שרשור חדש
מישהו יכול אחת ולתמיד להסביר לי את המשנה הזו באבות?אש לבנה

להסביר את העיקרון, לא את הפרטים (לא רוצה להכביד).

ה,ו: עֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרְאוּ בְּעֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, וְאֵלּוּ הֵן, פִּי הָאָרֶץ, וּפִי הַבְּאֵר, וּפִי הָאָתוֹן, וְהַקֶּשֶׁת, וְהַמָּן, וְהַמַּטֶּה, וְהַשָּׁמִיר, וְהַכְּתָב, וְהַמִּכְתָּב, וְהַלּוּחוֹת. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף הַמַּזִּיקִין, וּקְבוּרָתוֹ שֶׁל משֶׁה, וְאֵילוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וְיֵשׁ אוֹמְרִים, אַף צְבָת בִּצְבָת עֲשׂוּיָה.

 

אז הרמב"ם אומר שכל הדברים תוכננו כבר בשעת יצירתם, לדוגמא כבר ביום השני ה' אמר לים סוף שיבקע לבנ''י ביציאתם ממצרים, וכן בשאר הברואים. אבל אלו העשרה שכאן הם יוצאי דופן בכך שהם תוכננו רק בבין השמשות. אבל הוא לא מסביר מה זה אומר, מה מיוחד בזה, מאי בייניהו.

 

שנים אני לא מבין, אשמח להסבר, תודה!

 

 

לא זוכר ממי שמעתי את ההסבר הזהארץ השוקולד
דברים חד פעמיים שהעולם היה צריך כדי להתגבר על אירועים חריגים.
הבריאה הבסיסית היא דברים שהעולם צריך כדי להתקיים.
יש ניסים משמעותיים היוצאים מסדרו של עולם, אבל גם את האפשרות הזו ה' הכניס כבר בבריאה
גם פי האתון זה חד פעמי, וגם קריעת ים סוףאש לבנה

ולא כ''כ ברור על מה מוסבים דבריך

הנסים הללו הם נסים חד פעמיים שצריך בעולםארץ השוקולד
אז הם הדברים הקטנים שהיה צריך להשלים.
הוא הסבירימ''ל
משמעות המשנה היא:
כל מה שקורה בעולם הוא על פי דרך הטבע שנקבעה בששת ימי בראשית, ולא בהחלטה מחודשת כל רגע ורגע (גישה נפוצה בתורת החסידות), והמשנה מוסיפה שאף הניסים והחריגות מדרך הטבע הוטבעו בטבע מראש במעשה הבריאה.

אם לומר במילים שלי:
הקב"ה לא תלוי בזמן, הוא קבע את התנהלות הטבע והוא קבע שיהיו ניסים ואין סתירה בין השניים.
נכון מאוד אבל זה לא ענה לשאלהאש לבנה

השאלה מה ההבדל בין אלו העשרה לבין שאר הניסים.

 

זה לשון הרמב"ם שם: "שיום שני בהחלק המים, הושם בטבע שיחלק ים סוף למשה והירדן ליהושע וכן לאליהו וכן לאלישע.

ויום רביעי כשנברא השמש הושם בטבעו שיעמוד בזמן פלוני בדבר יהושע אליו.

וכן שאר הנפלאות מלבד אלו העשרה שהושמו בטבעי הדברים ההם בין השמשות"

 

 

מעניין, לא שמעתי על גישה כזאת בחסידות.מבקש אמונה

אני דווקא יודע שיש מעשה על הבעל שם טוב שמוכיח הפוך..

כשהם הלכו במקום בלי מים והתלמיד היה צמא מאד,

הבעל שם טוב אמר לו שיתחזק באמונה שהקב"ה כבר צפה את מה שיקרה וכבר הכין לו ישועה  (ואז הגיע אחד עם מים שבדיוק השר שלח אותו סתם להביא מים מרחוק)

 

ובכל זאת, הוא מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית... ואין סתירה.

 

על הגישה שכתבת לא שמעתי אף פעם.. לא שאני בקיא אבל לומד חסידות.

אשמח לדעת מי אומר את זה. 

בהמשך למבקש אמונה,דוס בדםאחרונה

אני שמעתי על ההבנתה הזאת מעט מתורת החסידות ובעיקר מחוצה לה, 
על פי מה שהבנתי מרבי (חוסיד בהחלט) זה כפי שכתב מבקש אמונה בסוף,
שמחדש בכל יום אבל אין חידוש,
כלומר הוא מחייה ובורא את מה שכבר היה.

פשט:סוג'וק

- סידורים אחרונים. יש את העיקר של כל ששת הימים, ויש את ה"לסגור פינות קטנות", כמו לפני שבת שאתה מסדר דברים קטנים אחרונים. ולכבוד שבת, ז"א פינות שחשובות לעולם לתיקונו וכו'

 

- כעת מאיר לי: לאחר חטא הדעת שהיה בצהרי היום וכבר גורשו מגן עדן וכו, אז כעת כביכול הוצרך לברוא דברים למציאות של החטא שהולכת להיות במשך הזמן , מציאות של דיעבד של דברים שלא היו נצרכים קודם... מה דעתכם?

הרי כל המהלך של מצרים והמדבר הם גילגול של חטאים, וחטא בלעם, וחטא דור המבול (הקשת שאחרי המבול) ואפילו הלוחות שהרי אם לא היתה גלות וחטא היו כולם נביאים וכו. רק השמיר לא מסתדר לי כעת 

זהו אבל למה נזכרו בסידורים האלה רק בסוף?אש לבנה

והפירוש לכאורה קשה, הרי קריעת ים סוף תוכננה ביום שני, סימן שה' כבר ידע שיהיה חטא אדם הראשון כבר אז, ולא 'התחדש' לו משהו בצהרי היום

הפירוש שלי לא חייב לבסתדר עם הרמבם... מותר לחלוק שאין נ"מסוג'וק


זה לא רק רמב"ם זה מדרש מפורש, בראשית רבהאש לבנה

ובשביל לחלוק על מישהו כמו הרמב"ם צריך ביסוס טוב טוב...

ניסים הם פונקציה. הדברים במשנה הזאת הם ממשייםסוג'וק


מה זה פונקציהאש לבנה


יש ים סוף והוא צריך להקרע. אין פה בריאה חדשה... וכן הלאהסוג'וק


גם האדמה רק צריכה לפתוח את פיה...אש לבנה


זה לא רק להפתח. כי יש להם איזה סטטוס שם כמקום באדמהסוג'וק

וגם פי האתון, זו בריאה חדשה שחיה תדע לדבר

אה זו תשובה טובה! ישר כח! עכשיו מובןאש לבנה


רגע אז לכאורה צריך להבין, האיל של אברהם היה סתם איל שנתקע?אש לבנה


יתכן שאיל רגיל יודע לצאת מהסבך וההוא לא ידעסוג'וק
עדיין, אי אפשר להגיד עליו שהוא 'בריאה חדשה'...אש לבנה

וזה קשיא על הפירוש

אם בטבע של איל לצאת מהסבך אז זו בריאה חדשה..סוג'וק


ברש''י כתוב שהאיל הסתבך, והשתחרר, והשטן סיבך אותו שובאש לבנה

באילן אחר, ואז הוא השתחרר והשטן סיבך אותו שוב וכו'....

