שרשור חדש
טיסה לאומןמחפשת111

מחפשת טיסה מאורגנת לקברו של רבנו באומן לח''י אלול, בין התאריכים 18.9-22.9.

המלצות? 

נסי דרך נהר דעהנפש חיה.
וואימחפשת111

מזה תודה!! אומנם לא מצאתי את מה שחיפשתי, אבל מצאתי שיעורים ממש מעניינים.. תודה!!

בשמחה! תוכלי לבדוק במילים "קבוצות נשים לאומן". בגוגל.נפש חיה.
לעכחעגכגליאת דנהאחרונה


לזיכוי הרביםמחפשת111

לא יודעת אם מכירים פה, אבל יש רב מקסים שנותן שיעורים לפי התורה של רבנו,

קוראים לו הרב גידי רונן, תחפשו בפייסבוק וביוטיוב. 

צדיקים,שאלהמתהווה
מז"א "והתורה שלי היא כולה בחינות"
מהן בחינות?
בחינה שזה בחינה של הדבר האחררוצהלהיותבשמחה
כלומר לדוגמא שתפילה היא בחינת אמונה כלומר שיש בחינה שתפילה היא אמונה כלומר שזה תלוי זה בזה ואז רבינו מביא פסוק על
ל זה ויוצא מזה עיצה בעצם להתחזקות בין הבחינות שהוא מביא

ככה אני מבין מקווה שזה נכון
תודה רבה רבה! יש לך אולי המלצה לספר שמסביר..מתהווה
בצורה ברורה עד כמה שאפשר את ליקוטי מוהרן? לפי חי כללים או שיטה טובה?

בנוסף, יש לך ספר להמליץ לי מהסגא הברסלבית?
על פי רבי נחמן ותלמידיו הכי טוברוצהלהיותבשמחה
ללמוד את הספרים וכול אחד מבין אליו מה שהוא צריך להבין וכמובן להתפלל על מה שהוא לומד זה כתוב בשיחות הרן שנצדיק בכול דיבור שלו כלול לכול ישראל כלומר שבכול תורה כולם כלולים וכול אחד יכוך להבין אליו יש ליקוטי עצות וקיצור ליקוטי מוהרן שמסביר את העיצות היוצאות מכול תורה ויש כתבי רבי נחמן שזה העיצות והתפילות על כול תורה
אחלה תודה!מתהווה
מילה מאוד קשה להבנהאינליאז

ורבים טועים כאן.

הפירוש המקורב הוא "הופך ל" או "יכול ליצור את" , או "מביא את".

 

כמו בליקו"מ ק"פ "סגולת הפידיון"

 

בְּעִנְיַן סְגֻלַּת הַפִּדְיוֹן
מָעוֹת הֵם בְּחִינַת דִּינִין
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְאֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם"
'זֶה מָמוֹנוֹ שֶׁל אָדָם שֶׁמַּעֲמִידוֹ עַל רַגְלָיו'
נִמְצָא הַמָּעוֹת הֵם בְּחִינַת רַגְלִין
וְזֶה בְּחִינַת: "צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ", 'וְצֶדֶק מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא'
וּמַלְכוּת הוּא בְּחִינַת דִּינִין, כִּי 'דִּינָא דְּמַלְכוּתָא דִּינָא'
וְעַל כֵּן מָעוֹת הֵם בְּחִינַת דִּינִין

 

צריך לקרוא כך

 

המעות קשורים לדינים .... לכן המעות יכולות ליצור רגלין והרגלין קשור לצדק והצדק מייצג את המלכות והמלכות היא גם קשורה לדינים ומכאן שהמעות קשורות לדינים.

 

זה ככה.

אבל תקשיב, ברור שליקו"מ הוא לא ספר שאתה מסוגל להבין.

רבינו אמר שהתורות שלו כוללות את הקטן ביותר עד הגדול ביותררוצהלהיותבשמחה
לא אמר את זה אף פעםאינליאז
שטויות של ילדים.
זה כתוב בהקדמה של הליקוטי מוהרן שרבינו כתב את ספרו לכולםרוצהלהיותבשמחה
וגם בספר כוכבי אור של רבי אברהם בן רבי נחמן כתוב שפעם משהו ביקש מרבינו שיגיד לו מוסר פשוט והוא לא מבין את התורות שלו אז רבינו ענה לו שהתורות שלו הם מריש דרגין ועד סוף דרגין ומי שאומר שלא הוא אפיקורוס תבדוק את הדברים
ככה זה כשלא יודעים לקרואאינליאז

בהקדמת ליקו"מ כתוב שהספר מתייחס לכל המדרגות מהגבוהה עד לנמוכה ולא, חס ושלום, שכל אחד יכול להבין אותו.

 

לגבי "כוכבי אור" , שהוא בסך הכל קובץ של שמועות ,מדובר כאן על איזו שיחה מסויימת ואין שום קשר לספר ליקוטי מוהר"ן.

 

ומי שבאמת יודע ומי שבאמת ניסה ללמוד וזכה להכיר מומחים אמיתיים ספורים ונדירים לתורת רבי נחמן, יודע שקשה מאוד להבין אפילו תורה קצרה וקלה וזה דורש ידע מקיף גם בחוכמות וגם במדרשים וגם בקבלה.

 

ולגבי התורות הארוכות והקשות, היום כנראה שאין ולו אחד שמבין אותן.

יש ליקוטי עצות שזה העצות שיוצאים מכול תורהרוצהלהיותבשמחה
ורבי נתן כותב בהקדמה לליקוטי מוהרן שגם אם יש דברים רחוקים מהאדם כוונת רבינו היתה שנתפלל לזכות לזה ולא שנגיד זה רק לגדולים וכול אחד יכול להבין אליו מה שהצדיק רוצה לאמר לו זה כתוב בשיחות הרן שבכול דיבור של הצדיק כלול הדיבור לכול ישראל כמובן רק למי שבאמת רוצה ומחפש
זאת אומרת שכל מה שאמרת קודם לא נכוןאינליאז

לא כתוב שכל אחד יכול להבין בהקדמה לליקוטי מוהר"ן ושום דבר כזה לא כתוב גם ב"כוכבי אור"

 

אז בתור אחד כזה, הייתי מצפה ממך לקצת צניעות.

