שרשור חדש
לעיני כל ישראלרחמים-

 

 שורה וחצי אחרונות של הס"ת עדיין ריקות מחכות להחלטה

האם כותבים אותיות חלולות או אותיות פסוקות  כדי לכבד בכתיבה? 

האות האחרונה פסוקה כדי שבעה"ב ישלים בעצמו 

והשאר?

 

מה מנהג אחינו האשכנזים (ב"י) ?

 

 

אשכנזים כותבים חלול אך למעשה אות חלולהאריק אלחרר
כשרה והועיל כלום אבל אות פסוקה פסולה כמות שהיא אע״פ שיש מכשירים לכן עדיף פסוקה והכי טוב לכתוב את כולה
כמובן מתוך הכתב
ואות אחרונה לבל הספר כמ״ש בגמרא כאילו כתב את כולו
רחמים.., לדעתיאילן ח.
כדאי להשאיר חלק חלולות וחלק פסוקות ..
והסיבה היא מפני שלפעמים מזמינים יהודי שאינו שומר תורה ומצוות כדי להשלים אות ואז ימלא חלול שממילא כבר כשר כמו שהזכיר אריק ידידנו. וכשיהודי שומר וכו...ישלים אות פסוקה...ויש עוד הרבה עצות וטיפים בנושא.. תוכל לדבר איתי בפרטי...
אילן מעולם לא נתתי לאדם לכתוב ממשאריק אלחרר
רק ידו על ידי וממנה אותי שליח לכתוב לו אות לשם קדושה חוץ מהרב הראשי פעם
אני עושהאות והדר

אותיות מלאות עם חללים קטנטנים בגג ואז רק צריך טיפה לצבוע. 

אותיות חלולות לא כשרות לכולי עלמא עדיף להימנע או לעשות כמו שאמר אריק. 

אות ואריק .. אין שום בעיה שיהודיאילן ח.
ישלים את האותיות החלולות גם אם הוא לא שומר תורה מפני שהם כשרות בוודאות ... ומה שמשלים לא מעלה ולא מוריד...
גמני נותן להם שיחזיקו את ידי... כך זה הכי טוב ..אבל לא כולם רוצים ויש כאלה שקנו אות ורוצים בעצמם לכתוב ..ולכן אני יתן להם את החלולות ... או שאם הוא שומר תורה וכו... אני נותן לו להשלים אות שבורה ...ויש לי עצה פצצה אייך לעשות את החלולות יפיפיות באותו קולמוס עצמו ללא שינוי בו....וכתבתי עוד בפרטי המון עצות שימושיות לרחמים חברינו .. אם ירצה יעלה את העצות שכולם יראו...בהצלחה.
אותיות חלולות לא שמעתי מי שפוסל הרב מועלםאריק אלחרר
והרב שטרן מכשירים אשמח לשמוע מי פוסל
יש
נר לאחד נר למאהרחמים-

מעלה בשמחה לזיכוי הרבים  מה שכתב לי אילן בפרטי,

 

אם מבקשים ממך להשאיר מס׳ אותיות.. תמיד תשאיר יותר .. מניסיון תמיד נוספים עוד בסוף.. ואם לא יתווספו אז תשלים אותם אתה ...
את האותיות השבורות תשבור רק או בעיקר בקווים ישרים... כגון ל׳ תשבור את הו׳ מהגג שלה . כך שיהיה תמיד קל לחבר בקו ישר..
 

אדם שאינו שומר תורה ומצוות תמיד שיחזיק לך את היד ואתה תשלים את האות ולא הוא ...
 

לא לשכוח להודיע לכל אחד שבא להשלים אות שיאמר לפני כן ״ לשם קדושת ס״ת״ כדאי לכתוב את זה בגדול בדף ואז כל אחד יאמר לפני שמשלים...
 

קח איתך מנורת חשמל כי לא כולם רואים טוב במיוחד מבוגרים שמוזמנים להשלים אות..
 

אם מי שהוא פישל ומרח איזה אות אל תתרגש.אחרי שילך והיא תתיבש תתקן אותה שלא בפניו...
 

קח גם קבל מאריך איתך כי לא תוכל לדעת איפה תמוקם עם השולחן ...
 

אינני יודע מה קורה עם התפירות אבל אצלינו נוהגים גם לכבד אנשים בהכנסת ס״ת לתפור את היריעה האחרונה ...
 

את האות האחרונה עדיף שבעל הספר שקנה הוא יכתוב אותה אלא אם כן הוא מכבד רב חשוב...
 

חשוב לנגב את הקולמוס בין אדם לאדם כי הוא מתייבש לבנתיים ואז הכתיבה לא תהיה חדה...
 

כדאי גם לעשות קולמוס חדש קצת יותר דק להשלמת האותיות ולהשתמש בו רק להכנסה כי קורה לפעמים שאנשים לא יודעים ולוחצים חזק ואז זה נשבר..

אז שיהיה רזרבי מוכן בצד.
 

זהו לבינתיים

 

עוד שתי הערות/עצותא"י הכהן

אות י' חלולה אינה כשירה לפי הרב אלישיב זצ"ל, והוא עצמו היה מקפיד לכתוב דווקא י' בשל כך

כשמכבדים אדם בכתיבה והוא רק אוחז ביד הסופר יש להזהירו שלא ילחץ חזק על יד הסופר שלא יהיה בבחינת שנים שעשאוה (כך הורו לי רבותי)

עיין כאןאות והדראחרונה
עוד שאלה מאריק - במילה "מזוזות"אות והדר

לא ברור אבל לפי התמונה זה פסולאילן ח.
מסכים אע״פ שבדיבוק הראשים למטה יש מי שמיקלאריק אלחרר
שת באות חית זה חטאאריק אלחרר
ועליהם אמרינן בג״מ הבל פיהם של תשב״ר שאין בו חית כלומר שתינוק לא בקי באות חית כמ״ש מרן לב סעיף יח
אריק.... יפההה... חזק.אילן ח.
זה היה רק לצחות פרפראה אך לאמיתהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ז' בשבט תשע"ג 15:46
של תורה החידוש הזה שתינוק לא בקי בחית נולד עקב חידוש אחר והוא הסבר ר״ת מזה חטוטרת של חית אך רש״י ורמבם לא מסכמים וממלא אין להם דין זה ותינוק בקי בחית שלהם וכך נהגו הספרדים עד באנו ארצה וכאן הכל התבלבל חית של ר״ת פסול לרש״י וירא שמים צריך לעשות את שתי השיטות שגגות שני הזיינים חצי מחוברים ותג גדול משמאל וחטוטרת באמצע וכן אני נוהג להלכה ולמעשה ואם אאזור כח אתחיל לכתוב חית רש״י
לא כל הספרדים כתבו חי"ת של רש"יאות והדר

עיןן בס"ת בבלים, סורים כתבו בחי"ת של ר"ת אבל אתה צודק שחטוטרת קטנטנה. 

בטורקיה, סלוניקי, וכל אזור החצי אי הבלקני כתבו בר"ת ואף חטוטרת גבוה. 

תימנים נשארו תמיד עם חי"ת רגילה, חלק התקלקלו בארץ . 

ומנהג מרוקו יש שהם כתבו עם החטוטרת יש כאלה בלי, כנראה הרוב חי"ת דרש"י. גם עיין כי לא הקפידו לחטוטרת לשיטת רש"י, תמונות יבואו כשיהיה לי זמן

אות מסכים יפהאריק אלחרר
אות .. סיכום יפה וברור...חזק..!!אילן ח.
מסכימים לעשות חית לכולי עלמאאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' בשבט תשע"ג 13:29

כן כתב התרומה היראים שערי תשובה ועוד וכן תראו שעשו הספרדים משולש סתום ולזה כוונו וזאת גם כוונת התוספות לעשות כגב הגמל או גגות הרעפים בארץ הכוונה מלא לא ריק תגובות.....
תראו איך עשו פעם בכתבים האשכנזיםאות והדר

זה כתב מפרשיות כתי"ק של רבי אפרים סופר הפרשיות הן מתפילין המיוחסות שהיו אצל הרבי הקדוש ר מנחם נחום מטשערנאביל

כתב של ר' משה מפשעוארסק - תלמיד מגיד ממזריץ'אות והדר
איזה יופי...אילן ח.
מדוע האות ח' זכתה ב5 תגים?אלעד

כך נהוג ע"פ הקבלה?