 

קשה...

נו זו בדיוק התשובה. מציאות מסובכת שנבראה מראשסוג'וק

כולל השטן... זה כח פנימי מסבך. מלשון סטיה

איל עם הפרעה

חשבתי על תירוץ אחר שכן מתישב לי...אש לבנה

האיל בכל מקרה נברא היום... היום יום שישי... יום יצירת הבהמות. זהה פשוט קרה בסוף היום סמוך למקרים האחר שהם נס גמור

חזל אינם מדווחים היסטורית. כוונתם שהכל גנוז בכל יום ולא שהיהסוג'וק

תכנון מראש לעולם של חטא. כאפשרות ולא הכרח

אך בזה אני לא מסכים, כי אז קריעת ים סוףאש לבנה

היתה צריכה להיות מתוכננת בסוף יום שישי

חזל אומרים לנו דברים רוחניים גנוזים לאחר החטא. הם לא אמרוסוג'וק

זאת בששת ימי בראשית, אלא אלפי שנים אחכ. אלו דברים רוחניים ולא היסטוריים. אין לחזל פרוטוקול של מחשבות הבריאה...

היי מור ולבונה
מעוניינת ללמוד את הסוגיה של מכנסים לנשים..
אשמח אם למישהו יש מה לתרום בעניין 🙈

אין ככ 'סוגיה'חידוש

המיינסטרים ההלכתי הוא שזה לא צנוע, (אם כי מכנסיים רחבים עדיפים על סוגים מסויימים של חצאיות..). זה לא תלוי ככ במקורות אלא בסברה.

היתה התכתבות הלכתית על זהultracrepidam

כמדומני בין הרב עובדיה לרב וואזנר

 

לא זוכר אפילו איפה קראתי, אבל יש ספר על הרב עובדיה (של הרב בני לאו?) שאולי שם ראיתי את זה.

אחפש. תודה רבה!מור ולבונה
יש דיון על זה ביחווה דעת לדעתיפלונפון מירוסלב

אם זכרוני אינו מטעני, למסקנה הרב מעלה שמכנסיים (כמובן שלא צמודים) עדיפים על חצאית מעל הברך.

בכול מקרה זה טרפה וזה נבלהפלונטר 1


בוודאי ששניהם פסוליםפלונפון מירוסלב
אבל לא באותה החומרה.
יותר כמו כשר רבנות לעומת בשר חזיר
תזהר עם הדימויים שלך.הָיוֹ הָיָהאחרונה

אל תגיד "שניהם פסולים" ותשווה ל"כשר רבנות".

 

 

ולא, אני לא אוכל רבנות.

מפתיעבינייש פתוח
לא שמעתי שמכנסיים עדיפים על חצאית קצרה *בתנאי שהם לא צמודים*
לי נראה שאפילו מכנסי טייץ עדיפים בהרבה על חצאית קצרה
שו"ת שיח נחום (אבן העזר סימן קט)ארץ השוקולד
של הרב רבינוביץ' זצ"ל שנפטר לאחרונה.










והערות שלי בנושא בקצרהארץ השוקולד
יש שתי דברים כאן לדון בנושא:

1. "לא ילבש":
א.האם מכנסיים הם בהגדרה לבוש גברי כיום?
ב. מי נכלל כמנהג לגיטימי שאם מקובל שם שבנות לובשות שזה כבר לא רק לבוש לגברים?
ג. האם האיסור תלוי במטרת הלבישה?
(מחלוקת אחרונים ביחס לתחפושות בפורים סובב סביב הנקודה הזו, הב"ח החמיר והרמ"א הקל)

2. האם מכנסיים זה צנוע:
א. הנחה מקובלת, צניעות תלויה לא רק במה מכוסה. (יש משהו בכך לכאורה, אבל כמה ומה לגבי מכנסיים שאינם צמודים)
ב. האם צניעות תלויה במנהג המקום? מה נחשב המקום?

כרגע אין לי זמן להרחיב, אולי יהיה לי בהמשך השבוע, אבל
1. העליתי את השאלות כקוים מנחים שתוכלי להרחיב סביבם ולנסות לענות על כך מהמקורות ומהמציאות.
2. בעבר הרחבתי בנושא בפורום לדעתי אם תרצי לחפש.
3. בהזדמנות ניתן להזכיר לי.
רק מוסיףחמדת66

שזכור לי בריש שו"ת בני בנים (הרב הנקין(האבא\נכד)) [סימן ב' כמדומני] הוא דן במהי צניעות.

תודה על התוספתארץ השוקולד
@מור ולבונה אם תצליחי להניח את ידייך על בני בנים, מן הסתם יהיו לו תשובות בנושא
מעריכה.מור ולבונה
בכיף, בהצלחהארץ השוקולד
לענ"ד היוםפלונפון מירוסלב

ברור שמכנסיים המיוחדים לנשים הם לא בגדר לא ילבש. לא זכור לי שראיתי מי שאומר אחרת, מלבד מי שחי בסביבה שזה באמת לא קיים בה.

ב. שלך שאלה מאוד מעניינת. נראה לי שזאת מחלוקת חרדים - לא חרדים (כולל חרדים ספרדים?), בגדול.

אני חושב שאתה צודקארץ השוקולד
כל מה שעם ישראל קיבל על עצמו נהפך לדיןבינייש פתוח
כמו איסור גילוח בספירת העומר שלא הוזכר בשס, או שבע נקיים שהוזכר בגמרא אבל בתור חומרה.
זה עובד הפוך, גזרת חזל שלא פשטה בעם ישראל מתבטלת מדין גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה, כמו איסור על מוסיקה כל השנה (ולא רק בתקופה הספציפית הזאת...) או כיסוי ראש מגיל 12
סליחה על ההקפצה, אעיר רק שנתנתו לך פה הפניות לפוסקיםאבןגבירול

מקלים בעיקר, שברור שגם דעתם דעה חשובה אבל הייתי ממליץ לך לפתוח גם את הדעה המנוגדת ולהתרשם.

לא ברור שזה לא לכתחילה לאף אחד?פלונפון מירוסלב
נראה לי שאישה שלא תשאל על זה, לא תקבל תשובה שממליצה לה ללבוש מכנסיים כאלה בשום מצב.
גם לרב רבינוביץ זה רק ביישובים מאוד מאוד קטנים וספציפיים על המפה. בכל מקום אחד זה יוצא דופן מאוד ולכן גם הוא יאסור.
אני חולק עליך פה, אבל התרשמתי שויכוח פה יהיה קצת חסר טעם...אבןגבירול


במה? שהרב רבינוביץ' יגיד שזה לכתחילה..?פלונפון מירוסלב
הוא גם אומר שזה רק במקום שנוהגים כך. 🤔
אני משתדל מאוד שלא להכנס לעיון, גם ככה קשה לי לא להכנס מדי ללימוד תורה
לא, הרב רבינוביץ תולה את הלכתחילה במנהגארץ השוקולד
ולמה היא רוצה להשתייך.
אין מה להתנצל. תודה על ההערה.מור ולבונה


וראיתי תשובה היום בנושאארץ השוקולד
של הרב חיים דוד הלוי. (שו"ת עשה לך רב כרך ו, אגב זה שו"ת ברובו בנושאים אקטואליים ומומלץ למי שרוצה לראות תשובות בנושאים שונים מארבעת חלקי השלחן ערוך)


מישהו פנה אלי וביקש ממני המלצהבסדר גמור

איזה ספר מומלץ ללמוד/לקרוא כדי לעבוד על מידת הקינאה? לא למדני מידי.

