שרשור חדש
לימודי הר' ימימה אביטלבשורות משמחות
מעוניינת להתחיל ללמוד
אפשרי ללמוד לבד מהספרים?
חייב בקבוצה מסודרת עם מנחה אם כן איפה אפשר להתעדכן על קבוצות שנפתחות בירושלים?
כדאי בקבוצה. מה אומר הר' גוגל?...סוג'וק


תודה!בשורות משמחותאחרונה
מצאתי קבוצה בפייסבוק של לומדים
פרוייקט אהבת חינם מבית ישיבת הכותלמשהו מדהים
פרוייקט מדהים מבית ישיבת הכותל. יום עיון בנושא אהבת חינם יום א' (מחר) החל משעה 17:00 עם כ80 דוברים רבנים ורבניות מחנכים ומחנכות מכל הקשת התורנית, מושמים לשתף ולהשתתף .
Vayichan.com/israel
מצורף לוז שיעורים עם קישור לשיעורים
20200726002221.pdf
'ממעטין בשמחה' - הפוך על הפוךסוג'וק

חסידים דורשים את הדרכת חז"ל "משנכנס אב ממעטין בשמחה" - ממעטין את האבלות (!) ע"י שמחה.

לכאורה דרש זה מנוגד לגמרי לפשט דברי חז"ל, אבל נראה שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק.

 

מדוע בכלל מדריכים חזל להרבות בשמחה משנכנס אדר ולהמעיט בשמחה משנכנס אב?

וכי לא ברור לנו? הרי מספיק שמח באדר לגודל הנס ומספיק עצוב באב מגודל החורבן?

 

אז"ש - אז זהו שלא. באדר אמנם קרה נס גדול שהאיר מתוך החושך ,

אבל היינו ונשארנו אז בגלות עבדי אחשורוש ובמבט ראשון היה נראה באמת שאין משמעות בזמן חזל כבר לאותו הנס,

אלא שחזל זיהו ניצוץ חשוב באותם ימי חושך והעלו אותו על נס.

 

בחודש אב - גם כן, רק הפוך. אמנם קרה חורבן גדול, פעמיים, ועוד פורענויות רבות,

אבל שמחה גדולה גנוזה בחורבן כיוון שעיקר הצער הוא על החטא שהביא לחורבן וכשיש פרעון ע"י תוצאת פורענות,

אז יש גם תקווה, בדיוק כפי צחוקו של ר' עקיבא שרואה את החורבן ומתוך קיום נבואת הזעם הוא גם בטוח בנבואת הטובה.

 

שמחה נוספת רמוזה בדברי המשורר בתהלים "מזמור לאסף א-להים באו גויים בנחלתך..." - "מזמור"?! שואלים חכמים, "קינה" היה לו לכתוב! ועונים שאכן גנוזה שמחה בחורבן שהוטל על עצים ואבנים והשאיר את עם ישראל ללא כליה בגלות.

 

כעת יותר מובן שהנטיה היותר בריאה היא לשמחה טבעית בחודש אב ולכן מצריכים חזל להדריך להמעיט בשמחה.

 

אם כן, שמחים או עצובים? כיצד מסתדרים להם ההפכים?!

 

 

משמחה חיצונית לשמחה פנימית

 

טוב, אז עברנו חורבנות וגלויות לא קלות וכבר הספקנו לשכוח את שמחת ר' עקיבא וגם מזמורו של אסף לא בדיוק היה מובן, נפלנו לתפיסות זרות של פאסימיות ופאסיביות והנה- מתחילה התחיה. מתחילות העליות ארצה ויחד עם זאת מתעוררים החסידים לשמחה והתחזקות מבפנים. השמחה שבה ומתגלה "בשוב ה' את שיבת ציון... אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה". הדרכת חז"ל מקבלת מימד חדש.

אחרי שכבר מיעטנו בשמחה חיצונית והתכנסנו פנימה למטרת תיקון כמובן - התכנסות של התעצמות ולא של עצבות, כעת אפשר לגלות את השמחה מבפנים. שמחה אמיתית שאיננה תלויה בדבר, שמחה של חזרת נפש יהודי אל צור מחצבתה, שמחה של גילוי עוצמות פנימיות מתחדשות ומגלות כוחות מבפנים החוצה, וממילא גם לבניין שלם ואיתן שלא תלוי בשום גורם חיצוני. גישה של שמחה, בטחון ואופטימיות לכתחילה , כמו גם אהבת חינם, היא בסיס ביהדות ואיננה 'חידוש' של ר' נחמן מברסלב זצ"ל שכנראה גילה את מקור השמחה דווקא מייסורים.

 

דור המדבר יוצאי עבדות מצרים ע"י נסים מעל הטבע , לא היה מסוגל מספיק בכוחותיו להכנס לארץ , ישר אל הנהגה טבעית, וממילא ראו עצמם חלשים "כחגבים" ופספסו את הכניסה לא"י בחטא המרגלים בט' באב - הימים שהיו אמורים להיות ימי הבניין והפכו לחורבן.

 

במבט כולל ניתן לראות מהלך היסטורי "טבעי"  של תולדות ישראל, בדיוק כמו תינוק שנופל כשמתחיל ללכת (חטאי המדבר), מקימים אותו, הוא קם מעצמו, גודל ונופל מדי פעם ולא שומע להדרכות חיצוניות (חטאי החורבנות), עד שמואס במקומו, עוזב את ביתו והולך לחפש עצמו (גלות), מחדש ומגלה עולם מכוחות עצמו ושב לאיתנו במקום המיוחד לו (גאולה). לולא תהליך זה לא היה מגיע לגילוי כוחותיו הפנימיים הא-לוהיים, לא היו מכירים אותו ואת יחודו העתידיים להתגלות בעולם ולא היה יכול להשפיע על העולם, מחוסר הכרות איתו...

 

"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" - "יזכה ויראה" לא נאמר, אלא "זוכה ורואה" - בלשון הווה. תכלית האבלות היא להזדכך, בבחינת "ממעטים"- לזכות ולראות כבר מידית בשמחה הפנימית הגנוזה ולהביא לגילויה בחזרת השכינה לציון, מתוך הימים האלו הגונזים בתוכם את הטובה כמו גרעין שנרקב ומבשר שמחה לעת צמיחה.

משנכנס אב ממעטים בשמחה חיצונית ותלוית חוץ, וממעטים את האבלות ע"י גילוי שמחה פנימית שורשית ואהבת חינם שאינם תלויים בדבר.

 

חודש של גילוי טוב!

