מישהו מכיר את הגרעין שירות לאומי בקצרין?כיף גדול
שלום, האם משהו מכיר כאן את ישיבות: תורה ומדע וחורבבת חוה
ויודע לעמוד על ההבדלים בניהם.
רמה תורנית
סגנון התלמידים בישיבה
רמה לימודית
עומס
חיי חברה
מה הולך כאן?צאצא
נראה שהכל כאן יבש ממש.
אכןסוורוס סנייפ
מה אתה אומרריק סאנצ'ז
יכאלקנה מרקו
עי
יבש.. פרגנת, מדבר סהרה יותר לח לעומת כאןבעז"ה נשוב לעזהאחרונה
אבל וואלה התגעגעתי
משועמםדודי111
גיוס חרדיםהרשפון הנודד
תענו דוגרי ואל תגידו רק מה שהכניסו לכם לראש אתם באמת חושבים שצריך לגייס חרדים?
ואם כן אז גיוס רגיל או אולי סוג של הסדר מרכז?
ואתם באמת חושבים שחסר חיילים והצבא לא סתם מנסה לדחוף אג'נדות לצבא..?
מוזמנים לענות דוגרי מה אתם חושבים
כל עניין גיוס חרדים הוא פוליטידתי בארון
הצבא לא רוצה אותם..הוא לא רוצה הדתה
גורם מקצועי: לצבא כלל לא משתלם לגייס חרדיםshaulreznik
המקסימום שהוא יכול לעשות, זה לגייס את הנושרים
N12 - כמה המדינה מוכנה לשלם כדי לשכנע צעירים חרדים להישאר...
מה מעניין אותך מה המדינה רוצה?א.ש4
מה אתה רוצה? זו רטוריקה חרדית קלאסית. "הם לא רוצים אותנו", "מישהו באחים לנשק אמר שחטיבה חרדית הם..."
עזבו, אתם כבר גדולים וחזקים ולא צריכים להאשים אחרים.
אתה לא רוצה לזכות בקיום מצוות? אתה לא רוצה לזכות לקיים דברי הרמב"ם על מלחמת מצווה?
אתה רוצה להיות חסיד שוטה שלא קופץ אחרי אשה לנהר כדי להציל אותה?
תסובב את הסוויץ'.
יש מצוי ויש רצויshaulreznikאחרונה
אם במדינה X יש גיוס חובה, אז החובה היא לגייס את כולם. מצד שני, אם במשך עשרות שנים גדל וטפח מגזר שלא מרגיש חלק מהציבוריות הישראלית (כמו שהחרדים בארה"ב לא בדיוק מזדהים עם ההווי האמריקאי) וגם יש לו נורמות דתיות נוקשות, טכנית אי אפשר לגייס אותו בכפייה. מקרה הבוחן האולטימטיבי הוא סוגיית אי-גיוסם של בני הכת הנוצרית "עדי ה'").
שוב, צריך לגייס את כל מי שחייב בגיוס, אבל במדינה ליברלית אי אפשר להכריח לשרת את מי שלא רוצה לשרת. ישראל היא לא רוסיה שבה עוצרים אנשים ברחוב, מעלים לניידת, מביאים ללשכת גיוס, נותנים כמה מכות ואז שולחים למות בשדות אוקראינה. אם וכאשר המשטרה הצבאית תתחיל לצוד עריקים מקרב המגזר החרדי, הם ילכו לכלא, יזכו למלוא הגיבוי והתמיכה מצד הקהילות שלהם וישתחררו כעבור מספר חודשים עם פרופיל 21. מי שגדל על סיפורי מסירות נפש, גזירת הקנטוניסטים וכיו"ב, לא יהסס ליישם את מה שלמד.
אי לכך, הצבא מוזמן לשכוח מהגרעין הקשה של המגזר החרדי ובמקום זאת להתרכז בשבבניקים, בוגרי הזרם הממלכתי-חרדי וכד', כלומר בכאלה שאינם חרדים קלאסיים. לגבי השאר, שום סנקציות ושום הטפות מוסר חברתיות ודתיות לא יעזרו, בגלל דפוסי המחשבה שהתקבעו שנים על גבי שנים.
תשובה מפורטת מפי גורם שמעורה בפרטים הקטניםshaulreznik
ישיבת שעלביםשטנץ
מישהו מכיר את הישיבה התיכונית
מה הרמה שם במקצועות קודש?
איך הרמים שם?
כמה יש בחדר?
השאלותסוורוס סנייפ
עבר עריכה על ידי סוורוס סנייפ בתאריך כ"ז בתשרי תשפ"ה 0:27
משאלות בסגנון רמה לימודית ורמים לכמה יש בחדר.. קצת הצחיק אותי..
אני הייתי ממליץ לבדוק כמה יש בישיבה הזאת גיבוש, בין השכבות, חמישית שמינית ובתוך השכבה. לפעמים זה מה שהופך ישיבה למצוינת.
לא מכיר את הישיבה אז פחות יכול לעזור..
ותכלס כשבודקים מבינים הכי טוב. כדאי לשאול את מי שלומד שם
יש שם איזה שתי ישיבות תיכוניות באותו מקוםבאלין
אחלה ישיבההרשפון הנודדאחרונה
אני לא מכיר מניסיון אבל יש לי שם חברים ובאופן כללי אחלה ישיבה
הפנימיות לדעתי משהו כמו ארבע חמש בחדר
הרמה במקצועות קודש סבבה אבל לא מוגזם
ונראלי אחלה רמים אבל לא סגור על זה
ובהצלחה אח שלי
פורום סגור למתמודדים נפשיתפורום סגור
שברירי ברירי וכ'ו זה במסכת עבודה זרה לא?הננח הנודד
עבודה זרה יב בגבר יהודיאחרונה
דף ניקים
מבולבלת מאדדדד
איך אחות אמורה להראות אהבה לאחים קטנים (בנים)?חסרת טאקט
אז זהו, גדלנו אני 18 והם כבר 15 ו13..
