שרשור חדש
מה דין הצדיק?אות והדר
כשר ויתקןאריק אלחרר
זו טעות של המתייג...כאן היה סיום הראש של הסופראילן ח.



וכן מסכים עם אריק כשר ויתקן..
דרך אגב כתב יפה
אילן, דייקת!אות והדר


הנה עוד אחד...אות והדר
תגיד אות, תיוג כ"כ עבה לא פוסל את האות?אלעד

ואני שואל ללא קשר לנגיעה באות הקודמת.

אני מסכיםאות והדר

שהתיוג יותר מדי עבה וגבוה, אבל לא עד כדי לפסול. 

מסכים גרדאילן ח.
למה לסמן טעות על גבי האות זה יכול ליצור בעיות?הלוי מא
לא ש״ת.אילן ח.
זה דיבוק דק ונעשה לאחר כתיבה. גרד.

עכשיו ברור מסכיםאריק אלחרראחרונה
אני סופר מתחילחיים51

התחלתי ב"ה לכתוב כבר כמעט שנה ועד עכשיו קניתי קלפים חתוכים לפי מידות של מזוזה וכו'

נכנסתי השבוע לחנות בבני ברק ביקשתי קלף למזוזה ומוכר אמר לי שהם מוכרים את זה רק ביריעות, לא הבנתי.

הוא אמר לי שבטח אני מתחיל וכשאני אהיה יותא מקצועי וגדול לבוא אליו.

לא הבנתי איך מוכרים קלף למזוזה ביריעות???

 

תודה רבה!

 

לסופר מתחילאות והדר

את המזוזות חותכים גם מיריעות גדולות, כמו של ספר תורה (יותר דקות)

המוכר מתכוון שאתה תקנה את כל היריעה של מזוזות כלומר כל כמות המזוזות שיש ביריעה שבחרת ואז הוא חותך אותם לחתיכות נפרדות.

יש כאלה שיש להם מחיר קבוע ליריעה שלא משנה כמה מזוזות יצא לך ויש כאלה שמחייבים אותך לפי כמות החתיכות שיוצא. 

תודה רבהחיים51אחרונה


הנה עוד ספר טורקיאות והדר
יפה.. אבל זה כבר יותר חדש.. מעניין ו׳ של הויה מתויאילן ח.
אילן, יפה!אות והדר

אכן זה יותר חדש,

אני כתבתי את זה לפני כמה חודשים כדי להשלים יריעה שנרטבה 

חחחח... חזק.אילן ח.אחרונה
אות מסכים איתך לגבי הלמד פסולהאריק אלחרר

ל׳ מעניינת...התלבטתי בה .. מסכים לפסול.אילן ח.
מותר לדעת מדוע?אלעד
שינויי צורהאריק אלחרראחרונה
אות אלף במגילת אסתרסתם ישעיהו
 
מה דעתכם על האות 'א' כיצד אני מתקן?
 
תודה
אם אתה ספרדי -תפריד. ואם אשכנזי תבטל מצורתה ותשליםאילן ח.
יש מהפוסקים שסוברים שכאילו נתמלא כל חללה דיו
והיות וזה מגילה אם אתה אשכנזי תחשוש לפוסקים אלה ותקן כפי שהזכרנו.
לפי משנה ברורהאות והדר

אפשר להפריד לכתחילה (בביאור הלכה כל שהוא),

 לפי דעת קסת הסופר (נדמה לי באחד החקירות) לפסול ולחבר. 

די להחמיראריק אלחרר
אני אמרתיאות והדר

שאתה מסטרא דימינא...

המור וקציעה סובר שזה שנויי צורהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ח בתשרי תשע"ד 00:14
המגןצורה מגן אברהם סובר שזה כשר כך ועיין מהרלב״ח סימן א תשובה כאורך הגלות להכשיר וחלק עליו רבי אברהם הצרפתי
ודין זה של נגיעת האות לעצמה נלמד
מדיבוק אות לאות ודיו לבא מן הדין להיות כנידון להפריד ודיו
חחח.. אריק. אל תשכח שבפורום צריך לענותאילן ח.
תשובות שכל אחד ינהג כמנהגו..גמני יכולתי לכתוב ״גרד״.... אבל אז נזכרתי שאנחנו כאן לא לבד והיות ויש מחמירים לפי כלליהם בפסיקה יש להעלות את תשובתם וכך שלא תיטוש תורת אמך יתקיים במלואו...
עיקר הבעיה הזאת היא בדרך כללאריק אלחרר
אצל האשכנזים שעושים קוץ ר״ת ליוד העליונה והמשנ״ב כתב להחמיר להפריד וכן הם נוהגים
דרך אגבאות והדר

שולחן ערוך הרב כתב כמגן אברהם שכשר ללא תיקון.