 

יפה!!!צעאחרונה
לרפואת פנחס אליהו בן שרהרוצהלהיותבשמחה

הועבר מאתר בחדרי חרדים

נא לא להעביר ו/או לפרסם כאן שמות לתפילה.ימ''ל
זה לא המקום.
אוקי מחילה יש פורום לזה?רוצהלהיותבשמחהאחרונה


סיכום הלכות עירובין לפי תכנית הרבנות הראשתנחשון מהרחברון
מקשר ומשרשר לשירשור הקודם שכבר א"א להגיב בונחשון מהרחברון

כיוון שאני לומד הלכות עירובין למבחני הרבנות ולא מצאתי שום סיכום טוב לעשות ממנו חזרה התחלתי לכתוב סיכום. אז אני מניח כאן לתועלת מי שירצה בהמשך ואשמח להערות.

אשמח להערות

 

20200504185503.docx

 

 

@אניוהוא @ימ"ל @ארץ השוקולד @אריאל יוסף @חידוש @חסדי הים

@שאר ת''חים בפורומינו

תודה רבהארץ השוקולד
יישר כח והמון בהצלחה

בלי נדר אגיע לעבור על זה מתישהו
תודה רבהארץ השוקולדאחרונה
לימוד פורה, מהנה ומוצלח
יישר כוח.חמדת66


שיטת הסימנים של הרב שמידטאסדר לסעודתא

שלום לכולם,

מישהו יודע איך ניתן להשיג את הספר שיטת הסימנים של הרב שמידט?

תודה רבה.

דיברנו תודה רבהאסדר לסעודתאאחרונה
--רלה

052-5994724

דיברנו תודה רבהאסדר לסעודתא
סרטון של דקה שערכתי מתוך שיעור קדום - סיפור על הרב צבי יהודהאך שמח

תפעילו כתוביות..

הרב צבי יהודה עייף?

מאיפה זה?יוסי ל
איפה השיעור?
ישיבת מצפה ירחואך שמחאחרונה

הישיבה הגבוהה

יש למישהו 'לאמונת עתנו'? צריך משהו משםפצלש ידוע!


שאלה בבקשה, אשמח לתשובה.See the pain

בס"ד.

 

מניין רשי יודע שהמאורות נבראו שווים? איזה מילת הוכחה מן התורה כתוב במלבי"ם?

***נשלח במסגרת עבודה שיש לי להגיש.

כי בהתחלה הם "שני המאורות הגדולים" ואחכ הם "גדול וקטן"סוג'וק


>>>See the pain

בס"ד.

 

ראשית, תודה רבה.

ואפה אנחנו רואים שהמלבים כתב את זה? ואם יש אפשרות לקצת הסבר גם.. בבקשה!!!!

 

תנסי להעתיק לכאן מלבים. מחר נראהסוג'וק


.....See the pain

אין לי את המלבים, זה מה שאני צריכה.

יש בויקיטקסטחידוש

אם כי אני לא ראיתי שם שהוא כותב את זה

קטון -משמע שנהיה קטן אבל זה מדרש ולא חייבים לומר שיש לזה פשטekselion אחרונה

ד"א לפי רש"י במעשה בראשית אין אינפורמציה מדעית 

כלשונו - "לא לימד סדר המקרא המוקדמים והמאוחרים כלום"

ניתן לדקדק גם ממה שכתב בהתחלה 'שני'.אוא"ר
הנצי"ב או הגר"א כותב שכל מקום שכתוב 'שני' היינו שווים, כמו בשעירים של יום הכיפורים 'שני שעירים' ודרשו חז"ל, שצריכים להיות שווים שצבע, בקומה, בדמים. אך במקום שכתוב 'שניים' אז לא, לדוגמא בעדות כתוב "על פי שניים עדים..."וכתבו חז"ל שצריך ש'יימצאו דבריהם מכוונים' דהיינו שאם אמרו מילה במילה אותו דבר אז עדותם פסולה.
פה שבתחילה נאמר 'שני' מכאן שבהתחלה הם היו שווים.
לתפילה דחוף מרדכי שמואל בן רבקה ומרדכי בן ריבהרוצהלהיותבשמחה
עבר עריכה על ידי רוצהלהיותבשמחה בתאריך כ"ה בתמוז תש"פ 14:56
עבר עריכה על ידי רוצהלהיותבשמחה בתאריך כ"ה בתמוז תש"פ 14:45

הועבר מבחדרי חרדים תפילות דחוף בנוסף אורי בן רות שרה פרידה בת חיה לרפו"ש בתוח"י.

 

בנוסף הועבר מרוטר לרפואת ד"ר זאב בן לאה.

היש מקור לכך שהוספת 'ח''ו' 'מנטרל' פתיחת פה לשטן?חידוש


היש מקור לכ שצריך לנטרל פתיחת פה לשטן?david7031


אל יפתח אדם פיו לשטן, תלמוד ערוך.חידוש


לכאורה בגמרא עולה שלא ניתן לנטרלdavid7031

(הרי הדיון שם הוא כשפותח פיו לשטן, ואז אומר "יהי רצון שזה לא יקרה".
אולם מצד שני, משמע שם שזה רק כשאומר "לא מגיע לי להינצל", או "מצד חטאי היה מגיע לי למות", ולא, כפי פירוש מקובל, שאומר "אם פתאום תקרה מגיפה וימות עם רב מישראל"

מועד קטן יחטיפות של אור
לית לך ברית כרותה לשפתים וכו'

@חידוש בדקתי בפרוייקט השו"ת ויש בגמרא כמה ח"ו רלוונטיים, להעתיק?..
מה שאני זוכר זה לא בהקשר כזהחידוש


אוקיי חלק חילוקך טיפות של אור
חס ושלום אי משתכחא תורה מישראל, מהדרנא לה מפילפולי (ב"מ פה)

שמעינהו רבי יעקב בן קרשי, אמר: דלמא חס ושלום אתיא מלתא לידי כיסופא (הוריות יג)

אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! שמא חס ושלום ישראל חוטאים לפניך ואתה עושה להם כדור המבול וכדור הפלגה? (מגילה לא)
ושניים אחרונים:טיפות של אור
אמר: חס ושלום מינשי ליה לרחמנותיה דאברהם (בבא בתרא טז)

אמרו: היכי נעביד? דילמא חס ושלום מרחמי עליה מן שמיא (יומא סט)
וראה בדומה לזהשום וחניכה

בתענית (יט: ) על כל צרה של תבוא על הציבור.

וראה בלקח טוב (איכה א, יב): "לא אליכם כל עוברי דרך... ועוד כפשוטו כאדם כמספר צרתו לחבירו והוא אומר לבר מינן כן, וכן בא לו".  

