שרשור חדש
הי׳ נשתנתה לט׳אילן ח.
מסכים אבל בכל זאת לקלוףאות והדראחרונה
שאלהsome1

שלום חברי הסופרים

לא מזמן קניתי תפילין מהודר, שילמתי סכום גבוה ביותר. 

ביקשתי מהסופר חשבונית כמקובל, הרי אם בבוא היום תהיה בעיה כל שהיא בתפילין שלא יוכל להתעלם ממני. ובכלל אני כזה ששומר כל פיסת נייר, אמר לי שאין לו אפשרות לתת לי חשבונית כי הוא לא עובד רשמי...ביררתי עם כמה אנשים ואמרו לי שלא אמצא סופר שנותן חשבוניות אלא במכונים גדולים כמו פאר וכאלה.

האם זה נכון שכך עובדים סופרי סת"ם?    

כן ולאאות והדר

יש הרבה שעובדים ב"שחור" מסיבות שונות ומשונות, אבל לא כולם. 

לא כדאי להכליל...

יש רבים וטובים שעובדים עם קבלה עפ"י ההלכה...הרש

נראה לי שאחרי שהוא אומר שהוא 'מעלים' אסור לך לקנות ממנו בלי קבלה כי זה גזל, המצב היחיד שמותר הוא אם לא הוזכר הנושא.

בעיה כואבת (לי לפחות)ברקל

כשהלכתי להתייעץ עם רואה חשבון לגבי פתיחת תיק הוא התפלא ואמר לי שכל הסופרים שהוא מכיר "לא מכירים את מס הכנסה".

כשביקשתי קבלה מסופר שגם מוכר ציוד (קלף, קולמוסים וכו') הוא אמר לי ש"אם אני צריך הוא ימצא דרך לתת לי נייר מתאים".

המגיה הראשון שעבדתי איתו לא ידע מה זה קבלה. חיפשתי מגיה אחר  - גם הוא קיבל מזומן ללא קבלה.

 

נראה לי מאוד בעייתי שבמקצוע שאמור להיות כולו קודש, סופרים טובלים כל יום וכו', בדבר הזה כנראה שרבים מזלזלים מאוד.

 

אם יש צדדים הלכתיים להתיר לסופרים העלמת מס אשמח לדעת. אולי כך אוכל לללמד זכות...

במחילה, אבל התמיהה שלך רחבה הרבה יותראלעד

הכיצד דווקא במקצועות הקודש פחות מקפידים על גזל ציבור.

גם מוהלים, שוחטים וכד'

 

וגם אם יש להם כביכול על מי "לסמוך" - נחת רוח בשמים התנהלות שכזאת ודאי לא עושה.

ה' ירחם.

אלעד, למה להכליל ?haim770

ב"ה

מסכים איתך שיש המון  אנשים שעוברים בין הטיפות במקצועות קודש, במיוחד סופרים והנלוים עליהם, בלשון חז"ל תגריהם ותגרי תגריהם, אבל יש יוצאים מן הכלל גם אצל הסופרים, גם אצל המגיהים וגם אצל הסוחרים.

שוחט שעובד בשחור, זה השטות הכי גדולה שיש, שום ביטוח לא יכסה אותו, כך שבנוסף לרמאות כלפי הכלל ומוסדות הממשלתיים הוא גם מסכן את עצמו ואת חוסן משפחתו, ולא רק אם הסכין שחיטה, בכל משחטה יש שומנים על הריצפה והחלקה של עובד היא דבר שבכל יום.

לגבי מוהלים, על פי הזוהר, אסור לקחת תשלום על מילה, אבל אם אבי הבן נותן מתנה מותר לקבל, עד כמה שידוע לי על מתנות אין צורך לשלם מיסים, כל עוד שהם בגודל סביר, אחרת גם מלצרים היו צריכים לדווח על טיפים.

ואם אינך מכליל, משום מה שכחתה את הרבנים, אבל התקשורת כאן להזכיר לך אותם !!!

אסור לקנות ממנו?some1

לפי הבנתי רוב ס"ת שקוראים בהם, לא הוציאו עליהם חשבונית

ממש תמוה! יתכן איסור שכזה?

