אפשרי ללמוד לבד מהספרים?
חייב בקבוצה מסודרת עם מנחה אם כן איפה אפשר להתעדכן על קבוצות שנפתחות בירושלים?
חסידים דורשים את הדרכת חז"ל "משנכנס אב ממעטין בשמחה" - ממעטין את האבלות (!) ע"י שמחה.
לכאורה דרש זה מנוגד לגמרי לפשט דברי חז"ל, אבל נראה שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק.
מדוע בכלל מדריכים חזל להרבות בשמחה משנכנס אדר ולהמעיט בשמחה משנכנס אב?
וכי לא ברור לנו? הרי מספיק שמח באדר לגודל הנס ומספיק עצוב באב מגודל החורבן?
אז"ש - אז זהו שלא. באדר אמנם קרה נס גדול שהאיר מתוך החושך ,
אבל היינו ונשארנו אז בגלות עבדי אחשורוש ובמבט ראשון היה נראה באמת שאין משמעות בזמן חזל כבר לאותו הנס,
אלא שחזל זיהו ניצוץ חשוב באותם ימי חושך והעלו אותו על נס.
בחודש אב - גם כן, רק הפוך. אמנם קרה חורבן גדול, פעמיים, ועוד פורענויות רבות,
אבל שמחה גדולה גנוזה בחורבן כיוון שעיקר הצער הוא על החטא שהביא לחורבן וכשיש פרעון ע"י תוצאת פורענות,
אז יש גם תקווה, בדיוק כפי צחוקו של ר' עקיבא שרואה את החורבן ומתוך קיום נבואת הזעם הוא גם בטוח בנבואת הטובה.
שמחה נוספת רמוזה בדברי המשורר בתהלים "מזמור לאסף א-להים באו גויים בנחלתך..." - "מזמור"?! שואלים חכמים, "קינה" היה לו לכתוב! ועונים שאכן גנוזה שמחה בחורבן שהוטל על עצים ואבנים והשאיר את עם ישראל ללא כליה בגלות.
כעת יותר מובן שהנטיה היותר בריאה היא לשמחה טבעית בחודש אב ולכן מצריכים חזל להדריך להמעיט בשמחה.
אם כן, שמחים או עצובים? כיצד מסתדרים להם ההפכים?!
משמחה חיצונית לשמחה פנימית
טוב, אז עברנו חורבנות וגלויות לא קלות וכבר הספקנו לשכוח את שמחת ר' עקיבא וגם מזמורו של אסף לא בדיוק היה מובן, נפלנו לתפיסות זרות של פאסימיות ופאסיביות והנה- מתחילה התחיה. מתחילות העליות ארצה ויחד עם זאת מתעוררים החסידים לשמחה והתחזקות מבפנים. השמחה שבה ומתגלה "בשוב ה' את שיבת ציון... אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה". הדרכת חז"ל מקבלת מימד חדש.
אחרי שכבר מיעטנו בשמחה חיצונית והתכנסנו פנימה למטרת תיקון כמובן - התכנסות של התעצמות ולא של עצבות, כעת אפשר לגלות את השמחה מבפנים. שמחה אמיתית שאיננה תלויה בדבר, שמחה של חזרת נפש יהודי אל צור מחצבתה, שמחה של גילוי עוצמות פנימיות מתחדשות ומגלות כוחות מבפנים החוצה, וממילא גם לבניין שלם ואיתן שלא תלוי בשום גורם חיצוני. גישה של שמחה, בטחון ואופטימיות לכתחילה , כמו גם אהבת חינם, היא בסיס ביהדות ואיננה 'חידוש' של ר' נחמן מברסלב זצ"ל שכנראה גילה את מקור השמחה דווקא מייסורים.
דור המדבר יוצאי עבדות מצרים ע"י נסים מעל הטבע , לא היה מסוגל מספיק בכוחותיו להכנס לארץ , ישר אל הנהגה טבעית, וממילא ראו עצמם חלשים "כחגבים" ופספסו את הכניסה לא"י בחטא המרגלים בט' באב - הימים שהיו אמורים להיות ימי הבניין והפכו לחורבן.
