הרב שרלו - "פרשנותו של הרב כהנא רחוקה מאד מהתורה &ליאור 1

הרב מאיר כהנא

תוכן השאלה
בס"ד

שלום לכבודו, הרב יובל שרלו שליט"א,

ברצוני לשאול את דעת הרב בקשר ליחס הראוי לרב כהנא ולתורתו?

בידי ספרו המרכזי "הרעיון היהודי" (שהוא לענ"ד מעין תורת הגזע בחתפושת יהודית) עיינתי בו ואף ישבתי עם אחד מהר"מים בישיבה התיכונית בה אני לומד והנ"ל הראה לי כיצד הרב כהנא הוציא מהקשרם וסילף עשרות מקורות.
היינו עדים (וגם ממשיכים להיות) לראות למה צמחו להיות תלמידיו המובהקים, אנשים כמו ברוך גולדשיין, איתמר בן גביר,ח"כ בן ארי וכ´ו.

האם יש ללמוד את תורתו ולהתייחס אליה כזרם לגטימי ביהדות?כחלק מארון הספרים היהודי?
ןללמוד אותה כפי שלומדים תפיסות שונות במוסר,חסידות,אמונה,ארץ ישראל וכו´?

או שיש לתייג את ספריו כספרים שאינם שייכים לארון הספרים היהודי, אך בכל זאת נלמדים על מנת להרחיב את דעתנו וכ´ו?

האם ביכלל ראוי לכנותו רב?

תודה וכל טוב
תוכן התשובה
שלום וברכה

אחלק את תשובתי לשני חלקים:
א. אני חושב שמוגזם לומר כי דבריו של הרב כהנא כולם מסולפים ומוצאים מהקשרם. הטיעונים שלו בחלקם מחייבים התמודדות רצינית (למשל – מצוות השמדת כל עבודה זרה מארץ ישראל), ולא יעזור לעצום את העיניים או להכפיש. יש ללמוד אותם ולהתמודד איתם.
ב. לעצם הדברים המופיעים שם – אני אכן חושב כי פרשנותו של הרב כהנא לתורה להלכה ולמוסר רחוקה מאוד מאוד מתורת ישראל* הביאה לתהומות קשים מאוד של חלק מהשמות שציינת (שהחלטתי לא לפרסם אותם), ושהיא מסוכנת מאוד מאוד. היא אכן מעלה את השאלה האם יש פרשנות לתורה, שהיא מחוץ לתחום, על אף שלבושה החיצוני נראה כמו תלמוד תורה אמיתי. לדעתי התשובה לכך שהיא שכן, אולם בשל העובדה שקשה לנסח קריטריונים הקובעים מה מגדיר דיון הלכתי כ"בחוץ" אני מעדיף שלא להגדיר את ספריו ככאלה, אלא לשים אותם בארון הספרים אך מאוד מאוד בצד.

כל טוב
התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו
בתאריך ט"ז סיון ה´תשס"ט
::
 
 
 
 
 
הוא סתר את עצמו.tomerittal
בהתחלה: "ולא יעזור לעצום את העיניים או להכפיש", ואח"כ: "אני אכן חושב כי פרשנותו של הרב כהנא לתורה להלכה ולמוסר רחוקה מאוד מאוד מתורת ישראל".
 
- "יש ללמוד אותם ולהתמודד איתם. " אני זוכר שהראש ישיבה שלנו אמר את זה כשלמדנו את הספר של האדמו"ר מסאטמר[ ויואל משה]. איי... כמה חבל.
זו לא סתירה~א.ל
זה הבנת הנקרא: פרשנותו רחוקה מתורת ישראל, אומנם יש דברים שהיא אפשר להכפיש אותו עליהם או לעצום את העניים למול מה שהוא הציג.
קישור לשאלה על מנת לתת תגובות -otk100
שאלה ותשובה רדודות מאודאלעד
בלי דיונים מקורות דילמות ובלי שום טיעון "מסולף" לדוגמא. חבל.
אני לא מוצא טעם להציג אותן כאן
יש בזה מן האמת~א.ל
אולם אם תשים לב הרב בכוונה איפק את עצמו.
 