אבל שם באמת לא מזכירים את הרע על האדםחידוש


לפי הזכור לי- יש בגמרא מקור הפוך. אעייןכלי פשוטאחרונה
אני תוהה לעצמי מה גבולות לשון הרע המותרות בפורוםקרובה
נגיד מדובר על ניק שאף אחד לא מכיר. מותר להגיד עליו משהו שלילי? ובאופן כללי?
שאלה לא שגרתית - יין פוטר מסטיק?חידוש

יין  פוטר משקה, והטעם של המסטיק לכאורה לא עדיף ממשקה. מצד שני, זה לא משקה.

אני לא רואה קשר.david7031

השאלה של ברכת המסטיק היא שאלה חשובה. אבל אם מכריעים לברך עליו, אז הוא אוכל. לא משקה

אני לא רואה קשרחידוש

בין נקודת השאלה לבין מה שכתבת

אז אולי לא הבנתי את השאלה. נא הסבר.david7031


לפי הטעמים של הראשוניםשום וחניכהאחרונה

בהך דיין פוטר משקין, לכאורה לא.

אנינות טעם באוכל ואנינות טעם רוחנית====

זכור לי פיסקה של הרב על זה, אולי בעין איה.. מישהו יודע?

לא יודע האם לזה הכוונה...אדם כל שהוא

אבל בעין איה בסוף מעשר שני [נמצא בכרך ברכות ב] יש פסקה על "כדי שתתן טעם בפירות"

ויש במאמר העונג והשמחה שבעקבי הצאן השוואה בין הצורך במגוון של אוכל לצורך במגוון בלימוד תורה.

כתוב שמשחרב המקדש ניטל טעם הפירותסוג'וק

משנה בסוטה

רבן שמעון בן גמליאל אומר משום רבי יהושע, מיום שחרב בית המקדש, אין יום שאין בו קללה, ולא ירד הטל לברכה, וניטל טעם הפירות

 

ההסבר בגלל שאין גילוי שכינה רוחני אז אין טעם שלם בחומרי

ובדומה לזה, כל סוגיית 'נשיתי טובה'. בעין אי"ה, שבת פרק ב.היא שיחתי

לאו דווקא על אוכל, אלא על חסרונות גשמיים שמבטאים חסרון ופגם רוחני

אולי בגיטין צ ע"אאריק מהדרוםאחרונה

"תניא רבי מאיר אומר כשם שהדעות במאכל כך דעות בנשים".

רש"י: "דעות בני אדם חלוקות באסטנוס של מאכל ומשתה, יש שהוא אסטניס וקץ במאכל מחמת מיאוס מועט ויש שאינו אסטניס כ"כ, ויש שאינו אסטניס כלל, כך דעות בני אדם חלוקות בפריצות, יש מקפיד על פריצות מועט, ויש שאינו מקפיד כ"כ, ויש שאינו מקפיד כלל".

 

כלומר כשם שיש דרגות של רגישות לאיכות של אוכל כך יש דרגות של רגישות להקפדה על פריצות.

 

(אין "עין איה" על גיטין, או לפחות עוד לא הוציאו לדפוס).

פנאנתאיזםekselion

בעצם אפשר לומר שכל הקוקניקים הם פנאנתאיסטים

 

אתם מכירים עוד רב שדגל בשיטה הזאת?

אני מקווה מאודחמדת66
שתלמידי הרב קוק ידחו את ההגדרה הזו, אם כי אני בהחלט חושב שאתה צודק. לפי״ז גם כל מי שיונק מהקבלה הוא פנאנתאיסט.(וחסידות בכלל יונק מהקבלה)
למה אתה מקווה שתלמידיו ידחו את ההגדרה הזו?נוגע, לא נוגע
מה לא טוב בה?
גובלת בע"ז.חמדת66


למי שמבין אותה לא נכוןנוגע, לא נוגע
הייתי אומר, למי שמבין אותה טוב יותר.חמדת66

אבל אולי במבט לאחור, עדיף לא לדון בזה בפורום הזה.

זה תלוי ביחס למה.אוא"ר
קיצוניות היא זה מושג שמתייחס למרחק בין נק' המרכז לנק' המדוברת. כלומר אם יש ימין, מרכז ושמאל. הימין הוא קיצוני והשמאל הוא קיצוני כאשר הממצע ביניהם זה המרכז, זה למסתכל מבחוץ. אך אם תסכתל מצד ימין אז גם המרכז וגם השמאל נהיים קיצוניים, אמנם השמאל יותר קיצוני מהמרכז... וכן הלאה.

כלומר אולי מצד דעותיך הם קיצוניים לצד מסויים, אבל מבחינתם אתה קיצוני לצד השני. כלומר אם אתה חושב שהם דוסיים מדי, אתה מאמין שלהיות 'מזרוחניק' זה העיקר והאמת. מבחינתם זה הפוך, אתה מזרוחניק מדי כי מצד האמת צריך להיות דוס.
סליחה התבלבלתי עם המושג 'פנאטיזם'.אוא"ר
ממש לא!מישהו כל שהוא
כלומר זה מאוד תלוי בהגדרת פנתאיזם. אבל אם ניקח את ההגדרה של ויקיפדיה:
פַּנְתֶאִיזְם (הרכב של המילים πάν (תעתיק: "פן"; מיוונית: "הכל") ו-θεός (תעתיק: "תאוס"; מיוונית: אלוהים); כלומר "הכל אלוהים") היא תפיסת עולם שעל פיה האל מצוי בכל; האל והטבע הם ישויות זהות. הפנתאיזם דוחה בעצם את האמונה באלוהות על-טבעית או חיצונית ליקום (טרנסצנדנטית).

אז ודאי שתלמידי הרב קוק מאמינים באל מאל לטבע ומעל כל גבול. אלא שאנו איננו יכולים להשיג אותו אלא בדרכים שבחר להתגלות אלינו. התורה והעולם.



אני כבר מחפש מקורות לצרף
הרב קוק נגד פנתאיזם ובעד פנאנתאיזםנוגע, לא נוגע
אוקי, לא דקתי בדבר...מישהו כל שהוא

בכלל הקבלה אומרת שהכל משתלשל מהבורא ואין חיים בלעדיו. "המחדש בכל יום תמיד" אז כשמביאיםדעה כזו צריך להגיד בניגוד למי, בניגוד לבית המדרש של פילוספיית הראשונים?

