האם אתם לומדים אמונה, ואיך?בא לי בירה


הרבה וכמה שלומדים - היה טוב להצליח יותרק"ש
בעיקר מספרים, חלק לבד וחלק בחברותא. קצת משיעורים ישירים או מוקלטים.
משתדלדעתן מתחיל

דרך המחשבה הרגש, דרך הנשמה. בכל דבר בחיים.

גם מספרים, שיעורים, הבריאה, חברים ועוד. אבל זה עוזר לי ל"איך". בפועל, השורה העליונה.

משתדלים לחיות אמונה. "דרך אמונה בחרתי".חסדי הים
1. תנ"ך, אגדות, מדרש, זוהר, רמב"ן על הפרשה.
2. ללמוד ספרי מחשבה של הראשונים.
3. ללמוד ספרי אחרונים שנוגעים למחשבה וקבלה.
4. לקרוא סיפורי צדיקים.
5. לימוד דברים שבסגולתם מוסיפים אמונה, כמו סדר זרעים.
ב.ג.ל.אורות מאופל
השאלה יוצאת מנקודת הנחה שלכל מי שיקרא את השאלה ברור למה אתה מתכוון במונחים "לימוד" ו"אמונה". אני חושש שנקודת ההנחה הזאת לא משקפת את המציאות בצורה מדויקת לחלוטין, ולכן יועיל שתציג את הגדרותיך הנ"ל.

(אם תשים לב, לאחר שתגדיר את ההגדרות הנ"ל, השאלה שלך תהיה גם התשובה.)
כן. שיעורים, חברותות, לבדכי בשמחה תצאו.

על הרבה נושאים יש לי שיחות עם חברים ות"ח,

ובסוף כנראה הסיפור זה לחיות את זה, לא?

איך תחיה משהו אם אתה לא יודע מהו?תתן אחרית לעמך
בוא נחיה מעכשיו את המושג 'קונקופור'.
סבבה.

רגע
מה זה קונקופור?

קודם כל, אין הכי נמיכי בשמחה תצאו.

אבל זה כמובן תלוי בשאלה איך מגדירים אמונה,

ואולי 'מגדירים' ו'אמונה' הם תרתי דסתרי.

 

מתורתו של הרב (שזה רק הרב זצ"ל, כן?),

ומתלמידי (תלמידי) תלמידיו למדתי שהאמונה היא גילוי אור הנשמה,

שכבר נמצא בנו.

כשאדם מפנה את המכשולים ע"י השכל והרגש,

הוא הולך ונהיה מאמין יותר ויותר (מאמרי ראי"ה עמ' 70, ובקובץ א).

לפי זה, השאלה שלך תופסת מקום הרבה פחות גדול,

למרות שלבית המדרש שלו אמר הרצי"ה זצ"ל שיש שני חידושים:

לימוד אמונה ולימוד מתוך אשר בחר בנו.

ממתתן אחרית לעמך
כמובן שזה תלוי בשאלה איך מגדירים אמונה. הגדרת את זה יפה מאוד להבנת בית המדרש שממנו אתה יונק.

מאוד מעריך את הרב קוק ולומד ממנו. מבחינתי הוא לא 'הרב' אבל בהחלט מבין את האמירה הזו.

לפי ההבנה שהצגת השאלה שלי לא תופסת פחות מקום, היא קיבלה כבר את המקום הראוי לה כשהגדרת מהי אמונה. עכשיו צריך להשקיע כמה שנים טובות (אולי חיים שלמים) בהבנה מהי נשמה, מה זה ביחס לאלוקות וכו'.

לגבי דברי הרצי''ה - לא הבנתי את הקשר הדברים.
ראיתי אח"כ שניסחתי גרוע...כי בשמחה תצאו.

הרצי"ה, שהלך בדרך של הרב בהסבר מהות האמונה,

אמר גם ללמוד אמונה, ובזה ראה את החידוש של הישיבה שלו.

אז לא חלקתי עליך, רק הבהרתי קצת.

וואלה אחיתתן אחרית לעמך
עדיין לא הבנתי חח סורי.. אשמח להבין.
תודה רבה!
יש פה שני צדדיםכי בשמחה תצאו.