אין לי מושג מדוע, אבל זה מאוד מובחן וברור
זה מה שנקרא "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה"אנונימי (פותח)
איזו התחמקות אלגנטית...
אין בזה ולו טיפה אחת מהאמת ! + תשובה של הרב ליאורליאור 1
'ליטל ב' כתבה : " אם תשים לב הרב בכוונה איפק את עצמו."
 
הרב שרלו כתב :"אני אכן חושב כי פרשנותו של הרב כהנא לתורה להלכה ולמוסר רחוקה מאוד מאוד מתורת ישראל"
-המשפט הזה לא נראה לי כל כך מאופק ...
 
תשובת הגאון הרב דב ליאור שליט"א:
כ"ח שבט תשס"ח


שאלה:
האם יש בעיה בללמוד מספרי הרב מאיר כהנא הי’’ד או שאין כל בעיה?

תשובה:
אינני מבין מה הבעיה. סוף כל סוף הוא היה רב והוא הביע את השקפתו בדרך שהוא מבין אותה. זה כמו שפעם שאלו את אחד מגדולי ישראל, למה אתם לא מכירים בזרם של הרפורמים, הרי יש הרבה זרמים ביהדות (יש חסידים, יש מתנגדים וכו'), והוא אמר שכל אלו הם זרמים ביהדות, רפורמים הם נגד היהדות. הרב כהנא נקט קו תקיף, ולדעתו זוהי דעת תורה בנושאים הללו, וזה עם היהדות.

שוכתב מתוכניתו בערוץ 7
התוכנית משודרת ביום ראשון בשעות 21:00-21:30
א. זה מאוד חזק, אבל במקביל לא מספיק~א.ל
ברור ונהיר ולכן זה מאופק
 
ב. אפשר את הקישור?
תודה
אני לא מבין מה אתם מתרגשים כל כךקוקו
ממה שיובל שרלו אמר.
 
ממתי אתם שמים עליו?
מי הוא שהוא יפתח את הפה על הרב כהנא זצ"ל?
 
אני לא מתכנן להגיב למי שהולך לצעוק עלי שאני מזלזל בתלמידי חכמים, כי לעניות דעתי (הקובעת וצודקת) הוא ( - יובל שרלו) לא תלמיד חכם והוא ראוי לתואר "רב" כי הוא אוהב לריב עם כולם.
 
אם אני יראה משהו שממש ירגיז אותי- אני יגיב.
איזו סתירה עצמית נהדרת יש בדבריך.shapira
ולמה אתה יותר טוב מהרב שרלו, שאתה יכול להחליט מי רב ומי לא - בעוד שהוא, שככל הנראה למד *קצת* יותר תורה ממך, אינו יכול?
הטיעון שלך עובד כאן ל2 הכיוונים.
עניות דעתך הקובעת והצודקת?
עוד סתירה מעניינת - אוקסימורון אפילו.
אשמח לדעת על מה דעתך ה"קובעת והצודקת" מסתמכת פה?
משהון קונקרטי שתביא, שבו הרב שרלו מרבה לריב, ונהנה מכך.
בינתיים אני רואה רק השמצות חסרות ביסוס.
ומעבר לכך, כרגע מי שמחרחר ריב זה אתה, ולא הרב שרלו.
 
אני לא טוען שאתה מזלזל בתלמידי חכמים מסיבה אחת פשוטה, אתה עדיין לא ראוי לזלזל באנשים כאלו.
ליטל ב קישור לתשובת הרב ליאור בנושא :ליאור 1
הוא גם לא כזה הסביר מדוע הוא חושב ככה.~א.ל
אשמח לדעת למה הפסק של הרב דוב ליאור שהבאת כאןshapira
אינו נוגע לדעתך לרב שרלו?
זו היא השקפתו בתורה, והוא מביע אותה בדרך שבה הוא מבין אותה.
הוא אינו רפורמי, אבל נוקט קו אחר מהרב כהנא.
 