 

ובכל אופן הרב קוק מחזיק את שני הניגודים כי בשניהם יש צורך לאדם 

למשל בפיסקה הזו: וגם בזו ששום וחניכה הביא

 

המחשבה בענין האלהות בשני הצדדים שלה - דהיינו: הצד האחד, בצורה המדברת עד הבורא והבריאה מכל אחד בפ"ע, כאילו הוא נושא לעצמו, אלא שהם מחוברים יחד מתוך שהבורא מחיה את הבריאה והבריאה מקבלת חיים מהבורא, והצד השני, שאין שם שום מציאות של בריאה כלל, והשם בריאה הוא רק מושאל מצדנו, אנו נבראים אנחנו רק מפני צמצום השגתנו, ובאמת הכל הוא בורא, אלהים, אבל הכל הוא ענין אחר ותוכן אחר, שאין לו שום ערך אל התגלות חלקית, ואלהים הוא דוקא הכל ולא חלק מצד שהוא חלק - המחשבה הזאת פועלת בכל צד מצדיה פעולה מיוחדת על רוח האדם. ההגיון והחשבון באים מצד המחשבה של הערכת העולם והבריאה לשני ענינים. אמנם השירה ומשאות הנפש באות מההסתכלות השניה, של מציאת האפסיות של הכל חוץ מהאלהים. ומלאת כבוד אלהים בכל המוסר, הוא ענף מורכב מהגיון ושירה במיזוג נכון, כשיחסר ממנו כח אחד, לא יוכל לעמוד. על כן כאשר ע"פ ההדרכה של המחשבה הראשונה, של החילוק שבין המחשבה עד האלהים ועד העולם, מתגלה התאר של צדקת אלהים, של גודל המוסר המופיע לנו ע"פ המחשבה ביחש אל האלהים, והמוסר הזה מתמלא בחוקיו בהגיון וחשבון, כשאח"כ באה המחשבה השניה עד האלהות, שצדקתו והדרת המוסר המתמלא מזכרונו כבר נקבע יפה בנשמה, מתגברת השירה ע"י ההצטיירות העליונה המלהיבה של אין עוד מלבדו, ומוסיפה היא פרי ברכה גם להמוסר.    אבל אם בראשית המחשבה לא תסתמן כ"א מצדה האחד של אין עוד מלבדו, לא היה שום מקום לשום ציור מוסרי ביחש האלהות לפעול עלינו. אין אנו יכולים להכיר ערך מוסרי ביחש לעצם אחד מצדו לעצמו, כ"א ביחש מאחד לאחרים. אע"פ שהרוממות הזאת של המחשבה, היא מתעלה על כל החזיון של ערך המוסר כולו, כמו שהיא מתעלה על כל המחשבות והגבולים, מ"מ האדם אינינו יכול לתפוש מחשבה רוממה מערכו המוגבל בכל מלא הודה - וערכי המוסר לעולם נדרשים שיהיו ניעורים וחוזרים וניעורים בכל הליכות החיים - עד אשר נוראה היא הסכנה שתוכל להתפשט מהתגברות המחשבה השניה על הראשונה. אלא שגם בהתגברותה של המחשבה הראשונה, שכנפיה קצוצות, יוכל ג"כ רוח האדם לשקע, וע"י השיקוע יוכל לאבד חמודות רבות. על כן אין תרופה אחרת, כ"א לסדר את הרעיון באופן כזה שתהיה המחשבה הראשונה מלבישה לעולם את השניה, ולא יגלו לעולם, כי הראשונה בתור לבוש לשניה העליונה ממנה. ז"א מלביש את א"א, וד' הוא האלהים.

 

לא.שום וחניכה

הוא ניסה למצוא נוסחה שתפשר בין אלוקות טרנסצנדנטלית לבין אלוקות אימננטית (=פנתאיזם).

 

ראה באורות הקודש ח"ב: 

 

"טבע הדבר הוא, שבההשקפה הרגילה, אותה ההתבוננות האלהית הבאה מהדעה המונוטאיסטית, שהיא ההשקפה היותר מפורסמת גם מצד האמונה, היא מסבבת לפעמים עצב וחלישות נפש... פחות מההשקפה הזאת מיגעת את האדם ההשקפה המונוטאיסטית, הנוטה לההסברה הפנטאיסטית, כשהיא מזדככת מסיגיה, המובלטת בחלקים רבים ממנה בהחלק התבוני של החסידות החדשה..." (הוא מתכוון כמובן לכתבי חב"ד שעוסקים הרבה ברעיון הזה ש'הכל אלוקות' ופיתוחו וטיהורו). וראה עוד שם באורך מהי הדרך. 

אם הגבת לי אז נראה לי אנחנו מסכימים...מישהו כל שהוא
שורשר אליך בטעות.שום וחניכה

ויתכן שאנחנו מסכימים. לא בטוח.

לא יותר מהתניא, ומהחסידות בכלל.הָיוֹ הָיָה


ב'שיטה הזו', שממש אינה פנטאיזים, דגלו כל המקובלים ובמיוחד החק"ש
טענות על פנאטאיזים, העמיסו באקדמיה, על כל בעלי שיטת 'אין עוד מלבדו', או כמאמר הזוהר 'לית אתר פנוי מניה'. ובמיוחד על תורת החסידות ובמיוחד בדרך ההסברה של חב"ד. יתכן שחלק מהעניין שב'נפש החיים' חרד להדגיש את ההבדל בין 'מבחינתו' לבין ההנגה המעשית - זה להוציא מהטעות הזאת (מלבד הנזקים המעשיים שיכולים להיווצר מהטעות הזאת, כמבואר בדבריו).

בדברי מרן הרב זצ"ל - אי אפשר לטעות. יש בו בירור ארוך, שאין מקומו בפורום, על היתרון והחסרון בכל השיטות ובמיוחד בסוג של 'משחק' בין המונוטואיזים (שיתרונו הוא ההבדל שבין הא'לוהים לעולם ולאדם) לבין "ההשקפה המונוטואיסטית, הנוטה להסברה הפנטאיסטית *כשהיא מזדככת מסיגיה* המובלטת בחלק התבוני של החסידות החדשה (=חב"ד)"!

מי שרוצה לעשות סדר, שיתחיל מלימוד מסודר של מאמר 'דעת אלוהים' ותחילת אורות התחיה וימשיך בלימוד מסודר של פרקי 'האחדות הכוללת' (וקודמים להם פרקי החיות האלוהית והסדר עקרוני!).

אם רוצים להגדיר בכותרת, התפיסה היא "הכל באלוהות" (כפי שמופיע בהקדמת הרב הנזיר לאחדות הכוללת), בעוד שאצל הכופר האמסטרדמי זה "הכל אלוהות".
ועיין עוד ב'קול הנבואה' עמ' קכה, שנכון להגיד ש'אלוהים בגמטריא הטבע', כל עוד מבינים שמעל הטבע יש מטביע. ששם 'אלוהים' הוא של גבורה וצמצום, והשם המיוחד הוא למעלה מהטבע.
הוא שאל על פנאנתאיזם ולא על פנתאיזםנוגע, לא נוגע
והתפיסה שציינת "הכל באלוהות" זה בעצם פנאנתאיזם.
תודה. לא שמתי לב לאות הנוספת והאמת שלא הכרתי את הביטוי הזאתק"ש
לגופם של דברים, נכון שלכאו' זו תפיסת מרן הרב, אם כי, כפי שציינתי הרב דן בין התפיסות כרמות הסברה שונות שלכולן יש צד נכון.
לגבי שאלתו, הרב בוודאי לא הראשון ולא היחיד. את תפיסת חב"ד מוכרחים להסביר כך ואולי גם את דברי האר"י וכל הנתלים בו.