מצד אחד, הרצי"ה היה רגיל לומר שאמונה זה חיים.

ממילא פחות קריטי ללמוד אותה כדי לחיות אותה.

מצד שני, אותו הרצי"ה הדריך ללמוד אמונה.

מובן?

אההתתן אחרית לעמךאחרונה
אני חושב שדווקא בגלל שזה החיים אז אנחנו חייבים ללמוד את זה. בדיוק כמו שאנחנו לומדים ללכת, לקרוא, להתנהל. וכו' ככה ברור שאנחנו חייבים ללמוד את עצמנו.. לגלות את האמונה..

בקיצור אני מסכים וזה יפה
סיפורי צדיקיםהשאלה.


^^(אבל לא סיפורי מופתים, אלא קיום של גדולים בעשיית מצוות)ארצ'יבלד
עייפתי כבר מאמינה, לא מזיז כלום😥
ממש לא, גם סיפורי מופתים...לב אוהב


את אומרת לי מה מחזק אותי?ארצ'יבלד
קבעת עובדה לשאלה. אז רציתי להביע דעה..לב אוהב


אמממ לא קבעתי🙄ארצ'יבלד
רוצה ככ.. לא מספיק.שבותי
יש גם שיעורים באינטרנטadvfb

מה שאני מכיר meirtv.co.il ו otniel.org (להרבה ישיבות יש אתר עם שיעורים)

 

תלוי מהי אמונה ו....צלילי השקט
עבר עריכה על ידי צלילי השקט בתאריך י"ז בניסן תשע"ט 18:40

במידה רבה זה תלוי את מי אתה שואל מהי אמונה. 

 

אם תשאל את הבעש"ט הוא יאמר לך שאמונה זה לא משהו שלומדים אותו, זה משהו שחווים אותו. אמונה זה החוויה של הנוכחות וההשגחה של אלוהים בכל, והמבע הכי גדול לחווית הנוכחות וההשגחה האלוהית זה התפילה, שהיא גם אמצעי לדבקות.(על פי הבעש"ט אם אתה לומד חסידות אתה לא מאמין, אם אתה חווה את מה שהחסידות אומרת אתה מאמין. כפירה זה מצב תודעתי הפוך)

 

אבל במידה רבה אם תשאל את הדעה השמרנית הליטאית והנפוצה על אמונה, שאמונה היא ידע מסויים, תקבל תשובה שאמונה זה הבנה של דעת התורה בכל הנושאים שהם לא הלכה.  דעת התורה אלו התבטאויות ומחשבות ודעות של רבנים לאורך הגלות - שהם בעלי שיטה והגות דתית על שלל נושאים (אלוהות, השגחה, מצוות, שכר ועונש, תורה, עם ישראל, משפחה וכו'), ועל כולם חז"ל שכל אימרותיהם ודבריהם מיוחסים לרוח קודש שמפעמת בהם - משום כך הספרות החזלית נחשבת קאנונית. (רמ"ק החשיב את מי שחולק על חז"ל כמין!). הצורך לתת בסיס שכלי ליהדות נעשה מתוך ספרים שיש להם דעת תורה וניתחברו בתוך בית המדרש, (הכוזרי לדוגמא). בבסיס ההנחה על האמונה כדעת תורה עומדת התפיסה שאם כבוד תורת קודשו "###" אמר משהו - זה כנראה נכון. ובמידה רבה אמונה על פי זה היא עיצוב מחשבת האדם ודעותיו על ידי הוגי דעות יהודים מבית המדרש  - הן החזלי, והן מבתי המדרשות שלאחריו. (קל להבין מהי "כפירה" על פי זה).   

אגב, חשוב להדגיש שחסיד חייב לעבוד במסלול של אמונה כידע, כדי להאמין שהכתבים החסידים נכונים, כדי ללמוד אותם, לייצר השקפת עולם חסידית, לחוות, ורק אז לומר שאמונה היא חוויה. 