במבט כולל ניתן לראות מהלך היסטורי "טבעי" של תולדות ישראל, בדיוק כמו תינוק שנופל כשמתחיל ללכת (חטאי המדבר), מקימים אותו, הוא קם מעצמו, גודל ונופל מדי פעם ולא שומע להדרכות חיצוניות (חטאי החורבנות), עד שמואס במקומו, עוזב את ביתו והולך לחפש עצמו (גלות), מחדש ומגלה עולם מכוחות עצמו ושב לאיתנו במקום המיוחד לו (גאולה). לולא תהליך זה לא היה מגיע לגילוי כוחותיו הפנימיים הא-לוהיים, לא היו מכירים אותו ואת יחודו העתידיים להתגלות בעולם ולא היה יכול להשפיע על העולם, מחוסר הכרות איתו...
"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" - "יזכה ויראה" לא נאמר, אלא "זוכה ורואה" - בלשון הווה. תכלית האבלות היא להזדכך, בבחינת "ממעטים"- לזכות ולראות כבר מידית בשמחה הפנימית הגנוזה ולהביא לגילויה בחזרת השכינה לציון, מתוך הימים האלו הגונזים בתוכם את הטובה כמו גרעין שנרקב ומבשר שמחה לעת צמיחה.
משנכנס אב ממעטים בשמחה חיצונית ותלוית חוץ, וממעטים את האבלות ע"י גילוי שמחה פנימית שורשית ואהבת חינם שאינם תלויים בדבר.
חודש של גילוי טוב!
הועבר מאתר בחדרי חרדים
כיוון שאני לומד הלכות עירובין למבחני הרבנות ולא מצאתי שום סיכום טוב לעשות ממנו חזרה התחלתי לכתוב סיכום. אז אני מניח כאן לתועלת מי שירצה בהמשך ואשמח להערות.
אשמח להערות
@אניוהוא @ימ"ל @ארץ השוקולד @אריאל יוסף @חידוש @חסדי הים
@שאר ת''חים בפורומינו
שלום לכולם,
מישהו יודע איך ניתן להשיג את הספר שיטת הסימנים של הרב שמידט?
תודה רבה.
052-5994724
בס"ד.
מניין רשי יודע שהמאורות נבראו שווים? איזה מילת הוכחה מן התורה כתוב במלבי"ם?
***נשלח במסגרת עבודה שיש לי להגיש.
בס"ד.
ראשית, תודה רבה.
ואפה אנחנו רואים שהמלבים כתב את זה? ואם יש אפשרות לקצת הסבר גם.. בבקשה!!!!
אין לי את המלבים, זה מה שאני צריכה.
אם כי אני לא ראיתי שם שהוא כותב את זה
ד"א לפי רש"י במעשה בראשית אין אינפורמציה מדעית
כלשונו - "לא לימד סדר המקרא המוקדמים והמאוחרים כלום"
הועבר מבחדרי חרדים תפילות דחוף בנוסף אורי בן רות שרה פרידה בת חיה לרפו"ש בתוח"י.
בנוסף הועבר מרוטר לרפואת ד"ר זאב בן לאה.
(הרי הדיון שם הוא כשפותח פיו לשטן, ואז אומר "יהי רצון שזה לא יקרה".
אולם מצד שני, משמע שם שזה רק כשאומר "לא מגיע לי להינצל", או "מצד חטאי היה מגיע לי למות", ולא, כפי פירוש מקובל, שאומר "אם פתאום תקרה מגיפה וימות עם רב מישראל"
טיפות של אורבתענית (יט: ) על כל צרה של תבוא על הציבור.
וראה בלקח טוב (איכה א, יב): "לא אליכם כל עוברי דרך... ועוד כפשוטו כאדם כמספר צרתו לחבירו והוא אומר לבר מינן כן, וכן בא לו".
יין פוטר משקה, והטעם של המסטיק לכאורה לא עדיף ממשקה. מצד שני, זה לא משקה.
