טובאריק מהדרום
השר סמוטריץ' מציג: הנס הכלכלי של ישראל


בדירוג של 0 ל-10 כאשר 0 הוא ראיון פיגלין עם כפות הרגליים בקבלן קולות ו-10 הוא ראיון ברדוגו את ראש הממשלה נתניהו, הפודקאסט הזה הוא סביב 17.5 ככה...


איך פודקאסט חדש זוכה לשעה מזמנו של שר האוצר בזמן מלחמה והעברת תקציב ללא שום מילת ביקורת ורק מחמאות על הישגי הכלכלה? קוראים לזה תעמולת בחירות.

כמעט כמו הסדרה של חיות כיס שהייתה *לפני* הבחירותקפיץ

גם שם, הוא בגדול שפך את האג'נדה שלו, ודיבר שטויות בלי שניסו אפילו לאתגר אותו עם שאלות

 

לא נוראנקדימון

לכל אדם מותר שיהיה מרחב בטוח אחד.

בכל מקום אחר הוא עובר לינץ'.


גילוי נאות: עדיין לא שמעתי את הפודקאסט הזה.

למטרה זאת הוקם גם העלון החודשי 'אופק'.מרדכי
בס"ד


אני מניח זה חלק ממהלך גדול שסמוטריץ' הולך עליו, ובשבועות הקרובים נראה יותר ויותר דברים דומים מסוג זה. אגב, נראה שאחרי תקופה ארוכה של דימום בסקרים, המהלכים האלה מייצבים אותו כבר על חמישה מנדטים. כך נראה שזה עובד לו, וזאת סיבה נוספת למה יכול להיות שנראה את זה בתקופה הקרובה יותר ויותר.

נראה שזה השלב הבאמרדכי

בס"ד


קמפיין שנתלה הלילה ברחבי יישובי יו"ש

(מיותר לציין שאין שום בעיה או פסול - לא בקמפייו ולא במהלך הרחב)

מיותר לציין שזו דעתך האישית שאין בעיהימח שם עראפת
אבל לדעת רוב תושבי יו"ש, ואני בתוכם, יש בעיה. כי הקמפיין הוא קמפיין נגדי לקמפיין נגדו, שמוחה כנגד ההרס אותו אישר סמוטריץ'.
לא לזה התכוונתימרדכי
בס"ד


הכוונה שאין שום פסול חוקי או אחר לפתוח עלון או לצאת במסע פרסום שמפאר את העשייה שלך.

עשית סקר? למה אתה חושב שאתה מייצג את הרוב?ברגוע
לא, לא עשיתי סקר.ימח שם עראפת
אבל כתושב אני מכיר את הנפשות הפועלות.


אם נראה לך שרוב יו"ש מעוניינים בהרס הגבעות, אתה חי בסרט.

יש הבדל בין "מעוניינים בהרס הגבעות"משה

לבין, מבינים את אילוצי המערכת שבה פועלים כרגע. זה אחר לגמרי.

גם אני תושב..ברגוע

ברור שהרוב לא תומכים בהרס,

אני משער פשוט שרוב התושבים יודעים להסתכל על התמונה המלאה ולא על השמינית כוס הריקה

אני גם חושב משהו כזהמשה

רובם אוהבים את הגבעות ושמחים שהן קיימות אבל מבינים שהמערכת "צריכה" להרוס מדי פעם.

מה זה "המערכת צריכה"?ימח שם עראפת
מי זו "המערכת"?
אנשי השמאל שמפעילים את המנהל האזרחי צה"ל ושות'משה

אז הושיבו עליהם פיקוח קצת יותר רציני, הם עדיין פועלים כמו שהם פעלו אתמול כל עוד הם יכולים. הם יכולים פחות, ולפעמים במסגרת המצב הקיים אין ממש ברירה.

אני לא יודע מי זה אנשי השמאל,ימח שם עראפת
אני יודע מי זה סמוטריץ' ומה תפקידו בכוח.
ראש על פקידים שלא תמיד מקשיבים לומשה

כמו כל המערכת השלטונית בישראל. קוראים לזה שלטון הפקידים וזה באמת אתגר קשה להתמודד איתו ונראה לי שעושים הרבה. אולי לא מספיק.

