אהלן! מחפשת פעולת פתיחה לשבט הראה..מדריכה לעתיד..
( שבט דורות..) נכנסתי לשבט הראה ואני צריכה רעיונות לפעולת פתיחה מגניבה אבל לא ילדותית..
אחת שתיהיה כיפית ולא מעיקה.. תודה!
אללה בני עקיבאא
בעיקר הכרות...ר ג
רוצים פחות לרוץ, אם את רוצה רעיונות למשחקים יש לי... את גם יכולה לחפש באתר פעולה.נט, יש שם הרבה רעיונות
המשחק התחברתי.קדש חייךאחרונה
אתה מביא גלידה, וכל אחד בתורו אוכל כף גלידה ומספר משהו על עצמו.
לדוג':
X: -אוכל כף גלידה- אני צמחוני
Y: התחברתי! -אוכל כף גלידה- אני אוהב לאכול פיצה
M: התחברתי! -אוכל כף גלידה- אני אוהב הארי פוטר
וכו...
עוד משהו שאפשר לעשות זה את המשחק של הבקבוק.
כל אחד כותב כמה דברים על עצמו-
עם מי הוא יתחתן, מה הוא ילמד, במה יעבוד, מה יהיה השוקולד האהוב עליו- בעוד X שנים. מכניסים את כל הפתקים לבקבוק זכוכית כזה מגניב כזה, ואז אחרי X שנים פותחים ביחד...
אבל זה מתאים יותר לפעולת פרידה.
באופן כללי הייתי ממליצה לעשות משהו קליל ונחמד שיתאים פחות או יותר לכל שבט, כדי שהפעולה לא תתפוצץ באמצע או משהו.
ישבניעקיבא
קבוצה בפייסבוק בשם 'מדריחוץ'.
איך לי מושג עד כמה פעיל, אבל אולי כדאי לנסות שם.
טפחות..? מגדל..מדריכה לעתיד..
אולי בקיבוץ לביא? גבעת אבני, מגדל, טבריה ד',קדש חייךאחרונה
לדעתי יש גם כמה ישובים בגולן שמחפשים.
היי, יש לנו שבת סניף ואני רוצה לעשות את המשחק של מה ידידות..אריאל050
היי, יש את הקטע הזה שכל שבת שכבה יש את הניגון מה ידידות ויש הגדרה לכל משפט.. נגיד לחשוב חשבונות זה מי שעושה 5 יחידות מתמטיקה...
אז אני ממש אשמח אם למישהו יש רעיונות מצחיקים לאיזה הגדרות לכתוב!
או עוד יותר טוב אם יש מישהו שיש לו קובץ של זה שישלח לפה!![]()
..קדש חייךאחרונה
מי שלובש חולצתנועה, מי שנולד בתשרי, מי שנועל בלנדסטון, כל הבלחיו"ת (ב-ולשדך הבנות), כל הנחשוניסטים, כל מי שאכל בארוחה עוף, כל מי שלא בשרי, כל מי שאוהב את המדריכים שלו, כל מי שגר בשכונה של...
כניסות להדרכה (שיבוצים)דורותיסט
היו לנו שיחות עם הקומונרית כבר לפני כמה שבועות....
היה ממש מאיים, אנחנו שבט גדול והמון מתאימות להיכנס.
יש למישהו טיפים על איך להגיב טוב גם אם לא נכנסתי? איך לקבל אתזה מהר ולא לפרוש מבנ"ע?
אם יש מישהי שעוברת את אותו תהליך ומרגישה את אותן תחושות אשמח לדבר
איך לעבור את השיבוציםאנונימי (2)
מהחוויה שלי מה שהכי חשוב אם יצאת פחות מרוצה זה לתת צ'אנס לתפקיד שקיבלת אם זה נחשון או ארגון, הרבה פעמים הצוותים האלה נופלים בגלל שילדים חושבים שזה לא ברמה שלהם ומוותרים על זה.
תזכרי שאם לא נכנסת זה לא אומר עלייך כלום!!! לא צריך להתבייש בזה (להיפך אפילו בשנים האחרונות בני עקיבא החליטו לחזק את נחשון ובהרבה מקומות הקומונריות מכניסים את החזקים לשם בשביל שיפעל), אין שום צורך להתחיל השוואות עם חברות מי איכותית יותר ופחות... כי זה פשוט לא עובד ככה ואת לא יודעת את השיקולים של הקומונרית אז חבל להיכנס לזה... קיבלת את התפקיד שלך בזכות החוזקות שלך!! ובגלל שהאמינו שאת, כן דווקא את מסוגלת לעשות אותו בצורה הטובה ביותר.
