מזוזות, זי"ן השניה מה הדין?אות והדר
ש״ת..!אילן ח.
גם הרב גרוס ענה לי ש"תאות והדר
אות.. יישר כח ..! אבל יש עוד המון הערות בכתב הזה .אילן ח.
אספר עליו בע"האות והדר
פשוט אין לי מקלדת בעברית כרגע
היום בלילה יוצא ממצרים בע"ה
מסכיםאריק אלחרר
טוב, אז ככהאות והדר
זה ספר משוח (אבל משוח דק וטוב), בן 98 שנים (מאיפה אני יודע? תכף..)
כבר 45 שנה קוראים בו בביה"כ מסוים לא בארץ, ספר עם כתב באמת יפהפה.
בדקתי ותקנתי את ספר במקום, שם בגולה, כי לא היה אפשר להוציא אותה משם.
הספר היה פסול, בערך 5 עמודים היו מחוקים לגמרי ופה ושם היו אותיות מחוקות אדומות וכו'.
אבל היו שם שני דברים שזעזעו אותי שאני תכף שולח את התמונות ואחרי כמה ימים אני מוחק את השרשור, כי אסור שיתגלה כי בדקתי את הספר (קטע הזוי לגמרי)
זה היה ליד בראשית בגליון ההתחלהאות והדר
היו מאות כאלהאות והדר
וגם הרבה מאוד כאלהאות והדר
אבל כזה רק אחדאות והדר
המופסקת כשרה ..! רק לחיזוק בעלמא..אילן ח.
פ"א לפופה - מאילןאות והדר
וחי"ת של וחרהאות והדר
ההסבר לפי המפרשים ... שחרון אף ה׳ יתפזר על הגוייםאילן ח.
יש עוד לפופות .. כגון פ׳ של פרעה וכו.. וההסבר הואאילן ח.
בקרית ארבעאות והדר
יש מי שהוא שמנסה להחזיר את המנהג הקדום הזה. בהתיעצות הרב דב ליאור.
אות כתבתי רק אחת כזו לפני יותר מעשור...ויותר לאאילן ח.
מנהג יפה מאודאלעד
עסקתי רבות בנושא.
הלוואי ונזכה להחזיר עטרה ליושנה
אפשר להרחיב קצת?אות והדר
מה המקורות וכו', איזה קהילות נהגו כך,, למה נעלם לגמרי וכדו'
אשמח מאוד
ספר התגים הוא מקור לכל השינויים ספר נפלא שלא היהאריק אלחרר
דווקא המקורות שלי הם לא מהתימנים אלאאילן ח.
תמונה מכתב של רבי אפרים הסופראות והדר
וזה מרבי צבי הסופר (סופרו של בעש"ט)אות והדר
אות .. חזק. לזה התכוונתי. יופי שהעלת.אילן ח.אחרונה
המלצות למורהמיכאל שטיינ
שלום לכולם,
אני מתחת לגיל18 [16.5 אם לדייק] ואני מתעניין במלכת הסת''ם, קליגפיה , וכו
תהיתי אם משהו יכול לכוון אותי למורה באזור השרון שיוכל ללמד אותי את המלכה על כול גוונייה
בברכה
מיכאל
חברים למה אף אחד לא יכול לכיון את מיכאל ...אילן ח.
יש מורהאות והדראחרונה
כתב הויה עם ב' ו"וין. מה יעשה?אות והדר

יוריד רגל הה׳ הימנית ויחבר גגות לשם קדושה.אילן ח.
מסכים שלא כהקול יעקבאריק אלחרר
תודה.אילן ח.אחרונה
קולמוסדרור אל
אני לומד סת"ם, אבל תקוע כי אני מסתבך עם הכנת הקולמוס (לומד בנוצה).
חשבתי לעבור לפלסטיק, ככה שאני אוכל להתחיל לכתוב ולהתאמן, ואז אולי נחזור לנוצה.
איפה קונים קולמוס פלסטיק?
דרור אל היקר.... אין ספק שקנה הוא הקולמוס האידיאליאילן ח.
אל תתחיל עם פלסטיקאות והדר
לא כדאי בכלל, תמצא לך מורה טוב שילמד אותך עשיית נוצה (או קנה) ואל תתרגל ללכת עם כביים.