אל תחיה בסרט.ימח שם עראפת
ההרס בחודש האחרון לא נעשה ללא ידיעתו של סמוטריץ'.
ידיעה זה שונה משליטהמשה
הוא אחראי על פינוי גבעות.ימח שם עראפת
הוא זה שבידו לאשר או לשלול הרס בגבעה שנמצאת בשטח מעל שלושה חודשים.
וואלה? שלום לך אחי המתנחל! מאיפה אתה?ימח שם עראפת

תמונה מלאה או לא, יש כאן נבחר ציבור שמתיימר לייצג אותנו המתנחלים, ורומס ברגל גסה את אחד הדברים הכי חשובים לנו. אם זה היה גלנט, הייתי אומר שהוא רשע, אבל מראש לא היו לי ציפיות בכלל, כי הוא לא מתיימר לייצג אותי.

סמוטריץ' מתיימר לייצג אותי, אבל הוא רומס אותי ברגל גסה.

סמוטריץ' במלכוד קצתמשה

הוא עשה הרבה מהלכים שהדרך שלהם להצליח זה בשקט ובלי פרסום גדול מדי (חוץ מאצל שלום עכשיו). זה נחמד אבל זה לא מועיל בפוליטיקה.

השאלה מתי הבחירותברגוע
כן, הן מתחילות להתקרב.משה
למה? מעבירים היום תקציבברגוע
יש להם עוד שנתיים במקרה הקיצונימשה

רוב הסיכויים שהם לא יחזיקו עד אז.

אני לא מסכים איתך בכללמרדכי

בס"ד
 

המהלכים שלו ביו"ש זוכים לפרסום נרחב מאוד (הוא בעיקר אוהב לתת את זה ל'ידיעות אחרונות' שגם יתקפו אותו ואז להרוויח ציבורית פעמיים). אבל זה לא הסיפור. מאז המלחמה הציבור נמצא במקום אחר - נושא השוויון בנטל הרבה הרבה יותר משמעותי עבורו מהסדרה של עוד ישוב.
 

כל עוד סמוטריץ' גמגם בנושא הזה, חלק גדול מציבור המצביעים שלו לא היה איתו. חיילים מהמגזר קרסו תחת הנטל ולא עניין אותם עם גבעה בשולי מ.א בנימין הוסדרה או לא. זה הסיפור, כי פרסום יש מלא ובשפע.

 

אגב, מהצד השני, הבוקר פורסם בישראל היום שיו"ש סובלת בשנה האחרונה מהגירה שלילית, כך שגם פה זה לא שצריך עוד בתים שישארו לעמוד ריקים, אלא בעיקר להשקיע בתשתיות שיקרבו את היישובים.

יש עוד נקודה לגבי הפרסוםהסטורי

שהרבה מהמהלכים המשמעותיים שסמוטריץ' עושה אחרי שנים של פער, לא אומרים כלום לרוב האנשים וגם אם מתפרסמים, אינם באמת נותנים יחסיי ציבור. כלומר מתנחל ממוצע, שבהחלט רוצה התיישבות ושמח בהתיישבות, ידיעה כמו שפורסמה השבוע 'כך וכך יישובים קיבלו סמל ישוב' עוברת לו מאוזן אחת לאוזן שניה. הוא לא יטרח לשאול את המזכיר של הישוב שלו, למה זה קריטי לקיום ולהתפתחות וממש לא משנה לו עם הישוב נריה, בן היותר משלושים עם חמש מאות משפחות, הוא עם סמל לעצמו, או שעדיין רשום יחד עם האחות הצעירה חרשה (25) כשכונה של טלמון.


 

לנוסע ממוצע מהבקעה לכוכב השחר, לא משנה עם התמרור למלאכי השלום, הוא תמרור מצ'וקמק, או ירוק גדול ורישמי. מי שמבין מבין שעכשיו הם יכולים לקחת משכנתא.


 

גם מי רוב מי שרוצה עוד בניה ביש"ע, אף פעם לא העסיק את עצמו בשאלה כמה פעמים בשנה וועדת התכנון מתכנסת ומה המשמעות של הצורך באישור מחודש של שר הביטחון לכל שלב. ממילא לא מתרגשים מזה שהוועדה מתכנסת כל שבוע ושבוטל הנוהל שמצריך אישור מחודש בכל שלב.