 
הוא חולק על הרב ליאור, והרב ליאור אינו רבו, כך שמותר לו לחלוק עליו.
מסופקני אם הרב ליאוק היה מתיר לך לא לכנות את הרב שרלו בתור "רב".
ארור השואל, ומנוול העונה, שיילכו שניהם לעזאזלהשם הוא המלך!
הרביי הניאו-רפורמי שרלו, הוא מעז לקבוע מי נמצא 'מחוץ לשיח הלגיטימי ולגבולות התורה'.
הוא הוא, לא אחר. עוד מנוול...
כמובן, שאתה, אתה הוא זה שיכול לקבועshapira
מי נמצא בפנים ובחוץ לשיח התורני.
איך אתה מעז להחליט מי רב ומי לא?
עם כל התורה שיש בך, שיוצאת ופשוט נוטפת החוצה בכל פעם שאתה מקלל?
עצוב.. פשוט עצובאיציק הג'ינג'י
לראות איך מבזים בפורום זה כאילו כלום רבנים
כל אחד שלא מסכים עם רב זה או אחר
פותח את הפה המסריח שלו או יותר נכון, מקליד לו כמו עבריין מקלדת..
מעניין אם הייתם אומרים לו את זה בפנים, או אפילו לאנשים שפה במציאות..
התופעה פה הולכת ומתרחבת
כן! זה פשוט מגעיל!
"הרב" שרלו מתיר לבוא לטמפל רפורמי...מורדכי ציון
אם כי בתחילה תוקף את הרפורמים [מישהו יכול להסביר איזה אשמה מצא בהם??]
אח"כ מתיר "הרב" שרלו לבוא לטמפל

לקרוא לצחוק ולבכות....
http://www.kipa.co.il/ask/show/189145

יש לך מקור לזה?shapira
או שאתה רק "יודע" את הדברים האלו.
יש איזו גננת (למיטב זכרוני)אנונימי (פותח)
ששאלה אותו וזה מה שהוא ענה, אולי ב"מורשת". באחד הפורומים של אתר ישיבה יש קישור לשם!
 
לגבי עצמו, ת"ח מובהקים אמרו שהוא לא נקרא רב!!!
(לאפוקי מרבנים אחרים ואכמ"ל...)
 
אגב יש מליצה של הרב ליאור על ספרו "רשות הרבים" - שהוא לא רשות הרבים ולא רשות היחיד אולי זה מקום פטור!...  -בערך..-
המליצה היא של ר' אברום זצ"ל, במכתב על תנועת ב"להיות בני צבי
תתן קישור להיתר של הרב שרלו לכפירה.shapira
אל תטען דברים כאלו חמורים נגד אדם ללא משהו מפורש.
בינתיים זה סתם הוצאת שם רע, ולא שום דבר מערב.את כל דבריך הינך מבסס על דברים שאתה חושב או זוכר ששמעת , ועל שום דבר קונקרטי.
 
כמו כן, ת"ח מובהקים?
אמור לי מי אמר זאת.
ר' אברום חלק עליו, נכון - אך זה לא מתיר לך להשמיט את התואר "רב" מלפני שמו, כמו כן, זה אינו מתיר לך להשמיץ אותו.
זה מתיר לך ללכת לפי *כל* פסקיו של ר' אברום אם הינך מגדיר אותו כרבך, ולא ללכת לפי פסקיו של הרב שרלו.
הרפורמים לא עובדי עבודה זרהמשה
איזו בעיה יש להיכנס לבית התיפלה שלהם?
הרפורמים ימ"ש - גרועים בהרבה מעובדי ע"זהשם הוא המלך!
חוץ מזה שרובם קשורים לנצרות, ובלי קשר לאנטישמיות ולשנאת היהדות, ולתועבות האחרות שלהם שנפוצים אצלם יותר מכל ציבור חילוני אחר - נישואים חד מיניים ועוד.
עובדי ע"ז לפחות לא מגדירים עצמם כ'זרם' ביהדות, בניגוד לרפורמים ימ"ש שלא שומרים אף מצווה, עושים בזדון כמעט את כל העבירות שבתורה, ומחשיבים עצמם כפלג נורמטיבי ביהדות.
ה' ישמידם מהרה, אמן.
זה לא משנה את זה שאין איסור להיכנס לבתי התיפלה שלהמשה
בהחלט שישנו איסור, שאל את הרב אליהוהשם הוא המלך!
ייתכן שבדוחק ניתן להתיר, אך לכתחילה בודאי שאסור. לא מצד ע"ז אמנם אבל עדיין הדבר אסור.
ודאי וודאי שזה לא נכון.shapira
על ע"ז נאמר "יהרג ובל יעבור".
על רפורמיות אין את הדין הזה.
 