 

לדעתי אמונה היא ידע, אבל היא לא משהו שלומדים בבית המדרש, היא דומה ללימוד סוגיה פילוסופית בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה, בביקורת וללא דעות קדומות, בחשיבה של שכל ישר ובחינה של יסודות היהדות. בבסיס התפיסה של השכל הישר עומדת ההנחה שחז"ל לא עדיפים עלינו, לא בפרשנות המקרא, ולא באמונות ודעות. וק"ו לא הוגי הדעות היהודים שלאחריהם. אם יש עליהם קושיא בנושא של אמונות ודעות, אז אין להם עדיפות על האמת, משום שלאמת יש מונופול אחד, השכל הישר. (זוהי דעתם של כל הגאונים והראשונים בנושא פרשנות המקרא נגד חז"ל, ושל האבן עזרא והרמב"ם בכללי). אמונה על פי זה, זו בחינה ועימות בשכל הישר את הדעה על קיומו של אלוהים, ואת התורה כהתגלות. משום ששתי אלו הן הבסיס של היהדות. (אגב, אין כאן מושג של כפירה, כי אם משהו הוא נכון אז כפירה במה?)

 

 

באחת מההערות של האבן עזרא  (קהלת ה- א) על דברי חז"ל, הוא כותב כלפיהם  

 רוח אל עשתנו כולנו, ומחומר קורצו הקדמונים כמונו, ואוזן מלים תבחן. 

אנחנו כמוהם מאותו מקור אלוהי,

הם כמונו מאותו מקור חומרי,

ואוזן מילין תבחן - בשכל הישר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מרתק כמו תמידארצ'יבלד
לגבי מחלוקת בפרשנות התורה עם הסבר שיוצר פשט הלכתי נגד מה שנפסק בחזל, יש מקום לפירוש?




נ.ב. תעדכן! באלי להפגש.
ברורצלילי השקט

רשבם מפרש שפשט הכתוב על תפילין זה מטאפורה, וכך גם ראב"ע (אם אני זוכר נכון)

בעין תחת עיין הרמב"ם (מו"נ מא ח"ג) כותב שזה ממש על פי הפשט.

כך גם רשבם לגבי שעיר המשתלח, ויש עוד מקומות. 

 

לפירוש יש מקום לפרקטיקה לא כי צריך סנהדרין.

 

 

 

 

 

נ.ב. בהמשך בע"ה

..ארצ'יבלד
ראבע מוקיע את זה

לא לצטט את לייבוביץ
הוא טעה בזה

זכור לי שהאור החיים, אומר שלפשט כזה אין מקום, ברור- זו דעתו. שאגב, נראת לי נכון.
אני אביא אביא מקור מדויק, בשביל שתראה.

נ.ב. אמן
שלא ישאר בבהמשך
..צלילי השקט

זכרתי שהוא מדבר על זה..מתפלפל

 

ליבוביץ סבר שאין משמעות דתית למקרא מצד עצמו.

רק מצד חזל.

 

אני חושב שיש למקרא משמעות מצד עצמו ברמה הדתית אם תהיה סנהדרין. (וגם מצד עוד משהו אבל ארוך לכתוב)

 

למה נראית נכון? המום

מעניין.מגניב

 

 

נ.ב. או בבע"ה קורץ

חח לגמרי האימוגי הזהארצ'יבלד
צודק, אם יש סנהדרין, לגמרי מסכים.

יעני נראה נכון?
כשנפגש תשמע


סחטןצלילי השקט

אתה הבטחת ננה-בננה

 

התכוונתי מה אתה חושב שזה נראה לך נכון שאין לזה מקום.

ב.ג.ל.אורות מאופל
אתה מנסה ליצור מחלוקות במקומות שבהם אין, וחבל.
הן הליטאים והן החסידים מסכימים שאמונה היא חוויה קיומית/רצונית.
הן הליטאים והן החסידים מסכימים שהדרך לשם עוברת בלימוד מתמיד, עמל פיזי ומנטאלי ושיעבוד למטרה.
יש מחלוקות בתת-גוונים של הדרכים לעשות את זה, איזה לימוד קודם לאיזה לימוד,קצת במבנה הקיום הרוחני וכדו', אך הבסיס הפשוט והרחב אחיד.

