א. מה דעת המקובלים בפשרשיות תפילין של סופר איטר (שמאלי)?
ב. מה הדין בקשר לאדם השולט בכתיבה ביד אחת וכל מלאכתו עושה ביד השניה?
א. מה דעת המקובלים בפשרשיות תפילין של סופר איטר (שמאלי)?
ב. מה הדין בקשר לאדם השולט בכתיבה ביד אחת וכל מלאכתו עושה ביד השניה?
המקובלים, אולם לדעת הצ"צ ורבינו יוסף חיים יש בזה בעיה (עיין ר"פ).
ב. לדעת המקובלים, כמו שבמקרה זה מניח בשמאל, כך גם יכתוב בימין.
י"א שלכתחי' לא יהי סופר, וי"א שאין בעיה ויכול להיות סופר.
גם אם שאר פעולותיו ביד השניה.
דעת המקובלים אינה ידועה לי, אבל דעת השו"ע- אטר יד- שמאל שלו כימין, ולכאורה אין בזה שום פסול!
הזהר בדבריך שמא יבינו שיש בעיה בהלכה ח"ו בשמאלי.
שכתב שבעל נפש לא יקנה מהשמאלי תפילין (בס"ת לא נראה שיש בעיה). חוץ מזה הבאתי גם דעת המתירים ע"פ הקבלה. והשאלה בכלל היתה לדעת המקובלים, ובודאי שע"פ ההלכה אין בעיה בזה.
ואולי תתפלא, אבל יש הרבה אנשים שמקפידים גם בדברים האלה כשבאים לקנות תפילין, ורוצים מהודר שבמהודר.
ולהגיע למצב שבו אנשים יכתבו- מהדרין, סופר ימני יר"ש וכו'
יש אנשים שאוטומטית יחלקו בין תפילין מהודרות ימני לבין תפילין מהודרות (אולי אפילו יותר) שמאלי...
נראה לי שאתה מבין שיש אנשים שרוצים לקנות תפילין, והם לא מבינים שה"הידור" בתפילין של ימני זה אולי אפילו פחות מהידור בסופר יר"ש...
לא ראיתי את הקו"י שהבאת, אולי אפשר מקור?
הרב מועלם כותב, בכל אופן, שאין הבדל... אולי היה כדאי שהיית מדגיש שזה רק לפי המקובלים כדי שלא יטעו בזה ויחשבו ח"ו שזה להלכה...
אבל גם היום ישנם אנשים (למשל חסידי הרב אליהו זצ"ל, ותלמידי חלק מהמקובלים הירושלמים וחסידים אחרים שאינם מקובלים) שמחפשים סופר ימני, והם אנשים מביני עניין, ויודעים שכ"ז רק בגדר חסידות וכו' (וקח בחשבון שקניית תפילין היא פעם בחיים, ויש אנשים שרוצים מהשופרא דשופרא- כליל המעלות, ולכן תמצא שאנשים מחכים שנים בשביל להשיג בתים מכ'דורי וכיו"ב).
סופר יר"ש זה לא הידור, אלא חובה.
נכון שיש עניינים שאינם מעיקר ההלכה וההידור שאנשים חושבים אותם לחשובים שלעתים דוקא גורעים מההידור ומעיקר ההלכה (כגון מגילת "ה-מ-ל-ך" שעד כמה שאני יודע אין לזה שום מקור בהלכה, ולפעמים מעוות את סדר העמוד, או כגון שעושים "כתר" מתגים וכו'),.
ויש הידורים אמיתיים שאנשים אינם מודעים להם, כגון כתיבה בקנה (שלקו"י זה לכתחי' ולא הידור, וכ"פ הרב יעקב יוסף שליט"א), וכגון צורת ואופן עשיית התגים, ועוד ועוד- תקצר היריעה מהכיל.
בכ"א, השאלה נשאלה רק לדעת המקובלים, וע"כ התשובה (וכאמור מהקו"י משמע שגם שאינו מקובל ראוי שיקפיד בזה- משא"כ לפי פשט דברי הפוס', והדברים תלויים בדרך פסיקת ההלכה בכלל, ובהתייחסות למחלוקות בין הפשט לקבלה בהלכה).