עד עכשיו היה המון מגע, המון קוצ'י מוצ'י, חיבוקים נשיקות וכו'. (לרוב אני היוזמת והם די זרמו ולפעמים בצחוקים גם יזמו) (יודעת על דברי הרמב"ם שזה מנהג שוטים אבל בכל זאת)
פתאום בזמן האחרון נתתי חיבוק לחמשוש והרגשתי שזה כבר לא מתאים וגם בכללי כבר פחות זורם..
(לעומת זאת בן ה13 מאוד אוהב מגע, ברור שהוא כבר מתבגר ומתחיל וואסח אבל בסוף כיף לו שאני שאני יושבת איתו במיטה, חיבוקים וכו'..)
מה עושים?
בנוסף לכך שמתחילים גיל ההתבגרות וכבר מתחילות תקופות של יותר כאסחים ועצבים, ובכללי רגעים של ריחוק-
חשוב לי מאוד שירגישו וידעו שאני אוהבת אותם..
גברים- מה גורם לכם להרגיש אהובים?
נשים- איך אתן פונות לגברברים שלכן בבית בצורה טובה?
ובכללי עצות? יודעת שאוכל זה טוב, הבעיה שאחד סוכרתי ובכללי יש לו רף גבוה לברנש הזה(:
התלבטתי היכן לשרשר את זה, אז אל תגידו לי שיבש פה כמו במדבר אטקמה (בדקתי באינטרנט, זה המקום הכי יבש בעולם..) כי אני רוצה תגובות.
טוב. (!)
גם אנשים שלא שייכים לפורום אשמח שתחכימו אותי..
בשמחהיהושפט כהן
עובד מצויין
נ נח נחמ נחמן רבי נחמן מאומן!!!!!הננח הנודד
אמןדודס
שד שברירי ברירי רירי ירי רי יכְּקֶדֶם
אומן אומן ראש השנהההתמיד בשמחההה:)אחרונה
למישהו יש קישור לסרט לשחרר את ווילי?שיר23
שלום מישהו יכול למצוא לי קישור לקארטה קיד 1984יצחק גבאי1
את כל הסרטים שיצאו בבקשה אני מחפש ולא מוצאא😫😭יצחק גבאי1
מה קורה אפשר תיקיה עם מלא סרטים לנועריצחק גבאי1
מישהו בבית אלדודי111
איפה אלוקים היה בשמחת תורה?שמיניסט באמ"ש
..באלין
אני לא חושב שזה המקום לשאלות באמונהמתנחל בראבק
אתה תקבל כאן תשובות מאנשים ברמה שלך עם אותה שאלה כמו שלך.
יש לך ר"מ, תשאל אותו. אם זה לא מספק אותך אתה מוזמן לפנות לאנשים בישיבה הגבוהה, לרב דני אפילו לרב אליקים.
אני יודע מה התשובה, אני רוצה לשמוע תשובות של אחריםשמיניסט באמ"ש
לא ידעתי שחיים בינינו נביאיםפשוט אני..
הרמב"ם כבר כתב תשובה לזהשמיניסט באמ"ש
גם האמרי אמתפשוט אני..
על טיעון חזק לא מביאים טיעון פחות חזקשמיניסט באמ"ש
לא כתבת טיעון כללפשוט אני..
טיעון זה לכתוב מה הטענה, לא לכתוב שיש טענה.
אתה מחזק את דברי הרמב"ם מדברי ה'אמרי אמת'שמיניסט באמ"ש
לא חיזקתי כלום, לא אמרתי מה הטיעון של האמרי אמתפשוט אני..
מה השאלה?הסטורי
איך רואים את ה' בשמחת תורה?שמיניסט באמ"ש
רוקדים עם התורה שהוא נתן לנו, מה צריך יותר מזההסטורי
(מפסיק לעשות את עצמי לא מבין)
אם אתה מתכווין לשאול איך הוא נתן לאויב לפגוע בנו ככה, זו שאלה אחרת. היו על זה כמה וכמה שרשורים בפורום (אולי יותר בצמ"ע)
עריכה: משום מה בזמן האחרון מתחת לרשימת הפורומים בטלפון, מופיעים שרשורים מכל מיני פורומים. לא שמתי לב שאני בנוג"ה, לא נוהג להידחף כאן. סליחה
למה בדיוק אתה מצפה?חושבת בקופסא
לזמן ומקום מדויק, או לתשובה לשאלת הרע בעולם? כי על הנושא הזה נכתב המון לאורך הדורות.
ואם מעניין אותך באמת להתחיל להיכנס לנושא הזה, כדאי שתבוא בגישה קצת יותר פתוחה לשמוע, ולא כאילו עכשיו המצאת איזו קושייה מטורפת שאף אחד לפניך לא חשב עליה.
איפה הוא היה במבול? ואיפה כשקין רצח את הבל?אני77
..125690
כנראה שאכפת לו פחות ממה שאתה חושבריק סאנצ'ז
אולי אנחנו כלום בעיניו. סתם בני אדם.
ואולי פשוט לא אכפת לו.
קצת קשה לדעת, הוא לא ממש מסביר את עצמו
אולי ואולי ואולי..אני:))))
ממ למדתי 😏ריק סאנצ'ז
אם כי בהחלט לא מספיק.
אבל זו דעתי כרגע ושאלוהים יסלח לי
..125690
שוב, זה שהוא נותן לנו לבחור לא אומר שלא אכפת לו מאיתנו, אם הקב"ה היה עוצר דברים רעים הוא היה עוצר איתם גם את היכולת שלנו לבחור.
הקב"ה הסביר את עצמו, זה לא עבד. אתה יכול לראות את ההסברים בתנ"ך.
אממ לא יודע מה איתךריק סאנצ'ז
אבל כשאני מתלבט בין בחירה חופשית של חמאסניקים לבין רצח אונס והתעללות, אני אוותר על הבחירה החופשית, במטותא.
