שרשור חדש
כמה שאלות על יו"דים וו"וים?אות והדר
יוד כשר ווים כשרים נלע״ד.אילן ח.
יוד יש מקום לשת ואוים כשראריק אלחרר
לענ"דאות והדר

לגבי היו"ד אולי תועיל ש"ת, נוטה לפסול, הירך יותר ארוכה מעובי הגג ולא נוטה שמאלה מספיק. 

ו"וים כשרים

אות הרגל נוטה לכן שתאריק אלחרר
לגבי היוד המוקפת..אילן ח.
התינוק קרא יוד.. כמו שחשבתי ... ואות אתה צודק בסברתך אבל עובי הגג הולך ומתמעט.. ההרגל כן נוטה קצת שמאלה..(לדעתך לא מספיק..) אבל כשמסתכלים בכללי רואים יוד גדולה ..
האות י' גבולית מאודאלעדאחרונה
מה הדין? (באדיבות אריק)אות והדר
חזק ... שאלה יפה.. לדעתי זה כשר ויגרד...אילן ח.
ורק מפני שרגל הד׳ משולשת מבפנים... זה עדיין מקנה לה שם של ד׳... אבל אוליי הרבנים יפסקו תינוק ..בכל אופן לא פסול ממש .. כנל״ד.
לענ"ד תינוקמ. שלום


אות סובר אות חלולה?אילן שאל תינוקאריק אלחרר
כן, אות חלולוהאות והדר

פעם היה לי מקרה כזה באות זי"ן וחכם אמר לי פסול נדמה לי היה הרב אשר חנניה. 

את התמונה, לא מצאתי...

טוב אריק שאלתי תינוק קרא ד׳ ... אות ..אילן ח.
למה פסול... למרות הסברה של מילוי חלל.. הרגל המשולשת מאוד מטעה וזה מה שכתבתי בתגובה הראשונה אז לפחות תינוק כמו שסוברים שאר החברים ... כבודו יוכל לשאול את הרב מה פוסק ..
תשובת הרבאות והדר
נקוט כלל זה בידך:
כאשר החלל מובלע בתוך דיו, שעוביו בכל צד, הוא עבה יותר מעובי החלל, הרי שהחלל מתבטל לדיו, ונחשבת האות כחלולה.
ובנד"'ד, כשנתבונן באות כאות מלאה, יצאה מדל"ת ונדמית הרבה לרי"ש, ולענ"ד לא יועיל תינוק. 
אות .. הבנתי.אילן ח.
אני גם מביןאות והדר

שהתינוק קרא את זה דל"ת, כי זה באמת נראה דל"ת, כי הקו דק אבל בכ"ז כנ"ל לפי דעת הרב לא מועיל תינוק. 

הייתי שמח לשמוע גם את דעתו של הרב מועלם גם... 

אנונימי אתה חסר...אילן ח.
אני לא הבנתי הכלל שאות אומראריק אלחרר
לא זכור לי לא ממרן ולא מהרמבם הכלל שמנחה אותם הוא צורתה עליה ועוד המעיין בתמונה יראה שקו ימין דק מאוד ויש הפסק דק ועל כן על משמרתי אעמודה ש״ת
לא אני אמרתיאות והדר

הרב גרוס כתב לי כך, 

יש הרבה מקרים פרטיים שלא תמצא זכר אצל מרן ולא אצל הרמב"ם 

 היה לך מקרה כזה ושאלת רב והורה לך ש"ת? 

אריק הסברה של אות הגיונית אבלאילן ח.אחרונה
עדיין קצת קשה לי ... לפי מה שנוהגים הסופרים להשאיר אותיות חלולות בסוף התורה קווי האות דקים והחלל שם הוא הרבה יותר מקו הדיו אם כך אז לפי סברת הרב הם לא נחשבים אותיות מלאות ??? ועוד שלפי הפרי מגדים אם קוץ של ר״ת שעל יוד הא׳ נוגע בקו האלכסון פסול ומחשיב אותה כמלאה ולא חילק בנגיעה עבה או דקה.. ואם החלל יותר גדול יכשיר ???
דרך אגב למה לא מגיבים על השאלה החדשה שלי ...
שאלה שעלתה במחשבה ...אילן ח.
בדין קידוש שם אלהים לדעת הקסת ודעימא ..שקידושו וגימורו באין כאחד... אז האם זה גם להיפך.. ? אני יסביר :
אם לא קידש וכתב א׳ וגם ל׳ משם אלהים במקומו..אז לפי הקסת וכו.. יכול לקדש עכשיו וגימורו וקידושו באין כאחד ויהיה מקודש כשיגמר..!
והשאלה האם גם אומרים ההיפך.. שם אלהים אחרים חול ..! שקידש א׳ וגם ל׳ נמצא כתוב אל מקודש במקומו של אלהים אחרים חול..האם יכול עכשיו לומר ״לא קודש לא קודש״ ויגמור את השם ואז נגיד ביטולו וגימורו באין כאחד ?!
ואז הגם שקדש שם אלהים אחרים לא יצטרך לקלוף.. ויוכל לקיימו משום שביטלו באמצע טרם גימורו..?!!
חוו דעתכם..
נראה שלאמ. שלום

כי סוף סוף כתב אל מאלהים.

אם היה מקדש רק א או לחילופין אדנ משם אדנות אז היה מקום לסברה הנ"ל, ואז הייתי אומר שגם החולקים יודו מאחר ומותר עדיין למחוק.

