יכול להיות שפשט המשנה מדבר על מלאכה ממש, רק אמרתי שאותו מקור שציטטת ההקשר שלו מדבר על מלאכת המקדש, ורק בהקשר הזה כתבו שהמלאכה כ"כ עליונה. ואגב, ראה תגובתי פה שציטטתי את המאירי על מסכת אבות.
אביא גם את דברי מגן אבות לרשב"ץ: "אהוב את המלאכה בזה יתקיים העולם ותתקיים תורתו, שאם אין לו מלאכה יצטרך לבריות ויצא לידי ליסטות, וכן אמרו בירושלמי פרק ראשון מקדושין [פ"א הל"ז סא - א] ובמסכת פאה [ירושלמי פ"א הל"א טו - ג], ובחרת בחיים [דברים ל יט], זו אומנות. וכן אמרו במדרש קהלת [רבה פרשה ט פסקא א] ראה חיים עם אשה אשר אהבת, קנה לך אומנות עם תורה אשר אהבת. וכן אמרו בראשון מקדושין [ל ב], ושם אמרו, כל מי שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו מלמדו לסטות. ואמרו בפרק אלו מציאות [ב"מ ל ב] ובפרק הגוזל עצים [ב"ק ק א], והודעת להם את הדרך ילכו בה [שמות יח כ], זה בית חייהם. כלומר, ללמדם אומנות להתפרנס ממנה. וכן פירש רבינו שלמה ז"ל [רש"י ב"מ ל ב ד"ה זה בית]. וכן בפרק אלו הן הגולין [מכות] אמרו, שזו מצוה מן התורה היא. ואמרו בפסחים [קיג א] בפרק אחרון, אמר ליה רב לרב כהנא, פשוט נבלתא בשוקא וטל אגרא, ולא תימא כהנא אנא, [אנא] גברא רבא אנא וסניא בי מילתא. פירוש, כהנא אנא, שמי שהוא כהנא הוא מפורסם בגדולה, כי רב כהנא לא היה כהן, כמו שאמרו בחולין [קלב א] פרק הזרוע רב כהנא אכיל בשביל אשתו, פירוש מתנות כהונה שהוא לא היה כהן. וכן אמרו בפרק אלו עוברין [פסחים מט א]. ואמרו בפרק יש נוחלין [בבא בתרא קי א], לעולם יעבוד אדם עבודה שהיא זרה לו ואל יצטרך לבריות. ואמרו במדרש [אד"נ, נו"א פי"א ד"ה אהוב את], ר' יהודה בן בתירא אומר, הרי שאין לו מלאכה שיעשה, מנין שאם יש לו חצר חרבה שילך ויתעסק בה, תלמוד לומר ששת ימים תעשה מעשיך [שמות כג יב]. וזה הוא ענין יותר חזק, שאפילו יש לו במה להתפרנס חייב לעסוק במלאכה, שהבטלה מביאה לידי שעמום, כמו שנזכר בכתובות [נט ב] בפרק אעפ"י....וזה מרחמי שמים הם שימצאו בני אדם צורכיהם כאילו הדבר מסודר מהנהגתם, כמו הנהגת המדינה החשובה שכתבו חכמי יון. ובגמרא אמרו בפרק הרואה [ברכות סג א], דרש בר קפרא, לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקייה וקלה כגון מחטא דתלמיותא. וכן הוא בשילהי דקדושין [פב א], כדי שלא יתן עיניו ללמוד אומנות מנוולת ולא אומנות שעסקו עם הנשים כדי שירויח לאסוף ממון. וכבר אמרו [שם], כי העשירות והעניות הם ביד מי שאמר והיה העולם, לא מן האומנות. ובחירת האומנות, ביד האדם. ויותר טוב לו שיהיה בשם עני ולא בורסי עשיר, והרבה האריכו בזה באחרון מקדושין [שם]. וחפצי שמים הן, לשדך על התינוק ללמדו אומנות, כמו ללמדו ספר, ונעשין בשבת, כמו שנזכר בראשון משבת [יב א] בפרק שואל [שבת קנ א], ובראשון מכתובות [ה א].
