בי''תאות והדר
לדעתי אין בעיהחן הכתב
לי זה נראהחסין קדוש
יותר כ"ף מאשר בי"ת.
כנ"להגאון 3
ב' שנייה במילה לבבכם פסולהגל ערמון
בשם ה' אל עולם
שלום רב,
האות ב' השנייה במילה לבבכם לעניות דעתי פסולה.
למושב האות אין עקב בגבו.
בברכה,
גל ערמון
סופר סת"ם
ב' שנייהתיקוןהמידות
פסול. כדי להכשיר צריך מרובע לחלוטין אפילו בלי עקב. פה, עגול גם למעלה וגם למטה
צריך לראות בגודל המקוריבחור ישיבה חרדי
דווקא כאן חייב לראות מוגדלאות והדראחרונה
חוץ מהלכות חנוכה - אין פירוש למילה מהודר...הרש
אני אוהב לחלק את סוגי התפילין ל3 קבוצות מרכזיות - כשר לא לכתחילה, כשר לכתחילה (100% משנ"ב), ומהודר.
ההבדל בין לכתחילה לבין מהודר הוא: א. חומרות שלא מופיעות במשנ"ב. ב. יופי.
הם שונים בעיקר במחיר...
כל אחד מגדיר מהודר אחרת לפי מה שהוא שואף אליו. ראיתי כבר זוגות 'מהודרים' שאני בכלל לא מסכים למכור כי הם אפילו לא לכתחילה.
אם אתה מחפש היכן לקנות מהודרים - אני יכול להמליץ בפרטי על מוכר שכל מה שיוצא ממנו זה פיקס. לא ראיתי אחרים שעומדים ברף שלו. אך כמו שאמרנו - מהודר זו הגדרה אישית...
*כמובן שמהודר חייב להיות עם קבלות מס...
תנסה לעשות את האלף לפי משנ''באות והדר
מה כ"כ מסובך?הרש
מכיר לא מעט סופרים שעושים את זה יפה מאוד.
אמנם זה לא בא להם ברגע הראשון, לא היו מודעים לזה - אבל אחרי דרישה שככה יהיה זה מה שהם עשו.
יש סימן שלם בשו''ע על ענייני הידוראות והדר
לא מכיר. אשמח ללמודהרש
או''ח סימן תרנואות והדר
שאלה קשהאות והדר
למעשה זה שם מושאל לתפילין עם כתב הלכתי ויפה ובתים ורצועות שיוצרו ע"פ ההלכה.
מבחינת ההגדרה ההלכתית מהודר זה דבר שאין עליו מחלוקת עכ"פ מחלוקת אחרונים ולכן אין מהודר בתפילין,
לא הקלף לא הדיו מהודרים וכן יש מחלוקות גדולות כמעט בכל העניינים.
אני אישית הייתי ממליץ ק"כ לחזר אחר הסופר יר"ש וישר ולהתייעץ עם מבינים ולא לקנות חתול בשק
מה המקור שלך להגדרת מהודר?הרש
זה מופיע בכמה מקומותאות והדר
מדין זה אלי ואנווהו, אתנאה לפניו במצוות וכו' עיי''ש
לגבי מצווה מן המובחר (ללא מחלוקת)
כרגע לא ממש זוכר מיקום מדוייק,
נדמה לי באחד הביה''ל בסימן תרנ''ו
בפמ''ג ובגדי ישע.
יש תשובה גם השו''ת מנחת יצחק חלק ז אם דבר השנוי במחלוקת אפשר שיהיה כשר לכתחילה
דעת הרב אלישיב (ששמעתי מהרב גרוס והרבה פרידלנדר) אם יש פוסק חשוב שפוסל גם אם לא נפסק להלכה חוששים לגביו להידור (לדוגמא עבודת הגרשוני לעניין קלף ללא תנאי) לא ברור איך קובעים מי פוסק חשוב ומי לא, שאלתי כמה פעמים את תלמידיו וקבלתי תשובות מעניינות.