השאלה של ברכת המסטיק היא שאלה חשובה. אבל אם מכריעים לברך עליו, אז הוא אוכל. לא משקה
בין נקודת השאלה לבין מה שכתבת
בהך דיין פוטר משקין, לכאורה לא.
זכור לי פיסקה של הרב על זה, אולי בעין איה.. מישהו יודע?
אבל בעין איה בסוף מעשר שני [נמצא בכרך ברכות ב] יש פסקה על "כדי שתתן טעם בפירות"
ויש במאמר העונג והשמחה שבעקבי הצאן השוואה בין הצורך במגוון של אוכל לצורך במגוון בלימוד תורה.
משנה בסוטה
רבן שמעון בן גמליאל אומר משום רבי יהושע, מיום שחרב בית המקדש, אין יום שאין בו קללה, ולא ירד הטל לברכה, וניטל טעם הפירות
ההסבר בגלל שאין גילוי שכינה רוחני אז אין טעם שלם בחומרי
לאו דווקא על אוכל, אלא על חסרונות גשמיים שמבטאים חסרון ופגם רוחני
"תניא רבי מאיר אומר כשם שהדעות במאכל כך דעות בנשים".
רש"י: "דעות בני אדם חלוקות באסטנוס של מאכל ומשתה, יש שהוא אסטניס וקץ במאכל מחמת מיאוס מועט ויש שאינו אסטניס כ"כ, ויש שאינו אסטניס כלל, כך דעות בני אדם חלוקות בפריצות, יש מקפיד על פריצות מועט, ויש שאינו מקפיד כ"כ, ויש שאינו מקפיד כלל".
כלומר כשם שיש דרגות של רגישות לאיכות של אוכל כך יש דרגות של רגישות להקפדה על פריצות.
(אין "עין איה" על גיטין, או לפחות עוד לא הוציאו לדפוס).
בעצם אפשר לומר שכל הקוקניקים הם פנאנתאיסטים
אתם מכירים עוד רב שדגל בשיטה הזאת?
אבל אולי במבט לאחור, עדיף לא לדון בזה בפורום הזה.
בכלל הקבלה אומרת שהכל משתלשל מהבורא ואין חיים בלעדיו. "המחדש בכל יום תמיד" אז כשמביאיםדעה כזו צריך להגיד בניגוד למי, בניגוד לבית המדרש של פילוספיית הראשונים?
ובכל אופן הרב קוק מחזיק את שני הניגודים כי בשניהם יש צורך לאדם
למשל בפיסקה הזו: וגם בזו ששום וחניכה הביא
המחשבה בענין האלהות בשני הצדדים שלה - דהיינו: הצד האחד, בצורה המדברת עד הבורא והבריאה מכל אחד בפ"ע, כאילו הוא נושא לעצמו, אלא שהם מחוברים יחד מתוך שהבורא מחיה את הבריאה והבריאה מקבלת חיים מהבורא, והצד השני, שאין שם שום מציאות של בריאה כלל, והשם בריאה הוא רק מושאל מצדנו, אנו נבראים אנחנו רק מפני צמצום השגתנו, ובאמת הכל הוא בורא, אלהים, אבל הכל הוא ענין אחר ותוכן אחר, שאין לו שום ערך אל התגלות חלקית, ואלהים הוא דוקא הכל ולא חלק מצד שהוא חלק - המחשבה הזאת פועלת בכל צד מצדיה פעולה מיוחדת על רוח האדם. ההגיון והחשבון באים מצד המחשבה של הערכת העולם והבריאה לשני ענינים. אמנם השירה ומשאות הנפש באות מההסתכלות השניה, של מציאת האפסיות של הכל חוץ מהאלהים. ומלאת כבוד אלהים בכל המוסר, הוא ענף מורכב מהגיון ושירה במיזוג נכון, כשיחסר ממנו כח אחד, לא יוכל לעמוד. על כן כאשר ע"פ ההדרכה של המחשבה הראשונה, של החילוק שבין המחשבה עד האלהים ועד העולם, מתגלה התאר של צדקת אלהים, של גודל המוסר המופיע לנו ע"פ המחשבה ביחש