריחה עד השקיעה) בינוני הוא 30 מילין. הוי אומר שבכל שעה הוא הולך 1.5 מיל.

ובגמ' שבת (י.) מבואר שמאכל כל אדם הוא בד' שעות ביום, ע"ש.

וא"כ לפי חשבון זה יוצא ששיעור כברת ארץ הוא 6 מיל.

יש לך טעות בחישובנוגע, לא נוגע
נכון, 2.5 מיל לשעה, ו-10 מילין ל-ד' שעות. ייש"כ.שום וחניכהאחרונה


אנשים למישהו יש סרטון או וורט על הסתר פנים..? דחוףפצלשית~


הסתר פנים זה מעולהסוג'וק

כי כך חווים את ההארה יותר בפנים

 

 

 

ובתורה כתוב "הסתר אסתיר פני"

פעמיים הסתר

הסתר של ההסתר

 

אז המודעות מפסיקה הסתר

ויש מגילת \ גילוי אסתר

 

נכון יפה רק לא הבנתי תשתי שורות האחרונות..פצלשית~


הסתר של ההסתר יכול להיות שלילי ויכול להיות חיוביסוג'וק


כן את זה הבנתי אבל מה זהפצלשית~

אז המודעות מפסיקה הסתר

ויש מגילת \ גילוי אסתר

 

המודעות להסתר החיצוני מאירה גילוי פנימיסוג'וק


אהה תודהפצלשית~אחרונה


כמה שאלות על לימוד תורה בכלל ותורת הרב קוק בפרטשם משתמש חדש
עבר עריכה על ידי שם משתמש חדש בתאריך י"ז בטבת תשפ"א 12:01
1. מה התפקיד והחשיבות(אני כמובן לא שואל מתוך זלזול אלא מנסה להבין כמה זה דחוף למי שזמנו קצר) של ללמוד מג"א וט"ז על שבת? מילא בבית יוסף נפגשים עם שורשי הסוגיות. אך אח"כ על מנת לדעת מה לקיים יש לנו מ"ב וילקוט יוסף וכו' ואם יש דברים בשמם של הטז והמג"א הם מובאים שם.. האם באמת כדאי שרק בחורי ישיבות וכוללים או בעלי בתים שלמדו לפני כן הרבה ילמדו אז ומג"א ? זה בעיקר מה שאני שואל...

2. אני חושב שלמעט ספרי הרב לונדין הארוכים(לא הסדרה של הרב קוק המבואר אלא 5 מאמרי ליבה שבהם הרחיב את ביאורו על כל מאמר) טרם מצאתי לי רב להכנס דרכו לתורת הרב.
ז"א אני לומד מה שאני מבין (פסקאות מעין איה לרוב קצת אוהת"ש באלול מידי פעם מדבר שור ) אבל אורות למשל (ובע"ה גם אורות הקודש) טרם מצאתי לי רב בהם ולימוד עצמי לא עולה בידי והדברים סתומים לי ונשמעים אותו דבר..

אז אשמח מאוד כאן או בפרטי להמלצה על רב או דרך כלשהיא להפגש עם חלקים אלו בתורת הרב.

(הרב קלנר שליט"א למשל נראלי גדול עליי שמעתי קצת והרגשתי שאני לא מבין אם כי אחרים העידו עליו שממש בנה להם דרך בלימוד הרב קוק) (אבל אל תהססו להמליץ על רבנים דומים אולי מהם זה יהיה שונה..))

בכללי אני תוהה לעצמי האם וכמה בשביל להבין את הרב וכו צריך( מלבד כמובן יראת שמים שקודמת לחכמה) גם רחבות אופקים וידע בהיסטוריה בתנועות שונות בעולם בפילוסופיה אשמח לשמוע את דעתכם בעניין.

ולסיום האם יש ספר אמונה שנכתב בדור האחרון (ואולי אפילו ממש בשנים האחרונות) שאתם ממליצים עליו שעוסק בסוגיות בהתמודדות ובשאלות שיש כיום מבחינה אמונית?

(לא התכוונתי חלילה לומר שכתבי הרב לא רלוונטים לשאלות ולבעיות כיום))

תודה. שנזכה לאהבת ה' ויראתו..
בעיקר על שאלה מספר 1;ultracrepidam

אכן, העדיפות היא קודם כל להכיר את היסודות בגמרא וההוראות המעשיות להלכה מספרים רבים שבידינו שפוסקים הלכה למעשה. אין סיבה ללמוד דווקא ט"ז ומג"א, אם אין לך מספיק זמן. ספרי הלכה (כמו שאתה מציין - משנ"ב, ילקוט יוסף, ואחרים) בהחלט נותנים בסיס רחב מאד. שמעתי פעם שרבנים בדקו את השאלות ההלכתיות שנשאלו במהלך מבצע צבאי כלשהו - ומצאו שלגבי 80% מהן היו הכרעות מפורשות של המשנ"ב. 

שימוש במקורות, כמו מג"א/ט"ז - ובמקורות שלהם... - הוא אמנם רצוי וחשוב ומצוה גדולה, אבל מבחינת ידיעת ההלכה למעשה באמת ברוב המקרים לא תצטרך את זה.

 

לגבי ספרי הרב קוק באמת שאינני רואה את עצמי כאדם שיכול להשיב לך.

 

לגבי ספרים בני דורנו שעונים על שאלות בנות דורנו - לדעתי גם ספרים שנכתבו לפני מאות שנים יכולים לענות על הרבה שאלות שעלולות להטריד אותך, וזאת מהסיבה הפשוטה שיכולת השאלה של האנשים היא לא יצירתית כל כך ודי מוצתה במהלך השנים. לפעמים תידרש התאמה, אבל אחרי התאמה תוכל למצוא הרבה תשובות או שתראה שהשאלות לא מטרידות כל כך.

יש הרבה רבנים בני דורנו שכתבו, אבל הבחירה בספר מסוים תהיה - בין השאר - לפי התשובות לשאלות האלה: 1 על אילו שאלות הוא עונה ואילו שאלות מטרידות אותך 2 מה ההשקפה שאליה הוא חותר. יש רבנים שהתשובות שלהם לא יהיו מקובלות על רבנים אחרים 3 האם התשובות משכנעות אותך

לגבי ספרי הרב קוקה' ישמור
ממליץ מאוד על הביאור של הרב אבינר. פירוש בהיר בסגנון שטיינזלץ/שוטנשטיין, ובהערות הרחבות מאוד רציניות, מרחיב גם על התנועות והגישות הפילוסופיות והתקופות ההיסטוריות שהרב התייחס אליהם.
לגבי 2מישהו כל שהוא
ממליץ על השיעורים של הרב קשתיאל.

אם אתה בישיבה אז אולי ללמוד עם חברותא בוגר.