לא פשוט אבל כדאיברקל
גם אני מתלמד והכנה של קולמוס כמו שצריך זה בהחלט אתגר. אבל שכמצליחים הכתיבה ממש זורמת וזה מאוד מספק. לעצם העיניין, הכנת הקולמוס היא חלק מאומנות הסת"ם וכמו הכתיבה משתפרת עם הרבה אימון. ועוד דבר שנראה לי חשוב הוא השמירה על מסורת אבותינו. אם כולם יכתבו בפלסטיק המסורת תלך לאיבוד. כדאי להתעקש על זה ובמשך הזמן תראה תוצאות יותר ויותר טובות.
דרור מסכים איתך וכך אני מלמד תפסת מרובה לא תפסתאריק אלחרר
אריק..אילן ח.
והקנה הוא לא תורת הסוד... חושבים שקשה לעשותו ... הוא ״רך״ (במליצה כלשון הג״מ)
דרור תגיע למומחה ותתמחה..!
הקולמוס זה היד שלך וזה הכלי העיקרי של מלאכת הכתיבה ! אם אומן או בעל מלאכה לא יודע להכין את כלי אומנותו....אידך זיל גמור..
Good things come slowברקלאחרונה
זה ביטוי באנגלית שאני אוהב. הדברים שאדם מגיע אליהם לאט ומתוך מאמץ מתמשך נשארים אצלו נטועים היטב .
מסכים עם אילן.
מה הדין?אות והדר
פסול שינוי ל-ף׳אילן ח.
פסולאלעד
דומה מידי לאות ף'
אצבע של אריק פסלתי והסכים עימי הרב אילןאריק אלחרראחרונה
מה דעתכם?הר-רי
הכתב דק... שיפור קל בכמה אותיות לא יזיק..אילן ח.
אלו האותיות שהייתי טיפה משפר.
הררי.. תיצור קשר .. נשמח לעזור.
אני פה מידי פעם...תשמעו סיפור ותחוו דעה אם תרצו :הר-רי
אל תמכור לו..!!! אנשים שלא יודעים להעריך...אילן ח.
איכס! אני משתגע מסיפורים כאלה!אות והדראחרונה
ומאנשים כאלה שאין להם כבוד מינימאלי לעמל של אנשים.
אשת חיל - דניאל ברקןסופר סת"ם
מרהיב ומלא חןאלעד
להבא,
כדאי לשרטט באופן עצמאי רק תחת הטקסט,
ואת שאר הקלף להשאיר חלק.
זה מקל על העיטורים ויותר נאה ונקי.
ממליץ לשלוח לאתר "פסיפס" כאן באתר:
http://www.inn.co.il/Mosaic/lmf_forum_post.aspx
ולהעלות כתמונה, ולא כקישור.
מרהיב ויפהמאמע צאדיקה
מצטרפת לאלעד להמלצה להעלות לפסיפס
ממליצה גם-
לא לחלק את הטקסט לכותרת ופסוקים
כלומר לא לכתוב פעמיים את המילים "אשת חיל מי ימצא"
אלא לעשות את המשפט פתיחה מקושט יותר -וחלק זורם והמשכי לשאר הקטע
(כמו שהיו עושים בכתבי יד בימי הביניים- עם אות ראשונה או מילה ראשונה מעוטרת)
אישית אני לא מתחברת לצורה של הלב- חשוב לי יותר לשמור על השבירת שורות המסורתית של הפרק
לגבי הכתב אני בטוחה שהמומחים פה ייתנו את דעתם
יפה מאודאריק אלחרר
את האשה הראשונה שמגיבה בפורום הזה
אלעד
יפה מאוד... המומחים לא מומחים לעיטורים וליופי..אילן ח.
ממש יפה! אפשר לדעת אם איזה צבעים השתמשת?אלי אאחרונה
שאלת שירטוט...אילן ח.
אשמח שתחוו דעתכם...( אציין עוד שהסוחר רוצה יריעה חדשה...וזו מסתמא לגניזה )... תודה למשתתפים מראש.