רוצה לומר לי שלא ראית את אלוקים בשמחת תורה?הפילוסופית
סיפורי ניסים וגבורה מטורפים אתה יודע באיזה מצב היינו היום אם אלוקים לא היה נמצא? אתה יודע מה היו התוכניות של הערבים? הם תכננו לכבוש חצי מדינה.. בשביל לשאול שאלה כזאת צריך לעצום עיניים ופשוט להיות מנותקים מהמציאות
תראיריק סאנצ'ז
מה שהיה בשמחת תורה הוא אסון. שום דבר שם לא היה נס. קרו מקרים יוצאי דפן, אבל המזל הפעם לא שיחק לטובתנו.
אם נשים במאזניים את הדברים יוצאי הדופן והמוזרים שפעלו לטובתנו, ומהצד השני את ה'ניסים' שהיו להם, המאזניים יפלו לצד שלהם.
אז אם כל הכבוד וכל הכבוד זה כמו לדחוף מישהו לאש, לתת להתגלגל כמה דקות ואז להציל לו את החיים כשבקושי נשאר ממנו משהו. תודה באמת.
לא זאת המטרה של נסאחו
אף־אחד לא רוצה ניסים. אם אני נוסע ברכב, מאבד שליטה, יורד מהשוליים, מתגלגל 10 פעמים, ואיכשהו יוצא מזה בלי שריטה, אמנם זה נס, אבל זה לא משהו שהייתי רוצה מלכתחילה...
המשמעות של נס היא מאורע בלתי־רגיל שבא ללמד אותנו משהו. הרב יוסף בן פורת מדבר על זה בכמה הזדמנויות, למשל בסרטון "מהו נס?" אבל יש גם שיעורים יותר רחבים
הרעיון שהבחירה החופשית להרע תהיה ביד האדם, הייתה גם היא בחירה (או בקשה) שלנו, בחטא אדם הראשון.
ייתכן שהמשמעות הסמנטית שונהריק סאנצ'ז
הנקודה שלי היתה. בשמחת תורה הכל הלך לרעתנו, העובדה שהיו שם גם מקרים יוצאי דופן לטובתנו לא מראה את טוב ליבו של אלוקים או מצליחה להסביר למה הוא לא עשה כלום. השאלה איפה הוא היה בשמחת תורה נשארת בעינה.
נ.ב. גם בהקשר של נסים כאלה ואחרים הנקודה נכונה, מקרים יוצאי דופן קורים, כדי שזה יחשב נס צריך שההתפלגות לא תהיה זהה אלא יהיו מספר מקרים גבוה לטובת צד מסוים.
השאלה, אם לדייקאחו
היא היכן נמצאה מידת טובו של הקב"ה. אבל אנחנו יודעים שמידת הרחמים היא לא המידה היחידה בה הקב"ה מנהיג את העולם אלא יש גם דין ופורענות כו' (שאמנם עם הסתכלות של מספיק עומק אפשר למצוא בה גם ניצוצות של רחמים אבל זה לא הנושא כרגע). לא יודע מהיכן ההנחה שהקב"ה חייב להציל את כולם כל הזמן ואסור בשום אופן להעניש גם על החטאים החמורים ביותר.
איכה רבה
טוֹב ה' לְקֹוָו, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר לְנֶפֶשׁ תִּדְרְשֶׁנּוּ. וְדִכְוָותֵיהּ: אַךְ טוֹב לְיִשְׂרָאֵל אֱלֹהִים, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר לְבָרֵי לֵבָב, אֵלּוּ שֶׁלִּבָּם בָּרוּר עֲלֵיהֶם שֶׁאֵין בְּיָדָם עָוֹן, וְדִכְוָותֵיהּ: אַשְׁרֵי אָדָם עוֹז לוֹ בָךְ, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר מְסִלּוֹת בִּלְבָבָם, אֵלּוּ דִּשְׁבִילֵי אוֹרָיְתָא כְּבוּשִׁין בְּלִבְּהוֹן. וְדִכְוָותֵיהּ: הֵיטִיבָה ה' לַטּוֹבִים, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר וְלִישָׁרִים בְּלִבּוֹתָם. וְדִכְוָותֵיהּ: קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת. וְדִכְוָותֵיהּ: מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע, יָכוֹל לַכֹּל, תַּלְמוּד לוֹמַר לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ.
אנחנו לא הדור הראשון שמתמודד עם חורבן ופורענות, הגמרא דנה באריכות בסיבות רוחניות לפורעניות כאלו ואחרות, אבל לא צריך ללכת רחוק, גם הנביאים דנים בזה, והתורה עצמה, פשוט התרגלנו לשיח כזה שאסור לדבר על מידת הדין, שכר ועונש, זה לא מספיק אוהב ומכיל ומקבל. אבל הקב"ה מראה לנו "ניסים", לאו דווקא במובן החיובי, אלא במובן של התרחשויות בלתי־רגילות שאמורות להביא אותנו להתבוננות, להניע את אמות הסיפים, שנתחיל לחשוב מחדש על איך אנחנו תופשים את המציאות את העולם את ההשגחה כו'.
עריכה:
עכשיו שיש לי קצת יותר זמן להרחיב, אתייחס לכמה עניינים שלדעתי עומדים ממש במרכז הנושא.
א' אמרת שהקב"ה לא התנדב להסביר את המצב. העניין הוא כזה. אין לו שום צורך לעשות את זה כי הוא כבר הסביר הכל בתורה, ואם לא בתורה, אז בנביאים, ואם לא בנביאים, אז במדרש ובגמרא. אם ללמוד נביא בעיון, ולא רק ישעיהו, אלא הושע עמוס ירמיהו מיכה צפניה, אז מבינים מה הסיפור, מבינים מהן דרכי ההנהגה של העולם, זה יכול לא למצוא חן בעינינו, אבל ככה זה עובד ואין בזה שום דבר מפתיע.
