שרשור חדש
מזוזות, זי"ן השניה מה הדין?אות והדר
ש״ת..!אילן ח.
ולכסות או לגרד את התגים ..!
גם הרב גרוס ענה לי ש"תאות והדר
אות.. יישר כח ..! אבל יש עוד המון הערות בכתב הזה .אילן ח.
וחוצמיזה .. מה זה הכתב היפיפה העתיק שיש מתחת לזה ....???
אספר עליו בע"האות והדר

פשוט אין לי מקלדת בעברית כרגע

היום בלילה יוצא ממצרים בע"ה

טוב, אז ככהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ז' באדר תשע"ג 10:22

זה ספר משוח (אבל משוח דק וטוב), בן 98 שנים (מאיפה אני יודע? תכף..)

כבר 45 שנה קוראים בו בביה"כ מסוים לא בארץ, ספר עם כתב באמת יפהפה. 

בדקתי ותקנתי את ספר במקום, שם בגולה, כי לא היה אפשר להוציא אותה משם. 

הספר היה פסול, בערך 5 עמודים היו מחוקים לגמרי ופה ושם היו אותיות מחוקות אדומות וכו'.

אבל היו שם שני דברים שזעזעו אותי שאני תכף שולח את התמונות ואחרי כמה ימים אני מוחק את השרשור, כי אסור שיתגלה כי בדקתי את הספר (קטע הזוי לגמרי)

 

זה היה ליד בראשית בגליון ההתחלהאות והדר
היו מאות כאלהאות והדר

כנראה מטיפות רוק שנתזו על הספר 

 

וגם הרבה מאוד כאלהאות והדר
אבל כזה רק אחדאות והדר

לעולם לא היה כתוב שם וא"ו ולא היה מחיקה אלא בקורה למעלה

45 לפחות שנה כך קראו בספר ואף אחד לא עלה על זה!

 

אות תקשיבאנונימי (פותח)

חוץ מהבעיה של הל'  תחבר את שם ה' למטה הה' השניה מופסקת

המופסקת כשרה ..! רק לחיזוק בעלמא..אילן ח.
ברור אך צריך תיקוןאנונימי (פותח)אחרונה
פ"א לפופה - מאילןאות והדר
וחי"ת של וחרהאות והדר
ההסבר לפי המפרשים ... שחרון אף ה׳ יתפזר על הגוייםאילן ח.
מסביבינו ולא על עם ישראל..
יש עוד לפופות .. כגון פ׳ של פרעה וכו.. וההסבר הואאילן ח.
שהפ׳ הפנימית מורה על משה שעמד לפני פרעה היה בגיל פ׳ ( 80 ) זה מה שידוע לי מהמפרשים ....
בקרית ארבעאות והדר

יש מי שהוא שמנסה להחזיר את המנהג הקדום הזה. בהתיעצות הרב דב ליאור.  

אות כתבתי רק אחת כזו לפני יותר מעשור...ויותר לאאילן ח.
כשהראתי לרב העיר הרב טופיק אמר לי לא עושים לכתחילה כך..אבל זה כשר .. מי יתן ונחזיר עטרה ליושנה ..אמן.
מנהג יפה מאודאלעד

עסקתי רבות בנושא.

הלוואי ונזכה להחזיר עטרה ליושנה

אפשר להרחיב קצת?אות והדר

מה המקורות וכו', איזה קהילות נהגו כך,, למה נעלם לגמרי וכדו'

אשמח מאוד

ספר התגים הוא מקור לכל השינויים ספר נפלא שלא היהאריק אלחרר
מפורסם לכל הפוסקים אך מי שראה אותו מאוד העריך אותו המאירי קורא ספר של עלי הכהן בהקדמתו כתוב שהוא מימות יהושוע ועבר עד רבנו הקדוש אפשר להוריד באיברובוקס
התימנים עושים כך ותו לאאנונימי (פותח)
דווקא המקורות שלי הם לא מהתימנים אלאאילן ח.
מגדולי רבני אשכנז וחסידים..!! עיין בספר ילקוט כתרי האותיות... שהביא דוגמאות אלה בכתב בית יוסף וכתב חסידי ..כולל צילומים והסברים ...לא תימנים.. ותו לא. !
תמונה מכתב של רבי אפרים הסופראות והדר
וזה מרבי צבי הסופר (סופרו של בעש"ט)אות והדר
אות .. חזק. לזה התכוונתי. יופי שהעלת.אילן ח.אחרונה
המלצות למורהמיכאל שטיינ