חשוב לזכור שאם קיבלת תפקיד מסוים זה מה שהיה צריך לקרות שיש השגחה פרטית וכנראה זה היה הדבר המדויק ביותר שהיה צריך לקרות בשבילך.
ממליצה אם את מתבאסת לחשוב על התפקיד ששמו אותך בו - יש לי מה לתרום בו ? אני יכולה להיות משמעותית? אני בטוחה שרוב הפעמים התשובה היא כן. אז מותר להתבאס בהתחלה על זה שאת ההדרכה לא קיבלת אבל לפחות יש לך הזדמנות להשפיע במקום אחר שיכול להיות משמעותי לא פחות.
מאחלת המון בהצלחה שיהיה מקווה שעזרתי
תודהדורותיסט
חשיבה חיובית.קדש חייךאחרונה
אצלנו המון בנות מבואסות ששמו אותן בנחשון, כי הן חושבות שמזלזלים ביכולות שלהן.
מהצד, המצב נראה הפוך. דוקא השנה שמו בנחשון את כל הבנות הרציניות, שיכולות להרים את הצוות הזה. אז אולי זה באסה כי נדפקות התוכניות, וזה בהחלט באסה. אבל לא לחשוב בצורה דל "לא בחרו בי" אלא בצורה של "בחרו בי! לנחשון! להוסיף עשייה פעילה ומשמעותית בסניף שלי ובסביבה! וואו!".
דבר שני, שלי היה מאוד חשוב- אמנם המדריכים משבצים, אבל בסופו של דבר הקב"ה קובע איפה תהיי.
ויכול להיות שאת ב ט ו ח ה שהתפקיד שלך בסניף הוא לשנות את X. ושהדרך היחידה לעשות את זה זה בהדרכת מעפילים.
אבל יש מצב, שהקב"ה מייעד לך תפקיד אחר בסניף. שאת צריכה לשנות משהו אחר. וזה לא יעזור להיעלב מזה, כי זה התפקיד שלך כרגע. אז תמלאי אותו על הצד הטוב ביותר.
אני לא אומרת לא להגיש ערעור, אבל אם ערערת והערעור לא התקבל- נסי להפיק את המירב מהקלפים שקיבלת.
מקוה שעזרתי.
אני צכה רעיונותת למשפט לשים על הקלסר הדרכהישתבח שמו!
פליזז תנו רעיוןןן
זה אמנם לא משפט, אבל משהו חזקנ.ד.ב
המדריך האידיאלי:
מדריך אידיאלי, הוא מדריך שלא חושב שהוא אידיאלי.
הוא נמצא בתהליך האין סופי של לימוד וחיפוש, חשבון נפש והתקדמות.
יש לו יעדים חינוכיים לטווח ארוך, אך הוא בוחן אותם כל יום מחדש לאור ההווה.
המדריך האידיאלי מכיר בכך שהיעד החינוכי הראשון שלו, זה הוא בעצמו.
עליו להיות דוגמא אישית לא רק בפעולה, אלא גם בבית.
לא רק בעת שיחה עם חניכיו אלא גם כשהוא עם החבר'ה שלו.
המדריך שואף להוביל את שבטו כקבוצה, אך גם מטפח קשר אישי עם כל חניך.
מדריך אידיאלי הוא זה ששומר על גבולות. מתי צריך להיות רציני, ומתי צריך (וכדאי) להשתולל.
מתי (צריך) להיות מנהיג הקורא לשבטו "אחרי",
ומתי להתבונן מן הצד ולאפשר לשבט לברור את דרכו שלו.
מדריך אידיאלי הוא מנהיג מלידה שאינו מסתפק בכישורים איתם נולד,
אלא נעזר בהם להמשיך ולעלות מעלה מעלה עד בלי די...
יפהה
אבל אני צריכה משפט לקלסר...ישתבח שמו!