 

עד כאן אתה מנסה לרדוף אחרי? אלעד

הנה כתבה מלפני חצי שנה בנושא:

http://www.bhol.co.il/article.aspx?id=55191

 

הדגש שלי היה על החילול ה' שזה יוצר,

כמו גם בעיות בכשרות הרכישה וכיו"ב.

יש תופעה שלילית בכל המדינה, וזה לא רק נחלת הסופריםhaim770

ב"ה

אם הבסיס שלך הם הכתבות בעיתונות, אז מה גורם יותר חילול השם ונזק לאוכלוסיה?

  • הסופר שכותב 2-3 מזוזות ביום.
  • השוחט שקם בשלוש לפנות בוקר מידי יום כדי להביא לביתו 8000-9000 לאחר ניכוי המסים שהוא כן משלם (ראה תגובתי הקודמת)
  • המוהל שמקבל מתנה  כ-500 ש"ח מההורים.
  • הרב שמעלים סכומי עתק (השם המלאה שמור במערכת) למרות שמשכורת רב ראשי לישראל איננה פרוטות !
  • ראש ממשלה מכהן שאינו מסוגל לשלם מים כמו כל אזרח (חוב של 80.000 ש"ח!!!) ונוסע במטוס פרטי כשעלות הטיסה בלבד ללא מלון והנלווים מעל 1.00000 ש"ח !!!

נו, באמת, המשטרה טפסה את הסופר הקטן שטרח יום שלם להרוויח 300-400 ש"ח בממוצע.

בהסתכלות שטחית על שתי הסעיפים האחרונים ואם לא היה איסור תורני לגזול את הרבים, הייתי אומר שמצווה להעלים מסים, מה ש"גוזל הסופר" במשך שנה, רה"מ והרב שהוא מינה, עושים בשניות.

עולם התחתון חוגג, הצאוורון הלבן מגן עליו, ומי שאשם שרותי כהן אינה יכולה לנסוע לחו"ל זה בוודאי הסופר התמים והקטן !!!!

אלעד, באיידיש אומרים מוכרים לכם "לוקשען" (איטריות) ואפילו קוגעל ירולמי בתוספת סוכר אינך מסוגל לעשות, אתה אוכל אותם בצורה יבשה ללא שום תוספת שכל אנושי, כך כמו שהם !!!

גזל הוא גזל לא משנה מה הסכום!הרש

וכן, מסופר אני מצפה להרבה.

הרש, אתה צודק ....haim770אחרונה

ב"ה

מבחינת עוון גזל אין הבדל בין מעט להרבה.

אבל לא נראה לי כמו שכתוב בכתבה שהשוטרים פשטו על בתי העוסקים בקודש, ע"מ להחזיר אותם למוטב.

ואם מחפשים מי כן עושה נזק לכל הציבור ובגדול, הם פשוט טעו בכתובת.

מבחינה ציבורית בוודאי שיש הבדל בן מי שגוזל המסים על משכורת של 6000-12000 ש"ח, לבין מי שגוזל 80000 ויותר, אפילו מי שמבזבז כספי ציבור, יש בו טעם לפגם, שוב מבחינה ציבורית מאותו סופר שגוזל כנ"ל.

השאלה היא פשוטה, האם הייתה ממשיך לתרום את המעשרות שלך למי שנוסע במרצדס ומונע אוכל מילדיו?

הוא בעצם גנבshindov

האם מותר לקנות תפילין מגנב?

איזה קיצוניות!אות והדר

מה פתאום גנב?!

הפשע מקסימאלי שאתה יכול לדבר עליו הוא גזל ודאי שזה לא דאורייתא (גם לטוענים שזה גזל)

רוב אלה שמעלימים אינם מעלימים במזיד אלא אומרים מותר (נפסק להלכה שזה שוגג)

וגם יש מחלוקת בדין דינא דמלכותא 

חלילה להוציא לעז ולהפוך יהודים קדושים לגנבים. 

שלא יישמע שאני בעד להעלים מס, חלילה, אבל לא להגזים גם לכיון השני. 

 

אחרי הויכוח הסוער בדיחה מהלכות סתםאריק אלחרר
הלכה למשה מסיני שכותבים שחור חחח
שאלה הנון מעל הביתאריק אלחרר
20131211215131.jpg
שאלה המילה ״כל״...נפלה טיפת רוק.. מה הדין ?אילן ח.