בנוסף לשפה של הרב צריך להתרגל ולכן אין תחליף אלא ללמוד הרבה. לאט לאט מבחנים יותר.

בהחלט ידע רחב מוסיף הרבה. ידע בתורה בשיטות השונות, רמחל ,חסידות, התנגדות, קבלה,ראשונים-רמבן רמב״ם ועוד עוד.
גן ידע היסטורי על התקופה בה חי הרב ועל אילו תופעות הוא דיבר מוסיף עוד נופך.
אבל אין לדבר סוף זה בדיוק כמו כל לימוד אחר. אינו דומה מי שלומד דף גמרא פעם ראשונה למי שידוע ש"ס ראשונים ואחרונים הלימוד שלו ברמה אחרת.


לגבי 2נבוכי הדור

אינ ב"ה לומד המון הרב.
התחלתי ללמוד עם פירושים, ומשהו קצת היה חסר לי
אז עברתי ללמוד בלי פירושים

לי לפחות, זה מוסיף המון נופח לדברים.

ממליץ להתחיל עם הספרים שמבינים (בפרט עין איה ברכות א') ולאט לאט לעבור לספרים יותר פנימיים

2. יש הרבה רבניםאריה. אאחרונה

הרב אבינר הרב בזק הרב קשתיאל הרב סדן הרב וולנסקי הרב לבנון (בעיקר הרב יעקב אבל גם הרב אליקים) הרב צוקרמן הרב לוינשטיין. חוץ מהשניים הראשונים לכולם אין ספרים על תורת הרב אבל הרבה שיעורים.

לימוד גמרא לבנותה' ישמור
אוקי, מישהו יכול לעשות לי סדר בסוגיה הזאת? אני יודע שיש הרבה דעות לגבי זה בעד ונגד, אשמח לקבל טיפה רקע ממי שמכיר את אחד/כל הדעות.
אני שמעתי את הרב יעקב שפירא אומר את זה בשם הרבאריה. א

לא יודע איפה הרב כתב את זה

במסכת ביצה ישנו דיון בנושא יום טוב שני של גלות....אוהב אי והעם 2
קראתי גם את דעתו של הרמבם בנושא. מכל זה קשה לי להבין מחד מדוע אנו ממשיכים לקיים יום זה ומאידך מדוע פטורים אנשי ארץ ישראל מלחגוג יום טוב שני.
בענין השני הרי ידוע שבזמן שיצאו השליחים להודיע על המולד היה להם זמן של 15 יום להגיע למקום מושבם של הקהילות היהודיות ובמרחק גדול מזה היו מחוייבים ביום טוב שני ולכן לפי המסורת הפטור מלחוג יום טוב שני לא הוגבל רק לגבולות ארץ ישראל אלה מעבר לגבולות אלו.
בענין שמירת יו"ט שני בתוך ארץ ישראלultracrepidam

הריטב"א כותב שלא צריך.

דעת הרמב"ם להחמיר ואכן ידוע שיש תלמידי בריסק למיניהם שמחמירים בזה

השאלה היא מה הטעם?אוהב אי והעם 2
אם זה מנהג אבותינו אז למה לא כל ישראל יחגגו זאת ללא קשר גאוגרפי.
ואם הטעם שלשמו חגגו זאת לא רלבנטי היום כלומר יש לנו נוסחה קבועה לימות השנה אז למה יש צורך ביום טוב שני בכלל.
ראוי לציין שיום טוב שני מלה ברכות ויש חשש חלילה לברכה לבטלה.
מנהג האבות היה לשמור בחו"ל ולא בארץultracrepidam

ברכה לבטלה זה לא שיקול כשרוצים להחליט אם מנהג חל. אם המנהג חל, יש חיוב לברך.

 

יש כאלה שגרים בחו"ל ושוהים בארץ, שבגלל מחלוקת הפוסקים אם הם חייבים ביו"ט שני הם נוהגים להניח תפילין בלי ברכה, והם כנראה גם חוששים לברכות לבטלה.

גם מנהג אבותנו לא לאכול קטניות בפסח מקורו בחוץ לארץ ו....אוהב א"י והעם 1

....ועדין מקיימים מקיימים מנהג זה בארץ ישראל  אז למה לא לקיים מנהג זה בארץ ישראל?

 

מי אמר לך שמקורו בחו"ל?ultracrepidam

דווקא יש חוקרים שטוענים שמקורו בארץ ישראל.

 

אבל יום טוב שני, המנהג התחיל בחו"ל בגלל שהוא חו"ל. זה לא היה במקרה. המנהג היה שבחו"ל כן ובארץ ישראל (שגם שם היו יהודים) לא.

 

בנוסף, יכול להיות שבאמת "מנהג אבותיכם" הכוונה שכל קהילה - קהילת חו"ל וקהילת ארץ ישראל - תשמור על מנהגיה. ומי שעולה לארץ מטצרף לקהילת ארץ ישראל

לפי הבנתי המנהג לא הוגבל לגבולות ארץ ישראל....אוהב א"י והעם 1

...אלה עד מרחק 15 יום הליכה מגבולות הארץ.

נכון, וככה השאירו אותוultracrepidam

לא טרחתי להיכנס לרזולוציה הזאת

היא הנותנת....אוהב אי והעם 2אחרונה
כנראה שהשיקול של ארץ ישראל והגלות הוא לא הסיבה אלה זמן הגעת השליחים. עובדה שלפני שהכותים בלבלו אותנו כאשר ההודעה עברה דרך משואות המושג יום שני של גלויות לא היה קיים.
למרות זאת אנו ממשיכים לחגוג יום טוב שני על פי מנהג אבותינו כמובן כי אין סנהדרין שתבטל זאת אבל השיקול של אבותינו היה שונה ולכן אני לא רואה שום סיבה מדוע תושבי ארץ ישראל פטורים ממנהג זה.
מכירת חמץsaralepelman

במכירת חמץ יש את החידוש של שולחן ערוך הרב שהדגיש את החשיבות שיהיה ערב קבלן על המכירה בכדי לתת תוקף לפעולת מכירת החמץ ולא יראה ח"ו הערמה.

משמעות הערב קבלן שיש יהודי שמתחייב לקחת על עצמו את החוב עבור כלל החמץ של כל היהודים שגוי רכש

הנה קישור לאתר מכירת חמץ  hametz.co.il

 

מה ההבדל בין ״שמו של״ לבין ״חותמו של״ ?בן מערבא

 

מתוך נסיון להעמיק במדרש ידוע ועמוק. 

 

חז״ל אומרים ששמו של הקב״ה הוא ׳שלום׳ וגם אומרים כי חותמו הוא ׳אמת׳.  בהבנה שלי חתימה מתבצעת באמצעות השם. 

אז האם יש הבדל בין ״שמו של״ לבין ״חותמו של״ או שנאמר כי באמירה חותמו של הקב״ה אמת הכוונה היא שאמת היא שם נוסף שלו ?