 

גם הטענה הצודקת של אנשי החוות, על חשיבות תפיסת שטחים גדולים ולא להסתפק בבניה רוויה (גם לה יש חשיבות מבחינת המסות שהופכות את ההתיישבות לקבועה ומאפשרות להחזיק סופר/קופת חולים/עסקים/ מוסדות חינוך שגם אנשי החווה הסמוכים נהנים מהן), לא שמה לב למשמעות לשנים רבות להתפתחות ההתישבות של אדמות המדינה שהוכרזו בחודשים האחרונים, כמו שלא הוכרזו מאז מותה של פליאה אלבק.

 ועל זה הדרך.

אתה כמובן צודק, וזה נכון באופן גורף לגבי ישראליםמשה

הם למשל לא יודעים על זה שהם משלמים המון כסף על תמ"ל בגלל משרד הבריאות בגלל אסון רמדיה, או למשל על כל הסיבות שבגללן יקר מאוד לקנות אוכל בישראל (למשל המועצות החקלאיות ודרישות משרד הבריאות).

 

זה בתורו גורם לזה שעבודה קשה ומושקעת של הרבה אנשים שמשנה לנו באמת את החיים לא מקבלת מספיק יחס ציבורי ותקשורתי. זה נכון למשל לגבי אביר קארה ודברים נפלאים שעשתה הממשלה הקודמת בנושא הזה, וזה נכון לגבי המהלך שמתקדם עכשיו במשרד הבריאות יחד עם כמה אנשים טובים וישנה את  החיים.

וכן, זה נכון גם לגבי המהלכים השקטים של  עו"ד סמוטריץ' שמכיר קצת יותר לעומק מה קלקל להתיישבות במהלך העשורים  האלה. 

 

 

מה שכתבת לגבי אדמות מדינה זה נוגע במישרין לכך שלא יציקו לגבעות. לא רק היום אלא גם 10 שנים קדימה. זה שזה לא מקבל מספיק חשיפה מעבר לאתר הנפלא של שלום עכשיו זה עוול.

אני אתייחס רק לטענה האחרונה שלךימח שם עראפת

אם לא יהיו חוות, לא יהיה שטח לבנות, מכיוון שהשטחים נכבשים במהירות מסחררת על ידי בדואים והרשות הפלשתינית.

שנים רבות של התפתחות זה נחמד וחשוב, אבל תנופת הבנייה תקבל צביון ממשי רק בעוד שנים. מתי נחוש את ההבדל הגדול? בעוד 10 שנים? בעוד 20 שנה? 30 שנה? מתי תתרחב הבנייה לממדים כאלו שתכבוש עוד שטחים מיו"ש?! כי בינתיים השעון דופק, הרשות לא עצלנים והכיבוש הערבי, הג'יהאד השקט, ממשיך עם כל דקה שעוברת.

תנופת בנייה בתוך היישובים זה חשוב, וזה מבורך. הגדלת מספר התושבים ביו"ש היא ללא ספק מטרה נעלה.

אבל אם זה בא על חשבון הגבעות, אז עדיף לוותר הפעם, ולחכות לפעם הבאה. מכיוון שגם אם תוגדל הבנייה, זה לא שווה לנו אם היישובים יהפכו לגטאות.

אני בעד החוות, לגמרי בעד, משתדל גם לעזור להןהסטורי
רק שאני כבר לא בגיל שחושבים שהכל נמצא בנקודה אחת ולהתעלם מכל השאר.
אני לא חושב שהכל נמצא בנקודה אחתימח שם עראפת
אני פשוט יודע שללא הנקודה הזו, אין עתיד ביו"ש.
אתה חצי צודקמשה

ברור שיש סיכון בתפיסת השטח על ידי ערבים ולכן מקימים חוות (שחלקן מקבלות סיוע יפה מאוד מהמערכת). מצד שני, היום המערכת המשפטית מציקה לגבעות בעיקר על ידי הדברים האלה. אם תאשר אדמות מדינה  יהיה יותר קל לתפוס אותן עם גבעות גם כשתהיה ממשלה אחרת יותר עויינת.

 

זה לא נכון מה שאתה אומר. זה לא "לוותר". המערכת בכל מקרה תהרוס את מה שהיא יכולה. צריך בעיקר להפריע לה בכל דרך אפשרית. זה לא שמישהו חותם על הפינויים האלה כמו שפשוט אין לו ברירה אלא לחתום מכל מיני סיבות של בתי המשפט של סדום ועוד סיבות אחרות.

