שרשור חדש
שאלה קשהאות והדר

צריך לקלוף לדעתי. 

ניכר עם שינוי צורה

פסולאילן ח.
שינויאריק אלחרראחרונה
טעה במקום אלהיכםאריק אלחרר
נטפלות בטעות אפשר למחוקמ. שלום
אני חושבאות והדר

שהייתי מוחק את "כם", את היו"ד ממשיך לה"א ומסיים. 

מצד הדין גם את היוד מותר למחוקאילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
ברצוני לשתף את הגולשים בשאלה שנשאלה שבוע שעבר..אילן ח.
אדם שהוריו מתגוררים בבית אבות מכבר כמה שנים ..והבן מממן את התשלום החודשי עבורם.. ובשנה האחרונה נקלע לקשיים כספיים ואין ביכולתו לממן את שכר החודשי וכידוע שהעלויות גבוהות...אולם יש ברשותו ס״ת שרכש לפני שנים והוא ברשותו.. ונפשו בשאלתו האם מותר לו למכור את הס״ת הנ״ל כדי להמשיך להחזיק את הוריו בבית האבות ולכבדם..??!!.. האם יכולים למכור ס״ת למען כיבוד הורים ??? מה דעתכם. ?
ידועה הגמ׳ בעניין מכירת ס״ת וכן ההלכה.. שרק לשני דברים מותר אולם מה משקל כיבוד הורים לעומתם ? מה דעתכם.
עיין אורח חיים סימן קנג קנד ויורה דיעה סימן רע רפבאריק אלחרר
לדעת הרא״ש בס״ת של יחיד אין איסור מכירה רק שלאריק אלחרר
ציבור אך לדעת הרמב״ם יש איסור וכן פסק מרן אך אם תמצא פסול בספר יש מקום להקל ואע״פ שאפשר לתקן
אחי היקר מגיב בשמואילן ח.
יעיין בפסקי תשובות סימן קנג שהביא בשם גדולי המורים שמקלים למכור ס״ת גם של ציבור לצורך מצווה חשבה
מחילה תמוה מאוד דינא דגמרא מי יחלוקאריק אלחרראחרונה
מותר לנקות?הלוי מא
נראה שכןאות והדר

הייתי פוסל רק את יו"ד

כנ"לאלעד
יוד ש״ת וגרד והשאר נקהאילן ח.
מסכים עם אילןאריק אלחרר
שאלת תינוק?אלעד
 
אם תינוק יקרא את ה"אות" הזאת י'-
זה רק משום שהיא קטנה ביחס לשאר האותיות, או שיש לו דמיון פרוע מאוד..
 
חוץ מזה, מבחינה מעשית יותר קל למחוק את כל האות וזהו, לא?
גררתי היוד וזהו!הלוי מא
אלעד היקר כשעולה כאן שאלה בס״ת.. אנו מתייחסיםאילן ח.אחרונה
כאילו זה במזוזה שיש דין כסדרן.. וזה הפלוס הגדול של המגיהים שעונים כאן לשאלות...ולכן
תמיד תחשוב מה היה הדין בכסדרן. ולגבי הש״ת בגלל שזה דיבוק עב ש״ת.. גם אם ברור לנו שיקרא..ואדרבא לכן כתבנו גרד אחרי הש״ת.
האם חריצים מזוייפיםהלוי מא
 
לקחתי בתים ישנים שהיו לי מבדיקות תפילין ורציתי ללמוד על חריצים מזויפים
נא לשים לב בתמונה לחריץ בין שני הבתים השמאליים יש חריץ אמיתי ויש חריץ מילימטר לידו האם זה נקרא חריץ מזוייף?
לא רואהאות והדראחרונה

צריך לשמש חכם בדברים האלה

מבקש המלצה לשולחן סופרים משובחהלוי מא

רצוי יד שניה במחיר טוב

פנה לאילןאריק אלחרר
אין לוהלוי מא
שלחתי לךאות והדראחרונה

גם שולחן ינאי מעולה

אבל כל אחד והשולחן שלו, יש אחד שנוח לו עם חתיכת עץ

ויש שני שגם חללית לא נח לו...