שלום לכולם,

אני מתחת לגיל18 [16.5 אם לדייק] ואני מתעניין במלכת הסת''ם, קליגפיה , וכו
תהיתי אם משהו יכול לכוון אותי למורה באזור השרון שיוכל ללמד אותי את המלכה על כול גוונייה

 

בברכה

מיכאל

חברים למה אף אחד לא יכול לכיון את מיכאל ...אילן ח.
הוא מחכה לעזרה ...
יש מורהאות והדראחרונה

ששמעתי שהוא טוב, לא מכירו אישית 

קוראים לו אליהו כהן, הוא גר בצופים

eliyahu.cohen@gmail.com  

טלפון:   054-5737234  
 
כתב הויה עם ב' ו"וין. מה יעשה?אות והדר

יוריד רגל הה׳ הימנית ויחבר גגות לשם קדושה.אילן ח.
מסכים שלא כהקול יעקבאריק אלחרר
יפה אילן כך ההלכהאנונימי (פותח)
תודה.אילן ח.אחרונה
שאלה מעניינתאות והדר
ו׳ .. גרד.אילן ח.
אצבע של אריק מסכיםאריק אלחרר
כשר וגרדאנונימי (פותח)אחרונה
משהו יכול בבקשה לעלות תיקון תפיליןאנונימי (פותח)

עדיפות קיפולים

קולמוסדרור אל

אני לומד סת"ם, אבל תקוע כי אני מסתבך עם הכנת הקולמוס (לומד בנוצה).

 

חשבתי לעבור לפלסטיק, ככה שאני אוכל להתחיל לכתוב ולהתאמן, ואז אולי נחזור לנוצה.

 

איפה קונים קולמוס פלסטיק?

דרור אל היקר.... אין ספק שקנה הוא הקולמוס האידיאליאילן ח.
שווה לך ידידי ללמוד את אופן ההכנה והכתיבה בקנה באופן מיקצועי אפילו בתשלום... תשקיע בזה זמן וכסף ... זה שווה את ההשקעה .. ותאמין לי שלא תתחרט על כך לעולם..אשמח לעזור בזמני החופשי ... צור קשר.. כמה מהחבר׳ה כאן כבר נעזרו באתר המיוחד הזה...
אל תתחיל עם פלסטיקאות והדר

לא כדאי בכלל, תמצא לך מורה טוב שילמד אותך עשיית נוצה (או קנה) ואל תתרגל ללכת עם כביים. 

 

לא פשוט אבל כדאיברקל

גם אני מתלמד והכנה של קולמוס כמו שצריך זה בהחלט אתגר. אבל שכמצליחים הכתיבה ממש זורמת וזה מאוד מספק. לעצם העיניין, הכנת הקולמוס היא חלק מאומנות הסת"ם וכמו הכתיבה משתפרת עם הרבה אימון. ועוד דבר שנראה לי חשוב הוא השמירה על מסורת אבותינו. אם כולם יכתבו בפלסטיק המסורת תלך לאיבוד. כדאי להתעקש על זה ובמשך הזמן תראה תוצאות יותר ויותר טובות.

דרור מסכים איתך וכך אני מלמד תפסת מרובה לא תפסתאריק אלחרר
עשה קולמוס נרוסטה תכתוב אח״כ תתמחה ותחזור למה שאתה רוצה
אריק..אילן ח.
אם הוא יתחיל בנרוסטה וכו... יהיה קשה לו להמשיך עם קנה .. אתה מציע לו דרך קצרה וארוכה..!
והקנה הוא לא תורת הסוד... חושבים שקשה לעשותו ... הוא ״רך״ (במליצה כלשון הג״מ)
דרור תגיע למומחה ותתמחה..!
הקולמוס זה היד שלך וזה הכלי העיקרי של מלאכת הכתיבה ! אם אומן או בעל מלאכה לא יודע להכין את כלי אומנותו....אידך זיל גמור..
Good things come slowברקלאחרונה

זה ביטוי באנגלית שאני אוהב. הדברים שאדם מגיע אליהם לאט ומתוך מאמץ מתמשך נשארים אצלו נטועים היטב .