 

ומדוע האות ך' בתמונה הראשונה תויגה בכלל?

תיוג עפ״י השימושא רבא וכן נוהגים היוםאריק אלחרר
חבד
אלעד יש עוד המון תגים ...אילן ח.אחרונה
שנוספו במשך השנים לאותיות מסויימות דווקא ... ולכולם יש שורש וסיבה...כמו שאריק ידידנו הזכיר את השימושא רבא וכו... ויש עוד ...
בעיה של טכניקה?ברקל

אני נתקל בבעיה חוזרת שהדיו זורם ימינה למרות שאני  מתכוון לעגל את האות.  ראו בקבצים המצורפים כ' של הכין , ר' שניה של צרר. לא הצלחתי להבין את שורש הבעיה ומה לעשות כדי לפתור אותה. אשמח לקבל עצות.

כמו כן מה הדין בשני המקרים?

 

תודה

ברקל ידידנו...אילן ח.
זו לא הבעיה של הדיו כלל... אלא או הקולמוס או השרטוט העבה בקלף ....כך זה נראה מיד... שפר את זוית הקולמוס לא לפני שתשייף עם נייר זכוכית 600 על השרטוט שיוף קל... ותראה אם יש שינוי ותודיע לנו...
נכון מאודאות והדר

זה נראה כאילו הדיו נמשך עם השרטוט, כנראה גם הקלף קשיח קצת. 

מסכים עם ההמלצה של אילן. 

מצב קשה מסכים לאילןאריק אלחרר
תודה לכולם על המשוב אנסה הערבברקלאחרונה
הדיו זורם ימינה?אלעד

זו תוצאה ישירה ומוכרת של תקופת בחירות.

 

אי"ה מחרתיים הכל ירגע והדיו יחזור למקומו בשלום.

תשובה נגד זיופי המערער על "דיו לנצח"תפוזים
עבר עריכה על ידי תפוזים בתאריך ט' בכסלו תשע"ג 06:07

מצאתי תגובות די חריפות למכתב שפרסם הרב גרוס ביתד נאמן נגד דיו לנצח. זה יפה שהם נמנעו מלכתוב את שמו כדי להמנע מלשון הרע, בשעה שהוא עצמו כן פירסם את שמו. איכשהו קשה לי להאמין שהוא יזם את המכתב הזה וכיתת את רגליו בין הרבנים השונים. יש לי הרגשה שמישהו הוליך אותו שולל בדברי שקר והוא נפל בפח.

כיצד מוליכים שולל רבנים וסופרים
http://derech-hadio.blogspot.co.il/2012/11/blog-post_3882.html

ועד משמרת סת"ם: תשובה נגד זיופי המערער על ה"דיו לנצח"
http://theworldofstam.blogspot.co.il/2012/11/blog-post.html

יש כמה דברים כתובים כאן שנראים לי מאד כואבים. מכיון שאינני מכיר את הדיו הזה אין לי מה להביע דעה לכאן או לכאן. רק מפריע לי מאד שרב יפרסם דברים שאין בהם אמת בלי לבדקם.

א. הוא פירסם במודעה לסופרים שידבר, בין היתר, על "דיו סיליקון". הוא שמע והאמין למוציאי שם רע שהמציאו שמועת שקר כאילו דיו לנצח הוא דיו סיליקון, והתעלם לגמרי מזה שאין בדיו המדובר אף טיפה של סיליקון. הוא אפילו לא התקשר ליצרן דיו לנצח לפני פרסום המודעה לשאול אם יש אמת בשמועה. אחרי פרסום המודעה, העיר לרב נציג של יצרן דיו לנצח שאין בדיו סיליקון, ואז הוא חזר בו ולא דבר על הנושא. איך יתכן שרב בישראל יאמין למוציאי שם רע, יפרסם דבר שקר ברבים, ואפילו לא יטרח לבדוק מה האמת? לפחות יפה שהוא חזר בו ולא דבר על הנושא.

ב. הוא כותב בשם הגר"מ פרידלנדר שליט"א שהגרי"ש אלישיב אמר לו "זה לא דיו, מימות משה רבינו לא היה כזה דבר, ח"ו לשנות!".  הגר"מ פרידלנדר שליט"א נשאל אם יש אמת בדברים אלה, והוא ענה: "נדהמתי לראות שורות אלו בשמי. הכותב אפילו לא טרח לצלצל אלי לברר מה שדברתי עם מו"ר הגרי"ש זצ"ל הכ"מ, והדברים הנ"ל שכתב בשמי, אינם מדוייקים כלל ואינם נוגעים לדיו לנצח."

ויש עוד דברים חמורים שנזכרים שם.

מהודעה הראשונהאות והדר

ידעתי שזה לא אחר מיצרן דיו לנצח. אין טעם להסתתר מאחרי הניק המצחיק הזה.

 

אני אישית לא צריך שום הוכחה ושום פסק משום רב, כדי להשליך את הדיו הזה לפח (שעלו לי גם יותר מדי כסף) הספיק לי לקרוא את הבלוג שלך.

וכן לא מרגש אותי כל הקישורים שהעלת.

חבל.הראל ממודיעין

אני כותב מתוך כאב.

אני מתפלא על תוכן וצורת התגובות.

בכוונה אינני נכנס לויכוח על תוכן.

רק רציתי להעיר לאחרים, 

אין להיבהל מתגובות תקיפות.

עיינו בתוכן באובייקטיביות.

 

אות והדר, 

למרות שאני חולק בתוקף על מה שמוביל אותך לתגובה חריפה, עדיין אני מעריך אותך. אתה משתקף בתגובותיך האחרות כת"ח יר"ש ואדם עדין. אני משער שקנאת ראשונים עלתה על ליבך. ולכן אני מגיב כי אינך מתלהם סתם.

אבל אני עדיין מתפלא. 

ואינני מתכוין להיכנס ממש לתוך הפולמוס. את דעתי רמזתי כבר בשירשור השני. ולמרות שגם אני כעסתי מאוד, עדיין רמזתי. אינני רוצה להוסיף יותר ממה שכבר אמרתי.

 

ואגבהראל ממודיעין

הרב שלמה עמר אמר בפומבי שהתפילין שעל ראשו כתובים בדיו לנצח.

הראלאות והדר

אני גם לא נכנס על עצם הדיו אם הוא טוב, יותר טוב או לא. אני גם קניתי ממנו, המלצתי עליו לאלה שמתקנים לי ס"ת ואפילו קניתי לחלק מהם בעצמי.

אחרי שנחשפתי לדבריו בבלוג שלו גם דנתי אותו לכף זכות אמרתי אולי לא למד ולא שנה ואולי השתבש עליו דעתו מרוב חמדת פרסום וממון, אבל כשהגדיל לעשות ויצא כאילו העפצים לא כשרים ולא מתבטלים מדין מעמיד ועוד כאלה וכאילו הדיו הרגיל הוא פסול אם לא בדיעבד דבדיעבד והמשיך לעשות תעמולה על זה בעקשנות 

עכשיו גם כאן התחיל ולא יעזור להתכווח אתו וגם אם משה רבנו יבוא ויגיד לו שדיו שלנו הוא בסדר גמור, הוא לא ישתכנע לכן

אני הגעתי למסקנה אין האדם הזה נאמן לקנות ממנו דיו. אני זרקתי את כל הבקבוקים וכן לא ממליץ לאף אחד בודאי לא לתלמידי להשתמש בזה.

וזה דעתי האישית, אם כל העדינות, זה מסקנה חריפה, ובכלל לא משנה לי מי משתמש בזה ומי לא. גם אני לא בטוח שהרב עמר ראה את כל מעלליו של יצרן הדיו.