אין אתי כאן הקו"י וגם לא היר"ש, אבל תחפש ותמצא, וכמ"ש- גם בשו"ת ר"פ ועוד.
(בל"נ כשאגיע לבית אחפש המקור ואציגנו בפניך).
בברכה
בחיים לא שמעתי על זה!
אני בכלל מאוד אשמח שנעשה אשכל מיוחד להידורים של הרב מרדכי
מסתובבים כל מיני שמועות על כל מיני הידורים מיוחדים שלו זי"ע
באופן כללי, חכם מרדכי זיע"א נהג לפסוק ע"פ הקו"י (חוץ מכמה עניינים בצורת האותיות).
על המשנב"ר אמר שכיון שלא היה סופר, יש כמה עניינים שאיננו פוסקים על פיו בהלכות סתו"ם.
"דעת המקובלים בפרשיות תפילין שכתבן סופר איטר:
קול יעקב (ס"ק כב, כד, ובכף החיים סי' כז סוף ס"ק לא): לפום דינא, אם כותב בשמאל וגם כל מלאכתו עושה בשמאל, מותר לכתוב בשמאל וכמ"ש השו"ע בסי' לב סע' ה. ובעל נפש יחוש למהר"י צמח ויקנה תפילין דוק ממי שכותב בימין של כל אדם, וגם עושה מלאכתו בימין, וכ"כ מהרי"ח בשו"ת רב פעלים (ח"ב סי' ט) בתפילין (ולא בס"ת ומזוזה). ובספר בן איש (חיי שרה או' ז) הביא שמנהג ירושלים לא לחוש לסברת מהר"י צמח וכ"כ בשו" יביע אומר (ח"ו סי' ב או' ג) שסברת מהר"י צמח יחידאה היא, ולית דחש לה כלל (והוסיף בח"י סי' ג) וגם סברתו מיירי לעניין הנחת תפילין, ויש לחלק בין הנחה ולכתיבה, ודלא כהקול יעקב.
אדם ששולט בכתיבה ביד אחת ועושה מלאכתו בידו השניה: משנ"ב (ס"ק יח): הביא מהפמ"ג דלכתחילה אין לקבלו לסופר, ובדיעבד אין לאסור (וכ"כ קסת הסופר סי' ג סע' ז). הקול יעקב (ס"ק כה): הביא אחרונים דס"ל אפילו לכתחילה יש לקבלו לסופר."
איך סופר שמאלי עושה את החילוק שנוהגים לעשות בשם השם (ע"פ זוהר)? הרי הוא כותב הפוך!
או אולי לא שייך לעשות את החילוק באיטר?
אשמח עם מי שהוא יכול להאיר את עיני...
יעשה את החילוק כרגיל (באותם שלבים), רק שאת משיכת הקולמוס יבצע הפוך.
אולי עדיף לא לעשות...יכול להיות שזה מבלבל את "העולמות" לעשות אותם הפוך.
יש לי חבר שמאלי, בלי"נ אשאל אותו..
נראה שעיקר הקפידה היא לא על סדר המשיכה של הקוים, אלא על סדר כתיבתם, ולא משנה כלל כיוון הכתיבה.
לכתוב בסדר הכתוב אבל רק ימשוך את הקולמוס בכיון שונה נראה שזה בסדר גמור.
קשה לי לדמיין משום מה איך השמאלים כותבים...
ב"ה
בה"א הראשונה, לאחר עשיעת ה"יוד" מושכים קו דק מימין לשמאל, (כי קשה לימני, למשוך את הקו הפוך מהרגלו), ואז חוזרים עליו בצורה הרגילה משאל לימין, ואז מורידים את הרגל הימני.
גם קיבלתי ממנו שאין משאירים רווחים שמחברים אחר כך (משמע שעיקר "החילוק" הוא בסדר כתיבת החלקים של האות ולא כמו המובן הפשוט שהאות צריכה להיות מחולקת.