זה כתוב בכוכבי אוררוצהלהיותבשמחה
שזה ספר מקובל על כול ברסלב
זה לא כתוב שםטונהאחרונה

ולחלזור על שטויות פעם אחר פעם לא יהפוך אותן לאמיתיות

בחינה, זה אותה מהות אבל לא אותה כמות (או איכות)מבקש אמונה
רבינו בתורה שלו מביא דברים מאד גבוהים, ומראה לנו איך זה שייך אלינו בבחינה מסויימת ואיך זה מתבצע.

ככה שמעתי והבנתי
התחברתי(:מתהווה
ברוך ה' מבקש אמונה


אומר מה שאמרו אחרים - לא לנסוע לאומן בראש השנהאינליאז

לא חלילה בגלל שיש בעיה לצאת מהארץ.

אין שום בעיה, מותר וראוי ומומלץ.

לא להגיע לאומן בראש השנה כדי לא להשתתף בקרנבל בפסטיבל.

 

לתת לרבי נחמן את הכבוד ולהגיע אליו בלי העדרים.

 

ממש ממש לא קשורטונה

מה שהוא אמר , הוא אמר

ומה שהוא לא אמר ולא שהייתה שום סיבה שיגיד הוא לא אמר

לב נשבר בתשעת הימיםנחמיה17

ידוע משיחה מ"א שרבינו הזהיר שיהיה לב נשבר רק איזו שעה ביום ולא שכל העבודה תהיה בלב נשבר כי זה מביא לעצבות.

אבל מה עם ימים אלו של האבילות שצריך להרגיש את צער השכינה, להיות באבילות. זה אומר לב נשבר.

הרי לב נשבר נאמר על זה- "כי לא תחפוץ זבח ואתנה עולה לא תרצה, זבחי אלהים רוח נשברה לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה"

אז כשהעבודה היא להיות יותר זמן בלב נשבר- איך לא מגיעים לעצבות ודכאון?

עצה. מישהו?

מעתיק כמה מאמריםאנ"ש דשכם

כבר מנעוריו הרגילוהו ש'בין המצרים' הם ימים שצריכים למעט
בהם בשמחה, ימים עצובים עוטי שחרות. סיפרו לו שבימים אלו
חרבה ירושלים ולאחר מכן גם בית המקדש, אבל הוא לא תפס
בדיוק מה כל זה שייך אליו כיום. כשגדל אמרו לו שיש חיוב
להתאבל ולכאוב על חורבן זה, וגם אז הוא המשיך לא להבין
באיזה חלק בחייו בדיוק חסר לו בית המקדש. הוא עושה את
כל מה שמצווים עליו, נמנע מלשמוע קול זמר, מלאכול בשר,
ומלהתרחץ, אך הלב רחוק מאד, הוא לא מקונן באמת. 'מסתמא
– הוא חושב לעצמו – הצדיקים הרגישו קשר נפשי עמוק עם בית
המקדש והבינו את משמעותו, אבל אזוב קיר כמוני מה לי ולבית
הגדול והקדוש הזה'.
ננסה להבין מעט את שייכותו של בית המקדש לכל אחד מאתנו,
ואת הזכות הנפלאה והאחריות העצומה לקבל זאת על ידי
רצונותינו והשתוקקותנו אליו:
רבינו הקדוש, כמו גם תלמידו הקדוש רבי נתן, מרבים ללמד
שהאבלות על חורבן בית המקדש כוללת בתוכה עיקר גדול:
להתאבל ולבכות על הסתלקות הצדיקים! על הסתלקותם
ופטירתם הגשמית מן העולם, ובעיקר על העלמת והחשכת
אורם שנחשבת למיתתם.
לאמיתו של דבר, קשר זה בין האבלות על חורבן בית המקדש
והסתלקות הצדיקים אינו דבר מחודש. במגילת איכה שסובבת
כולה על חורבן בית המקדש, מתייחד פרק שלם )פרק ד'( על
הריגתו של הצדיק יאשיהו. כך גם חז"ל )ראש השנה יח ע"א( מלמדים
אותנו: "ששקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלקינו",
וכאשר האר"י הקדוש מסדר את סדר 'תיקון חצות' לאונן ולקונן
על חובן בית המקדש הוא מציין: "ואמור תחילה על נהרות בבל,
ותכוין לבכות על חורבן הבית, ואח"כ אמור מזמור לאסף ותכוין
לבכות על הריגת הצדיקים" )פרי עץ חיים, שער תיקון חצות, פ"ג(.
מה הקשר בין הסתלקות הצדיקים לחורבן בית המקדש?
רבינו הקדוש כותב: "בית הבחירה, זה בחינת משה, בחינת דעת,
כמו שאמרו חז"ל מי שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש
בימיו" )ליקוטי מוהר"ן, ו(. זאת אומרת: בית המקדש, מלבד היותו
מקום בו התכפרו עוונותיהם של ישראל, הרי עיקרו היה מקום
שעל ידו ודרכו נשפע שפע דעת דקדושה לעולם. האמונה,
היראה, האהבה והכרת ה', בקעו ויצאו מכח קדושת בית המקדש.
לנו נדמה ש'דעת' תלוי בכישרון שכלי מסוים, אך לאמתו של
דבר זוהי מתנה והשגה אלוקית למעלה מן הטבע. כדי שהאמונה
תשרה בלבנו, וכדי שבגוף גשמי ומרוחק שכזה ייאחז אור של
יראת שמים, שמחה של מצוה, או כל ידיעה רוחנית אחרת, זקוקים
אנו לבית המקדש. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".
תכלית בואו של האדם לעולם הוא "כדי שיזכה להשגות אלקות
לדעת ולהכיר אותו יתברך, כי רק בשביל זה נברא, וזה עיקר
כלל כל התורה וכלל כל הכוונות של כל המצוות הקדושות"