שמעתי מהרב ירחמיאל וייס, שגם לפני חב"ד ידעו ש'אין עוד מלבדו', אבל חב"ד חידדו שזה 'ממש'.
אם אני מבין נכוןנוגע, לא נוגע
פנאנתאיזם היא צורת ההסתכלות המאוזנת והממוצעת.

כלומר לא מונותאיזם מצד אחד ולא אין עוד מלבדו כפירוש אדוה"ז מצד שני (אלו ב' הצדדים שמציג הרב באוה"ק ב'), אלא הכל באלהות (את חב"ד הוא מגדיר שם השקפה מונותואיסטית שנוטה להסברה הפנטאיסטית כשהיא מזדככת מסיגיה. כלומר הכל אלוהות והעולם בטל. זה לא פנאנתאיזם).
בהמשך הפסקה באוה"ק שם הוא מציג את ההסתכלות שמשלבת בין שתי התפיסות. האמת האובייקטיבית היא כמו שיטת חב"ד אבל אי בעולם שלנו להתנהל לפי ההסתכלות הזאת (ולכן בעולם שלנו היא לא האמת בעצם..) .
לכן הרב שם מראה מה צריכה להיות צורת ההסתכלות הנכונה, איך משלבים בין שתי השיטות. איך צריך לתפוס את העולם מחד כעולם ומאידך כגילוי רצון ה'. איך צריך להסתכל על העולם במונותואיזם אבל כזה שהתגלגל מאין עוד מלבדו.

כנראה יש כמה הגדרות לפנאנתאיזם אבל חב"ד היא לא פנאנתאיסטית במובן הרחב של ההגדרה.
אני גם לא בטוח שאני מדייק במושגים, אבל נראה שהרב הנזירק"ש
תפס את חב"ד, כן כשיטה מתוקנת על בסיס דברי הרב באוה"ק שהזכרת.

עיי' קול הנבואה עמ' קכ"ג שם משתמש כמעט באותו ביטוי: "שיטת הכל-אלוהות, השלילית, אחר טיהורה מנגעיה, וזיכוכה מסיגיה, יש להעלותה ולנסחה בשם, הכל באלוהות (ובהערה קמ"ה: המונח הכל באלוהות, פנ-אנ-תאיסמוס וכו') שעיקרה החיות העולמית האלוהית, שהוא, ב"ה, מחיה הכל, כשהוא נבדל ולמעלה מהכל".

(ולענ"ד הדברים מדוייקים, אף אם לא מספיק מודגשים בתניא, שער היחוד והאמונה פ"ד ובמידה מסויימת גם בפ"א. ולהוציא מהטעות שעלולה להגיע מחוסר ההדגשה, בנפה"ח ובעקבותיו מרן הרב, מדגישים מאוד את עניין ה'מבחינתו' ו'מבחינתנו'. אף שהמחלוקת רק הדגשתית ולא מהותית, עד שבחב"ד הפריזו לטעון שר' חיים הושפע מהחסידות וחזר משיטת הגר"א).
יישר כחנוגע, לא נוגע
רק אני חושב שמכיוון שבסופו של דבר התניא וספרי הרב הם ספרי עבודה בעיקר, הדגשה או חוסר הדגשה של משהו מעיד על דרך עבודה שונה. ואם כן לתניא העבודה היא בעיקר על ביטול היש ולרב היא בעיקר על פיתוח מבט נכון על היש והפעולה בעולם (המשך הפסקה באוה"ק).

מקבל. יישר כחק"שאחרונה
מה דין האכלת חיות שלא שלי בשבת -כשאני נהנה מזה.מבקש אמונה

אני יודע שלא מאכילים בשבת חיות שמזונם לא עלי - כי זאת טירחה יתרה.

אוקיי, אז אני מבין שמדובר פה על דבר שהוא טירחה ועושים אותו שלא לצורך הנאה אלא לצורך אחר. 

 

אבל מה קורה כשאני נהנה מזה? שומר את השאריות בכוונה כדי להאכיל את החיות?

לגבי התעמלות כתוב שבחורים שמתענגים מזה - מותר להם בשבת.  האם כך יהיה הדין גם לגבי האכלת חיות?

די בטוח שא״א לומר את זה,חמדת66
מצד שני תלוי אילו חיות אלו. ערוה״ש התיר בשכב סכ״ד לתת לכל חיית הפקר אוכל מדין ״ורחמיו על כל מעשיו״.(אמנם כי טעמו צ״ע) והמשנ״ב התיר בכלב רעב ואכמ״ל
למה אתה די בטוח שאי אפשר?מבקש אמונה

למה שזה יהיה שונה מהתעמלות? 

 

ומה כוונתך "תלוי אילו חיות"?

מאחר והסברא בזהחמדת66

היא בדבר שאדם נהנה ממנו בגופו, ולומר שאדם נהנה בגופו מהאכלת חיות (אע"פ שאני ממש יכול להזדהות כאחד שלעיתים מאכיל בעצמי), היא סברא דחוקה ולענ"ד עקומה.

וגם לא התירו התעמלות, ההיתר הוא לרוץ להנאתו, אין הכוונה להרים משקולות בחדר כושר.

כוונתי ב"תלוי אילו חיות" התפרשה בהמשך ההודעה - על חיות הפקר רעבות. אז כן, להאכיל את הכלב של השכן, חוששני שלא יהא בכלל הגדר הזה.

 

כתוב מפורש שצריך להיות הנאה בגופו? אז רגע..מבקש אמונה

הרי גם התעמלות זה לא ממש הנאה בגופו - הגוף מתאמץ. זה יותר בקטע שזה משחרר.

ומה נגיד על מה שמותר לבכות אם זה גורם עונג ומשחרר. 

 

נראה שזה בעצם הנאה בנפש ולא בגוף. 

ואם מישהו מיילד בהמה שלו, שזה נאסר משום טרחה..אדם כל שהוא

הוא לא מרגיש איזו שהיא הנאה/ הקלה מכך שהלידה עוברת בשלום?

נשמע לי לא אותו דבר... זה קושיה על מה ששאלתי?מבקש אמונה


בעיקרון כן...אדם כל שהוא

נראה לי שרואים מכאן, שההנאה הנפשית לא התירה טרחה.