תמונה לא ממש ברורהאות והדר

אבל נראה שתועיל שאלת תינוק...

 

המשך לשאלה..אילן ח.
הסופר שאל פוסק והוא אמר תינוק..! בנתיים שאל עוד מגיה וגם פסק תינוק.. כל אחד שאל במקום מגוריו תינוק.. והתינוק של הסופר פסל. והתינוק של המגיהה הכשיר. מה עושים ??
פשוט מרבים תינוקות להשגת רבהלוי מא
ישאלו שלישי להכריעאות והדר
מסכים עם אות.. הלוי אתה לא מובן.אילן ח.
סליחה שלא הבהרתי את עצמיהלוי מא

כונתי היתה כשל אות להרבות תינוקות-לשאול שלישי ויכריע בניהם

 

אמרתי בדרך הכללה שאם יש אפילו 20 על 20 ירבו תינוקות אחרים להכריע

הלוי.. אסור לשאול כמה שיותר..אילן ח.
שיש ספק שואלים תינוק אחד בלבד. ואם קפץ עוד תינוק ואמר דין שונה אז ההלכה מחייבת לשאול תינוק שלישי שיכריע ביניהם. וזהו..! אסור עוד ועוד. כאן נשאלה השאלה היות וכל אחד שאל במקומו ולא ידעו אחד מהשני. ולכן גמני דעתי כן. שיבוא השלישי ויכריע. אות- ברוך שכוונתי.
נראה לי שהלוי התכוון באופן כללימ. שלום

אם קרה ששאלו יותר מדי תינוקות אז מביאים הכרע ולא משנה כמה

ולגופו של עניין לא כתוב בהלכה שאסור לשאול הרבה תינוקות

.כתוב שאין לשאול הרבה תינוקות

 

ופוסקים משתמשים לעיתים ושולחים ליותר מתינוק אחד ואכמ"ל.

מ שלוםהלוי מא

אשרייך שהצלחת להסביר את מה שהתכוונתי לעיתים אני מקצר וזה גורם לדברי להיות לא מובנים

 

לסיכום..אילן ח.
א) תודה לכל המשתתפים שהביעו דעתם.
ב) כשפוסק החליט תינוק אז שואלים רק אחד! וכן. אסור לשאול עוד, כי אז נכנסים לבעיות ברמת כשרות המזוזה וכו..
ג) כשהתערב עוד תינוק מרצונו ואמר הפוך. או כמו בנ״ד שכל פוסק שאל במקומו. אף אחד לא ידע מהפסק של השני לא עברו איסור לשאול. אז יבוא השלישי ויכריע ביניהם.
אני מסכיםאות והדר

ואני לא זוכר מקרים ששואלים יותר מתינוק אחד... 

מסכים עם אילן בסיכוםאריק אלחרראחרונה
ראוי ליהות סופר סת"ם?דןציון

בס"ד

 

האם מישהו שיש לו שגיאות כתיב מדי פעם, יכול ליהות סופר סת"ם? או שזה לא בשבילו?

 

תודה רבה

זה לא קשור ואולי יהיה לו יותר טוב.הרש

בין הדברים המעצבנים (אחרי מריחות..) זה לפשל בהעתקה כי עושים קצת מהזיכרון.

אז אם יש מישו שיודע שהוא לא טוב בכתיבה - אז הוא וודאי רק יעתיק...

אל חשש דןציוןהלוי מא

אני מגדיר את עצמי בהרבה ענוה כנטול טעויות כתיב וכתבתי בספר הקודם ושחט עם ת בסוף בשביל זה יש מחשב וגברא אחרייך אל תדאג

אם טעויות הכתיב נובעות מחוסר ריכוזאלעד

זה עלול להוות מכשול.

 

אם לא- אני לא רואה בעיה מיוחדת. פשוט מעתיקים כמו תוכי.

