שרשור חדש
מישהו יכול לתת לי את הטלפון של נוצת שירה חדשה?אנונימי (פותח)

זה כמו תפארת .תודה 

נדמה לי שהוא הפסיק לייצראות והדראחרונה
ה"א משונה! מה הדין?אות והדר
כשר - בכתב רש"יאות והדר
אמיר.. בבקשה תראה לרב ...אילן ח.
תשובתו של הרב גרוסאות והדר
בתשו' דרכי נועם אהע"ז סי' ג (אביו של בעל הגינת וורדים) כותב, שמקצת האות דומה לאחרת, ומקצתה לאחרת, פסול. כגון מ"ם-סמ"ך. והביאו להלכה המק"מ. והכנ"מ, אם לא שגרע טפי, דדומה יותר למקצת קו"ף מאשר ה"א.

 

דרכי נועם המדובר דחוי לשיטתנו כדי ללמוד אתואריק אלחרר
הרמבם כתב עד שלא תקרא כל עיקר ועיין ביריעות בביאור ועיין משנ״ב לו סעיף ב
שת עיי רגל דלת שפונה שמאלה נראה חמוראריק אלחרר
נראה לי שהא כשרה כיווןאמיר הסופר

א. מקצת מן האות הדומה לאחרת פוסלת רק לשיטת היראים ספר התרומה והגהות מימוניות אך בסימן לו למדשנו כי הב"י לא פסק אותם לדינא לכך אף על פי שהיא קצת מזכירה ק כיא כשרה

ב. ביריעות שלמה חלק ג אות ק עמוד שלד כתב על ק כזו בדדיוק (ציור מס' 4 בעמוד) שהיא פסולה לק וכתב בהערה בזה הלשון " פשוט, כיון שנעשתה כה'  "

הלכך לעניות דעתי נראה פשוט שהיא ה כשרה

ג. היא לא נשתנתה לאות אחרת ודאי ולא נשחתה צורתה כל עיקר ונראית מ"מ כה' נראה פשוט להכשיר

אמיר- הפלגתאות והדר

תשאל אה הרב מועלם בבקשה, מעננין מה דעתו

הקשיבו הקשיבו הרב פסל!!!אמיר הסופר

כיוון שכולה דומה ממש לק אך היא פסולה לק ופסולה לה

חזק..!!! אמיר כל הכבוד..אילן ח.אחרונה
אות ואני זכינו לכוון לאמת ..
עוד בי"ת בלי עכב- באדיבות אריק אלחרראות והדר
נ"ל ש"ת ספק עקבאמיר הסופר
למה פסול יש כמין עקב שיוצאאמיר הסופר

וכי כ כזו כשרה? לדעתי ש"ת ספק עקב

אתה יכול להגדיל את התמונה תראה יותר מדויק קצת מטעהאריק אלחרר
מסכים עם אריק ...אילן ח.
פסול !
מסכים עם אריק פסול היציאה הקטנה לא מועילהחיים11
פסול.אילן ח.
הרב פסלאמיר הסופר
אמיר יישר כח ..!!אילן ח.אחרונה
מה הדיןאמיר הסופר
אם התכוונתה לה'חיים11

כפי שאני מבין אתה מתכוון לה' אז כך למעשה ישנה מחלוקת גדולה מאוד האם בה' שנדבקה בגגה האם אפשר לגרור או לא כלומר האם זה חק תוכות או לא ומהמקור הוא מהבנת הסוגיה במנחות לגבי ספרא דווקני שתלו לכרעה דה' יש לציין כי הרבה ראשונים הבינו כי הה' הייתה דבוקה ורק הספרי דווקני הפרידו אותה וכך הבין גם התשבץ וכן מדייקים מהרמב"ם.ולכן למעשה אם זה נעשה לאחר כתיבה רבו הפוסקים שטוענים ספק ספקא וראוי לסמוך עלהם בשם השם  ולכן שואל תינוק שזה ה ואז מפריד (והספק ספקא הוא שמא זה כשר גם כך ואם לא שמא הלכה כסמ"ג והרשב"א שלאחר כתיבה אין בעיה של חק תוכות) (אני יודע כי חלק יטענו כי זה דווקא שהדיבוק הוא בדקות ולא כמו פה אלא פה מכוון שזה כתב ב"י ויש צורת יוד הפוכה למטה אז היא לא נראת ח') ואם זה נעשה בשעת הכתיבה אז ימחוק מלמטה למעלה שלא תהיה ה' בכל אופן(בשאלת יעבץ לומד שגם מלמעלה למטה מותר מכוון שלא חל קדושה בחק תוכות אבל הרבה חלקו עליו וכן במהרם מלובלין משמע שגם בדיבוק דק יכול להפריד ולמחוק ולאו דווקא לקלוף) 