יש הרבה מה להאריך בעניין, יש כאן עוד צד סובייקטיבי שההידור של בן תורה לא בטוח יהיה אותו דבר עם הידור של רוב העם וכו'
אני ממש לא מוצא את המקורות להגדרותהרש
הגדרת דבר שאין עליו מחלוקת - זה לא כתוב, הביהל הלכה כותב שיש דיעה שפוסלת, לא על כל דבר בהלכות סתם יש דעה שפוסלת. וגם לא בגלל שיש איזה אחרון בני ברקי שפוסל זה נחשב הידור.
בראשונים וראשוני האחרונים לא מוגדר כלום, רק שזה יותר יפה וטוב.
כלומר, שאין הגדרה ממשית אלא רק יותר מהודר, זה לא מסביר מזה יותר מהודר.
אחרוני האחרונים ניסו להביא הגדרה, וגם זה לא משהו.
הרשימה שהבאת יפה, כיף לשמוע שיש יותר ויותר שמקפידים על דברים אלו.
אבל, יופי אין שם, וזה הפירוש הבסיסי למילה 'נוי'.
שמעתי ממישהו ששאל בבית הוראה בירושלים (השם שמור..)- התשובה היא המחיר.. 1000 ש"ח למזוזה.
דבר שאין עליו מחלוקתאות והדראחרונה
זה מה שנקרא מצווה מן המובחר.
קח דוגמא,
מצווה מן המובחר לקדש ביין אדום יבש (שאין בו סוכר) ולא מבושל. למה כי יש אומרים שאם הוא מבושל או שמכיל סוכר, אז ברכתו שהכל. אע''פ שלא נפסק כך,לקדש עם היין הזה מצווה מן המובחר מכיון שהוא יין לכל הדעות.
וכן ציצת צמר עיין בשו''ע הלכות ציצת. כתב בסוף ירא שמים ילבש ציצת צמר (רק מפני שהוא יוצא מידי המחלוקת איזה ציצת להטיל על איזה בגד עיי''ש) .
לגבי עניין היופי, אני מסכים שזה ודאי עניין מאוד חשוב של ההידור. זה א-לי ואנווהו....לבלבר נאה וכו'.
שמעתי בשם הרב שטרן שעדיף להקפיד על היופי מאשר להקפיד על כל מיני עניינים שהם לא חיוב (כמו קולמוס מסוג מסויים או כתיבה ע''פ הקבלה וכדו') מכיון שזה א-לי ואנוהו זה דאורייתא
תראהאות והדר
יש המון הידורים שהם חלק מההלכות, יש מאות כאלה...
זה מאוד תלוי בסופר סת"ם כמה הוא בקיא בכל הפינות.
משל, סופר כותב תפילין וקידש לשם קדושת תפילין לפני הכתיבה
לא סיים את הפרשיות ולמחרת ישב לכתוב שוב. יכול להמשיך לכתוב בלי להגיד כלום וזה כשר
ויכול להדר ולקדש שוב לשם קדושת תפילין, וזה מהודר.
אם יהודי משלם על תפילין מהודרות ודאי צריך להקפיד בזה. אלו דברים שאף אדם לא ידע לא הקונה ולא הסוחר אלא רק הסופר עצמו.
העניין זה לא לקיים את החומרות שהמציאו שם בבני ברק אלא לקיים את ההלכה בשלמות לפי כל הדעות האפשריות.