מי זו "המערכת" שאתה כל הזמן מדבר עליה?ימח שם עראפת

ותגדיר בבקשה "סיוע יפה מאד".


זה נכון, שמערכת המשפט מציקה לגבעות שבנויות אל אדמות B, אבל כמה גבעות אתה חושב בנויות על שטחי B? ההרס בחודש האחרון, באלו אדמות אתה חושב שהוא היה?! ההרס בחודשים הקודמים?! כמה גבעות היו ממוקמות בשטח B?! רוב ההרס מבוצע בגבעות שהן על שטחי C.


זה מאד נכון מה שאני אומר. אני לא יודע על איזו מערכת אתה מדבר, ומי תהרוס את מה שהיא יכולה. אני לא יודע על איזה סיבות ואילוצים אתה מדבר. סמוטריץ' הוא השר שכרגע אחראי על אישורי ההרס. הוא יכול להחליט האם לאשר, או לא.

יש שפע של בנייה פלסטינית לא חוקית להרוס. שיאשר הריסה שלהם. שיגן על מי שמגן עליו, על הציבור שלו, שהוא מתיימר לייצג.


אם תוגש כנגדו תביעה על אכיפה בררנית ובג"ץ יאלץ אותו לאשר הרס ליהודים, בסדר. אבל זה לא המצב. בחודשים האחרונים יש גל הרס בגבעות, גל שמאושר על ידי סמוטריץ'.

הרס בקרקעות ''פרטיות''משה
אם אני מבין נכון. זה עוול נוראי של מערכת המשפט באופן כללי שהפיתרון שלו יהיה שינויים בטאבו.
איזו גבעה הייתה על "קרקע פרטית"?!ימח שם עראפת
נגד איזו גבעה היה צו בית משפט?!
רוב מזרח בנימין יושב על קרקעות ""פרטיות""משה
לא מעניין אותי מה מצב הגיזרה באופן כלליימח שם עראפת
מעניינות אותי הגבעות שנחרבו ספציפית. תבדוק, תגלה משהו מעניין.
בעיניי זה משני לחלוטיןמרדכי

בס"ד


אילולה המלחמה והדברים שמעסיקים חלק לא קטן מהמגזר בימים אלו, אין לי ספק שהיה לזה יותר הבנה ומשמעות. אגב, זה נכון לא רק בנוגע להתיישבות, אלא גם לנושאים אחרים.

מ.ש.למרדכי
בס"ד


קשקשן אתהיוני בן יאיר

אף אחד לא חיזק את ההתיישבות, מעולם, כמו המהלכים שסמוטריץ' עושה. אתה מסתכל לטווח של מטר והוא לקילומטר. תפסיק לחיות ברמה הפרטית שלך ותסתכל ברמה הלאומית

על ראש הגנב בוער הכובעימח שם עראפת
ועודמשהאחרונה

מתנחלים נכנסו לבית משפחה פלסטינית בחברון - שלום עכשיו

 

בעבר דברים כאלה היו נמרחים שנים בבתי משפט (בית המריבה למי שזוכר / בית השלום) ועכשיו זה פשוט עבר בשקט.

אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
אבל בתנאי אחד: אתם מקימים מפלגה ומריצים את עצמכם עם נבחרת. מה המצע של המפלגה שלכם? בונוס: מי האנשים שאתכם ברשימה?
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב

פשוט לא נתפס

 

 

 

 

ביבירועישםטוב

ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת - 

יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.

למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.

בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".

עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.

 

אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אין כאן שום דבר על ראש הממשלה. ארה"ב דורשת, נו שוויין. היו גם כותרות כאלו, רק לפני קצת יותר מחודש, על המחבלים ברפיח ש"ארה"ב דורשת שניתן להם לצאת" וכל שונאי נתניהו חגגו כאן. היא דרשה, הוא סירב. היום המחבלים הללו מתים או בכלא.
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה

כי נראה שלא.

מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.


אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.

חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
…על תאונות הדרכים הקטלניות. 
בהחלט הגיע הזמן לדוןשדמות בחולות

גם בזה.

 

השאלה היא כמה יש עוד לחדש?

 

מיותר. נתחיל ישר מזריקות בוץנקדימון

אין מה לדון בזה.

צריך עובדות הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם, צריך אכיפה (ועובדות לגביה הן ביחס לישראל והן ביחס לעולם), וצריך שכל אחד יחנך בבית את עצמו ואת ילדיו.