ישמידם במהרה?
אני אישית הייתי מעדיף שיחזרו בתשובה, כמו שתמיד רוצים ביהדות, אבל כנראה שה"פלג הנורמטיבי" שלך ביהדות קורא להשמדה ולא לתשובה.
קראת את התשובה?e1l0a5d
בתשובה הוא כותב שאסור ללכת לטמפל אבל מותר לטקס שאחר כך...
אם תקרא קצת לאורך השירשורshapira
תשים לב שאנשים פה לא סומכים את דברהם על שום דבר קונקרטי, ונוטים לא לקרוא את דברי מי שהם מביאים, אלא רק לדבר בשמו, דברים שהם חושבים שהוא אמר.
בושה וחרפה שאנשים מציבורינו מחשיבים אותוימין ישראל
בס"ד
 
להלן דברי הרה"ג שמואל אליהו שליט"א עליו:
 
"אם כבר הזכרנו אותו, אומר לך שלדעתי אין להתחשב כלל בדעותיו, כיוון שהוא נכשל ומכשיל את הציבור בכמה וכמה עניינים שהוא לא רואה את אחריתם, גם בענייני צניעות וגם בענייני ארץ ישראל. כל מי שמכיר קצת את המקורות הפנימיים יודע, כי הכישלון בשני הנושאים הללו קשור בקשר הדוק"
 
אינני יודע אם מותר בכלל לקרוא את דברי הרב שרלו...
הרב שמואל אליהו עליו: לדעתי אין להתחשב כלל בדעותיוליאור 1
בס"ד
 
הרה"ג שמואל אליהו אמר על שרלו:
 
"אם כבר הזכרנו אותו, אומר לך שלדעתי אין להתחשב כלל בדעותיו, כיוון שהוא נכשל ומכשיל את הציבור בכמה וכמה עניינים שהוא לא רואה את אחריתם, גם בענייני צניעות וגם בענייני ארץ ישראל. כל מי שמכיר קצת את המקורות הפנימיים יודע, כי הכישלון בשני הנושאים הללו קשור בקשר הדוק"
 
למה לכתוב דברים פעמיים???השם הוא המלך!
אם כאלה רבנים מי צריך אויביםישמעאל
מה שכן הציבור ברובו יודע מי הוא רב ומי סתם מחרטט
"הציבור כולו יודע"?shapira
אשמח אם תאיר את עיני, איך בדיוק אפשר לדעת מי רב ומי "מחרטט".
 
ה"דתומטר" וה"רבומטר" נמצאים אצלך?
מ ק ו ר!shapira
לא ציטוט, מקור!
 
קישור להרחבה לדבריםאנונימי (פותח)
יש שם כמה דפים על זה: דברי רב אברוהם (רב אברום) וכן את הקישור ל"מה לומר לילדים ששואלים על אלוקים"
הקישוראנונימי (פותח)
רק תסבירו ליאוסנת
מה העניין של השרשור הזה.
להוציא עצבים על רבנים? לפרוק?
לא הבנתי.
 