היה לי מעשה כזה שרצו להוציא ס"ת אחר בשבת בבוקר בבית חב"ד (להביא מבית כנסת שכן) אמרתי להם שאין צורך, כשר כמו שהוא,  וכמעט יסקלוני, עד שלא פתחתי את שו"ע הרב לא האמינו בי.

פסקת נכון כל מחלוקת הפוסקים לא מורידיםאריק אלחרר
אריקאות והדר

יש דבר שאין בו מחלוקת?

אדרבא תשמח לא משלי המקור הואאריק אלחרר
הרב עובדיה קול יעקב ועוד הרעיון ס״ס שמא כשר ושמא כהרמבם המפורסם
מפורסם למי?אות והדר

איזה רמב"ם? שמותר לברך על ס"ת פסול?

שמת לב שאתה כותב בערך כמו ביאור הגר"א?צוחק

כן הרמבם הזהאריק אלחרר
לגבי הגר״א הוא גאון אני עצלן
אז לסיכום גם לאשכנזים וגם לספרדים ״גרד״ ?אילן ח.
מסכים ועוד שמדובר במגילת אסתראריק אלחרר
אפילו למחמירים יש להקל
היכן מופיע הרמב"ם המפורסם???הלוי מא
עיין רמבם הלכות סתם פרק עשיריאריק אלחרר
בכסף משנה הראשון וכן שו״ת הרמבם סימן רצד וכן ב״י יורה דעה סימן רעט יביע אומר חלק כאורח חיים סימן סימן טו וכן בחלק ד וגם ו וגם ז וגם ח וכן יחווה דעת 5מקומות ועוד הרבה בשאר פוסקים
אריק... חחחח.. מי יכול עלייך ..חזקאילן ח.
אות א דבוקהסתם ישעיהואחרונה

תודה לכולם.

אז המסקנה מהדיון פה שאפשר לגרור את הדיבוק.

 

ושוב תודה

ספר הפטרות עתיק, נדיראות והדר

במיוחד בשביל אילן שאוהב כתבי יד עתיקים, יפהפה...

 

יפה מאודאריק אלחרר
וואו אות איזה יופי מה המקורות ?... יישר כח שמחתיאילן ח.
מצאתי את זהאות והדר

בארון הקודש של בבית הכנסת שאינה בשימוש, בעיר איסטנבול. 

יותר מזה אני לא יודע כלום...

בקליגרפיה קוראים לכתב הזה "כתב הספרדי" 

באיסטנבול?דניאלה .ד.
וואו מגניב יסוד עולם
יפיפה!
שלום האם היה נהוג כך לכתוב גם טעמים וניקוד בספריshokron

ההפטרות אשמח מאוד לדעת 

כן, באיסטנבולאות והדר

בתוך ארון קודש ישן עם כמה סידורים ספרי משניות ישנים. 

לגבי מנהג ספר הפטרות, מנהג הספרדים מדורי דורות שכותבים את ההפטרות בקלף או בגוויל עם ניקוד וטעמים וקוראים בהם בשבת. מנהג אשכנזים ע"פ הגר"א שקוראים בספרי נ"ך שלמים וכשרים כמובן ללא ניקוד ולא טעמים. 

איזה זכות!דניאלה .ד.

וואי אני מזה מתלהבת מהדברים האלה, לפגוש בספרי תורה הנודדים בתפוצות.

ובכלל.. ממידע יהודי חשוב.

ואיזה זכות יש לכם שאתם עוסקים בקודש הזה.

ישר כח!

חסדי ה', באמת זכותאות והדראחרונה
הצלחתי להעלות שאלה י כ דבוקיםאריק אלחרר
זה נראה בלי שרטוטאות והדר

כמו שאתה אוהב...

בניכם - שינוי צורה

למ"ד של אלה - לא נראה טוב. 

פסול... !! בלי ש״ת..! שינוי. צ׳ .. תראה.אילן ח.

שירטוט לא צריך בתפיליןאריק אלחרראחרונה
ספר עתיקביד רמ"א

קיבלנו ספר עתיק שהגיע מפרס [אירן] לדברי מתפללי בית הכנסת הוא בן 200- ל 300 שנה אצלנו העריכו אותו בין 50 ל- 150 שנה, יש מישהו כאן שיכול להעריך את גילו?