אל האלהים, והמוסר הזה מתמלא בחוקיו בהגיון וחשבון, כשאח"כ באה המחשבה השניה עד האלהות, שצדקתו והדרת המוסר המתמלא מזכרונו כבר נקבע יפה בנשמה, מתגברת השירה ע"י ההצטיירות העליונה המלהיבה של אין עוד מלבדו, ומוסיפה היא פרי ברכה גם להמוסר. אבל אם בראשית המחשבה לא תסתמן כ"א מצדה האחד של אין עוד מלבדו, לא היה שום מקום לשום ציור מוסרי ביחש האלהות לפעול עלינו. אין אנו יכולים להכיר ערך מוסרי ביחש לעצם אחד מצדו לעצמו, כ"א ביחש מאחד לאחרים. אע"פ שהרוממות הזאת של המחשבה, היא מתעלה על כל החזיון של ערך המוסר כולו, כמו שהיא מתעלה על כל המחשבות והגבולים, מ"מ האדם אינינו יכול לתפוש מחשבה רוממה מערכו המוגבל בכל מלא הודה - וערכי המוסר לעולם נדרשים שיהיו ניעורים וחוזרים וניעורים בכל הליכות החיים - עד אשר נוראה היא הסכנה שתוכל להתפשט מהתגברות המחשבה השניה על הראשונה. אלא שגם בהתגברותה של המחשבה הראשונה, שכנפיה קצוצות, יוכל ג"כ רוח האדם לשקע, וע"י השיקוע יוכל לאבד חמודות רבות. על כן אין תרופה אחרת, כ"א לסדר את הרעיון באופן כזה שתהיה המחשבה הראשונה מלבישה לעולם את השניה, ולא יגלו לעולם, כי הראשונה בתור לבוש לשניה העליונה ממנה. ז"א מלביש את א"א, וד' הוא האלהים.
הוא ניסה למצוא נוסחה שתפשר בין אלוקות טרנסצנדנטלית לבין אלוקות אימננטית (=פנתאיזם).
ראה באורות הקודש ח"ב:
"טבע הדבר הוא, שבההשקפה הרגילה, אותה ההתבוננות האלהית הבאה מהדעה המונוטאיסטית, שהיא ההשקפה היותר מפורסמת גם מצד האמונה, היא מסבבת לפעמים עצב וחלישות נפש... פחות מההשקפה הזאת מיגעת את האדם ההשקפה המונוטאיסטית, הנוטה לההסברה הפנטאיסטית, כשהיא מזדככת מסיגיה, המובלטת בחלקים רבים ממנה בהחלק התבוני של החסידות החדשה..." (הוא מתכוון כמובן לכתבי חב"ד שעוסקים הרבה ברעיון הזה ש'הכל אלוקות' ופיתוחו וטיהורו). וראה עוד שם באורך מהי הדרך.
ויתכן שאנחנו מסכימים. לא בטוח.
אני יודע שלא מאכילים בשבת חיות שמזונם לא עלי - כי זאת טירחה יתרה.
אוקיי, אז אני מבין שמדובר פה על דבר שהוא טירחה ועושים אותו שלא לצורך הנאה אלא לצורך אחר.
אבל מה קורה כשאני נהנה מזה? שומר את השאריות בכוונה כדי להאכיל את החיות?
לגבי התעמלות כתוב שבחורים שמתענגים מזה - מותר להם בשבת. האם כך יהיה הדין גם לגבי האכלת חיות?
למה שזה יהיה שונה מהתעמלות?
ומה כוונתך "תלוי אילו חיות"?
היא בדבר שאדם נהנה ממנו בגופו, ולומר שאדם נהנה בגופו מהאכלת חיות (אע"פ שאני ממש יכול להזדהות כאחד שלעיתים מאכיל בעצמי), היא סברא דחוקה ולענ"ד עקומה.
וגם לא התירו התעמלות, ההיתר הוא לרוץ להנאתו, אין הכוונה להרים משקולות בחדר כושר.
כוונתי ב"תלוי אילו חיות" התפרשה בהמשך ההודעה - על חיות הפקר רעבות. אז כן, להאכיל את הכלב של השכן, חוששני שלא יהא בכלל הגדר הזה.