)ליקוטי הלכות, נזיקין ד, ב(, וכדי שיתחבר האור האלוקי ללב הגשמי
והמגושם, בהכרח שיהא בית המקדש שמשם נשפע שפע הדעת
הזה לכל אחד.
זהו בעצם גם תפקידם ועמלם העצום של הצדיקים, שקידשו
וזיככו את עצמם כל כך והשיגו שפע קדוש בדעתם עד שהפכו
לצינור של השגת אלוקות: להודיע לבני אדם גבורות ה' ולהכניס
בלבם את האמונה ואת האהבה והיראה השלימה. כך, שלא
רק שיש שייכות בין הצדיקים ובית המקדש, אלא כל מציאות
המקדש ותכליתו אינו הבית החיצוני אלא שפע דעת הצדיקים
ּ המגלים את הבורא ית' בלב כֹל.
מוהרנ"ת מוסיף ומגלה, שאדרבה שפע השראת השכינה בבית
המקדש נבע ממה שקיבלנו את דעת הצדיק והלכנו בדרכיו, וכה
דבריו: "שעל ידי שהצדיק האמת מודיע אפילו להתחתונים מאד
שהם בעומק הירידה מאד, שעדיין עדיין ה' אתם ואצלם וקרוב
להם, עד שמקבלין זה הדעת ומתעוררים להתקרב אליו בתפילה
ותורה ומעשים טובים, על ידי זה הוא מגביה כל התחתונים
למעלה, ועל ידי זה ממשיכין העליונים למטה, כי על ידי זה
ממשיכין השראת שכינתו למטה, כי באתערותא דלתתא אתער
לעילא, ועיקרו היה בבית המקדש" )ליקוטי הלכות, נט"י לסעודה ו(.
כאשר חז"ל מצווים עלינו בימים הללו לבכות ולאונן ולייחל
ולהשתוקק לבנין בית המקדש, אין כוונתם רק שנייחל לבנין
פאר מצופה זהב ואבנים טובות העומד בהר מרום-הרים, אלא
לייחל אל הדעת דקדושה שנשפע משם. מי שלדאבון לב עובר
את חייו בלי לדעת את ה', ומוחו ולבו כבולים בתאוות עולם הזה
והבליו, וכל מעייניו נתונים להרבות הון וכבוד בלבד – הרי שחייו
חיי בהמה שסופה לשחיטה וכיליון. מי יוכל לשער את גודל
הכאב ההפסד והשבר של אבדת חיי-נצח מופלאים עצומים
ַ ונשגבים, וֲהָמָרָתם בחיי הבל הבלים שכאלו.
צעקתנו ואבלותנו היא אם כן, על העדר הדעת שלנו שנבע מבית
המקדש. ובתוך כך ראוי לנו לבכות על פנימיות בית המקדש, שהם
ָ הצדיקים שעמלו לגלות דעת זה, וגם הם ס ּעו למנוחות ואותנו
עזבו לאנחות. לפעמים אנו יודעים ומכירים את הצדיקים, ואפילו
הוגים בספריהם, ואף על פי כן דעתם רחוקה ונעלמת מאתנו כל
כך. ההתחזקות העצומה שהם מגלים הופכת אצלנו למורגלת
וחסרת חיים, ההתעוררות לרוץ ולחטוף כל נקודה טובה הנובעת
ּ מעומק דעתם ב ְ ֶעְר ּכֹו של כל בר ישראל הופכת לפתע ל'מתה'
ו'יבשה'. זהו בעצם חורבן בית המקדש, חורבן הדעת, חורבן בית
המח. זוהי צעקתנו שלנו, זעקתנו על חיינו שעומדים בסכנה,
בהעדר דעת שיהפוך אותו לנצחי וקיים.
וככל שנרבה לצעוק בתמימות ופשיטות שרצוננו לקבל דעת
זה, כך אנו מובטחים ללא ספק "שנזכה ונראה בשמחתה" של
ירושלים ובנין המקדש.(גליון קרני אור פרשת מסעי 127)

 

עוד מאמראנ"ש דשכם

 בין המיצרים אז מתאבלין על חורבן בית המקדש שזהו הצרה הגדולה מכול הצרות ועל כן צריכן להתאבל מאוד על זה והעיקר לבכות על עווניתנו שגרמו החורבן והם מעכבים הגאולה ועיקר הצרה הגדולה מן הכל הוא ההסתלקות וההעלמה של הצדיקי אמת שנסתלקו ונתעלמו בעוונתינו ואין מי יעמוד בעדינו והאמת נעדרת ועל כן צריכן לבכות ולצעוק מאוד על זה במר נפש


)ליקוטי הלכות, נט"י לסעודה ו, עד(.
כולנו יודעים שצריכים להתאבל, הכל גם זוכרים את גודל השכר
שחז"ל )תענית ל קבעו למי שיתאבל; 'יזכה לראות בשמחתה' של
ירושלים. ואף על פי כן, הכבדות העייפות והעצלות, הנופלים על
מי שרוצה להשתעבד להתעורר ולהכות על לב האבן ולתבוע
ממנו להתבונן על החורבן הפרטי והכללי, עצומים וגדולים כל
כך.
מדוע? מה חסר לנו כדי שנוכל להכריח עצמנו להתאבל? מה יתן
לנו כח לקבץ את המח והלב להתבונן ולחשוב על "הצרה הגדולה
מכל הצרות" שבידינו, להפכה למקור הטוב והנחמה?!
בטעפליק – עיירה אוקראינית – התגורר אחד מאנ"ש, רבי פייבל
שמו, שהיה נוהג לקום לערוך 'תיקון חצות' בכל לילה ולילה בעת
חצות. לאחר שגמר את אמירת התיקון, היה רוקד ומזמר "אשרינו
מה טוב חלקנו" לרוב שמחתו על זכייתו לעמוד ולהתעורר בעת
רצון כזה. משום כך דבק בו הכינוי "פייבל אשרינו". תושבי העיר
לא העריכו נכונה את גדולת האיש ואף לעגו לו, אך כשנפטר,
אמר רבי נתן לאנשיו: "כל אדם צריך לעבור ב'עולם התוהו' כדי
לתקן את אשר עיוות בעולם הזה, והסבל שם הוא לפי כובד
המעשים. עונש עולם התוהו שייענש רבי פייבל יהיה, שיקום שם
בחצות הלילה ויערוך את התיקון, ולאחריה ירקוד ויזמר לעצמו
אשרינו"...
דומה ששתי דברים נפרדים התקבצו אצל רבי פייבל זה: אמירת
'תיקון חצות' שחשובה ויקרה כשלעצמה, וגם ה'שמחה' במצוה
זו שגם היא דבר נאצל בפני עצמו. אך רבי נתן גילה לאחר זמן
במכתבו לבנו שהיא היא שנתנה לרבי פייבל את הכח להתאבל,
והיא שגם צריכה ללמדנו דרך בשאיבת כח להתאבל נכונה.
וכה הוא כותב שם ב"ימי בין המצרים ימי צרות ישראל":
"אין לנו בעולמנו כי אם מה שאנו מייחדים שמו יתברך בכל יום,
שבזה כלול כל שאר העבודות מה שכל אחד חוטף בכל יום כפי
מדרגתו, כי הכל נכלל באמונה שהוא יסוד הכל. כי הזמן פורח
מאד מאד, וימי חיינו הבל הבלים, ולא נשאר לנו כי אם מה
שזכינו ברחמיו לאמונתו הקדושה אשר נטעו אבותינו הקדושים
בקרבנו מעולם, ועל כן גם עתה אשרינו מה טוב חלקנו. ובוודאי
ָ רבי פייוויל צַד ּ ק בדבריו ב ְ ִה ְת ָּפֲא ֹרו 'אשרינו' בכל פעם. וגם עתה
ֵ אנו צריכין להחיות עצמנו בזה, כדי שיהיה לנו כח לאמֹר הקינות
בכל לב ולשבר ליבנו כראוי, כל אחד על חלקו שיש לו בחורבן
בית המקדש וצרות ישראל בכלל ובפרט" )עלים לתרופה, מכתב קצה(.