איך? ברוח הקודש?אות והדר

אולי תעלה תמונה אע"פ שקשה להעריך דרך המסך, לפעמים אפשר פחות או יותר ע"פ סגנון הכתיבה וצורת האותיות. 

הי אמי שתחיה נולדה שםהלוי מא

אני חייב לראות את הכתב הזה תעלה בבקשה תמונה

הנה ספר מפרסאות והדר

מלפני כ- 120 שנה, משוח גודל 20 ס"מ

יש! תגים בוא"ו דהוי"האות והדר
כל אזור עירק תייגו הויה מלאאריק אלחרר
אותהלוי מא

יפה דורש ולא מקיים לא מתאים לך עם עם עין ולא א'

הא?אות והדר

סתם, הבנתי אותך אבל אני חוצניק יש לי סיבות מקלות חיוך גדול

קנ' טעמים ואולי על אחד אתה רוצה לסמוך?הלוי מא

קורץ

הא?אות והדר

הפעם לא הבנתי...

הגמרא שואלת כולי האי ואוליהלוי מא

אם מביאים קנ' טעמים לטהר את השרץ ואולי כי יש מצב גם לטמא אותו שוב בקנ' טעמים 

ועל טעם קלוש של אני חוצניק אתה רוצה להשען לכתוב הוכחת שאתה יודע יותר טוב ממקומיים

אפילו ומה עם הדקדוק? 

אתה עמוק היוםאות והדר

זה לא טעם קלוש, זה טעם חזק שלא מתבטל אפילו באלף. 

הנה צילומיםביד רמ"א

ואו! מדהים!אות והדר

בוודאי שמתפללי בית הכנסת הם הצודקים. 

כבר הפסיקו לכתוב על גוויל כזה לפי 200 שנה (האם מאחורה לבן וחלק? (לא קטיפתי?)

גם אופי הכתב מראה שזה ספר לא פחות מ-250 שנה, יכול להיות גם הרבה יותר . 

צריך להבין שזה גוויל לא משוח בקטירה ולפי הצבע גם הדיו דיו עשן (ללא קנקנטום), ספר כזה יכול להחזיק מעמד מאות שנים ללא בעיה

 

וואו אני מודה לר אות ור יד רמ"א עכשיו הבנתי למההלוי מא

אני לא מצליח להוריד את רגל התאו עד הסוף אני חצי פרסי מה לעשות

וגם מתייג הויה ב"ה מלא 

 

עכשיו צריך ספר ממצרים קדימה חברים בבקשה אני רוצה לראות מה אבותי עשו שם

תודה רבהביד רמ"אאחרונה

מאחור לא לבן אלא צבע הגויל

בבקשה..אברי
מישהו יודע על קורס סת"ם בירושלים?
אם כן צרו איתי קשר במסר אישי.. תודה
איזה כתב? ספרדי או אשכנזי?אות והדראחרונה
מכון סת"ם ביד רמ"א ישיבת אורות האר"י צפתביד רמ"א

אנו במכון ביד רמ"א נביא כאן לדיון שאלות שנשאלו גדולי הפוסקים בתחום ע"י הרב מאיר סגרון מורה הוראה במכון , והנה שאלה ראשונה שאלה: האם יש דין קובה בתפילין?

נראה שרק במזוזה אולם..אילן ח.
בבית יוסף כתב שיש מקום להחמיר בתפילין וכן בספר דעת תורה כתב שדין זה שווה גם בתפילין ומסקנתו שפסול ודייק מלשון רש״י עי״ש.
אולם להלכה אין אנו מחמירים בזה ואם עשה קובה או זנב בתפילין כשר ומותר לתקנם ללא כל חשש.



וכן בספר עולת יצחק -רצאבי דף קמז ס״ק יא האריך בזהאילן ח.
וזה מסקנת העולץ יצחק הנ״לאילן ח.