חובת הלבבות?
אורחות צדיקים?

אורחות צדיקים יש שער הקינאה. חובות הלבבות לא.ultracrepidam

באופן כללי, גישה ישירה למידות זה אורחות צדיקים.

 

חובות הלבבות זה יותר בניה של תפיסת עולם, ובסופו של דבר זה גם משפיע, ובהחלט מומלץ.

הספר של הרב יגאל כהןשוביה!


איזה מהם?בסדר גמור

עכשיו כשאני חושב על זה הוא באמת מדבר על הנושא הזה הרבה.. 

"בחסדך בטחתי" נראלישוביה!


ספר בראשיתאריק מהדרום

בדגש על קין והבל, ישמעאל ויצחק, עשיו ויעקב ומכירת יוסף והתשובה של אחיו.

נראה לי כול ספר שמדבר על אמונה יכול להתאיםפלונטר 9


איזו קנאה? לה'? בחבר? בזוגיות?פלונפון מירוסלב
הקנאה שמדובר בה בד"כ בספרי מוסר היא של צרות עין, של אדם לחברו.
נראה לי שקנאה לבן או בת זוג זה יותר שייך לביטחון בה' ואמונה.
לה', לא נתקלתי בספרים שמלמדים על זה.
כמה דפי ויקיפדיהארץ השוקולד
1. דף על לגרנז' מצורף בזה המעשה משם:
"לגראנז' לא למד מתמטיקה באופן מסודר, והדבר ניכר במאמר הראשון שחיבר, בגיל תשע-עשרה שנה, שעסק באנלוגיה בין משפט הבינום לכלל לייבניץ. הוא אף העז ושלח את מאמרו ללאונרד אוילר. זמן קצר לאחר מכן, גילה כי התוצאה אליה הגיע כבר הופיעה בהתכתבות בין לייבניץ ויוהאן ברנולי. חרף התחלה בלתי מרשימה זו, הוא המשיך לעסוק במחקר, וב-1754 מצא פתרון לבעיית ההיקף הקבוע, שהייתה נושא לדיון במשך כחמישים שנה. שוב שלח את עבודתו לאוילר.

אוילר זיהה את הכלליות של השיטה שבה השתמש לגראנז' וכן את עליונותה על שיטתו; ובמחווה נדירה הוא עיכב מאמר שכתב לפני כן כדי שללגראנז' יהיה מספיק זמן להשלים את עבודתו, המהווה בסיס לענף הידוע היום בשם "חשבון וריאציות". את השם לענף החדש במתמטיקה הציע אוילר. צעד זה הציב את לגראנז' בשורה הראשונה של המתמטיקאים בתקופתו."

2. משפט גולדבך אוילר.
איך זה עוזר לקנאה?פלונפון מירוסלב

לימוד ממעשי "צדיקים"?

בדיוק התוכןארץ השוקולד
לאו דווקא מהצד של האם אוילר היה צדיק או לא, בכל זאת, אני לא מבין בחשבונות שמיים.
אבל אפשר ללמוד ממנו על נתינת מקום לאחר, ולהבין שכבוד של אחר לא פוגע בנו. (וגם הסיפור של הרמ"א הוא פחות מרשים מהסיפור על לגרנז' משתי סיבות עיקריות:
א. הרמ"א לא יכל להוציא לפני השלחן ערוך, הוא שינה את מעשיו לאחר מכן.
ב. הרמ"א היה צעיר מהשלחן ערוך, ואוילר היה מבוגר מלגרנז'.
מצב מאוד סביר שהרמ"א היה פועל ככה גם אם הדברים היו כמו אצל אוילר, אבל זה מעשה מרשים ביותר ושנזכה כולנו ללמוד ממנו.)
בסופו של דבר, הוא זכה לכבוד רב למרות שדאג שלאחרים יהיה כבוד.
התגובה הייתה בנימה מבודחת פלונפון מירוסלב

בהחלט סיפור שכיף לשמוע. האמת היא שאנשי מדע "טהורים" (בניגוד להזויים הפופולריים של הדור הזה), מעצם היותם אנשים חכמים, היו די ענוותנים.

לא הכי התחברתי לאובייקטיביות של הסוגריים, לפעמים צריך להיות גם סובייקטיבי

ארץ השוקולד
צודק שלפעמים צריך להיות סובייקטיבי, לא בטוח שכאן זה שייך
לשיטתיפלונפון מירוסלבאחרונה

כשעוסקים בגדולי ישראל צריך להדבק לכללי ההגיגיוגרפיה, מותר וצריך להגזים, כי בד"כ אנחנו לא אוחזים אפילו את אפס קצהו.

קשה לי להאמין שמישהו גוי היה מגיע לקרסולי מורנו הרמ"א בעבודת המידות.

וסביר מאוד להניח שהצדק עימי.

תחנת האטום - הלדור לכסנסאינליאז
שאלה בנוגע לפיטום הקטורת.אוהב א"י והעם 1

כתוב: "ואם חיסר אחת מכל סממניה חייב מיתה" 

בסידור הספרדי ובתהילת השם כתוב: "מלח סדומית רובע" רובע ממה?

התשובה נמצאת בסידור התימני,המרוקאי והאשכנזי.

שם כתוב: מלח סדומית רובע הקב"

זוהי רק דוגמא לשינויי נוסח משמעותיים בתפילה.

שאלתי היא למה לא מתקנים שנויי נוסח כמו בדוגמא כזאת למשל שבמפורש

רואים שחסרה מילת מפתח.

זו לא טעותחידוש

סתם 'רובע' הוא רובע הקב. כמו ש'רביעית' היא רביעית הלוג. בשער הכוונות כתוב בפירוש שלא צריך לומר 'רובע הקב' אלא 'רובע', מהטעם הנ''ל. ומעניין שדווקא הספרדים לא אומרים ככה..

איזה ספרדים?שום וחניכה


כך זכורני מחלק מסידוריהםחידוש


והערה כלליתחידוש

לפני שקובעים על משהו שהוא 'בוודאי טעות'' צריך לחשוב ולבדוק. בכל תחום.

נזהרתי בלשוני. לא השתמשתי במילה טעות. אולי משתמע.....אוהב א"י והעם 1

....אבל בכל מקרה זה רק דוגמא לשינויי נוסח. יש לי מקור שהוא כתב יד בדקתי ומקור זה הכי קרוב לנוסח שנכתב בגמרא.