אולי עוד רלוונטיבניעקיבא
"הדואג לימים זורע חיטים,
הדואג לשנים נוטע עצים,
הדואג לדורות מחנך אנשים" (יאנוש קורצ'אק)
יש משפטים רבים של הרב מ"צ נריה בספר מן הפנקס הפתוח. אולי משהו שם יתאים
קדש חייך בתורה וטהרם בעבודהקדש חייךאחרונה
השאלה לא מובנת..מהלך בדרך...אחרונה
הגשת מכתב ערעור בעקבות השיבוץ מה לעשות???סמיילי10
אז ככה שלום לכולם אני משבט דורות וכבר היו שיבוצים אצלנו בסניף ,הייתה בעיה קטנה של חוסר מקומות בהדרכה והמון בנות שמתאימות להדרכה ככה שהמון בנות שמתאימות להדרכה נכנסו לנחשון ובעקבות זה אני רוצה להגיש מכתב ערעור.
נפתח אצלנו סניף חדש בעיר ככה שאפשר להוסיף לשם מדריכות אם לשכנע את הרכז לעשות את זה למרות שנכנסו כבר שלוש בנות ושלושה בנים, השאלה היא איך לעשות?מה לכתוב? יש לי את הטופס של הערעור אבל מה לרשום בתוכן?לספר על עצמי? לספר למה אני רוצה להכנס להדרכה? מה לעשות ?אשמח שתכתבו לי בתגובות
את האמתבניעקיבאאחרונה
אין לי מושג איך עובד הקטע של הערעורים.
לפי איך שאני רואה את הדברים מתוך מה שכתבת, המצב הוא כזה:
- שבט גדול, עם הרבה שמתאימים להדרכה
- מספר מצומצם של תקני הדרכה: חלק בסניף האם, וחלק בסניף חדש
- כל התקנים מלאים
וההצעה שאת רוצה להציע לרכז זה שיוסיף תקן בשבילך באחד הסניפים.
אם כך, אולי משהו כזה יתאים:
- אני מבינה שמספר המקומות מוגבל
- בשבט ישנם הרבה אנשים מאוד איכותיים, וזה בחירה בין טוב לטוב
- למה את חושבת שכדאי להם לבחור דווקא אותך (לא למה האחרים לא טובים, אלא למה דווקא את הכי מוצלחת)
- הצעה קונרטית: להוסיף תקן בסניף החדש כדי לאפשר לזה להתממש
תנועת הראל צריכה אתכם!!!רגביסט
אני ועוד כמה חברים פתחנו קבוצה חדשה של בני נוער בשם "הראל", שמטרתה לעודד תלמידים מישיבות תיכוניות לעלות להר הבית.
אנחנו עושים עליות קבוצתיות, ומשקיעים הרבה כדי שתהיה להם חוויה טובה.
כרגע יש לנו 120 תלמידים מ25 ישיבות תיכוניות ומ30 ישובים שונים.
במהלך החופש יתארגנו עליות רבות להר המרכזית שבהן היא תיהיה בתשעת הימים בה אנחנו מתכננים להעלות 1000 בני נוער אל הר ה'.
רוצים לעלות?
פנו אלי-0545968064 מאיר
וכמובן לדחוף כמה שיותר לחברים שלכם.
עלו והצליחו!
מחנה סיירים.קדש חייך
אז... כנראה שהשבט שלי לא יצא לסיירים, שזה ממש באסה כי חיכיתי לזה מלא זמן וזה ממש משהו שהוא משמעותי בשבילי.
אבל מה שיותר מפריע לי זה הסיבה. בשנה האחרונה יצא לי לשמוע כל מיני משפטים בסגנון "היו בנות שיצאו משם בהריון" ו"זה מחנה פרוץ" ו"אנשים באים לשם בשביל הקטע של הבנים-בנות" וכל מיני כאלה.
אז דבר ראשון, כואבת לי הוצאת הדיבה הגדולה על בנ"ע. כי אנחנו בוחרים, בתור שבט, באיזו אווירה לצאת. כי אף אחת מהשבט שלנו לא תצא משם בהריון (אם לדבר גלויות, אפשר להיכנס להריון כתוצאה מקשר או מאונס. לאף אחת מהבנות בשבט שלי אין חבר, ורוב מקרי האונס קורים בתוך המשפחה, ככה שהרבה יותר מסוכן מהבחינה הזאת לחגוג ליל הסדר עם המשפחה), ומקסימום נדבר עם בנים. וואו. אנחנו שבט מעורב, ובכל מקרה נדבר עם בנים. ויש רב במחנה הזה. ואם נמצא לעצמנו תעסוקה לכל ערב אז לא אמור לקרות כלום.