 

לכבוד החג אני אוסף חומר להקל בפנים חדשותאריק אלחרר
והיום ראיתי שכותב הרב דוד יוסף חלק ב דף שנד לסמוך להקיל בדיעבד ושמחתי כי עד היום החמרנו ומהיום אפשר להקיל במקומות שחיובם דרבנן וכדומה ומקורו הרב ווזנר וכן בספר חסד לאלפים תאומים אשמח לשמוע עוד
מתקרב לעשר פוסקים
אריק מסיטרא ימינאאות והדר

באחד התפילין הראשונות שכתבתי, כתבתי את המילה חקה מלא (חוקה), מחקתי את ו"ו הרחבתי את החי"ת יפה כנראה גם עברתי את "פנים חדשות". כאשר שמעתי על הדין פנים חדשות שאלתי את הרב גרוס אם צריך להחליף פרשיות לאותו יהודי, ואמר לי שאני יכול לסמוך בזה על המקלים...

 

בחג ראיתי עוד פוסקים שמקילים ואריק עוד לא הזכירםאילן ח.
לא יכולתי לצלם.. אביא בהמשך.
חסד לאברהם תאומים מהדורא תנינא סימן דאריק אלחרר
ארץ צבי סימן ג
מאסף לכל המחנות סימן לב אות רלד
דעת כהן יורה דיעה סימן קסג
בנתיים וכל המוסיף
חבריםהלוי מא

אשמח לדעת מהו דין פנים חדשות?

כשמעבה אות מצד אחד ומגרד מצד שני עד שנשאראילן ח.
רק הצד החדש זה פנים חדשות וחשש האיסור משום לא כסדרן
ועוד עיין בספר דברי יעקב - סת״ם שהביא מהמקיליםאילן ח.
בפנים חדשות..חסד לאברהם תנינא כפי שהזכרת. וכן בשו״ת שבט הלוי ח״א סימן יב וח״ה סימן יא וח״ז סימן קמה סעיף ב פסק להכשיר בזה כדברי החסד לאברהם הנ״ל אולם מ״מ בדיעבד ע״ש. וכן הבין החס״ל מהתרומת הדשן להכשיר.. ע״ש. וכן בספר מצות היום העיר בזה על החת״ם סופר להכשיר. ועוד...ע״ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46102&hilite=c0489b01-3bad-4dbe-9d29-6f140df59acd&st=פנים+חדשות&pgnum=78
וכן אמרי יושר ח״ב ס״ סד אות גאריק אלחרר
וכן משמע בכנסת הגדולה
אילן חזק לכל החברים לחפור בבקשהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ' בתשרי תשע"ד 11:56
ראיה ברורה מהראשונים שהעיקר תשאר בצורתה כל עת
ועוד אפשר להקל בספק שלפעמים חוזרים ומעבים ואחר מסתפקים אם נשאר הקו הראשוני
וכן מכשיר בספר- מספר הסופר- ר יצחק סופראילן ח.
שמסביר בדברי החת״ם שאוסר.. ומחלק בדינים ומכשיר לכתחילה עי״ש.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=22481&hilite=fb8b2cc0-c6ce-4e8e-9d86-388335143e16&st=פנים+חדשות&pgnum=282
עדיין אין להתיר לכתחילהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ג בתשרי תשע"ד 09:56

יש גם הרבה אוסרים, בעלי משקל וכן התקבל הדין פנים חדשות אע"פ שאין לו כ"כ מקור לא בתלמוד ולא בראשונים...

לענ"ד להקל אולי בדיעבד רק אחרי שאלת חכם

כמובן שדיעבד אבל לא לפסול כמו שמוריםאריק אלחרר
אצל הרב מועלם
אני לא מכיראות והדר

שמי שהוא מקל בפנים חדשות אף בדיעבד

אולי מי שהוא מכיר, מבני דורנו? אולי הרב עובדיה? (שה' ישלח לו רפואה שלימה)  

מעניין מה אומר הרב יוסף כהן?   