רבי פייבל צדק! הוא התפאר כל פעם 'אשרינו', וזו הדרך שעלינו
לדרוך בה. אם גם אנו נאמר בכל פעם 'אשרינו' על נקודת האמונה
שעדיין נמצאת בנו, יהא לנו כח לומר קינות בכל לב ולשבר לבנו
כראוי!
זה נראה דבר והיפוכו; שמחת 'אשרינו' היא המולידה כח
להתאבל?! אך כבר הורה לנו רבינו הקדוש: "כשהאדם כל היום
בשמחה אזי בנקל לו לייחד לו שעה ביום לשבר את לבו ולהשיח
את אשר עם לבבו לפני השם יתברך" )שיחות הר"ן, כא(.
זה לא פשוט לבוא לשברון לב. אמנם, "לב נשבר היא חביב ויקר
מאד מאד בעיניו יתברך" )שם, מב(, אבל מאידך היא גם מסוכנת
מאד, "כי מלב נשבר בקל יכולין לבוא למרה שחורה" )ליקוטי מוהר"ן
תניינא, כה( ו"אנשים כערככם יכולין לבוא מלב נשבר לעצבות"
)שיחות הר"ן, שם(. ולכן בהכרח שה'שברון לב' יזכה לשמירה מעולה,
ה'שברון לב' חייב לנבוע מעומק השמחה הפנימית, מעומק
ההכרה של האושר הגדול על הקשר הנצחי וה'אהבת עולם' שיש
לנו עם השי"ת.
כאשר אנו ניגשים להתאבל ולבכות על החורבן הפרטי והכללי,
עלינו להבין שאנו משתמשים בכלי מסוכן; הבכייה והאבלות
הינם כלים השייכים לעשיו הרשע. הוא זה שנשא קולו בבכי
וזעקה גדולה ומרה, והם שגרמו את החורבן כפי שאומרים חז"ל.
והוא גם עומד הכן בעת שיהודי בא להתאבל ולשבר את לבו,
להפילו לבאר שחת של ייאוש והכרה בכך שאכן הכל חרב ונחרב
ואין תקוה לבניין. מרוב אבלות יכולים להיכנס בעומק הייאוש
יותר ויותר, ולהסכים לכך שחבל להשקיע בתפילה ורצון לצאת
ממצב ביש זה שאין רואים את סופו.
ועל כן, בהכרח שתקדים לאבלות עומק הכרה של אשרינו! לזכור
ולהיזכר היטב היטב שיש לנו נקודת אמונה, והיא שמקשרת
בינינו ובין בוראנו. 'עדיין חביבותיה גבן'. הקשר בוער וקיים ולא
ינתק לעולם, הוא רק מצפה לנו ומחכה לשפיכת לבנו והיא כבר
ּבֹוָנה ותבנה את המקדש ביופיו ותפארתו.
רק זהו הכח להתאבל, ומי שאינו ממלא אסמיו ב'אשרינו' זה,
עלול להילכד בנשיכת הנחש של עצבות שגורמת לאבדן כח
להתאבל יותר! וכפי שכותב מוהרנ"ת: "באמת בכל דבר יש
בו טוב ורע, ויש בבכייה שני בחינות, טוב ורע. כי עצם הבכייה
והעצבות הוא מהסטרא אחרא, מבחינת 'עשיו', ששם עיקר
העצבות. אבל הבכייה של ישראל עם קדוש, הוא בהיפוך ממש!
והמתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, שעל ידי הבכייה
מהפכין האבלות והבכיה לשמחה" )ליקו"ה ערב ג, כז. עיי"ש שהאריך בזה(.
'אשרינו' ושוב פעם 'אשרינו' - זוהי ההקדמה ההכרחית, והנותנת כח לאבלות האמיתית!

עיין כאןאנ"ש דשכםאחרונה

בפרוס עלינו יום תשעה באב, היום בו אנו מתאבלים על
החורבן והגלות, ירדנו לגנים ללקוט שושנים, ללקט מעט
צרי ומעט דבש מתוך הספר הקדוש ’ליקוטי הלכות‘ ושאר
ספרי רבינו, על ענין האבלות.
אבלות של תקוה:

האבלות היהודית על החורבן והגלות, אינה אבלות של
שכול ואבדון. אלא כל כולה תקווה וציפיה עד כלות הנפש,
לגאולה.
וזהו סימן ההיכר בין אבלות טמאה לאבלות קדושה: אם
שני הקצוות שלה, שניהם אבל וצער - היא טמאה. אך
אם הקצה האחד שלה הוא צער, והקצה השני שלה הוא
תקווה ונחמה - היא קדושה וטהורה )ליקוטי הלכות, ביצים ה, ב.
עיי“ש באריכות(.
וכך מגדיר מוהרנ“ת - בשם רבינו הק‘ - את הבכיה שעלינו
לבכות: ”עיקר הבכיה של ישראל, צריכה להיות כמו תינוק
הבוכה מגודל הגעגועים שיש לו לאביו, כמו ששמעתי מפי
רבינו זכרונו לברכה“ )ליקוטי הלכות, ערב ג, כח(.
ובכייתנו לה‘ היא: ”לא חלילה ברוגז וקושיות ובטרוניה
להשם יתברך, רק געגועים להשי“ת שיבנה בית המקדש
בכלל ובפרט“ )מכתבי שמואל, כב(.
יותר מכך:
כל הכח של הבכיה שלנו להביא את הגאולה, הוא רק
מחמת שהבכיה שלנו היא בכיה של געגועים וכיסופים,
ולא של מרה שחורה!
וסוד הדבר בקיצור וברמז:
ידוע שכל אריכות הגלות היא מחמת בכייתו של עשיו,
ואנו בדמעותינו על הגלות צריכים לבטל את כח בכייתו.
וכשאנו בוכים בכי של געגועים, אנו מבטלים את כח בכייתו,
שכל כולה מרה שחורה. נמצינו למדים: שדווקא בכיה של
געגועים היא זו שממתיקה את הדין, ומבטלת את בכייתו
הרעה של עשיו, ומחישה את הגאולה )ליקוטי הלכות, ערב ג, כה(.
ומלבד כל זאת; אם אנו רוצים לומר קינות בלב שלם, עלינו
לשמח ולהחיות את עצמנו, בתקווה הטובה, ובנקודות
הטובות שבנו. ובעיקר, בכך שאנו יודעים מרבינו הקדוש

- ורק כך, נוכל לומר קינות בכל לב, ולשפוך לבנו כמים!
)עלים לתרופה, מכתב קצה(.
ובעצם, מה שמסתתר תחת האבלות והבכיה, הוא:
הביטחון הגמור, שבודאי יגיע היום, ובית המקדש ייבנה,
ומלכות בית דוד תחזור למקומה. ולולי הביטחון הגמור
בתקווה הנצחית, לא היה מקום כלל לאבלות ובכיה.
וכל אחד, כגודל בטחונו ותקוותו, כך מתעורר לבו לבכיה
ואבילות, לבכות ולהתאונן ’עד מתי‘, ’איכה‘, ’איה מקום
כבודו‘ )כך מובן מכמה מקומות בליקוטי הלכות(.
והכח להתאבל אבלות שכזאת - אבלות שספוגה בתקווה
- אנו מקבלים רק מכוחו של הצדיק האמת העניו, שעל אף
היותו נקי וזך לגמרי, הרי הוא בוכה ומקונן ”אני הגבר ראה
עני“, ”אך בי ישוב יהפוך ידו כל היום“. ומחזק את עצמו
”זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל, חסדי ה‘ כי לא תמנו“.
ובכוחו יש לנו כח לאונן ולקונן, מתוך התחזקות עצומה
בתקווה הטובה, שחסדי ה‘ לא תמנו ולא כלו רחמיו )ליקוטי
הלכות, נט“י לסעודה ו, פ(.

האבלות = תיקון ובנין:

כלל גדול למדנו מדברי רבינו: האבילות והבכיה היא
פעולה של תיקון!
כשאנו בוכים ומתאבלים על החורבן, אין כאן רק בכיה
או אבלות גרידא, אלא יש כאן דבר שמתקן מה שנפגם,
ובונה מה שנחרב. ויש לנו הבטחה מפורשת מהשם
יתברך ”לשום לאבלי ציון פאר תחת אפר“, שמי שבוכה על
ירושלים זוכה ל“פאר“ קדושתה )ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.
ונרחיב ונפרט:
כשהאדם בוכה על חורבן בית המקדש, הרי הוא בונה את
הבית המקדש, בבכייתו )ליקוטי הלכות, השכמת הבוקר ב(. וכל אחד
כפי אבלותו על הבית המקדש, כן יהיה לו חלק בבנין בית
המקדש שייבנה במהרה בימינו )ליקוטי הלכות, הרשאה ג, ט(.
ובאבלותו, הרי הוא מכבה את האש ששרפה את הבית
המקדש, וששורפת את קדושת הארבע יסודות שבתוכנו.
ותחת ה“מאורי אש“ נמשכים עליו ”מאורי אור“, המאירים
את מוחו באור הצדיק האמת )ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.

ולא זו בלבד שבאבלותו ובכייתו
של האדם, הרי הוא גורם לבנין בית
המקדש, אלא גם ממשיך על עצמו
כבר עתה את האור שהאיר בבית
המקדש, ו“זוכה ורואה“ – בלשון הווה
– בשמחתה“ )ליקו"ה, השכמת הבוקר ד, ה(.
ולא רק את ההארה הכללית שהאירה
בבית המקדש, אפשר להמשיך על

עצמו ע“י האבלות. אלא שבאבלותו
ובכייתו, הרי הוא יכול לזכות להמשיך
על עצמו את האור שהאיר בתוך
”קודש הקדשים“ ממש.
ולא לחינם, דיני צום תשעה באב הם
כדיני צום יום הכיפורים, כי ע“י הצום
והאבלות של תשעה באב יכולים
להמשיך קדושת קודש הקדשים,
שנכנס שם הכהן הגדול ביום
הכיפורים )ליקו"ה, בה“ר וב“פ ד, ז(.

ובאבלות על החורבן והגלות, ממשיך
האדם על עצמו קדושת משיח,
עד שיכול לזכות לשמחת הגאולה
שתהיה בביאת המשיח ממש! )ליקוטי
הלכות, בה“ר ובה“פ ה, ה(.
יהי רצון שנזכה להתאבל מעומק
הלב, ולהמשיך עלינו אור קדושת
בית המקדש, ותחזינה עינינו בשוב ה‘
לציון ברחמים, אמן ואמן.