הרי גם התעמלות זה לא ממש הנאה בגופו - הגוף מתאמץ. זה יותר בקטע שזה משחרר.
ומה נגיד על מה שמותר לבכות אם זה גורם עונג ומשחרר.
נראה שזה בעצם הנאה בנפש ולא בגוף.
הוא לא מרגיש איזו שהיא הנאה/ הקלה מכך שהלידה עוברת בשלום?
נראה לי שרואים מכאן, שההנאה הנפשית לא התירה טרחה.
ייתכן שטרחה לא הותרה כלל לצורך הנאה נפשית, וייתכן שצריך לסייג ולהבחין בין הנאות שונות.
ריצה?
ובכי..? בכלל לא נשמע קשור להנאה גופנית.
האמת בכי לא קשור לטירחה, אולי סתם קישרתי בגלל ההיתר מצד ההנאה
אבל בתור מחשבה בלי לבדוק, אולי זה לא נחשב טרחה, כשהנאה היא מהפעולה עצמה, ולא מהתוצאות שלה. ולגבי בכי, זה איסור אחר. [ויש גם חולקים על ההיתר].
והוא במפורש מדבר על בחורים צעירים שנהנים לרוץ, כשהכוונה היא לא לריצת חמשת אלפים וגם לא אלפיים, אלא מסתמא סתם ריצה של שובבות. אין לי מושג איך הקשת מכאן על התעמלות...(שאגב אוכל להיות דמגוג ולומר נאסרה במפורש בשכח מב, אלא ששם כנראה הכוונה לפעולה אחרת ואכמ"ל)
שמע, אני לא למדן...
אני שואל לפי מה שאני יודע ולומד ממכם 
סבבה זה לא התעמלות ממש, אבל זה עדיין טירחה יתירה לא? הרי אסור לרוץ בשבת סתם ככה.
ומה לגבי הבכי?
הגדר של טרחא יתירה הוא לא ברור, אבל רואים מההיתר הזה שלאו, ובכלל לגבי הפעולה הספציפית הזו אני לא חושב שהיא בגדר טרחא.(מאחר וטרחא אינה גדר בקושי הפיזי אלא הנפשי למיעוט הבנתי. לדוג' הכנת מאכל הדורשת פעולות סיזיפיות ועוד, למעשה מהמקרה של נשיאת חבית מוכח שאין מדובר בקושי פיזי, מאחר ואחד הצדדים שם עוסק במי שסוחב משקל בכמה פעמים שיש בו טרחא, לעומת סחיבת כל המשקל בפעם אחת )
מקסימום תכין לפני שבת מכוסה ותוריד את הכיסוי, להניח להם אסור.
זה מה שזכור לי מהפעם האחרונה שביררתי אצל רב.
תברר מול מו"צ אולי נופתע
ואני אומר שכל הדיון בין המשנ"ב לא"ר הוא דווקא על הכלב(בהתבסס על גמרא אחת).
לגבי ערוה"ש אמנם הוא מתיר אבל המקור שלו צ"ע.
אבל אין אותן בכל הסידורים (רק באיש מצליח או בסידורים אשכנזים אותנטיים)
המוסיפים מוסיפים אותן גם בלילה. אמנם יש מוסיפים רק בביהמ"צ ביום.
הערה: תלמידי הגר"א חדלו מלומר התיקון מאז עלייתם ארצה כיוון שלדבריהם כבר התנערה השכינה מהעפר.
אמנם מאוחר יותר חזרו לומר מריבוי הצרות, אך שמעתי מהרב בדיחי שליט"א שאחר הקמת המדינה או ששת הימים (לא זוכר כעת) הרצי"ה לא נהג לאומרו כלל (אגב - ה"ה לאמירת "על נהרות בבל" לפני ברכהמ"ז).
הוא מקריב את עצמו או משהו כזה?