דיעה זו מצטרפת לספקאריק אלחרר
כמה הערותא"י הכהן

ברגע שכתב ל' זה כבר התקדש ולא יכול למחוק

לעומת זאת, בשם אלהים אחרים גם אם כתב את כולו - לא התקדש כי זה נקרא מביא חולין לעזרה, וממילא אין צורך בקילוף

הכהן זאת כוונתנואריק אלחרר
הכהן... אתה מתכוון ״ מקדיש בעלי מומים למזבח״אילן ח.אחרונה
אבל לדעה זו של לא מתקדש יש חולקים לא קטנים.. ודעתם שאסור לקיימו וצריך לקלוף או לקדור.. והוא אשר שאלנו.. האם כאן שביטל בפיו לפני שגמר את ה׳ .. האם יועיל להשאיר לקיימו ..???
אריק ידידנו מסכים שמקרה כזה מצטרף לספק ..
פיסוק, מה הדין? (מאריק)אות והדר
ש״ת... אני מסתפק.. אם זה דומה לתמונה הזו...אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ"א באדר תשע"ג 01:29
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ"א באדר תשע"ג 01:27
או שהו׳ דומה לזו..
נראה שיש הבדל ביניהם..כאן היציאה קרובה יותר למעלה השאלה האם זה נקרא אות לגבי חילוק האות לשתי אותיות... שלא מועיל תינוק בניכר..
מעניין ..?!!
לא נראה ליאות והדר

שאפשר לענות לשאלה הזאת דרך המסך

התמונה שצלמתי ברורה אך באתר לא ברוראריק אלחרר
בקטן ברוראות והדר

כשמגדילים משתבש,

נראה שלא ניכר להדיא, לא? 

אות צודק .. חבר׳ה תמונות ברורות בבקשה ...אילן ח.אחרונה
יו"ד משונה (ממגילות קומראן?)אות והדר
אות.. היוד כשרה אבל נראה שהסימון הוא על הד׳ שנכנסאילן ח.אחרונה
בחללה ראש ל׳ ... אני צודק ?
מה דין הכ"ף?אות והדר
לדעתי כשראילן ח.
כשראלעד

רואים שהמשיכה נעשתה מלמעלה.

 

כתב מקסים, אגב

לדעתי זה ש"תאות והדר

יכול להיות שלמ"ב יהיה פסול ולמקדש מעט ש"ת.

רוב הסיכויים יקרא כף. 

התמונה והכתב הם של חברינו אילן, ובאמת יש לו כתב יפהפה.  

תודה...אמת. בין כ׳ לב׳ מה שקובע הוא החלק התחתוןאילן ח.
מצד ימין .. ולפיכך אם עשה כ׳ מרובעת למטה זה פסול לפי המ״ב וכו.. כמו שכתב אות .. אבל כידוע באות ב׳ שעשה עגול למעלה ולמטה ריבוע בלי עקב לא מכשירים אלא על ידי תינוק כמו שכתב אות.. ובנד״ד למרות הקוץ הקטן שיוצא לכיון מטה.. עדיין הגב שלה מקומר ונראית כ׳ ללא ספק..! מי מסכים ?
ודרך אגב תודה על המחמאות..
מסכיםברקל

גם הקוץ הוא כלפי מטה ולא ימינה כמו בי"ת

ד' ימחל לכם ריטבא מפורש פוסל זאת!!אנונימי (פותח)
true
ה׳ מוחל לנו ... תביא את הריטב״א המפורש ...אילן ח.
אשמח להחכים..
הרב אמר "לנקות"אות והדר
אות .. חזק.אילן ח.
אילן תשלח שאלות זה לא שאלה חחחחחחאריק אלחרר
קצוות יש כאןאות והדראחרונה

מ"ה' ימחול לכם" עד "זה לא שאלה" 

קטעים!

 

מה דין הה"א?אות והדר
לא מצליחים לראות זה ענק מידיי....צלמו בפחות זום ..אילן ח.
הנה, יותר טוב?אות והדר
לדעתי אפשר להפרידאילן ח.
אסור להפריד!1אלמוני

ברגע שנגע ראש הלמד ברגל הה' , האות ה' נהפכה לאות ק'. אך כל זה מדובר בתו"מ . אך בס"ת יראה לתינוק.

שאלתי את הרב גרוסאות והדר

"ועל" נוגע בה"א - אם (וכך מסתבר) עשה תחילה קו התחלה לראש הלמ"ד, הרי"ז חשש לקו"ף, וצריך לש"ת ולכסות עובי הראש ולשייר רק קו ההתחלה.

תינוק קרא כראוי...גרד.אילן ח.
אלמוני אתה סותר את עצמך שאלת תינוק הוי אומר ספקאריק אלחרר
ספק ואם מועיל בספר מועיל גם בתו״מ ואין חולק
תינוק של השואלאות והדר

קרא את הה"א, רי"ש (הוא לא כיסה כלום והראה סתמא) כלומר חיבר את רגל הה"א ללמ"ד. 

 

 

מחלוקת תינוקות...???!!!אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך כ' באדר תשע"ג 23:48
לא צריך לכסות כלום..
ופלא על התינוק שקרא ר׳... אם נכנס בר׳ ראש ל׳ בצורה כזו החשש שהתינוק יקרא ה.. ולא ר׳.. אבל מה לעשות קרא ..קרא ..!
תינוק טיפש לא משהו אישי הגדרה הילכתיתאריק אלחרר
אות זה דומה קצת לזה .. תראה. וכאן קרא תינוק ד׳אילן ח.

ותראו את זה ...זה כבר אתה צודק דיבוק עב .אילן ח.

הא פסולהאריק אלחרראחרונה
טעות בשם, מה עושים?אות והדר
לענ"דמ. שלום

עד כמה שאני זוכר האותיות שאחרי היו"ד המיותרת לא נתקדשו ומותר למחקם

פרקטית אפשר למחוק את הה"א (או רק את רגל ימין שלה) ואז את היו"ד, ואח"כ להאריך את הה"א עד הלמ"ד.

וכמובן לא לשכח לקדש כשכותבים מחדש את הה"א

מ.שלום ... הנני מחזק את ידיך.. מסכים. יישר כח.אילן ח.
למחוק רק אגל ימין ואז לחבר לשם קדושהאנונימי (פותח)
אנונימי .. הוא שאמרנו.. חזק.אילן ח.
דיוקמ. שלום

אין למחוק ישירות את היוד כי כשכתבו אותה נוצר השם אלי וא"כ היא נטפל שאסור במחיקה

אלא יש למחוק רגל ההא ולחבר את הגג ליוד ולהוציא ממנה רגל חדשה

ונראה לי שזו כוונת האנונימי

שלום מחיקת הנטפלות דרבנן אך כאן נכתב בטעותאריק אלחרראחרונה
ואם לא היה ממשיך אז קולפים את יוד לצורך תיקון מותר ואף שיש מי שאומר לעשות ממנה הא ומעלים בקודש ותהפך לשורשית אך כוון שהמשיך התיקון שאמרתם נכון
"כימי", מה הדין?אות והדר
פסול...שינוי למ׳אילן ח.
זה סוף הפרשיהאלעד

למה להרוס הכל עם עפרון??

