תוך כמה זמן השמאל ייעלם לדעתך?זיויק
אותו זמן שייקח לימין.ימח שם עראפת
השמאל החילוני יעלם מתישהוא, אבלקעלעברימבאר
השמאל כשמאל לעולם לא יעלם, ויהיה בסוף שמאל תורני, כי הוא מייצג דברים שתמיד קיימים בעולם בעם ישראל ובנפש האדם, המימד ההומניסטי והליברלי והצד המשותף בין ישראל לאומות והאדם כאדם.
כמובן הוא ייתמתן ויהיה נאמן לתורה ולארץ ישראל
אבל הם לא הומניסטים ולא ליברליםזיויק
אתה יכול לומר אותו דבר על הימין, סואו וואט?ימח שם עראפת
השמאל החילוני ייעלם? למה? מתי? איך?פשוט אני..
כשהחילונות תעלםקעלעברימבאר
החילונות כתנועה כלל עולמית בת פחות ממאתיים שנה, וכמו שהיא עלתה כך היא תיפול
אוי נו באמתפשוט אני..
איזה מן טיעון זה?
ההוכחה שלך לזה שהיא תעלם, זה שהיא חדשה?
יש עם זה 2 בעיות:
א. החילוניות בכלל לא חדשה. לא כל מיליארדי בני האדם שהיו חיים על האדמה היו יהודים/נוצרים/בודהיסטים/מוסלמים/עובדי אלילים וכו'. יש כאלה שפשוט לא עבדו אף אל.
הם לא קראו לעצמם "חילונים" אלא פשוט חיו את חייהם כמו שהם רצו, בלי אמונה בזה שיש ישות כלשהי עם כוחות שדורשת מהם לעשות משהו.
לפני 2,400 שנה חי פילוסוף אתאיסט בשם אפיקורוס, עד היום המילה העברית לאדם שלא מאמין באל נקראת על שמו.
ב. אפילו אם יש משהו חדש, זה לכשעצמו מספיק בשביל להוכיח שהוא ייעלם?
הנצרות התחילה כמה אלפי שנים אחרי היהדות, וגם היא הייתה חדשה בשלב מסוים. רוצה לספור ביחד איתי מי יותר קרוב להיעלמות, הנוצרים או היהודים?
האפיקוראים מאז ומתמיד היו מועטים מאוד,קעלעברימבאר
גם בתקופת יוון ורומא הפילוסופים האמינו בסיבה ראשונה מושלמת ושאפו לדבוק בה, והאמינו שדבקות בה תביא להם חיי אלמוות.
העניין הוא שחווית הקודש בנפש האדם היא דבר בסיסי מאוד וקיים כבר אלפי שנים וחוצה תרבויות, וקיים הן בציווליזציות מודרניות והן בג'ונגלים. להכחיש את הקודש בנפש האדם זה כמו להכחיש קיומה של אהבה או אושר.
החילונות יצרה משהו חדש שמנוגד לנפש האדם, בגלל רתיעה מסגנון היחס הישן לקודש, ובשילוב של מהפכות מדעיות וטכנולוגיות שהמריצו את זה.
מה שמנוגד לנפש האדם, לא יישאר הרבה זמן. כבר רואים שהאידאולוגיות המודרניסטיות החילוניות קרסו, ומה שנשאר זה ריק אעדאולוגי פוסטמודרני שממשיך בכוח האנרציה.
בעולם המוסלמי ובחלקים מהמזרח החילונות לא מתבטאת כל כך חזק, וגם במערב רואים עליה מסויימת של דת בסגנונות שונים, לעומת פעם.
איך שמעתי פעם מישהו אומר "המאה ה20 היתה המאה של החילונות, כיום אנו במאה ה21"(ורק בתחילתה).
כמו שיש שינויים בעולם גם אחרי שנים של קיפאון (כמו עליית החילונות) כך סביר שבעתיד יבואו שינויים אחרים, גם אם החילונות שולטת בכיםה 150 שנה.