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יז עמוד א
רב ששת כי הוה יתיב בתעניתא, בתר דמצלי אמר הכי: רבון העולמים, גלוי לפניך, בזמן שבית המקדש קיים אדם חוטא ומקריב קרבן, ואין מקריבין ממנו אלא חלבו ודמו ומתכפר לו; ועכשיו ישבתי בתענית ונתמעט חלבי ודמי, יהי רצון מלפניך שיהא חלבי ודמי שנתמעט כאילו הקרבתיו לפניך על גבי המזבח ותרצני.
ויותר בביאור:
תלמוד בבלי מסכת מנחות דף קד עמוד ב
אמר ר' יצחק: מפני מה נשתנית מנחה שנאמר בה נפש? אמר הקדוש ברוך הוא: מי דרכו להביא מנחה? עני, מעלה אני עליו כאילו הקריב נפשו לפני.
יש עוד כמה שאני לא זוכר בדיוק את המקור.
@ימ''ל !!!!!!!!!!
או בכלל.
אולי כדאי להכריע כבר בשאלה "מיהו רב"?
היתה פעם תקופה בהיסטוריה שבה @מרדכי ניסה להכריע בזו השאלה כי אז היה רב חובש כיפה סרוגה, בוגר ישיבת "מרכז הרב" שכיהן כשר החינוך (מטעם מפלגת יש עתיד) וכנראה בשביל מרדכי כבר הגיעו מים עד נפש אז הוא הלך לדרוש בעצת הרב מלמד, כמובן שזה לא עזר יותר מידי וכי מי הוא הרב זלמן מלמד שיכריע בשאלה "מיהו רב"? אז יש מצב שנצטרך לחכות למשיח צדקנו.
שלשום ימ"ל נעל פה שרשור על שאנשים (וגם אני) לא נהגו כבוד זה ברבותיו של זה, אז הזכרתי את מאמציך להכריע בשאלה "מיהו רב" במערכת הפורומים.
נא לא לשגע אותי בהסברים לדברי עצמי, אני לא אוהב את זה.
לא עידכנו אותי בשינוי...
וברצינות: הראשונים כבודם במקומם מונח, לא מומלץ לערבב אותם עם חז"ל.
בס"ד.
שלום לכולם,
וערב טוב.
במסגרת לימודי התואר למדתי על המהר"ל, על הנושאים של חומר וצורה.
וניתה לנו מטלה להעתיק מקור מהחומש שרואים איך המהר"ל במקום מסוים מזכיר את העניין של צורה וחומר.
חייבת עזרה בנושא!!
תודה רבה רבה.
מה היתה בדיוק השאלה?
המהר"ל מסביר הרבה מקורות בתנך על פי צורה וחומר
ואני צריכה איזה מקור מסוים שרואים איך אכן המהרל מפרש בצורה זו.
תודה רבה רבה!!
הנה כמה:
גור אריה בראשית פרשת בראשית פרק ב
וכאשר תבין עוד ותעמיק בזה, כי האדם כאשר לא נמצא לו זוגתו - והאדם שהוא כמו צורה צריך הוא לדבר שהוא אליו כמו חומר - וכאשר עדיין לא נמצא הנקיבה שהיא לאדם כמו חומר לצורה - אז יש לצורה זאת התחברות אל הדברים יותר חומרים, והם כל בעלי חיים שאינם מדברים, והכל כדי שימצא לו דבר שהוא לו [נושא והוא] כמו חומר, כי [הצורה] אי אפשר מבלעדי חומר, ולפיכך אומר 'שבא על כל בהמה וחיה ועוף', כי החבור מה שהיו הבעלי חיים עומדים לאדם במקום החומר לצורה - נקרא ביאה גמורה, לפי שצריך שיהיה האדם נבדל מן הבעלי חיים הבלתי מדברים, וכאשר היה לאדם התחברות אל בעלי חיים בלתי מדברים - הרי הוא מזדוג אליהם נכנס בגדרם, עד שזה ביאה גמורה נחשב לאדם שהוא שכלי, כי ראוי שיהיה האדם נבדל במעלתו מכל הנמצאים שאינם בעלי שכל, והרי יש חבור להם, וזהו הביאה. עד שנתן לו זוגתו, ואז היה צורה