אספר לך גם סיפור קטן, בימים שלמדתי איסור והיתר לסמיכה, עלה בדעתי לכתוב מאמר הלכתי על "סופר שלא קידש שם מטבטל או לא?", וכתבתי סקיצה אם הוכחות מוצקות וברורות שסופר ששכח לקדש שם, השם מתבטל ברוב, בדיוק נגד השו"ע וקול יעקב וכו'. הראתי את זה לרב חשוב, והוא שאל אותי אם אני אזרוק את זה או שאני רוצה שהוא יזרוק את זה! נתן לי דרשה שלמה על איך פוסקים ומחדשים הלכה. והוא צודק לגמרי.

ואגבאות והדר

תודה על המחמאות, הלואי שאזכה.

אריקאריק אלחרר
חזק וברוך הראל דבריך מדויקים אין כל בסיס לפסול דיו כזה עפ״י השו״ע ובר בן וכן הלכה ועוד שמעולם לא בדקו את האחרים לרב מכאל חימי יש מאמר שמוכיח זאת
אין בסיס גם לפסול דיו סיני!אות והדר

כל שחור ומתקיים - כשר.

 

 

אריקאריק אלחרר
בדיו סיני יש דגים טמאים במקום גומא עיי שבת כח: וגם קח.
מן המותר בפיךתפוזים

במשך 3000 שנה, מאז ימי קדם ועד ימי רבי שמואל אבוהב (כמאה שנה אחרי כתיבת השולחן ערוך) לא הייתה שאלה על דיו סת"ם, האם כל המרכיבים חייבים להיות מן המותר בפיך. דיו סת"ם אף פעם לא עשו עם מרכיבים שידעו שהם אסורים לאכילה. רבי שמואל אבוהב היה הראשון שכתב תשובה לשאלה על כשרות דיו סת"ם שיש בו סתם יינם. תשובתו פורסמה בשו"ת דבר שמואל, שאלה קס"ב. בתשובתו כותב רבי שמואל אבוהב "מה שהיה כשר מתחילתו ונאסר אח"כ בידי שמים או בידי אדם לא נפסלו כספרים תפילין ומזוזות". זו הסיבה שקלף ממין המותר בפיך כשר אפילו מנבלות וטרפות שלהם, כי היו כשרים מתחילתם. זו גם הסיבה שרבי שמואל אבוהב מתיר דיו עם סתם יינם, כי היין היה כשר מתחילתו ורק אחר כך נאסר.

אילו היה מותר לעשות דיו סת"ם עם מרכיב שאינו מותר בפיך מתחילתו, היה רבי שמואל אבוהב יכול לענות לשאלה במשפט אחד, ולא היה נצרך ללמוד את התשובה מדין קלף. מכאן אנו למדים שאין שום התר לעשות דיו עם מרכיב שאינו מותר בפיך מתחילתו.

ביריעות שלמה, פרק ג, כתוב על הדיו: "רק יש לברר אם אין בו חשש מצד המותר בפיך דהיינו שלא יהא מעורב בו דבר טמא." ובהערה 7 כתוב: " ויש לברר ממה עשוי הדיו בעט גרפיקאים ואם אין בו חשש מצד המותר בפיך שפיר דמי לתייג בו לכתחילה. ואפילו אם לא ירצו לגלות בחברה את סודות הדיו רק שיודיעו ויאשרו שאין בזה שום דבר מן החי ומן הענבים די בזה."

ביום ז' אדר תשע"ב נשאל הגר"מ פרידלנדר שליט"א האם דיו לסת"ם חייב להיות מן המותר בפיך. כבוד הרב ענה שהדיו חייב להיות מותר בפיך מדינא, כי הכתב הוא עיקר הסת"ם, ואיך יכול בכלל להיות הווה אמינא שדיו לא צריך להיות מותר בפיך?

ביום י"א אדר נשאל הרה"ג שמאי גראס שליט"א האם צורך הדיו להיות מן המותר בפיך הוא לכתחילה או בדיעבד או מצוה מן המובחר. כבוד הרב ענה שזה פשוט שזה מעיקר הדין. בדיוק כמו שקלף חייב להיות מן המותר בפיך, כך גם הדיו.

לרבי תפוזים הנכבד! לא הבנתי מנין לךשלום 22

 

מי אמר שבמשך 3000 שנה כתבו רק בדיו שמרכיביו היו כשרים לאכילה?

לא הבאת לכך ראיה.

 

אמנם הבאת היר"ש, שהוא חשוב מאוד, ופוסקי זמננו, אבל בבקשה תביא ראיות יותר טובות (ומ"ש הרב מאזוז שליט"א בהערות ליר"ש ח"א לעיין ביבי"א, הרואה הדברים במקורם יראה שממש לא מוכרח שזו כוונת הגר"ע שליט"א)!

 

לפי הידוע לי, מותר מעיקר ההלכה להשתמש בדיו שחור כראוי, וא"צ לחקור אחר מרכיביו. עיין שו"ת תבו"ש ח"א סי' יד, טו, טז (שם תמצא מקורות רוא"ח).

 

 

 

 

שאלת תם:שלום 22

הגר"ע שליט"א החליף את התפילין שלו? ואת הס"ת שבבית מדרשו?

הרב וואזנר שליט"א החליף את התפילין שלו?

שאר גדולי הדור?

 

אחת מהשתיים, או שלא אכפת להם שהדיו נעשה ממין שאינו מותר, או שהדיו הרגיל כן נעשה ממין המותר בפיך, ואין בו שום בעיה!

 

נראה לי שלמעשה, כל זמן שהגר"ע שליט"א (ושאר גדולי הדור שליט"א) ימשיך להניח התפילין שלו ויקרא בס"ת שלו, אני אמשיך להניח התפילין שלי, ולכן גם אכתוב לאחרים בדיו הזה ללא שום חשש ופקפוק.

 

 

 

אוליתפוזים

אולי יש כאן ענין של לכתחילה ובדיעבד. אינני יודע. לכתחילה מרכיבי הדיו צריכים להיות כשרים, ובדיעבד אם יש מרכיב שאינו כשר זה לא פוסל את הדיו וודאי שאינו פוסל את הסת"ם.

רבי שמואל אבוהבתפוזים

>אילו היה מותר לעשות דיו סת"ם עם מרכיב שאינו מותר בפיך מתחילתו, היה רבי שמואל אבוהב יכול לענות לשאלה במשפט אחד, ולא היה נצרך ללמוד את התשובה מדין קלף.

 

למה היה רבי שמואל אבוהב צריך ללמוד את התשובה מדין קלף? למה לא ענה בשתי מלים "הכל כשר"?

 

לענין "א"צ לחקור אחר מרכיביו" - אני מסכים. המאירי אומר כך במפורש. השאלה היא האם זה מתייחס למרכיבי הדיו מצד האיכות הטכנית של הדיו, או מצד כשרות בפיך?  לפי מה שהבנתי את דברי הרבנים מועלם, פרידלנדר, וגראס שליט"א, כן צריך לחקור את המרכיבים מצד כשרותם.

 

תפוזים, אני שמח שהתגלת במלוא קומתך!אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"א בכסלו תשע"ג 23:17

דיו שערבבו בו סת"ם יינם,

פסק רי"ף שאסור ולכתוב בדיו הצלול שלוקחים מהגויים מפני שהיין הוא בעין ור"ת מתיר.

וכן דעת מהר"ם פרוניצציאל שהוא תלוי במחלוקת המחבר והרמ"א אם סת"ם יינם אסור בהנאה. לדעת הרמ"א שמקל בזה יהיה מותר לכתוב בו תפילין ולדעת המחבר שאסור בהנאה מ"מ אם כבר נכתב י"א שכשר כך דעת המרדכי (פ"ב דע"ז תתכ"ג).

בבקשה תשאל את הרבנים שאתה מרבה לצטטם, האם זה איסור דאורייתא או מדרבנן? 

 

 

 

 

חפשתי בשו"ת של הרב מוצאפי שליט"א:שלום 22

שאלה - 91303
שלום לכבוד הרב
האם הרב מכיר הדיו שנקרא דיו לנצח?
קשה לכתוב אתו בצורה טובה, אבל לא נמחק בכלל, גם אחר קימוט והרטבת הקלף.
המייצרים אומרים שהדיו הרגיל כשר בדיעבד וזה לכתחי'.