בכל זאת אני מעתיק לך מאתר שלי את חלק מההידורים שאני משתדל לעמוד בהם
כנ"ל רשימה עוד ארוכה מאוד מאוד וכל זה עוד ללא התייחסות לבתים
- טבילה במקווה בתחילת יום כתיבה (תורת השלמים לחיד"א פרק י"ח)
- כתיבה איטית, ללא הפרעה בריכוז וללא שמיעת מוזיקה או דברי תורה וכדו'
- כתיבה ע"י סופר שאינו נוגע בזקנו כלל (ע"פ אדמו"רי אביחצירא וכן מנהג כל החסידים להקפיד בכך, וכן אמר לי הרה"ג רשל"צ הרב מרדכי אליהו שיש מעלה גדולה בזה)
- כתיבה על קלף שליל משובח עבודת יד המעובד ללא תנאי (קסת הסופר ב,ד; קול יעקב)
- כתיבה בקולמוס קנה או בנוצה ולא בקולמוס ברזל בשום אופן (תורת השלמים לחיד"א פרק י"ח)
- כתיבה אחידה ומדוייקת מאוד ע"פ ההלכה והמנהג (שו"ע סי' ל"ב סע' ד' רמ"א)
- כתיבה ע"י דיו שחור לגמרי, ולא אפור כהה (ביאור הלכה סי' ל"ב סע' ג' ד"ה יכתבם)
- הקפדה ב"לא כסדרן בחצי אות" (אבני נזר או"ח סימן ט,י)
- תיוג נאה ע"י דיו כשר לסת"ם (שו"ע סי' ל"ב סע' ד' רמ"א).
- תיוג לפי מצת שימורים (תגי שימושא רבה) בכתב הארי ז"ל (מובא בטור ב"י סי' ל"ו)
- הקפדה על חומרת הרשב"א בעת דיבוק אותיות (ביאור הלכה סי' ל"ב סע' י"ח, ד"ה ואם)
- תיוג כסדרן תוך כדי הכתיבה (בכתב בית יוסף ובאר"י)
- אפשרות לכתיבת כל הפרשיה ברצף ובתענית דיבור
- אפשרות להידורים נוספים ונדירים (כתיבה על קלף מעובד בעפצים וע"י דיו עשן שמנים).
כתב אשכנזי על גווילבינוני
אשמח שתשתפו אותי מנסיונכם
למה לעשות את זה?הרש
למה לא?בינוני
זה קשה אבל אפשריאות והדר
צריך להיות מומחה מאוד בכתיבה על הגוויל
וצריך להיות מומחה בכתיבה אשכנזית
כמה זה מצוי?בינוני
לא מזמן הכניסו ספר בביתר עיליתאות והדר
ספר תורה אשכנזי בכתב ב"י, קהילה של הרב זילברמן
לא מאוד מצוי....
אני גם כתבתי כמה מגילות בכתב האר"י
ואף פעם לא יהיה חד כמו שצריךנחשון מהרחברון
זה לא יהיה חד כמו קלףאות והדר
אבל מי אומר שהכתב חייב להיות חד מאוד?
אפשר חד פחות.
באשכנזי בעיניי רוב היופי הוא החדותנחשון מהרחברון
אני חושב שאפשראות והדר
הרבה אנשים לא מאמינים שאפשר אבל כשרואים מאוד נהנים
אני לא ממליץ לאשכנזים לחזר אחרי גויל, גם כי זה מיותר וגם כי זה יקר (אני מבקש על כתב אשכנזי בגוויל קרוב ל×2) אבל יש כאלה שלמדו את סוגיית הקלף ורוצים את זה במגילות וכן במזוזות.
אשמח אם תעלה תמונה שלנחשון מהרחברון
(הכתב שלך על קלף יפיפה ולא ראיתי על גוויל עדיין אולי תעלה שלך?)
תודה על המחמאהאות והדר
הנה מצאתי, כתב האר''יאות והדר
חכם ברוך,אתה משווה לכתב שלך עלנחשון מהרחברון
בעיני זו סיבה משמעותית להעדיף קלף. הידור במראה וודאי הידור. לכולי עלמא. הידור בעפצים אינו הידור למרן ושאר אחרונים...
תעלה לנו כתב ידך על קלף להשוואה...
אין מה להשוות.
זו דעתי. ואשמח שחולקים עלי. לפחות אני לא הולך עם הזרם תמיד...
רמת ה"הידור" שאתה רוצה שהכתבאנונימי (2)
על מעלות הגוויל כבר האריכו כאן בעבר והדברים מפורסמים מאוד. עפצים לא הידור למרן? אולי בגלל שזה עיקר הדין ולא הידור...