הרב אשכנזי, רבה של כפר חב"ד מניח שמונה זוגות תפילין !!!
והסיבה:
הוא קיבל הוראה מהרבי להניח ארבע, רש"י, ר"ת, ראב"ד ושימושא רבא.
לאחר מכן הוא נשאל ע"י מישהוא ששולט בשתי ידיו בשווה באיזה יד הוא צריך להניח תפילין, והוא למרות גאונותו בשו"ע אדמו"ר הזקן, לא הגיע להכרעה מוחלטת ופסק שצריך להניח בשתי הידיים, ומכיוון שהוא פסק לשני כך והוא גם שולט בשתי ידיו בשווה מאז הוא מניח שמונה זוגות כל יום, יש אפילו צחוק על זה, שרץ לאחר מכן בכפר, כשאולים מישהו מה המספר של הרב, אז הוא מוסר לך אותו תוך הוספה, שאם כרגע הוא לא מניח תפילין הוא יענה לך.
בחודש אלול מה הוא עושה? בודק את כולם?
האמת יש חסידות כזה אפילו רק בשולט יד שמאל. בבן איש חי מובא סברת מהר"י צמח שגם איטר יניח ביד שמאל כמו כולם כדי לא לשנות בסדר העולמות. בן איש חי דוחה את זה להלכה כמובן אבל חסידים ואנשי מעשה חוששים בכל זאת ומניחים עוד זוג.
אינני ממליץ, כיון שעדיף להתרגל לכתוב בקולמוס רגיל ונורמלי, ולא בקולמוס שתצטרך להחליף כל כמה שורות, ולהיות תלוי ביצרן הזול או היקר וכו' וכו'.
מעבר לכך שכשניסיתי להשתמש בפלסטיק נוכחתי לדעת שממש אינו נוח לכתיבה כמו הקולמוס הרגיל הישן והטוב.
בהצלחה.
אחוז גבוה מאוד של סופרים ספרדים משועבדים לקולמוס פלאסטיק.
אני מאוד לא ממליץ להיות משועבד לזה בגלל שזה נשחק מהר, יקר מאוד (ולא בטוח שחוסך בזמן) וגם אתה מוגבל בגדלים למרות שאתה יכול לשחק עם הגודל אבל אז נשחק יותר מהר...
לסופר יד טובה- רק שהוא ממהר מאוד.
מתוך שלושים מזוזות יצאו לו שש מזוזות פסולות על צרות כאלה ואחרות עוד מלא שאלות תינוק.
למה אתה חושב שהשרטוט כפול גורע? דווקא נראה לי בכתבים כאלה זה מציל את וא"וים מלהיות קצרים ואת הזי"נים מלהיות ארוכים. (למרות שלא מעט ש"ת היו על וא"וים קצרים)
אצל סופר שמשקיע ועושה מלאכתו נאמנה. הוא פשוט מגביל את הכתב, שהרי לא תמיד הכתב צריך להיות חצי מעובי השורה במדוייק (וכמדומה שביר"ש כתב שיש בזה איזושהי פחיתות מבחי' הלכתית, ואין לי עכשיו הספר לעיין בו), ועוד כמה פרטים שקצת קשה להסביר כאן..
מחילה, אבל כתבים כאלה הם לא מדד לסופר שמשקיע (אולי משקיע בקצב, אבל לא במה שבאמת חשוב).
אני גם לא מסתדר עם שרטוט כפול כי אני אוהב לכתוב טיפה יותר נמוך מחצי...
כנראה שאין בזה שום גריעותא הלכתית חוץ משינוי מהמנהג וחשש "נקרא הדיות". אלה שכותבים בזה ע"מ ליפות את הכתב אין חשש של נקרא הדיות.
וצורת האות עליה, ונראה לי שהרבה מורי הוראה יכשירו ללא פקפוק (אמנם לא מהודר, ולא לכתחי', אבל כשר)..