לגבי מה שהצגת כדעתך, גם שם אתה מנסה ליצור סערה מכוס קולה... לחשוב שאנחנו שווי ערך לראשונים זו טענה מגוכחת ברמה הלוגית. הם היו תלמידים של בעלי התגלויות, שעל פי עדות הקטן שבהם החיה מתים. אתה באמת חושב שהשוואה בינינו לבינם אפילו בצורת הקיום הבסיסית היא יותר משחצנות בלתי נסבלת על הלוגיקה הדיאלקטית?
מתוך הגישה הזו נובעת גם הטעות השנייה שלך, "לדעתי אמונה זה..."- אוקיי, זו דעתך, ביסוס..? מקור..?
מבחינתך הגדרות בעולם הרוחני הן ספקולציה פילוסופית כפי שאתה עצמך מודה, ולכן משפט כזה יכול להיאמר, אך גדולי רוח חוזים את העולם הרוחני כמציאות ממשית, ולכן משפט כמו המצוטט שווה ערך להתערבות בדיון של ביוכימאים עם משפט ש"לדעתך ציטופלזמה של יצורים דו תאיים עשויה מקוסקוס תוניסאי".

ראב"ע, כמו רמב"ם ואברבנאל, מבסס בעקביות את טענותיו דווקא על יסודות שאינם דורשים מסורת או אמונה, ולכן מהציטוט הזה ומאוד רבים כמותו לא ניתן ללמוד דרך בחינה.
וואוחיות צבעונית
הרעד הגיע עד לפה
ב.ג.ל.אורות מאופל
הרעד..?
כןחיות צבעונית
של הזעם.. ;)
ב.ג.ל.אורות מאופל
חח ממש לא...
אני לא טורח לזעום על כפרנות סרת טעם, יש אחרות הרבה יותר שוות
אממחיות צבעונית
זה קצת מתנשא הייתי אומרת
ב.ג.לאורות מאופל
ח"ו. למה מתנשא? סיכמתי את כלל טענותיו לכלל מכנה משותף- חוסר טעם, כלומר חוסר בטענות מבוססות-מקור או לוגיות במובהק.
אני טוען שיש שיטות כפירה אחרות, כשפינוזה, ברדיצ'בסקי ועוד, שכפירותיהן מלאות שלל צבעים וטעמים, ובהן יש וכדאי לדון.
@ארצ'יבלד מופנה גם אליך.
אתה בהחלט כן, וחבל.ארצ'יבלד
הוא כותב רק עניינית, ואתה כותב חזרה בצורה לא ראויה.
אני מסכים איתךצלילי השקט

שיש קבוצות שהנקודת ממשק בין החסיד לליטאי מטושטשת, ניסיתי לבהיר את הדברים כזיכוך של העולמות המקוטבים למרות שבמציאות זה לא חייב להיות כך, והרבה פעמים זה לא כך. ויכול מאוד להיות שאתה מייצג את הקהל הזה.

ואני רק רוצה לדייק אותך, למרות שאתה ממש לא חייב להסכים איתי - יש הבדל בין ללמוד משהו על הקשר בין אלוהים לאדם בספר הגותי דתי (לדוגמה שאלוהים הוא משגיח ועונה לתפילות), ולחוות את החיים הדתיים על פי אותה תפיסה שכלית (ליטאי), לבין לחוות את הקשר בין אלוהים לאדם מתוך ספונטניות רגשית של הנוכחות האלוהית, (חסיד). 

הבעש"ט באחת מהפעמים שמישהו ניסה לשכתב את דבריו לספר לימוד, הוא אמר - (אני מקווה שאני מצטט נכון מהזיכרון) "אין כאן דבר מכל מה שאמרתי". בשביל הבעש"ט, האמונה איננה עוברת "בלימוד מתמיד" כמו שכתבת אלא בחוייה תמידית. זה הסיבה שהוא לא כתב ספר, אלא היה הכל על פה.

אין לי בעיה שנשאר חלוקים, לדעתי ברמת המיקרו אלו שתי תפיסות דתיות.