בסוף מה שמנוגד לנפש האדם, לא יישאר הרבה זמן, וכעת ממשיך בעיקר מכוח האנרציה, ומעוד סיבות צדדיות (שבסוף מסולקות) עקב התסביכים הקולקטיביים של אומות העולם בעניין יחסי תרבות-דת (ומהירות סילוקן תלויה באיכותו של עם ישראל שאצלו האומה והדת זה אותו דבר)
אתה מניח את המבוקשפשוט אני..
אתה קובע שזה מנוגד לנפש האדם, ולכן ממילא המסקנה שאתה מגיע אליה נראית לך הגיונית.
אני קובע שזה מנוגד לנפש האדם,קעלעברימבאר
הן מהסתכלות על כמעט כל התרבויות באלפי שנים האחרונות, הן במודרנה והן בג'ונגל ורואה שזה נקודה טבעית העולה בנפש האדם בכל תרבות (והקשר לחוסר מדע לא קשור בכלל לזה). ואפילו חיחונים המכחישים את הקודש , "מתפלק" להם בטעות יחס של מעיין קדושה לערכים שלהם.
והן מהסתכלות בנפשי ובנפש הסובבים אותי, שם אני רואה שהקודש הוא דבר מובנה בנפש (לאו דווקא יהדות) ללא יכולת ניתוק, בדיוק כמו אהבה או אושר. ואילו מי שמתכחש לקודש מתנהג בהדחקות ובחוסר הבנת נפשו (מסיבות פסיכולוגיות או כי נולד כך) עם טיעונים המעידים על חוסר הבנה בסיסי והדחקה איומה, ועל ניוון נפשי של חוש זה(למשל הטענה של המדע מחליף את הקודש, המראה על חוסר הבנה מהי חווית הקודש, או יותר נכון בריחה ממנה).
האם בגלל שתפגוש פסיכופת חסר אמפתיה, תחליט על פי זה שאמפתיה היא לא דבר מובנה בנפש האדם? (שכמובן אדם יכול להתכחש אליו)
אה, אתה קובע. עכשיו הכל ברורפשוט אני..
זה כל התרבויות באלפי שנים האחרונות קבעו כך,קעלעברימבאר
אה, כל התרבויות. וכולם מסכימים אתך.פשוט אני..
רוב התרבויות, למעטקעלעברימבאר
150 שנה, וזה גם חלקי מאוד. וכיום מתנהל על אדי הדלק האחרונים של חוסר האידאולוגיה הפוסטמודרני.
אגב עיקר הבשורה של המערב החילוני היא לא לגמרי חילונות, אלא ניתוק הדת מהמרחב הציבורי-תרבותי, והשארתה רק בתחום הפרט, והחלנת המרחב התרבותי.
למשל בארהב לפי סקרים 50 אחוז הולכים לכנסיה, ועדיין לא תראה רושם מזה בהוליווד
יש אנשיםקעלעברימבאר
שהתרגלו מסרטים לחשוב שהחילונות תשאר לנצח, כמו סרטים המראים את שנת 3000 עם רובוטים וכו' וברור שכולם חילונים הלוחמים למען הדמוקרטיה מפני כוחות הרשע, ודתיים הם כבר פאסה.
הקטע שהסרטים האלו מייצגים את האשליה המדומה של החילונים, ואין להם קשר אמיתי למציאות.
או כמו שאמר בן גוריון כששאלו אותו למה הוא נותן פטור צבא לחרדים "כמה זמן הדתיים כבר יישארו?"
אתה אומר דבר והיפוכופשוט אני..
אתה מביא את החרדים כדוגמה,
אבל הם מוכיחים בדיוק את ההפך: גם תופעות חדשות, שנדמה לכולם שהן ייעלמו מהר, יכולות לשרוד זמן רב מאוד.
החרדים קיימים סך הכלקעלעברימבאר
75 שנה, והם קיימים כמיעוט המתבצר ומשתבלל ולא נחשף לעולם החיצוני.
ברור שמיעוטים קטנים יכולים לשרוד המון זמן אם הם ישקיעו את כל האנרגיות בהשרדות, ראה ערך השומרונים והקראים, אבל הם רק כמה מאות או אלפים. אולי החילונות תשרוד אלפי שנים כמיעוט קטנטן מתבצר.