הא שינוי צורה אפשר למחקאריק אלחרר
ומכאן ראיה ש הא ספרדית היא הנכונה כמאמר הגמרא שבת קג: ההין חתין לפי אשכנז יוצא פא ולא חית
יש תשובה של הרדבז להקל וכן הרב משה לויאריק אלחרר
העתקו הר מועלם
אריק.. לא מחפשים ראיות מי צודק..אילן ח.
כתב אשכנז או ספרד.. כל אחד נוהג כמנהג רבותיו ואין כאן מה להאריך ידידי..
עיין שבת קח: בעניין הא דבעי זיוני חי רשי או רתאריק אלחרר
הרב אמראמיר הסופר

צורת הה' עדיין ניכרת הלכך חייב לקלוף

 

אמיר יישר כחאילן ח.אחרונה
מה הדין?אות והדר
ש"ת, קרוב לודאי יקרא נכוןאות והדר
תינוק קרא ד׳ !!!אילן ח.
מחילה מכם אבל אני מתפלא על ש"תחיים11

עיין שבט הליוי שמבאר את דעת הרא"ש שלא על נקודה כל שהי עושה אות הד ה' כגון כאן שהיא מאוד קטנה וכן סתם לידע יש במשנת הסופר שאם תינוק במאה אחוז יקרא את האות כהוגן אז לא צריך לשאול תינוק

חיים להקל בלי תינוק קשה הנקודה לא הכי קטנהאריק אלחרר
ולא בטוח שתינוק יקרא ד
אריק תראה את הפרופורציה של הנקודה לעומת האותחיים11
שוב שאלתי וקרא ד׳אילן ח.
שאלתי את הרב גרוסאות והדר

הירדן - ש"ת חמורה, ר"ל ספק נוטה לחומרא, ונםק"מ לרמת הכשרות.

הרב אמר שאלת תינוקאמיר הסופראחרונה
מה הדין?אות והדר
נראה ד׳ עם ראש עגולאילן ח.
מחילה מן הכבוד נראה להכשיר וכיאמיר הסופר

עקב עגול פסול??

תראה מה הרב מועלם פסל לר ואמר שנעשתה ד כ"ש ובן בנו של כ"ש זה תראה

עקב זה אם היה במקומו הייתי אומר כמוך אך זה שינויאריק אלחרר
לכן יש ספק ש״ת
זו תגובתי על התמונה הנ״ל עיי״ש
כשר לא מאמין שהרב מועלם פסל ואם כן קח את זה שוב שבוע הבא ותראה נפלאות מתורתו חחחח

אמיר הוא שאמרנו...אילן ח.
המילה כאן היא ״ויזד״ וזה נראה ד עם ראש עגול.. שכשר.. אבל ודאי מפאת כבודו של אריק ידידנו .. נשאל היום תינוק...
גם לענ"ד ש"תאות והדר

 

 

לגבי תמונה של אמיראות והדר

אני עפר לרגליו של הרב,

אבל כאן גדול עלי להגיד שזה דל"ת ללא ש"ת

לפי הרב גרוס, גם 90 מעלות למעשה שואלים תינוק כדעת מקדש מעט.

 

הרב אמר על ויזד ש"תאמיר הסופראחרונה

ולגבי דעת הרב המקדש מעט דחו את דעתו כיוון שהתינוקות שלנו לא מורגלים בכך כנודע..