לשיטתםאות והדר

עפרון לא עושה שום בעיה, גם כשהוא כהה. 

כך הביאו בשם הרב עובדיה יוסף

לפי דעת הרב הרבנים שאני מכיר (הרב גרוס וגם הרב פרידלנדר), עפרון שלא יורד בשפשוף קל (לא ע"י מחק אלא בשרוול וכדו') פוסל כדיו. 

 

אות אתה מתכוון אלי עיין יריעות שלמה ומשנת הסופראריק אלחרר
כדאי לשקול מילים
חחחח... אריק.. תרגיע נשמה ... הוא לא התכווןאילן ח.
למה שאתה חושב....
אות תסביר..
אריקאות והדר

צוחק אתך, אל תקפיד עלי

אריק... ביאור הלכה מפורש שזה מ׳ ...אילן ח.
את ביאור ההלכה לא שכחתי אבל שלחתיאריק אלחרר
לעיין באחרונים שדנו על הביאור ומם גמורה
דווקא שרגל היוד מגיעה לתחילת המושב
אריק מ׳ כזו היא מ׳ כשרה ולא שואלים עליה תינוקאילן ח.
לאות סוג הומור שאני לא מכיר גאה להיות יהודיאריק אלחרר
מחילהאות והדר

לא התכוונתי לפגוע חלילה. 

מחקתי

 

הנה דברי יריעות שלמה - מאריקאות והדר
פשוט ש"ת לא רואים מ מה קורה כאן על מה הויכוח...אנונימי (פותח)
true
בלי נדר מחר אשאל תינוק ...אילן ח.
ונראה על מה הויכוח..( אנונימי אם היית צריך כאן מ׳ היית מכשיר באבוהה..! ולא היית ש״ת..!!)
סת׳כל שוב בתמונה למרות שהיא לא ברורה מספיק אבל הדיבוק לא קל!
ורגל החרטום יורדת כמעט עד המושב !!
רגל יוד, נגמר הסיפור, ש"ת, לא נראה מאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' באדר תשע"ג 00:24
לדעתי זה פסול גמור, נגמר הסיפוראות והדר

לחזו"א מ"ם כשרה למהדרין

 

מסכים עם אות ..אילן ח.
אלו ואלו דברי אלהים חיים אין לדייןאריק אלחרר
העיקר לדעת שיש עוד דעות לכבד
תשובת הרבאות והדר
"להם כימי" - לא טוב. למחוק משם עד הסוף (או לבטל אותיות) ולכתוב.
 
ז״א .. פסול ... יישר כח על החיזוק.אילן ח.אחרונה
למ"ד ארוכה מאוד, מה דעתכם? (מאילן)אות והדר
לא בפרופורציהברקל

במבט חטוף דומה לכ' כפופה

אני לא התפלאתי אבל תינוק קרא את זה כ..!!!אילן ח.
שום תינוק שום נעליים זה כשר מה קרא לכםאנונימי (פותח)
אנונימי תסביר בבקשה ..אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך ח' באדר תשע"ג 01:06
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך ח' באדר תשע"ג 01:05
ואת הנעליים תשאיר בצד ..
רגל הל׳ הכוונה מושבה התחתון ארוך מאוד !
אם היה מקצר היה ל׳ לא כן הדוגמה עיין שוב.
וכן..! תינוק קרה כ׳ !!!! שאל את רבך מעניין מה יאמר ..
מה מעניין אותי תינוק מה הבעיה בה רבונו של עולםאנונימי (פותח)

אז מה אם המושב ארוך אדרבא זה אפילו יותר טוב שיש שיטות האשכנזים במיוחד שאומרים אם הארכת את הל' תאריך גם את המושב (רע"א נראה לי אני יביא מקור בלנ"ד)

אני נוטה להסכים עם אנונימיאות והדר

אשאל את הרב בע"ה 

 

טוב אז אני יסביר מדוע היתה דעתי ש״ת..אילן ח.
יש כלל ידוע באותיות הארוכות עד כמה יכול להאריך ועדיין יהיו כשרים .. והכלל אומר כל שבראייה אחת מבט אחד אתה תופס את כל האות תחילתה וסופה .. אז זה בסדר .. אבל אם אתה מסתכל על תחילת האות ואת סופה אתה לא קולט רק אם תזיז את העיניים .. אז פה אתה בבעיה ..ובנ״ד אם תשימו לב המושב של הל׳ ארוך עד כדי כך שספק כבר לכ׳ בראייה אחת.. ולכן הסתפקתי ונתתי לתינוק להחליט .. והוא כאמור קרא כ׳ ואימת את אשר חששתי ... וזה דוגמא שקיבלתי בצילום ממרסיי שבצרפת לפני יומיים ואמרתי שישאלו תינוק וכך פסק להם...וכל מי שחושב אחרת מכבד אני את דעתו ..אני חושב שהסברתי ברור את סברתי .
לאנונימי עיין רמב״ם פרק א הלכה יטאריק אלחרר
כל אות שאין התינוק יכול לקראותה פסול
וכן מרן כתב סימן לב סעיף טז אם תינוק יודע לקראתו כשר ואם לאו פסול

אלא מה אתה סובר כמו הרב מועלם שתינוק לא בקי באותיות ארוכות והדין ששואלים חכם לשיטתו א״כ הסבר כמאן
תשובת הרבאות והדר

"על" - למ"ד ארוכה - ש"ת (על כיוצ"ב כעי"ז הורה כן מו"ר מרן זצ"ל)

אות.. חזק. ברוך שכוונתי לדעת גדולים.אילן ח.אחרונה
עשיתי הגהה למגילת אסתראילן ח.
והיה רווח במילה ותשלח בגד-ים להלביש את מרדכי ולא קבל ...חחח בגד ים .. למרדכי.
פורים שמח לכולם
אלעד

"הפשטות המתחדשים בכל יום"..