 

 

קודם כל שתדע שלדעתי אתה טועה. למה? מסיבה פשוטה, אם חז"ל מחיי מתים למה יש מחלוקות? איך אנשים עם רוח הקודש מגיעים למחלוקת? אגב, הכשל בדיון לדעתי מתחיל מתוך זה שאתה מתאמץ לא לזכור את כל הפעמים שחזל טעו ורוח הקודש לא היתה שם. (כמה דוגמאות שאני זוכר כרגע לטעויות (נידה לא.) חילוק בין נקבות לזכרים בעניין פני התינוק בהולדה, (שבת קז: יב.) על כינים שנולדות מן העיפוש ונפסק להלכה)  אחד מהכשלים שגורמים לזה, זה התפיסה שאם אני מחוייב לחזל בהלכה אני מחוייב במחשבה, אבל החובה לחזל בהלכה זה כי אני מחוייב לא כי הם צודקים. כנ"ל לגבי פרשנות המקרא, כמעט כל הגאונים והראשונים עד רד"ק סברו שאין מונופול לחז"ל על פרשנות המקרא. אתה רוצה לחלוק על זה? תחלוק. אגב, הרעיון של רוח הקודש לחז"ל הוא בעייתי מאוד מבחינת המקור המקראי של המושג.

 

מבחינתי הגדרות בעולם הרוחני - הן ניתנות לדיון,  אבל הם לעולם לא נכונות רק כי מישהו אמר אותם, מישהו שהוא מוגבל כמוני בגוף, ואוטומטית יכול לטעות. רוצה שאני אדון איתך למה אני לא מקבל את התפיסה המיסטית של האלוהות? אני מוכן לפתוח איתך דיון על זה, וזה יהיה ממש מעניין לדעת מה תענה לי.

 

לא הבנתי, הרי זה כל הדיון. שמה שקובע זה האוניברסליות של הטענה ולא הפרטיקולריות שלה, כלומר שהטענה יוצאת מתוך שכל ישר אוניברסלי, ולא מתוך טענה פנימית דתית.  

 

מקור? הרמב"ם סבר כך לדוגמא, הרמב"ם טען, שאם היה נראה בשכל שהעולם קדום, היינו מפרשים את בראשית בצורה אלגורית. השכל הישר הוא הרבה לפני שפותחים את ספר הספרים, הוא הבסיס. (מורה נבוכים ח"ב כה)

 

יש שני אנשים דתיים, יש אדם דתי שכופר בשכל הישר ובגלל זה הוא דתי - הוא מאמין במקור שמעל השכל, השכל בשבילו הוא טועה ולא וודאי. ויש אדם דתי שמאמין בשכל ובגלל זה הוא דתי - השכל הוא זה שמורה לו להיות דתי. ויש בינהם תהום פעורה שלא תיפגש לעולם. 

 

 

 

 

ב.ג.ל.אורות מאופל
צר לי לראות שהמלומדות משאירה אותך רק בתחום הסמנטי, אבל זה ניתן לשיפור.

א. אין חילוק בין ליטאים לחסידים בשום צורה ובאף לא תת ניואנס עד שתביא לכך מקורות. הניסיון להגדיר את ה"דעה" הזאת כ"שייכת לקהל מסוים" שלך אין בעיה שלא להיות חלק ממנו הוא סתם טריק זול שמנסה להפוך דיון שקול להתנגשות של שני נרטיבים מתוך קבלה טוטאלית ותת מודעית של גישה פוסטמודרניסטית קשה, שלה וליהדות אין כל קשר.
גם בעצם הדברים שכתבת לא משמע כל חילוק או סתירה. החוויה הריגשית היא החוויה הן אצל החסיד והן אצל הליטאי, ואצל שניהם היא נובעת מתוך המסקנות המושכלות של הלימוד.
אצל הבעש"ט, וכן אצל הגר"א ואצל כל נושא דגל תורת משה, האמונה עצמה איננה חוויה, והעברת האמונה איננה רק חווייתית.

ב. לגבי שאלת המחלוקות, ראשית כל טעותך מוכחת מהעובדה שראשית כל קבעת שאני טועה ואחכ "ביססת" את זה. לגופו של עניין, הייתי ממליץ לך לחדד את הבנתך את המושגים 'רוה"ק' ו'מחלוקות בדברי חז"ל', זה יפתור הרבה מתהיותיך.
ככלל, יש לי התחושה שאתה לא מרבה ללמוד גמרא בעיון ישיבתי, ומתוך כך הניסיונות הנואלים שלך לתפוס מושגים מופשטים בתפיסה מטריאליסטית ומסורבלת, כניסיון לראות בחז"ל לדורותיהם אוסף זקנים שמתקוטטים על היררכיית הסמכותיות הפרשנית ביחס לטקסטים הקאנוניים של היהדות.