ייתכן שטרחה לא הותרה כלל לצורך הנאה נפשית, וייתכן שצריך לסייג ולהבחין בין הנאות שונות.

אז איך אתה מסביר את ההיתרים האלה?מבקש אמונה

ריצה?

ובכי..? בכלל לא נשמע קשור להנאה גופנית.

 

האמת בכי לא קשור לטירחה, אולי סתם קישרתי בגלל ההיתר מצד ההנאה

צריך לעיין בזה..אדם כל שהוא

אבל בתור מחשבה בלי לבדוק, אולי זה לא נחשב טרחה, כשהנאה היא מהפעולה עצמה, ולא מהתוצאות שלה. ולגבי בכי, זה איסור אחר. [ויש גם חולקים על ההיתר].

המקור הוא בסמ"ק המובא ברמ"א בריש סימן שאחמדת66

והוא במפורש מדבר על בחורים צעירים שנהנים לרוץ, כשהכוונה היא לא לריצת חמשת אלפים וגם לא אלפיים, אלא מסתמא סתם ריצה של שובבות. אין לי מושג איך הקשת מכאן על התעמלות...(שאגב אוכל להיות דמגוג ולומר נאסרה במפורש בשכח מב, אלא ששם כנראה הכוונה לפעולה אחרת ואכמ"ל)

אוקיי, אז איפה פה הנאת הגוף?מבקש אמונה

שמע, אני לא למדן...

אני שואל לפי מה שאני יודע ולומד ממכם

 

סבבה זה לא התעמלות ממש, אבל זה עדיין טירחה יתירה לא? הרי אסור לרוץ בשבת סתם ככה.

ומה לגבי הבכי?

נהנים מהריצה הקצרה, לפעמים מבאס ללכת,חמדת66

הגדר של טרחא יתירה הוא לא ברור, אבל רואים מההיתר הזה שלאו, ובכלל לגבי הפעולה הספציפית הזו אני לא חושב שהיא בגדר טרחא.(מאחר וטרחא אינה גדר בקושי הפיזי אלא הנפשי למיעוט הבנתי. לדוג' הכנת מאכל הדורשת פעולות סיזיפיות ועוד, למעשה מהמקרה של נשיאת חבית מוכח שאין מדובר בקושי פיזי, מאחר ואחד הצדדים שם עוסק במי שסוחב משקל בכמה פעמים שיש בו טרחא, לעומת סחיבת כל המשקל בפעם אחת )

אסורמושיקו

מקסימום תכין לפני שבת מכוסה ותוריד את הכיסוי, להניח להם אסור.

 

זה מה שזכור לי מהפעם האחרונה שביררתי אצל רב.

 

תברר מול מו"צ אולי נופתע

בלי קשר להנאה שלך, אם הם חיות ששייכות למישהו ומזונותיהן עליונוגע, לא נוגע
גם לך מותר להאכיל אותם (כך דעת הביאור הלכה שחולק על האליה רבה).

אם אלו חיות הפקר שסובלות- ערוך השולחן מתיר.

לסיכום, האיסור הוא רק בחיות שמשיגות אוכל לבד ולא צריך להאכיל אותן (השו"ע מביא כדוגמא יונים ודבורים), ואז זה גם לא משנה אם הן שייכות למישהו או שהן הפקר, בכל מקרה אסור.
לא מדויק, ההיתר לפי המשנ"ב הוא דווקא בכלב, ולא בחיה אחרת.חמדת66


לכן לא כתבתי שהמ"ב מתיר אלא שערוה"ש מתיר..נוגע, לא נוגע
כתבת שחיות ששייכות לאדם אחר...חמדת66

ואני אומר שכל הדיון בין המשנ"ב לא"ר הוא דווקא על הכלב(בהתבסס על גמרא אחת).

לגבי ערוה"ש אמנם הוא מתיר אבל המקור שלו צ"ע.

הביה"ל כותב את זה על יוני בייתותנוגע, לא נוגע
סליחה, בדקתי ואתה צודק.חמדת66


👍🏻נוגע, לא נוגעאחרונה
אותו תיקון חצות שאומרים בלילה אומרים גם בחצות היום??Hodaya11
כן, רק שביום יש עוד הוספותחידוש

אבל אין אותן בכל הסידורים (רק באיש מצליח או בסידורים אשכנזים אותנטיים)

ביום אומרים רק תיקון רחלנוגע, לא נוגע
נכון,שכחתי לציין את זה..חידוש


יש נוסח בסיסי של תיקון רחל ויש 5 קינות שיש נוהגים להוסיף.אריאל יוסףאחרונה
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך כ' בתמוז תש"פ 19:43
 

המוסיפים מוסיפים אותן גם בלילה. אמנם יש מוסיפים רק בביהמ"צ ביום.

 

הערה: תלמידי הגר"א חדלו מלומר התיקון מאז עלייתם ארצה כיוון שלדבריהם כבר התנערה השכינה מהעפר.

אמנם מאוחר יותר חזרו לומר מריבוי הצרות, אך שמעתי מהרב בדיחי שליט"א שאחר הקמת המדינה או ששת הימים (לא זוכר כעת) הרצי"ה לא נהג לאומרו כלל  (אגב - ה"ה לאמירת "על נהרות בבל" לפני ברכהמ"ז).

איפה כתוב שמי שמקריב קרבן צריך לחשוב כאילו====

הוא מקריב את עצמו או משהו כזה?

רמב"ן ויקרא א טטיפות של אור
'יחשוב אדם בעשותו כל אלה כי ראוי לו שישפך דמו וישרף גופו, לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכפר הקרבן הזה שיהא דמו תחת דמו, נפש תחת נפש, וראשי איברי הקרבן כנגד ראשי אבריו'.
ואין בחז''ל?====


לכאורה לא :/טיפות של אור
למה אין?hartkebhdxcrd

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יז עמוד א
רב ששת כי הוה יתיב בתעניתא, בתר דמצלי אמר הכי: רבון העולמים, גלוי לפניך, בזמן שבית המקדש קיים אדם חוטא ומקריב קרבן, ואין מקריבין ממנו אלא חלבו ודמו ומתכפר לו; ועכשיו ישבתי בתענית ונתמעט חלבי ודמי, יהי רצון מלפניך שיהא חלבי ודמי שנתמעט כאילו הקרבתיו לפניך על גבי המזבח ותרצני. 

 

ויותר בביאור:

תלמוד בבלי מסכת מנחות דף קד עמוד ב
אמר ר' יצחק: מפני מה נשתנית מנחה שנאמר בה נפש? אמר הקדוש ברוך הוא: מי דרכו להביא מנחה? עני, מעלה אני עליו כאילו הקריב נפשו לפני. 

 

יש עוד כמה שאני לא זוכר בדיוק את המקור.