ענק!אות והדראחרונה

צוחק

ל' בתוך ף'ברקל

האם נחשב בתוך חלל ה-ף' בדיוק כמו ך' או בגלל שה-ף' סגורה זה כבר לא נקרא בתוך חלל האות? (בכל אופן השארתי מקום לתקן)

לכתחילה תתקן...אילן ח.
מרן כתב ״יזהר״
שלא יכנס ל׳ לחלל אויר הה׳א או החית...וזה לכתחילה גם אם לא משנה צורת האות..ולאו דווקא ה׳ או ח׳ הוא הדין לשאר האותיות שיש בהם חלל..וכאן מדובר במגילה ויכול לתקן. בכסדרן כשר.
חזק אילןאריק אלחרר
מחילה לא נכוןאנונימי (פותח)

רק באותיות שיש להם תוך דהיינו שלוש חלקים כמו ח ת דיבר מרן לא שיש 2 בד' זה בעיה אך כאן אין שום בעיה וכשר  כך לכתחילא

אנונימי .. מחילה , נכון מאד ..!אילן ח.
ומה תאמר על ההא שכתב מרן ? אין לו 3 הרגל הפנימית לא נחשבת..! היא לא מחוברת לגג.!
מרן הביא שני דוגמאות אחד ח׳ (3) ואחד ה׳ (2) ואמר יזהר !!! ועוד מצינו המון אותיות אויר הל׳ למשל אם נכנס בתוכו גם משתנה... ( ולדבריך אין לל׳ 3 )..!!!
ועיין מה שכתב הגאון הרב משה פינשטיין בחיבורו איגרות משה שגם לשני חלקים יש תוך.. ! ולשיטתו מותחים קו באלכסון... ואין כאן מה להאריך!
רגל הה' נחשבת! לא נכון מחילאנונימי (פותח)
אנונימי תביא ראיות אשמח להחכים ...אילן ח.
ה יסלח לכם מה קורה לשון חירפה את והב בסופהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' באדר תשע"ג 11:56
אני אשתדל להסביר בכניסת אותיות לא שייך בכלל יש תוך או אין תוך זה רק לעניין נקב בתוך חלל האות מחלוקת בבלי ירושלמי עיי שו״ע לב סי״ טו
כאן יש דין מעורה עירוב ועירויי אותיות יש מחלוקת בפירוש אם הכוונה לכניסה לחלל או נגיעה
בנגיעה מרן פסל ובכניסה כתב להזהר
לאנונימי. עיין מגן אברהם מפורש שםאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' באדר תשע"ג 14:41
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' באדר תשע"ג 14:40
מדבר בכניסה בדלת וכן משנ״ב אות קטנה קל״ אז זה לא קשור כמה דפנות יש לאות רק מה שרואים מול עינינו ואפילו חית יתכן בכניסת אות שינויי צורה
מ״מ לאות הא יש תוך עיין סימן לב סעיף טו
כמובן שינויי צורה תמיד פסול ובספק שתאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' באדר תשע"ג 14:36
תאריך את הל' ותמתח את הראש אולי מעט באלכסוןהר-רי

זה מה שהתכוונתי לעשותברקל

בכל אופן בכל הדיון המעניין  לא הצלחתי להבין אם המקום בו נמצא הל' כעת נקרא תוך האות - מפני ש-ף' קצת סגורה  ויש לה "תוך" מאוד ברור, אולי האיזור הזה לא נקרא תוך האות כלל (ולא דומה ל-ך')?

זו ל השאלהמ. שלוםאחרונה

השאלה היא לא האם אתה ב"תוך" האות כמו שסובר האנונימי (ד"א פעם פגשתי סופר שאמר לי את הסברא הזו)

אלא האם יש דמיון לה"א

וכאן אם תוריד את הוא"ו הפוכה של הפ"א תראה ה"א.

ולכן:

בתו"מ כשאי אפשר לתקן מכשירים (כי זה רק "אם")

בס"ת ומגילה מתקנים.

יחד נציל את פולארדאלישיבד50

אני לא מבקש ש"תבזבזו" זמן

אני גם לא מבקש שתצאו לרחובות ותפגינו

אני בסך הכל מבקש

אנא, אם אכפת לכם מיהודי

שהקריב את חייו, חירותו, ושפיותו למען המולדת,

יהודי שיושב כבר קרוב ל 10,000 (!!!) ימים בכלא 

בארה"ב, על תרומתו למדינה,

 

אם אכפת לכם- הקדישו 1/2 דקה כדי לחתום על

עצומה הקוראת לנשיא ארה"ב אובמה, לשחרר

את פולארד לרגל ביקורו בארץ.

הקדישו 1/2 דקה מזמנכם למען אדם היושב יותר

מ-28 שנים בשביל להגן עליכם.

לחתימה: לחצו על הקישור הבא:

http://www.atzuma.co.il/presidentobama

ותהיו חלק מלמעלה מ 60,000 איש שכבר חתמו!

אם אכפת לכם- הקדישו עוד 5 דקות כדי לשכנע

כמה שיותר אנשים לחתום על העצומה בהקדם 

האפשרי.

תודה.

מה דעתכםנפש
עבר עריכה על ידי נפש בתאריך י"ד בשבט תשע"ג 12:21

לק"י

 

מזוזה 3 שלי לאחר 3 מגילות, מה יש לשפר?

 

ומה בדיעבד ולכתחילה לגבי האותיות הרבתיות, כי הרי לכאורה כל האותיות צריכות להיות על השרטוט?

 

תודה רבה

תמונה לא ברורה צלם שוב יותר חד.אילן ח.
זה נראה יפהאות והדר

אבל מאוד מטושטשת התמונה כמו שאמר אילן.

רואים שיש לך הרבה משיכות, אולי כדאי לכתוב עם תיקון מסודר יותר. 