אני מתפלל בסידור אשכנזיdavid7031

ולא זכור לי שמופיעה שם המילה "קב".

גם אשכנז גם ספרד יש רק "מלח סדומית רובע"מישהו כל שהוא
לא יודע ...אולי נוסח חו"ל שונה....
אני אשכנזי וכתוב רובע הקבאיש פטיש


מעניין אני אעשה מחר השוואה בסידוריםמישהו כל שהוא
צילום מתוך סידור בכתב יד תימניאוהב א"י והעם 1
מעניין לראות שאין לו אותיות סופיותשחר אורן


רק "ף" אין לו.david7031


גם הנו"ן נראית זהה, אבל היא קצת יותר ארוכהשחר אורן


תלוי באיזה מילים. שים לב.הָיוֹ הָיָה

ולכן אני מניח שאף במקומות שדומה לנ' כפופה, אין זה אלא סלסול לנוי.

זה סידור שאני מתפלל יום יוםאוהב א"י והעם 1


לא מוכרח שזה לא אות סופיתפלונפון מירוסלבאחרונה

הכתב של עדות המזרח היה שונה בין סופר לסופר. יתכן שפה הוא רק משך את הרגל התחתונה של הף לצד כדי לא להרוס את השורות הצפופות.

יכול לקרות מהעדפה "עיצובית", או ממצב קשה של הסופר שלא הייתה לו יכולת כלכלית לקנות קלפים או דפים ולכן צמצם כמה שיותר את השורות וכו' (כמובן שהבאתי סתם דוגמאות, לא סיבות ידועות ומפורסמות)

בכל הסידורים הקדומים הייתה אחידות כלשהיפלונפון מירוסלב
סידור הספרדים של היום, הוא לא באמת סידור ספרדי.
הסידור הספרדי האחרון שלא נגעו בו בכלל והוא זמין הוא סידור ונציה רפד. עליו מהרח"ו העלה את הגהות האר"י הקדוש.
אח"כ נגעו חיטטו ושינו.

עם כל זאת, דווקא בפיטום הקטורת הנוסחאות בסידור לא דומות לש"ס כמעט בכלל. וגם בש"ס יש המוני חילופי גירסאות

אגב, מדובר בספרד חסידי? או ספרד של עדות המזרח?
עדות המזרח. אבל תהילת השם דומה לספרד החסידי.אוהב א"י והעם 1


הכוונה לספרד עדות המזרח? או משהו בסגנון ליוורנו?פלונפון מירוסלב

כי עדות המזרח הספרדי הוא די מנותק מנוסח ספרד העתיק.

ניסיתי לצרף את סידור רפ"ד, אבל הוא גדול מדי (256 מגה PDF, 45 מגה DJVU). נסה למצוא אותו בגוגל.

לא יודע אם זה קשור לפה... אבל סתם צריך עזרה:זהב שב"א

בס"ד

 

מישהו מכיר מנחה גדולה באזור גוש שילה?

"ומדינה זו היא מדינתו מדינת ישראל יסוד כיסא ד' בעולם"nk

איך הרב קוק ידע איך יקראו למדינה כי הרי הוא נפטר לפני?🤔

רוח הקודשאריק מהדרום

או ניחוש, אם היו קוראים למדינה "מדינת יהודה" מישהו היה שם לב? זה היה נשאר כמו עוד קטע לירי של הרב קוק אי שם בש"ס הלבן.

אין לי שמץטיפות של אור
אבל שמעתי פעם מהרב שילת, שהשם 'מדינת ישראל' מופיע בקונטרס 'אור לישרים' נגד הציונות. ושהוא מתלבט האם זה השימוש הראשון בביטוי בכתב.

אור לישרים יצא בתר"ס, ושמונה קבצים התחילו להכתב בתרס"ד...
לא בטוח שזה נכתב שם בתור שם המדינה, הכוונה למדינת (עם) ישראלימ''ל


^^^ואיך נאמר בעדינות, יש הרבה עבודה על ההתנהלות של המדינהק"ש
כדי שנראה בגלוי שהיא זאת שעליה הרב דיבר.
הפוך. דווקא הדברים שהרב כותב עליה שם נוגעים למה שהננו רואים.אריאל יוסף

"בירור מרובה להעלות אורו בימי חושך" וכו'.

ימי חושך - שבהם המדינה שמתרקמת לעם ישראלק"ש
אינה כזאת והיא עוסקת בלהיות רק חברת אחריות גדולה. צריך לא להתייאש מהאפשרות הזאת שכך צריכה להיות מדינת ישראל.
(ואולי, תפקידנו לגרום, שהמדינה שהיום לא כזאת, תהיה מה שהיא צריכה להיות).

בניואנסים כאלו או אחרים, שמעתי את זה מכמה וכמה מלמדי תורת הרב לגווניהם.
אדרבה. היסוד לכיסא נותר יסוד כל עוד אין הכיסא שלם.אריאל יוסף

אחרת הוא כבר היה כיסא ד' בפועל כפי שנאמר על שלמה (ד"ה א כט, כג).

אני עדיין איני מבין.הָיוֹ הָיָה

הרי מיניה וביה הרב מדבר על מדינה שכל חפצה ותשוקתה הוא קידוש שמו, והיא יסוד כסאו. לכאורה מדינה שאינה כזו - איננה יסוד כסאו, הלא כן?

הרב עמד על כך באותה פסקה -אריאל יוסף

"שאושר נשגב זה צריך הוא לביאור ארוך כדי להעלות אורו בימי חושך,

אבל לא מפני זה יחדל מלהיות האושר היותר גדול".

 

הרחבתי על כך במקום אחר:

כדאי שאנשים יכירו את הפסקה של הרב זצ"ל שאתה אוהב לצטט - נוער וגיל ההתבגרות

עיי"ש בהמשך השרשור.

הרב התכוון למדינה שאולי תקום ע"י עם ישראלמבשר שלום
ואם עם ישראל יקים מדינה-מסתבר שיקראו לה ישראל.
זה מופיע באורות-זרעונים עמ' קס,הרב מדבר שם על המדינה האידיאלית.
*אורות ישראל. לא זרעונים.אריאל יוסף


להרבות תורה וחכמה, ישבה"ז של הצה"ד.הָיוֹ הָיָה

הזדמנות לשמוע את גדולי התורה, להרבות תורה, אמונה וחכמה, ולנצל את הימים הללו לעליה תורנית.

להרבות תורה! ישבה"ז של הצה"ד! שיעורי גדולי התורה וענקי הרוח! - נוער וגיל ההתבגרות

 

(התנסחות נוג"הית משהו... יסלחו לי כבוד יושבי הפורום המכובד דכאן..העיקר התכל'ס)

 

גם מי שלא נכנס - תפיץ!! תרבה תורה!!

רעיון יפה אבל קצת צורם לי שאין רבנים שמלמדים במעלה אדומיםארץ השוקולד
או בגוש או בישיבות גב ההר.

הלכו על מיינסטרים בלבד.

להרבות תורה זה חשוב ויפה.

