כתוב, שבשעת החורבן, היו גם צדיקים שם. אבל הם גם גלו עם כולם. למה הם גלו? חז"ל אמרו, צדיקים שבהם למה נענשו? מפני שהיה בידם למחות ולא מיחו. הנביא כותב, שבמראה הנבואה על שעת החורבן, "ויקרא אל האיש לבוש הבדים אשר קסת הסופר במותניו. ויאמר ה' אליו עבור בתוך העיר בתוך ירושלים והתוית תו על מצוות האנשים הנאנחים והנאנקים על כל התועבות הנעשות בתוכה. ולאלה אמר באוזניי עברו בעיר אחריו והכו... ועל כל איש אשר עליו התו אל תיגשו...ויאמר אליהם טמאו את הבית ומלאו את החצרות חללים צאו ויצאו והיכו בעיר ויהי כהכותם ונאשאר אני ואפלה על פני וכו'". לכאורה - האם האנשים האלו שמופיעים פה - האם הם נענשו או לא? הרי הם גלו יחד עם כולם. אבל מצד שני כתוב "הנאנחים והנאנקים על כל התועבות הנעשות בתוכה". הם הצטערו מאוד על כל החטאים. אם כן,למה הם נענשו? הרי "שהיה בידם למחות ולא מיחו" זה רלוונטי למי שלא השתדל. ומשמע כאן, שהאיכפתיות שלהם הייתה מושלמת? אלא, שיש אנשים שחושבים, מה זה "שהיה בידם למחות ולא מיחו" - שהם לא כעסו, לא "התעצבנו" מספיק על החוטאים. לא עשו מאמצים למנוע את החטא. אבל הקדוש ברוך הוא אינו צריך את זה "לא אקח מביתך פר ממכלאותיך עתודים". הקדוש ברוך הוא לא "צריך" את ה"השקעה" שאנחנו ניתן. הוא צריך את המטרה של ההשקעה. שאנחנו נדע, לשם מה אנחנו משקיעים להשתדל במצוות ובדרכי ה'. אלו שהיו שם - נאנחו ונאנקו על כל התועבות - ולא על צער השכינה שלא תגלה. ובאותה נבואה - מסופר - איך השכינה גלתה והלכה עם הגולים. גם אלו שהיה להם את התו, היו ראויים לשכינה. אבל השכינה - לא תישאר שם, בשביל מה שאין עמודיהן ותושייתן של ישראל. השאלה היא, האם היה בידם למחות, להראות דרך ה' - ועל זה לא מיחו.
ולמה לא מיחו? אמרו חז"ל
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מאי דכתיב (ישעיהו סג) 'כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך'? לעתיד לבא יאמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם: בניך חטאו לי. אמר לפניו: רבונו של עולם, ימחו על קדושת שמך". אין מה לעשות. "אמר: אימר ליה ליעקב, דהוה ליה צער גידול בנים, אפשר דבעי רחמי עלייהו". הקדוש ברוך הוא לא מקבל את התשובה ופונה ליעקב. "אמר ליה: בניך חטאו. אמר לפניו: רבונו של עולם ימחו על קדושת שמך. אמר: לא בסבי טעמא ולא בדרדקי עצה". לסבא (אברהם) כבר אין רגשות, והנער (יעקב) צעיר מדי. "אמר לו ליצחק: בניך חטאו לי. אמר לפניו: רבונו של עולם, בני ולא בניך! בשעה שהקדימו לפניך נעשה לנשמע קראת להם (שמות ד) 'בני בכורי', עכשיו 'בני' ולא בניך?! ועוד, כמה חטאו כמה שנותיו של אדם - שבעים שנה. דל עשרין דלא ענשת עלייהו (פחות עשרים שנה הראשונות., שאדם לא נענש עליהם) - פשו להו חמשין. דל עשרין וחמשה דלילותא (עשרים וחמש שנה ישנים) - פשו להו עשרין וחמשה. דל תרתי סרי ופלגא דצלויי ומיכל ודבית הכסא (שתים-עשרה שנה וחצי של תפילה ואכילה ובית הכיסא) - פשו להו תרתי סרי ופלגא (נשארו בסך-הכל שתים-עשרה שנה וחצי). אם אתה סובל את כולם - מוטב, ואם לאו - פלגא עלי ופלגא עליך. ואם תמצא לומר כולם עלי - הא קריבית נפשי קמך. פתחו (ישראל) ואמרו 'כי אתה אבינו'. אמר להם יצחק: עד שאתם מקלסין לי קלסו להקדוש ברוך הוא, ומחוי להו יצחק הקדוש ברוך הוא בעינייהו [הראה באצבעו כלפי מעלה]. מיד נשאו עיניהם למרום ואומרים (ישעיהו סג) 'אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך'"