גסיסת החילונות יכולה להארך זמן רב מאוד, אבל בסוף גם לזה מגיע הקץ. מצרים העתיקה גססה במשך 1500 שנה, מימי הפרסים עד מוחמד, אבל בסוף גם היא עברה מהעולם. בכל מקרה בדרך כלל גסיסות הן מהירות יותר, במיוחד לתנועה שקיימת רק 150 שנה כתנועה עולמית ונוגדת טת נפש האדם (מצרים העתיקה בכל זאת היתה קיימת 3000 שנה לפני כחזקה בעולם).
הפוסטמודרניזם הוא התחלת גסיסת החילונות, כנפילת האידאולוגיות החילוניות.
אז לפי דבריךפשוט אני..
מבולבלים? גם אנחנו
לא קשור,קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך ב' בסיוון תשפ"ה 14:20
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך ב' בסיוון תשפ"ה 14:19
הנצרות לא דוגלת בדבר הסותר מהותית את הנפש האנושית כמו החילונות (למרות שיש בנצרות דברים נוגדים, אם כי קלים יותר).
אני מעריך שאם הנוצרים יצטמקו לכמה אלפים או מאות אלפים (כמו שקרה לזרטוסטראים) אז הם יפעלו הרבה יותר להשקיע אנרגיה בהשרדות, כמו שכשהשומרונים מנו מיליון הם לא השקיעו אנרגיה בהשרדות כמו כיום שהם כמה מאות.
יש גם הבדל בין קבוצה בתחילת דרכה ההיסטורית, לבין קבוצה קטנה ועתיקה שפעם היתה גדולה.
ברור שגם קבוצה בת מאות אנשים יכולה להעלם.
העניין הוא שהחילונות נוגדת את נפש האדם, ולכן ימיה ספורים, ואם הם ישרדו בסוף, הם ישרדו כקבוצה קטנה ומתבדלת העסוקה בהשרדות. מה גם שלחילונות אין חשיבות בהעברת מורשת חילונית לדור הבא כמו לדתות או לעמים.
הסיכוי ש500קעלעברימבאר
שומרונים ייתנצרו לפני 1500 שנה, כשהם מנו מיליון, היה הרבה יותר גדול מאשר כל ה500 שומרונים כיום ימירו את דתם.
מצד שני לקבוצה קטנה יש סיכון שאם היא כן מושמדת (תרבותית או פיסית), אז היא מושמדת לגמרי, כי היא במילא קטנה.
כך שיש צדדים לכאן או לכאן.
בכל מקרה החרדים קיימים רק 75 שנה, ושימור יהדות הגולה זה לא דבר הנוגד את נפש האדם כמו החילונות. וברור שעצם היותם של החרדים מיעוט מתבצר מסייע להם להגן על עצמם, וזה בנתיים רק 70 שנה
איך אתה מסביר את זהקעלעברימבאר
למה אני צריך להסביר את זה?פשוט אני..
אתה זה שמגיע עם ידיעה ברורה על כך שמיליארדי חילונים בעולם ייעלמו, אני פחות בקטע של גילוי עתידות על סמך ניחושים מופרעים וחסרי בסיס.
לא אמרתי דווקא יעלמו,קעלעברימבאר
מה זה משנה מה אמרתפשוט אני..
ולא, להגיד שזה ''לא טבעי לנפש האדם'' זה לא טיעון.
גם להגיד ''הם חדשים'' זה לא טיעון, גם הנוצרים המוסלמים ואפילו היהודים היו פעם חדשים.
אבל הנוצריםקעלעברימבאר
לא שינו משהו מהותי כל כך בנפש האדם.
האלילות טוענת לקודש וגם הנצרות טוענת לקודש.
החילונות נוגדת באופן מהותי את נפש האדם ואת כל מה שהיה בעולם עד אליה, ושממשיך להיות במקביל לה
טובפשוט אני..