הֶ עָ בָ ר אַ יִ ןאנ"ש דשכם

הוא יושב שפוף באפלולית בית המדרש, המאור הקלוש והניגון
המעורר של ’קינת איכה‘ מסייעים בידו להיכנס לאווירת הנכאים
של ’תשעה באב‘, הוא מנסה לצייר לעצמו את חשכת לבם של
בני עמנו בעת החורבן, מה חשו התינוקות והילדים, מה נורא היה
הרעב והצמא, את נוראות הכאב וההשפלה, היסורים האיומים
ׁ ִ וההריגות, ש ְמַמת העיר רבתי-עם והמוות ששלט בכל פינה,
לאט לאט עיניו מתמלאות דמעות, הציורים האכזריים על מה
שעוללו לבני עמנו קמים לתחיה בלבו והוא מתעורר ברגשי
חמלה עצומים. ’אוי‘ - הוא גונח מעומק הלב - ”כל עמה נאנחים
מבקשים לחם, נתנו מחמדיהם באוכל להשיב נפש“, גיוואלד!
ּ נורא ואיום. ”בָעֵטף עולל ויונק ברחובות קריה, בהתעטפם כחלל
ֵ
ברחובות עיר, בהשתפך נפשם אל חיק אמותם“. פחד פחדים.
ְ ִ מ ּש ׁ ְ ֹחו ָ ר תארם, לא נכרו בחוצות, צַפד עורם על עצמם
ָ”ח ַ ׂשך
יבש היה כעץ“. המציאות האיומה חיה לנגד עיניו, הוא רואה
את מחזות הזוועה ולבו מתחלחל, שוב ושוב הוא פורץ בבכי על
היסורים האיומים שהרומאים האכזריים עשו לעם ה‘.
נדמה לו שהפעם זכה באמת ל“כל המתאבל על ירושלים“, מי
כמוהו מרגיש את עומק הכאב עד דכדוכה של נפש.
רבינו הקדוש מדריך אותנו בפרוטרוט על דרך האבלות
האמיתית ומשמעותה: ”והנה, מה שעבר אין, כי כבר נשרף בית
מקדשנו. אך כעת, שהשם יתברך מצפה לשוב אלינו ולחזור
ולבנות בית מקדשנו, ראוי לנו שלא לעכב ח“ו בנין בית המקדש,
רק להשתדל בבנינו. על כן מאד צריך ליזהר לקום בחצות להיות
מתאבל על חורבן בית המקדש, כי אולי בגלגול הראשון היה הוא
הגורם שיחרב הבית המקדש, ואפילו אם לאו, אולי הוא מעכב
עתה בנין בית המקדש, ונחשב גם כן כאילו הוא גרם להחריבו“
)ליקוטי מוהר“ן תניינא, סז(.
מה כוונת רבינו הקדוש ’מה שעבר אין‘? מה בא לשלול? הלא
לכאורה, אדרבה, היא הנותנת, דוקא מפני שהעבר אינו בנמצא
עתה, לכן אנו מתאבלים ובוכים, על העבר המפואר שחלף ואיננו
עוד. מי שמת לו חלילה אחד מקרוביו והוא מתאבל עליו, הלא
זוהי בכייתו, על שקרובו האהוב הפך לנחלת העבר בלבד, ועל
דא קא בכינא!
אך עיקר השלילה מכוונת לכך, שאין טעם ושכל לחייב אבלות
על מה שכבר נעשה. אם אמנם התורה לא אוסרת לבכות על
מת גם מתוך כאב הפרידה כי ”לא יאסור הכתוב הבכי, כי הטבע
יתעורר לבכות בפירוד האוהבים“ )רמב“ן דברים יד-א(, אבל לחייב
לעורר התבוננות ואבלות על כך, אין זה דרך התורה ואין בכך כל
תועלת. אין שום ריווח מכך שאדם יושב כיום וחי מחדש את סבלו
של ילד יהודי בעת המצור לפני כאלפיים שנה או שהוא מכניס
את עצמו בציורי הזוועה של סבל העם היהודי במחנות ההשמדה
למיניהם. זה נשמע משהו נשגב ונעלה, רחמנות ואצילות הנפש,
אבל זהו דבר ריק מתוכן, כי ”מידת הרחמנות תלוי בדעת“
)ליקוטי מוהר“ן, קיט(, והדעת מחייב להביט ולראות רק את הנולד

ולא להתחבר למה שאירע בעבר בלי שום תועלת ממשית מכך.
מהי אם כן עבודתנו באבלות על בית המקדש בכל השנה בכלל
ובתשעה באב בפרט? להתבונן היטב, שהיות ו“כעת, שהשם
יתברך מצפה לשוב אלינו ולחזור ולבנות בית מקדשנו“ – עתה
ממש עומד על הפרק נושא בנין בית המקדש מחדש, כיון שמלך
מלכי המלכים מצפה ורוצה וחפץ ומשתוקק כביכול להחזיר
העטרה ליושנה, וזה ממש בהישג יד אם רק נרצה בכך – על כן
נפל עלינו חובת היום לעסוק, גם ב‘סור מרע‘ וגם ב‘עשה טוב‘
שיביאו לבנין זה, ”שלא לעכב ח“ו בנין בית המקדש, רק להשתדל
בבניינו“.
כשכל זה נעשה ע“י אמירת הקינות. שכן, עיכוב הבנין המחודש
נעשה כמובן ע“י החטאים והפשעים של כל אחד, וכאשר אנו
מקוננים ומבינים שעוונותינו גרמו לנו את החורבן הזה המתמשך
והולך, ומתוך כך אנו מתחרטים על מה שעשינו עד כה ומקבלים
על עצמנו שלא לשוב ולפשוע עוד, הרי שאנו עוסקים בקינות
אלו במצות התשובה, ’חרטה על העבר וקבלה על העתיד‘.
כי תכליתה וסופה של מגילת איכה היא עומק ההשתוקקות:
”השיבנו ה‘ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם“.
פסוקי הקינות, אם כן, אינם תיאורים וציורים גרידא על מה
שאירע בעבר, אלא בעיקר זעקת הלב על מה שאנחנו ממשיכים
וגורמים בעוונותינו. הנביא צייר את הזוועות והצרות שהיו אז,
וכוונתו הייתה להתנבא על כל אחד מאתנו, הוא הכין עבורנו את
המילים שיעוררו אותנו להביט במהות החורבן הרוחני העמוק
ְ בו אנו שרויים גם כיום, וֶׁש ּמ ִ ֶּמ ּנּו גם כל תוצאות הצרות הגשמיות.
הנביא ושאר מקוננים קדושים רצו שנתעורר לצעוק מעומק
הלב על החורבן הפרטי שלנו, שגורם להמשך החורבן הכללי
שהתחיל בימים ההם וממשיך ביתר שאת בזמן הזה. כל תיאור
על רעב ומוות צריך להתפרש אצלנו על חוסר מזון רוחני ומיתת
הלב – שלנו בפרט ושל הכלל כולו – שנעשה וממשיך לדאבון לב
כיום, ושגרוע פי כמה מרעב ומוות גשמי. וככל שנשכיל לצעוק
ולזעוק על מה שקורה אתנו ונקבל על עצמנו להיטיב דרכנו,
ונשתוקק שה‘ ישיב אותנו אליו בכל לב, הרי שאנו כוללים עצמנו
באבלות האמיתית המבטיחה את ה“זוכה ורואה בשמחתה“.
וכך מלמדנו מוהרנ“ת: ”שמדבר ירמיה ברוח הקודש כאילו כל
אחד מישראל אומר על עצמו כשמתחיל להרגיש כאב עוונותיו
שגרמו החורבן ועיכוב הבנין ואריכת הגלות, וצריך כל אחד
לתלות החסרון בעצמו, כי הוא יודע בנפשו מה שעשה ומה
שנעשה עמו בעוונותיו, ועל זה ידוו כל הדוויים, וצריך כל אחד
שרוצה לרחם על עצמו לומר במר נפשו ’אני הגבר ראה עני‘
וכו‘, ועיקר מרירות הקינה על עוצם ריחוקו של כל אחד מאביו
שבשמים, עד אשר כמעט אפס תקוה חס ושלום. שים לבך לכל
דיבור ולכל פסוק, ותוכל למצוא את עצמך שם בכל מקום שאתה
שם“ )ליקוטי הלכות ברכות הראיה ה, ג