תפתח ספרים ומגילות קדומות, מלפני 150 שנה ותשווה את רמץ הכתב כיום. אפילו הכתב המכוער ביותר כיום הוא מסודר ויפה מאוד.
לא מבין אנשים כמוך
זה שהיום יותר מהודר מפעם אומר שאין עניין ליותר הידור???נחשון מהרחברון
מדוע המצאה שלי? אין עניין להידור? התנאה לפניו במצוות?
ראית את הכתב של אות והדר על קלף? יפיפה פי עשר.
מגילה וודאי כשרה ומהודרת על קלף את ה צודק לגבי ס"ת אבל לא לגבי מגילה שעל זה היה הדיון כאן!!!
יש איזה קסם בגווילאות והדראחרונה
כל אחד לטעמו
שיעור על ענייני סת''ם וצורת האותיות ע''פ הרב אליהואות והדר
השאלה שלך רלוונטית רק אם ללמוד לכתוב נקראנחשון מהרחברון
כתיבת סתם זו אומנות. מחיקות כשצריך, לעבד את הקלף , שירטוט, התאמה ביו הקולמוס למה שכותבים עליו (סוג הקלף/גוויל) התאמה בין הדיו לקלף (ולגוויל) יישור הכתיבה ועוד.
ברוב מוחלט מהדברים האלו ישנם הבדלים בין גוויל לקלף. לגבי צורת האוח זה אותו דבר רק שזה לא יוצא אותה חדות...
עדיף ללמוד על רגילאות והדראחרונה
תוכנה חדשה להגהת מחשב לתפיליןshlomi1
שלום רציתי לעדכן שיש תוכנה חדשה להגהת מחשב לתפילין מזוזות וספרי תורה מבית Metalow, תוכנה מאוד רצינית להגהת מחשב: http://metalow.com/et_sofer_mair/
מעניין, תוכל לפרט יותר?אות והדר
איך מתבצע הבדיקה?
כן, אוכל לפרטshlomo1234
קודם כל יש דמו (משתמש ניסיון) באתר ל-15 יום לכל אחד שרוצה להתנסות בתוכנה. אם יש תקלה בתוכנה או שאתה לא מרוצה מאיזה תכונה של התוכנה אפשר להודיע לצוות המתכנתים שלנו באימייל support@pingless.co.il ואנחנו נעדכן את התוכנה כפי הצורך.
ניתן לסרוק או לצלם, הבדיקה בודקת את הפרטים הבאים:התוכנה מגיה תפילין מזוזות וספרי תורה, מוצאת תגים שבורים, אותיות חסרות ויתרות, דיבוקים, מילים צמודות ועוד.
מעניין, אנסה בלי''נאות והדר
אפשר בעצם לומר שזו פרסומת קלאסית...הרש
אני לא מוחקאות והדראחרונה
מבקש עזרה לגבי הצעת מחירשי סתם
כמו כן אשמח לביקורת בונהשי סתם
תודה שוב וסליחה
כתב נאה ומסודראות והדר
לגבי המחירים, אין לי כ''כ מושג
תודה רבה תזכה למצוותשי סתםאחרונה
( וגם בעיה בסופר לא כל כך מקצועי.. כמובן
))בנושא שיפוץ תפיליןדולה ומשקה
תודה מראש
צבע חדש?אות והדר
מספר 21 אמור להיות בסדראות והדר
יש מדלל של בנדיקטאות והדראחרונה
מזוזה אשכנזי מידה 10Mezoza
אני צריך 50 מזוזות כהתחלה
שלח לי תמונה ומחיר לאימייל mezoza@gmail.com
צורת פרשה פתוחה ללא התחשבות בדעת רא"שבני1234
שלום חברים. יש אצל חבריי ספר תורה אשכנזי ישן. הפרשות הפתוחות שבו כתובות ללא התחשבות בשיטת רא"ש, היינו - שורה שלמה ריקה (וכפי שחלק מהתימנים כותבים עד היום לפי דעת רמב"ם). האם יש למישהו מושג מי הפוסק הקדום ביותר שפסק שיש לנהוג בפרשות פתוחות פשרה בין דעת רא"ש לדעת הרמב"ם? מאימתיי התחילה בספרי תורה אשכנזים הקפדה על זה?