אמרת שהרב גרוס הקל לךאריק אלחרר
נכון אבלאות והדר

אחרי שהתפילין בתוך בתים והיהודי הניח אותם כבר כמה שנים.

לא נראה לי שזה דעתו הרשמית.

אשאל אותו בלי"נ

אריק אינני מבין אותך!הלוי מא

לאחר לימוד הנושא בשטחיות

מיריעות שלמה קו"י וקה"ס מהיכן הצורך/הרצון בהליכה בשביל שחסמו אותו גדולי עולם?

כמו שאמרת בשטחיות זה חסוםאריק אלחרר
בעומק זה ברור וזה בדיוק כמו הדיבוק למעלה שאמרתי ש״ת וכשאילן הגדיל נראה ברור שמותר להפריד
האמת אריק שחשבתי על משהו מענייןהלוי מא

כשיש מילה מיותרת וגררתי אותה ואז יש במילה הקודמת אות שניתן למשוך כגון פעמיים מטר

ואז אני מושך את הר אזי הכשרתי את המזוזה על ידי "פנים חדשות" שלא היו פה ומה משנה לי סוף סוף

לפני זה זה פסול

במקרה שלך האות ריש היתה כשרה מלכתחילהרחמים-

ומשכת אותה ואך לא הזזת אותה ממקומה ולכן זה לא פנים חדשות

 

אכן זו מחלוקת ראה בסימן לב סעיף כגאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"א בחשון תשע"ד 00:01
המחמירים שערי תשובה בשם הדבר שמואל וכן ביד המלך הלכות גירושין פרק ד הלכה ו על הרמבם
מ״מ לשיטה זו יוצא שכל חיבור של פירוד הוי פנים חדשות
רציתי להוסיף שבמטר רק הוסיף ולא גרד כלוםאילן ח.
מנגד ופנים חדשות זה שלא רק מוסיף אלא גם מגרד עד שלא נשאר אפילו פס דק מהדיו הקודם. לא לשכוח.
אני רוצה לעשות ק"והלוי מא

ומה אם הקו של ר דמטר לא היה שם והמזוזה הייתה פסולה מדין מרווח בין תיבות ומותר לכתחילה לעשות כן (עכשיו התנועה הלמדנית עם היד)

 

ירך אות שהייתה שם ורק החלפתי אותה באחרת אינו דין שמותר???????????

יפה דרשת כך כותב השלטי גבוריםאריק אלחרראחרונה
מחפש ספר תורה אשכנזי (ב"י)AVIDAN444

חדש, ישירות מהסופר, עד סביבות מחיר  80.000 ש"ח.

 

052-7685227 שמואל

גודל התפיליןsome1

שלום לכם

רציתי לשאול, מה הסופרים אומרים על תפילין הקטנות? אני רואה שזה נהיתה אופנה בזמן אחרון שכל ילד מניח שני זוגות, אני שמעתי בזמנו שיש מתנגדים לזה...וגם מבחינה טכנית מקצועית, זה טוב? מהודר?

ולמה יקר כל כך?? 

למה יקר?רחמים-

כי רק חלק קטן מהסופרים כותבים כאלה.

כי מי שמגיע לרמה כזו של אומנות כנראה שמגיע לו קצת יותר חוץ מהמאמץ המרובה .

 

וגם תפילין מהודרות בגודל רגיל זה לא זול,

אבל בגלל שיש הרבה יותר סופרים שכותבים גודל רגיל אז יש הרבה רמות של "מהודר" וד"ל 

שים לב מה אתה קונה.

 

שמעתי לא פעם מהרב מרדכי אליהו זיע"א 

שאומרים שהתפילין הקטנות מתקלקלות מהר וכו... 