כשר לכתחילה אין צורך בעוד שירטוטאריק אלחרראחרונה
בהמשך לדיונים על קידוש השמות, שאלה תאורטיתhaim770
ב"ה
אם סופר כתב מגילה ובטעות אמר בתחילת הכתיבה הרני כותב מגילה לשם קדושת מגילה וכל האזכרות שבו לשם קדושת ה'.
וכתב בטעות שם השם כמו לדוןגמה המקרא שהוזכר "ליהוהדים". מה יהיה הדין.
אם בשעת הכתיבה לא חשב לכתוב שם השם וזה קרא לו בטעות?
זה שאלה לרב של פורים אבל בד"כ המגילות כותבים לפני, למעט ראש ישיבת פ"י שהיה כותב כל שנה מגילה בפורים עצמו.
ועוד שאלה אם זה קרא שאמר בטעות, איך ניתן לבטל את האמרה הזו?
תשובה ..אילן ח.
ולשאלתך השניה .. אין צורך לבטל היא מבוטלת מלכתחילה כאמור לעייל...
תנאי בהתחלת כתיבה אינו מועיל להלכה ורקאריק אלחרראחרונה
וברור כמו שכתב הרב הגאון אילן ששם חול לא מתקדש ולמחמירים שצריך לקלוף דווקא בחושבו ששם הוא כותב
אך כל מה שאמר תמיד יכול לחזור ע״י שיבטל והפה שאסר הוא הפה שהתיר
להפריד או לפסול?אות והדר
לכתחילה לפסול...אילן ח.
להפרידאריק אלחרר
למה?יש דמיון לאות?לדעתי ש"תהר-רי
הררי על מי הגבת מה שכתבתי פשוטאריק אלחרר
אריק ... אני יסביר..אילן ח.אחרונה
נ״ב : מי הצליח להרגיז אותך הבוקר .... חחח.
שאלה על כמה מאותיות זי"ןאות והדר
אות ... להמליץ להחלפת הפרשיות.. יש המון ש״ת..אילן ח.
ראית את המסומן בעיגול??אות והדר
בעיני זה לא זיינים, זה גרזנים...דרור אל
אבל זה גם לא ברמה של ד'.
בעייה של שינוי צורה.
הגרזנים כשרים חוץ משתים שתאריק אלחרראחרונה
יו"ד ארוכה, מאריקאות והדר
ש״ת חמורה !!!! קרוב לפסול ודאי...אילן ח.
פסולאלעד
אין מה לדבר
גם לענ"ד פסולאות והדר
לעבות את הגג מלמטה כוון שמדובר בס״תאריק אלחרר
ברור שפסול!דרור אל
אם היה צריך להיות ו' היינו מכשירים בלי פקפוק....
אז זה לא י', זה פשוט ו'.
אות... איזה יופי לראות את כל התגובות...אילן ח.
כן ב"ה, יש כח לכל המשתתפיםאות והדר
לענ"ד פסולרחמים-אחרונה
אבל בגלל שזה שם אז מצטרף לפיתרון שהציע אריק לעבות וכו...
שאלה לסוברים שזוהי ואו גמורה זו דעתכם לחומרא לפסול את היוד?
או שהייתם מתירים למחוק אותה בשם? (תהייה כי כמה שזה חמור זה עדיין נראה גבולי בעיני)
שאלה נוספת לכולם
האם אפשר להקל במחיקת אות מאותיות השם ע"י תינוק? או שבכ"א יצטרך לקלוף (או לעבות)
שאלה סופר בא לקלוף..אילן ח.
כך שכתוב כעת ״ועבדתם אלהים אלהים אחרים״ והרב אמר לו שצריך לקלוף... מישהו יכול להסביר למה לקלוף ???
נ״ב : הסופר אשכנזי וכותב בכתב בית יוסף.. וכך כך רבו שפסק לו לקלוף..!
אשמח להחכים...
מוזראות והדר
למה הוא שאל בכלל, היה לו ספק אם הוא קידש?
גם אם היה לו ספק, הרי לרמ"א זה ולא נתפס הקדושה (כמו להקדיש בעל מומין למזבח) וכן ערוך השולחן ועוד.
אולי הוא בטוח שהוא קידש, והרב אמר אסור לקיימו כקה"ס.
את שניהם הוא אמר לקלוף?
לא קידש...והרב אמר לו לקלוף את השני...אילן ח.