תשובה
אל תסמוך על דבריהם , אלא שיש יותר חשיבות לכתוב בדיו המתקיים לאורך זמן .

דיו המתקיים לאורך זמןתפוזים

יפה.  נראה שהתשובה של הרב מוצפי שליט"א אומרת את הכל במשפט אחד: "יש יותר חשיבות לכתוב בדיו המתקיים לאורך זמן." התשובה כנראה מבוססת על:

רשב"א: "לענין ספרים דבעינן דבר המתקיים לעולם".(רשב"א, שבת, קטו).

רמב"ם: "איך יכתב בכגון זה דבר שירצו שיתקיים אלפי שנים?" (שו"ת הרמב"ם, סימן קלו).

צמח צדק כותב שלש פעמים: "עיקר מעלת הדיו הוא זה דכשכותבים בו הוא דבר של קיימא ... עיקר מעלת הדיו היינו שהוא דבר של קיימא ...  עיקר ענין הדיו הוא דבר של קיימא".   ואח"כ מוסיף אזהרה נגד דיו שנושר מן הקלף:  "להזהיר שמרבוי הגלאנץ לא יהיו נושרים וקופצים האותיות". (שו"ת צמח צדק, או"ח, טו).

אבני יעקב: "אין כותבין ספרים רק בדבר המתקיים לעולם... ודיו דרכו להיות עומד לעולם... דצריך להיות שחור העומד וכונתו העומד לעולם כמו דיו". (אבני יעקב, סימן ר')

מכאן אנו למדים שדיו צריך להיות כזה שמתקיים לעולם (או אלפי שנים) ואינו נושר וקופץ מן הקלף.

כל מגיה יודע באיזה דיו מצויים נפסקים ומצוי שהדיו נושר לפעמים מן הקלף, ובאיזה דיו אין נפסקים ואינו נושר מן הקלף.
 

כואב שמזלזלים בגדולי הדור - יש תשובות לכל הטענות!שלום כ.

התבוננתי נכלם מול דברי הכותב המראים לכאורה שכביכול גדולי הדור שליט"א משמשים ככלי ביד היוצר בידי עסקן זה או 

אחר. 
חברי מהכולל הקים בלוג בנושא דיו לנצח, ושם החל לקבץ חומר הלכתי על דיו לנצח. אני מציע לכולם לראות את כל התשובות 

שענה הרב בועז העברי שליט"א לחברי שהציג בפניו את המאמר "כיצד מוליכים שולל רבנים וסופרים". 
ולמי שאינו יודע הרב בועז העברי הוא הראשון שעורר על כך שאולי דיו לנצח הוא בעצם לא דיו כשר לכל הראשונים.

הנה הקישור למאמר: כיצד מוליכים שולל קוראים

אות תעשה טובה תעלה שוב את המאמראריק אלחרראחרונה
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ט' בשבט תשע"ג 21:47
של דיו שהבאתי של הרב מיכאל חימי
תעשה כבוד כמו לרב כחלון לפחות הוא לא פחות תשאל את אילן
נכנסתי לאתר שהוא כתב לצערי אנשים לא קולטים מחלוקות בלי סוף כל אחד יסמוך על רבו אם הוא לא פוסק בעצמו כמו בקלפי
האם אפשר ...Yogvan

האם אפשר לפרסם כאן ציוד לסופרים למכירה מאומן?

בעקרון אסור לפרסם כאן!אות והדר

אם זה איזה שהוא ציוד מחודש שיכול לעזור ולהועיל לסופרים, אפשר להקל.  

גמני מסכים ... למרות שאינני קובע כאן כלום אלאאילן ח.אחרונה
הבעלים.... אות תמשיך בדרך זו... רק שאלות הערות והארות חידושים ודיונים בדיני סת״ם..!!וכמובן כל מה שיועיל לחברינו סופרי ומגיהה הסת״ם ! ותדע שזה מה שמיחד את הפורום המופלא הזה משאר הפורומים... יישר כח ומחזק את ידיך!!!
מה אתם אומרים "מלאכיך"?אות והדר

כבר היו לי כאלהא"י הכהן

גם בשמות קודש, ובדרך כלל תינוק קורא י' ך' בנפרד

מסכיםאות והדר

 

מסכים עם אילןאריק אלחרר
ש"ת . ככל הנראה שיכשיררחמים-
הרב גרוס אמר כמו אמיראות והדר
אמיר תשאל את הרב...אילן ח.
עשיתי ש"ת וכשרא"י הכהן

אשמח אם תשאל את הרב על כך כי כבר הכשרתי כך בעבר

בלי"נ אשאל גם אני שובאות והדר

מוזר לי קצת שאמר פסול בלי ש"ת

אמיר חזק....אילן ח.
יש לנו כאן כמה יסודותאריק אלחרר
1 מה שאני אומר כל הזמן אין לדיין רק מה שעיניו ראות וא״כ גם לנו יש עיניים
2 זה נובע גם מיסוד אם פוסקים לפי מנשה עין רואה וכל דעת יודע שיש פה יוד נוגעת בכף או לפי גדרים הלכתיים וכוון שצדיק בנויה מיוד ונון וכאן זה קרוב בדמיון
3 יש מחלוקת ולכן זה ספק ותינוק יכריע
4 אמיר אני מקווה שהראת להם ולא ע״פ סברא
חזק .. אריק .. מסכים... כל מילה בסלה..אילן ח.
עבר עריכה על ידי אילן ח. בתאריך ז' בשבט תשע"ג 12:02
אילן ד״ר למחמאותאריק אלחרר
פרופסור...... חחחחאילן ח.אחרונה
מה דין הה"א? מאריקאות והדר
פסול תינוק קרא ד׳ !!!!!אילן ח.
אילן אחי לא הייתי שואל תינוק עכשיו ששאלת נכנסואריק אלחרר
למחלוקת אם הולכים אחרי תינוק להחמיר
לענ"ד זה פסול לא מועיל תינוקאות והדר
אריק נישמתי...ישר כשראיתי את ההא מיד היה נראהאילן ח.
לי שפסול...שאלתי תינוק שהיה לידי .. וחיזק את דברי..שאלה מאד מעניינת ונדירה...יישר כח על הדוגמא... ואין לי ספק שעכשיו אנחנו לא בספק ...חחח....חברים מה דעתכם הסברת אריק ..? או ..... נשמח לתגובות.
אות הנידון הוא גם הפוך כלומר כניסת עקבאריק אלחרר
של בית באופן כזה בשבילך אינו פוסל זכור לי שכבודו מחמיר אשמח לשמוע עוד דיעות כשהמזוזה היתה בידי לא היה לי ספק
חבר שלידי אמר תינוק אין נפ״מ המזוזה פסולה זז נוגעות
אריק.. נראה לי שגם אות מסכים שהדין הקובעאילן ח.
זה מאיפה התחיל מימין לשמאל או ההפך... וכאן אין מקום לחומרא לבוא ולומר שזה ה׳ ברגע שהדביק את מושב הב׳.... ממש בכתיבה ומשיכה זו בלי הרמת הקולמוס נגנבה רגל הה׳ ושייכת מעתה לב׳..ולכן גם כאן אות ודעימא מסכימים שזו ד׳ ולא ה׳ ... וגם התינוק הוכיח זאת.. אבל בא נשמע מה יש לאו להגיד.. ולא נדבר בשמו... בכבוד אות...
בצורת אות אין לפני ואחרי כתיבהאריק אלחרראחרונה
מעשה שהיה - מה דעתכם?אות והדר

לפני כמה חדשים חתמו  כמה וכמה מגדולי ישראל נגד מכשירים ניידים לא כשרים (כנראה יותר מכוון שסמרטפונים) עד כדי פסילת עדות של בעל מכשיר נייד כזה. וכן פסלו את דברי סת"ם של סופר בעל טלפון לא כשר וכדו'.