 

רמב"ן זה לא חז"ל?אריק מהדרום

@ימ''ל !!!!!!!!!!

לא הבנתי מה אתה רוצה ממניימ''ל

או בכלל.

הוא טוען שרמב"ן הוא לא מחז"ל! זילות!אריק מהדרום


אגבאריק מהדרום

אולי כדאי להכריע כבר בשאלה "מיהו רב"?

 

היתה פעם תקופה בהיסטוריה שבה @מרדכי ניסה להכריע בזו השאלה כי אז היה רב חובש כיפה סרוגה, בוגר ישיבת "מרכז הרב" שכיהן כשר החינוך (מטעם מפלגת יש עתיד) וכנראה בשביל מרדכי כבר הגיעו מים עד נפש אז הוא הלך לדרוש בעצת הרב מלמד, כמובן שזה לא עזר יותר מידי וכי מי הוא הרב זלמן מלמד שיכריע בשאלה "מיהו רב"? אז יש מצב שנצטרך לחכות למשיח צדקנו.

סלח לי, אבל גם אני לא הבנתי מה אתה רוצה ממנימרדכי
הכל אני צריך להסביר?אריק מהדרום

מה דעתכם על הרצל? - בית המדרש

 

שלשום ימ"ל נעל פה שרשור על שאנשים (וגם אני) לא נהגו כבוד זה ברבותיו של זה, אז הזכרתי את מאמציך להכריע בשאלה "מיהו רב" במערכת הפורומים.

 

נא לא לשגע אותי בהסברים לדברי עצמי, אני לא אוהב את זה.

בד"כ משתמשים בתואר 'חז"ל' לתנאים ואמוראים ולא לראשוניםק"ש
בעקרון כן, אבל כיום זה שם כולל.נער גבעות


מה? ממתי?הָיוֹ הָיָה

לא עידכנו אותי בשינוי...

וברצינות: הראשונים כבודם במקומם מונח, לא מומלץ לערבב אותם עם חז"ל.

הוא התכוון בציניות, מחמת שרשור מסויים שהיה פה לאחרונה...הָיוֹ הָיָהאחרונה


המהר"ל, חומר וצורה. עזרה.See the pain

בס"ד.

 

שלום לכולם,

וערב טוב.

במסגרת לימודי התואר למדתי על המהר"ל, על הנושאים של חומר וצורה.

וניתה לנו מטלה להעתיק מקור מהחומש שרואים איך המהר"ל במקום מסוים מזכיר את העניין של צורה וחומר.

חייבת עזרה בנושא!!

תודה רבה רבה.

אפשר שתציגי את השאלה כהוויתה?אריק מהדרום

מה היתה בדיוק השאלה?

>>See the pain

המהר"ל מסביר הרבה מקורות בתנך על פי צורה וחומר
ואני צריכה איזה מקור מסוים שרואים איך אכן המהרל מפרש בצורה זו.

תודה רבה רבה!!

בגדול ציטוטים של המהרל על חומר וצורהSee the pain


חומר וצורה זה לא מונחים של המהר"ל אלא מונחים שלאריק מהדרום
עבר עריכה על ידי אריק מהדרום בתאריך י"ח בתמוז תש"פ 18:00

פילוסופיה אפלטונית, פנומן ונאומן, מה את רוצה מהתנ"ך? איפה בתנ"ך יש התגלות פנומנאלית (הופעה) ואיפה נאומנאלית (עצמית)? זו השאלה? עדיין לא ברורה לי השאלה.

 


יש בכמויות.hartkebhdxcrd

הנה כמה:

גור אריה בראשית פרשת בראשית פרק ב
וכאשר תבין עוד ותעמיק בזה, כי האדם כאשר לא נמצא לו זוגתו - והאדם שהוא כמו צורה צריך הוא לדבר שהוא אליו כמו חומר - וכאשר עדיין לא נמצא הנקיבה שהיא לאדם כמו חומר לצורה - אז יש לצורה זאת התחברות אל הדברים יותר חומרים, והם כל בעלי חיים שאינם מדברים, והכל כדי שימצא לו דבר שהוא לו [נושא והוא] כמו חומר, כי [הצורה] אי אפשר מבלעדי חומר, ולפיכך אומר 'שבא על כל בהמה וחיה ועוף', כי החבור מה שהיו הבעלי חיים עומדים לאדם במקום החומר לצורה - נקרא ביאה גמורה, לפי שצריך שיהיה האדם נבדל מן הבעלי חיים הבלתי מדברים, וכאשר היה לאדם התחברות אל בעלי חיים בלתי מדברים - הרי הוא מזדוג אליהם נכנס בגדרם, עד שזה ביאה גמורה נחשב לאדם שהוא שכלי, כי ראוי שיהיה האדם נבדל במעלתו מכל הנמצאים שאינם בעלי שכל, והרי יש חבור להם, וזהו הביאה. עד שנתן לו זוגתו, ואז היה צורה לדבר שהוא דומה לו, שגם היא בעלת שכל כמוהו, והוסר הביאה והחבור. הארכתי בזה לבאר דברי חכמים, כי ראיתי שהאומות משיבין על דברי חכמים, ואילו ידעו להבין דבר זה על עמקו היו אומרים כי כל חכמי הגוים לאפס ותוהו נחשבו נגד הקל שבדבריהם. והכל נרמז בלשון "זאת הפעם עצם מעצמי", שהתורה רמזה לנו כי האדם הוא כמו צורה, וצריך הוא אל דבר שהוא לו במקום חומר, אבל אין הדברים כולם שהם חומרים אליו במקום החומר, רק חומר מיוחד היא האשה שנתנה לו: 

 