מסכים עם אילן.

מה הדין?אות והדר
פסול שינוי ל-ף׳אילן ח.
פסולאלעד

דומה מידי לאות ף'

אצבע של אריק פסלתי והסכים עימי הרב אילןאריק אלחרראחרונה
מה דעתכם?הר-רי

הכתב דק... שיפור קל בכמה אותיות לא יזיק..אילן ח.
א. ח. מ. צ.
אלו האותיות שהייתי טיפה משפר.
הררי.. תיצור קשר .. נשמח לעזור.
אני פה מידי פעם...תשמעו סיפור ותחוו דעה אם תרצו :הר-רי
המגילה בתמונה היא המגילה החמישית שלי,כתבתי כבר 6
מסרתי אותה לבן דוד שלי שימצא לי קונה באזור מגוריו בכולל בו הוא לומד.
הוא מצא לי קונה פוטנציאלי למגילה.אדם לא צעיר שמוכן להשקיע.
אותו אחד אסף לא פחות מ-5 מגילות אסתר שונות כדי להראות לרב שלו בכולל.
הרב פסל 3 מגילות על הסף והשאיר אצלו לעיון 2,ביניהן שלי.
לאחר ימים מספר אמר לו "קח את זאת" והצביע על שלי.
מכאן השתנה כיוון ההשקעה והוא שאל שוב כמה אני רוצה,וקרוב משפחתי אמר לו 3600 ש"ח,ואם תיקח עכשיו-3500 ש"ח.
ומה הוא אמר בתגובה?
"אולי 2400 ?" אני סירבתי והנחתי את קרוב המשפחה שלי על המחיר.
שלשום הוא מתקשר אלי ואומר לי שהבנאדם לא סגור על זה ושואל אם אפשר פחות.
אמרתי לו שיגש אליו,יקח חזרה את המגילה ויחזיר לי אותה.כבר שמעתי על מקרים של "מתלבטים"שהחזירו את המגילה אחרי פורים ובסוף לא רצו אותה....גם קראו בה וגם הוליכו שולל את הסופר וגם מנעו ממנו אפשרות למכור לאדם אחר.
פשוט לא ייאמן החוצפה של האנשים לפעמים,והוא ידע את המחיר מראש!
אל תמכור לו..!!! אנשים שלא יודעים להעריך...אילן ח.
איכס! אני משתגע מסיפורים כאלה!אות והדראחרונה

ומאנשים כאלה שאין להם כבוד מינימאלי לעמל של אנשים. 

אשת חיל - דניאל ברקןסופר סת"ם
מרהיב ומלא חןאלעד

להבא,

כדאי לשרטט באופן עצמאי רק תחת הטקסט,

ואת שאר הקלף להשאיר חלק.

 

זה מקל על העיטורים ויותר נאה ונקי.

ממליץ לשלוח לאתר "פסיפס" כאן באתר:

http://www.inn.co.il/Mosaic/lmf_forum_post.aspx

ולהעלות כתמונה, ולא כקישור.

מרהיב ויפהמאמע צאדיקה

מצטרפת לאלעד להמלצה להעלות לפסיפס

 

ממליצה גם-

לא לחלק את הטקסט לכותרת ופסוקים

כלומר לא לכתוב פעמיים את המילים "אשת חיל מי ימצא"

אלא לעשות את המשפט פתיחה מקושט יותר -וחלק זורם והמשכי לשאר הקטע

(כמו שהיו עושים בכתבי יד בימי הביניים- עם אות ראשונה או מילה ראשונה מעוטרת)

 

אישית אני לא מתחברת לצורה של הלב- חשוב לי יותר לשמור על השבירת שורות המסורתית של הפרק