אני חושבת, שגם אם ניתן האות לפריצת הסכר מול הרב שרלו, זה לא אומר שכל אחד יכול עכשיו לבזות אותו. בוודאי לא בפומבי.
אני לא מסכימה מאוד עם דרכו של הרב שרלו, יש לי התנגדות עקרונית (מעניין מי מפה ניתח את ההבדלים בהשקפת עולם ובגישה לתורה, ומי לא אוהב אותו סתם כי הוא 'ממלכתי') - אבל אני לא אכתוב תגובה מלאת ארס לא ענייני.
 
באופן כללי - אני גם לא חושבת שאני הקטנה יכולה לא לקרוא לו רב.
הרבה לפני הצהרתו של הרב שפירא, בחוגים מסוימים הנהיגו לא לקרוא לו רב, ואף להחרים אותו.
ברוך ה', שזה נשאר בדרגים הגבוהים ולא ירד לעם.
לדעתי, אם יתנו לעם לבזות ת"ח - זה יתן פתח לביזוי כל אחד שלא חושב כמוני, ומי שפוסל רב - סופו להפסל בעצמו.
מתוך כתבה ב"הארץ"מורדכי ציון
הכותב הוא סגן נשיא איחוד היהדות הרפורמית
מדיניות התנועה הרפורמית לעודד בני זוג שאינם יהודים לקחת חלק מלא בפעילויות בית הכנסת והסרת מחסומי הגיור הביאו לתוצאות מדהימות. ל-49% מהילדים שלמדו בבתי הספר של הקהילה הרפורמית יש הורה אחד שלא נולד יהודי, אך כולם חונכו כיהודים.

סוף ציטוט. הגיור שלהם הוא משחק טיפשי וממילא 49 אחוז שם גויים גמורים!!

איך יכול להינתן כזה אות?shapira
ואיזה היתר יש לבזות רב לא בפומבי.
אני מתנגד עקרונית כאן לדברים שכתבת.
אני לא הולך לפי שיטתו של הרב שרלו, אבל אני יודע להעריך את האומץ שלו, את התורה שלו. את אהבת ישראל שלו.את העניין שהוא מביע גם בעם ישראל, ולא רק בארץ ישראל, את העובדה שהוא נוטה לפסיקה חברתית.
 
(אגב, מעניין אותי כמה אנשים כאן יצאו ככה על הרב עובדיה יוסף שליט"א, שבזמנו פסק לש"ס להיכנס לממשלה בזמן הסכמי אוסלו, ופוסק פסיקה חברתית מאד, גם היא לכאורה "מתפשרת" הלכתית - עוד יותר מעניין אותי כמה אנשים בכלל מכירים את שיטתו ההלכתית של הרב שרלו, ואת שיטתו ההלכתית של הרב עובדיה,
 וקראו משהו של הרב שרלו מעבר לכותרות הסטיקרים - מי הראשון שיבוא ויצעק פה "עובדיה יוסף אינו יהודי" (רחמנא לצלן), מי הראשון שיבוא ויגיד שוהא מנהיג כת? אף אחד? מעניין.)
אני כואב את כל אלו שמחליטים ש"נפרץ הסכר" וש"הותר דמו".כואב את זה שאת בסופו של דבר, חושבת שלא בפומבי מותר לבזות אותו.
 
ואם בחוגים מסויימים החליטו לא לקרוא למישהו רב, זה בסדר?
לא!
על איזו הצהרה של הרב שפירא את מדברת?
הוא אמר לא לקרוא לרב שרלו "רב"?
גם אם רב אחר לא קורא לו רב, זה אינו אומר שאנחנו יכולים לעשות כך.
קודןם תלמדו קצת תורה!
תלמדו חפץ חיים.
 
הפתח שאת מדברת עליו כבר נפרץ כאן, בפורום זה ממש.
ראי נא כמה שירשורים אחורה, ראי נא תגובות על שמאלנים, ועל בכירי הציונות הדתית, על אנשים שתרמו לא"י לפני שרוב יושבי הפורום כאן נולדו - ועכשיו מוקעים כ"פושעים" בריש גלי על ידי פרחחים שהזקן טרם צימח על לחיהם, וששיני החלב בקושי נפלו להם.
 