עד שאתה שואל על שמחת תורה או על השואה תשאל על פרשת ניצבים, "פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ-שֵׁבֶט, אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם יי אֱ־לֹהֵינוּ, לָלֶכֶת לַעֲבֹד, אֶת-אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם: פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם, שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ--וְלַעֲנָה. וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה-לִּי--כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי, אֵלֵךְ: לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה, אֶת-הַצְּמֵאָה. לֹא-יֹאבֶה יי, סְלֹחַ לוֹ--כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף-יי וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא, וְרָבְצָה בּוֹ כָּל-הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה; וּמָחָה יי אֶת-שְׁמוֹ, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. וְהִבְדִּילוֹ יי לְרָעָה, מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל--כְּכֹל, אָלוֹת הַבְּרִית, הַכְּתוּבָה, בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה. וְאָמַר הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן, בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר יָקוּמוּ מֵאַחֲרֵיכֶם, וְהַנָּכְרִי, אֲשֶׁר יָבֹא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה; וְרָאוּ אֶת-מַכּוֹת הָאָרֶץ הַהִוא, וְאֶת-תַּחֲלֻאֶיהָ, אֲשֶׁר-חִלָּה יי, בָּהּ. גָּפְרִית וָמֶלַח, שְׂרֵפָה כָל-אַרְצָהּ--לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ, וְלֹא-יַעֲלֶה בָהּ כָּל-עֵשֶׂב: כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה, אַדְמָה וּצְבֹיִים, אֲשֶׁר הָפַךְ יי, בְּאַפּוֹ וּבַחֲמָתוֹ. וְאָמְרוּ, כָּל-הַגּוֹיִם, עַל-מֶה עָשָׂה יי כָּכָה, לָאָרֶץ הַזֹּאת; מֶה חֳרִי הָאַף הַגָּדוֹל, הַזֶּה. וְאָמְרוּ--עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ, אֶת-בְּרִית יי אֱ־לֹהֵי אֲבֹתָם: אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּם, בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיֵּלְכוּ, וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַיִּשְׁתַּחֲווּ, לָהֶם: אֱלֹהִים אֲשֶׁר לֹא-יְדָעוּם, וְלֹא חָלַק לָהֶם. וַיִּחַר-אַף יי, בָּאָרֶץ הַהִוא, לְהָבִיא עָלֶיהָ אֶת-כָּל-הַקְּלָלָה, הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה.
מה? להיענש על חטאים? איך זה אפשרי? קושיה עצומה געוואלד.
ב' בעולם הערכים המודרני הדבר הכי מפחיד בעולם הוא סבל. כאילו, סבל זה אוטומטית רוע אולטימטיבי, וזהו, חוץ מזה אין כל־כך ערכים. אבל אם יוצאים מנקודת הנחה שיש הרבה ערכים אחרים, כמו ערך הדין / הרמוניה, שהעולם צריך להגיע לאיזשהו מצב של איזון, שחטאים מסוימים גוררים פורענויות מסוימות, כו', וממש מפנימים את זה ומאמינים בזה, אז זה נראה אחרת. למשל בפרשה הקודמת, רש"י "לֹא תָחוֹס עֵינְךָ – שֶׁלֹּא תֹּאמַר: הָרִאשׁוֹן כְּבָר נֶהֱרַג! לָמָּה אָנוּ הוֹרְגִים אֶת זֶה, וְנִמְצְאוּ שְׁנֵי יִשְׂרְאֵלִים הֲרוּגִים?" בקיצור השאלה היא האם אנחנו רוצים להסתכל על המציאות לפי קנה מידה של תנ"ך? כי אם המוסר שלנו מושתת פילוסופיה אפיקוריאנית בחיים לא נבין לא את הקב"ה גם לא את מה שמתרחש מסביבנו.
אמרי אמת שבת תשובה תרס"ו
ימים אלו נקראים ימי רצון וימי דין, ימים נוראים, איתא בקול שמחה על הפסוק ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה דמהיכן בא להעובר עבירה טמטום הלב אלא לפי שהקב"ה מעלים עין מסוררים ומסיר מהם ההגשחה וממילא אין להם הארה בלב, ולכך אמר ארדה נא ואראה וחזרה להם ההארה בלב ואעפ"כ לא עשו תשובה וזה נקרא יודעים רבונם ומתכווננים למרוד בו, ואם כצעקתה הבאה אלי עשו גם אחר הסרת הסתרת הפנים אזי כלה, וכמו כן הוא באלו הימים שנזכר לפני הקב"ה מעשי אנוש ותחבולותיו ויורדת הארה בלבו של אדם ולכך הם ימי רצון וימי דין, וישראל אין משגיחין על הדין רק על ההארה שנפתחת בלבם וזה דכתיב ה' משמים השקיף על בני אדם לראות היש משכיל דורש את אלקים, כל השקפה היא לרעה אולם מזה צריך לדרוש אלקים כענין שכתוב דרשו ה' בהמצאו, וזה שאיתא במדרש על הפסוק וגם הוא חכם ויבא רע שאפילו רעה שהקב"ה מביא לעולם בחכמה הוא מביאה, היינו כדאיתא בחכמה פותח שערים, וע"י ההשקפה לרעה נפתחים שערים והארות.