ובש. השנייה ג"כ צורת האות עליה (אף שהירך רחוק ממקומו הנכון יותר מבשאלה הראשונה), והקוץ דר"ת במקום.
יש תמונה דומה באות יו"ד הדומה לזי"ן
לדעתי הראשון נראת זין קטנה בגלל העקב ממשי שיוצא לצד שמאל. למרות שתינוק יקרא את זה יו"ד בגלל שהירך קצר.
בתמונה השניה היציאה לא ממש כמו עקב אלא בעיגול מעין עקב.
ב"ה
שבוע טוב
אני מנצל את זה שיש לך גישה לעתים תקפות אם הרב גרוס:
באתר של הרב יחיאל נהרי נשאלה שאלה ע"י סופר שכתב אות מסוימת ותוך כדי כתיבתה התחברה ע"י דיו לאות הקודמת וכשהרים את הקולמוס החיבור נמשך לקולמוס ולא נשאר שום רושם על הקלף בין שתי האותיות.
האם זה בסדר או שצריך למחוק את האותיות מחשש שם נעשו ע"י דמוי חק תוכות.אם
תרצה להסתכל בדיון זה דבר פתיחה: "חק תוכות שלא ע"י סכין" נכתב ע"י סופר סתם
תודה מראש
למרות שלא לגמרי הבנתי את הציור...
אם יש שאלה ספציפית לרב אפשר להעביר אלי למייל, בשמחה.
בכל מקרה בע"ה אעביר את השאלה לרב בקרוב.
הרי האות הקודמת התקלקלה ע"י טיפה וע"י סיום הכתיבה האות חזרה לצורתה.
לענ"ד זה חק תוכות..
צטטתי לרב את לשונו של השואל בפורום הנ"ל וזה תשובתו של הרב:
כשלא היה שינוי צורה מחמת הנגיעה, בסדר גמור.
ואם היה שינוי צורה (אם היה נשאר דבוק), אמר לי מו"ר מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, תלוי אם היסט הקולמוס היה "מעשה כתיבה" שאז כשר, או אם הסיט את הקולמוס בכוונה כדי לשאוב הדיו חזרה, שזה חק תוכות.
ועתה, אם הפעולה האינסטקטיבית של הנחת הקולמוס היתה נעשית באותו מקום שהונח - גם אם לא היה חיבור בין האותיות, הרי"ז כשר. אבל אם תנועה זו נבעה מחמת החיבור, הרי שכל פעולתו נעשתה לענין הפרדה, ואין זה מעשה כתיבה אלא מעשה הפרדה, והוי חק תוכות, ואינו כשר.
"כמעשה כתיבה".
אבל לע"ד, לא פשוט להגדיר גם את האופן השני כח"ת.
צטטתי את השאלה המקורית ולא מה שחיים כתב כאן. בשאלה המקורית צויין שהכותב שאב את הדיו באופן אינסטיקטיבית. אם הוא עשה כך בכוונה זאת אומרת שהוא חזר אחורה וגרע (שאב) טיפת דיו שאם היתה מתייבשת בוודאי היתה פוסלת את הכתב. לכן זה חק תוכות.
|
אם הייתה לי שערה בין שתי האותיות והם התחברו, ואח"כ הרמתי את השערה, זה לא מוכיח שלא היה חיבור....
אולי לא היה חיבור על הקלף, אז אין דין של מוקף גוויל, אבל אם יש חשש לשינוי צורה בודאי שיש כאן חק תוכות!!!
בכל מקרה, לא צריך למחוק עם סכין כדי שיהיה "חק תוכות"- העיקר זה שיש מחיקה שנעשתה בכוונה...
אבל לא הבנתי למה זה קורע!
למה?
אני יודע? היא אמרה שיש כזה "קטע"...
נחזור אי"ה לשאלות לשינון ההלכות...
א. מה דין אם תגי האות נוגעין זה בזה?
ב. תג של אות נוגע בתג של אות שלידו?
מקורות, דעות ולמעשה....