לדבר שהוא דומה לו, שגם היא בעלת שכל כמוהו, והוסר הביאה והחבור. הארכתי בזה לבאר דברי חכמים, כי ראיתי שהאומות משיבין על דברי חכמים, ואילו ידעו להבין דבר זה על עמקו היו אומרים כי כל חכמי הגוים לאפס ותוהו נחשבו נגד הקל שבדבריהם. והכל נרמז בלשון "זאת הפעם עצם מעצמי", שהתורה רמזה לנו כי האדם הוא כמו צורה, וצריך הוא אל דבר שהוא לו במקום חומר, אבל אין הדברים כולם שהם חומרים אליו במקום החומר, רק חומר מיוחד היא האשה שנתנה לו:
גבורות ה' פרק יח
ותקרא שמו משה כי מן המים משיתהו, בשמות רבה (שם) מכאן אתה למד שכרן של גומלי חסדים כו'. ונראה לפרש כי התורה כל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ונקראת בשביל זה תורת חסד דכתיב (משלי ל"א) תורת חסד על לשונה. ולפיכך השם שקראה לו בתיה שהיתה גומלת חסד הוא עיקר בתורה, ואף הקדוש ברוך הוא לא קרא לו שם אחר כשהיה מדבר עמו דברי תורה שדרכיה נועם. אלא שיש לדקדק במה שאמרה כי מן המים משיתהו, והוי לה לומר כי מן היאור משיתהו להורות מאיזה מים הוציאה אותו. ואומר אני כי שם משה הוא הוראה על עיקר ענין משה ומעלתו, אשר הוא מסולק ומוסר מן המים. וזה כי המים אין להם צורה עומדת קיימת כמו שהתבאר למעלה אצל כל הבן הילוד היאורה תשליכהו ע"ש, כי שם הארכנו בזה. וכאשר תדע זה תדע לך כי מעלת משה רבינו ע"ה מעלת הצורה לפי שהיה נבדל במעלתו מן החומר כי השכלים הנבדלים הם צורה בלבד, ומי שהוא קרוב אל מעלת השכלים הוא קרוב אל הצורה, ולכך היה משה רבינו ע"ה ענין צורה בלבד מבלי חומר, והמים הם הפך, כי המים אין להם צורה גמורה ולכך נקראים תמיד בלשון רבים, ולא תמצא לשון יחיד במים לפי שכל אחדות מכח הצורה המאחד את הדבר והמים הם בלי צורה גמורה, ולפיכך המים שהם בלי צורה מקוימת בלשון רבים, והיה משה הפך להם שהוא צורה נבדלת, והיה מיוחד שלא נמצא נביא כמוהו כדכתיב (דברים ל"ד) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, וזה הפך המים שאין במים יחוד צורה ומפני זה נקרא משה שהיה משוי ממים כלומר שמשה מסולק מן המים כי בעבור שיש למשה צורה נבדלת היה משוי ונבדל מן המים. ומזה תדע כי המים הפך משה רבינו ע"ה, שאלו הם בלא צורה ומשה רבינו ע"ה מעלתו הצורה המקויימת, לכך האצטגנינים אמרו שעתיד מושיען של ישראל ללקות על ידי מים, שראו על ידי האצטגנינות קדושתו של משה רבינו ע"ה שהוא צורה נבדלת בתחתונים וראו גם כן שאין דבר מתנגד לו רק המים שהם הסבה שיהיה נלקה על ידם כמו שהתבאר שם. לכך לא היה בא המיתה למשה שהוא צורה נבדלת רק על ידי מי מריבה, וכאשר רצה הקדוש ברוך הוא למחות כל צורה הביא עליהם מבול מים למחות הצורה, שכן משמע לשון וימחו שבא עליהם מחוי הצורה כמו שהתבאר אצל הבה נתחכמה. ומזה תבין דברי חכמים שאמרו במדרש (ב"ר פ' כ"ו) בשגם הוא בשר בשג"ם בגמטריא משה, והיו ימיו מאה ועשרים בשביל זכות משה רבינו ע"ה נתן הקדוש ברוך הוא אריכות זמן להם מאה ועשרים, שהרי משה רבינו ע"ה היה חייו מאה ועשרים:
ספר תפארת ישראל פרק ד
ותעמיק יותר בענין זה ותדע ותבין, שהשמש והאדם שני מלכים. כי השמש הוא מושל בעולם, כמו שאמר הכתוב (בראשית א, טז) "לממשלת היום". והאדם מושל בנמצאים גם כן, כדכתיב (בראשית א, כו) "וירדו בדגת הים ובעוף השמים", ודבר זה מבואר. והמושל האחד הוא מושל הגשמי, כי השמש היא גשמית. והמושל השני הוא נבדל, כי האדם אינו גשמי גמור, הן בנשמתו האלהית, שיש לו נשמה קדושה, והן מצד שנאמר בו (בראשית ט, ו) "כי בצלם אלהים עשה את האדם". כי יש בצורתו ענין אלהי, למי שיודע ברזי החכמה. מכל מקום על כל פנים יש האדם ענין נבדל. הרי כי אלו שני דברים מחולקים; האחד - הוא המושל, ויש לו חשיבת גוף. והשני - יש לו ענין בלתי גשמי, והוא נבדל. יהיה הפירוש מה שיהיה בלשון "צלם אלהים", סוף סוף יש באדם דבר אלהי נבדל.
והנה השמש והאדם היותר עליון בעולם הזה. כי העולם הזה יש בו חומר וצורה נבדלת. והחומר היותר עליון הוא לשמש, כי יש לו חומר זך. ומעלת הצורה הנבדלת לאדם. ולכך אלו שנים הם נחשבים מלכים, מצד שהם עליונים בנמצאים בעולם הזה. והאדם נחשב צורה אל הנמצאים כלם, אף אל השמש. וידוע כי החטא הוא מצד החומר, לא מצד הצורה. ולפיכך מצות לא תעשה, שלא יעשה חטא, הוא כנגד ימות החמה, שאין בה יציאה מן הסדר, אף כי היא גשמית. ודבר זה יתבאר עוד בפרק י"ג, עיין שמים.
ויש עוד הרבה.
בס"ד.
תוודה רבה רבה!!!!
אני צריכה עוד כמה דוגמאות,
יש מצב לבקש עוד כמה?
ואוו, תודה רבה רבה!!
1. האם זאת הבטחה?
2. מה המקור לזה?
1. הבטחה כללית במקרה ששכיח היזק או שהיזק היה קורה בממילא כגון אדם שהגיע זמנו למות לא תקף.
2. מסכת פסחים דף ח ע"א-ע"ב
יום טו"ב (=י"ז בגימטריא), יום גדול, יום שהיה אמור להיות קבלת לוחות ראשונות [צריך לזכור ששברי לוחות גם הם בארון]
כתוב בספרים שחגי תשרי היו אמורים כביכול להיות פרוסים: ראש השנה בי"ז תמוז, כיפור בט' באב, סוכות באלול ושמיני עצרת בתשרי, ובגלל החטאים הצטמצמו כולם לתשרי
חשבתי על ההסבר ל"ראש השנה" בי"ז תמוז
כשמדברים על דברים כאלו צריך תמיד לזכור גם את מהלכי מאורות השמיים והיחס אליהם במיוחד בימי קדם כשאין חשמל..
הרי אמצע חודש תמוז הוא שיא האור במשך השנה. השמש בשיא הצפון והיום ארוך ביותר, ויחד עם הלבנה המלאה קבלנו את שיא הארת השנה, וכעת, לפחות מבחינת המאורות, נחלשת ההארה ומתחיל ה"סתיו", מעין שנה חדשה
כידוע, כשהלילות מתחילים להתארך מצוה וחובה להרבות בתורה (נאמר לגבי ט"ו באב) ועם כך מתאים מאוד שקבלת לוחות ראשונים היתה צריכה להיות ביום הזה והתחלת דבר חדש כביכול שנה חדשה
במקום כל זה קבלנו כתיקון התכנסות פנימית לגילוי ההארה בתוכנו בתיקון גאולי ולאחר תהליך של 21 יום נגיע להארה חדשה בחודש אב וט"ו בו