חבר אחד, התקשר לסוחר סת"ם אחד (ממכשיר לא כשר) כדי להראות לו את המזוזות שהוא כתב, סוחר הנ"ל אמר לו שכל המזוזות שלו פסולות משום שהוא משתמש במכשיר לא כשר, אחרי כמה ימים התקשר ממכשיר כשר, והסוחר הנ"ל קבע אתו פגישה ואף קנה כמות גדולה של מזוזות.

מה דעתכם,

א - על האיסור (על התקנה) נגד שימוש מכשירים לא כשרים, האם רצוי להקפיד בזה במיוחד אנו כסופרי סת"ם?

ב- על המעשה של החבר, מבח' הלכתית ומוסרית

אות אחסוך באתר את תגובתי ואגיב לך בפרטי אם תרצה...אילן ח.
חריף מדי?אות והדר
לאות חמוץ מתוק חחחאריק אלחרר
כתוב שסופראנונימי (פותח)

צריך להיות סופר-חרדי לא?

אני לא מבין שאם הרבנים פסקו, איך כולם ממשיכים להשתמש במכשירים לא חסומים?

דווקא בתחום העדין והרגיש שלנואלעד

שצריך לבדוק כל אחד את עצמו כחוט השערה בעניינים שבקדושה,

 

אני סבור שסופור שמשתמש במכשיר חדיש (דור 3 ו4) נגרר מרצונו אחר המודרניזציה, אחר תרבות הפנאי ובעיקר אחר כל מה שהאינטרנט מציע., רח"ל.

 

אני לא הייתי קונה מסופר כזה. בשביל לצלם ספקות ולהעלות לפורום דרושה מצלמה פשוטה.

אלעדרחמים-

פלאפון זה לא נראה מדד ודאי, אם כי זו נקודה שטעונה בירור אצל הסופר 

אם אתה מכיר את הסופר ורואה בעיניך, אדם יראה לעיניים, שאורח חייו מתאים ... אז המכשיר לא יעלה ולא יוריד 
 
לא כל מי שמחזיק מכשיר מתקדם נגרר אחרי המודרניזציה וכו 
הצעה ללימוד זכות : אולי הוא מנצל אותה ? ... !
 
היית לומד אצל רב כזה? 
 
 
רחמים ...מזדהה עם תשובתך.אילן ח.
השאלה השניה לא פחות חשובהברקל

לגבי המעשה של החבר:

  1. האם היתה פה גניבת דעת?
  2. האם עבר על "לפני עיור" שכן הוא גרם לסוחר לעבור על דברי רבותיו?

לגבי המכשיר דעתי כפי שכתבו אחרים שזה לא מדד.

 

לגבי מעשה החבר אין לי דעה נחרצת אבל נראה לי קצת בעייתי.

לפעמים בשביל פרנסה אנשים עושים מעשים שהיו נמנעים מהם בשביל כל עניין אחר. אולי על כך אמרו חכמים - בכל מאדך - בכל ממונך.

 

בכל אופן אינני בא לשפוט אלא רק מהרהר  בקול.

על זה אני מכוון בברכות השחרא"י הכהן

שלא עשני עבד לגחמות של עסקנים.. הרי אם אני לא חרדי ורבותי לא אסרו שימוש במכשיר רגיל, אלא רק דורשים כפי ההלכה שלא להגרר למקומות בעייתיים וזה יכול להיעשות גם ע"י חסימת שירותים שונים, האם בגלל זה אני פסול מלבא בקהל?

ישר כח, מה לגבי שאלה שניה?אות והדר


השאלה השניה לא בדיני סת"םרחמים-
אלא דיני ממונות

(בהתחלה הבנתי אחרת את הסיפור...)

 
אם הסופר הטעה את הסוחר הרי זו גניבת דעת .
לענ"ד כל המצאה של הלקוח ,הסוחר במקרה הזה, היא לגיטימית בהסכם בין שניהם.
 
השבוע הגיע יהודי שביקש  מסופר שכן שלפני הכתיבה יעשה "התקשרות" לצדיקים ובפרט לר"נ 
אם הסופר לא יעשה, האם יפגע במשהו במזוזה? וודאי שלא .
האם יפגע בהסכם-אמון שביניהם? וודאי שכן 
 
קל לדבר !
יה"ר שלא נבוא לידי ניסיון....
אם בקידוש הסתם יש שאומרים שמועיל למפרעאריק אלחרר
כ״ש כאן
ויש במשנ״ב וכן ברב וואזנר התייחסות בסתם לשם הבעלים
מ״מ הופר צריך להדגיש שהוא עושה הכל לפי הלכה ויש הרבה במקום לתת דגש לכל מיני חומרות
מעניין לעניין באותו עניין.....שאלה..אילן ח.
קונה שהתנה עם הסופר שכל שמות ה׳ הוא טובל...וכן היה ... ופעם אחת שכח לטבול בשם אחד.. והביא לקולף לקלוף...כדי לכתוב אותו מחדש לאחר טבילה ...האם מותר לקולף לקלוף שם זה אך ורק מפני שמחוסר טבילה היה ???
חוו דעתכם ...
ויש לשאלה זו עוד המשך...
היתה פעם שאלהאות והדר

שסופר שכתב תפילין בכוונות, טעה וכיון לא נכון. 

שאל רב מקובל אחד ואמר לו שהוא בילבל עולמות, ויגנוז. 

שאל רב מקובל שני נדמה לי שהרב יעקב הלל היה, אמר שאפשר להביא את התפילין הזה למישהו שביקש פרשיות בלי כוונות. 

כאן לא מדובר בכוונות...ולא בבילבול עולמותאילן ח.
אלא בטבילה .... האם בגלל חוסר טבילה בשם אחד שהתנה עם הקונה לטבול בכל השמות נקלוף...!!????
והמשך השאלה שהבטחתי...הסופר אמר שאם אני לא קולף אז הוא כותב יריעה חדשה ואת הנוכחית הוא גונז..!!! האם גם כאן אני לא יקלוף... נציל את כל שאר השמות ביריעה שרוצה לגנוז... אחד כנגד רבים ... מה אתם אומרים...
נראה ליאות והדר

הרב גרוס יגיד שאסור לקלוף בשביל הידור עאכו"כ בשביל הידור כזה. 

הוא שיעשה מה שהוא רוצה, אבל לקולף אסור לקלוף. 

אפילו לפי אריק ידידינו שקולף חופשי בשביל הידור וכו' יהיה כאן בעיה חמורה לקלוף לענ"ד. 

אריק רוצים תגובה .....אילן ח.
אות יישר כח.
בקשתי מאילן לבקש מהסופר אם אפשר לגנוז את היריעהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ו' בשבט תשע"ג 17:12
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ו' בשבט תשע"ג 17:09
אצלי ולעניינו לעניין הכוונות כתב בספר מצת שימורים שאם לא עשה את הכוונות פסול ולכן אותו רב ענה מה שענה ולפי הבנה זאת צריך לקלוף אך להלכה זה דווקא למקובלים ופשוט שאם קידש בדיעבד אפילו במחשבה כשר שימו לב שוב אנו נתקלים בחומרא דאתא לידי קולא
ולענין הטבילה אסור לסופר לגנוז את היריעה כך שלא יאיים הקליפה היא מנהג ולכן אין כלים להתנגח בהלכה רק כל אחד ימצא על מי לסמוך
זאת ועוד שהקול יעקב כשכתב לכתוב הפרשיות ברצףאריק אלחרר
כתב לחזור על המילה הראשונה של כל פרשה בשביל שיהיה רצף אך יש סכנה שיפסלו ולכן רק יעשה את הכוונות ולכן גם כאן אם קידש יעשה אח״כ את הכוונות חזק
ישר כחאות והדראחרונה
מה דעתכם על קלף מעובד בעפצים?אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"א בטבת תשע"ג 21:57

ראיתי את האתר של הרב שרז, האמת היא זה די מעורר אצלי עניין.

לכתוב ס"ת על קלף מעובד בעפצים זה פספוס לדעתי, אם כבר עדיף גויל

אבל נראה לי שלגבי תפילין יש בזה עניין גדול

מעניין אותי לשמוע את דעתכם, וכן דעת החכמים שאתם קשורים.