ישיבה לבן שלירחליצחקי
שלום,
הבן שלי בישיבה תיכונית שהיא פנימיה והוא לא מסתדר שם בלשון המעטה.

הוא יותר בכיוון של לימודי תורה וגמרא ללא מקצועות ליבה.
אני מאוד בעד שילמד הכל אבל הוא פחות.
השנה ממש הרגשתי את התסכול שלו.

מחפשת לו ישיבה של ברסלב.

אשמח להצעות וחוות דעת.
פרי הארץ בשילה? אולי בחרשה?נפש חיה.
חרשה לא ישיבה חסידיתברגוע

פרי הארץ כן חסידית אבל לא חושב שברסלבית

פרי הארץ ברחלים,ולא ברסלברית.רק בשמחה.
ישיבת זמרת הארץ בביתררוצהלהיותבשמחה
זמרת הארץ זו ישיבה גבוהה ברסלברית לציבור דתי לאומימנחם 148

אם הוא בכיתה יב (אולי גם יא) יכול להיות רלוונטי, אם הוא יותר קטן אז יהיה רלוונטי לגביו רק בעתיד בעזרת השם

אני ממליץ על ארחות מרדכי בכוכב השחרנחמיה17אחרונה

יש שם נוער דתל-ברסלבר'ס

הצוות שם מעולה ממש.

וגם הרמה שם די טובה.

זו ישיבה קטנה אבל יש אפשרות להשלים בגרויות בשמינית.

אם צריך פרטים אשמח לעזור.

מחפש לחבר שידוך בחורה ברסלבית מרקע דתלרוצהלהיותבשמחה
איפה יש אנ"ש?בלון צהוב
מחפשים מקום לגור (גבעה/חוות/יישוב)
עם ברסלברים או נ נחים בארץ.אנ"ש טובים!
איפה יש?
נשוי?רוצהלהיותבשמחהאחרונה
נערים?! תנועת הראל צריכה אתכם!!!!רגביסט
מה שלומכם!

אני ועוד כמה חברים פתחנו קבוצה חדשה של בני נוער בשם "הראל", שמטרתה לעודד תלמידים מישיבות תיכוניות לעלות להר הבית.

אנחנו עושים עליות קבוצתיות, ומשקיעים הרבה כדי שתהיה להם חוויה טובה.

כרגע יש לנו 120 תלמידים מ25 ישיבות תיכוניות ומ30 ישובים שונים.
במהלך החופש יתארגנו עליות רבות להר המרכזית שבהן היא תיהיה בתשעת הימים בה אנחנו מתכננים להעלות 1000 בני נוער אל הר ה'.
רוצים לעלות?
פנו אלי-0545968064 מאיר
וכמובן לדחוף כמה שיותר לחברים שלכם.
עלו והצליחו!
ואווווו.. בהצלחה לכם!לב אוהבאחרונה


איפה מתקיימים השיעורים של הרב ארז משה דורון שעולים ליוטיוב ?נפשי חמדה
לכבוד ראש חודש וההילולה של רבי שמשון ברסקי!רוצהלהיותבשמחה

בס"ד

 

עצות המבוארות | ספרי ברסלב

 

לקניית הספר הנפלא עיצות המבוארות-עצות מספרי רבי נחמן שנותנות פרספקיבה של שמחה והסתכלות נכונה על השגחת ה' ואיך להתמודד בחיים עם כול מצב מאת רבי שמשון ברסקי נכד רבינו בעל ההילולה בא' סיוון!

 

סגולה גדולה לאמר ולשיר:

נ נח נחמ נחמן מאומן!

 

 

מישהו יודע אולי על הסעה לקבר של יוסף הצדיק??לב אוהב


ניתן להתקשר למנהלת קבר יוסף 029999700 023011700 ולהירשםמיכל בן אריאחרונה


ניחא למוחיןתקוות עולמים

מישו יכול להסביר את העניין הזה שחוזר על עצמו הרבה בברסלב שצריך לתת ניחא למוחין?

 

 

רבינו אומר שצריכין להיזהר מריבוי אוררוצהלהיותבשמחהאחרונה

ולתת ניחא למוחין כלומר שכשאתה לומד ומתפלל ועובד את ה' את מאמץ את המוח וצריך מדי פעם לתת למוח מנוחה כדי שלא לעלות מעל המדרגה שאתה אוחז בה באותו הזמן .

 

מדובר על זה בכמה תורות בליקוטי מוהרן וגם רבינו אמר לרבי נתן שבכול יום יעצור את הלימוד כדי לפקח את המוחין וקצת יעשה שיחת חברים.