א
יש הבדל.אוסנת
ואני לא רוצה להכנס אליו.
 
אתה צודק באופן כללי, אבל בנושא הספציפי - אני לא יכולה לומר לאנשים לא לחשוב שהרב שרלו אינו רב, משום שרבנים גדולים ממנו, אמרו שיש צורך להכריז שדרכו מחוץ לקונצנזוס (והוסיפו לעיתים, לאנשים מסוימים, שאין לקרוא לו רב).
אבל אמרתי את דעתי האישית - שאין זה נכון לנהוג כך.
"אם רב אחר לא קורא לו רב, זה אינו אומר שאנחנו יכולים לעשות כך".
כיצד את קובעת איזה רב גדול יותר?shapira
לי אין כזה דתומטר.
אני יודע מי הרב שלי, ואני הולך לפי פסיקתו.
ואם דרכו מחוץ לקונצנזוס? אז מה?
גם דרכו של הרב קוק לא היתה בקונצנזוס.
גם דרכו של הרב קלישר.
גם דרכו של הבעש"ט.
חלאס - קונצנזוס זה לא הכל בחיים.
בטח שלא ביהדות.
אין שום מקום שבו כתוב שפסיקה של רב צריכה להתיישר עם הקונצנזוס, ולחשוב ככה, לכאורה, מערער את הרעיון של מעמד הרב - כי בסופו של דבר אין לו כח פסיקה, אלא רק התיישרות מול מיינסטרים.
יראת פסיקה היא דבר שלילי ביותר.
 
שוב, אנא ממך, לא לצאת בהתבטאויות לא מבוססות שיכולות להיות הוצאת שם רע.
אם אין לך תימוכין וסימוכין שכך נאמר על הרב שרלו, אל תגידי ש"רבנים גדולים ממנו (שמות אולי?) הוסיפו את זה לאנשים בשקט" - זו לא הדרכה.
 
זה לא אותו דבר. שוב.אוסנת
לא אמרתי שרב צריך להתיישר עם הקונצנזוס, אלא שבשלב מסוים - הוא עובר אותו. הפסיקה שלו חורגת מגבולות הסמכות התקינה.
אולי זאת לא בעיה, אבל כשמדובר ברב שלא שם רב גדול ממנו מעליו (שזה אומר - אף אחד לא מאזן את פסיקותיו) - יכולות להגיע פסיקות קיצוניות שלא מתאימות.
"עשה לך רב", וגם לרבנים גדולים שאין מישהו מובהק מעליהם, יש חברים-רבנים.
 
בדיוק בגלל שאני לא רוצה לצאת בהתבטאויות שלא יובנו, אני לא אומרת ואני פוסלת את אמירתם.
עומד לי על קצה הלשון סיפור שיבהיר במדויק את דעתי, אבל אני נוצרת מחשש שיובן לא נכון. הסיפור נוגע בכך שלדעתי, לא נכון להדריך את הרבים לצאת כנגד רבנים - אפילו אם הרב הספציפי שלך הורה לך לעשות כן.
מה רע לפרוק?ישמעאל
כאילו לא ממש איכפת ממנו יושב בפ"ת ומחלק אמירות בכל מקרה מי שמקשיב לא היה חושב אחרת ובכל מקרה הוא טועה
מה רע לפרוק?shapira
לא יודע - אבל ביהדות, תמדי "פריקה" לא היתה דבר חיובי.
אנחנו עם של מידות, של שליטה של השכל על הרגש - זה מה שרע בלפרוק, שאתה מתחבר לצדדים השלילים שבנפש האדם, ונותן להם ביטוי.
 
אדם שגר בפ"ת - דברתו שווה פחות מאדם שגר ביש"ע?
אשמח לקבל טבלה של שווי המילה, כדי שאדע מאיפה כדאי לי לכתוב שאני - עיר מעורבת, גבעה, עיר רגילה, עיר חיולנית, מאחז, סתם יישוב, ת"א, באר שבע, או יפו?
 