 

נפקא מינה האם מותר לומר אמת בשירותים וכדומה, אבל כאמור לעיל לא זאת הנקודה שעניינה אותי מלכתחילה. 

נערךבתוך בני ישראל
עבר עריכה על ידי בתוך בני ישראל בתאריך י"א בשבט תשפ"א 14:37

שם זאת ההשפעה וההתגלמות בארץ, כמו אתה קדוש ושמך קדוש, ו זה יכול להיות חלקי, כשאתה כותב שם זה אות אחר אות, אבך גם ש זה שלום וגם של ושלו וגו', זה הכל בדרך,

חותם זה בבת אחת, אחדותי, ד' אחד, ו גם אמת, ברגע שמחולקת אפילו קצת זאת כבר לא אמת,

רב חיים מביא שההבדל בין בין שלום לאמת הוא שבשביל שלום אפשר ולפעמים צריך להתפשר, שמו של הקב"ה נמחה וגו, אבל בשביל אמת לא, כמו שאומר הרב כהנא ש99% אמת זה מאה אחוז שקר, כי, זה לא זה,

אצל בני אדם לא יכול להיות גם שלום וגם אמת, אנשי אמת מתפשרים על השלום, אנשי שלום מתפשרים על האמת, מכאן ההבדל בין הרב כהנא היד ושלום עכשיו, מה העיקר, רק אצל ד' זה יכול לבוא ביחד.

מעניין. צ״ע. מי זה הרב חיים ?בן מערבא


חותמו כמוsqepty
"חותמך ופתילך ומטך"- הכוונה טבעת חותם. בשל יהודה למשל היה מצויר אריה (לא זוכר איפה ראיתי ). אז החותם זה לאו דווקא השם. והתכוונו שבחותמו של הקב"ה חקוקה המילה אמת.

מצד שני זכור לי שכל מידה מ13 המידות היא שם של הקב"ה כגון "רחום" "חנון" וכו', ואחת המידות היא "ואמת".- אז אולי זה כן אחד משמותיו...

(בכל מקרה, ברור שהמדרש מדבר על משהו עליון ונשגב, וודאי לא כל רצונו זה לומר שאמת זה אחד משמותיו )
אני מניח שאם זה היה אחד משמותיובן מערבא

אז הפוסקים כבר היו מציינים שאסור לומר את המילה הזאת בשירותים. לא ? 

חותמו זה בשעת דין וזה לא רק ה' אלא כמו שהירושלמי בסנהדריןחסדי הים
פרק א' אומר:
"אימתי חותמו של הקב"ה אמת בשעה שנמלך בבית דין שלמעלן."
מקור מעניין. לא הכרתי. תודה.בן מערבא


נראה לי שחותםשום וחניכה

זה לאו דווקא השם, אלא מבוא לאישיות, סימן ורושם שמותיר החותֵם שמרמז על מה שקרוב לליבו ומוביל אליו.

כמו שמצאנו בגיטין (לו.): רב צייר כורא, ור' חנינא צייר חרותא, רב חסדא סמך וכו', ע"ש.

אמנם החותַם יכול להיות גם השם, אבל השם אז משמש כסימן.

תודה על ההארהבן מערבאאחרונה

צריך עוד לחשוב על זה. 

הלכות שחיטהגוזמבה

יש כאן מישהו שלמד הלכות שחיטה למעשה ממש? אשמח לטיפים והמלצות לספרים

אני מכיר מישהו שלמד, אם זה עוזר...תות"ח!

אבל הוא לא פה בפורומים...
יש לי את האימייל שלו...

...גוזמבהאחרונה


אממ יש לי שאלה:הממממממממ
על במדבר פרק יד(אחרי חטא המרגלים):
יא וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עַד-אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה; וְעַד-אָנָה, לֹא-יַאֲמִינוּ בִי, בְּכֹל הָאֹתוֹת, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ. יב אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר, וְאוֹרִשֶׁנּוּ; וְאֶעֱשֶׂה, אֹתְךָ, לְגוֹי-גָּדוֹל וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. יג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-יְהוָה: וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם, כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכֹחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ. יד וְאָמְרוּ, אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת, שָׁמְעוּ כִּי-אַתָּה יְהוָה, בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה: אֲשֶׁר-עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה יְהוָה, וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם, וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם, וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה. טו וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה, כְּאִישׁ אֶחָד; וְאָמְרוּ, הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ, לֵאמֹר. טז מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת יְהוָה, לְהָבִיא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לָהֶם; וַיִּשְׁחָטֵם, בַּמִּדְבָּר. יז וְעַתָּה, יִגְדַּל-נָא כֹּחַ אֲדֹנָי, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לֵאמֹר. יח יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל-בָּנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים. יט סְלַח-נָא, לַעֲוֺן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ; וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה, מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה. כ וַיֹּאמֶר יְהוָה, סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ. כא וְאוּלָם, חַי-אָנִי: וְיִמָּלֵא כְבוֹד-יְהוָה, אֶת-כָּל-הָאָרֶץ.

מה בדיוק המשמעות של הדיאלוג? ה' רוצה להשמיד את עם ישראל ומשה משדל אותו שלא...איך זה שה' "משתכנע" ממשה?

מקווה שהשאלה ברורה..פשוט יש לי מבחן על זה.
כי משה אמר טיעונים טוביםשחר אורן

אני אנחש שכוונת השאלה היא יכול להיות שה' משנה את דעתו, הרי הוא אמור לחשוב מראש על כל הנימוקים? אם כן אז זו שאלה כללית הנוגעת לעוד מקומות (בנות צלופחד, פסח שני).

ועל תפילה בכללsomeone
כןהממממממממ
שניהם על אותו עיקרון אני חושבת

אז יש תשובה כללית גם כן?
אני מניח שיש, לי אין, אבל יש בפורום ב"ה אנשים חכמים.שחר אורן


התשובה אמורה להיות על פי פשט ומקורות כתובים?מבקש אמונה


לא חייב..הממממממממ
משה הוא כמו האבא של העם, וכשהוא מעורר בנפשו את הרצוןנוגע, לא נוגע
עבר עריכה על ידי נוגע, לא נוגע בתאריך י"א בשבט תשפ"א 18:46
שעם ישראל לא יושמד כי זה חילול ה', ומתפלל מתוך רצון זה, הוא מתעלה ומעלה את עם ישראל יחד איתו (בכח ולאו דווקא בפועל), למקום נפשי/אמוני בו הם ראויים שהתפילה תתקבל.
כלומר עצם זה שיש למשה אכפתיות אמיתית ומורגשת על חילול ה' (וממילא תפילה על זה) עושה אותנו ראויים להינצל.
זה לא שה' משתכנע או שמתחדש לו משהו מסויים, אלא זה השינוי שחל בנו (זה הסבר ידוע על התפילה).
תודה רבה!הממממממממ
תשובה ממש יפה..
👍🏻נוגע, לא נוגע
בבקשה
בפעם הקודמת - כלומר בחטא העגל, הקב"ה רמז למשה שיש פתחק"ש
כשאמר לו "הרף ממני ואשמידם וגו'", חז"ל אומרים שמשה הבין שהקב"ה רומז לו שיש פתח, שאם לא ירפה - תפילתו תתקבל.