למעשה כבר בגמרא נכתב שאין ערך תורה למי שקרא ושנה ולא שימש, כך שניסיון לטעון שכל תלמידי החכמים עד רד"ק חלקו על הגמרא.. קצת לא מסתבר...

אחזור על דבריי. "הגדרות בעולם הרוחני ניתנות לדיון"="ההרכב הכימי של פרוות סמורים ניתן לדיון", כלומר תרתי דסתרי. זה דיון מדעי, לא הגיגים ספקולטיביים. אני לא רואה הוכחה מאחורי הטענה שילוד אישה=טועה. מקור לכך שגוף הוא עילה הכרחית לטעות?

כאמור, גם הרמב"ם נמנה על הראשונים שביססו טענותיהם על הנחות שגם שכל גויי אטום וסתום יוכל לקבל, כדי לחזק את הארשת האובייקטיבית שלהם כתמך למצב החברתי השפל של היהודים בתקופתם.
טובצלילי השקט

אני אתייחס לטענות ואז לתיוגים.

 

א. שוב לדעתי אתה טועה, ואני אסביר לך למה אני חושב כך, (ואתה כמובן יותר ממוזמן לחלוק בכל דרך סמנטית ומפולפלת על כך - בשם הסינטזה המקודשת שאתה כל כך אוהב)  יכול להיות מצב שבו גם החסיד וגם וליטאי עושים כמעט את אותו דבר מבחינה דתית (יכול להיות -ממש לא בטוח), אבל כל הטענה שלי היא שההגדרות שלהם למהי אמונה שונות.  החסיד יטען שאמונה היא חווית דבקות, והליטאי יטען שאמונה זו ידיעה של דעת תורה שמתורגמת לחיים ברגש מחשבה ומעשה. 

אצל הבעש"ט אמונה איננה חוויה? שוב לדעתי אתה טועה. ואין לי מה לומר לך חוץ מלומר לך לעיין בכתונת פסים (מהדורת נגאל) פרשת פנחס מז ע"ב, שם הוא כותב מפורש שאמונה היא דבקות. או שתעיין שתולדות יעקוב יוסף פרשת יתרו אות ד. או פרשת צו אות ג. ולגבי רכישת ידע עיין למשל שבחי הבעש"ט סימן רא (ואפשר גם סימן קלז).

 

ב. אתה כותב כלאחר יד. כל טירון בקריאת טיעונים יודע שארגומנטים לא מחייבים שהמסקנה שלהם תהיה בסוף, היא יכולה להיות באמצע או בהתחלה. והמסקנה שלי היא שאתה טועה, לאחריה אני מסביר למה לדעתי זה כך.  

רוח הקודש? אתה יודע שהמונח המקראי של רוח הקודש (שמשם זה מגיע) מקביל למושג רוח ה'. ואין לו קשר לידע, אלא למצב פסיכולוגי אקזסטציאלי. אתה מוזמן לחלוק ולסבור כמו איך שאתה רוצה, אבל אם אתה רוצה להיות ישר ותואם עם ההסבר המקורי של המושג , אסור לך להשתמש בו בנושא מחשבה, לא על חזל, ולא על אנשים אחרים. 

 

 

לדעתי יש לך פונטנציאל להחכים עוד וללמוד מקורות של ראשונים שחלקו על חזל בעניני מחשבה ומקרא, כי התפיסה שלך חד ממדית. החיסרון בדיון כאן הוא שאתה לא פתוח לממש את הפוטנציאל העצום הזה. 

 

לדעתי שוב אתה טועה, משום שההגדרה שלך לדיון מדעי היא בטח פוזיטיבית.

אני לעומת זאת מכליל בתוך דיון "מדעי" כלשונך - את שאלת קיומו של אלוהים - למרות שזה לא מדעי מבחינה פוזיטיבית, משום שההגדרות שלי למהי אמת שונות ממה שאתה חושב ומהפוזיטיביזם. ואני רחוק מזרח ממערב מהפוסטמודרניזם. 