ותמיד הרב ענה אז שיקנו משהו איכותי למרות שיותר יקר וזה ישמר לאורך ימים. 

 

 

לגבי מה עדיף להניח, תשאל את הרב שלך ! 

 

כן זה הרבה יותר קשה לכתוב פיצפונים וגם הזמן יותראילן ח.
תפילין קטנותאות והדר

אפשר שיהיו מהודרות מאוד, אפשר שיהיו גרועות מאוד. 

קשה יותר לכתוב אותן, זה ברור. וכן כל דיבוק או קוץ מיותר יכולים להיות מסוכנים יותר.

אני מסכים שלא כדאי לקנות פצפונים ממי שלא מצוי בעניין, מי שמצוי בתוך זה הכתב כבר לא מרגיש לו קטן כ"כ.

זה יקר כי זה יותר קשה יותר מיוחד יותר נדיר וגם הבתים יותר יקרים. 

 

 

דעת הרב עובדיה לא נוחה מהםאריק אלחרראחרונה
בעניין הדיו לרפידוגרףאנונימי (פותח)

בס"ד

שלום לכולם,

חז"ל אומרים שהמרכיבים של הדיו צריכים להיות מן המותר בפיך, אז מה הדין לגבי הרפידוגרף שהרי דיו זה מיוצר 

בגרמניה ללא השגחה של יהודים? האם מותר בעניין זה לסמוך על הגויים? כלל ידוע לגבי כשרות מאכלים הוא שצריך

שיהיה משגיח "נכנס ויוצא", וכמו שיש משגיח בשחיטה של בהמות בחו"ל כך צריך השגחה גם בדיו שלנו?

פס יצור אפשר לשנות בקלות מאיזה סיבה שהיא ויכול להיות שאנו לא נהיה מודעים לכך בכלל .

אם למישהו יש תשובה לעזור לי אני אודה לו ...תודה

איפה חז"ל אומרים את זה?אות והדר
הדיו של רוטרינג ושל פברקאסטל נבדק במכון וכשראילן ח.אחרונה
לכל הדעות והמסמכים של המכון התפרסמו בעבר
ספר שתקנתי אתמולהלוי מא

נראה כמו הכתב המיוחס לא???

מה יש לתקן בו?אות והדראחרונה

זה לא כתב מיוחס, ממש לא...זה בית יוסף של פעם. 

בדורנו יהיו כל מיני חצופים שיפסלו כל מיני אותיות בספר הזה. 

(חבל שלא למד משנה ברורה...ובכלל יש פה מלא יו"דים ללא קוץ ר"ת, גם חזו"א לא למד! )

ישר כח על תמונה, ממש יפה.  

 

מה הייתם מכריעים בזה?הלוי מא
כשר. נקהאריק אלחרר
בכולם????הלוי מא
שלחתי לרב גרוס ענה שיועיל תיקוןהלוי מא
עכשיו אני רואה שיש עוד שאלות אני עניתי רקאריק אלחרראחרונה
על השאלה אחרונה של כניסת תגים
תרופה ליריעות חלקות מהי?הלוי מא
נייר שיוףאות והדר

תקח 600 או 400 (אם קלף קשה), תשייף בסיבובים (נגד כיון השעון). 

זה אמור להרים את השערות 

תוספתהרש

עדיף אח"כ לעשות עוד שיוף קטן עם עם כיוון הכתיבה (שמאל לימין) עם נייר 1000.

לא מסכים הפוך הוא יותר החלקה אות צודקאריק אלחרר
הכי טוב להתקשר לסוחר הקלף ולקבוע עובדה שמחליפים!הלוי מאאחרונה

חיוך

לא זוכר אם העליתי את זה...אות והדר
לענ"ד כשרהלוי מא
ש"תאלעדאחרונה

צריך שיהיה הבדל ברור בין האות עצמה לכל התוספות.

לא יתכן עובי כזה. כמעט ל'!