באותה דרך הוא מבין גם כאן, שגם כשיש גזירה, יש מקום לתפילה שתשנה את הגזירה. לא כי ח"ו הקב"ה מושפע רגשית. אלא כי הקב"ה עצמו קבע שתפילה פועלת ומעלה את המתפלל ואת אותם שמתפללים עליהם למקום יותר גבוה, שבו לא נגזרה הגזירה.
לפי דעתי עדיין זה לא מסביר עד הסוף...תות"ח!אחרונה

משום שגם אם זו גזירה עדיין אין טיעונים נגד הקב"ה שפתאום יהיה שינוי...
אפשר להגיד, אך זה עדיין קצת קשה...
או שאפשר לשלב את זה עם "הנסתרות לה' א-לוקינו" או, לפי דעתי, אפשר להגיד שהקב"ה לא באמת רצה להשמיד את עם ישראל אלא רצה לנסות את משה רבינו ולראות האם הוא נלחם על עם ישראל ומנסה להציל אותם או שלא, ואפשר להגיד שאולי זה גם קשור לעם ישראל האם הוא ראוי להצלה, שאם יש מישהו מעם ישראל ברמה רוחנית גבוהה שלא חטא והוא אינו מוותר על עם ישראל, זה גם אומר משהו על עם ישראל עצמו...
מקווה שהיה מובן, אשמח להארות/הערות, אם יש...

שתי שאלות על קריעת סוףנוגע, לא נוגע
1. מפשט הפסוקים, משה היטה את ידו על הים, ואז באה רוח מאוד חזקה ועל ידה נבקע הים.
איך האנשים לא עפו מעוצמת הרוח?
2. למה הסדר בפסוק הוא "וישם את הים לחרבה ויבקעו המים" ולא הפוך- ויבקעו המים וישם את הים לחרבה?

הרמבן מסביר שיד ה קרעה ולא ע"י הרוח. הרוח לא הייתה חזקה ככ, ומטרתה הייתה רק לרמות את המצרים שיחשבו שהרוח קרעה ולא ה' וירדו לים ויטבעו. ואעפ שרוח לא קורעת ים, המצרים מרוב תאוותם להרע לעם ישראל לא שתו ליבם גם לזאת.
לפי ההסבר הזה יש תירוץ לשאלה הראשונה אבל לא לשניה (לפי הפשט. ולא לפי הדרש שנבקעו כל מים שבעולם וזה הכוונה בויבקעו המים).

הספורנו מסביר שרוח הקדים הקפיאה את טיט קרקע הים- שמה אותו לחרבה. ואז ויבקעו המים- בנטיית יד משה.
בעצם יש הפסקה בין תחילת הפסוק לסופו.
בדבריו יש תירוץ לשאלה השניה אבל לא לראשונה.
כזכורניsomeone
שע"פ האו"ח מתורצים שניהם. עיין בפירושו.
הסתכלתינוגע, לא נוגע
אני חושב שקצת קשה לומר ש"לחרבה" הכוונה שהמים העמוקים שבים קפאו.
וראיתו מ"קפאו תהומות בלב ים" אינה מוכרחת לענד (מי אמר שתהומות זה מי הים העמוקים ולא תהומות ממש שהיו בים מתחת לקרקעית).
1. כנראה ענני הכבוד הגנו עליהם או שהרוח היה ממוקד בים.חסדי הים
2. הפסוק כותב קודם את מה שממוקד לים סוף שזה "וישם את הים לחרבה" והביטוי הכללי של "ויבקעו המים" שזה כללי על כל מים שבעולם כותבים את זה אחר כך.
1. בסוף עמ"י הגיעו לים והרוח הייתה צריכה להשפיע גם עליהםנוגע, לא נוגעאחרונה
לגבי ענני הכבוד (שהיו מכל הצדדים)- לפי"ז אין צורך לעשות פעולה מיוחדת כדי שהמים ישובו על מצרים. זה אמור לקרות אוטומטית כי ענני הכבוד חוסמים גם את הרוח ואם כן המים שמאחורי העננים בצדדים אמורים לחזור למקומם (לעם ישראל היו ענני כבוד גם מהצד שהגנו עליהם מפני זה).

2. לדעתך המדרש הזה הוא הפשט של הפסוק?

האם הלכתית מותר שבראש מפלגה דתית תעמוד אשה?אוהב אי והעם 2
אני לא קראתי לכנסת מושב לצים יה משמיצן כרוני.אוהב אי והעם 2
היכן קבורים בניו של יעקב ובניו של יוסף? (חוץ מיוסף כמובן)אוהב אי והעם 2
ברחבי הארץ. בנימין בכפר סבא. ראובן בראשלצ. חפש ברשתסוג'וק
אז גם את העצמות שלהם העלו?אוהב אי והעם 2
ומי זיהה את הקברים שלהם?מישהו כל שהוא
זה האר"י או מישהו גדול אחר
או מסורת של משרד התיירות?
אומרים שאת רוב הקבריםהודעה

בעיקר בצפון גם האר"י הקדוש גילה..
יש קברים מסויימים שנראה היו להם סיפורים, אבל לא בטוחה לגביי השבטים

באמת שאלה טובהבן מכיר
לפי הפשט במצרים
כשאני הייתי ילד לימדו אותי רש"י על הפסוק "והעליתם את עצמתיחסדי הים
מזה אתכם"- "למדנו שאף עצמות כל השבטים העלו עמהם שנאמר: אִתְּכֶם."
כשגדלתי ראיתי שזה מבוסס על חז"ל.

לא יודעים בדיוק איפה הקבר שלהם, אבל זה בארץ ישראל.
אז ככהekselion

בנימין קבור בכניסה הצפונית של כפר סבא 

שמעון קבור יחסית קרוב אליו מרחק 10 דקות נסיעה צפונה ליד כביש 6

יהודה קבור באור יהודה

 

שמעתי כמה על תאוריה ייחוס נוסף לשמעון ראובן לוי ודינה שקבורים בהר ארבל

חוץ מזה אני לא יודע

 

כמדומני שהאר"י לא אימת את הקברים שציינתי

תודהאוהב אי והעם 2אחרונה
רוצה להזמין כל מיני ספרים...חלאססס

 

יש אופצייה יותר זולה ומומלצת מדברי שיר אולי?