וזה בעייתי יותר
"תגין היוצאים מאות אחת ונוגעים זה בזה:
משנ"ב : תגין שנוגעין אחד לחברו באות גופא, דעת הרמ"ע לפסול, ונראה דמהני תיקון ואפילו בתו"מ, ולא מייקרי שלא כסדרן כיון דחזינן שלא נשתנה צורת אות מקודם עי"ז, וכן כתב בספר קסת הסופר..."
"תגין היוצאים משתי אותיות ונוגעים זה בזה:
ביה"ל: בדיעבד אם לא הפרידה כשר כדעת המאירי. קסת הסופר: לא תדבק אות לחברתה, ואפילו בתגים שלהן לא יגעו, ע"כ. וביאר דבריו הקול יעקב דאפילו בין שתי אותיות הוא פסול (וכתב הקול יעקב ס"ק כ, דכיון שכל הפוסקין חלקו על המאירי, יש להחמיר ולגרור הדיבוק)"
ב"ה
מותר וצריך לגרור את הדיבוק בין התגים רק בתנאי של השתנתה צורת האות.
המקרא הקלאסי של פסול בנדון דידן הוא חיבור של התגים בין שתי הזיינין של המילה מזזוזת.
שאז החיבור הופך את שתי הזיינין לאות חי"ת עם חוטוטרת ובמקרא זה הפרדתם היא גם חק תוכות וגם שלו כסדרן.
שלום, אני חדש בפורום הזה, ובכתיבת הסת"ם בכלל,
רציתי לדעת כמה יעלה קלף למגילה (לא משוח) של 28 שורות 8 מילימטר?
ראיתי ב450, האם שווה את המחיר?
לגבי הגהות- מה המחיר הנורמלי להגהה של מגילה? ואצל מי אתם ממליצים? (איזור ירושלים, בית שמש)
אשמח אם תענו לי...
האם אתה יודע על מקום שאפשר למצוא בו קלף טוב?
בכל מקרה צריך לבחור בעצמך את הקלף המתאים לך. יש הרבה שאוהבים את הקלף של אשר יאקאב, ואני לא הסתדרתי אתו בכלל. לקלף בק יש גם סחורה טובה (צריך לבחור). אתה יכול לקנות מהרב גיאת בירושלים, והוא יוכל לעזור לך לבחור. יש גם קלף אייזנבאך שגם הוא טוב. בקיצור- עם הזמן והנסיון תלמד לבחור את הקלף הטוב ביותר בשבילך.
גם אם לא הולך, אל תתייאש, תנסה קלף ממקומות אחרים.
(באופן כללי, עדיף לך לבחור קלף שאינו עבה מדי, וכהה מאחור. לא חלק ולא שעיר אלא קטיפתי).
בהצלחה רבה.
אני ממליץ לך לקנות מאשר יאקאב., תבקש מר' נחום שיבחר לך הוא.
כיום אני אף פעם לא בוחר קלף. מתקשר אליו והוא מכין לי.
שם קצת יקר אבל משתלם בגדול לעניות דעתי.
שמעתי גם שהעיבוד שלהם פחות מהודר הלכתית (אישית אינני מבין בעיבוד הקלף בכלל, רק כך שמעתי ממביני ענין). בכל אופן נהנתי מאוד מהקלף של אייזנבאך, אלון מורה, ולפעמים גם של בק.
אני ממש סובל מקלף של בק (לפעמים אני נאלץ לכתוב עליו בגלל מהדרי עבודה עברית)
אייזנבך סביר. הוא מביא מאלון מורה.
לגבי הידור העיבוד, יאקאב מושגח ע"י הרב שמאי גרוס. אפשר לשאול את הרב גרוס לגבי ההידור העיבוד. אניבהכרות של שנים סומך על לר' נחום ולרב שמאי בעיניים עצומות שהם מקיימים את כל ההידורים האפשריים.
כמובן צריך לברור מתוכם את הטובים יותר..
יש לו חנות? בבית?
אשמח לנסות גם...
ספר תנ"ך גדול ומהודר ללימוד וקריאה בהפטרות.