אותיות רבתיות, כדאי לכתוב אותם חצי מעל השרטוט וחצי מתחת לשרטוט. צריך להשתדל מאוד שהדל"ת ייגמר באותו קו עם שאר האותיות אולי טיפה"לה יותר למטה (אצלך גולש מאוד)

את היו"ד האמצעית של אות שי"ן כדאי לחבר לצד שמאל בפינה, יש אומרים שזה בדיעבד כך. 

כתב נחמד, נדמה לי שאתה שמאלי נכון? 

תעשה טובה, תצלם שוב, או הכי טוב תסרוק ואז נוכל להתעמק בפרטים. 

 

 

 

 

תמונה חדשהנפש

לק"י

 

דוקא אני ימני..

ל' גבוהות קצת וחסר פסיעה לבר בשם ה'הר-רי

עוד כמה דבריםמנחם מענדל

כמה יודין רחבים מדי 

ואולי גם כמה ך' 

אבל כתב נחמד להתחלה  

אם תרצה תצור איתי קשר לכמה פרטים 

כמה הארות קלות ליפוי האותיות ....אילן ח.
ש׳... מושב טיפה ישר ורחב - צריך איפה יותר אלכסון.
י׳.... גג טיפה רחב כמו שהעירו כבר - צריך קולמוס גג ואז לעגל.
ד׳.... רבתי - עושים מעל השירטוט את הגג.
ך׳.... גג ארוך - טיפה לקצר לא יותר מ3 קולמוסים שלא תדמה לר׳.
מ׳... קרב טיפה את ה-ו׳ לכיוון הכ׳. צמצם את הרווח ביניהם.
צ׳... לא לעשות בשווה עם שאר האותיות. בעובי קולמוס כזה הצ׳ יוצאת טיפה מתחת לשורה. שיראה יותר רווח בחלל הצ׳.
ע׳... מושב לעשות טיפה יותר באלכסון.
בכללי אותיות יפות יש יציבות ורק שיפור קל יקפיץ וישדרג את המזוזה למהודרת. יישר כוח
הערות מעולות!אות והדר

קדימה לשיפור, יש לך את זה

תודה רבהנפש

לק"י

 

תודה לכולם על ההערות, וד"א לגבי האותיות הרבתיות, דווקא אמר לי הרב גיאת לעשות מתחת לשרטוט ולא מעל, מכיוון שגם באותיות הרבתיות צריך לכתוב עם סרטוט..אע"פ שהמנהג לא כך.

ולגבי הפסיעה מלבר, אם יש מי שירצה אכתוב לו כך..

לגבי כתיבת הרבתיות על השרטוט ...אילן ח.
כבודו צודק ...אבל אין סטירה אנו כותבים קודם את האות כראוי על השירטוט ורק אחר כך מעבים למעלה וכו.....ואם תרצה שרטט עוד שרטוט דק לפני כתיבת הרבתיות למעלה...
וכן ראיתי השבת שכך מביא המאירי בספרו קריית ספראילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך ח' באדר תשע"ג 15:47
בהלכות סת״ם ושכן נוהגים ..!
שיהיה גם מעל ומתחת לשרטוט
תודה רבה..נפשאחרונה
אות מהשם שנמרחה, מה הדין? (מאריק)אות והדר
תשובה שכתבתי לאריק..אילן ח.
אריק וואו... מאיפה אתה מביא אותם ..!! לדעתי קלוף למרות שעדיין נראה הא..לעניין השם. מצד שני אין להא חלל כמו שכתב הרב פינשטיין באיגרותיו ... ולכן נשחתה צורתה. קלוף אחי זו דעתי ...
לי נראה שאבד הצורה לגמריאות והדר

נראה לי שיהיה מותר למחוק. אשאל את הרב גם בע"ה 

 

שיעשה תשובה גדולהאלעד
אלעד זה שאלות שמגיעות אלי מעשים שבכל יום קורים איןאריק אלחרראחרונה
בזה איסור ואולי אפילו מדרבנן לא
כוון שאיסור מחיקה דווקא דרך השחתה אסרה תורה
אך בגרמא שוגג צ״ע כמובן שצריך מאוד להיזהר ומגלגלים חובה
שאלה על מגילהשאלה על מגילה

שאלה לי.

 

אני מצרף מגילה מגליונות שונים (3 שנכתבו ע"י סבי ז"ל ו-2 על ידי) אך קיים פער בין הגליונות שעלי להשלימו כך:

 

1. למחוק 3 שורות בסוף עמודה (כך שהיא תיגמר שלוש שורות לפני סופה (ביחס לשאר העמודות).

 

2. להוסיף 2 שורות אחרי סוף העמודה - לאחר שרטוט (כך שהיא תיגמר 2 שורות מתחת גובה העמודה - ביחס לשאר העמודות).

 

האם זה אפשרי או שכמו שהשורות צריכות להסתיים כאחת כך גם העמודות (אני שואל להלכה ולא לנוי).

 

אשמח למקורות.

 

תודה

לא הבנתי .. תוכל להעלות צילום ?אילן ח.
אני מבין שיש שורות בעמודים מסוימים יותר מהשאראריק אלחרראחרונה
כשר מקורות עיין יורה דיעה סימן רעה וכן שם בערוך השולחן
איך גורמים ליד שלא תרעד בכתיבה?ט'

הקווים יוצאים לא ישרים מספיק כי היד רועדת ואשמח לפתרון...

 

 

ט׳ ... האם אתה רועד גם בכתיבה רגילה ?אילן ח.
כגון כתיבת מכתב וכו ..?
אם לא אז זה ניתן לשנות ע״י כמה טיפים מעשיים.
קשה לכתוב מה שאפשר להבין בשמיעה תוך דקות ספורות.. דבר איתי בפרטי ...
כותבת* ט'

קליגרפיה, כתב ספרדי, בציפורן. 

 

לא יוצא לי כמעט לכתוב כתיבה רגילה כי אני עובדת המון על המחשב אבל לא נראה לי שהיד רועדת לי בעט או עיפרון.

 

 

אשמח לטיפים!!