ויש עוד פוסקים אבל קצר הזמן...
וכמותו פסק הרב מועלם אך המעיין בגמראאריק אלחרר
יראה במנחות לב: שמזוזה נקראת ספר ולכן יש בה הקפדה זאת משא״כ תפילין שנקראים איגרות לכאורה כשר ולכן הקילו בלא שירטוט
תשובהביד רמ"א

תשובה:המשיב נוטה לומר שאין דין קובה בתפילין משום שהן בש"ס והן בשו"ע נזכר דין  זה רק במזוזה אולם הר' שטרן מבית דינו של הרב וואזנר שליט"א סובר שכן וחילו  ממה שכ' מאסף לכל המחנות על סעיף לה' שהביא בשם שו"ת זית רענן ח"ב סי' א'  לפסול אף בתפילין (א"ה עיינתי בשו"ת זית רענן ולא מצאתי שדן בזה ושאלתי בזה   את הר' אברהם חפוטא שליט"א וס"ל שיש דין קובה אף בתפילין וחיליה ממש"כ    מעדני יו"ט בשם סה"ת עיין במכתבו אלי מ.ב.ע) (הר' דוד גרינפלד שליט"א) 

{התשובה נכתבה ע"י הרב מאיר סגרון רב הישוב בר יוחאי וראש כולל ישיבת אורות האר"י]

 

 

מחילה מכבודו.. הנה הזית רענן שכבודו לא זכה לראותאילן ח.
שדן בזה..וכבודו יעיין הייטב.. וכל המקורות שכבודו הזכיר מובאים בלינק שהובא בתגובה לעיל..






והנה הלינק הכללי.. זית רענן.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=768&st=%u05D6%u05E0%u05D1

יישר כח ובהצלחה.
אילן, אתה גדולאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ו בתשרי תשע"ד 12:44

וזה מאמר שהתפרסם בקובץ לשכת הקודש, לשיטתו של הרב אלישיב

 

 20130930123746.pdf

לאילן ידידנו לא מצא כוון שחיפש בזית רענןאריק אלחרר
לחכמי תימן ואתה מצאת אצל חכם אשכנזי זילברברג
שאלתי את הרבאות והדר

האם אפשר להקל ללא תיקון וזאת תשובתו: 

"אם התפילין מהודרות יש לתקן.
ובתפילין כשרות רגילות, כשא"א לתקן, אפשר להקל ולסמוך על דעת שבט הלוי שדוקא ביציאת מילה ומילה זה קובה וזנב, וכ"כ לדעת הגר"י רצאבי שליט"א (בשו"ת עולת יצחק) בדעת הרמב"ם( דוקא כשהיציאות בשני הצדדים.
 
הוא אשר דברתיאריק אלחרר
חזק וברוךביד רמ"אאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ד 22:22
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ז בתשרי תשע"ד 22:21

אני אדפיס את המקור ואוסיף לתשובה.

נמרח אחרי כתיבה עם היד..???אילן ח.

נראהביד רמ"א

שצורתה עליה ,אז רק לגרד ולנקות

שינויי צורהאריק אלחרר
לי נראהאות והדר

לנקות אחרי שאלת תינוק

אילן גם מסכים עם אותאריק אלחרר
לדעתי ש״ת חמורה לא בטוח שיקרא ם קרוב לפסול.אילן ח.
הרב גרוס אמראות והדר

שלדעתו זה שינוי צורה, ברוך שכיוונתם. 

ברוך שכיוונת אתה הרב ברוך.. התינוק הכשיראילן ח.אחרונה
מאריק ידידנו... דוגמה נדירה ויפהאילן ח.

לא ג' ודאי?אלעד

תינוק יוכל לקרוא את ה ן' גם כז' בגלל עובי הרגל..

לא יודע אם יועיל כאן

לדעתי יועיל תינוקאות והדר

יש הבדל גדול מאוד בעובי של הרגל היוצא שמאלה

מסכים עם אריק ואותאילן ח.
שאלתי את הרב, וז"לאות והדראחרונה
יועיל ש"ת.
א. הבדל גדול בין עובי הנו"ן בכללותה וליוצא משמאל.  ב.עובי השמאל לכשעצמה נראית כתג היוצא ולא רגל (יסוד מהמק"מ).  ג. רגל ימין ארוכה מאוד מהרגיל מהשמאל.
מהספרייה הלאומית+ פרטיםאילן ח.




יפהפהאות והדראחרונה

מעניין אם הלמ"דים נמחקו למטה או שכתב כך לכתחילה

טעות שעלולה לקרות..אלעד
המקוראריק אלחרר
הסוגיא דפרק הנזקין (גיטין ס' א) דקאמר
שלחו בני גליל לר' חלבו,
מהו לקרות בחומשים בבית הכנסת בציבור?
לא הווה בידיה.
אתא שאל בי מדרשא,
ופשטא מהא דאמר רבי שמואל בר נחמני, אמר רבי יוחנן:
ספר תורה שחסר יריעה אחת אין קורים בה.
ולא היא,
התם מחסר במלתיה, הכא לא מחסר במלתיה.
מזעזע!אות והדר

יהי רצון שלא יצא תקלה מתחת ידינו...