תודה!
מענייןאות והדר
וראיתי כמה ס"ת אשכנזים שלא מתחשבים בשיטת הרמב''ם
אני לא יודע מה המקור הקדום ביותר לשילוב שתי השיטות אבל השילוב בין שתי השיטות כבר מובא בב''י ובשו''ע, מסתמא התפשט מאז ששו''ע התקבל בעמ''י.
דעת רמ"אבני1234אחרונה
השאלה שלי הייתה האם מישהו לפני ב"י הורה לשלב באופן זה בין רא"ש לרמב"ם. בכל מקרה, רמ"א הרי אומר באותו המקום בשו"ע שהעיקר כדעת רמב"ם, לכן משמע שבאשכנז נהגו רבים (לפחות) לכתוב פרשה פתוחה כדעת רמב"ם. רק ט"ז (מאה שנה אחרי רמ"א) אומר שהעיקר כדעת המחבר.
למכירה - תוכנת הגהה 'דיוקי סופרים'סופר לששעבר
למכירה בהזדמנות!
תוכנת הגהה של 'תור' - דיוקי סופרים,
גירסה החדשה עם כל האפשרויות:
054-3925141
לכתחילה כן. אבל לא בטוח בזה שווה את הבריחה מההתעסקותהרשאחרונה
מכירת ציוד בסיטנאותשלום נ
אני רוצה לפתוח חנות קטנה לסופרים. מאיפה קונים סכינים, דיו, נוצות, וכו'?
תודה.
לא מכיראות והדר
אולי יכול לעזור לך
באיזה איזור תפתח?
קרית ספרשלום נ
לידיעתי יש רק חנות אחת בכל קרית ספר שמוכר ציוד כזה (אני צריך עדיין לברר את זה אצל חברים), וזה מוזר, כי יש כל כך הרבה סופרים כאן. אני צריך ללכת 13 דקות כדי לקנות סכינים.
יצירת קשרשלום נ
אין לי אינטרנט בבית, ואני יכול לבדוק את זה רק אצל חברים. לכן אני מבקש שאם יש לך מידע בעניין, שתתקשר אלי (אני מכבה את זה כשאני לומד או ישן, ניתן להשאיר הודעה) במספר 0527684708.
תודה רבה!
יש לי גם חבר בקרית ספראות והדר
מכיר אותו?
מי?שלום נ
אני לא מכיר אותו. איפה הוא מוכר? אם יש עוד מישהו קרוב יותר אלי, אז אני רוצה לקנות ממנו. בקרית ספר אני רק מכיר את מכון כתב סופר, ברחוב שדי חמד אחד. יש כמה חנויות גם בברכפלד.
הוא גם בברכפלדאות והדראחרונה
אשמח לשמוע פרטים והמלצות על לימודי סת"םקיפי.
באזור ירושלים- מודיעין
ועדיפות למקום דת"ל ולא חרדי
תודה!
א. מקום זה לא טוב.הרש
ב. מה מפריע מורה חרדי?
העיקר שיהיה טוב ובירא"ש!
יש את הרב דוד סינגר בירושלים. הוא מצויין!
וגם את משה טפר - הוא קשה, אבל מצויין!
נראה לי סינגר בחו''לאות והדר
יש אחד גבריאל כהן שמעתי עליו דברים ממש טובים, אנסה להשיג לך את המספר
כולם חרדים, אנשים טובים
בבני ברקאות והדר
אני למדתי אצל שמחה גרשטנקורן בב"ב. ממש מוצלח!הרש
הייתי אצלו פעםאות והדר
מורה מפורסם וטוב