אההמ, מוזמן לומר להם את זה.הָיוֹ הָיָה

בנתיים זה מה יש, לא אני ארגנתי. ואכן להרבות תורה זה יפה, אז נפעל בנתיים עם זה.

 

אגב, הרב רימון כן קשור איכשהוא לגוש.

קשור איכשהוא - למד ולימד שם.אדם כל שהוא


צודקים, אם כי עכשיו הוא ראש בית המדרש במכון לבארץ השוקולד
אם אני לא טועה וממילא הוא יותר במיינסטרים.

אבל יש מצב שאתם כולכם צודקים ואני סתם מתלונן
למה?שחר אורן

ראיתי שהרב סבתו מלמד.

א"כ אכן מורגש חוסר מהזרם הזה.

אכן, שכחתי לרשום את שמו, כתבתי מה שזכרתיהָיוֹ הָיָה

וארץ השוקולד הגיב לפי מה שרשמתי.

האמת שהסתכלתי שם גם ואיכשהו פספסתי את זהארץ השוקולד
מה זה ישיבות גב ההר?פלונפון מירוסלב


יישובי גב ההר זה איתמר, יצהר, שבי שומרון, אלון מורהארץ השוקולד
ואולי מגדלים וכד'.

בעיקר התכוונתי לישיבות כגון עוד יוסף חי, ברכת התורה
עוד חידוש מבית הדתיים לאומיים פלונפון מירוסלב


אז עכשיו הם גם מעצבים את הגאוגרפיה? נו.אריאל יוסף


חחח אין לי מושגפלונפון מירוסלב


אני חושב שאת הגאוגרפיה הקב"ה חידש...אריאל יוסףאחרונה


צום לחולה מאומת ללא תסמיניםנחשון מהרחברון

פרסמו את ההנחיות של הרבנים הראשיים. הרב לאו כותב שאסור לו לצום והרב יוסף כותב שחייב.

 

את הרב יוסף אני מבין.

אני לא מבין את הסברא של הרב לאו ומדוע לא הוציאו יחד הנחיות וליבנו יחד את הסוגיא.

 

הנחיות לתשעה באב | אתר ישיבה

הסברא היא שהמחלה עדיין לא ברורה לנו, ומערכת חיסונית חלשה מהוימ''ל

מהווה סיכון.

 

למה לא ליבנו יחד?

אולי כדי להמחיש לנו את משמעות החורבן ש"נעשית התורה כשתי תורות".

כי אשכנזים חששנים יותר אז הם פטורים... שיקול נפשי...סוג'וק


לשתי השאלות התשובה פשוטהק"שאחרונה
א. בהגדרה המקובלת על עולם הרפואה היום בארץ ובעולם (חוץ מפרופ' לס...) מאומת נחשב חולה. ההלכה הפשוטה היא שחולה פטור מתעניות דרבנן. אגב, לא ראיתי לקראת תשעה באב, אבל לפני י"ז בתמוז, פורסם בשם בתי הדין בבני ברק שאפילו מבודד לא יצום. אפשר להבין גם סברא אחרת, אבל אפשר להבין סברא זו.
(אנחנו היינו בבידוד בת"ב וצמנו, ב"ה לכולם שלום).

ב. מאותה סיבה, שפעם שניה תוך ארבע שנים עשו רפורמה בתכנית הבחינות לרבנות. אותם חברי מועצת, אותם יועצים, אותם הכל. הדבר היחיד שהשתנה, זה משחק הכיסאות בין נשיא ביה"ד הגדול, לנשיא המועצת שבעניין הזה יושב על השאלטר...
**קטורת**אמונה רעיה
מישהו יכול להעלות פה סיבות לאמירת פיטום הקטורת/ מעלת הקטורת/ עניינה...
כל דבר שקשור לקטורת ומעלתה/ מעלת אמירתה, תודה!!
הריח מחבר אותנו לנשמהסוג'וק


תודה! מקור?אמונה רעיה
ריח זה כח מאוד נעלה ועבודת הקטורת מחברת אותנו לדרגות הנעלותמושיקו

למעלה

...הָיוֹ הָיָה

כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכו' שנאמר ונשלמה פרים שפתינו.

מעלת אמירתה כי היא עולה כהקטרתה.

ומעלת הקטרתה מבוארת במדרש: "אמר הקדוש ברוך הוא, מכל הקורבנות שאתם מקריבין, אין חביב עלי כקטרת. תדע, שכל הקורבנות כולן לצורכיהן של ישראל. כיצד? החטאת הייתה באה על החטא. והאשם כן. העולה באה על הרהור הלב. השלמים אינן באין אלא לכפרה, שהן באין על מצות עשה. אבל הקטרת, אינה באה לא על החטא ולא על עוון ולא על האשם, אלא על השמחה. הוי, שמן וקטרת ישמח לב. 

חביבה הקטרת לפני הקדוש ברוך הוא. תדע לך, שהרי דוד נתאווה להקטיר קטורת, שנאמר: עולות מחים אעלה לך עם קטרת אלים אעשה בקר וגו'

ראה כמה חביב הקטרת, שעל ידי הקטרת נעצרה המגפה. בשעה שאמר משה לאהרן, קח את המחתה ותן עליה אש מעל המזבח ושים קטרת, ויקח אהרן כאשר דבר משה וירץ אל תוך הקהל והנה החל הנגף בעם"

וידוע סגולתה שהייתה מעשירה וכל מי שהקטיר פ"א לא נתנוהו להקטיר שוב, כדי שיזכו אחרים בסגולתה.

הבאת יפה, מוסיףדוס בדם

בגמרא בברכות בדף מג: כתוב "איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו, הוי אומר זה הריח"
רה"י הסביר שזה בגלל שבחטא הריח לא חטאו בחטא אדם הראשון (לעומת כל החושים שכן "כי נחמד העץ למראה" וכו)
ולכן זה לא מהוה חציצה.

מקום המקדש נקרא המור או הר המורי'ה וכבר אומר השיר של אברהם פריד של למה למה מה נקרא מורי'ה על שם המור הטוב שישנו שם".

הנהפלונפון מירוסלבאחרונה

במהדורה של נהר שלום יש הרבה בהקדמה.

מצורף 20200805030901.pdf

יעקב אבינו וביטחון בפרנסה מאת השםנב"י
שלום לכולם,
אני מתלבטת בעניין שאלה ואשמח אם יש מי שידע להסביר אותה עבורי.

למדתי שאחד היסודות בביטחון בהשם הוא שהשם זן ומפרנס לכל וגם שמזונותיו של אדם קצובים לו מתשרי עד תשרי חוץ מתשר"י.
לכן ההשתדלות במידת הפרנסה נדרשת אבל בגובה הפוך למידת הביטחון, ז"א שככל שהביטחון גבוה אז ההשתדלות הנדרשת היא נמוכה.
לכאורה יש כאן סתירה עם הדרך בה יעקב אבינו נהג אצל לבן חותנו, אני מתכוונת לאחר שהתפצלו בחלוקת הרכוש, יעקב כבר לא שכיר אצל לבן וכל אחד עובד לעצמו. חילקו בינהם את הכבשים אלו החלקים והנקודים. לפי מה שאני למדתי יעקב הכניס למים של השוקת מקלות בסימונים מיוחדים כדי להשפיע על כמות הצאן החדש שנולד כך שיהיה לטובת החלק שלו. ברור לי שיעקב אבינו, בכיר האבות, הוא במדרגת ביטחון עצומה בקב"ה בכלל ובפרט בעניין הפרנסה. אז למה נדרשת ההשתלות הזאת? הפרנסה מאת השם ואצל צדיק בסדר גודל כזה אמורה להיות השתדלות מינימלית ביותר והעניין של שינוי הסימנים על המקלות ותשומת לב לכמות על פניו מתנגשת לי עם הסתפקות בחלק שהשם נתן.