מי יכול לעזור לי:
איזה כדאי לקנות, איפה וכמה אמור לעלות.
תודה רבה...
כמנהג האשכנזים בנוסח ספרד...
ממש מעולה. נדמה לי שיש להם רק ספר הפטרות גם.
של הוצאת פלדהיים...
שלום!
רציתי לשאול בשם בעלי.. הוא מחפש אתר שמלמד את טעמי המקרא ע"י תנועות ידיים.
ידוע לכם על אתר כזה?
תודה מראש.
ישנם הרבה סוגים וסגנונות של סימנים לטעמים. אפשר גם להמציא- ובלבד שהמסמן והקורא יהיו מתואמים ביניהם- כל טוב!!
בעלי אמר לי שהם מתאמים בניהם.. אמרתי לו שזה לא נראה לי הגיוני... חשבתי שיש סדר בעיניין הזה..
בכל אופן תודה על התשובה!
חג-שמח!!
איך עושים קשר של ראש ושל יד כמו בתפילין חב"ד???
אשמח להסבר.
יש ספרים שמראים בתמונות או באיורים.
היה שרשור איפשהו לא מזמן שהביאו תמונות של הרבי עם תפילין ושם אפשר לראות במדיוק איך הקשירה
אז תסביר לחשבשבת!
היא ביקשה הסבר...
את זנה אני יודעת זה הכריכות
אני צריכה את הקשר עצמו
ואם יש למישו תמונות והוא יכול להעלות לכאן אז יבורך..
או לשלוח תמונה?
תודה
למה לא עשית ש"ושננתם לבניך" "כתר" מעל האותיות "שננ" ?
זא לא מעכב בכלל אבל לענ"ד זה יותר יפה...
אז כתוב שהתג שבאמצע האות יהיה הגבוה משני האחרים..
ב"ה
מעל ושננתם ישנה כף פשוטה, ועדיף הלכתית להקפיד שהתגים לא יכנסו לתוכה מלעשות צורת כתר.
יש עוד הרבה מקומות שאפשר לעשות את זה...
ע"פ הקבלה יש ענין גדול שתג האמצעי ארוך יותר ימני יותר קצר ושמאלי הקצר ביותר.
תגים הם לא לנוי אלא ענין הלכתי וגם פנימי מאוד באותיות.
שכתב דיש לעשות התג האמצעי גדול מב' התגין שבצדו.
וכלל יהא נקוט בידך: אל תתפתה ליפות הכתב (כביכול) ע"י דברים חיצוניים (יחסית) לכתב, אלא תתרכז בכתיבת האותיות, ברוחים, באחידות האותיות המילים והשורות וכו' וכו'
כי עדיין לא כתבתי חוץ מאשת חיל אחד.
אנחנו שמחים שהצטרפת לפורום שלנו.![]()
אני מאוד נהנה מהספרים שלך ולומד את החוק לסופר ב"ה כבר הרבה זמן..
יצא חדש?
שם שדי שאחרי מזוזה, אין בו דין מוקף גויל לכן אסור להעביר סכין.
לא פוגע בהידור
ובאופן כללי כדאי להתקשר למו"צ בקיא ישר והפוך בהלכות ולא וכל מיני סופרים ומגיהים, כמה טובים שיהיו.
אם אתה רוצה אני יכול לשלוח לך את המספר של הרב גרוס בפרטי, שאלה כזאת ודאי אפשר לשאול לטלפון.
ב"ה
הוא אמר לי שכתוב במפורש רק אני לא זוכר את הסעיף שהוא ציין, שמותר להפריד, בזהירות יתרה בלי לנגוע באותיות
תודה על המספר של הרב גרוס, יהיה בע"ה עוד הזדמניות להשתמש בו.
כתוב במפורש אם זה בתוך המזוזה מותר להפריד.