לדעתי זה יכול לקרות רק בתפירה אחרי ההגהות והתיקוניאילן ח.
התופר שכח לתפור יריעה .. פשוט.
יותר מסתבר שהתופר בסדר כי תופר על הסדראריק אלחרר
אריק מסתבר לומר שהאחרון שהיה צריך לחבר את היריעותאילן ח.
זה התופר .. והעובדה שחסרה יריעה מדברת בעד עצמה..וזה היה צריך להתגלות אצלו ...!!!
זה אחד הסיבותאות והדראחרונה

שאני מקפיד לעשות הגהת מחשב אחרונה כאשר הספר תפור. 

בזמנו היה רק סורק וקיללו אותי הרבה אבל עם מצלמה לא מפריע בכלל. 

 

מה הדין במקרה הזה?אות והדר
שינויי צורהאריק אלחרר
מסכים פסול..אילן ח.אחרונה
נו"ן, מה דינו? עם נימוק בבקשהאות והדר
בעצם שאלה על חסרון איבר?הרש
כן, אפשר להגידאות והדר
נראה שעדיין כשר. זה לא ממש ישר יש זוית..נראה נ׳אילן ח.
נראה כמו אילן אבל צריך לראות ממש טוב אם ישאריק אלחרראחרונה
ראש משהו
שאלה בעניין אותיות קרובות שנשתנה צורתןאות והדר

http://hebrewstam.blogspot.co.il/2012/02/blog-post_07.html

 

נא לעיין בלינק, ראו את דעתו של הרב ויינר (מחבר הספר אותיות הרב)

 

אות אני לא מצליח להגיב שם תגיב במקומי..אילן ח.
משה אתה לא צודק..!
א) בהלכה לא משחקים משחקים כלשונך..!
ב) מה שחיים כתב ראוי רק לתקן דבר קטן בדבריו שאם צריך כאן מם אז מחברים ללא ש״ת..(הפסק שלא ניכר להדיה).
ג) אין לנו אלא מה שהחמירו עלינו רבותינו ולא נוסיף עוד חומרות מעצמינו כי כך נראה לנו..כאן יש לנו תרתי לטיבותא גם צריך להיות כ-ו וגם לא נוגע.. ומאידך יש חדא לגריעותא שדומה ונראה כמם.. לא צריך להיות מם ולא נוגע..ולכן לא שאלים תינוק ולא מחמירים בחדא נגד תרי..ומכשירים להפריד יותר שהעיין תרוץ בקריאה כמו שכתב ברמב״ם וכו..
סברא חזקה זו שמעתי מאחד מגדולי הרבנים והיא מניחה את הדעת. וד״ל. לעד״כ. אילן.
אני לא הגבתיאות והדר

הנ"ל, רב גדול ת"ח רציני, אני מבין את הסברא שלו והיא יותר בדרכי ההיגיון, לא נראת לי נכונה אבל אני לא מוצא את הפתח המוחלט להפיל אותה. 

ננסה שוב לחדד את השאלה ע"י ציור מקרה, 

אם יש לי שני זיינ"ין שלא נוגעים אבל מאוד קרובים (נראה רק אחרי עיון שהם לא דבוקים) אזי אין שום בעיה אפילו לא צריך שאלת תינוק, אבל אם יש חי"ת שנפרד למעלה בהפסק שלא ניכר להדיה אז זה לא ייפסל ומותר לחבר.

למה?

(אם אפשר נא להסביר כמו שמסבירים לפשוטי עם בלי יותר מדי מושגים בארמית וכדו')

מה שאילן אומר הוא פסק פשוט של הרב מועלםאריק אלחרראחרונה
וכן לשון הבבלי בין אות לאות חוט השערה ובירושלמי נקט בין אות לאות כל שהוא והרמבם כתב שהאותיות צריכים להיות סמוכות ביותר ולא חילק וכן חלק מהראשונים כתבו אותיות מובלעות אחת בתוך השניה ולא חששו
ועוד נביא ראיות
מהספרייה הלאומיתאילן ח.

מה הפרטים?אות והדראחרונה


צ'ופר לחגאות והדר
הוא לא ראה את הרמ"זאות והדר

כי כנראה היה לפניו...