 

לגבי הכתב אני בטוחה שהמומחים פה ייתנו את דעתם

יפה מאודאריק אלחרר
את האשה הראשונה שמגיבה בפורום הזה אלעד
יפה מאוד... המומחים לא מומחים לעיטורים וליופי..אילן ח.
ועל זה נאמר ״ שופרך לנשי ״... אבל לגבי האותיות הייתי כותב את ה-צ׳ הגדולה של ימצא..יותר כאות סת״ם ולא כאיור..שאר האותיות מקסימות.. והארה לסופר לגבי המ׳ שלא יעקם את ה- ו׳ כלפי פנים זה לא יפה ... השאר אותיות יפיפיות... בהצלחה.
ממש יפה! אפשר לדעת אם איזה צבעים השתמשת?אלי אאחרונה

 

שאלת שירטוט...אילן ח.
סופר מתקשר ושואל .... כתב בס״ת על השירטוט ממש מעליו.. כגון שגג האות מעל השרטוט והשירטוט באמצע עובי הגג..האם כשר לכתחילה.. ואם לא האם מועיל לשרטט שירטוט חדש כראוי.. הסיבה לטעות זו כי השרטוט היה חלש והסופר טוען שלא הבחין בו טוב..( כותב בשקופיות )
אשמח שתחוו דעתכם...( אציין עוד שהסוחר רוצה יריעה חדשה...וזו מסתמא לגניזה )... תודה למשתתפים מראש.
כשר לכתחילה אין צורך בעוד שירטוטאריק אלחרראחרונה
השירטוט צריך שיגע באות לכתחילה ולהיפך הפוסקים דנים אם רחוק מן השרטוט שעורה שכשר ואפילו המחמירים שאין לאות אחת שירטוט פסול יסכימו כאן ויש את שיטת ר״ת שהשירטוט הוא נוי לכתחילה וכן הריטב״א והרדב״ז עיין חזון עובדיה פורים
בהמשך לדיונים על קידוש השמות, שאלה תאורטיתhaim770

ב"ה

אם סופר כתב מגילה ובטעות אמר בתחילת הכתיבה הרני כותב מגילה לשם קדושת מגילה וכל האזכרות שבו לשם קדושת ה'.

וכתב בטעות שם השם כמו לדוןגמה המקרא שהוזכר "ליהוהדים". מה יהיה הדין.

אם בשעת הכתיבה לא חשב לכתוב שם השם וזה קרא לו בטעות?

זה שאלה לרב של פורים אבל בד"כ המגילות כותבים לפני, למעט ראש ישיבת פ"י שהיה כותב כל שנה מגילה בפורים עצמו.

ועוד שאלה אם זה קרא שאמר בטעות, איך ניתן לבטל את האמרה הזו?

תשובה ..אילן ח.
חיים ..גם אם אמר וכל האזכרות בתחילת המגילה.. זה עדיין לא תופס מפני שלא חשב כלל על ה׳ אלא על היהודים וכו.. וגם לרדב״ז ודעימא לא תופס כשלא חשב כלל על ה׳..!!! צריך שידע לפחות שכותב שם..!!! כך ההלכה ומי שלא מסכים שינמק...
ולשאלתך השניה .. אין צורך לבטל היא מבוטלת מלכתחילה כאמור לעייל...
תנאי בהתחלת כתיבה אינו מועיל להלכה ורקאריק אלחרראחרונה
מצרפים אותו לספק
וברור כמו שכתב הרב הגאון אילן ששם חול לא מתקדש ולמחמירים שצריך לקלוף דווקא בחושבו ששם הוא כותב
אך כל מה שאמר תמיד יכול לחזור ע״י שיבטל והפה שאסר הוא הפה שהתיר
להפריד או לפסול?אות והדר
לכתחילה לפסול...אילן ח.
למה?יש דמיון לאות?לדעתי ש"תהר-רי
הררי על מי הגבת מה שכתבתי פשוטאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ' בשבט תשע"ג 11:49
ואני מתפלא על כל המקלים בהדבקות מאחרי הריש פתאום פה מחמירים אני לא מכיר ולא יודע מה הידע ההילכתי שלכם מפורש ביריעות
אריק ... אני יסביר..אילן ח.אחרונה
אתה צודק לגבי הגירוד עצמו שמותר בתפילין ומזוזות .. אבל כמו שאתה מציין תמיד .. היות וכאן זה ס״ת ואות שאל מה עדיף.. אז ברור שבדיבוק כזה שיש בו מחלוקת.. אנחנו נעדיף לבטל ! .. וכמובן שאם גרד יש לו על מה שיסמוך... וכשר. כמו שהזכרת ביריעות וכו... ואין כאן מה להתפלאות ידידי...
נ״ב : מי הצליח להרגיז אותך הבוקר .... חחח.
שאלה על כמה מאותיות זי"ןאות והדר
אות ... להמליץ להחלפת הפרשיות.. יש המון ש״ת..אילן ח.
ראית את המסומן בעיגול??אות והדר
בעיני זה לא זיינים, זה גרזנים...דרור אל