באחד הקורסים שלמדתי בוhaim770

ב"ה

שיש שני דברים שצריך סופר להיזהר בהם:

מובא במסכת שבת בפרק הבונה:

"וכתבתם שתהיה כתיבה תמה שלא יכתוב אלפין עינין ביתין כפין וכו'"

ורש"י מפרש אלפין עינין שדומים בקריאתם, ביתין כפין, שדומים בכתיבתם.

שגיאות כתיב, או מחסור או יתר באות נובעים מחוסר ריכוז.

לא דומה הכתיבה ביום שהסופר רענן ליום שהסופר תרוד.

אבל התורה נתנה לבני אדם ובני אדם בטבעם טועים, רק מכיוון שהסופר יודע שאם הוא יטעה הוא יפסול, אז הוא כותב בישוב הדעת ובכל זאת חטאת לפתח רובץ.

מעטים מאוד הסופרים גם הוותיקים שאינם טועים, לכן השו"ע נתן כמה עיצות מועילות ביותר:

  1. לא לעבור לאות אחרת עד שהאות קודמת מושלמת.
  2. לפני כתיבת שם קדוש, לקרוא שוב מה שנכתב לפני.
  3. וכפי שהזכר ידידנו הרש, לכתוב מהכתב ובלשונו להעתיק (רב טעויות סופרים נובעים מהביטחון העצמי ומידיעת הטקסט בעל פה - בלשון השו"ע שגור בפיו).
  4. כל הנ"ל מעיט את הכתיבה, אבל בסופו של דבר יוצאים נזכר, אין טעויות ואין מחיקות מיותרות. ובעיקר אין פסול. כמה כואב לסיים מזוזה מהודרת ולגלות שחסר אות בהתחלה !!!
חיים סיכמת יפהאריק אלחרראחרונה
פסול..!!! ... וגם פרעה..אילן ח.

אלו סוג הדברים שהכי כואב לראותהלוי מא

הם לא נובעים מחוסר כשרון או בעיה בצורת האותיות מעיקרא אלא מ"הדפסה" של פרשיות ומזוזות

מסכים אילןאריק אלחרראחרונה
פסול..!!!.... וגם זהאילן ח.



מסכיםאריק אלחרראחרונה
ב׳ של זבח ..???אילן ח.

נו"ן ודאיאות והדר

 

 

את מי הוא זונח למען ה'?הלוי מא

מסכים עם הרה"ג המרא דאתרא ר' אותקורץ

מסכיםאריק אלחרראחרונה
תפריד זה לא ח׳אילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
ץ בטל קודם י ואחכ ךמ. שלום
כמובן בזהירות מימין לשמאלמ. שלום

שלא יווצר שם בחק תוכות

מסכיםאילן ח.
ובשכבך -גרד.. לא היתה אף פעם צ׳ שלימהאילן ח.
מה עם נש של נשבעברקל

יש שם קצת צורת מ'

יפה ברקל, צודקאות והדר
אכן ברקל ... יפה מאוד אם התחיל את הש׳ בי׳ הימניתאילן ח.
ונדבק זה שינוי למ׳.. אמנם זה רק לרגע ואח״כ המשיך להשלים את הש׳ וחוזר הנון לקדמותו וזה נקרא בהלכה ח״ת בכתיבה שיש מכשירים ולא חוששים ולכן להלכה לאחר שגמר את המזוזה יגרד וכשר. ופעם הבאה שזה קורה לסופר מיד יתקן ואז ימשיך הלאה כדי שלא יכנס למחלוקת גדולה ובעייתית..
מסכים אילןאריק אלחרר
הרב גרוס פוסלאות והדר

וכן כל החכמים האשכנזים שאני מכיר, מה שנקרא חק תוכות בכתיבה כמובא בקה"ס 

 

יישר כח אותאילן ח.אחרונה
קובץ דוגמאות מהרב יניב הי״ו.. ממוספר.אילן ח.