להבדיל, האם היה ברורקעלעברימבאר
לעולם לא ייעלםshaulreznik
אבל לפחות אין שלטון קומוניסטי. חוץ מסיןנעה ונדה
הם לא יפספסו שום הזדמנות לתמוך בוshaulreznik
ולראיה, דב חנין רייר על ונצואלה (שאנשיה חיים מן היד אל הפה)
ח"כ דב חנין מקנא בהוגו צ'אבס: רוצה להלאים את ים המלח, הגז והבנקים
שיתמכו.. אין להם רובנעה ונדה
אגב, יש עדיין ניאו נאצים בעולם, ויש תומכי קונספירציות הזויות על הבונים החופשיים ומטוסי סילון שמרססים אותנו בחומרים כימיים (כמטרייל – ויקיפדיה), ויש עדיין גזענים נגד שחורים בארה"ב.
אי אפשר לדעתנעה ונדה
המצב נפיץ בצורה בלתי נסבלת כמעט.
בכל רגע יכול לקרות משהו שיהפוך פה את כל הגלגל, לטוב או ח"ו לרע.
או שבאמת נצליח לשנות פה, או שהממשלה תיפול ומכל הדיבורים ישאר אבק.
מתי יבוא כבר המשיח, אלוקים
מה זה "שמאל"?משה
כלכלי? הוא די נעלם. לא מספיק אבל איבד גובה.
(אגב מפלגת הליכוד מלאה בשמאל כלכלי מזיק, וגם עוצמה יהודית וכמובן החרדים שחיים על תקציבי רווחה)
מדיני? כנ"ל
שמאל במובן של לגור במרכז העיר ולא על גבעה ריקה? רק מתחזק כל הזמן והם צודקים במיד הרבה.
שמאל רעיוניזיויק
לא הציוני שכבר לא קיים
אלא הפוסטמודרני
למה אתה קובע שהשמאל הציוני לא קיים?ימח שם עראפת
השמאל מתעקש להתחפשנרשםכלפעםמחדש
שנה שעברה הוא התחפש ל"דמוקרטיה" והתהדר באנשי ימין וחובשי כיפה שימושיים
בשנה הבאה הוא מתכוון להתחפש ל-"ימין" בעזרת גדעון סער ונפלתי בנט, אולי הפעם הוא יצליח
הוא לא יעלם כי הוא שולט במוקדי כוח רבים
מי שמשתמש במושגים של ימין ושמאל כנגד,,,,מראה מול הפנים
....עם ישראל מרחיק את הגאולה ומקרב את החורבן.
יש יהודים שבבחינת "בקש שלום ורודפהו"
ויש יהודים טובים שהחליטו שעל , ייהרג ובל יעבור הנאמר בעניינן של מצוות העומדות על פי ההלכה מעל פיקוח נפש. ככלל, דין זה נאמר לגבי שלוש מצוות לא תעשה, שהן: לא תרצח, איסור עריות ואיסור עבודה זרה, הם הוסיפו את ישוב ארץ ישראל.
אתה סתם חרטטן, אתה כל הזמן טוען שאם השמאל ישלוט,ימח שם עראפת
ומה שאמרת שיהרג ואל יעבור זה רק בג' עבירות- קישקוש מוחלט, בשעת שמד אפילו מצווה קטנה נהרגים עליה.
אתה לא בזמן שמד....מראה מול הפנים
....הלגיונות הרומאים עוד לא בגבול ועדיין אין איסור על לימוד תורה וברית מילה.
ואל תסלף את דברי. שמאל וימין לא באוצר המילים שלי כשמדובר בעם ישראל.
מה הקשר?! אתה טענת שלהלכה רק ג' עבירות, וזה שקר.ימח שם עראפת
וחוץ מזה, שגם שלא בשעת שמד, אם כדי להעביר על דת בפרהסיה, גם כן מוסרים את הנפש.
אתה מה שמכונה בעגה המקצועית 'שקרן'.
פעמים רבות טענת שהימין צריך לשבת באופוזיציה והשמאל צריך לשלוט, ורק ככה יהיה הכי טוב.
תחליט ...מראה מול הפנים
...."בשעת שמד אפילו מצווה קטנה נהרגים עליה."