מה הדין היו"ד?אות והדר
פסול תוסיף טיפת דיו והכל יסתדראריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך י"ז בכסלו תשע"ג 23:33
זה שינוי צורה .. או ג׳ או קישקוש..אילן ח.
ואריק לא הבנתי אייך יוסיף טיפה דיו ויסתדר זה יהיה מכוער עדיף למחוק ולכתוב מחדש ..
נראה לפסולאמיר הסופראחרונה
לא זוכר אם העלתי את זה. מאילן ח. שליט"אאות והדר
נראה לי אפשר להפקיד צורת היוד ניכרתחיים11
פסול שינויי צורהאריק אלחרר
אריק היוד ניכרתחיים11
כמו שכתבתי לעניין ריש שמכוסה במקום ההיכראריק אלחרר
גם כאן חייש לזין נראה גרועה
אריקחיים11

אני לא ראיתי מה כתבתה על ר מכוסה אבל אולי אתה מתכוון לאות ר שאז אני מסתפק בין ר ל ד וכן על אותו משקל בשני ביתים שהם נדבקו למטה ויש ספק על הב השניה אם היא כ או ב אבל פה רואים ממש י ואין ספק ל י שהדיבוק הוא לא מלא וכן הדין בב אם הדיבוק לא מלא אז אין ספק

חיים לי זה ברור דיבוק לא צריך להיות מלאאריק אלחרר
שיגרום שינויי
נכון אבל שינוי צריך ופה אני לא רואה שינויחיים11
ראש שיוצא מימין כנגד גובה הראשאריק אלחרר
משמאל זה זין
הרב אמר להפרידאמיר הסופראחרונה
עוד מקרה בעניין - מאילן ח.אות והדר
שת חמוראריק אלחרר
שתאילן ח.
זה כמו ך דגושה מעניין מה תינוק יקרא
תינוק קרא ך .....!!!!!!!אילן ח.
קרא ך ואמר שהנקודה זה פסיק. כלשונו..
הרב אמר ש"תאמיר הסופראחרונה
צורת פרשה סתומה משונה - מה דעתכם?אות והדר

 

הכי מעולה שיש כיווןאמיר הסופר

כמה סיבות

 3 סעיפים מפורשים בשו"ע

 

1. שד"י יכתב כנגד והיה ויראה לבחוץ רק ככה יראה לבחוץ אם יכתב כנגד והיה (משא"כ בשיטה השלישית של הרמ' המקובלת כיום שרק אם יכתב כנגד הרווח כרמ"א והרמבם יראה לבחוץ)

2. שמע יהיה כנגד הפתח והדרך היחידה שוהיה יהיה כנגד והיה וגם השדי וגם השמע כנגד הפתח באופן בקביל רק ככה

3. רווח ג פעמים אשר עם המרווחים רק ככה משא"כ בשיטה המקובלת שהרווח לפני והיה שבקושי יש 9 יודים

וזה דיעבד! כך כותב הרב מועלם בחלק א

 

וזה פרשה סתומה של שיטה ב של הרמ' והשו"ע פסק את הרמבם ואין הבדל בשיטות (מלבד שיטה א שלכו"ע סתומה כאשר ב הפרשיות באותה שיטה כבספר תורה שזה א"א לעשות במזוזה כי יש קבלת סופרים איזה מילה להתחיל כל שורה)

 

הלכך מסקנא דדינא מהא נחתינן ולהכא סלקינן ככה הכי טוב לכתוב מזוזה לפי דעת השו"ע שכתב בב"י סי' רע"ה שכך נהגו וכן כתב המחזור ויטרי ועוד

 

                                                   כל זה מהשיעור של הרב יוסף כהן שליטא

אמיר כך אתה כותב?אריק אלחרר
אני בקושי כותב אני מגיהאמיר הסופר

ולא אני כותב רגיל אך מי שבקש ממני את זה אני עושה כך עשיתי איזה 5 כאלו אך חבר שלי שאני מגיה לו את המזוזות כותב רק ככה תלמיד של הרב יעקב כחלון

לאמיר אין במקורות שאמרת מי שאומר ששם שדי צריךאריק אלחרר
להראות החוצה רק לכתבו בגב הקלף ורמבם כותב לכתוב ברווח רק מרן כנגד והיה בשם הזהר
וכן מנהג ראשי שיטין אמנם מנהג קדמון מאוד אך לא לעכובא וראה מאמר הגמ״ כרוכה מאחד כלפי שמע שלא כהמנהג הראת לדעת ששורה ראשונה מסתיימת במילה אחד ועוד לכתוב מזוזה שלוש אחד שתיים וכן בכסף משנה שאפשר לכתוב תפילין שתים שתיים איני חולק עליך אך לא בטוח שזה יותר טוב
אריק.. הארה יפה...אילן ח.
אריק לא מסכים כיווןאמיר הסופר