הנה הקישור:

www.klaf1.com

 

דינא דגמרא אמיתה של תורה סיד זהאריק אלחרר
חידוש של הראשונים ר״ת מחוסר אמצעים חבל על דאבדין ישבתי על הסוגיה כשנה עם ידיד נפשי הרב מכאל חימי יש לו מאמר ארוך אצל שרז
לרמבם סיד פסול
ויש עוד מחלוקת בצדדי כתיבה
אריק - מה היכפת לך להשתמש בסימני פיסוק?אות והדר

בהתחלה חשבתי שאמיתה של תורה זה סיד.

אני מבין שאתה רוצה לחדד לנו את המוח?

אני מתעצל צריך לעבור מסך בשביל סימני קריאהאריק אלחרר
ביום ו' סיפר לי בחוראות והדר

ששאל את הרב שמואל אליהו והרב יעקב יוסף. 

הרב שמואל אליהו אמר שאביו לא הקפיד בזה ולא דיבר על זה וזה עצמו תשובה גדולה. 

הרב יעקב יוסף אמר לו, יבל"א אביו לא מקפיד בזה כנראה בגלל ששו"ע גרס עפצים או סיד, ולא חילק.

 

  

ישר כחרחמים-

כנראה שהמנהג היום חזק מאוד אע"פ שמנסים לעורר ...

 
מעניין לשאול 
יש עניין גדול זה עניין שנשכח וראויי לעורראריק אלחרר
ולהחזירו וכך נהגו כל הספרדים עד באנו לארץ וכאן סמכו על האשכנזים אך התמנים היחידים ששמרו על זה עד היום ורצוי ללמוד את הסוגיות בנושא כל הראשנים עמדו על זה
וכן בצורת האותיות התקלקלנו חית של רשי וגימל ספרדית וחבל על דאבדין
כדאי לשים לב שהעיבוד שלו נעשה כמו שצריך..שלום 22

היום סיפר לי חבר, שלפני כמה שנים כתב כמה וכמה תפילין על קלף עפצים, ולצערנו, אחרי כמה שנים כולם היו פסולים...

צריך לדעת שיהיה התאמה בין הקלף לדיואריק אלחרראחרונה
אוייש! נמרח...אות והדר
הלך עליו ... שינוי צורה !! פסולאילן ח.
מסכיםאריק אלחרראחרונה
שני קוצי ר"ת בשם, שאלה מרחמיםאות והדר

כשר תוסיף דיו ליפותאריק אלחרר
שאלה יפה ... מסכים עם הרב אריק ידידנו..לעבות..אילן ח.
תשובת הרבאות והדר

התג באות יו"ד - אינו שינוי צורה, ויועיל לש"ת.

ישר כחרחמים-
גם על ההעלאה וגם על התשובה המהירה 
 

(כך גם הורה לי הרב ששאלתי ) 

תינוק קרא יוד..אילן ח.אחרונה
מה הדין במילה מצוה היא לא מתחילה כמו כל השורות ?אות והדר
עשה נקביםאריק אלחרר
האם חוששים לרווח פרשה לר״ת ??? במזוזה ...אילן ח.
3-יודין ..? האם כאן זה נקרא רווח פרשה ופסול ..? האם צריך דווקא 3 אותיות גדולות כגון תיבת ״אשר״ כדי לפסול לר״ת..? האם יש כאן חשש קובה או זנב ??? ואם פסול כמו שהוא.. אייך אפשר לתקן הכי טוב בנקבים שלא יראה מכוער..?
נשמח לתגובות....
לענ"ד כשר ככהאות והדר

אחד הביאורי הלכה לסעיף ל"ו, הביא שפמ"ג פוסל ולמאמר מרדכי  כשר. מ"ב כתב על פמ"ג, צריך עיון.

למעשה נראה לי לא לעשות שום דבר.

לגבי קובה, לפי מה שקיבלתי מהרב גרוס, "והיה" לא מצטרף לקובה, לכן אין כאן קובה.

אות היקר תוכל בבקשה לשאול את הרב ?אילן ח.
הנה תשובת הרבאות והדר
א] לענין חשש שיעור פרשה לשיטת ר"ת - כשיש ריווח בשיעור ג' יודין, למשנ"ב כשר, ולהקו"י יש לנקב (איך לנקב וכמה, תלוי במהות הנקב, ובמח' רעק"א וקס"ה, אם משום היכר או משום שאינו ראוי לכתיבה, ואכמ"ל). אמנם במזוזה שלפנינו, כיון שהריוח ג' יודי"ן הוא בתחילת שיטה, לדעת קסת הסופר אינו ריווח פרשה אף לדעת ר"ת (הבאנו דבריו ב"קונטרס השאלות" במקורות מס' 193, יעוי"ש)
ב] לעניין חורים - ממילא אף לדעת הקול יעקב, לפי פירוש קס"ה בר"ת אי"צ לעשות חורים.
ג] לענין קובה - מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, אמר לי דאינו קובה, ושני טעמים בזה. ראה דבריו בקובץ לשכת הקודש גליון א' עמוד כ"ו סעיפים ד'-ו'.
אות יישר כח עצום..אילן ח.
בשמחה! ברוך תהיהאות והדראחרונה
שלום לכולם, והתנצלות על העדרותי!שלום 22

פשוט האינטרנט אצלי השתגע/התקלקל/לא יודע, ואני מתמה מה עם תיקונו.

מצו"ב צילום של פרשיה של יד קטנות, עצרתי בצ', לבירור הלכתי מה דינה:

אנא חוו דעתכם.

אני מתנצל על איכות הצילום, בגלל גודל הכתב, ובגלל איכות המצלמה התמונה לא באיכות טובה כ"כ..

 

אגב, יש שני גדלים של קלף לפרשיות של יד לפצפוניות, אני כותב על הקלף הקטן -נמוך יותר (בשנים או שלשה מ"מ). זה מאוד משמעותי בכתיבה, האם זה משמעותי גם בהכנסה? תודה!

לא הצלחתי לשלוח, אקוה שבקרוב אבין מה הבעיה ואשלח..שלום 22
איפה הדוגמה לשאלה ??? צלם ותעלה ...אילן ח.אחרונה
שאלה בשםאות והדר

לדעתי זה עדיין ם׳ סופית...אילן ח.
מה שאומר א : היוד וודאי פסולה.. ואז אין כאן שם.. רק מ׳ סופית.. כאילו כתב אלהם.. שיכול למחוק את ה-ם׳ ולכתוב י-ם .. ב: אני משתגע אייך סופר ממשיך לכתוב אחרי שנדבק לו הגג של ה-ם׳ ליוד בקו כ״כ מדוייק... תעצור .. תראה מה קרה .. תתקן .. ותמשיך ..!!! עכשיו אנחנו נכנסים לספק האם בגלל הרגל של היוד אוליי זה עדיין ש״ת או לא...
ורואים בבירור שזה לא נעשה אחרי כתיבה אלא בשעת כתיבת הגג...!!!
אני הייתי קולף מספק... ושואל אח״כ תינוק ללימוד בעלמא.. זו דעתי.
למחק יוד נשחתאריק אלחרר
למה לקלוף מספק?רחמים-

 

בלי קשר למקרה הזה , במקרים שאפשר לתקן למה לקלוף? 

רחמים...אילן ח.
כי הספק שלי היה בגלל רגל היוד וגם הקוץ בראשה.. וכמו שראית בתשובתי שגם אני הסכמתי שהיוד ודאי פסולה .. אבל בכלליות השם אני עדיין בספק. שמא זה עדיין נקרא שם ולכן במקרים בכגון אלה אני קולף.. יוצא מהספק. וגם יש דוגמא חיה ללימוד לדורות אחרי שכבר לא נהיה כאן...
כך ענה הרבאות והדר

א"לקים - לב"ח פסול, לפר"ח כשר, ולמעשה כהקו"י לש"ת (בעיקר על היו"ד) וישאל התינוק האותיות מימין לשמאל, שיראה תחילה היו"ד ולא המ"ם.