מאחרי המזוזה, לא נראה לי כתוב במפורש. אשמח מאוד לדעת אם זה כתוב והיכן
מכיון שאין דין מוקף גויל מאחרי המזוזה
ואפילו בחיסרון של השם לגמרי, מזוזה כשרה לחלוטין
איך אפשר לנגוע שם? הרי הדיבוק הזה שייך לאחד האותיות של השם. (תבחר אתה איזה)
ודק כשערה שאינו מהאותיות, ולכן נראה שמותר (גם מצד ה' כתיבת ומחיקת השם)
ב"ה
שאלתי בפורש לגבי השם שמאורי המזוזה.
זה לא דיבוק של קוץ ששייך לאיזה אות.
ביום ראשון בע"ה אהיה בבני ברק ואז אוכל להראות לרב בלינוב, ראש לישכת הסת"ם של הרב לנדא
בנתיים זה שמור במוזיאון של השאלות.
ב"ה
אות ואו שעבר שלושה קולמוסים אבל לא הגיע ל ארבע מה דינו?
כשר? שאלת תינוק או פסול?
תודה
ולא מצליח להעלות את התמונה....
הוא אמר שאפשר לתקן אפילו על ד' קולמוסים.
בע"ה אשלח את שו"ת כלשונו
שלום רב לכב' הרב
ישר כח ותודה רבה על תשובותיו המהירות והמדוייקות.
מצ"ב מזוזה עם ב' שאלות מסומנות. בדין נו"ן הדומה לפ"א ווא"ו ארוכה.
שבת שלום
האות נו"ן - כיון שעבה כתג (שאמנם עבה בפנ"ע, אבל נראה כתג כמו שאר תגי הממזוזה) ויו"ד פנימית של אותיות פ"א שבכתב זה, עבים הרבה מעובי עוקץ זה, ע"כ יועיל בזה ש"ת. (לאחר ש"ילמד" האותיות במזוזה זו).
האות ו"ו - אפשר לקצרה בסכין. (או לחילופין להוסיף עובי בתחתית גגה.
הוצאתי, סרקתי, סימנתי, כתבתי, העתקתי, הדבקתי, העלתי...
אפילו תגובה מינימאלית, לא קיבלתי...
ב"ה
אם השאלה הזו הייתי מאו בלחץ:
מישהו רצה מזוזות באותו יום.
המגיה גר בעיר סמוכה אבל אחרת, לא היה לי אפשרות לגשת אליו.
באותו יום היה לי יארצייט והייתי צריך לנסוע בכיוון ההפוך לבית העלמין, לעמוד חזן, להספיק להגיה את המזוזות ולכתוב את השמות הקדושים בצד השני.
אז נתתי את המזוזות להגהה לסופר שהעלה את השאלה והוא גם היה לחוץ היה צריך לסיים מגילה לפני פורים, אז הוא הגיה לי רק אחת.
נגשתי לסופר אחר שתיקן לי מרווח בין מילים והוריד כמעט כל ה בליטה של אות "ת", אז שוב שאלה.
בסוף אחלטתי שאין ברירה, התפללתי מנחה במנין הראשון נסעתי למגיה, באותו הזדמנות נתתי את כל מה שהיה מוכן, נסעתי לבית העלמין, חזרתי לכתוב את השמות וב"ה, הותרו כל הספקות והספקתי להביא את המזוזות בזמן.
לכתוב את הסיפור הזה מעלה לי מחדש את זכרון הלחץ של אותו יום.
ב"ה עבר
ושוב תודה רבה רבה
נראה לי שכתב ידי ב"ה אינו נופל מכתב זה, ואשמח ג"כ לכתוב מגילה ולמכרה במחיר גבוה יותר...
רק שהלקוחות שקונים ממני מגילות, בד"כ ההלכה מעניינת אותם יותר, ומה לעשות, מגילה ללא ציורים מהודרת יותר הלכתית (וגם בד"כ לקהל היעד שלי אין כ"כ כסף- ב"ה!).
בהצלחה רבה לסופר (וכדאי לשפר את המ' ולהגביה ראש הל', ולהתרגל לכתוב בשרטוט רגיל, ולא כפול- שמגביל את הסופר, ולא כ"כ מוסיף יופי).