חוץ מזה,"הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק..." (הרב קוק). אנחנו שבט טוב. דוסים, אידיאליסטים, נחמדים וכו.
אנחנו מסוגלים להרים את האווירה במחנה הזה, כי כן, לא תמיד האווירה במחנות היא 100%. והרכזים טובים, והצבמי"ם גם אחלה, וכל הצוות באופן כללי...
הדבר היחיד שחסר זה חבר'ה טובים שיגיעו לשם, וחבל לי, וכל כך מאכזב אותי שהשבט שלי בוחר, שוב, להתכנס בבועה הקטנה והאיכותית שלו.
כי תכל'ס מה אנחנו, פראיירים?
למה לנו ללכת כמו עדר עם כל התנועה?
להתערבב עם סניפים של ערסים עירוניסטים ר"ל?
לסבול סניפים שהם לא "איכותיים" כמונו?
ואני שואלת, מתי קרה הדבר הזה?
מתי נהיינו טובים מדי בשביל התנועה ששלחה אותנו?
למה אנחנו לא מסוגלים להתחבר עם אנשים שבסה"כ הם יהודים, כמונו. בדיוק כמונו.
המטרה שלנו בתור תנועה היא לחנך דור נאמן ומסור לעמו, תורתו וארצו. עמו. לאן נעלם החלק הזה?
עצוב לי להגיד את זה, אבל אני מתביישת בשבט שלי. וממש ממש כועסת על המדריכים שלי שמאפשרים לדבר כזה לקרות, נותנים לו לגיטימציה כשכל כך ברור שזה נוגד את ערכי התנועה שלנו.
לשמחתי, זה נתן לי דרבון להמשיך שנה הבאה בסניף, בנחשון \ הדרכה, ולשנות את הגישה המתנשאת הזאת. לחנך דור נאמן ומסור לעמו, תורתו בארצו, מבלי לוותר על אף אחד מהם. ללמד את הסניף שלי מה זה בנ"ע.
החזון שלי הוא שחניכים ילבשו חולצת תנועה בגאווה, כי הם מודעים לכוח העצום שבתנועה שלנו. לשליחות שלא נגמרת לעולם.
זהו, גמרתי לפרוק.
באמת לא נעים...בניעקיבא
זמני קצר, ויכולתי להרחיב הרבה.
בקצרה,
בסופו של דבר,
ההחלטה אם לצאת או לא לצאת למחנה תלויה במדריכים.
אם זה חשוב לך - את יכולה להצטרף לשבט מסניף אחר. (ברור שזה לא אותו דבר...)
בגלל שמדובר במחנה סיירים ולא במחנה של חבר'ה צעירים יותר, מפתיע קצת שההחלטה לא התקבלה בדיון משותף עם חברי השבט.
באמת שנראה לי שכל השמועות האלה הם לשון הרע. שמעתי מהרב אלישיב הכהן, רב מחנה סיירים למעלה מ-20 שנה, שדברים כאלה לא התרחשו בתקופתו.
לעניין מי טוב יותר - זה כבר מדד סובייקטיבי. לא נראה לי שזאת המילה המתאימה כאן. זה לא שמישהו אחד טוב יותר מהשני, אלא שלא כך נהוג בסניפינו.
התנועה ככלל מכילה בתוכה קשת, ואם רשות הרבים מתאימה למרכז, הקיצוניות ירגישו חריגות. לדוגמה, העדה הנפרדת בונה את המתקנים של העדה רחוק יותר משאר העדות. כמובן שלא מדובר רק במחיר טכני. האם להיות חריג זה מחיר שכדאי לשלם? כנראה שהמדריכים שלך החליטו שלא...
אולי כדאי לך לעיין כאן.
מקווה שכל זה ייתן לך כוחות להמשיך ולפעול, כי יש עוד הרבה מה לעשות בעולם =)
תודה רבה, רק רוצה להבהיר כמה דברים...קדש חייך
ההחלטה התקבלה בשיתוף עם החניכים. זה בדיוק מה שמכאיב לי, הניתוק של החברים שלי מהתנועה (מבחינתי זה מצביע על ניתוק מהעם שלנו).