נגמר. הלאה לפוליטיקה הזולה הבאה.

נוראזיויק
מה אכפת לנו מה קורה באוסטרליה?איתן גיל
חבל שלא מכבדים וכותבים בפורום כשכאן שבת...הסטורי
וואי לא שמתי לבזיויק
ועוד ניק עם שם כזה... מזעזע
הוא כותבקעלעברימבאר
מאוסטרליה , כשהוא כתב היה שם יום חול עדיין. הוא דתי שומר שבת
לא עדיין, אלא כבר יצאה שם שבת. וזה לא מכבדהסטורי
שזה יופיע כך בפורום שכתב היום ב16:15. לא בכל הודעה הוא מציין שהוא יורד שירד לאוסטרליה.
מנהלי ערוץ 7 לא יכולים לסגור את האתר והפורום בשבת?קעלעברימבאר
לא יודע וזה לא משנההסטורי
מינימום של דרך ארץ מצד יורד, זה לא לנפנף.
אהזיויק

מה יהודי עושה בחוץ לארץ?? 🤨

האמת שגם מי שבחלל מעל ארץ ישראל אז השמש אצלו יכולהקעלעברימבאר
לשקוע בשעה אחרת. השאלה איך מתחשבים בזמנים הלכתית בחלל, והאם להיות בחלל מעל הארץ זה נחשב יציאה מהארץ
אגב, מי שגר סמוך לקו התאריך יכול בגלל לדלג על שבת.ספק

לפי חלק מהדעות, לפחות... נדמה לי שבתקופת מלחמת העולם השניה, יהודים שברחו ליפן לא ידעו באיזה יום לשמור שבת... 

 

זה לא הנושא אבל אנחנו עדין בגלות…סיעתא דשמייא1

… אנחנו מתפללים שלש פעמים ביום באופן הזה.

עוד לא החליטו לשנות את הנוסח.

זה ממש לא תירוץ להשאר בחו"ל. האם בגללקעלעברימבאר

שאנחנו מתפללים השיבה שופטינו אז זה מתיר לעוות צדק ומשפט?

 

גם אין קשר בין שינוי הנוסח לשאלה אם אנחנו בגלות. כן נפסק לא לקרוע על ערי יהודה וירושלים כי הם בשלטון ישראל, ונפסק לומר הלל בברכה ביום העצמאות כי יצאנו בו מעבדות לחירות (כלומר סיום שעבוד מלכויות סיום הגלות)

לא רוצה לפתח את הנושא כאן אבל על כל…סיעתא דשמייא1
… מה שכתבת יש עדין חילוקי דעות בתוכינו ולאף אחד אין מונופול על האמת לכן עובדתית המציאות לא כל כך תואמת למה שהצגת.
גם אם אנחנו תיאורטית בגלות, עדיין יהודיקעלעברימבאר

צריך לגור בארץ.

גם סטמר לא נמנעים מלגור בארץ

מוכן לשים כסף שהוא לא דתיארץ השוקולד
וגם לא באוסטרליה
הוא דתי מאוסטרליה, אתה יכול לבקש ממנוקעלעברימבאר
פירוט בפרטי גם
אני בטוח שגם זה וגם זה הוא לאארץ השוקולדאחרונה
בא נתערב על כרטיס טיסה.סיעתא דשמייא1
כרטיס חד כיווני לארץ ישראל🙂קעלעברימבאר
זה היה בטעות מן הסתםקעלעברימבאר
זו לא פעם ראשונה וכבר העירו לו על זההסטורי
פשוט פתח צי את הטלפון….סיעתא דשמייא1

… עם יציאת השבת וקראתי חדשות נוראות על מוות בתאונת דרכים של איש יקר שזכיתי להכיר אותו ואת משפחתו בביקורי בארץ ובאופן ספונטני כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת רגשות. מצטער אם גרמתי למישהו עגמת נפש.

לגופו של עניין תרבות הנהיגה בארץ היא זוועתית, האכיפה רשלנית וקורבנות תאונות הדרכים בארץ זה לא גזרה מהשמיים.

כשליחנו (או שליח השטן) לאוסטרליהאיתן גיל

מצופה ממך לעדכן אותנו, איך נאכפים חוקי התנועה בארץ הקנגורו.