כתב גם יפה.
ובכל זאת נדמה לי שהמחיר מדומיין.
עם איזה צבעים אפשר לצייר?
צבע שמן וצבע גואז'
אומר לרבי דוד ותראה איזה ציורים אז הוא אמר עזוב אותך אני לא אוהב ת'ציורים!..
ואם כבר אני יוסיף ידעתם שלחזון איש מגילה שתפרו אותה וגם הדביקו אותה פסולה.. כי יש דין בתפירה והוא אומר שההדבקה מבטלת את התפירה.. ככה שמעתי גם שם מתי שהוא דיבר איתו על המגילה..
כמובן רבנים לא מתעסקים עם מילי דעלמא כמו אסטתיקה.
האמת, מי שקונה דבר כזה צריך להיות מאוד מאוד עשיר ואנין טעם כדי לשלם כזה סכום. הרי זה לא איזה תמונה שאתה יכול לתלות אותה בקיר כל השנה. גם נראה לי שזה די היסח הדעת לקרוא ממגילה כזאת...לענ"ד כאלה ציורים מרשימים אולי גם מאבדים קצת מהתוכן של המגילה.
ארי צלוב, מה קשר שלך לבית הרב עובדיה?
אז בואו נוריד את זה ל-40,000 ש"ח (למרות שאני בטוח שהוא אמר דולר אבל יכול להיות שאני או הוא התבלבלנו..
)
ב' חבר טוב שלי התארס עם נכדה של הרב עובדיה (הבת של הרב משה)
אפשר גם צבעי שמן ואקריליק, אבל זה מורכב יותר (צריך להרכיב כל מני "בסיסים" ולמרוח אותם על הקלף לפני הצביעה. לא מבינה בזה מספיק)
<אשתו של אות והדר>
לרפואת
עליזה -ת ג'ורג'ט
דחווווווווף!!!
שמחמירים בזה.
מהסגולות של הרב בן טוב.
אבל אני לא יודע אם הסופר התכוון לכך
ועזרתי לבת דודתי לבחור שם מזוזות, ובחרתי בשבילה מזוזות בלא הריוח שאחר ובשעריך, והמוכר אמר לי שאלו באמת המזוזות המובחרות ביותר ע"י הרב בן טוב.
ומ"מ, מהי סגולה לעומת מ"ש מרן, (וכך אמרו לי הרב אליהו זצ"ל ועוד פוס' חשובים)?
עם כל הכבוד הראוי וההערכה לצדיק האמיתי הרב בן טוב זצ"ל.
מה הבעיה?
הרי מה שקובע זה התחלת והיה אם שמוע...
מה טעמו של מרן שכתב לסיים בסוף שורה?
שאלתי את הרב גרוס ואמר לי בזה הלשון "היינו יכולים לחשוב שזה מחלוקת ב"ח (פוסל) ופמ"ג (מתיר לתקן) בנוגע לנדבק כל פניה של האות. אבל מכיון שצורה של עי"ן השתנתה ברגע שהסופר סיים את המושב של הלמ"ד (ונדבק) (וגם אם הוא התחיל את האות מהו"או של הלמ"ד זה עוד יותר שינוי צורה), אז היא אפשר לתקן ולא מועיל שאלת תינוק".
לדעתי זה היה ממש חשוב ללמוד...
משום שבדרך היתה שינוי צורה. לכן לכולי עלמא לא שייך לתקן...לפחות כך הרב ענה
בתפילין, אבל מ"מ גם בה צריך לעשות והיה אם שמע סתומה. ולכן לכתחי' לא ישייר בסוף שמע אלא פחות מט'/ג' אותיות (כמדומה משום שהוא מורה קצת על הפרשה שלאחריה אם היא פתוחה/סתומה).
ואגב, אשמח אם תפרסמו עוד הידורים וסגולות ועניינים שהרב בן טוב זצ"ל הקפיד בהם.
חוץ מכתיבה עם קנה שהוא היה מקפיד
אשמח גם לשמוע..