אבל זה גם לא ברמה של ד'.

 

בעייה של שינוי צורה.

הגרזנים כשרים חוץ משתים שתאריק אלחרראחרונה
יו"ד ארוכה, מאריקאות והדר
ש״ת חמורה !!!! קרוב לפסול ודאי...אילן ח.
פסולאלעד

אין מה לדבר

גם לענ"ד פסולאות והדר
לעבות את הגג מלמטה כוון שמדובר בס״תאריק אלחרר
להפוך אותה ליוד רבתי ואם אין ברירה לקלוף
ברור שפסול!דרור אל

אם היה צריך להיות ו' היינו מכשירים בלי פקפוק....

 

אז זה לא י', זה פשוט ו'.

אות... איזה יופי לראות את כל התגובות...אילן ח.
כן ב"ה, יש כח לכל המשתתפיםאות והדר
לענ"ד פסולרחמים-אחרונה
עבר עריכה על ידי רחמים- בתאריך י"ט בשבט תשע"ג 12:33

אבל בגלל שזה שם אז מצטרף לפיתרון שהציע אריק לעבות וכו...

 

שאלה לסוברים שזוהי ואו גמורה זו דעתכם לחומרא לפסול את היוד?

  או שהייתם מתירים למחוק אותה בשם?  (תהייה כי כמה שזה חמור זה עדיין נראה גבולי בעיני)

 

שאלה נוספת לכולם

האם אפשר להקל במחיקת אות מאותיות השם  ע"י תינוק? או שבכ"א יצטרך לקלוף (או לעבות)

 

 

נמרח, מה עושים?אות והדר

תמונה נשלחה ע"י אריק 

קלוף..אילן ח.
קלפתיאריק אלחרראחרונה
שאלה סופר בא לקלוף..אילן ח.
כתב במזוזה במקום אלהים אחרים כתב פעמיים אלהים
כך שכתוב כעת ״ועבדתם אלהים אלהים אחרים״ והרב אמר לו שצריך לקלוף... מישהו יכול להסביר למה לקלוף ???
נ״ב : הסופר אשכנזי וכותב בכתב בית יוסף.. וכך כך רבו שפסק לו לקלוף..!
אשמח להחכים...
מוזראות והדר

למה הוא שאל בכלל, היה לו ספק אם הוא קידש?

גם אם היה לו ספק, הרי לרמ"א זה  ולא נתפס הקדושה (כמו להקדיש בעל מומין למזבח) וכן ערוך השולחן ועוד. 

אולי הוא בטוח שהוא קידש, והרב אמר אסור לקיימו כקה"ס. 

את שניהם הוא אמר לקלוף?  