איזה תענוג לראות את האותיות...שמחת אותנו..אילן ח.
לא רק הרמ״ז גם אין חילוק אותיות ואין פסיעה... אבל ממש ממש תענוג לראות ..יישר כח. אבל כבודו לא הביא פרטים על הספר ..??
לא יודע הרבהאות והדר

על הספר הזה אבל נראה שכבר 350 שנה הוא נמצא באותו בית הכנסת בקושטא, אף אחד לא יודע מהיכן הוא בא ואיפה היה לפני זה. 

הוציאו אותו מארגז כולו עם ריח של עובש נורא ואיום. ספר ממש תקין כמעט עד הסוף, בכמה יריעות האחרונות יש חורים של תולעים. 

דרך אגב, הגישה של רוב חכמי טורקיה (גם חכמי סלוניקי, סרייבו וגם אלג'יר) בפסיקה הייתה רק ע"פ נגלה. ואפילו היו מקובלים גדולים ביניהם לא פסקו ע"פ הקבלה ולא נהגו מנהגי מקובלים. יכול להיות שזה הסיבה שלא עשו חילוק ופסיעה לבר בשם הויה. אבל זה רק השארה....

כמה עצוב לשמוע על הביזיון שס״ת קדושים אלהאילן ח.
נמצאים. וההשארה שלך נכונה היא מגובה בראיות בפוסקים אחרוני זמננו שכ״כ.
שמתי לב למשהו מענייןמ. שלום

אף י לא מתוייגת, פרט ל... י של השם

 

מה דעתכם?

מ.שלום יפה. באמת מעניין.אילן ח.
פשוט כוונת הראשונים בתג של היוד הוא הקוץאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"א בתשרי תשע"ד 14:21
השמאלי למעלה כמו שכתב מפורש מהרם זאברו והתבטא בלשון חריפה שמי שעושה עוד קוץ הוא בור או טועה וכן עושים האשכנזים
יותר מוזר שעשה ליוד קוץ ר״ת דבר שלא חשו לו חכמי ספרד אפילו לכתחילה
ומה שלא חילקו השם כוון שמקורו בזהר שהתגלה לפני 600שנה
בית עגולה וכן הא
חית של רשי
תגים קוים פשוטים בלי ראש
יש עוד שאלות
בספרים האלהאות והדראחרונה

שאני מעלה לכאן, שמקורם בטורקיה, יוון (סלוניקי), סרייבו ועוד, תמיד יש קוץ ר"ת באופן עקבי אפילו בספרים בני יותר מ500 שנה. וכן תמיד בד"ק ח"ה מתוייגות באופן עקבי ויו"ד לא מתוייגת גם באופן עקבי.

מה שמ. שלום כותב הוא מעניין, אבדוק בתמונות האם זה תופעה או שזה מקרה חד פעמי.  

חג שמח

אשמח אם תוכלו לאמוד את השווי הכספי של העבודה ולהגידביר שילוני
עבר עריכה על ידי דביר שילוני בתאריך י"ד בתשרי תשע"ד 13:43

מאוד יפהאות והדראחרונה

הכתב אחיד, אותיות יפות 

 

לגבי מחיר, מקובל לבקש על פיטום הקטורת כמו 2 מזוזות ואפילו יותר. 

 

שאלת תינוקאות והדר

האם אפשר לשאול שאלת תינוק את עולה חדש בוגר שזה עתה התחיל ללמוד את האותיות או צריך דווקא ילד? 

נא בלי לייבש אלא להרחיב...

ראיתי שלא מועיל לא זוכר איפה ומילתא בטעמאאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ד בתשרי תשע"ד 13:16
צריך תמימות וגדול מבין דבר מתוך דבר כוון שהוא גדול ויש לו דעת ובקטן אין
אריק לא זוכר ... זה חידוש עולמי שקורה רק פעם ביובלאילן ח.
חחח.. ולענייננו .. באמת נראה שלא מועיל גם עולה חדש שעתה למד א-ב מפני שעצם ש״ת קאי על התמימות שבו ...שמה שרואה אומר בלי התחכמויות מצד שיכלו ..מה שאין כן גדול למרות שרק עתה למד א-ב אוטומטית השכל יתערב כשיהיה לו ספק. כנל״ד. כמו שהזכיר בטוב טעם ידידנו אריק.
מסכים, וזה הגיוני מאודאות והדראחרונה