אות ... יישר כח .. שימחת אותי ..אילן ח.
המשך לתשובת הרב (אחרי שאלת בירור)אות והדר

 שכל דברינו בנד"ד (מח' ב"ח ופר"ח) אמורים כמובן בנגיעה שנעשתה לאחר כתיבה.

דאילו בנגיעה שנעשתה בשעת כתיבה,נשתנה ודאי צורת היו"ד, שנעשה גגה ארוך מאוד, ואופן התיקון יהיה תלוי בתינוק. והיינו, אם יקרא יו"ד ומ"ם, אזי יש לקלוף כל השם, כיון שיש צורת האות ורק מהלכות סת"ם פסול. ואם לא יקרא היו"ד, ימחוק מרגל ניו"ד ולמעלה, וכן ימחוק המ"ם.
 
ולעצם שאלתך עכשיו (בדיבוק שנעשה לאחר כתיבה) אם תינוק קורא, אם כדאי לקלוף משום הדיעבד, מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל אמר לי כמה פעמים, באופן שאנו מכשירים שה"ש, אין היתר לקלוף על מנת להרויח הידור, וכיוצ"ב שלא יהי' בדיעבד. (טעם הדבר, בקושי התירו קילוף גם לנוהגים וכו' ואכמ"ל)
הרב תתבונן בתשובתי.. קודם קולף ואח״כ שואלאילן ח.
חחח, ראיתיאות והדר

זה סגנון הרב גורן,

קובע עובדות ואז מסתדר עם ההלכה

נחמד...

 

לאות המחלוקת לא שייכת כאן וכן לפני או אחרי כתיבהאריק אלחרר
כוון שהיוד ששינתה צורה ולגבי בקושי התירו הבאתי ספר חסידים
אות - הזהר בגחלתןא"י הכהן
א"י - התכוונתי לשבחו דווקאאות והדר

אילןרחמים-

במחילה,  יותר מסתברים לי דברי הרב (וכך גם לימדוני רבותי) אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'

 
לגבי הדורות הבאים : אשריך שאתה כותב כאן את דבריך לאות ולעד. 
נראה שגם זו לא סיבה לקלוף ולו רק מצד הסיכון  שקיים ... אע"ג שיש היתר , קיימת אפשרות שקולף יגע באותיות השם ח"ו הגם שמומחה..  אז במקום שאין צורך נראה לענ"ד שיש להמנע. 
 
יה"ר שלא נבוא ליידי ניסיון !! 
 
 
 
רחמים היקר...אילן ח.
לו היה לי ספק לשניה שלא אצליח ודאי ! שלא הייתי קולף..!!!!
וכבר היו מקרים שאמרתי לאנשים לגנוז....
ותודה על דבריך.
ואחרון להיום, יו"ד נדבקה לה"א בשם, מה הדין?אות והדר
היוד בטלה צורתה..אילן ח.
הייתי אומר לקלוף !!
מה אתם אומריםחיים11

מכוון שיוד היא נטפלת אז אולי להשאיר אותה ורק למחוק לה את הרגל שתראה חלק מ ה הה' היא כשרה כאשר יש לה רגל באמצע ואם כך אפשר להוסיף לה רגל נוספת בסוף שמאל מתחת לסוף הגג ואח"כ למחוק את הרגל הפינימית כמו שהביא בשו"ת סתם וכן באמרי בינה בשם נודע ביהודה ואז אני מרוויח לא לקולף רק להוסיף יוד 

חיים ...אילן ח.
ברמת העיקרון זה אפשרי .. אולם זה יותר מסובך.. כל התיקון הזה ולהוסיף עוד רגל ולמחוק וכו.... וגם נכנסים כאן להרבה מחלוקות ... לכן עדיף לקלוף ולצאת מכל הספקות ויכתוב מחדש יותר יפה ...
אילןחיים11

יש תשובה בנודע ביהודה (אני יעדכן אותך בסימן) בשאלה דומה והוא הסיק שקליפה נתונה ביותר מחלוקת אפילו שהיום זה המנהג לקלוף חשבתי שאם יש אופציה אחרת עדיף

מניין שהיו"ד נטפלת?אות והדר

"אלהי" זה שם בפני עצמו

יו"ד ניטפלת האם אפשר לצרף לגוף השם?ברקל

לשכת הסופר קל"ד בשם הבני יונה: ".. טעה וכתב במקום אלוקים אלוקיכם...שהרי אותיות כ"ם  שנטפלו לא נתקדשו מחמת עצמותם רק מחמת השם ורק מדרבנן ואיך יעשה מן הכ' מ"ם לעשותה מגוף השם."

אם היו"ד נטפלת הרי כאן זה מקרה דומה ואין להפוך אותה לחלק מה"א שהיא מגוף השם?

ספרדים לא חוששים לזהאות והדר

כמובא בקול יעקב, אבל כנ"ל אני לא חושב שיו"ד נטפלת.

אמיר דייקת יפה..ברקל..ואות...אילן ח.
כמו שאמיר אמר שני סוגים ... וזה עונה לאות על שאלתו לגבי היוד הנטפלת.. וברקל- ראיתי וכמדומני ששלחתי לאות תשובה בזה לא זכור לי אם העלה ...לגבי שמותר להפוך את הנטפל לגוף ה׳ משום מעלים בקודש וכו...עיין באחד מהשירשורים הקודמים בדיון אם אריק בנושא זה...
חידוש גדול בשביליאות והדר

איפה אפשר ללמוד על זה עוד?

טז מפורש בסימן רעואריק אלחרר
אילן בכבוד, עכשיו אפשר להגיבאות והדר
יישר כח אות...אילן ח.
וזה חלק מהט״ז המדובר... כדאי לעיין בפנים..:

ט"ז יורה דעה סימן רעו
כנ"ל ואף מי שעולה על לבו להחמיר בזה לכתחלה מכל מקום בדיעבד פשיטא שאין לפוסלו כנ"לז) אלוה אלהים. - בטור כתוב עוד אלהי וכן הוא במקצת ספרי רמב"ם והטעם דשם אלהי הוא ג"כ שם העצם והיו"ד מכלל שורש השם וכן דעת כסף משנה מאחר שמצינו בשם אלהים שגם היו"ד היא שרשית ה"נ הוא בשם אלהי. והנה בתשובת מהר"ר בנימין בספר משאת בנימין כתוב בענין השם של אלהינו ששכח הסופר היו"ד וכתב אלהנו בלא יו"ד כתב שם שהיו חלוקי דעות בזה יש מהם אומרים דיגרוד נ"ו ויכתוב היו"ד ואח"כ נ"ו ואין אומרים בזה שכבר קדשו השם לנ"ו כיון שחסר אות אחת
וכו....
צריך לראות בפניםאות והדר

אני הבנתי את ההפך מהציטוט

ביוד יש מחלוקת אם היא שורשאריק אלחרראחרונה
ואותיות השם אסור לתלות מדרבנן אך במקרה שכתב אלהנו בלי יוד לכאורה אפשר לתלות ועוד שהב״ח מכשיר בדיעבד תליה צ״ע
עוד שאלה בשם א"להיםאות והדר
שינוי צורה ב-י׳ מחק ...אילן ח.
שינויי צורהאריק אלחרראחרונה
שאלה - מאילןאות והדר
נפסלאות והדר

אע"פ שיש פגימה למטה, ובכל זאת, הנקודה גסה מדי ונראה שינוי צורה

מסכיםאילן ח.
פסול שינוייאריק אלחרראחרונה
הרי"ש של "וערפתו". מה אתם אומרים?אות והדר
עגולה, אין זויתדרור אל

להשלים, אבל הריש כשרה

הרב ענה ואמר:אות והדר

ה"זווית" אינה מספיק חדה לדל"ת. 

אמנם, בשל הפגימה משהו, ובעיקר סגנון הרגל הדומה לדל"ת - יש לשאול תינוק.