 

נ נח

- - שיר - -חסוי מאוד
 
בּוֹאִי וַאֲסַפֵּר לָךְ
אֵיךְ הָיוּ שְׂמֵחִים
שְׁפַּעַם אַחַת הָיָה בְּרִיחָה
וּמֶלֶך שֶׁמֵּת
וְיוֹרֵשׁ שֶׁנָּפַל לְחָכְמוֹת
וְהָיוּ יְלָדִים עֲנִיִּים
רְעֵבִים לְלֹא לֶחֶם
וְעִוְּרִים וְחֵרְשִׁים
וְהָיוּ קַבְּצָנִים
בְּלִי יָדַיִם
וְאִלְּמִים וּבַעֲלֵי חֲטוֹטֶרֶת
וּבְלִי רְגָלִים
וְהָיוּ שְׂמֵחִים
סיפור מרבינו הקדוש לכבוד חג הפסח הקדוש!רוצהלהיותבשמחה

בס"ד

 

מַעֲשֶה מִמָּרוֹר (רבי נחמן מברסלב) 

 

 שֶׁפַּעַם אַחַת הָלְכוּ יְהוּדִי וְגֶרְמַנִי יַחַד לִנְדוֹד
וְלִמֵּד הַיְּהוּדִי אֶת הַגֶּרְמַנִי שֶׁיַּעֲשֶה אֶת עַצְמוֹ כְּמוֹ יְהוּדִי
וְלא יִקְשֶׁה עָלָיו הַדָּבָר
כֵּיוָן שֶׁהַלָּשׁוֹן הוּא אֶחָד
וְהַיְּהוּדִים הֲרֵי רַחֲמָנִים וּבְוַדַּאי יְרַחֲמוּ עָלָיו.
כֵּיוָן שֶׁבָּא סָמוּךְ לְפֶסַח
לִמְדוֹ אֵיךְ שֶׁיִתְנַהֵג בְּבֵית הַיְּהוּדִי שֶׁיַּזְמִינוֹ לְשֻׁלְחָן הַסֵּדֶר
בַּתְּחִלָּה עוֹשִין קִדּוּשׁ
וְאַחַר כַּךְ רוֹחֲצִים יָדַיִם
אוּלָם שָׁכַח לוֹמַר לוֹ שֶׁאוֹכְלִים מָרוֹר.
וְכֵן הָיָה
שֶׁהִזְמִינוֹ יְהוּדִי אֶחָד אֵלָיו לַסֵּדֶר
אוּלָם הוּא הָיָה רָעֵב מִכָּל הַיּוֹם
וְצִפָּה שֶׁכְּבָר יַגִּיעוּ לֶאֱכוֹל אֶת הַדְּבָרִים הַטּוֹבִים שֶׁאָמַר לוֹ הַיְּהוּדִי.
אוּלָם הוּא רָאָה כִּי נָתְנוּ לוֹ חֲתִיכַת כַּרְפַּס בְּמֵי מֶלַח
וּשְׁאָר הַדְּבָרִים הַנּוֹהֲגִים בַּסֵּדֶר
וְאוֹמְרִים אֶת הַהַגָּדָה
וְהוּא בְּעֵינַיִם צוֹפִיּוֹת מְצַפֶּה כְּבָר לַאֲכִילָה
וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר הִבְחִין כִּי בּוֹצְעִים אֶת הַמַּצָּה שָמַח
כִּי הִנֵּה עוֹד מְעַט. קָט יוּכַל לְהַשְׁקִיט אֶת רַעֲבוֹנוֹ
וּפִתְאוֹם נוֹתְנִים לוֹ מָרוֹר
וְכַאֲשֶׁר הִכְנִיסוֹ לַפֶּה נַעֲשָה לוֹ מַר בְּפִיו
וְחָשַׁב שֶׁזֶּהוּ הַסְעוּדָה שֶׁרַק זֶה יאכְלוּ
וּבָרַח תֵּיכֶף בִּמְרִירוּת וְרָעֵב
וְחָשַׁב לְעַצְמוֹ יְהוּדִים אֲרוּרִים
אַחַר כָּל הַחֲגִיגָה נוֹתְנִים לִי לֶאֱכוֹל מָרוֹר.
וּבָא לְבֵית הַמִּדְרָשׁ וְנִרְדַם שָׁם.
אַחַר כַּךְ בָּא הַיְּהוּדִי בְּפָנִים שְמֵחוֹת שָבֵעַ מֵאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה
וְשָׁאֲלוֹ אֵיךְ הָיָה לְךָ הַסֵּדֶר
וְסִפֵּר לוֹ בְּכַעַס מִמַּה שֶׁעָבַר עָלָיו
אָמַר לוֹ הַיְּהוּדִי אוֹי גֶּרְמַנִי שׁוֹטֶה
אִם הָיִיתָ מְחַכֶּה רַק עוֹד מְעַט
הָיִיתָ אוֹכֵל כָּל טוּב כָּמוֹנִי.
וְסִפֵּר זאת רַבֵּנוּ לוֹמַר
שֶׁזִכּוּךְ הַגּוּף בָּא בִּמְרִירוּת
אוּלָם הָאָדָם חוֹשֵׁב שֶׁתָּמִיד יִהְיֶה רַק הַמְּרִירוּת
עַל כֵּן בּוֹרֵחַ תֵּיכֶף
אוּלָם אִם מְחַכֶּה מְעַט וְסוֹבֵל מְעַט הַמְּרִירוּת מִזִּכּוּךְ גּוּפוֹ
אַז מַרְגִּישׁ אַחַר כַּךְ כָּל מִינֵי חַיּוּת וְתַעֲנוּג.

שיר מהנפלאים לכבוד התורה רבובתי כתר מלך חרב האשאריקאור

  

 

לחץ למעבר לשיר שמור והורד למחשב ופרסם בהפצה ברשת ולצרוב בדיסקים ולהפיץ חינם ובצדקות לאסוף מהמקבלים דיסק ולתרום ולקנות דיסקים

 

 

כתר מלך חרב האש סודות ניגלים תורה אמת גאולה משיחאריקאור

 

 

  לחץ לעבור לאתר כתר מלך חרב האש אתר פייסבוק משיח גאולה

חברים אין עצה רק הפצהרוצהלהיותבשמחה

שכול אחד יתחזק בעזרת ה' בהפצת ספרי רבינו!

 

לחבר לשכן לבן דוד וכו' שכום יזכו לשמחה ועבודת ה בדרך של הצדיק האמת בעזרת ה'!

כולם מגיעים לעצרת של הרב ברלנד בחברון יום שני ג ניסןמיכל בן ארי