אתה צודק, זה לא שאנחנו טובים יותר. התכוונתי לכתוב שאנחנו דוסים יותר מהרבה שבטים שיצא לי לראות במחנות ויכולים להרים אווירה דתית במקומות כאלה. אגב, כשהתבטאתי בהתנסאות ("סניפים של עירוניסטים", "בועה קטנה ואיכותית" וכולי) הייתי צינית... חס וחלילה אין לי שום בעיה עם אף אחד, וכמובן שאני לא יותר טובה ממישהו.
את יוצאת מנקודת הנחהבניעקיבאאחרונה
קצת מתנשאת בעיניי, למרות מה שכתבת בסוף.
הדברים הבאים נכתבים לא כביקורת, אלא כנקודה למחשבה...
את מניחה שהשבטים האחרים רוצים שתרימי להם אווירה דתית, כי אתם דוסים יותר מהרבה אחרים.
במה נמדדת הדוסיות הזאת?
האם שאר השבטים מעוניינים באווירה גתית יותר?
אולי הם בחרו לחיות את החיים שלהם באווירה דתית מסוימת, ולא רוצים אווירה אחרת?
הרי יש אופציה לתנועות אחרות, והם בחרו באופי שקיים בבני עקיבא, ולא רוצים שינוי.
אולי הניתוק מהתנועה צודק?
קחי בכל באיזיהדרגניסט!!
היא המדריכה שלך! ואני מאמינה שהיא גם תדע מה היא רוצה לשאול.. (אם זה שחנש)
אבל לדעתי תדברי איתה על; מה יקרה אם לא תתקבלי ואם יש ך ספקות אז תשאלי. תלוי באיך את מרגישה כרגע..
אגב גם אני בדורות עוברת כרגע את אותו התהליך בדיוק 
אז אם את רוצה לדבר ולפרוק עצבים מוזמנת (כמובן שגם אני אצטרך)הדרגניסט!!אחרונה
דחוףנ.ד.ב
יש למשהו רעיון לצ'ופר לטיול לכבוד יום ירושלים?
אני צריך רעיונות היום, תודה!
מישהו יודע כל סניפים שצרכים מדריכם בירושלים?מישהי שונה
והאם קרית יובל צריכים?
מה יש הסמינריון ב של נחשון? נהנתם?רגביסט
מערך פעולות בנושא המדיהאביעד בן עוליאל
שלום לכולם!
מצורף פה חוברת למערך פעולות בנושא המדיה, הכוללת הקדמות למדריכים.
מוזמנים להפיץ אותה בכל דרך.
זו מהדורה ראשונית של החוברת, והיא תשתכלל ככל שנקבל פידבקים מכם.
להערות, הארות, יצירת קשר ותרומות מוזמנים לפנות למייל aviadbenuliel@gmail.com
מתוך ההקדמה לחוברתאביעד בן עוליאלאחרונה
מרן הרב קוק זצ"ל נקרא בפי רבים הראי"ה. אחד מהדברים שאפיינו יותר מכל את הרב קוק היא היכולת שלו לראות - לראות את המציאות בהווה. רבים מצליחים להיות חכמים אחרי מעשה - להגיד במה ההוא טעה, ומה זה היה צריך לעשות כדי להצליח. אחרים מתאפיינים ביכולת לנבא ולחזות - הם יודעים להגיד לכל אחד מה המעשה המדויק שהוא צריך לעשות, ואם הוא נכשל - הלא זה רק מפני שאינו הקשיב להם. מעטים הם האנשים שמיישרים מבט אל ההווה, הם מבינים כי מרחב הפעולה האמתי שלנו נמצא כאן ועכשיו, במציאות שנמצאת מולנו. הם מבינים כי העבר והעתיד הם חשובים ביותר לצורך העבודה בהווה, אך ההפלגה היתרה במחוזותיהם היא מסוכנת לאין ערוך. "היום לעשותם - ולא מחר לעשותם".
בזמנו הצליח הרב קוק להסתכל על המציאות, ולאבחן אותה בצורה המדויקת ביותר. הוא ראה דור מורכב - מחד היה זה דור שכפר בכל מסורת בית אבא, הוא עזב את דלתות בית המדרש בטריקה ובז לכל מה שהתורה מייצג. מאידך, היה זה דור של אידיאלים, של מסירות נפש ושל תביעות מוסריות עילאיות. הרב קוק הצליח בעינו החודרת והעמוקה לזהות את חולשתו וגדולתו של הדור כאחד - כל זה נבע מהיכולת לראות את המציאות כפי שהיא עכשיו. לו היה מסתכל על הדור דרך המשקפיים של האתמול - היה זה דור איום ונורא, היכולת שלו לראות אותו דרך המשקפיים של ההווה - הייתה נקודת החידוש שלו, והיא זאת שהצליחה לזהות כי המקור לכל הכפירה שאפיינה את דורו היא הדרישה והתביעה לאמונה שלמה יותר.