שהב"י שהביא את הזוהר בענין שצריך לכתוב את הוהיה כנגד השדי כותב שיראה לבחוץ וכן המחזור ויטרי מפורש וכן שיטה מקובצת למנחות קיבלתי תשובה של הרב כחלון על זה לא מזמן אני יעלה אותה

אמיר תעלה אותה זה חשוב ...!אילן ח.
לאמיר דייק בב״י לא כתוב כן בזוהר רק בשםאריק אלחרר
הגהות מימון מ״מ הרעיון מעניין ב״ה ההלכות מתחדדות
העלתי את התשובה תקועה בנעוץאמיר הסופראחרונה
שם שנמרח, מה הדין?אות והדר
קלפתי...אילן ח.
הרב אמר אותיות ניכרות לקלוףאמיר הסופראחרונה
מה הדין רי"ש ? מאריקאות והדר
כשר הנקודה קטנה מאוד ואיו שאלה של ה גם לראשחיים11
נראה ליאות והדר

שהרב בנציון אבא שאול זצ"ל החמיר בכגון זה.

 

מסכים עם חייםאריק אלחרר
גרד..!אילן ח.אחרונה
שוב שאלה בשם, מה הדין ואופן התיקון ? מאילןאות והדר
אתה יכול לצלם יותר גדול לא ברור כל כךחיים11
ואו הא למחקאריק אלחרראחרונה
מה הדין כאן? (תמונה מאריק)אות והדר
תמונה לא ממש ברורהאות והדר

ה"א נראת כשרה, 

נראה לי יותר השאלה  מה הדין הסימון האדום הזה?

לא נראית בעיה האדום לא שינה צורת האותיותאמיר הסופר
השאלה בריש לא רואים טוב מ״מ למחק האדוםאריק אלחרר
עבר עריכה על ידי אריק אלחרר בתאריך כ"ה בכסלו תשע"ג 18:19
כשר לפי מה שרואים ... וימחוק צבע..אילן ח.אחרונה
מה הדין?אות והדר
לא רוים טוב אךאאמיר הסופר

אם נוגע כחטוטקת ש"ת

אם נוגע בדקות ש"ת

אם נוגע עבה (לא נ"ל) אז פסול

גמני...אילן ח.
וואו שנדבקת לנון כפופה זה ת׳ !!! רק תלוי כמה הדיבוק כמו שהזכירו קודמיי...
באותו עניין, מה יהיה הדין כאן? - תמונה מאריקאות והדר
לדעתי יכול לגרד ..ללא ש״ת.אילן ח.
המפרץ ניכר היטב ... למרות שיש פוסקים כאן ש״ת..!
לענ"ד ש"ת חמורהאות והדר

הדיבוק מכובד לא ממש כחוט השערה,

אם היה כחוט השערה אני מסכים שלא צריך ש"ת.

 

שאלתי תינוק וקרא את שני האותיות כתיקנן ...!!!!אילן ח.
ודאי ש"ת גם חוט השערה ש"תאמיר הסופר

א"א למחוק מאירי מפורש שאין שיעור לעובי האותיות נכון שלא הכל פוסלים אך ש"ת ודאי שצריך לעשות גם לחוט השערה ולא נכנסים לראש של התינוק ופשוט

פשוט ...תינוק לא קרא ט׳..!!!אילן ח.אחרונה
מה הדין הרי"ש?אות והדר
פסול להוסיף דיואריק אלחרר
פסול .. קשה להוסיף דיו אין מקום לבטל מצורתה ולתקןאילן ח.
נא לשים לב ...אילן ח.
יש גירוד שמישהו עשה שם כדי להפריד את קירוב האות לקודמת.. זה ניכר בצבע כשמגדילים את התמונה ....!!
הסופר כתב אות כהוגן !
פשוטאריק אלחרראחרונה
טוב, מי שעוקב אחר הפורוםאות והדר
יכול להגיד שיש לו קצת שימוש בענייני שמות הק' וזה בעיקר בזכות חברינו אילן ח. שהוא קולף באומנות
וכן תודה לכל החברים שמביאים מקרים אחרים מעניינים וחשובים.
אני אישית למדתי המון וממשיך ללמוד מהחברים המנוסים ותלמידי חכמים ממש.
ישר כח גדול.
 