כן המדף היהודי..פצלשית~


המדף היהודי זול ספרי ספרית עם ישראל ואברמוביץנחשון מהרחברון


אוצר הספרים, לרוב זו החנות האינטרנטית הכי זולה.אוא"ר


עכשיו זה חודש הספר היהודיילדה של אבאאחרונה

ויש באתר שלהם כל מיני מבצעים.

 

כדאי לבדוק אם יש שם את מה שאת מחפשת..

 

יש לך 90 שניות בשביל עם ישראל?גדול הדור א'

אהוביה סנדק יקירנו שנהרג במרדף משטרתי אחריו 
השוטרים ניגחו את הרכב-מעצבן אותך
אבל עוד יותר מעצבן הטיוח 
של משטרת ישראל 
אז עם ישראל מפגין
ואתה, כן אתה שיושב בבית והנושא בוער בך,
אבל אתה לא הולך להפגין מכל מיני סיבות
אבל עכשיו עלינו לזכור להפגין זה עוזר
אבל עלינו לזכור ששום שר כזה הוא אחר קבוע
עלינו לזכור למי אנו מתפללים שלוש פעמים ביום
ואומרים
הָשִׁיבָה שׁופְטֵינוּ כְּבָרִאשׁונָה. וְיועֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה. וְהָסֵר מִמֶּנּוּ יָגון וַאֲנָחָה.

וּמְלוךְ עָלֵינוּ מְהֵרָה אַתָּה ה' לְבַדְּךָ 

בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט 
ה' הוא המלך הוא מחליט  על הכל
אז עכשיו 
"כולם מעוררים את פמליה של מעלה"
בקריאת פרק תהילים 
זה באמת בוער בך

 

לקריאת תהילים- לחץ כאן

ללימוד משניות- ​לחץ כאן ‏

לכניסה לאתר לע"נ אהוביה סנדק ז"ל (כל העדכונים על אהוביה סנדק, לימוד משניות וקריאת תהילים לעילוי נשמתו)- ​לחץ כאן

 

נ. ב. אם אפשר נא להפיץ ברשתות החברתיות

המצרים היו מכניסים בתור לבנה לבניין את התינוקות-מה המקור?nk

זכור לי שאם היה חסר למצרים לבנה לבניין הם היו מכניסים את ילדי בני ישראל במקום לבנה. מישהו יודע מה המקור?

סנהדרין קא ב___אחרונה

"מיכה שנתמכמך בבניין" בפירוש הראשון ברש"י שם ("כדמפרש באגדה").

פת הבאה בכיסניןadvfb

האם צריך לברך על דגני בוקר עם חלב המוציא ובהמ"ז מדין פת הבאה בכיסנין?

אשמח למקורות.

 

לכאורה נראה שיש פתח גדול שכן

הסתפקתי בזה בעברצ'יאל

ואמרו לי בשם הרב נבנצל שעל בייגלה (hard pretzels) לא מברכים, כי אין לזה תואר לחם. נראה לי פשוט שדגני בוקר זה עוד פחות.

ימ"ל כבר שיתף את מה שכתבתי בעבר, אז אנסה לפרט מה שמעתי בעבראוא"ר

הרב יעקב אריאל והרב אליעזר מלמד אמרו שקובעים על זה סעודה וצריך ליטול ידיים. אמנם הם חלקו מהי הכמות של 'קביעת סעודה' הרב יעקב אריאל פסק שלא כהמשנ"ב שכבר אם אכל 4 ביצים חשיב קביעת סעודה (והמשנ"ב רק כתב דעה זו לחומרא, שיש לחשוש לה, אך לא להלכה) והרב אליעזר פסק כהמשנ"ב.

 

הרב ליאור והרב יוסף צבי רימון פסקו שלא ליטול על זה ידיים, הרב ליאור אמר שאין לזה 'צוריתא דנהמא'.

לא לגמרי ברור לי מה הכוונה 'צוריתא דנהמא', זה מושג די נזיל ונתון לפירוש עצמאי... אם למישהו ידוע הגדרה ברורה, אני אשמח לשמוע.

 

נ.ב.

שאלתי בעבר הרבה מאוד רבנים על זה לצערי אני לא זוכר את כולם...

בנוסף, את כל הנ"ל שמעתי לפני כמה שנים, אז יכולים להיות טעויות.

לא הבנתי את הניסוח. 'מדין' או 'למרות'?שום וחניכה


==חידוש

בתלמוד כתוב שלחם שנימוח ברכתו המוציא רק אם יש לו 'תורתיא דנהמא' - תואר מראית הלחם (רש'י).

זה באמת לא הגדרה חותכת אבל די ברור מה הכוונה. דגני בוקר או חטיפי ביגלה - לכאורה לא עונים על הגדרה זו.

אלא שלאב רור האם הגדרה זו נצרכת גם לשם דין קביעות סעודה, ולהבנתי בזה תלויה מחלוקת האחרונים

נראה לי שלא, כי כמעט אף אחד לא אוכל את זה בצורה של סעודה,חסדי הים
אלא כטעימה לתת לו כח לצאת לעבוד או ללמוד, והוא יותר קובע את סעודתו בצהריים ובערב ובפרט לדעת השבולי הלקט והאשכול ודעת הגר"א בשולחן ערוך שצריך סעודה עם כמות גדולה יותר מבד"כ אוכלים בדגני בוקר.
תודה לכל העונים!advfbאחרונה

נראה לי שדין פת הבאה בכיסנין הוא אחד הדינים עם הכי הרבה מחלוקות הלכתיות...

מעלת לימוד סדר קדשיםדנון

אפשר מקורות לזו המעלה?

ומדוע אם כך 'אתם' לא משקיעים זמנכם בלימוד סדר קדשים?

יש בהקדמת ליקוטי הלכותטיפות של אור

מדף ד ואילך

 

למה אני לא משקיע בלימוד סדר קדשים? (מעבר לדף יומי)

כי יש הרבה דברים חשובים בחיים. כל אחד צריך לבחור את המלחמה שלו

דבר ראשון אשריך שאתה לומד קדשים. דבר שני כי באמת יש הרבהלעבדך
דברים שצריך ללמוד.
מוסר. אמונה. גמרא בעיון. ללמוד תוספות כמו שצריך. ללמוד ראשונים אחרונים.. הלכה. טור בית יוסף שולחן ערוך. משניות. דף יומי.. דרשו.. יש המון מה ללמוד ואי אפשר להספיק הכול אז כל אחד מנסה לבחור לעצמו מה שהוא יכול מסוגל וחפץ.