 

אתה שוב עושה "קפיצת מדריגה" - גוף הוא סיבה לבחינה כי אתה עלול לטעות, זה לא "הכרחי לטעות" - זה הכרחי לדון. 

 

הרמב"ם עשה את זה כי הוא לא האמין באמונה מעל השכל, הוא היה חייב את השכל הישר כדי להיות מאמין. לא משנה שהטיעונים של הרמב"ם היום לא מחזיקים הרבה מבחינה פילוסופית כי הם בנויים על המחשבה האריסטוטלית, העיקרון שלו נשאר.

 

ואתה מתחמק - אני מוכן לדון איתך על "מערכת האלוהות" הקבלית אם תרצה, ומעניין אותי מה התשובות שתענה. 

 

 

 

 

 

 

 

 

כן. ובשאיפה ליותר..~moriya~
כרגע מהספר של הרב ראובן פיירמן אמונה ברורה.
ועין איה (לא ממש נחשב אמונה, אבל זה מוסיף לי הרבה).
כן, מה הכוונה איך?ע מ
כמו שכתבו אחריםחיות צבעונית
ספרים מספרים שונים
אני חושבת שהדבר היותר משמעותי הוא לקנות את האמונה. כדי שתלך איתך לכל מקום;)
וזה קורה רק כשמתחילים לחיות את כל דיבורי האמונה שלומדים ונתקלים בהם..
מציעה לך לבחור איזה משהו שהתחברת אליו ולנסות ליישם אותו ביום יום.. מן הסתם מהר מאוד יוזמנו לך סיטואציות שידרשו ממך להתמודד עם זה ובאמת לרכוש את זה בלב..
דרך העולם המדהים שהקב"ה ברא,השתדלות !
ופשוט אי אפשר לחשוב על משהו אחר מלבד זה שהקב"ה בורא העולם, והוא ברא אותנו,
הוא גם המלך וגם האבא.. (יראה ואהבה).
איך 'ליישם' את האמונה הזאת, איך להביא אותה לידי ביטוי, איך להצליח לשמור עליה חזקה בלי להמישך אחרי היצר הרע, כאן כבר הספרים עוזרים, מקורות וכו'

"ללמוד אמונה" זה באמת ניסוח קצת מבלבל.. את האמונה אי אפשר ללמוד מספרים, כי זה לא משהו ששייך לעולם הזה. כדי להאמין באמת צריך להתנתק קצת מהשכל הגשמי, ולנסות להבין שיש עולם רוחני שעומד בבסיס הכול...
שיעורים וספריםי-מי
בעיקר כוזרי, דרך ה' לרמח"ל
כןוהוא ישמיענו
לוקחים לשמירה (סתם שמירה על כלום.. אל תדאג) הגדה של פסח עולת ראי''ה וקצת אוכל
1. ספרים שונים. 2. מתבונן במציאות קבוע ומחפשנאור97
את השורש של כל דבר. כלומר על איזו נקודה אמיתית הוא רוכב. מחפש טעמי מצוות לימינו.
וואו מזדהה ממש..והוא ישמיענו
לגבי טעמי המצוות- זה נשמע מעניין.. אשמח לפירוט (אפשר גם בפרטי). אני חושב על זה הרבה בשנה האחרונה
בע"הנאור97
נחשוב מה הפורום המתאים.
אם אתה רוצה כתבתי קצת בעבר
בשלב שאני נמצא בו עכשיו - צעירים מעל עשרים
קראתי עכשיווהוא ישמיענו
רואים שלמדת את מאמר 'טללי אורות' של הרב זצ''ל...
לא כ"כ רק את ההתחלהנאור97
למה זה הכיוון שם?
יש את הקטעוהוא ישמיענו
בסוף שהרב מסביר קצת איך אפשר לנסות להבין את בשר בחלב, שעטנז וכלאיים. מאוד דומה למה שכתבת, אם אני זוכר נכון
שכוייח גדול על הבקיאות ברב. פה ובכללינאור97
איזה.. הלוואיוהוא ישמיענו
בעזהשי''ת
ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאראחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אוריןאחרונה

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

אולי יעניין אותך