לגבי שאלות בענייני שמות הקודש, אחרי כמה זמן שמיצינו את השאלה ודיון, השירשור נדבקת לשירשור הנעוץ, ושם עדיין אפשר להגיב.
תודה לאות ...ולחברים...אילן ח.
מסכים לאילן חחחחחאריק אלחרראחרונה
ה"א שגופו כזי"ןאות והדר
בכללי כשר הספציפי הזה ש״תאילן ח.
חזק אילןאריק אלחרר
חבר׳ה... תינוק קרא ז׳.....!!!!!!...פסול .אילן ח.
אמר ז׳ עם פסיק.
ישר כחאות והדר

הרגלת אותו בה"אים אשכנזיות קצת?

כן... הוא יודע לקרות ה׳ אשכנז. והוא גם קוראאילן ח.
ח׳ עם חטוטרת...
הרב אמר שאלת תינוקאמיר הסופראחרונה
עבר עריכה על ידי אמיר הסופר בתאריך כ"ה בכסלו תשע"ג 23:36
שירשור שהיה פעם - הקפצתי לבקשת אילןאות והדר
למ"ד שמקצתו נכנסה לתוך דל"ת. מה הדין?אות והדר
נראה לי שהסתבכת אבל תשאל ת"ח לפני שאלת תינוקא"י הכהן
אני אינני חושב שהסתבך. לענ"ד כשר.שלום 22

 

לכן הצעתי שאלת תינוק (אחרי שתתיעץ עם ת"ח)א"י הכהן
כל שאלה שאני מעלה לפהאות והדר

אני מעלה אחרי ששאלתי חכם כמובן

ומה אמר החכם?שלום 22
תשובת הרב גרוסאות והדר

אם הסופר התחיל לכתוב וי"ו הלמ"ד, מראשה, והיינו משמאל לימין, ומשם המשיך להוריד הירך - הרי"ז בסדר גמור, אע"פ שנכנס לחל הכ"ך, ואי"צ לכסות, כיון שתחילת הראש מוכיח שאינו ה"א.

לא הבנתיא"י הכהן

הרי דווקא במצב כזה היה רגע שזה היה ה"א.

בבקשה תסביר לי למרות שאני עדיין אפוף מהחזרה לשיגרה

מותר לגרדאילן ח.
בספר דבר אמת הביא משם העיקרי הד״ט חלק אורח חיים שלמד שנכנס בחלל ד׳ רבתי של המילה אחד מעליו ונראה ה׳ מותר לגרד .!!! ואין ח״ת..
וכן יש תשובה של הרב אגרות משה בעיניין הנ״ל וכתב לשיטתו שזה לא ניקרא חלל אות בד׳ ומותר לגרד..!!
הרב קול יעקב פוסל ..
וכן יש תשובה ביביע אומר של הגרע״י שמקל בזה ..ותודה לאות והדר שהחיה את השרשור מחדש.
מחזק את הרב אילן אין מקום לשאלה כוון שאנו פוסקיםאריק אלחרר
שאין שינויי לרגע על ידי כתיבה פוסל
לכן כל הכניסות אות באות כשר
בין כתב מימין או משמאל
בתנאי שבסוף אין שינויי צורה
וכן אין בעיה של כסדרן
וכן אין בעיה של ח״ת בכתיבה
וכן אין שינויי במקצת פוסל
עיינו ביריעות וכן בהלכה ברורה
וכן הרב חימי כתב 7 סברות להקל
אין שום בעיה על מה כל הפלפול???אמיר הסופר

בראשון בכלל לא נכנס ובשני נכנס מעט ואין עם זה שום בעיה זה לא נרקאה ה' נכון שבאות ה אם היה רגל מעט בפנים והרוב בחוץ כשר דיכעבד אך כאן אין בעיה וששאלתי את הרב מועלם למה הוא ענה לי כיוון שאנו מחפשים להכשיר ולא לפסולשמות ד' וזה.. לכך לעניות דעתי לית דין צריך בשש

שינוי לרגע - לפי הרב מועלם אין בעיהאות והדר

אבל יש עוד כמה פוסקים שאני מכיר ששינוי לרגע - פוסל לגמרי.