אשמח לשמוע אתכם
ועשית מעקה לגגך (דברים כב, ח).אריק מהדרום

ומה לגבי מצוות מעקה? אם אדם ידוע מראש אם יחיה או ימות, לשם מה מצוות עשה דאורייתא לעשות מעקה לגג?

הרב עדין שטיינזלץ מאושפז במצב קשהאריאל יוסף

אין קשר לקורונה. לקה בדלקת ריאות.

שמו לתפילה: הרב עדין בן רבקה לאה.

 

"מצבו קשה": התפללו לרפואתו של הרב שטיינזלץ - סרוגים

יו"ר האיחוד הלאומי והשר לשעבר אורי אריאל נדבק בקורונהאריאל יוסף

שמו לתפילה: אורי יהודה בן נעמי.

בשורות טובות!

אתפלל לרפואתוארץ השוקולדאחרונה
שיהיה לו רפואה שלמה והחלמה מלאה טובה ומהירה בתוך שאר חולי ישראל
יש מחלוקת איך נכתב ספר התורה הראשון ע"י משה.צע
דעת אחת - מגילות מגילות (כל פעם משה כתב פרשה ולבסוף תפר את הכל לספר תורה אחד).
דעת שנייה - תורה חתומה. בסוף 40 שנה כתב משה את הכל כי הוא זכר בעל פה(רשי במקום) (הדברים עד כה על פי הספר של הרב מישאל רובין).

אבל שאלה אחרת ישלי.
האם בהר סיני ה' כבר לימד את משה את כל המצוות שעתידים להכתב בפרשות שאחרי פרשת יתרו?


(הבהרה. לא נכנסתי פה לשאלה האם ה' לימד את משה מה דין מיקרוגל בשבת וכו .. כבר ראיתי בכמה מקומות שבשפטות לא.. אלאל את הכללים) אלא ששאלתי היא האם נכון שבהר סיני נאמרה לו התורה רק עד פרשת יתרו. או שעוד דברים ? ואם עוד דברים אז האם הכוונה לכללי התורה/יג מידות שהתורה נדרשת.. וכו' .. או שאולי אפילו כל המצוות שטרם נתקלנו בהם ונפגש איתן רק בחומש ויקרא במדבר דברים כבר הם נאמרו למשה בסיני עם פירושם אע"פ שטרם נכתבו כי וכולי עלמא לא כל התורה נכתבה בסיני.. תודה..
האמת שזה נושא שאני מצטרף לרצון להרחבה בודוס בדם

אני שמעתי מישהו שהביר על פי הרמבן שכל התורה כולה שמותיו של הקבה, שהייתה למשה תורה שמסודרת על פי שמות ד' ואז הקבה אמר לו איפה לחתוך למילים

כך כתוב בהקדמת הרמב"ן לפירוש התורהק"שאחרונה
ובגדול - ממולץ מאוד ללמוד את ההקדמה הזאת.
אינני יודע בוודאות כי לא זכור לי שהייתי שםארץ השוקולד
אבל ממה שזכור לי מהגמרא, אם התורה ניתנה מגילות, מגילות אז משה קיבל בהר סיני את המצוות עד סוף ויקרא בערך.
כל השאלות נפשטותשום וחניכה

מדברי הרמב"ן בהקדמה לספר בראשית:

 

"בראשית. משה רבינו כתב הספר הזה עם התורה כולה מפיו של הקדוש ברוך הוא.

והקרוב, שכתב זה בהר סיני כי שם נאמר לו עלה אלי ההרה והיה שם ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם. כי לוחות האבן יכלול הלוחות, והמכתב כלומר עשרת הדברות, והמצוה מספר המצות כולן עשה ולא תעשה. א"כ התורה יכלול הספורים מתחילת בראשית, כי הוא מורה אנשים בדרך בענין האמונה, וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן. וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, כאשר אמר לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם. וזה כדברי האומר תורה מגלה מגלה נתנה.

אבל לדברי האומר תורה חתומה נתנה נכתב הכל בשנת הארבעים, כשנצטוה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם וצוה לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם".

 

העולה מדבריו:

לכו"ע נתנו בסיני הלוחות וכלל המצוות (ויש מח' בגמ' חגיגה ו. האם כללות ופרטות נאמרו בסיני או רק כללות, עיי"ש).

ולגבי הטקסט של התורה: למ"ד תורה מגילה מגילה נתנה, משה כתב שם עד סוף פרשת פקודי פחות או יותר, שזהו הזמן שבו עמד באותה עת. ולמ"ד תורה חתומה ניתנה, הטקסט כולו נכתב בשנת הארבעים. 

תודה לך. חזק וברוך..צע
ויש להעירטיפות של אור

מהרמב"ן בתחילת דברים:

"יוסיף בספר הזה כמה מצות שלא נזכרו כלל... וכבר נאמרו לו כולן בסיני או באוהל מועד בשנה הראשונה".

 

ובויקרא סוף פרק ז:

"על דרך רבותינו כי כל המצות נאמרו למשה בהר סיני כללותיהן ופרטיהן ודקדוקיהן ונשנו מהן באהל מועד... ועל דרך הפשט... צוה במלואים בהר סיני וכן בעולה וחטאת. וצוה במנחה ואשם ובזבחי השלמים במדבר סיני באהל מועד".

 

ובהשגות על ספר המצוות:

"והנה פרשיות רבות בתורה ובהן מצות רבות ולא נאמרו לו למשה בסיני אלא לאהרן נאמרו ולא בסיני, פרשת שתויי יין ופרשת משמרות כהונה ולוייה ומתנות כהונה... ומצות רבות לא נאמרו בסיני אלא בשעת מעשה, כגון דין מקושש ובנות צלפחד".

 

ועוד דברים בפי ואכמ"ל

בגמ' בסוכה דף ב'שחר אורן

מופיע ההסבר של רבה לדין סוכה הגבוהה מעשרים אמה, שכתוב  "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" ומעל עשרים אמה אדם לא רואה שהוא בסוכה, האם ההסבר הוא שרבה מפרש את המילים 'בני ישראל' כמדברות על כל עמ"י לדורות?