 

 

השארתי הודעה ..אילן ח.
טוב אנסה בקצרה...אילן ח.
א) נסי בכל אופן לבדוק גם במכתב רגיל.
ב) בדקי אם את מניחה את שורש כף היד על השולחן או לא
ג) בדקי האם את לוחצת על הקולמוס באצבעותיך ( לופתת חזק )
ד) בדקי האם את לוחצת את הקולמוס לקלף בשעת כתיבה
ה) לא ציינת באיזה קולמוס את כותבת.. ציפורן , נוצה , קנה , פלסטיק .
ודעי שלכל אחד מחמשת הדברים שציינתי יש משמעות לרעידות ..ויש עוד ...
והסיבות מובנות..
בהצלחה.
יכול להיות שהשריר תפוס?אלעד

נסי להרפות, לכתוב מתוך גישה נינוחה והנחת כל הזרוע, כולל המרפק, על השלחן בזווית ישרה

כך שמעט הלחץ יופעל אך ורק על האצבעות שכותבות, ולא מעבר להן.

 

בהצלחה!

תודה!!ט'

ציינתי שאני כותבת בציפורן (מתכת)

 

 

 

 

לציפורן מתכת יש גמישות יותר מנוצה.. ולפעמים כדיאילן ח.
לעשות קו ישר בקולמוס גמיש אנו נוטים ללחוץ עליו ולא על הקלף וזה גורם לרעידות ביד כי היא לא יציבה. נסי כפי שהעיר קודמי שרק אצבעותיך ימשכו את קוי האות וכרית כף היד תהיה מוצבת על הקלף...
נ״ב : יש מישהי בנתניה שמומחית לנושא הזה ראיתי את הכתב שלה והוא מהמם אם תרצי אפנה אותך אליה ואני משוכנע שתעשירי את ידיעותייך.
לאילן יש רפורמיות שכותבות סתם אני מקווה שזו לאאריק אלחרר
אריק אני מאמין שמי שנמצא בפורום הזה אמיתיאילן ח.
ולא מזויף ... ניכר שזו אשה יראת ה׳ ושמאיירת במלאכת הקליגרפיה באותיות סת״ם כתובות פסוקי תהילים ועוד יצירות..ולמרות שאיני מכירה.. סמוך אני ובטוח לא תצא תקלה מתחת ידו של אות באתר זה עם אנשי דלא מעליי...
ונפשה בשאלתה.. על ידה הרועדת.. ומדוע לא נעזור לה בכמה טיפים שגם לנו עוזרים במלאכתינו... ועל כן מה שיכולנו להמליץ ולעשות עשינו והשאר הפננו אותה לעזרת ה׳ בגיבורות..שאנו מכירים...
ואני לא חושד במה שאמרת...
וה׳ יצילנו משגיאות...
היא לא כותבת כתב סת"םאות והדר

אלא כתב אומנותי מסוג הספרדי.

וממש לא רפורמית רח"ל, בת ישראל כשרה ב"ה.  

 

הכל בסדר אני שמח הכרתי מישהי סופרת סתםאריק אלחרר
אם תרצה להזמין, הנה הכתובתאות והדר
עוד בירור קטן מופיע באתר ששלחת שהיא כותבת ספר תורהאריק אלחרר
הא, זה לא ט', זאת סופרת אחרתאות והדראחרונה
לבקשת א"י הכהן, בעניין תיקון ס"תאות והדר
שאלה שנשאלה על ידי לרב יהודה גרוס, לבקשת א"י הכהן 
 
שאלה
סופר שמתקן ס"ת אשכנזי ישן (כ-80 שנה), והירך הימנית של הגמ"לים קצרה מירך שמאלי או באותה גובה, האם צריך להאריך      את הכל?
וכן כנ"ל האם מחויב לתקן יו"דים ללא קוץ ר"ת, אבל מרובעות ב90 מעלות?    
 
תשובת הרב
ירך גימ"ל קצרה מהשמאלי, אי"צ לתקן (מק"מ) אבל אם שוה לרגל שמאל יש לתקנן.
וכ"כ יו"ד עם זוית בלבד (כהחת"ס) - יש לתקנן.
בגימ"ל הרי"ז לעיכובא לדעת הרבה ראשונים, והמשנ"ב החמיר, וכן נהגו בכתיבה הספרדית.
וביו"ד כשמרובע ישר יש לתקן, ובמרובע עם זוית חדה הניכרת בפחות מתשעים מעלות, קל יותר.
 
החתם סופר לא יחיד כך כתב גם המנהיג ובדברי חייםאריק אלחרר
ואם באת לתקן את הספרים הישנים ומסורותיהם לא תמצא ידך ורגלך בפרט שיש מכשירים ועוד שמהודר בטוח הוא יהיה
אריק, ממש מסכיםאות והדראחרונה

לא ראיתי עד היום ספר אשכנזי אחד שהגימ"לים היו ככתוב במשנ"ב. 

 

כ' של הכתב מה הדין?ברקל

ברקל תוסיף דיו ותעגלאילן ח.
חזק אילןאריק אלחרר
יש שם גם נגיעה בה"אברקל

אם אגרד אותה  יצרתי כ'  בח"ת, ואז מה מועיל אם  אעגל?  לעניות דעתי צריך לבטל את צורת האות.

ברקל היקר...אילן ח.
מדובר במגילה.. אין לא כסדרן במגילה ולכן יעגל..ואין ח״ת בכתיבה. רק בחקיקה. וכאן לא אמרנו שיחקוק אלא יוסיף דיו ואין שום בעיה..למרות שגם אם זה היה קורה במזוזה.. תינוק לא היה קורה את זה ב׳.. אלא כ׳ !! בדוק !! ועדיין צורתה עליו כך שגם אם היה חוקק אין בכך כלום... ולענ״ד כתבתי.
במזוזה זה בעיה כי זה יוצא ממקום המושב ודו"קאנונימי (פותח)
יוצא שיצא .. אבל נראה כ׳ מה לעשות שואלים ת׳אילן ח.
אנונימי שמחים שהצטרפת ..אילן ח.
סליחה שאני מקשהברקל

ברור לי שאין בעיה של לא כסדרן. השאלה שלי היא זו: יש נגיעה בה, וחייבים לגרור אותה.