לא קידש...והרב אמר לו לקלוף את השני...אילן ח.
יש לשכת הסופר בעניין הנ״ל... שכתב במקום היהודים במגילת אסתר יהוה.. שמסתפק להחמיר בלא מקומו ולא קידש ... מוכר לכם ???
לא להסתבך תגיד לו מה ההלכהאריק אלחרר
ולרב תאמר רב לך אל תוסף ותראה לו מקורות כמ״ש אות
חחחח... אריק שוב אתה מתחיל.. תהיה בריאאילן ח.
קרא לי מקרה לפני בערך שנתיים הגיע סופר אשכנזי ובידיו מגילת אסתר ובמקום המילה יהודים כתוב יהוה.. והסופר לא קידש ודאי!!! ואמר שהרב אמר לו לקלוף ..!!! אמרתי לו שאני לא קולף!!! לא מקומו ולא קידש ....וחשב על מילת יהודים ולא על השם.. ההלכה רווחת שימחק... הוא התעקש וביקש מהרב מקורות לחומרת קילוף זו... אני יצלם לכם את בלשכת הסופר ואת לשונו בעניין הנ״ל ואעלה לאתר ואתם תחליטו .... עם רבנים אני לא מתווכח ולכן בסוף קלפתי לבקשתו....
אות בבקשה תעלה את בלשכת הסופר ששלחתי לך...אילן ח.
הנה זה, לשכת הסופראות והדר
הנה תשובתו של הרב גרוסאות והדר
בטעה וכתב פעמיים שם חול, ולא כיוון בהם לשה"ש, ימחוק שם חול השני, ויעשה בריווח שנשתייר נקבים (באופן שיהי' ניכר שהריווח אינו משום שיעור פרשה סתומה),ראה קול יעקב סי' רעו, ס"ק נד, נה, עז.
(איני מבין הוראת אותו רב הנז', מדוע חשש לכבוד שם המכוון לע"ז)
אות לאחר ששלחתי לך את הלשכת הסופר הנ״לאילן ח.
אז אפשר להבין... יש מקום רחוק לחומרא מעיין זו שלמרות שלא קידש ולא מקומו...יש מהרבנים האשכנזים שיחמירו לקשור או לקלוף כמו בתשובה ששלחתי
מסתבראות והדר

שמי שרוצה להחמיר תמיד ימצא מקור נרווים שלו.

אות.. זה אחד הסיבות העיקריות שאניאילן ח.
לא מתווכח עם רבנים .. וקולף.. אבל אם שואלים את דעתי או דעת רבותיי אני אומר שלא קולףים...דרך אגב .. הכרת את הלשכת הזה ??
לא הכרתי את זהאות והדר

אבל אני לא חושב שזה מקרה דומה לגמרי. 

שם נכתב שם הויה, אמנם לא במקומו ולא בכוונה ובכ"ז יש שם הויה שלעולם הוא לא חול. 

כאן נכתב אלהים חול, בטוח לא קידש, משמעותו אלהים של עבודה זרה.  

עדיין תמוה מאוד

אות ... קידש יהושע מה הדין ?אילן ח.
כשכתב יה התקדש נכנסנו למחלוקתאריק אלחרר
הידועה קידש שם חול צריך לקלוף עיין בקול יעקב אך החולקים ס״ל שאין בכך כלום
^ מסכיםאות והדר
חחחח.... אריק יפה דייקת...אילן ח.
״ אך החולקים ס״ל שאין בכך כלום״..... אני מהחולקים .
ואות...שאלתי על יהושע...כי לדעתי איןאילן ח.
הבדל בינו לבין יהודה... מסכים איתי ?
מסכים, אין הבדלאות והדר
א״כ..בין קידש יהושע או קידש יהודהאילן ח.
אין בכך כלום...ומה שידידי אריק אמר ... אין ספק שנכנסים למחלוקת רק שכתב את אותיות יה בלבד או יהו בלבד אבל כשהמשיך את אותיות יהודה או יהושע אין שום ספק שאין בכך כלום !!!!!!!! ומה שקידש לא מעלה ולא מוריד...וכן אלהים אחרים ברגע שכתב ״אחרים״ גילה דעתו שאלהים חול גמור!!!!! וזה שקידש - לא תופס..!! מה שא״כ בנידון דידן שכתב רק אלהים ולא אחרים אלא עוד אלהים....אפשר להבין את פסיקתו של הרב לקלוף את השני ... אבל לא כך ההלכה לדידן יהיה מותר למחוק!
מסכים ?
אבל הוא לא קידש בכלל!אות והדר

אלהים חול גמור... 