דברים מעניינים!אות והדראחרונה

ישר כח לרב אילן, 

אשתדל בזמן הפנוי להתיחס

נע של נשבעאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ו בכסלו תשע"ד 00:01
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ה בכסלו תשע"ד 22:38

20131128182546.jpg

תנסה להעלות שוב...אות והדראחרונה
פסולאילן ח.
נו אילן באמת מה זה התשובה הזאת ברור כלאריק אלחרר
דיבוק פוסל
קליפה או מחיקה
אני אמרת להפריד
ש״ת ואז להפריד כי בדיבוק עב מידי מחלוקת לא יצאתאילן ח.אחרונה
שאלה לבירור...אילן ח.
סופר שכתב מזוזה והיות והקלף דק היו בו נקבים קטנים משעת העיבוד והסופר לא הבחין בהם בשעת הכתיבה. נקבים שהדיו עובר עליהם כלשון ההלכה. אך דא עקא שקווי האותיות נוגעות בנקב ואינם מוקפים כעת גויל משעת כתיבה. וכפי שידוע אות שלא מוקפת גויל משעת הכתיבה פסולה. ואופן התיקון הוא לגרד מעט כדי שתהה מוקפות גויל וכשר.
שאלתי בנידון דידן האם יכול הסופר למלאת בדיו ( דהיינו להרחיב את קווי האות בדיו ) ובעצם לסתמו כדין נקב שהדיו עובר עליו מבלי צורך בתיקון הגירוד. ?? או שחייב לגרד ולהקיף גויל..?? ועוד: אם משאיר כך את המזוזה ללא תיקון כלל האם המזוזה כשרה ? ואינה נחשבת לא מוקפת גויל מפני שננקב נראה כנגד השמש ושאין לה דין נקב כלל ..??
אשמח שתחוו דעתכם.
לענ"דאות והדר

נקב שדיו עובר עליו וסותמו, כשר ללא שום תיקון 

הרי מוכיחים את זה מקלף של תרנגול כולו עם חורים וכשר

נניח שסופר עקף נקב שמן הדין אסור לעבור עליו ואחרי שסיים את האות הרחיב אותה ועלה על החור, נראאה שזה כשר להשאיר כך, כי זה כבר אחר הכתיבה. 

כנלענ"ד

מסכים עם אות כשר ועוד שלפי התירוץ הראשון בב״יאריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ד בכסלו תשע"ד 15:44
כשר והרמבם לא מנה בעשרים דברים ועוד כנגד השמש פוסקים להקל ואם ספק מתי נעשה יש להקל עיין ילקוט יוסף חלק סתם
ספרים עתיקים ממרוקו מהרי האטלסאריק אלחרר
20131126011221.jpg
20131126011357.jpg
יפה, זה מראה על הנצחיות של היהדות!דת"לאחרונה
צבעים לעיטורים על קלףאמא תות
איזה צבעים משתמשים לעיטורים על קלף? לכתובות וכדו'
גואש הכי טובאות והדר

מהיכן הידע? ואיזה צבעים או חברות מומלציםאנונימי (פותח)אחרונה
מה עדיף לתפור היריעות ואח"כ למחוק את תיקוניאנונימי (פותח)

העיפרון או שעדיף למחוק במחק את כל סימוני העיפרון ואח"כ  לתפור היריעות ס"ת ראשון שלי

אנונימי.. כתב יפה. עדיף למחוק בסוף אחרי התפירה.אילן ח.
ולבדוק היטב היטב לפני מחיקת העיפרון שהתיקון תוקן.. אצלי העפרון מאוד חשוב.. ואני מוחק אותו ממש בסוף.. אני קורא לו הגהה שלישית אחרי המחשב והידני.
לפני תפירה מי שלא בקי בגילגול הספר יסתבךאריק אלחרר
וכן אם מתקנים בדיו צריך להמתין שיתיבש
מחלוקת בין המשיבים מה עושים?אנונימי (פותח)
אני מוחקאות והדר

לפני התפירה אבל יש הגיון בדברי אילן. 

אבל צריך להיזהר להעיף אץ פירורי המחק ולא לגלגל עליו, יכול להראות כפיסוק בקריאה. 

למה לא אחר התפירה?אנונימי (פותח)אחרונה
על פניו נראה גיפלאסין ואפשר לנקותמ. שלום
זה לא גיפליסין.. לדעתי ש״ת.. עדיף לקלוף.אילן ח.
כהה מדי כדי להיות גיפלאסיןאות והדר

יש מקום להגיד שזה כשר גם כשזה עם ירך עבה כזה  

למעשה נראה לקלוף 

לקלוףאריק אלחרראחרונה