יו"ד דומה לסמ"ך, מה הדין?אות והדר
נראה עדיין כשר אך אם ימשך יותר ש״תאריק אלחרר
גרד מהקוץ בלי ש״ת.. זה לא ס׳אילן ח.
אולי דומה. אבל זה י'אלעד

אין מה לשאול תינוק

הרב אמראות והדר

שפסול...

אות פסול כמו שהוא אבל מועיל תיקון או פסול - פסול ?אילן ח.
לא מועיל...אות והדר

אני גם חשבתי שזה מקסימום ש"ת, אבל הרב פסל...

הרב ויינר אמר שלדעתו ש"ת 

 

למה פסול??אלעד

אם מתקרבים מבחינים שזה ודאי לא דומה לס' אלא אולי לח'

 

אבל פסול? אתה יודע כמה י' כאלה ראיתי? המום

אלעד..אות.. וכולם.. רציתי לשתף אתכםאילן ח.
אם הרב פוסל ולא אומר למה ננסה להבין אול פסלי אך ורק מפני שינוי צורה אין סיבה אחרת אוליי הרב רואה כאן פ׳ או ס׳ מופסקת אינני יודע. כי דעו לכן שאות יוד היא הכי קטנה והכי בעייתית אם לא מדייקים בה יכולה להפוך ל11 אותיות( פעם ציירתי את כל הדוגמאות ספרתי 11 שינויי צורה ביוד. ) אבל מה שרציתי לשתף זה בקשר לש״ת. לדעתי יוד זה קצת בעיה לש״ת אלא אם מכסים הכל ומראים רק את היוד ואני יסביר : יוד היא האות הכי קטנה באותיות ולכן כשיש לה שאלה האם דומה לאות אחרת חוץ מדומה לאות ו׳ אם רגלה ארוכה..אני בבעיה לשאול תינוק מפני שעצם היותה קטנה אוטומטית התינוק הולך בתמימותו לקרוא י׳ ומה שאנו נוהגים כדעת מרן שלא מכסים את שאר האותיות זה עוד יותר מחזק את הבעיה. ומצינו דומה לזה באות שהתינוק לא מורגל בה שהדין שלא שואלים אותו. כגון ח׳ או ר׳ וכו.. הוא הדין כאן. ולכן לדעתי ביוד כנ״ל לא ש"ת. אלא אם כן נכסה הכל ונשאל ספציפית מה רואה כאן. ולכן החכם פסל מיד כשיש דמיון לאחרת ולא פסק ש״ת. מה דעתכם לסברא זו ?
והנה צילום מיריעות שלמה מאריק ידידנואילן ח.

הסברה יפה. אבל את הרב אינני מביןאלעד

מדוע הוא לא הסביר מה עילת הפסילה?

הנה הסבראות והדר

נדמית לסמ"ך ולא יועיל תינוק, כיון שקצה ה"עוקץ" הארוך, סמוך לקצה רגל היו"ד במרחק של "אינו ניכר להדיא", ולדעת המק"מ נחשב כמחובר שנפסק, והלכה כמותו.

אילן, ישר כחאות והדראחרונה

דבריך בודאי הגיוניים.

כל עוד שלא נרגיל את התינוק באותיות הקטנות, אין סיכוי שיקרא משהו אחר חוץ מיו"ד...

שי"ן, מה דינה?אות והדר
לבטל או לצאת מספק הייתי מוסיף קצת דיואריק אלחרר
להעמידה על צורתה ואחר כך מיפה
זה נראה יותר קשקוש מש׳אילן ח.
הייתי מוחק לגמרי וכותב מחדש.הרשאחרונה

הקלף שעיר, אז הגירודים מסביב יעשו שם יער...

 

משו מענייןהלוי מא
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ב בחשון תשע"ד 15:40
 
מה הדין של הנון באמצע קריאה בשבת
עוד אחדהלוי מא
ביר"ש ובילקו"י מדובר שיש הוא אמינה לח"ת בהוספתהלוי מא

תגים נוספים מהי ההוא אמינה המוזרה הזו?