שפת אמת שלח תרנ"ג
בענין חטא המרגלים. [...] הנה א"י שבחר לנו הקב"ה בודאי היא הטובה לנו מכל הארצות כמ"ש עמד וימודד ארץ כו'. והמרגלים אמרו ארץ אוכלת יושבי' היא. והרמז כי א"י על דינא קיימא כדאיתא בזוה"ק. וכתיב ה' אלקיך אש אוכלה הוא. אף אעפ"כ אתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם כדאיתא בזוה"ק [...] ובאמת ארץ ישראל אין כל אומה יכולה לקבלה רק בנ"י ולהם מתהפך מדה"ד לרחמים. ולכן בא סמיכות פ' ציצית ותכלת אחר מעשה זו כי התכלת רומז למדה"ד אעפ"כ כתיב פתיל תכלת להיות מחובר מדה"ד בחסד שלא להפריד ביניהם. וכתיב והי' לכם לציצית כמ"ש במ"א לכם לציצית ולאחרים מסמא את עינם ע"ש. וע"ז כתיב מה יקר חסדך אלקים. כי מדת החסד הוא לכל. אבל לזכות לחסדך אלקים זה ניתן רק לבנ"י שנק' אדם כמ"ש ובני אדם בצל כנפיך יחסיון. [...] והמרגלים חטאו בזה שיראו מפני מדה"ד השולטת בארץ. [...] ואח"כ כששבו בתשובה ואמרו נעלה הי' כוונתם לקבל דין שמים אעפ"י שלא הי' טוב בעיניהם. אבל בזה לא בחר ה' רק שהי' להם להאמין כי הוא הוא הטוב להם מכל הטובות כמ"ש ואהבת הוי מודה לו מאוד מאוד כנ"ל:
שפת אמת שלח תרנ"א
ענין לבן ותכלת הוא בחי' אספקלריא המאירה ושאינה מאירה. דאיתא תכלת היא לסמא עיני הרשעים וסט"א. וע"ז נאמר מה רב טובך אשר צפנת ליריאך והוא בחי' אספקלריא שאינה מאירה שניתן לבנ"י כענין שאמרו בנ"י מונין ללבנה. והיא הארה הבאה מתוך החושך. וזהו פי' אספקלריא שאינה מאירה שבאופן זה הוא מאיר אור הגנוז לצדיקים בלבד וז"ש והיה לכם לציצית, לכם, ולאחרים מחשיך ועיני רשעים תכלינה. ולבנ"י מתהפך נהורא תכלא לחוורא. [...] וזה המצוה להיות נכרך לבן ותכלת ורמזו חז"ל מתחיל בלבן ומסיים בלבן [...] וז"ש בגמ' משיכיר בין תכלת שבה ללבן שבה. פי' שבנ"י זוכין להוציא אור הגנוז בתכלת. דכ' יומם יצוה ה' חסדו. [...] לשון יצוה. הוא דביקות וחיבור שע"י שבלילה שירה עמי שבנ"י מאמינים אפילו כשהחושך מסתיר וזוכין להיות חוט של חסד נמשך ומתחבר ומתהפך החושך לאור. וע"ז כתיב טובה תוכחת מגולה מאהבה מסותרת. וכ"כ אוהבו שחרו מוסר. פי' שע"י מוסר זוכין בנ"י לאור השחר כמ"ש ותוכחתי לבקרים פירשנו כדי למצוא הבוקר אור. והוא סוד התכלת כי באמת התכלת הוא מדה"ד כדאיתא דבי' דנין ד"נ. ורמז התכלת למיתה [לשון תכלית, דומה לים שכל הנחלים זורמים אליו]. אבל באמת מיתת הצדיקים כדי לחיות אח"כ חיים אמיתיים. [...] וכן הוא כל מדת הדין לבנ"י ולצדיקים מתהפך למדת הרחמים.
רש"ר הירש בראשית ג'
לשמר את דרך עץ החיים אפשר לפרשו בשני אופנים: א. לשמור על הדרך לעץ החיים שלא יוכל האדם למוצאה. ב. לשמור עליה שלא תּאבַד מהאדם כדי שישוב אליה ביום מן הימים. [...] נראה שהחרב מסמלת צרה החוזרת ונשנית פעם אחר פעם, דהיינו אותו סבל חברתי (״חרב״ מלשון חורבן) אשר המין האנושי, אם נלחם בו בכחות עצמו, לשווא הוא. [...] הכרובים והחרב מסמלים את שני היסודות השומרים לאדם את הדרך לעץ החיים: ״החרב המתהפכת״ מייצגת את הסבל הצער והאסון, המתרגשים ובאים כגלגל חוזר. מיד עם סיום תקופת גן עדן, התחילה ההיסטוריה האנושית הרצופה שפיכות דמים [...] הייסורים – בין של כל יחיד, בין של כלל בני האדם – סוללים את הדרך להכרה, שרק אם ישא האדם את עיניו לשמים, וישעבד את לבו לשוכן מרומים, ימצא חיים נצחיים על האדמה. תאוות החושים והתאוה להרבות בקנינים לא יביאו לאדם חיים ואושר נצחיים. תמצית כל מאורעות תולדות האנושות כלולה במילה אחת: הבל! זו משמעות החרב המתהפכת, השומרת לאדם את הדרך לעץ החיים. אכן, ״דֶרֶךְ חַיִּים תּוֹכְחוֹת מוּסָר״: הדרך לחיים עוברת דרך הייסורים.
בקיצור העולה מן האמור, כל הרע / סבל / צרות בעולם אפשר שישמשו בתור להט חרב שמרחיק ומבלבל את מי שלא רוצה להסתכל לעומק
ואפשר שלמי שיש הסתכלות של עומק כמו ים הייסורים יעזרו לבנות חוסן, הבנה יותר טובה, קרבת ה', שיבינו את הרמזים שאמורים להזיז אותם מדרך בעייתית לדרך נכונה כו'
ממליצה לך ללמוד פרק ס בתהילים עם מלבי"ם זה מטורףהפילוסופית
וגם ממש קשור לכל המלחמה עכשיו לא קשור לגמרי לדיון... ממש לא מסכימה איתך. ממש ממש לא. חיפוש פשוט באינטרנט של מה היו התוכניות של חמאס ב7 באוקטובר. אחת מהתוצאות שנמצאו: התוכנית של חמאס ל-7 באוקטובר: "הייתה שאפתנית הרבה יותר"
היו להם מפות של דימונה קרית גת, גם מהצפון היו צריכים להצטרף למלחמה. אתה יודע אין מזל לישראל ומה שקרה לנו בשמחת תורה לא נקרא מזל. זה נקרא השגחה פרטית. אם נשים על מאזניים את כמות הניסים שקרו לנו שאתה אפילו לא מודע אליהם ויכול להיות שאף אחד לא מודע אליהם עוד לפני שנשים איזשהו 'נס' שקרה לחמאס המאזניים ישברו מרוב כובד.
מה שקרה היה שנפלנו עמוקריק סאנצ'ז
התכניות של היטלר היו להשתלט על העולם. בד בבד השואה כפי שהיא היא דבר נורא ואיום.
מה שקרה הוא נורא ואיום, ואלוהים לא מנע אותו.