 

לכאו' לא.אוא"ר
לא עיינתי בפנים, אבל בפשט הכתוב משמע ש'דורותיכם' ידעו על ידי ישיבה בסוכה כי הקב"ה הושיב את בנ"י היוצאים ממצרים בסוכות במדבר. ובוכה של 20 אמה אדם לא שם לב שהוא בסוכה ולפיכך את זיכרון.
אני מסכים שזה לא פשט הכתובשחר אורן

אבל נראה שככה רבה מבין את הפסוק, זה גם מסביר את הדחיה של הגמ' להסבר שלו-  "ההוא ידיעה לדורות היא".

לא עיינתי, העליתי אפשרות ע"פ מה שציטטת. אז אני לא יודע...אוא"ר
אז קודם צריך ללמודחידוש


הוא לא מפרש כך את הפשטsimple man

אלא דורש כך

ודאי שהפשט לא זו הכונה, אלא הכונה לענני כבוד

כך רש"י מסביר בד"ה למען

 

אה"נ, אבל זה ההסבר בדבריו.שחר אורןאחרונה


לא לשכוח. לשבור את הצום עם משהו קלמושיקו
חומש רשי.
רמבם משניות.

לא משהו כבד .
גמרא עם מפרשים
א"א. מבחן ביום שנינחשון מהרחברון

ישר ב"י ראשונים אחרונים וחזרות אינטנסיביות

כן, אבל החומר קל יחסיתחמדת66אחרונה

חצי חיוך

כמה וכמה שאלותפאטה מורגנה
א. האם מוסדות החינוך "חורב" נכללים בזרם הציוני דתי? הייתי בטוחה שכן, עד שקלטתי שהם על בסיס השקפתו של הרש"ר הירש, שלפי מה שהבנתי לא היה ציוני בכלל.

ב. מי הולך לפי פסקי הרמב"ם? אני יודעת שיש את ה"משנה ברורה" ויש את השו"ע (אשכנזים, ספרדים). האם יש נוספים בסדר גודל הזה? ולמה אנשים נוהגים לפי פסיקתם?

ג. מתי לומדים את הספר "אורות"? בישיבה תיכונית? גם בנות?
זאת טענה שלא תתקבל על "רוב" הבלדיםפלונפון מירוסלב

אבל בוא לא נכנס לעוד דיון מיותר ולא רלוונטי...

מישהו יכול להסביר לי את זה?ניק כמעט בלי ראש

הרב דוד יוסף: לא לובש מסכה? "כמו פצצה" - חדשות כיפה שחורה

איך לאדם שבלי מסכה יש דין רודף? צריך להרוג אדם שבלי מסכה אם הוא לא מסכים לשים מסכה??

לא. אסור להרוג רודף אם אפשר להפסיק את הרדיפהנחשון מהרחברון

שלו בדרך אחרת (אחד מאבריו) תתקשר תשמין משטרה, תדבר תאיים. אסור להרוג

תודהניק כמעט בלי ראש

אבל איך אפשר לדעת שכבר אי אפשר להפסיק את הרדיפה?

זכור לי שיש גרי"ז במכות שמחלק בין אדם אחר לבין הנרדף עצמוק"ש
(הספר לא לפני לחפש עכשיו) שלאחר חובה לדקדק האם יכול להציל באחד מאבריו ולנרדף עצמו אין צורך לדקדק בכך.

(בנידון השרשור, פשוט שאין כאן רודף ישיר כפשוטו, כך שאין מה לדון)
^^^ארץ השוקולדאחרונה
העניין הוא שמי שלא שם מסכה מסכן את הציבור.
ואם קבוצה לא תשים מסכה בוודאות נראה נפטרים בשל כך
היכן בבריאה נוצר כח ההתנגדות שהביא איתו את כח הבחירה.See the pain

בס"ד.

 

ערב טוב ומבורך.

 

היכן בבריאה נוצר כח ההתנגדות שהביא איתו את כח הבחירה.

ז"א, היכן בטבע נוצר כח ההתנגדות (שלנו לרצון ה') אפה זה נברא בטבע ועל ידי  כך נוצרת לנו הבחירה
מתקשר איך שהוא לתורת המהרל.

 

השאלה נשאלת בנושא מטלה שיש לי להגיש.

אודה לעזרתכם הדחופה!!

בתודה מראש.

 

....חידוש

בחירה היתה תמיד, זה חלק מ'צלם אלהים' שנברא בו האדם (משך חכמה בראשית א כו-כז). מה שקראת כוח התנגדות זה תוצאה של האכילה מעץ הדעת, שהכניסה באדם את היצר הרע.

מקפיצה.See the pain

 

השאלה היתה היכן מצאנו את כח ההתנגדות בבריאה? כלומר לפני בריאת האדם.

חטא הארץ (רשי בראשית א, יא). חטא הלבנה.נוגע, לא נוגע
מוסיף-כלי פשוט
מדרש עשרת הדיברות ב',
(ראיתי שמובא גם ברבינו בחיי ועוד)
על המים התחתונים,

"ולמה נקרא שמם בוכים?
שבשעה שחצה הקב״ה את המים חציים נתנם למעלה וחציים נתנם למטה,
אותן שנתן למטה התחילו בוכים ואומרים אוי לנו שלא זכינו להיות קרובים ליוצרינו והיו מעיזות פניהם ורצו לעלות למרום עד שגער בהם הקב״ה וכבשם תחת כפות רגליו,

אז אמרו לפני הקב״ה גלוי וידוע לפניך שבשביל כבודך עשינו,
אמר להם הקב״ה הואיל ובשביל כבודי עשיתם, דעו באמת שלא אתן רשות למים העליונים לומר שירה לפני עד שיקחו מכם רשות,
שנאמר מקולות מים רבים אדירים משברי ים אדיר במרום ה׳ "
מוסיףשום וחניכה

המלאך המזוהה עם היצר הרע.

בסיפור הבריאה?פלונפון מירוסלבאחרונה
זה לא מופיע שם, רק מופיע מה שאחרי. כמדומני שההסבר לזה נעוץ בהבנת המושג תוהו ובוהו, ולא יודע אם זה עניין להרחיב בו כשהמקובלים הגדולים ביותר אורים שזאת סכנה 😅
האם התורה היא דמוקרטיה או דיקטטורה?נב"י
שלום לכם,

במקרה בו יש בית כנסת חדש שמשמש מגוון רחב של זרמים ביהדות (ספרדים, מרוקאים, ברסלב, הרב עובדיה, הבן איש חי ועוד ועוד) התעוררה שאלה על הנהגות בנושאים בהם יש מחלוקת בין הזרמים, כאשר יש רב מסויים עם קבוצה של תלמידים מהציבור (כ30% מהמתפללים) שאומר שהוא דעת התורה ( כי הוא המלומד ביותר ובעל מספר התלמידים הרב ביותר, למרות שהם אינם רוב המתפללים) ועל כולם להתיישר עם הזרם שהוא מייצג ושהתורה היא לא דמוקרטית. בעצם שחייב להיות קו מנחה לבית כנסת ואי אפשר לשנות את ההנהגה פעם כך ופעם כך לפי רצון הציבור.

כאשר ההגיון הפשטני שלי אומר שאי אפשר לכפות על הרוב את רצון המיעוט ככלל ויש לעשות הצבעה דמוקרטית ואחרי "דעת רבים" להחליט. למרות שכבר יצא לי להיות מופתעת בעבר מקביעות ופסיקות ששמעתי, כך שיש לי ספק אם ההגיון שלי נכון.