אני מבין שאתה כרגע קובע מי טועה ומי צודק?
כי איכשהו, איכשהו נראה לי שהרב שרלו למד טיפה יותר ממך, ואיכשה, איכשהו נראה לי, שהפסיקה שלו כרגע מקבלת תוקף - באילו כל דבר תורני שאתה תגיד, כרגע מקבל רק הנהון ואח"כ גורר בכל מקרה הליכה לרב.
כשתלמד חצי ממה שאדם למד לתואר רבנות, תחשוב על להתחיל לחלוק על מישהו שכבר למד את זה.
 
תירוץ ממוחזר...אוסנת
יש עוד אנשים ומקרים מלבד הרצל.
לא שמעת עליהם?
 
קשוט עצמך תחילה. שים לב אם לא אתה זה שמובל ע"י רגשות זעם, ולא ע"י מחשבה שכלית.
אם תלמד פעם לעומק לאומיות ביהדות, אולי תבחין שזה לא מתאים לך, כי... זה שכלי ועמוק מדי.
ועלינו אתה מכריז כלא יהודים...אוסנת
זאת גישה לא יהודית להתייאש, שתדע.
לכל יהודי יש סיכוי...
 
תמצא תירוץ מוצלח יותר. אולי לשם שינוי תהיה ענייני.
מבחינתך מוגחך להתווכח.shapira
נקודה.
באף שלב כאן לא התווכחת, אך ורק דאגת לפזר העלבות.
ויכוח משמעותו העלאת טיעונים כנגד טיעונים.
 
באמת חבל על הזמן שלך, עם תגובות כאלו - באמת עדיף שלא תגיב.
רק אולי, אולי - תלמד קצת תורה קודם, ואז תחזור ותוכל להגיב פה.
 
 
בינתיים כל פעם שמישהו מעלה טענה לוגיתshapira
מולך - אתה ישר פונה לעלבונות, ולא מתייחס אליה.
 
כמו למשל עכשיו - במקום לענות לטענות, אתה טוען שהאדם שמולך לא ראוי לתגובה.
פוסט מודרניזם קלאסי.הייתי מפנה אותך לספר נחמד בנושא, אבל ככל הנראה גם את כותב הספר, תלמיד חכם גדול, היית מחשיב כנאו רפורמי, ולא מקבל את דעתו.
לפרוק זה חובה אם לא רוצים לשנואישמעאלאחרונה
ככה פוסק הרמב"ם ואני מזדהה איתו כבר הרבה זמן (הלכות דיעות כמדומני)
אדם שגר בפ"ת ומדבר דיברים של חוסר יראת שמים (כגון על רחל אימנו) דברתו שווה פחות חוץ מזה שחסרה לו המסירות נפש של רבנים שגרים ביו"ש
זה שהרב שרלו למד יותר ממני לא מעלה ולא מוריד תורה זה לא שכל אנושי גרידא
אפשר גם לראות מי הוא ומה הוא על פי ספריו (יש לו ספרים הלכתיים, דרך אגב?) ועל פי אמירותיו
 
שניהם טעוים. אין ספר בשם 'הרעיון היהודי'!!AEB
שניהם טעוים. אין ספר בשם 'הרעיון היהודי'!! הרב כהנא כתב את 'אור הרעיון', אך לא את 'הרעיון היהודי'- כך שנראה שהשואל לא ממש עבר על הספר אלא ריפרף פה ושם, וקרא משפט וחצי בלי להבין את המכלול, וכך גם הר"מ שלו.
יש ספרק הרעיון היהודי....מ-ם
אבל הוא באנגלית כלומר the jewish idea והוא אם אני לא טועה יצא הרבה לפני שאור הרעיון יצא ואנו כמו אור הרעיון שעליו אמר  הרב כהנא הי"ד "זה ספר חיי"....כן אני מאמין שהשואל לא התכוון לjewish idea אלא כנראה לאור הרעיון אך בכל קח תיקון קטנטון... 
מה קרה? למה נידלקתם?'ערבות הדדית'
בעמיאח"ה
 
אמר אמר. שיקפוץ.
שיערב להם.ישוחחר פולארד!
רצף של הרס בגבעות - חייבים לעצור את זה!!נ א

בס"ד

 

שלום לכולם!