את טועה. מה שקרה בשביעי לאוקטובר היה דבר לא סביר בשום אמת מידה, דבר שאף אדם לא חזה או חשב שיכול לקרות. ברמה שזה ממש ממש הזוי שדבר כזה קרה, אנשים חטפו שוק של החיים כשגילו שזה היה אפשרי בכלל. לזה קורים נס חזק מאוד בשביל הרעים. העובדה שהיו להם תוכניות גדולות יותר לא משנה, אלוקים עזר להם הפעם, בגדול.
אפשר לשאול למה שזה לא יהיה אפשרי?הרמוניה
טכנית הערבים הרבה יותר מאיתנו בכמות ואם ה' היה לוקח להם לגמרי את המורא מאיתנו הם יכולים פשוט לצאת מהבתים שלהם עם כל הנשק שאנחנו מאפשרים להם לקבל ובכללי עם סכיני מטבח ו...
מה שקרה לפני ה7.10 הוא משהו שקורה גם עכשיו ברשות הפלסטינית- רואים אותם מתאמנים, מודעים לזה, ולא עוצרים אותם.
בתוך עזה הם התאמנו במשך שנים עם נשק חם... הם אומנו גם אדיאולוגית היטב...
אז מה אפשר לצפות כשאתה רואה את האויב שלך מתכונן להרגך ואתה לא משכים להרגו? כדי לחטוף שוק של החיים צריך להיות מטומטם (אטום, שטוף מוח, עיוור סלקטיבית).
ורק שתדע שחמאס תיאמו בעיקרון עם חיזבאללה והשאיפה שלהם היתה לכבוש את הארץ מכמה חזיתות במקביל, ותודה לה' שסיכל את תכניותיהם, למרות המחדלים שלנו.
למעשה אני לא מומחהריק סאנצ'ז
אבל מההבנה הדלה שלי, זה לא היה צפוי בשום צורה. יש לנו צבא רציני, הגבול הוא אחד הגבולות הבטוחים בעולם והושקעו שם כמויות עצומות של כסף. אשכרה הגיעו עם טרקטור חבורת מטומטמים ועברו את הגדר. לא היה שום כח שיעצור אותם. שעות על גבי שעות הם בפנים עד שהצבא מתאפס. נחנק הגרון כששומעים את זה. מה נדפק איך דבר כזה קורה.
אולי את רואה בזה אירוע צפוי וסביר שיקרה. אני רואה בזה דבר מדהים ולא הגיוני. אם האירוע היה לכיוון השני כל אחד מאיתנו היה צועק "נס" ברחובות. (למרות שלא הצלחנו לכבוש לגמרי הכל, עדיין נס).
אני מודע לתכנון המקורי של חמאס ומלא תודה לחיזבאללה שעצרו את עצמם או מה שלא עבר להם בראש. מה שקרה עדיין בלתי נתפס.
..הרמוניה
זה היה צפוי למי שידע לפרש את המציאות נכון, הגבול בכלל לא היה כ"כ בטוח, הם היו מתגרים עוד לפני ה7.10. האומץ לא הגיע להם ביום אחד. הם התקרבו במשך הזמן עוד ועוד, ראו שאין תגובה רצינית, כי אנחנו כל עוד מישהו לא מת עדיין לא מאשרים פגיעה בהם. זה בהחלט שרשרת מחדלים הזויים. זה מה שקורה כשה' מסיר את השגחתו לשניה. זה רק מוכיח שכל הזמן ה' כן מרחם עלינו ומחפה עלינו ורק כשאין ברירה הוא מוריד קצת את ההגנה ואז אנחנו נזכרים לשים לב לקיומו. יש את המשל המפורסם על האדם שהיה נעול בגג וניסה לצעוק לאנשים מלמטה אבל הוא היה גבוה אז הם לא שמעו אותו. הוא זרק דולרים כדי שיסתכלו מאיפה זה נופל אבל האנשים רק אספו את הדולרים ולא הסתכלו למעלה מאיפה הם מגיעים מי זרק אותם ולמה. אז לא היתה לו ברירה אלא לזרוק אבן ואז ישר הסתכלו למעלה...
חחחח "עצרו את עצמם" לצחוק או לבכות...?!
נכון, קורים הרבה דברים בלתי נתפסים כדי שנצא מהשגרה המדומינת... מי רוצה שגרה בכלל, רוצים גאולה.
שום דבר שם לא היה נס?! אתה שמעת סיפורים בכלל???הרמוניה
היו אינספור!!! מלא מלא מלא מלא... שמעת רק צד אחד ואז אתה שופט את הסיפור
אתה יודע כמה אנשים התחזקו בעקבות שמחת תורה האחרון? זה נראה לך סתם? חבל שאתה מסתכל על זה דווקא מהצד ההפוך...
האכזריות שאתה מייחס לאלוהים היא חוסר היכרות מי הוא וחוסר היכרות איתו.
לפני שאתה בא בטענות יש לך גם טענות לצד השני? או שאלוקים רק חייב לנו מתי שצריך אותו ופתאום הוא לא עשה מה שציפו? שתדע שה' הוא המלך של העולם הזה, אנחנו אלה שאמורים לשרת אותו ולא הפוך. לא יזיק קצת פחד מאלוקים ולהבין כמה אנחנו צריכים אותו. אבל מעבר לזה, הוא מנהיג את העולם בדקדוק, והוא טוב גמור.
צריך קודם להכיר את ה' ואז לשאול שאלות. "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא" (דברים לב)
מי שמכיר את ה' וסומך עליו, כשקורה משהו הוא לא מבין וכואב לו, אבל הוא לא בא בטענות, כי האמונה שלו לא בנויה על זה. סבלנות. אנחנו קטנים, לא מבינים את גודל ה', ולא רואים את כל התמונה, אבל סבלנות. ה' צדיק, וגדול ועצום מאיתנו, בוודאי שנדון אותו לכף זכות. לא הספיק כל מה שהוא מרחם עלינו? (תראה אפילו בתנ"ך כמה התנהג איתנו לפנים משורת הדין) אנחנו בסדר כלפיו או שרק אותנו צריך לדון לכף זכות? המקרה הזה עכשיו קצת ניער אותנו... מזל.