לא להסתבך תגיד לו מה ההלכהאריק אלחרר
חחחח... אריק שוב אתה מתחיל.. תהיה בריאאילן ח.
אות בבקשה תעלה את בלשכת הסופר ששלחתי לך...אילן ח.
הנה זה, לשכת הסופראות והדר
הנה תשובתו של הרב גרוסאות והדר
אות לאחר ששלחתי לך את הלשכת הסופר הנ״לאילן ח.
מסתבראות והדר
שמי שרוצה להחמיר תמיד ימצא מקור נרווים שלו.
אות.. זה אחד הסיבות העיקריות שאניאילן ח.
לא הכרתי את זהאות והדר
אבל אני לא חושב שזה מקרה דומה לגמרי.
שם נכתב שם הויה, אמנם לא במקומו ולא בכוונה ובכ"ז יש שם הויה שלעולם הוא לא חול.
כאן נכתב אלהים חול, בטוח לא קידש, משמעותו אלהים של עבודה זרה.
עדיין תמוה מאוד
אות ... קידש יהושע מה הדין ?אילן ח.
כשכתב יה התקדש נכנסנו למחלוקתאריק אלחרר
^ מסכיםאות והדר
חחחח.... אריק יפה דייקת...אילן ח.
ואות...שאלתי על יהושע...כי לדעתי איןאילן ח.
מסכים, אין הבדלאות והדר
א״כ..בין קידש יהושע או קידש יהודהאילן ח.
מסכים ?
אבל הוא לא קידש בכלל!אות והדר
אלהים חול גמור...
ולכן מוחקים ...!!!אילן ח.
אני מביןאות והדר
חומרא הזויה לגמרי,
זה מזכיר לי בדיחה, שמספרים על בריסקערים שממש אוהבים להכניס USB למחשב
כי כל פעם המחשב מודיע "זוהתה חומרה חדשה"
חחחח... יפה.אילן ח.
אני אומר כך לא דומה והטעםאריק אלחרראחרונה
זה מחק את השם למ״ד התקדש
אבל בשם אלהים אחרים אע״פ שהמילה שלידו גורמת להבנה שהוא חול לא נראה שמחק את השם צ״ע
מה דינה של נו"ן?אות והדר
פסול שינויי צורהאריק אלחרר
דומה לגימל בבליתדרור אל
פסולאילן ח.
אני לא לגמרי בטוח שזה פסולאות והדר
שפיץ יוצא לא בצד ימין ממש אלא קצת פנימה.
אני מבין שזה מאוד קרוב לשינוי צורה אבל עדיין לא בטוח.
אשאל את הרב בע"ה.
פסול אות ... פסול .. אבל תשאל את הרב מעניין מה יפסאילן ח.
תשובה שצפיתי להאות והדר
כמות שהוא עכשיו הי' מקום לש"ת, אבל - כיון שכבר בתחילת הקו הנמשך נשתנה לגימ"ל, שוב לא מועיל אח"כ המשך הקו לש"ת.
אות חזק ...אילן ח.אחרונה
האם יש כאן דין קובה וזנב?אות והדר
אות, לטובת הבורים שביננוברקל
מה זה דין קובה וזנב?
יש מחלוקת לגבי דין זה.. לשיטות מסוימות אתה צודקאילן ח.
בקובץ לשכת הקודש א' יש מאמר של הרב גרוסא"י הכהן
לפי מה שאני זוכר משם אין כאן קובה וזנב, אבל ודאי שזה לא ראוי לכתוב כך ויש בזה חיסרון ב"זה א-לי ואנוהו".
דווקא לפי הקובץ, זה קובהאות והדר
שם הביא בם הרב אלישיב שיציאה כשיעור יו"ד, מצטרף לקובה.
הרב אמר לי שלפי הרב אלישיב פסול, ויש מכשירים. כמובן לתקן.
ברקל, ההסבר בהמשך יבוא בע"ה
מדינא דגמרא האיסור דווקא משני הצדדיםאריק אלחרר
המאמר מלשכת הקודש בקישורברקל
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?156863&lang=eng
מתחיל בעמוד 26עד עמוד 34 כולל (מתייחס לעמודים שבצד הטקסט)





















