בעבר נתקלתי ברעיון הזה של הרב אברהם ריבלין, וכבר תקופה רציתי לשתף אותו כאן. הרעיון על פרשת וארא בקשר למשה ואהרן, אך לדעתי ניתן ללמוד ממנו שיעור חשוב גם בזוגיות. נאים הדברים וניכרים דברי אמת.. אנסה להקיף את רעיון בקצרה ובתמציתיות.
משה, גדול הנביאים והענו מכל האדם, מסרב לבצע את שליחותו של הקב"ה להוציא את בני ישראל ממצרים. משה בטענתו טוען קל וחומר: אם "בני ישראל לא שמעו אלי, ואיך ישמעני פרעה ואני ערל שפתים". טענה הגיונית. אלא שהקל וחומר פשוט לא נכון! רק מס' פסוקים קודם לכן, אומרת התורה שהסיבה שבני ישראל לא שמעו אל משה מ"מקוצר רוח ומעבודה קשה". א"כ מדוע טוען משה שהגמגום יפריע לו לבצע את השליחות?!
מסביר הרב ריבלין, שאומנם בהחלט יתכן שבני ישראל לא שמעו למשה מקוצר רוח, אך מבחינתו (לגודל ענוותנותו), הוא תלה את הכישלון בעצמו - בגלל שהוא מגמגם. לשיטתו הסיבה האמיתית שהם לא שמעו אליו היתה בגללו. משה לא מחפש אשמים, הוא מבין שגם לו יש חלק בכישלון השליחות.
הלאה. התורה בהמשך הפרשה מביאה את ייחוסם של משה ואהרן ובסופו כותבת: "הוא אהרן ומשה אשר אמר ה' להם הוציאו את בני ישראל מארץ מצרים על צבאותם. הם המדברים אל פרעה מלך מצרים להוציא את בני ישראל ממצרים הוא משה ואהרן". רש"י מצביע על השינוי בין הפסוקים בקשר להקדמת משה לאהרן, ולהיפך. רש"י מסביר שהסיבה לכך היא "לומר ששקולין כאחד". כלומר, שניהם תרמו והיו שותפים להצלחה בהוצאת בני ישראל מארץ מצרים.
שקולים.. סבבה. אבל למה הפסוק שמדבר על מי שאמר לו ה' להוציא את בני ישראל מקדים את אהרן למשה, והפסוק שמדבר על מי שמדבר אל פרעה מקדים את משה לאהרן? ההיפך הוא הנכון – משה נשלח על ידי ה', ואהרן דיבר אל פרעה!
מסביר הרב ריבלין שזו היא שותפות אמיתית. בשותפות אמיתית האדם תולה את הצלחותיו גם בשותף, ומנגד את הכישלונות תולה עצמו. בודאי שאין האדם אשם בכל הכישלונות! כמו שבודאי תרם גם הוא להצלחה.. זוהי האמת! אך מבט כזה לא יוכל לתרום לשותפות ולא יביא את הפירות שמייחלים להם. אם כל אחד יחפש את הכישלונות בעצמו ויתאמץ לתקן אותם, ויחד עם זאת יצליח לראות את תרומתו של חברו; בודאי תצא השותפות כולה מוצלחת ומתוקנת.
אנחנו לא נאיבים או מזוכיסטים, אלא אנחנו בוחרים להסתכל על הצד שיוכל לאפשר לשותפות להאיר באור הכי יפה שהיא יכולה להאיר! ובלשונו: "כאשר האחד בודק את מומו עצמו, מבלי להאשים את חברו נאלץ החבר לחפש גם הוא את הנגעים בו עצמו, וכן יכולים שניהם לתקן את הטעויות ולהצליח בהמשך הדרך".
כמובן שהרעיון המקסים הזה "יעבוד" רק אם שני הצדדים יחד יפעלו לאורו. שותפות לא תוכל להצליח אם רק צד אחד יכיר בכשלונות עצמו ובתרומתו של חברו. מצב כזה לא יביא את ההצלחה הרצויה. שותפות טובה ואמיתית היא עבודה זוגית ומקבילה.
שבת שלום!