הציבור שלנו, שהולך בדרכו של הרב קוק, במידה רבה נופל בנקודה הזאת בדיוק – בחוסר היכולת לראות את ההווה. אנחנו אמנם יודעים טוב מאוד לצטט את הרב קוק, לדבר על דור החלוצים שבנה את המדינה, לספר בערגה על הבעיות שעמדו מולם המתיישבים החדשים. אנחנו יכולים לדבר בפעולות עם חניכים שלנו על אידיאלים גדולים ונישאים, על תיקון עולם במלכות שדי. אין ספק - אנחנו טובים בלדבר על העבר והעתיד. אבל האם אנחנו מצליחים גם לראות את ההווה? לראות מה הפגמים של דורנו שלנו? מה המשימה שלנו היום? מה "ה' אלהיך שואל מעמך" במקום בו הוא שם אותנו?
כמובן שזאת שאלה גדולה ורצינית מאוד, אנחנו בחוברת זו עסוקים בזווית אחת שלה. אמנם זווית זאת היא גדולה ומשמעותית בדורנו - המדיה והשלכותיה. היו מספר מהפכות לאורך השנים ששינו את פני ההיסטוריה - המצאת הדפוס, המהפכה התעשייתית, המצאת החשמל, המהפכה הצרפתית ועוד. לא יהיה זה מוגזם לומר כי אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה כזאת, איננו יודעים עוד לאן היא תוביל, אך יש כאן שינוי של העולם בקנה מידה היסטורי.
כמו כל דבר, המהפכה הזאת אמורה להוביל את העולם להתפתח ולהתקדם. ואמנם בינתיים היא גובה ממנו מחירים עצומים. הנזק שהיא גורמת לנו פוגע בכל מרחבי החיים שלנו. ועלינו מוטלת החובה לעסוק בהם.
סוגית המדיה מזמנת לפתחנו אינספור דיונים ותתי דיונים שעלינו לעסוק בהם. פסיכולוגים רבים אומרים כי שני התחומים הכי ממכרים כיום הם פורנוגרפיה ומשחקי מחשב. ביחס לתחום הראשון המצב כיום הוא ממש שעת חירום - הנגע שפשה בעולם חדר אל המגזר שלנו והוא מכה ומפיל חללים רבים. עפ"י סקר שערך ד"ר יניב אפרתי עולה כי 96.8 אחוז מהבנים הדתיים נחשפו לתכנים בעיתיים באופן לא מכוון, 'רק' 80.6% נחשפים באופן מכוון לאותם תכנים. המצב אצל הבנות אגב לא מזהיר בהרבה - 91.5% מהבנות נחשפות לתכנים האלה בטעות, 33.9% בכוונה. כשאנחנו אומרים תכנים בעיתיים אין הכוונה למי שאינו עומד בכללי הצניעות שמציב השו"ע, הכוונה היא לזבל שבזבל שנמצא במעמקי האינטרנט. הנתונים האלה צריכים לזעזע ולטלטל כל אחד מאתנו עד עמקי נשמתו. ההשלכות שתופעות אלה טומנות בחובם הם הרס וחורבן - הרס מוסרי, הרס תרבותי, הרס חברתי ואנושי.
העיסוק בסיכונים והאתגרים של המדיה לא נגמרים כאן - סדרות טלוויזיה וסרטים הפכו לחלק מעולמנו. הם מעצבים אותנו, את אישיותנו ואת עולם הערכים שלנו. משחקי מחשב מנוונים את המוח שלנו. אנחנו מתמכרים לאשליה שמוכרים לנו - וחיים שלמים נעלמים להם.
הדברים כאן הם רק פתיח ועל כן אנחנו לא מתחילים באמת לגעת בסוגיות האלה, אך יש פה קריאה - קריאה לעיסוק בנושאים האלה. קריאה למצוא את השביל והדרך - לנסות להבין מה ה' דורש מאתנו היום הזה.