וכנראה שלמרות המעלה של קדשים בשל בזמן המצומצם מעדיפים את מועד שיחסית קל או את נשים ונזיקין שלומדים בישיבות.
זה לא מה ששאלתי..דנון

אני שאלתי שאת הלימוד גמרא והמשנה שכבר אתם לומדים תלמדו בקדשים במקום בשאר סדרים (משניות, דף יומי, ראשונים ואחרונים)

כי אין דרך נכונה אחתטיפות של אור
לכמעט כל נושא אפשר למצוא סיבות למה לעסוק דווקא בו. אפשר גם למצוא מעלות בלהקיף כמה שיותר נושאים, ולא להצטמצם בנושא אחד

לכן כל אחד מוצא את הנישה שמושכת אותו
יש שני מקורות ידועיםultracrepidam

ההקדמה של החפץ חיים לספר "אסיפת זקנים"

יש התייחסות מסוימת לזה בתפארת ישראל (מהר"ל)

ובאופן כללי במפרשים על אגדתא על האמירה "חכמה זה סדר קדשים"

 

ואם החלטת שאני לא משקיע בזה, אז אולי אתה גם יודע למה

כמו אבא שלידנון
עבר עריכה על ידי דנון בתאריך י"ד בשבט תשפ"א 14:28

אבל מתרגלים

מהר"ל נתיב התורה אנבוכי הדור


"לשכנו תדרשו ובאת שמה". הנה כמה מקורות:חסדי הים
"אמר לו כבר תקנתי להם סדר קרבנות כל זמן שקוראין בהן מעלה אני עליהן כאילו מקריבין לפני קרבן ומוחל אני על כל עונותיהם" (מגילה לא ע"ב)

"ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי... אמר רבי שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן אלו תלמידי חכמים העוסקים בתורה בכל מקום מעלה אני עליהן כאילו מקטירין ומגישין לשמי (עיין רש"י בבא מציעא קיד ע"א שזה נאמר על סדר קדשים)... לעולם זאת על ישראל א"ר גידל אמר רב זה מזבח בנוי ומיכאל שר הגדול עומד ומקריב עליו קרבן ורבי יוחנן אמר אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם אמר ריש לקיש מאי דכתיב (ויקרא ז, לז) זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם כל העוסק בתורה כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם... רבי יצחק מאי דכתיב (ויקרא ו, יח) זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם." (מנחות קי ע"א)

"דקדק לומר העוסקים ולא הלומדים או הקוראים, אלא ביגיעה ועמל להעלות הלכה על מתכונתה" (הרב קוק בהסכמה האדר"ת ללקוטי הלכות).

"וכן אמר [רב] שמואל בר אבא: אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: אף על פי שבית המקדש עתיד ליחרב והקורבנות בטלין, לא תשכחו עצמכם לסדר הקורבנות, אלא היזהרו לקרות בהן ולשנות בהן.ואם תעסקו בהן, אני מעלה עליכם כאלו בקורבנות אתם עוסקים... אמר לו הקדוש ברוך ליחזקאל: ובשביל שבני נתונים בגולה, יהא בנין ביתי בטל?! אמר לו הקדוש ברוך הוא, גדול קרייתה בתורה כבנינה. לך אמור להם, ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה. ובשכר קרייתה שיתעסקו לקרות בה, אני מעלה עליהם כאלו הם עוסקין בבניין הבית." (תנחומא צו, יד)

"מפני מה מתחילין בתינוקות בקרבנות? כדי שידעו סדרי הקרבנות וכל העבודות, כדנ שתבוא גאולה בימיהן ויעלו ויקריבו כסדר." (מדרש הגדול ויקרא ו, ב)

הקדמת הסמ"ג למצוות עשה:
"ויש מהמון עם שאומרין מה לנו ולמצות סדר קדשים קל וחומר למצות סדר זרעים ולמצות סדר טהרות ולדברים שאין נוהגין בזמן הזה אל יאמר אדם כן כי המצות אשר צוה אדון העולם יש לידע יסודותיהם אף על פי שאינם צריכין עתה כי על כל המצות נצטוינו ולמדתם אותם ."

החפץ חיים מרחיב על חשיבות לימוד קדשים בקונטרס 'תורה אור' שמובא כהקדמה ל'אסיפת זקנים'.
בס"ד אני מנסה להשקיע כמה זמן שאפשרחסדי הים
יפה תבורךדנוןאחרונה


טוב, לאחר גירוש מנוג"השחר אורן

@בן מכיר מה הבעיה לגעת באישה נידה (נגיעה שאינה של חיבה)?

יש מחלוקת האם זה איסור דאור'בן מכיר

שנגזר מ"לא תקרבו לגלות ערווה" או איסור חכמים

אפשר מקור?שחר אורן


מוזמן לעין במקורות שמביאים שםבן מכיר

נגיעה שלא דרך תאווה | שאל את הרב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

הרמב"ם שמביאים שם הוא קריטי לסוגיה והוא בהלכות איסורי ביאה פרק כא הלכה ו

תודה רבה.שחר אורןאחרונה


שרשור חידו"ת וחיזוקים לט"ו בשבט. שתפו בפנינים 🍒סוג'וק

כתוב בספר ה"לבוש" (לפני מאות שנים) שבט"ו בשבט יש שמחה!

 

עניין חשוב הוא שע"י קביעת לוח השנה בידי ישראל, משתנה הטבע בעולם וזה עצמו דבר גדול ושמחה לישראל המקדשים את הזמנים ואת הטבע.

 

----

 

עוד חודש פורים, הארת הנס כבר מתעוררת.


קדושת הארץ , שכינתה ופירותיה , גדולים אפילו מהנס הגלוי המתגלה בחו"ל כפי שכתוב בספרים הקדושים שקדושת פירות הארץ גדולה אפילו מה"מן" הנסי שירד משמיים

 

בכל אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם א"י יש עניינים מיוחדים ורמזים גדולים וגם הלכות שנלמדות בגמרא מהפירות עצמם.

 

-----

 

כתוב במדרש פרשתנו "בשלח" שמטרת קבלת התורה במדבר היא גם כדי שילמדו איך מתנהגים בארמון המלך בא"י

וילמדו מצוות התלויות בארץ שהיא חצר המלך ופירותיה פירות גן עדן 

מבחני הרבנותלעבדך
א. למה לומדים בית יוסף מג"א ולא ביאור הלכה לפי התכנית החדשה? מה מטרת השינוי?
ב. מה ההבדל בין מי שעבר מבחן ברבנות בשבת *לפוסק* בהלכות שבת.. האם שניהם יכולים לפסוק בשאלות חדשות?
שאלה כואבת -כי זה מה שהרב הראשי רוצהק"ש
בגדול, גם זה שויתרו על לימוד ביאור הלכה וגם זה שויתרו על לימוד עיון בסימנים המרכזיים (בישול, מוקצה, מלאכות וכו') - מאוד משונה.