באמת צריך אומץ כדי לדבר במקרה כזה, כי אני לא יודעת אם זה היה קורה לי אם הייתי נשארת חזקה באמונה. אבל גם אם במבחן המציאות לא עמדתי לפחות ברור לי שזה מה שנכון, ואני משתדלת לחזק את האמונה ולברר אותה לפני שמגיע ניסיון.
"וידעת היום והשבות אל לבבך..." ממליצה לך לברר את הדברים ולחתור לאמת ולא להסחף עם הרגשות והמבט השטחי. בשבילך. בשביל שתבין מה אנחנו עושים כאן, מה התפקיד שלך, ובשביל שתחיה חיים טובים יותר. זה לא קל אבל זה שווה.
סליחה אם אני מדברת כמו איזה מחזירה בתשובה אני מדברת גם לעצמי גם לי יש מלא מה להתחזק.
אני חושבת שטוב שאתה שואל שאלות אבל צריך לשאול באמת ולרצות להבין ולא רק לקנטר.
שמעתי כמה סיפורים, לא הספיק לי.ריק סאנצ'ז
כמובן שהיו אינספור נסים. גם לערבים היו אינספור ניסים. למעשה הייתי אומר שיש לפחות יחס של עשר לאחד בין רמת וגודל הנסים שלנו לשלהם.
אממ אני מסכים. אני לא באמת מכיר את אלוהים. הוא לא התנדב מעולם להסביר את עצמו או לדבר עם מישהו פנים אל פנים. אני רואה מה שהוא משאיר לי.
למה את מתכוונת ב"טענות לצד השני"? טענות כלפי? אני מסכים שאני לא תמיד עובד את ה' בשלמות ובכללי אני לא אדם מושלם. אבל יאמר לזכותי שמעולם לא נתתי או גרמתי לאונס ורצח המוני להתרחש. לא קרוב לזה אפילו.
אני לא מבין או מאמין שמשהו מזה טוב. אם מישהו רואה בזה טוב בעיני הוא פגום.
אמ משתדל לברר, שוב, קצת קשה כשהוא לא פשוט בא ומסביר. מפנה אצבע ריבונו של עולם. מצטער.
..הרמוניהאחרונה
התלבטתי קצת אם תשובה תועיל כאן, אבל נראה לי בגלל שזה לא נושא על רגל אחת עדיף שאשים כאן קישור לאתר הזה ותקח לאן שמתאים לך...
70 השאלות הקשות ביהדות - 70 השאלות הקשות ביהדות
מקווה שתמצא מענה וסדר בענייני ההשקפה
דרך אגב, סליחה על המענה המאוחר אני לגמרי אבין אם לא תגיב חל על הדיון פה חוק התיישנות חח
כתיבה וחתימה טובה!
בכה על בניו האהוביםתמיד בשמחההה:)
לא יודעת, קשה להבין כי נרצחו מלא אנשים ככה
חילול ה' מטורף!
כשיש קרובים שנרצחו זה עוד יותר קשה לכן אני חושבת שכדאי להזהר בתגובות פה אחד לשני שלא לפגוע בנקודות כואבות...
לפעמים אני אומרת ברור שזה טוב שהם נרצחו אבל כועסת קצת על הקב"ה שככה השאיר יתומים ואלמנות
אני רואה מקרוב קושי להמשיך את החיים אחרי האובדן
וגם אני מבינה את זה שיש אנשים (וגם אני) שכועסים (מהזה כועסים, בהרגשה) קצת על הקב"ה ועל אלה שנרצחו כי בסוף הם עכשיו במקום גבוה וטוב להם ואנחנו נשארנו פה מתגעגעים...
ספר איוב הוא אחלה ספראריק מהדרום
נכון.מְסֻפְלָסת
חח וואו זה היה בלי הקשר..
נרדםJewice
..מנ-דוס
אלוהים רוצה שהאדם יהיה שותף לבריאה ובשביל כך הוא יצר את הרשע שעל האדם מוטלת המשימה להכחידו.
מטרתנו בעולם היא להרות טוב ולהמעיט רע, ובכך להיות שותפים בבריאה ומכיוון שאנו מקרבים את העולם לשלמות, אנו כבני אדם מתקרבים לשלמות האדון על כל הארץ.
ואם הרוע בעולם מרים ראש בכל פינה בגלובוס, אין זו סיבה לבכות אלא לשמוח מכיוון שהרוע צומח כתגובת נגד לטוב, ואכן מעולם לא היינו כבני אדם כה קרובים להפיץ את דבר האל על כל פינה נידחת.
אלוהים הציב אל מול העולם את האיסלמיזם מכיוון שאלוהים מאמין באדם שהוא יכול לגבור על הנחש הזדוני הזה, ככתוב "על שחל ופתן תדרוך, תרמוס כפיר ותנין"
טבח שמחת תורה קרה מכיוון שאלוהים מאמין שאנו מסוגלים לעשות טוב פי עשרות מונים מאשר המפלצות האלו.
ככתוב "נוצר חסד לאלפים נושא עוון ופשע וחטאה"
אלוהים הציב בפנינו מבחן, בואו לא נאכזב את מי שאמר והיה העולם.
ממליצה על זה ממש חבר'ההרמוניה
קהילה לחיזוקים יומיים ותוכן מגוון מאת מחנך איש ספרהאר עינינו
👋שלום לחברי הפורום !
אנחנו שמחים לפרסם על פתיחתה של קהילת וואטסאפ עבור בני נוער דתיים, המעוניינים בעצות כיצד להתחזק באמונה ובמידות עד למעשה בפועל, להפסיק הרגלים רעים ולהשתחרר מעול היצר.
⬅️ ✨ האר עינינו — מתחזקים בקדושה
הקהילה נוצרה מרעיון של 👨💼 צבי רדלר – רב ומחנך, ששם לעצמו למטרה לחזק בני נוער בקדושה וצניעות. כעת, אחרי כתיבת ספרו "האר עינינו" בו הוא סוקר את הנושא מכל צדדיו, הוא לא עוצר אלא יוזם להנגיש לכל אחד המתמודד, מניסיונו הוא יודע שלפעמים בניסיונות לא פשוטים - קטעים יומיים מתוך הספר, על מנת להעלות את הרוח, לחזק ולסייע ביד "הבא להיטהר". בקרב קבוצת ההכרזות הראשית אליה מוביל הקישור, המשתתפים אינם יכולים לראות את שאר חברי הקבוצה, כך שאנונימיות מובטחת. עד כאן מובן נכון - הקהילה מתאימה לבנים.