יש שני משמעויות למילה לנסות - האחד מגיע מהמילה ניסיון, והשני מגיע מהמילה להתנוסס. אין ספק כי הנושא בו אנו עסוקים הוא אחד הניסיונות המשמעותיים של דורנו. אמנם חשוב לזכור כי אם נצליח לעמוד בניסיון זה - הניסיון ינשא אותנו. ובדבר בו אנו נופלים כיום - נתנוסס לנס לכל העמים.
עיקר העיסוק בחוברת זו אמנם יהיה ב'סור מרע', אך חשוב לזכור כי בסופו של דבר עלינו גם להגיע ל'עשה טוב'. אין ספק כי כגדול הסכנות שיש במדיה - כך גם גודל הפוטנציאל.
-----
מדריכים ומדריכות יקרים! מיוחד הוא הנושא בו אנו עסוקים בחוברת זו שכן ההתמודדויות איתם הוא מתעמת אינם שייכות רק לחניכים אלא גם לנו. הנפילות באינטרנט אינו רק מנת גורלם, העולם התרבותי שהם ניזונים ממנו ומקבלים את ערכיהם ממנו הוא במידה רבה גם עולמנו, והקשיים לבצע את השינויים הנדרשים כדי להגיע לעולם יפה יותר שייכים בנו ובהם כאחד.
עובדה זאת מחד יכולה להקשות עלינו להעביר פעולות בנושאים האלה, אך מאידך היא יכולה להוביל אותנו למקומות חדשים ביחסים שלנו עם החניכים ובהשפעה שלנו עליהם. במקום לראות את הפעולות בנושא זה כמסר ברור שבהיר אצלנו ויש להעבירו כמות שהוא, יש לראות את זה כמסע שאנו עוברים יחד עם החניכים.
כיום, העיסוק בנושאים אלו מגיע בעיקר דרך הנתיב של החינוך הפורמאלי - בבית הספר, ובתנועות הנוער נושאים אלו כמעט ואינם נידונים. ולמרות היתרונות הברורים של מורים ואנשי מקצוע, יש משהו למדריך שלעולם לא יהיה להם. המקום שלנו כמדריכים ומדריכות בשביל החניכים הוא מצד אחד של דמות בוגרת ומחנכת, ומצד שני של מישהו שהוא גם חבר ויכול להיות אוזן קשבת. פעמים רבות חניך ירגיש בנוח לדבר על הנפילות שלו דווקא עם מדריך. ולפעמים חניכה תרגיש יותר חופשיה לדבר עם ההתמכרות שלה לסדרות דווקא עם המדריכה שלה.
החוברת שלפניכם מציעה מספר מערכים קצרים של פעולות. אנחנו ממליצים להשתמש בהם משום שהם מהווים בסיס טוב לפעולות, ואולם חשוב לזכור שכמו כל דבר בהדרכה - ובייחוד בנושא בו אנו עסוקים - האותנטיות שלכם היא קריטית. דברו על הנושאים מהזווית שלכם, מהדרך בה אתם תופסים ומבינים אותם - בסופו של דבר שם אתם נוגעים בחניכים שלכם באמת.
ההמלצה שלנו היא שלפני כל מערך תקראו את ההקדמה ואת הפעולות המוצעות, ואז תחליטו כיצד אתם רוצים לבנות את הפעולה שלכם - אילו משחקים תחליטו להוסיף ואלו להוריד, מה הקטע שלדעתכם יכול להתאים לחניכים שלכם ומה אולי לא.
לכל מערך מצורפת הקדמה, היא נועדה בראש ובראשונה בשבילכם המדריכים והמדריכות, שתוכלו להבין יותר את הנושא בו תעסקו בכל פעם. אולם כמובן שאנחנו מציגים כל פעם זווית אחת של הנושא, ואתם מוזמנים להעמיק בנושא לקרוא אליו עוד, ולדון בו ביניכם.
בנוסף, בסיומו של כל מערך יש הצעה מעשית. יש חשיבות שהדברים יקבלו משמעות מעשית, ואף שלפעמים מדובר במשהו סמלי, יש פה ביטוי של הרצון להביא את הדברים למעשה במסגרת הקבוצתית. גם פה מוזמנים לחשוב על הצעות מעשיות אחרות, כפי שמתאים לקבוצתכם ונראה לכם.
מכאן, הכל בידיים שלכם - בהצלחה!