אם ללכת לפי אילן, הרי הכ' היא כ', ואז אגרור את המריחה עד לגוף הכ', אין בזה ח"ת וגם אין צורך לעגל ע"י הוספת כי קיבלתי כ' יפה ע"י הגרירה. בכך נפתרת הבעיה.

אם ללכת לפי אנונימי, (וכך היתה דעתי) הכ' פסולה כי זה יוצא ממקום המושב, וכשאני גורר את הנגיעה אני מקבל צורת כ' ע"י ח"ת, ואז הוספת דיו כבר לא תעזור. ולפי שיטה זו אני חייב לבטל את צורת האות לפני הוספת דיו והשלמת האות מחדש.

לא הסברתי טוב ...אילן ח.
תוסיף דיו בלי לגרד כלום..רק להוסיף ולעגל.. וזהו .. עכשיו איזה בעיה יש ? הרי זה מגילה ..!
אין כסדרן ואין ח״ת...
אין חק תוכות במגילה?????????? ה' ישמור!!!!!!!!!!!!אנונימי (פותח)

מאיפה הבאת את זה אין כסדרן ובהחלט יש חק תוכות  והראיה:

א. ירושלמי פ"ב אין בין מגילה לס"ת אלא שס"ת נכתב בכל לשון ומגילה לא אך בהכל שווים  כך הוכיח הרמב"ן

פרי חדש הביא שח"ת פסול במגילה

ברכי יוסף ג"כ כתב כך

חחחח.. אנונימי אני שוב אסביר...אילן ח.
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' באדר תשע"ג 20:41

אין כאן כסדרן .. זה מגילה .
ואין ח״ת במקרה הזה אחרי הוספת הדיו .... עכשיו מובן ??!!!!
לא כמו שאתה הבנת שאין ח״ת במגילה ...חחחח ועוד הבאת ראיות ,... תרגע חביבי אנחנו משדרים על אותו גל..אני בטוח שאף אחד הבין כמוך..ה׳ ישמור .. ה׳ ישמור.. הוא שומר וימשיך לשמור ..!
תרגיע נשמה .. דבר קצת יותר מכובד..

לאוננימי משנ״ב כותב סימן תרצא״אריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' באדר תשע"ג 16:46
סעיף קטן ו שחק תוכות כשר בדיעבד וכן הפרי חדש מיקל וכן מורה הרב מועלם בדיעבד נכון יש חולקים ועיין רמב״ם הלכות מגילה פרק ב הלכה י היו בה אותיות מטושטשות או מקורעות אם רישומן ניכר אפילו היו רובה כשרה עכ״ל והמחמירים מקלים במקצתה רואים שפיסוק כשר במגילה וא״כ מאי שנא משאר פסולים אלא מה צריך ללמוד
דעת הרב מרדכי זצ"ל על קולמוס מתכתאביאל חיים

מגיה שהיה מקורב מאוד לרב מרדכי אליהו אמר שהרב היה פוסל אפילו בדיעבד

סת"מ שנכתבו עם קולמוס ממתכת וגם מנירוסטה . ולי קשה להאמין.

האם מישהו מהסופרים היקרים יודע איך אפשר לברר היום את דעתו של הרב זצ"ל

בעניינים אלו , והאם מישהו שמע גם שכך אמר הרב

שלחתי פעם חבר לשאול בשביליא"י הכהן

מכיוון שהחבר אינו סופר, הוא שאל בסתמיות והרב זצ"ל ענה לו שלא להשתמש בזה.

אבל אין לי מושג זו היתה שיטתו ומה היתה הסיבה לכך.

דעת קדושים איך אדע?!אש"ש

מה החשש איני יודע מומלץ לקרא מאמר בנושא בפורום של "אור לסופר"

כולנו כותבים עם סכינים המקצר חיים ,מי לא מניף סכין מוחק אות מיותרת ובכך כותב (סימן שמ אורח חיים) מי לא מפריד דבקים

עם סכין ועוד המון פעולות הנעשות עם סכין וכן אם יש חשש לחק ירכות יש כאן ספק ספקא ספק יחקוק  ואם יחקוק ספק הלכה כפוסקים המכשירים חק ירכות גם בסת"ם.

אשמח לדעת דעת קדושים .

גם הרב גיאת מקורבו לא ידע מה הסיבה

דעת הרב מרדכי שפוסל ראיתי זאת בעלוןאריק אלחרר
פרשת שבוע לפני שנים ואמר שהראו לפני הרב איך זה כותב והרב אמר כוון שאם יכתוב ולא יצא דיו הוי חק ירכות והוי כתב ואחר חוזר עם דיו הוי כתב על כתב ופסול וכן חיים 11 ידידי אמר שראה שהרב כתב כן על איזה הסכמה של ספר מ״מ אין הסכמת הפוסקים כן
גם נוצה וקנה עלולים לחרוט נסה וראהאש"ש

שהרי מסרטטים עם קנה .הרב מאזוז שליט"א אמר שאפ, אין צריך לידע את הלקוח ובמיוחד שהכתב יוצא יותר יפה ואחיד וכן הרב יצחק יוסף אמר על המאמר שהפנתי לעיל "יפה דן ויפה הורה"

אשש .. עזוב אותך מברזלים ונרוסטות..אילן ח.
כולם מסכימים שהקנה הוא מספר 1 ואין שני לו בכל המעלות ..!!!
רק צריך לדעת אייך לעשות אותו נכון..
ושווה ללמוד ..!
לאשש מסכים לגמרי לי הרבה ראיותאריק אלחרר
אםראיותיהם תרצה
זה מובא בשו"ת הרב הראשיאות והדר
אות יישר כח.. תוכל גם לצלם בבקשה את.אילן ח.
ההערה מספר 2 על ד״ה ״ ובשום פנים לא יכתוב בברזל״ ( ההערה שנמצאת למטה.
חז"ל אמרו לעולם יהיה רך כקנהאש"ש

ולא קשה כארז (עץ במבוק שעמו אתה כותב חזק כמוהו) מי כותב כיום עם קנה עליו דיברו חז"ל?????

אשמח לדעת........