יש הרבה יותר אכיפה…סיעתא דשמייא1

…ניידות ממושבות נמצאות בכל פינה לזהות נהגים שנוסעים ללא רשיון , ללא משמעת נתיבים, ללא נתינת זכות קדימה וכדומה. . מצלמות מהירות ונסיעה באור אדום יש בכל פינה .

הכל עניין של הפניית תקציבים למקומות הנכונים.

אני שומע כל הזמן פרסומות חסרות תכלית של הרלב"ג ושואל את עצמי למה להוציא תקציבי פרסום יקרים במקום לתקצב יותר ניידות, מצלמות ועוד אמצעים יעילים לפתרון הבעיה.

עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח

חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.

אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.

במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.

אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.

מסכים עם כל מילה שכתבת כאןארץ השוקולד
אבל אם לא מטפלים בכך כעת זה יכול לקרות שוב לצערנו ועל כך אני מלין.


לי היה ברור בטרם המלחמה שחרדים לא יעזרו לנו במלחמה הקרובה, השאלה היא מה יהיה במלחמה הבאה.

שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11

💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:

1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.


ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.

( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)


2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד,  מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,

שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.

האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?

אני בטוח שלא ראיתם.

ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.


וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.


האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?

לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.


3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,

כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?

הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?


4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח  כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.

אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?

ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".

מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.

🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ,  יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,

ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?

אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".



כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ולא אכפת לי איך קוראים לזה - זה פוגע ומציל חיים.
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה

גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.

ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.

אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות. 

ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11


לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של  תחילת ואמצע דצמבר  מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות

ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,

פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר

ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס

שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד

כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי

מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה

או לפחות תשתנה שם רוח המפקד

אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון

ספוילרזיויק
לא יקרה
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה

ומתנערים מזה.

עכשיו יש להם מפקד חדש

שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד

חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:

כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.

בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב,  ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).

כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.

לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.

מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
כי מה לציבור שלנו, דתי לאומי - ולחרדים של פוניבז'?
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
ונותנת לדתי לאומי שלומד בישיבה ועשה למעלה מ250 ימים בצבא 
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד

כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.

הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.

הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון

ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.

הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.

בפעם הבאהברגוע
תגיד להם שלפי הפסק אסור להם לקרוא לעצמם פוניבז'.


ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם

אולישלג דאשתקד

באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.

ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.

לא הבנתיאוהב כל יהודי

נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,

אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,

אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,

מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,

כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,

עוד לא ראיתי

אסביר לךשלג דאשתקד

אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.

לגופו של עניין:

אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.

ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.

מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).

עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.


אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.

כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.


זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.

עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד

אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.

כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.

ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד

כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.

כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:


 

יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,

שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.

וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,

סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.

וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,

יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;

שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,

וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.

וְאַתֶּם,

מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)

 

רש"י שם:

"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
 

הרמב"ם שם:

"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.


 

ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."


 

הרב עובדיה מברטנורא שם:

"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:


 

שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:


 

וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"

 

הטור:

"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.

ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.

ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)

 


הבית יוסף:

"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)

 

"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)

 

רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.

מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר

בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.

 

אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.

 

חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד

מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד

לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.

(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...

זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)


 

זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.


 

לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.

(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)

לא מצדיק רק מסבירדרור אל
לגמרי מחוץ לעניין, אני דתי לאומי, ולא הייתי תורם לאף צד שם.


אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.


הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.


כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.

זה בערךדרור אל
כמו שאם בישיבת מרכז נגיד, היה קם פלג אידיאולוגי שמתנגד להנפת דגלי ישראל וגיוס לצבא. ומצליח משפטית לקבל את הזכויות על הישיבה.


ברור שלא הינו בקלות מוותרים.

אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה

שאני קצת עובד בו.

אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
ניכר שיש לך דעה אישית אודותיו ואתה דוחף אותה. אני מזכיר שמי שהתחילו את האלימות לא היו תלמידי הרב מרקוביץ.
צר לישלג דאשתקדאחרונה

אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.

עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.

אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).

כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.

נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

תמונה AI של סופת ביירון. מה דעתכם על זה?נ א

אהבתיסודיתאחרונה

אולי יעניין אותך