לגבי שאלות חדשות - תלוי מה זה בדיוק שאלה חדשה. בגדול, כל אדם עניו, יבין שבמקום שדורש דימוי מילתא למילתא, מעבר לשאלות הרגילות - צריך לפנות, או לפחות לקבל הסכמה של גדולי הפוסקים. הנוב"י כתב זאת כמה פעמים ומובא בפת"ש בהלכות נידה, על דברים שהוא לא מרחיב עליהם - כי הם לא מסורים לכל רב ומורה הוראה.
מה הכוונה ויתרו על לימוד עיון בבישול ומוקצהלעבדך
מה היה קודם לכך? @ק"ש
והיום עדיין לומדים בית יוסף. (האם לפני כן היה חייב להכיר את הגמ' והראשונים בפנים.??)
עד לפני שנתיים היו סימנים שמוגדרים כ'עיון'ק"ש
לא היתה שאלה בנוסח "מה דעת הרשב"א בסוגיא?", אבל בהחלט היה צריך להכיר בהן מבפנים את סוגיות הגמ' המרכזית וגם את המו"מ בנושאים הללו בכל הדורות, כולל בפוסקי דורינו. בוודאי ט"ז, הערות של רע"א ועוד על הדף - גם אם לא נכנסו למשנ"ב, מי שרצה להצטיין, היה חייב לשבת על כל ביאורי הגר"א.

כמובן, היה אי אפשר לצפות שנבחן יכיר בפנים כל שו"ת שהוא - אבל בהחלט בשאלה על פלטה - נבחן היה חייב לדעת שיש שלוש שיטות מרכזיות בפוסקים היום ואת עיקרי הצדדים לכאן ולכאן וההשלכות שלהם. כנ"ל בשאלה על דוד שמש או מוקצה בחיות מחמד.

היום בפשטות, נבחן יכול לענות שלדעתו פלטה היא ..., ולענות רק לפי זה. לא יוכלו לטעון כלפיו שהתשובה חסרה - כי מה שלא כתוב במשנ"ב לא בחומר. לא יוכלו לטעון כלפיו שאין לו סברא ישרה - כי יש שיטה כזאת בפוסקים.
ועוד דברק"ש
עצם זה שהיה צריך לדעת בבקיאות את כל כרך ג' של המשנ"ב מכריכה לכריכה, כולל הערות מהבה"ט ושע"ת שלא נכנסו, כולל באורי הלכה (שמידי פעם מבארים נוסעים יסודיים, שכלל לא הוזכרו/הוזכרו בקיצור נמרץ בטור-ב"י-שו"ע ונו"כ) העלתה מאוד את הידע בכל הלכות שבת, למרות שבסימנים שאינם 'ליבה', לא נדרש לדעת טור, ב"י ומג"א.
עוד שאלה.לעבדך
האם רמת הבקיאות הנצרכת היא גם לזכור באיזה דף במסכת נכתב הדין ובאיזה סעיף קטן במשנה ברורה נכתב הדין. ובאיזה ד"ה התוס' או בביאור הלכה כתבו?

איך אפשר לזכור??
(אמנם אני לא מתכנן לגשת אך אבל זה מטורף..)
לא.ק"ש
אם אתה זוכר נכון את הדין ומה שמוזכר בפוסקים - זה מספיק.
תודה רבה על התשובותלעבדךאחרונה
למה חרדים מחרימים את קהתי ושטיינזלץ?ניק כמעט בלי ראש

יש סיבה אמיתית והגיונית, או רק בגלל שהם מזרוחניקים / חב"דניקים?

כי זה חדש.מי האיש? הח"ח!

וחדש אסור מן התורה בהשקפה החרדית.
מבחינתם מהדורה היא לא רק טיפוגרפיה אלא גם פרשנות.
ואין רבותא מבחינתם שרק במקרה ההבנה ההשקפתית הזו הופיעה דווקא אחרי שהודפסו מהדורות וילנא ומשפחת ראם ובכך העבירה את הההדרה הספציפית הזו קאנוניזציה.
מובן שההבנה ההשקפתית הזו לא עומדת במבחן המימון הכספי במקרה שוטנשטיין.

לא נכוןהָיוֹ הָיָה
עבר עריכה על ידי נשמה כללית בתאריך ה' בשבט תשפ"א 11:34

את קהתי לא החרימו, (@ניק כמעט בלי ראש!)

וההתנגדות לשטיינזלץ היא בגלל ההוספות שלו, למיניהן ולסוגיהן.

מבלי להיכנס אם זה מוצדק או לא - אבל היו כאן סיבות רלוונטיות בלי קשר ל"חדש"

והסיבות האלו לא קיימות אצל שוטנשטיין.

 

יש בערך מליארד ושלוש מאות אלף דברים שאני לא מסכים עם הרב שך,

אבל להוציא עליו שם רע כל כך גדול - שויתר על עמדות לפי כסף, ולחם באנשים שלא היה להם מימון, - זה לא.

סטופ.

אני חוזר בי מהשורה התחתונה בענייני הכסף, ומקבל שזה לא שייך.מי האיש? הח"ח!

עדיין צריך לזכור שזה המקרה הגדול של השפעה אמריקאית - מאוד מאוד מאוד משופעת כסף, ושהגיעה אפילו למוזרויות כגון יחסי ציבור של שחקן כדורסל אפריקאי אמריקאי סלבריטאי מקליפורניה, ולא פחות מאשר בעניין לימוד ישיבתי של התלמוד הבבלי - על החרדיות הישראלית, שבוודאי לא עושה שום שימוש אחר ביום יום בתוצרי ארטסקרול של אחינו האורתודוכסיים מעבר לים.
ולא ברור לי מה ההבדל בין מה שבעצמך תיארת - "ההוספות... למיניהן ולסוגיהן", למה שאני עצמי ציינתי - העיקרון של "חדש אסור".
מה היתה הטענה, שהרב הביא דברי מחשבה אסורים?
שהוא ערך את הדפים מחדש כדי לייצר אקרוסטיכון כפרני?
או שהוא בעצם קיומו היווה את הפשע הנורא מכולם, של ליובאוויטשער שמעז ללמד גמרא את הליטאים?

ייש"כ.הָיוֹ הָיָה

לגבי כל השאר - יש מכתבים של הרב שך ב"מכתבים ומאמרים" שלו, ותראה שם.

מעשה רב שאין בעיה ללמוד עם שטיינזלץsimple man
ושחרדים לא מחרימים אותו
#פאדיחות של שטיסל
באחד הפרקיםמישהו איתי
( נראלי בעונה 2) רואים במשרד של שולם פניני הלכה..