האם יש איזשהי דעת תורה או דוגמא מהמקורות שאני יכולה להסביר כדי לחזק את הקביעה שלי? או לחילופין אם אתם יכולים להצביע על מקורות שמחזקים את הדעה השנייה. שאני אצליח יותר להבין את הנטען.

חשוב לי לציין שאין אף דעת תורה גבוהה יותר שמקובלת על כל הצדדים לצערי.
בעיקרון כןבן מכיר

מרא דאתרא נבחר לפי החלטת הציבור (או "שבעת טובי העיר" שנבחרים גם הם על ידי הציבור) ולכן מסברא כל מה שבסמכותו של מרא דאתרא נתון לפתחו של הציבור

נראה פשוט:הָיוֹ הָיָה

שאינו יכול לכפות על הציבור.

לא רלוונטי שהוא בעל הקבוצה הגדולה.

כל עוד ורוב הציבור, אפי' בקבוצות שונות, מתנגד לזה.

אדרבא, זה שהם קבוצות שונות רק מוסיף להם כח, תאורטית, על דרך ענייני ספק ספיקא (מטאפורית), ואפי' מעשית - מצד כללי הוראה של "הרב ותלמידו".

בקיצור. לכפות הוא לא יכול כלל.

אך כמובן, האמת והשלום אהבו, וראוי להגיע לפשרה וכו'.

צריך לבחור רב, המקובל על כל המתפלליםק"ש
או לפחות רובם ולעשות לפי הכרעתו.
למאי הנפק"מ?מושיקו
בגדול הרב הוא האחראי על עניני הבית כנסת. וזה לא סותר שאפשר למצוא קו שמתאים לכולם(למשל שהנוסח לפי החזן).

כל השאלה היא מי הרבבן מכיר


יש תשובה מעניינת בשות אבקת רוכל של הב"ינחשון מהרחברון

על ציבור קטן שהצטפו אליהם הרבה אנשים עד שהפכו למיעוט. המסקנה - כל עוד האנשים האחרים לא הגיעו יחד אלא לאט לאט הגרעין הראשוני הוא המחייב.

לך לרב שמקובל עליו, שהוא מספיק ירא שמיםפלונפון מירוסלבאחרונה
ושהוא יעשה לכם סדר בע"ה.
לצערנו הנסיון מראה שאפילו במחלוקות קטנות בהרבה זה מסתיים בהשתלטות של אחד הצדדים.
במסכת סוטה פרק ח' משנה א'שחר אורן

כתוב כך- 

"כי ה' אלהיכם ההולך עמכם, הן באין בנצחונו של בשר ודם, ואתם באים בנצחונו של מקום.

פלשתים באו בנצחונו של גלית, מה היה סופו, לסוף נפל בחרב ונפלו עמו.

בני עמון באו בנצחונו של שובך, מה היה סופו, לסוף נפל בחרב ונפלו עמו.

ואתם אי אתם כן.

כי ה' אלהיכם ההולך עמכם להלחם לכם וגו', זה מחנה הארון."

 

 

מה עם נפילת הארון ביד פלישתים?

מה השאלה?ק"ש
ד' לא הלך עם הכהנים בוזי שמו. הארון אינו קמיע חיצוני. אם חוטאים ומנצלים את המעמד של הכהנים לטובת עצמם, הארון לא עוזר. בעצם, נפילת הארון בשבי היא מראה את ה'קמח טחון', ישראל באותו דור לא ראויים לארון.

אם באים בשם ד' ובטוחים בו, אז ד' מתהלך בקרבנו ע"י הארון.

(ובלי להכנס לשיטת רש"י, שמרוב להיטות לארון כ'קמיע', הם טעו ולקחו את ארון הברית שצריך להשאר במשכן ולא את הארון עם שברי הלוחות.)
אבל המשנה כותבת מחנה הארוןשחר אורן

לא מחנה ה' וגם אם תטען שזו הכוונה, כדאי היה להתנסח באופן שונה לאור הסיפור.

לכאורה:הָיוֹ הָיָהאחרונה

אדרבא, זה מה שהמשנה באה ללמד אותנו, ש"מחנה הארון" תמיד מנצח! אבל - לא כל מי שהולך עם הארון הוא נהיה "מחנה הארון"... ודו"ק..

אולי קצת "ווארט".. לא יודע...

 

בכל מקרה סיום הדברים של @ק"ש לגבי שני הארונות - ודאי מיישבים בכל מקרה.

לא צמה בתשעה באב מסיבות רפואית. איך להרגיש את האבלות?שמעתי
המלצות?
ללכת לבית הכנסת אולינוגע, לא נוגע
לקרוא את הקינות. ירמיהו. איוב (את הפרקים שאיוב מדבר).
לישון בלי כרית אם זה אפשרי.
באבלות אמתית לא צמים בכללסוג'וק
עבר עריכה על ידי סוג'וק בתאריך ב' באב תש"פ 16:58

ומציע לקבוע מראש זמני אכילה ולא לאכול "כשבא" 

דבר נוסף - לעשות תענית דיבור!

דבר נוסף יש "תענית ראב"ד" שהיא לדחות תאוות אכילה 

תענית הראב"ד היא להפסיק או לדחות אכילה שאנו מתאווים לה ובכך אנו שוברים את כוח התאווה שלנו וזה נחשב כתענית. עיקר מטרת התענית אינה להכאיב לגוף אלא לעדן את הנפש הבהמית המושכת לתאווה, על כן יש בהתאפקות זו משום תענית.

 

להסתפק בלחם ומים, או שאר מה שאת באמת צריכהק"ש
לא ממתקים בכלל, לא שתיה ממותקת וכד'.
(כמובן, איני יודע מה הן הסיבות הרפואיות. אם רפואית את צריכה סוכר וכד' - אז ברור שמותר ומצווה)

בנוסף ללמוד ירמיהו, איכה, אגדות החורבן (בספר האגדה, יש את האגדתות מהגמ' מתורגמות לעברית)
לקרוא דברים שמזכירים את האבלותארץ השוקולד
כגון את החוברת של "המרד הגדול, מצעד האיוולת או סוד הקיום", "מלחמות היהודים", ספרי שואה, סיפורים על מסעות הצלב, האינקוויזיציה, מדרש איכה רבה ודברים שימחישו את החורבן.

לנסות להבין את היחס בין דיני האבילות להגבלות הקורונה ולחשוב על זה.

ובכלל, כפי שסוג'וק ציין יפה, אבילות לא קשורה למניעת מאכל.
לא יודע אם אני מסכים עם המשך דבריו, אבל הכותרת היא אכן נכונה לגמרי.

מצטרף לכל האמור, ומוסיף:הָיוֹ הָיָהאחרונה

ניתן לשבת ולהתבונן, לא רק לקרוא את הקינות, אלא להתבונן, להרהר, מה היה ומה חסרנו, וכו'.

זה יכול להביא לאבלות הרבה יותר עמוקה ממה שמביא הצום.