אות חזק .. ברוך שכיוונתיאילן ח.
אריק אתה ביטלת כמה פעמים ר׳ כזו והפכת אותה לד׳אילן ח.
כמו בדוגמה הזו... עדיין נשאר בש״ת..
מכחישאריק אלחרראחרונה
שאלה קטנה בנוגע לבדיקת ספר תורהמנחם מענדל

נשאלתי לאחרונה כמה פעמים כמה עולה לבדוק ספר תורה (בדיקה ידני מדובר ) מדובר בספר תורה שיש לו הרבה בעיות של דיו ומחיקות או נגיעות אבל עבר בדיקת מחשב כמה אתם חושבים שזה אמור לעלות פשוט זה הפעם הראשונה שאני צריך לטפל בזה אני לא רוצה להיות יקרן אבל זה  גם נחשב חתיכת עבודה ?

תודה 

תעשה הערכהאות והדר

לפי מה שאתה מתאר זה כמו תיקון קצת

תעשה הערכה כמה זמן יקח לך לעבור על עמודה ותנסה להכפיל את זה לפי שעת עבודה שלך. 

 

בא נגיד יותר פשוטמנחם מענדל
כמה עולה על ספר תורה רגיל לעבור אותו ידני וכמה זמן זה אמור לקחת ואז אני יבדוק מה ההבדלים שיש בינו לספר תורה חדש ואני יחשבן כמה זמן אני צריך להוסיף
תודה לכם
המחיר משתנה מאודאות והדר

יש כאלה לוקחים 1500 ש"ח להגהה של ספר (אני לא יודע איך כ"כ מעט)

ויש כאלה שלוקחים 4000 ש"ח... לכן קשה לענות כי הפרשי מחיר מאוד גדולים

ידידי מדברך אני מבין שזה כולל תיקוןאריק אלחרראחרונה
לכן כמו שאתה אומר זה פרויקט שלם
צריך נקיון של הספר
הגהה ותיקונים
רצוי מחשב שני לבדוק שלא נוצרו בעיות חדשות
רצויי ציפויי לקה
אתה אמור לתת אחריות
עבודות כאלה מתחיל ב 10.000 ש״ח
שאלה 2אילן ח.
סופר שהיה צריך לכתוב יהוה בסוף השורה.. וכשכתב יה ראה שאין לו יותר מקום להמשיך וה.. אז עלה בדעתו לכתוב עוד יה חדש לפני ה-יה הראשון ואז נוצרה המילה ״יהיה״ ואז רוצה להאריך את היוד ולעשותה ו׳ ויהיה השם שלם...וכמובן קידש הכל בתחילה ובסוף.. האם רשאי לעשות כן.??? האם מותר.???
שאלה קשה!אות והדר

נראה שמותר,

כמו שאם קידש וכתב יהיה במקום הוי"ה יהיה לו מותר לתקן לו"ו, כאן נראה לי אותו דבר. 

 

אות יפה.. עיין באוצר סתם חלק ב׳ שהביאאילן ח.
את שני הדוגמאות האלה.. ופסק כמו שאמרת... חזק.
כשר יש מחמירים בשם כסדרן לכתחילהאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך ג' בשבט תשע"ג 14:38
ומה שעושה מהיוד ואו לכאורה היא אות שורש ואסור למחק אך כוון שבכל שם יש מחיקה למשל אם רוצה לכתוב אלהים הרי מוחק שם אל ואם כשעשה הא התחיל בכתיבת יוד הרי מוחק אלי וכן אחר שרוצה לכתוב אלהים כשכותב מם סופית התחיל ביוד נהפך לשם אלהי ואסור להמשיך
וכן כל הויה אחר יה אסור להמשיך שהרי הוא שם בפני עצמו ואסור לכתוב ואו וכן כשכותב בחילוק השם אלא ודאי שאין צורך להחמיר לקלוף יה כל בתנאי שרצה והתכוון לכתוב אותו שם כי דרך כתיבת השם ומסתמא זו מעלתו של בן קמצר ואפשר לעשות כמו כשכתב הרב אילן כתב למשל אדם שרוצה לכתוב הויה לא כסדר מהסוף להתחלה כתב הא אחרונה אחר כותב ואו התחיל לכתוב יוד וכי יהיה אסור להמשיך ולעשות ואו א״כ ה״ה בנידוננו
אריק.. חזקאילן ח.אחרונה
שאלה...אילן ח.
סופר שהיה צריך לכתוב וידבר אלהים וכו... וכתב יה במקום אלהים ועצר. ועלה בדעתו למחוק את וידבר ולכתוב לפני יה את האותיות אלה לשם קדושה כך שעכשיו כתוב אלהיה ואז לעשות מההא האחרונה ם׳ סופית. האם יכול.??? והאם מותר .???
נראה לי שלאאות והדר

כך הוא מוחק את השם י"ה 

אות...אתה צודק... תוכל להרחיב....אילן ח.
עיין מה שכתבתי בשאלה הקודמת אמנם הדבריםאריק אלחרראחרונה
התחדשו היום תוך כדי ונראה לי שזה אמת חוו דעתכם לכבוד בבא סאלי
מדריך להכנת קנה, מעניין מאוד!אות והדר
מדריך יפה חזק וברוך...אילן ח.
יש גם חוברת של הרב מיכאל חימיאריק אלחרר
אילן, אתה בונה כמו שבמדריך?אות והדר
אות אני בונה את הקנה בצורה אחרתאילן ח.
הקנה אצלי בחריץ פתוח קבוע. אצלי יש מחסן לדיו שבטבילה אחת אני כותב 3שורות בס״ת. ואת החדות אני מתקן כל 6 עמודים ..יש לי עוד הוספות אבל אהבתי את המדריך .. מאוד מושקע....תעלה להם את הוידאו הקצר ששלחתי לך אייך נראה הקולמוס שלי ....
באמת כל הכבוד לזה שהכיןאות והדר

גם השקיע וגם מפיץ ברבים, והכל לזיכוי רבים.

 

אילן - אני חייב לראות את זה בחיאות והדר
לאילן איך אתה בונה?אלי א

אתה יכול להסביר בבקשה איך אתה עושה את המחסן ,ואיך אתה צריך לחדד כל 6 עמודים?

מצטרף - יש ביקושרחמים-
בשמחה...אילן ח.
המחסן נעשה ע״י חתיכה גזורה בצורה מסויימת של אלומיניום... כגון הפקקים של התירוש או הערק... הם גמישים ונוח לעבוד איתם.. את המחסן לאחר גזירתו ועיקומו בצורה מסויימת... מניחים על הקנה... ונוצר חלל בין גב הקנה לגג המחסן. שבתוכו נאגר הדיו בכל טבילת הקולמוס. והדיו נמשך מתוך החלל הזה על הקלף ע״י משיכה קלה ללא לחץ....
אות... שלחתי לך דוגמת סרטון של כמה שניות אייך נראה הקולמוס. עלה אותו בבקשה לטובת הגולשים.
לא מצליח להעלות אותואות והדר
תודה על ההסבר! אם תוכל להעלות תמונהאלי א

זה יהיה מצוין ומה לגבי החידוד שאתה מחדד אחרי 6 עמודים ?[ שזה יחסית הרבה]

אני מחדדאילן ח.
על נייר זכוכית 600 3-4 פסים בזוית הקולמוס הנכונה.. וזה חד כמו חדש...
אות.. אצלם לך שוב ותעלה לבקשת החבר׳ה.....
חוששניאות והדר

שהיא אפשר להעלות כאן סרט, עדיף תמונות מכמה זויות

 

הנה צילמתי את זה מהסרט בכמה זויותאות והדר
אילןאות והדר

מה זה הקנה הזה? 

אף פעם לא ראיתי כזה קנה בשרני.

מאיפה אתה מוצא כאלה?

 

אלה קנה במבוק מאוד חזקים...אילן ח.
אורכם כעשרות מטרים... וקוטרם עבה מאוד...ויש במשפחה זו כמה סוגים.. צריך לדעת איזה לבחור ..
איפה אפשר להשיג?אלי א

קנים טובים באיזור המרכז[תל אביב או בני ברק]

אלי א... דבר איתי בפרטי..אילן ח.
אשמח לעזור לכל המעוניין.. אולי נעשה שיעור ביחד בסקייפ לחברים באתר...
אשריך אילן.אות והדראחרונה