זוכרים את הפשקוויל שכתבתי בי"ט כסלו ואפחד לא הבין על מה אני מחרבש ת'שכל ? אז בגלל שיש לי זמן, כתבתי פירוש על הפשקוויל (הפירוש מודגש). שאלות בסוף.
"יין ישמח לבב אנוש"
מודיעים אנחנו ביום דשרי (=שהתירו) דאלטע רבה כ"ק האדמו"ר הזקן ר' שלמה זלמן ממלאדי ע"ה זצ"ללללללההה (את "האדמו"ר הזקן" ר' שניאור זלמן ממלאדי) דשרי (שהתירוהו) מצוררי רוסיה (בלע"ז: רש"ע[= סוג של שנינות. תגידו "רוסיה" באנגלית. עכשיו תגידו את זה עם דגש על השי"ן= רשע. שנון, לא?]) ימ"ש כלא וידוע לכל עוונם שגדול מנשוא וכל אינשי דק"ק א"י (אנשי קהילת קודש בא"י) ישמחו וירקדו ויעשו יום משתה ושמחה. וידוע לכל שהיה זה חמישים ושלושה ימי אסירא (חמישים ושלושה ימים שהיה בכלא הרוסי) (כנגד 53 פרקי תניא) כמו שנאמר בליל הסדר "חמישים ושלושה ימי איסרא, ארבעה עשר כוכביא".
ההוא גברא (היה אדם) [ליטי ר"ל (ליטי- עוד שנינות. ליטאי זה ליטאי. פחות א'= ליטי= קללה/קילל/מקולל בארמית. ר"ל- רחמנא ליצלן)] דשטינקרא (שהלשין) ברבה בזימנא דמחלוקתא בין אנשי חסידא לליטי (בזמן שהייתה המחלוקת בין החסידים לליטאים) (וידוע לכל שאידי ואידי [=אלו אלו] דברי אלוקים חיים).
ואין פוצה פה ומצפצף! (משפט שנכתב בכל פשקוויל שמכבבד את עצמו.)
הווה אומר ש17 חגים ו5 צומות אינם מספיקים והכי (=וכך) נוסד 'חג הגאולה'. הידוע בפי חסידי חב"ד ועושים בו שמחה ומשקה ומשקה ומשקה ומשקה ושירין ודברי הילולין לאדמו"ר שליט"א/ז"ל (מחק את המיותר).
ועוד בילה אלטע רבה אצל ליטי אחד במשך 3 שעות ואמר הרש"ז ד3 שעות אלו היו יותר קשין מכל חמישים ושלושה ימי המשתה אצל הרוסיים ימ"ש. איפכי יום זה לאסרו חג דקהילת חב"ד. (= יום אחרי שחרורו של הרבי הוא נשאר אצל ליטאי אחד במשך שלוש שעות. הרבי העיד שהשעות הללו היו קשות יותר מכל 53 הימים בכלא).
ועוד הפכו יום זה לראש השנה כמו שנאמר: "הפוך בה והפוך בה". ואין דחסידים כלל ענין זמן. כנ"ל לגבי שעות תפילה ומצינו דחסידי חב"ד ק"ק יפו לומדין תניא עד 10:00 ורק אז מתפללין כדי שח"ו לא יהיה יקדים בטעות סז"ת. (=בגדול, החסידים הקדמונים לא שמו כל-כך על מושגי זמן. דרך אגב ציינתי שאצל חסידי חב"ד ביפו [אחלה מקום יש לחבר'ה האלה!!, עם מזגן...זוכרים? שמחת תורה?] הם לומדים סדר של תניא עד 10 ורק אח"כ מתפללים... אבל יש מצב שזה קצת יותר מוקדם...כמעט חצי שנה מאז, בכל זאת...)