לי הק' נראה יותר סברתם, וכן פוסק הרב שטרן, הרב גרוס.

אם רוצים ספרדי דווקא גם הרב אשר חנניה.

חבר׳ה אות צודק בהחלט!אילן ח.
אנחנו שוכחים לפעמים שאנחנו באתר הגלוי לעין כל ויש בטח גם אשכנזים באתר וכשמגיבים צריך לכתוב מה ספרדים נוהגים ..ולהוסיף גם מה דעת האשכנזים..
ושכל אחד ינהג כמנהג רבותיו ..
אני ישתדל מאוד להבא להזכיר גם את דעת החולקים... הכל כפי ידיעותיי המועטות..
אות.. יישר כח על ההארה.. אחרי הכל זאת מטרת האתר להגדיל תורה לכל מאן דבעי..
לדעתי ההבנה היא אחרת הרב מועלם פסק לקולא כלומראריק אלחרר
אחרי שראה את דברי הפוסקים החליט להקל ויש לו מהלך שלם של פוסקים ושיטת פסיקה להקל ולא כמו שאתם מבינים שהרב לבד מיקל או רב אחר מחמיר גם לו יש מהלך לכן כל אחד יעשה כרבו ומי שמבין בסוגיות יודע עד כמה כלל קטן משנה את כל הפסיקה למשל דין אין למדים הלכה מן המדרש זה מקור הפוסלים הא שנוגעת בגגה בדקות ועוד יש הבנה בפסיקה שאתה לא אמור להיות צודק אתה רק צריך להראות שיש לך על מי לסמוך וזה עיינין הצירוף להחליש כח האיסור
הארה חשובהאות והדר

אני אישית לא מסוגל לפסול שום דבר נגד דעתו של הרב מועלם, או שולח למגיה מטעמו או אומר שיש על מי לסמוך.

כמובן הלכה ברורה ומבוססת על עמודים איתנים אצלו וחשוב ללמוד את דעתו גם למי שלא פוסק כמותו.

הרב מועלם אמר לאמיר הסופר

שבאות אחת פסול לרגע אחד כמו ו שמעבה אותה יעבה אותה מלמטה שאם יעבה אותה מלמעלה תהיה ז לרגע אחד וכן תגים בנ' יתייג מימין לשמאל שלא יהיה לרגע אחד ל' וכן על זו הדרל

אך בשתי אותיות בהתחלה אסר אח"כ חזר בו מכיוון שהרב מזוז חזר בו והוא כפוף אליו כך הוא אמר לי ועוד הוסיף כיוון שעל 2 אותיות מצאנו ראיות משא"כ באות אחת

יישר כח אמיר על התשובה ...אילן ח.אחרונה
רדב"ז חשוב בעניין תיקון בשמות - ישר כח לאילן ח.אות והדר
מיקל בנדבק רגל הפנימית בדקות כדי לראות בפניםאריק אלחרראחרונה
וארבעים - מה הדין?אות והדר
למה שת?ברקל

האם מניחים שהדיבוק נעשה לאחר הכתיבה ואם תינוק קורא נכון אז כשר?

אם כן, על סמך מה מניחים שהדיבוק נעשה לאחר הכתיבה?

וגם אם כשר, לא יותר נכון לתקן?

ברקל היקר ... הדיבוק נעשה בשעת הכתיבה ..!אילן ח.
אין קשר מתי נעשה נעשה הדיבוק מרן לב״ סי יח״אריק אלחרר
יש ספק בצורת האותיות שואלים תינוק מרן לב״ סי טז״ כמובן שבספר אפשר לתקן בקל יתקן אך בתו״מ ישאל תינוק משום כסדרן
עכשיו ברור, תודהברקל
תינוק קרא ר׳ ו-ב׳... !!!!אילן ח.אחרונה