עוד אחד דומה לבהלוי מא
 
מה הייתם עושים באמצע קריאה? אין תינוק באופק
כלום, הכל כשראות והדר

התג לא עבה, ודאי שלא נדמה ללמ"ד ולא שואלים תינוק במקרה כזה. 

שתי הנונים עם התג ש״ת כמות שהוא אך אם מתקן לא צריךאריק אלחרר
ש״ת והשלישי כשר מ״מ יתקן
אתה טועןאות והדר

שמי שמתייג משמאל לימין, תמיד גורם לרעותא באות עד שנצרכת ש"ת אח"כ מתקן את זה ע"י תיוג שאר האותיות?

 

אין הדעת יכולה לסבול זאת...

שמאל או ימין לא משנה רק צורת אותאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ג בחשון תשע"ד 11:17
תגים לא אמורים לגרום שינויי צורה ולא ספק בצורה אם הם דקים וקטנים
וזה לא גרע מנפל טיפת דיו
ובתו״מ יש שינויי לרגע יש מחלוקת כמו בכניסת אות לאות
ולגבי ח״ת בכתיבה מי שמחמיר כאן הסתבך
אריק ..! אין כאן כלום לא ל׳ ולא ש״ת..ולא ב׳אילן ח.אחרונה
ולא מורידים ס״ת על זה... אות מסכים איתך. אריק אני מנסה לעקם את השכל ולא רואה ל׳ .. אוליי בכלל שהרגל של הנ׳ ארוכה יותר מהגג.
הוציאנו נדבק...אות והדר
עד שהקטנת לי את הראשים של שעטנז גץ אתה מרחיב אתהלוי מא

שלך לא יפה מבולבל

 

אני כבר בקושי שם תגים על הנון ולך יש מקום לחמישה תגים שם!

בתפילין מותר קצתאות והדר

חוץ מזה, אני אמרתי לך להקטין את הנו"נים? 

אמרתי להקטין את הראשים של שי"ן ועי"ן, אז בבקשה 

הוציאנו ש״ת. עם התגים והראשים לא הבנתי כלום.אילן ח.
גרד תינוק קרא כראויאילן ח.אחרונה
ץ' יפה!אנונימי (פותח)
לדעתי יש לשאול מורה הוראה!הלוי מא

האופציות לפסול ץ או ד גדולה 

בדיבוק יפה יותר שממש עשה את האותיות כמו ץ יפה מורה הוראה התיר לי להפריד אך זה לא היה בשם ה

מצד אחדאות והדר

נראה שהיו"ד נשחת

מצד שני יש פגימה למעלה. 

נראה שאפשר למחוק אחרי שאלת תינוק

אבל אני הייתי קולף מספק...

 

פשש, שאלה מסובכת..  

וזה ההמשךאריק אלחרר


דעתי בראשון ש״ת ובאלה נשחתאריק אלחרר
וכן לענ"דאות והדראחרונה
מה דין הריש והכאף במילה בכרה?הלוי מא
לא טובאות והדר

רי"ש פסולה לדעתי, זווית חדה

כ"ף, זווית 90 מעלות, לפי מקדש מעט ש"ת וכך פוסק הרב גרוס, לפי מ"ב וכן יריעות שלמה פסול. 

מסכים עם או"הרחמים-

ומצרף תשובה של ים החכמה שסובר הפוך  בעניין הריש למרות שלא נוהגים ככה להלכה.

 

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=47255&st=&pgnum=144

 

תשובה מעניינת, ישר כחאות והדר

אני מבין שהוא מדבר על זווית 90 מעלות, בתמונה נראה שיש זוית טיפה חדה (אני לא יודע אם ייחשב זווית חדה כי הוא ממש קרוב ל90) 

אות חזק מסכיםאריק אלחרר
בעיהאלעדאחרונה

אגב הכף' שלפניה לא יותר טובה

מה הדין בשם?אות והדר
ליפותאריק אלחרראחרונה