וואלה לא מתאים להם ליפול ככה
את משניות קהתי ראיתי בכמה בתי מדרש חרדיים.אדם כל שהוא


קהתי לא כולם מחרימים. זה פירוש כל כך מצויין שאין פירושחסדי הים
(לפחות בינתיים) שמתקרב אליו.
שוטנשטיין הוא פירוש יותר טוב משטיינזלץ. לפחות בהסבר של הגמרא עצמה.
שמעתי שהרב קנייבסקי אמר שאסור ללמוד עם קהתיניק כמעט בלי ראש
והרב שך אמר עוד לפני שהיה שוטנשטיין שאסור ללמוד בשטיינזלץ.
אני לא חושב שהוא אמר שאסור, אלא שלא טובהָיוֹ הָיָה

וזה נכון, שלא כדאי להתרגל לאינסטנט, ללמוד הכל בהגשה.. גמרא עם ניקוד...

 

אגבל להחרים לא מחרימים, לא את קהתי ולא את שוטנשטיין, הרב שך החרים את שטיינזלץ וזה מהסיבות שרשמתי

מוזר..הָיוֹ הָיָה

במחשבה שניה, ממתי זה?

אם מהשנים האחרונות - בטח בכלל לא ראה מה זה...

ואם מלפני"כ - צ"ל () שזה כי זה "מזרוחניק"..

מה ההבדל בין השנים האחרונות ללפני כן?ניק כמעט בלי ראש

ההתכתבות בפורום בקישור ששלחתי הייתה ב-2018, אבל אולי הרב קנייבסקי כתב את זה לפני כן...

שבשנים האחרונות הוא ניזון אך ורק ממקורות מאוד מסויימיםהָיוֹ הָיָה

צ"ע

עכ"פ נראה שהמנהג בציבור אחרת..אדם כל שהוא

ואפשר גם לראות בתשובות באתרים די חרדים שזו הגישה-

מה לומדים לעילוי נשמת נפטר | דין - שאל את הרב

 

לימוד משניות עם פירוש קהתי

 

אלה לא אתרים חרדייםניק כמעט בלי ראש

"דין" הוא אתר של מכון התורה והארץ של הרב יעקב אריאל.

וגם "הידברות" הוא לא אתר חרדי רגיל...

 

לכאורה הרבנים (הליטאים. לא מזרחים כמו הידברות) אוסרים ללמוד בקהתי, אבל באמת נראה שיש הרבה בציבור החרדי שכן לומדים איתו...

לא חרדים רגילים, אבל חרדים..אדם כל שהוא

אתה מתבלבל בין 'למעשה', לבין 'דין'.

דין הם חרדים, אפילו אשכנזים. [להבנתי יש להם נטייה פתוחה יותר, אהל הם שייכים לגופים מוכרים ולגיטימיים בציבור החרדי]. 

נכון... התבלבלתי.ניק כמעט בלי ראש

 מוזר שהרב קנייבסקי אמר שאסור ובכל זאת לומדים...

 

אבל.. מוזר.. - בית המדרש

יש דברים שמקובל בציבור החרדי שלגיטימי שיש לגביהן דעות שונותאדם כל שהוא

נניח, דעתו של הרב קנייבסקי על גילוח, בעקבות דעת החזו"א, ידועה. אבל מבחינת הציבור הליטאי, המעמד של גדול הדור שקיבל הרב קנייבסקי, לא יכריע את המחלוקת הישנה הזו, וכל אחד ממשיך כפי שנהגו בחוג שאליו הוא משתייך.

הרב קנייבסקי שווה רק לפוליטיקה... הָיוֹ הָיָה

מי שקצת מכיר את הציבור החרדי - יודע שזה כ"כ כ"כ לא מוזר...

אני מניח שאתה מתכוון..אדם כל שהוא

שהרב קנייבסקי כפוסק עליון זה רק כשזה משמש לפוליטיקה.

 

הרב קנייבסקי הוא כבר עשרות שנים דמות נערצת בציבור החרדי, ובפרט הבני ברקי, הרבה לפני שהיה לו קשר ממשי לפוליטיקה. המונים פנו אליו לשאלות וברכות, [ומילאו מהן (מהשאלות, לא מהתשובות..) ספרים] , וספרי 'דרך אמונה' נמצאים בשימוש רב בקרב לומדי המצוות התלויות בארץ. 

אני מתכוון לסמכות שמכריעה.הָיוֹ הָיָה

ההא הוא שנים, וגם משמש בתור אוצר החכמה מהלך

אבל לשמוע לו - רק בפוליטיקה.

אז שיאמרו. אני כותב בזוית ראייה שלי. קהתי הוא ממש מצוייןחסדי הים
כי הוא מאסף את השיטות השונות בצורה ברורה.
לא תמיד צריך להתעמק בכל מה שמביא, אם המטרה זה גירסה אבל הוא ממש מבאר את המשנה באופן עקיף ומדוייק.

הבעיה בשטיינזלץ בראייה שלי שבמקומות שונים הוא מדי שטחי, אפילו למי שרוצה לרכוש רק בקיאות, אבל בכללי הוא גם טוב.
אני לא מבין למה הורדת את המילה "הרב"??יוני קדוש


כי התייחסתי לספרים ולא לרבניםניק כמעט בלי ראש

לא אומרים "משניות הרב קהתי" או "פירוש הרב שטיינזלץ", אלא "משניות קהתי" ו"פירוש שטיינזלץ".

כמובן שאם הייתי כותב עליהם, הייתי כותב את המילה "רב".

מעשה רב מהבבא סאלי..שמיים וארץ 1אחרונה

מה שאני מבין, מבחינת טענות ענייניות - פירוש הרב שטיינזלץ זה לא צורת הדף. גם מבחינת מסורת, וגם יתכן שמקשה לדעת ללמוד באופן עצמאי. בעבר באמת היו שהחרימו את הספרים, וכתבו נגדו דברים קשים.. אבל הוא הלך לרבי מלובביץ', והוא חיזק אותו שימשיך ולא יתייחס. שמעתי את זה בראיון שעשו איתו.
היום נראה שגם מי שלא לא משתמש, אבל לא ברמה של להחרים.
פירוש הרב קהתי, גם חרדים משתמשים. אולי יש מקומות יותר שמרנים שלא, או בישיבות, בשביל העמל תורה, אבל הם לא מחרימים אותו, לפי מה שידוע לי.

סיפור מעניין שקראתי השבוע - בסידרת 'אביהם של ישראל' - סיפורים על הבבא סאלי מפי הרב אליהו. - שהבבא סאלי היה לומד המון משנה. והוא היה לומד עם פירוש קהתי...
(בכללי הבבא סאלי הסתיר את גדלותו בתורה.) בכל אופן, מישהו שאל אותו - מה הרב לומד עם זה? אז הוא ענה לו - קהתי הוא אדם דתי?.. אז אני יכול ללמוד בזה.. והסביר לו שזה פירוש מצויין, שיש בו את כל השיטות בצורה בהירה וכו'.