אשש.. אני לא מאשים אותך זה פשוט חוסר ידיעהאילן ח.
הקנה שדברו עליו חז״ל הוא כל קנה שאין רוח שאינה מצויה באה ועוקרתו כמו ארז...!!!
הקנה שאתה מכיר זה קנה סוף שאנו משתמשים בו בדרך כלל לסוכות.. אבל יש לו עוד משפחה ענפה..
הבמבוק שאנחנו מדברים עליו ממשפחת הקנים גודל אף הוא על המים ומגיע לגבהים של 20-30 מטר..!! ..וקוטרו מגיע ל30-40-50-סנט׳ ..!!! והוא גדל בעיקר במזרח הרחוק..
והכל בפרופורציה שלו...הקנה סוף דק ולכן גובהו עד 3-4 מטר לכל היותר ( והוא לא רך כמו שאתה חושב.. נסה לשבור קנה סוף יבש בידיך ולא תצליח!!!) עיקר עיניין הרכות בדברי הגמ׳ הוא כמו שפירש רש״י הקדוש.. שאם תבוא רוח שאינה מצויה.. ילך ויבוא עימה ולא יתלש!!
כן הוא הבמבוק ממשפחת הקנה !! שהמציאות מראה שהולך ובא עם הרוח ואינה עוקרתו.. לפי גובהו וקוטרו כנ״ל..!
ולסיכום.. אם לא הבנת תיצור איתי קשר ואסביר לך בטלפון...
למדני.....אש"ש
צלמתי את זה בביה"כאות והדר

המקור בהערה היה ט"ז אני לא זוכר את מיקום המדוייק. 

מקווה שאני אסרוק את זה במלואו כשאהיה שם. 

ספר חסידים (מאריק)אות והדר

עגור זה תוכי עוף טמאאריק אלחרר
עיין שערי תשובה בסימן לב בהתחלה שהביא דבר שמואל אבוהב שהסתפק בנוצה של עוף טמא נפשט הספק
הבני יונה כתב בברזל!!אנונימי (פותח)

הפרי חדש ר משה זברו הלבוש הטז מי לנו כמוהם כל הקושיות פורכו אין מה לחשוש כלל וכי מי שתיקן בנירוסטא ובברזל לא מהודר

עם מה מסרגלים סרטוט? עם תולעת? עם מה חותכים את הקלף? עם תולעת? כבר הנפת אלף פעמים ברזל למה שם אף אחד לא מדבר מה ההבדל בין הכתיבה להכשר הקלף לא תניף נאמר במזבח ושם אפי' חיתוך אסור

אז מה זה היקש למחצה? אין כאן מקום להאריך ונירוסטה זה לכתחילא מהודר ופשוט!!!!!!!!!!

אנונימי הבני יונה כתב בברזל כי לא היה במדינתואילן ח.
קנים חזקים.. כלשונו הטהור והביאו גם הלשכת הסופר .. ודוק..
ואין מי שחולק שקנה זה הכי טוב ...!!!
ומה הקשר תולעים.. לא פסלנו ברזל כתבנו מה הכי כדאי!!!
מה שפלאאות והדר

הרב מאזוז כתב בשו"ת מקור נאמן, שקולמוס ברזל כשר בדיעבד, ואילו נירוסטה כשר לכתחילה. 

השאלה המתבקשת היא, מה הבדל? 

הרי נירוסטה היא פלדה מעורבב בכמה חומרים כדי למנוע חלודה ושמו בעברית הנו פלדת אל-חלד. 

ודאי שיש בו איסור לא תניף וכו'. 

העובדה שלא מכינים נשק מנירוסטהאלעד

יש בברזל משהו מאוד גס, קשה, אגרסיבי

 

כנראה לכך התכוונו חז"ל

אות נראה לי ..אילן ח.
שענית את התשובה .. ההבדל הוא שזה מעורבב וזה לא ..ויזל כתבו ברזל.. נטו. לא מעורבב - מעורב כשר. ובכלל צריך להבין את מהות אימרת חז״ל שברזל מקצר ימיו של אדם וכו...למה כוונתם.. הרי גם נרוסטה יכולה לקצר אם עושים אותה לשם כך ..ועוד המון דברים פלסטיק וכו.. ואפילו עץ.! אם כך במה נכתוב ? אלא נראה לפרש כמו שאמרו חז״ל בג״מ שביום שנברא הברזל אמרו כל העצים עכשיו נוצר משהו שיקצוץ אותנו וכו,...משמע מהותו של הברזל כשנוצר הוא לקצר חיים... ולכך השתמשו בו כל השנים..לחרבות וחצים סכינים וכו..ולכן אמרו חז״ל משום לא תניף שזה מקצר ומזבח מאריך ...מעתה מובן שמה שברזל לגמרי שונה מבמעורבב... כנלע״ד.
דברים של טעםאות והדר

לא יודע אם זה הנימוק של הרב אבל דברים הגיוניים מאוד.  

לא מכינים חרבות מנירוסטה וזה לכתחילאאנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' באדר תשע"ג 00:25
בטח שכן!אות והדר

אצלנו בבית יש כמה סכינים מאוד מסוכנים מנירוסטה. 

גם אלה שדוקרים יהודים, תמיד עושים את זה עם סכינים מנירוסטה (כי אין משהו אחר היום). 

ועוד שאין כיום סכינים רק ברזל ..אילן ח.
לא מיצרים כבר מזמן היום זה הכל מעורב ... בדוק.
לאות ואילן הכוונה כך אין שוםאריק אלחרראחרונה
איסור לכתוב בכל דבר ואפילו טמא ואפילו חוקק אם כן יפה שאלתם
מה הקטע שאסרו דווקא את הברזל כוון שעליו דברו המחמירים אז אותו לבד עשינו דיעבד אך אך שאר תרכובות שלא דיברו מותר לכתחילה ורק
קנה מהודר שיש לו סמך
ויש להבנה זו הרבה דוגמאות
אך לדינא הכל כשר
מה הדין? (לו היה מקרה כזה בתפילין)אות והדר
כשר לא תניף חחחחאריק אלחרר
כשר .. יש ראש קטן הפוך..אילן ח.אחרונה