גבורות ה' פרק יח
ותקרא שמו משה כי מן המים משיתהו, בשמות רבה (שם) מכאן אתה למד שכרן של גומלי חסדים כו'. ונראה לפרש כי התורה כל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ונקראת בשביל זה תורת חסד דכתיב (משלי ל"א) תורת חסד על לשונה. ולפיכך השם שקראה לו בתיה שהיתה גומלת חסד הוא עיקר בתורה, ואף הקדוש ברוך הוא לא קרא לו שם אחר כשהיה מדבר עמו דברי תורה שדרכיה נועם. אלא שיש לדקדק במה שאמרה כי מן המים משיתהו, והוי לה לומר כי מן היאור משיתהו להורות מאיזה מים הוציאה אותו. ואומר אני כי שם משה הוא הוראה על עיקר ענין משה ומעלתו, אשר הוא מסולק ומוסר מן המים. וזה כי המים אין להם צורה עומדת קיימת כמו שהתבאר למעלה אצל כל הבן הילוד היאורה תשליכהו ע"ש, כי שם הארכנו בזה. וכאשר תדע זה תדע לך כי מעלת משה רבינו ע"ה מעלת הצורה לפי שהיה נבדל במעלתו מן החומר כי השכלים הנבדלים הם צורה בלבד, ומי שהוא קרוב אל מעלת השכלים הוא קרוב אל הצורה, ולכך היה משה רבינו ע"ה ענין צורה בלבד מבלי חומר, והמים הם הפך, כי המים אין להם צורה גמורה ולכך נקראים תמיד בלשון רבים, ולא תמצא לשון יחיד במים לפי שכל אחדות מכח הצורה המאחד את הדבר והמים הם בלי צורה גמורה, ולפיכך המים שהם בלי צורה מקוימת בלשון רבים, והיה משה הפך להם שהוא צורה נבדלת, והיה מיוחד שלא נמצא נביא כמוהו כדכתיב (דברים ל"ד) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, וזה הפך המים שאין במים יחוד צורה ומפני זה נקרא משה שהיה משוי ממים כלומר שמשה מסולק מן המים כי בעבור שיש למשה צורה נבדלת היה משוי ונבדל מן המים. ומזה תדע כי המים הפך משה רבינו ע"ה, שאלו הם בלא צורה ומשה רבינו ע"ה מעלתו הצורה המקויימת, לכך האצטגנינים אמרו שעתיד מושיען של ישראל ללקות על ידי מים, שראו על ידי האצטגנינות קדושתו של משה רבינו ע"ה שהוא צורה נבדלת בתחתונים וראו גם כן שאין דבר מתנגד לו רק המים שהם הסבה שיהיה נלקה על ידם כמו שהתבאר שם. לכך לא היה בא המיתה למשה שהוא צורה נבדלת רק על ידי מי מריבה, וכאשר רצה הקדוש ברוך הוא למחות כל צורה הביא עליהם מבול מים למחות הצורה, שכן משמע לשון וימחו שבא עליהם מחוי הצורה כמו שהתבאר אצל הבה נתחכמה. ומזה תבין דברי חכמים שאמרו במדרש (ב"ר פ' כ"ו) בשגם הוא בשר בשג"ם בגמטריא משה, והיו ימיו מאה ועשרים בשביל זכות משה רבינו ע"ה נתן הקדוש ברוך הוא אריכות זמן להם מאה ועשרים, שהרי משה רבינו ע"ה היה חייו מאה ועשרים: 

 

ספר תפארת ישראל פרק ד
ותעמיק יותר בענין זה ותדע ותבין, שהשמש והאדם שני מלכים. כי השמש הוא מושל בעולם, כמו שאמר הכתוב (בראשית א, טז) "לממשלת היום". והאדם מושל בנמצאים גם כן, כדכתיב (בראשית א, כו) "וירדו בדגת הים ובעוף השמים", ודבר זה מבואר. והמושל האחד הוא מושל הגשמי, כי השמש היא גשמית. והמושל השני הוא נבדל, כי האדם אינו גשמי גמור, הן בנשמתו האלהית, שיש לו נשמה קדושה, והן מצד שנאמר בו (בראשית ט, ו) "כי בצלם אלהים עשה את האדם". כי יש בצורתו ענין אלהי, למי שיודע ברזי החכמה. מכל מקום על כל פנים יש האדם ענין נבדל. הרי כי אלו שני דברים מחולקים; האחד - הוא המושל, ויש לו חשיבת גוף. והשני - יש לו ענין בלתי גשמי, והוא נבדל. יהיה הפירוש מה שיהיה בלשון "צלם אלהים", סוף סוף יש באדם דבר אלהי נבדל. 
והנה השמש והאדם היותר עליון בעולם הזה. כי העולם הזה יש בו חומר וצורה נבדלת. והחומר היותר עליון הוא לשמש, כי יש לו חומר זך. ומעלת הצורה הנבדלת לאדם. ולכך אלו שנים הם נחשבים מלכים, מצד שהם עליונים בנמצאים בעולם הזה. והאדם נחשב צורה אל הנמצאים כלם, אף אל השמש. וידוע כי החטא הוא מצד החומר, לא מצד הצורה. ולפיכך מצות לא תעשה, שלא יעשה חטא, הוא כנגד ימות החמה, שאין בה יציאה מן הסדר, אף כי היא גשמית. ודבר זה יתבאר עוד בפרק י"ג, עיין שמים. 

 

ויש עוד הרבה.

ואאווו, תודה ענקיית!!!See the painאחרונה

בס"ד.

 

תוודה רבה רבה!!!!

אני צריכה עוד כמה דוגמאות,

יש מצב לבקש עוד כמה?

ואוו, תודה רבה רבה!!

 

"שלוחי מצווה אינם ניזוקים""כשחר אורך"

 

1. האם זאת הבטחה?

2. מה המקור לזה?

תשובהכרם ה'אחרונה

1. הבטחה כללית במקרה ששכיח היזק או שהיזק היה קורה בממילא כגון אדם שהגיע זמנו למות לא תקף.

2. מסכת פסחים דף ח ע"א-ע"ב

    מסכת קידושין דף לט ע"ב

"חג לה' מחר" - יש לכם חידושים על יז בתמוז ובין המיצרים?סוג'וק

יום טו"ב (=י"ז בגימטריא), יום גדול, יום שהיה אמור להיות קבלת לוחות ראשונות [צריך לזכור ששברי לוחות גם הם בארון]

 

כתוב בספרים שחגי תשרי היו אמורים כביכול להיות פרוסים: ראש השנה בי"ז תמוז, כיפור בט' באב, סוכות באלול ושמיני עצרת בתשרי, ובגלל החטאים הצטמצמו כולם לתשרי

 

חשבתי על ההסבר ל"ראש השנה" בי"ז תמוז

כשמדברים על דברים כאלו צריך תמיד לזכור גם את מהלכי מאורות השמיים והיחס אליהם במיוחד בימי קדם כשאין חשמל..

 

הרי אמצע חודש תמוז הוא שיא האור במשך השנה. השמש בשיא הצפון והיום ארוך ביותר, ויחד עם הלבנה המלאה קבלנו את שיא הארת השנה, וכעת, לפחות מבחינת המאורות, נחלשת ההארה ומתחיל ה"סתיו", מעין שנה חדשה

 

כידוע, כשהלילות מתחילים להתארך מצוה וחובה להרבות בתורה (נאמר לגבי ט"ו באב) ועם כך מתאים מאוד שקבלת לוחות ראשונים היתה צריכה להיות ביום הזה והתחלת דבר חדש כביכול שנה חדשה

 

במקום כל זה קבלנו כתיקון התכנסות פנימית לגילוי ההארה בתוכנו בתיקון גאולי ולאחר תהליך של 21 יום נגיע להארה חדשה בחודש אב וט"ו בו