ולכן מוחקים ...!!!אילן ח.
אבל אל תשכח את הלשכת משם השב יעקב הנ״ל. ששם כתב תיבת ״ליהוהדים״ בה׳ יתרה לאחר הואו... שמתיר למחוק ! ורק למי שחוכך בדעתו להחמיר יקדור וכו..ודין זה בדיוק דומה ליהושע וכו... מסכים ?
אני מביןאות והדר

חומרא הזויה לגמרי, 

זה מזכיר לי בדיחה, שמספרים על בריסקערים שממש אוהבים להכניס USB למחשב

כי כל פעם המחשב מודיע "זוהתה חומרה חדשה" 

חחחח... יפה.אילן ח.
אני אומר כך לא דומה והטעםאריק אלחרראחרונה
שכתב יהו התקדש וכשממשיך משתנה משמעות המילה
זה מחק את השם למ״ד התקדש
אבל בשם אלהים אחרים אע״פ שהמילה שלידו גורמת להבנה שהוא חול לא נראה שמחק את השם צ״ע
מה דינה של נו"ן?אות והדר

פסול שינויי צורהאריק אלחרר
דומה לגימל בבליתדרור אל
פסולאילן ח.
אני לא לגמרי בטוח שזה פסולאות והדר

שפיץ יוצא לא בצד ימין ממש אלא קצת פנימה.

אני מבין שזה מאוד קרוב לשינוי צורה אבל עדיין לא בטוח.  

אשאל את הרב בע"ה. 

פסול אות ... פסול .. אבל תשאל את הרב מעניין מה יפסאילן ח.
תשובה שצפיתי להאות והדר

כמות שהוא עכשיו הי' מקום לש"ת, אבל - כיון שכבר בתחילת הקו הנמשך נשתנה לגימ"ל, שוב לא מועיל אח"כ המשך הקו לש"ת.

אות חזק ...אילן ח.אחרונה
רי"ש שנמרחה, מה הדין? מאריקאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט"ז בשבט תשע"ג 23:51
פסול....שינוי צורה ..אילן ח.
פסולאריק אלחרראחרונה
אצבע של אריק, מה הדין?אות והדר
לדעתי כשר...ללא ש״ת!!אילן ח.
האצבע יפה וכשרה.אלעד

חושף שיניים

גם לי נראהאות והדראחרונה

שלאות יש פרופרוציות של רי"ש וזה כשר

 

האם יש כאן דין קובה וזנב?אות והדר
אות, לטובת הבורים שביננוברקל

מה זה דין קובה וזנב?

יש מחלוקת לגבי דין זה.. לשיטות מסוימות אתה צודקאילן ח.
אבל יש אומרים שלא מספיק אות שלמה אלא שיהיה בכל שיטה רווח של תיבה ...בכל אופן חייב לתקן..
בקובץ לשכת הקודש א' יש מאמר של הרב גרוסא"י הכהן

לפי מה שאני זוכר משם אין כאן קובה וזנב, אבל ודאי שזה לא ראוי לכתוב כך ויש בזה חיסרון ב"זה א-לי ואנוהו".

דווקא לפי הקובץ, זה קובהאות והדר

שם הביא בם הרב אלישיב שיציאה כשיעור יו"ד, מצטרף לקובה. 

הרב אמר לי שלפי הרב אלישיב פסול, ויש מכשירים. כמובן לתקן. 

ברקל, ההסבר בהמשך יבוא בע"ה 

מדינא דגמרא האיסור דווקא משני הצדדיםאריק אלחרר
ועוד שדין זה נאמר במזוזה והרמבם הוסיף גם עיגול לאיסור יש מחמירים מצד אחד ויש מחמירים בשלש שורות ויש אומרים ביציאה של תיבה ויש אומרים אות מ״מ דין דרבנן תקן לכתחילה
המאמר מלשכת הקודש בקישורברקל

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?156863&lang=eng

מתחיל בעמוד 26עד עמוד 34 כולל (מתייחס לעמודים שבצד הטקסט)

 

תודה רבה, מאמר מצוייןאות והדראחרונה