ושנא את הרבנות בזה תתקיים המצוה הראשונה, לאהוב את המלאכה, שהאוהב את הרבנות אינו מתעסק במלאכה. וענין רבנות, שלטנות. וחלילה מלמנוע לאדם שלא ישתדל לבוא לידי רבנות של תורה. וכבר אמרו בסוף קדושין [פב א], רבי נהוראי אומר, מניח אני כל אומניות שבעולם ומלמד את בני תורה, שכל אומניות שבעולם הרי הם בטלות בעת הזקנה והוא מוטל ברעב, והתורה עומדת לאדם בילדותו וזקנותו ונותנת לו אחרית ותקוה, שנאמר וקויי יי' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים [ישעיהו מ יג]. ונאמר עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו [תהילים צב טו]. אבל רבנות זו ששנינו כאן היא, לנהוג שררה על הצבור במילי דעלמא....".
וכן דברי הרמב"ם: "[ב] רוצה בדרך ארץ כאן: העסק בפרנסה. אמרו וגוררת עוון - כמו שבארו במקום אחר, אמרו: "סופו שהוא מלסטס את הבריות".
מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ב משנה ב:
"וכבר אמרו בילמדנו פרשת בשלח [תנחומא סימן כ ד"ה ויאמר ה'], לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן, שניים להם אוכלי תרומה. ואם כן, אם לא יטרח במלאכתו לצורך מזונותיו, יצטרך להתבטל מתורתו מפני מזונותיו כשיחסר לחמו, ולבסוף משתכחת ממנו ולזה אמרו בפרק כיצד מברכין [ברכות לה ב], נהוג בהן מנהג דרך ארץ".
פרקי משה על אבות פרק ב משנה ב:
"ולהיות שכדי לקיים התלמוד תורה והדרך ארץ, צריך שיהיה עוסק תמיד בתורה ובעשיית המעשים הטובים, ולא יטפל בעסקי אחרים פן יתבטל מהשגת שלמותו, ומזה ימשך שלא ימצא איש שירצה לעסוק בצרכי צבור, כי יהיה ירא שלא יפסיד שלמותו אשר בידו, לז"א שהעוסקים עם הצבור בצרכיהם, אף על פי שיהיה נטרד בבקשת צרכיהם, הנה זכות אבותם מסיעתם להעמיד שלמותם, ובידם טובם, והוא החלק העיוני, וכמו כן צדקתם שהוא החלק המעשי תעמוד לעד שלא תפסד עוד, אלא שהשם ית' מעלה עליהם שכר כאלו היו עושים התורה והמצוות ושלמות המעשים כלם, וז"א ואתם, כלומר, אין צריך לומר שלא תתבטל בזה התורה אשר בידם, ולא המעשה, לפי שזכות אבותם מסייעתם, וצדקתם אשר בידם עומדת לעד, קיימת ולא תפסד, ואין סופה בטלה ולא גוררת עון, כמו שאמר למעלה, אלא שכל מה שיתבטלו מעשות מצד העסק בצרכי הצבור, מעלה הש"י עליהם שכר, כאלו עשו אותו בפועל. וז"א ואתם מעלה אני עליכם שכר כאלו עשיתם, ירצה ואתם, עם עסקיכם זה, מעלה אני עליכם שכר כאלו עשיתם בפועל כל המעשה הטוב האפשרי לכם. ואפשר שיאמר שכל מה שעושים הצבור מהטוב והצדקות בסבתם, מעלה השם ית' שכר עליהם כאלו הם בעצמם היו עושים אותו, כי גדול המעשה יותר מן העושה וכו'". רואים שלא אומרים תמיד ש"סופה בטילה וגוררת עוון", והוא מוכיח את זה מלשון המשנה, עיי"ש.
לא, דברי שמאי נכונים היום כמעט כמו שהם נכונים אז, ההדרכה הזאת שייכת ונכונה לרוב העם ולא נכונה ליחידים, בדיוק כמו פעם. (למיטב ידיעתי שמאי לא עבד....).