כולנו רואים שבחודשים האחרונים מתרחש הרס רחב בגבעות ביהודה ושומרון.

תנו עצות מה כדאי לעשות כדי למנוע את ההרס הזה?

 

עם ישראל!! תקימו גבעות בכל אזור בארץ!! תצטרפו לגבעות קיימות!! חייבים להפוך את הגבעות ליישובים!!

תנו עצות מה כדאי לעשות כדי למנוע את ההרס הזה?נ אאחרונה
חל"פ הגבעות - AI. מה דעתכם על זה?נ א

אשמח שתעבירו את התמונה בקבוצות. תודה רבהנ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונה במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: chalaphagvaot@gmail.com

אפשר עדיין להשיג קפוצונים או חולצות לזכר אהוביה?הגבעות בלב תמיד

של יהודים בואו ורשו ארץ

ואם יש צמידים וכו גם יש ביקוש..

אני בת, מעדיפה לקנות מבנות כמה אם אפשר או שישלחו בדואר 

נירו ניר, שירו שיר, כבר הנצו ניצניםימח שם עראפת








יא! איזה יופי! אני מת על לראות נבטים נובטיםקעלעברימבאר

והעשבים גדלים. זה אחד הדברים היפים בחורף.

 

אפילו הטחב הירוק שגדל בין המדרכות אחרי הגשמים יפה בחורף.  (אגב רואים שהנבטים בתמונה העליונה הם דו פסיגיים)

עשית לי חשק לצאת ולחפש נבטים שנבטו מהגשםקעלעברימבאר
🤩פתית שלגאחרונה
גבעה או חווה על שם צ'רלי קירקאדם פרו+

הוא רוצה שננציח אותו

וגם אף שמאלני לא יתחיל עכשיו להרוס

חווה על שם צרלי

קדימה. מי לוקח את הכפפה.

לטרמפ יש ישוב,

למה שלצרלי לא יהיה?

(גבעון חובט במצח)ימח שם עראפת
הגבעון הנ"ל הוא השמש של בית הכנסת?קעלעברימבאר
קפיץאחרונה
כנסו >> החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל (חל"פ הגבעות)נ א

בשם ה' נעשה ונצליח

מקימים גבעות חדשות בארץ ישראל ומציבים בהם דגל ישראל לגובה רם

החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל בקריאה לכל מי שיכול, לצאת ביוזמה להקמת גבעה חדשה באזור מגוריכם, להציב דגל ישראל לגובה רם כדי שידעו כולם למי שייכת ארץ ישראל וכן, להביא ולרתום משפחות ואנשים למשימה החשובה הזאת.

להקים גבעה חדשה בזמן זה - זאת מטרה חשובה ביותר.

שלחו תמונות מהגבעה החדשה שהקמתם למייל של חל"פ הגבעות chalaphagvaot@gmail.com

חשוב!! להעביר הודעה זאת בכל קבוצה

🏡 החברה לפיתוח גבעות ארץ ישראל

בונים. מיישבים. גואלים.

מקימים גבעות חדשות בארץ ישראל!!!נ אאחרונה
סבתא לחיילת שאמורה לשמור בהגנשMalkaa

האם המקום מגודר. יש תנאי מגורים ומזון טוב לחיילים?

פשוט. מודאגת

באיזה מקום?משהאחרונה
איך אפשר לבדוק מתי תהיה העלייה הבאה לחומש ?דור ל

אשמח לעזרה

מה זאת אומרת 'עליה'?יו0י

יש שם ישיבה 24/7..

עליות מאורגנות המוניות, זה בדר"כ רק כשיש איזו סכנה גדולה שמסתמנת... 

הגיוני שתהיה ביום השנה ליהודה דימנטמן הי"ד.אריאל יוסףאחרונה


יש קבוצה בווצאפ..החיים מאושרים


אולי יעניין אותך