מלבד הקטעים מ"האר עינינו", תוכלו למצוא בקהילה: סיפורים מכלי ראשון מאת המחבר, רעיונות על סדר השנה ותכנים בלעדיים נוספים 🔎.
לפני הכל, אתם יותר ממוזמנים לעיין ולהתרשם מההקדמה של ספרו של צבי, הזמינה במלואה בקישור הבא: האר עינינו - הקדמה (כפי שאפשר לראות בסוף ההקדמה, צבי מזמין את כולם לפנות אליו במייל או בוואטסאפ, מה שנותן לבחורים ובני נוער רבים הרגשה נוחה לשתף בקשייהם).
החברים והמצטרפים החדשים יקבלו מידי ערב הודעת "חיזוק יומי" קצרה, שמטרתה להעביר רעיון אחד פרקטי שיהיה להם עזר והשראה.
בנוסף, החברים יוכלו לבחור להצטרף לתת-קבוצה: "הציטוט היומי" – בה יישלח מידי יום ציטוט על רקע תמונה; בדוגמת התמונה למטה. מתאים לפרסום בסטטוס או לשמירה בגלריה. (פינה נוספת נמצאת עכשיו בתהליך הגדרה, תמיד מנסים לשפר.)
גם אם אתה מרגיש שהיית רוצה רק לתרום, להיות שותף או חלק מהמיזם, שבתקווה להצלחה מתוכנן לפעילות נרחבת אף יותר, אתה מוזמן להצטרף וליצור קשר.
לסיכום, מגוון האפשרויות השונות מציעות לכל מתעניין למצוא את המקום המתאים לו בתוך הקהילה ולקבל ממנה את הטוב ביותר עבורו.
💪 הצטרפו אלינו, לגדול, להתחזק ולחזק!
(*לכל חבר בקהילה יש הרשאה לצירוף חברים נוספים, כך שיוכל לשתף אף חברים ואנשי קשר. הרשאה נוספת נותנת אפשרות ליזמים להציע תחת הקהילה לחבור עם קבוצה נוספת. כך יגדל הפוטנציאל של שניהם להגיע לאנשים חדשים ולהעשיר את תוכנם באופן הדדי (לשיקול המנהלים).)
השבת אבדה בכרם ביבנהח"ד
בחור שהיה בסוג של קעמפ בישיבת כרם ביבנה שכח שם נעליים חדשות. האם מישהו יכול לסייע במציאתן\לשלוח למישהו שיסייע\לתלות מודעת השבת אבדה במקום המתאים בישיבה?
הפרטים הידועים לנו:
נעליים סירה שחורות, עור, עם אבזם זהב, קופסה לבנה של 'פאקו מישל' נדמה לו, מידה בין 39-41 (לא זוכרים בדיוק)
היה שם בשבוע שלישי של בין הזמנים
לבנין קוראים פלאז'ה
זה הבנין שמוביל אליו שביל ישירות מהבית מדרש,
החדרים מתחילים ב60 הוא היה די בהתחלה נראה לו 61, והוא היה בקומה הראשונה, בחלק השמאלי של החדר
מצ"ב תמונה של דגם דומה אך לא זהה
המוצאים הישרים וכל המסייעים יבורכו מפי עליון!
תודה 

וואואני העבד של ה'
אז הייתי פה לפני איזה חמש שנים... דיברתי עם מלא אנשים וממש הייתי חי את הפורומים...
ואז פתאום יום אחד האינטרנט רימון חסם את הפורומים...
אפשר לומר שהתגעגתי אפשר לומר שמלא מלא דברים רציתי לשתף פה
ואפשר לומר שנהנתי מהשקט
ופתאום אני מסתכל ואני רואה שזה כבר לא חסום
אז יש כמה מחשבות שעולות
1 וואו בא נחזור נתווכח נדבר נכיר אנשים נתחזק נחזק נלמד! שווה!
2 נו באמת אתה כבר בן 20 זה לא מתאים...
3 אל תיכנס לזה כי בכל מקרה אתה לא תיהיה בזה הרבה כי אתה הרבה בישיבה וכו וכו אז עזוב! אל תיכנס
ואין כאן המקום להאריך
בכל מקרה אחרי הרבה מחשבות אני משטף אותכם בזה...
אשרינו!!
וואו מגניב ממשבאלין
בטח השתנה כאן הרבה ממה שאתה מכיר אבל יהיה נחמד אם תצטרף.
איזה קטעים מוזרים יש לאינטרנט רימון לחסום את ערוץ 7
עכשיו זה גם חוסם לי את הכרטיס אישי של אחרים..אני העבד של ה'
אחי זה כבר לא מה שהיה פעםריק סאנצ'ז
ממשאני העבד של ה'
וואו ממש אהבתי את התיאור...
היו פה מלחמות עולם ממש
כע גמלי זה חוסם כל קישור בפורומיםתמיד בשמחההה:)
רק בעדכני אני יכולה להכנס, וגם לא לכרטיס האישי
נכון זה מבאס?אני העבד של ה'
נו הלוואי אבל זה התפקיד שלכם כי אני לא הייתי פה אזתמיד בשמחההה:)
קדימה למלחמות אופ די הלוואי, אבל לפני שתתחיל השנה כי אז לא יהיו פה הרבה אנשים
וואי שמע אחי זה בדיוק מה שקרה ליyes123
הייתי פעיל ממש לפני איזה 4 שנים בערך אז היה את הקורונה אז היו מלא אנישם
אבל עכשיו שומם פה..
וגם לי הרימון חסם לאיזה תקופה וזה גרם לי לעזוב..
אז נסעתי לישיבה!1אני העבד של ה'
ממש אשרינו ואשריכם!!
נפגש!!