או "שגם שלא בשעת שמד, אם כדי להעביר על דת בפרהסיה, גם כן מוסרים את הנפש"
שניהם. אם היית לומד היית יודע.ימח שם עראפת
טור יורה דעה סימן קנז:
"כל העבירות, חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים, שאומר לו לאדם שיעבור עליהם או יהרג, אם הוא בצנעא - אם ירצה, יעבור ואל יהרג, ואם ירצה להחמיר על עצמו וליהרג רשאי. ואם הוא בפרהסיא, חייב ליהרג ולא יעבור.
במה דברים אמורים שהגוי עובד אליל מכוין להעבירו על דת, אבל אם אינו מכוין אלא להנאתו, יעבור ואל יהרג.
ובשעת השמד, אפילו על מנהג בעלמא שנהגו, אם באים להעביר עליה יהרג ואל יעבור.
ובעבודה זרה ובג"ע ושפיכות דמים - אפילו בצינעא יהרג ואל יעבור, ואפילו אין הגוי עובד אליל מכוין להעבירו על דת אלא להנאתו."
לא הייתי טורח בכלל לענות למרגל כמוךהסטורי
שמתאמץ להניא לב ישראל ממצוות כיבוש הארץ.
אך לטובת שאר הקוראים, שעלולים לחשוב שנמושה כמוך אולי אמר סברה טובה, למרות שאתה סתם מדמה בין סוגיות לא קשורות בכלל - נבאר:
סוגיית יהרג ואל יעבור, עוסקת במצב בו אדם נקלע למציאות בה האפשרויות היחידות הן לההרג או לעבור, אז יש דיון מתי לההרג ומתי לעבור ולא לההרג. אין שום ספק, שאם אדם יכול לברוח (וק"ו בכלל לא להקלע לסיטואציה) זו הברירה העדיפה.
לגבי ישוב הארץ מצד סוגיית יהרג ואל יעבור, פשוט שיהודי פרטי, בזמן שאין באפשרותינו להלחם כציבור - אם שתי האפשרויות שלפניו הן למות או לצאת מהארץ הוא צריך לצאת, כמו שהפוסקים דנו על גדרי רעב וכד'. אמנם כשגויים רוצים לסלקו מהארץ, צריך לבדוק האם הם סתם חומדים נדל"ן שאז זה 'הנאת עצמם' או שכמו הערבים הנאצים, רוצים אידיאולוגית לעשות את הארץ נקיה מיהודים - שאז זו שעת השמד כמו שכתב @ימח שם עראפת וצריך לההרג על כל המצוות.
לעומת זאת במקומות שהתורה ציוותה להלחם, זו בכלל לא שאלה של לעבור או לההרג. הסוגיא במלחמת מצווה אינה לעבור או לההרג, אלא שהתורה ציוותה להלחם לכיבוש ארץ ישראל ולא סמכה על הנס - ממילא המצווה היא להלחם, לרשת את הארץ באופן פעיל, למרות שבשביל זה צריך להכנס בפועל לסכנה. לכן גם במלחמה (אפילו מלחמת רשות כשהיא על פי גדריה!) צריך להכנס למלחמה לכתחילא למרות הסכנה שבזה ולהפך, מי שמפחד או מנסה לברוח (גם אם זה לאוסטרליה...) הוא זה שעובר עבירה ומתחייב בנפשו כמפורש במשנה בפרק שמיני בסוטה ומבואר ברמב"ם הלכות מלכים.
ועיי' עוד מנחת חינוך תקה ומשפט כהן קמ"ג
יישר כוח על דברים נכוחים
ימח שם עראפת
השאלה אם זה קשור לדין יהרג ואל יעבור, או פשוטקעלעברימבאר
להחלטת המלכות.
הרי גם לצורך מלחמת רשות כלכלית, מותר לצאת למלחמה אם כך החליטה המלכות, גם במחיר של סיכון נפשות במלחמה. אבל זה לא מצד מצוות יהרג ואל יעבור.
(למרות שיש לעיין בגמרא, האם מלחמת רשות יכולה להיות רק במצב של רעב ופיקוח נפש, כדברי הגמרא שדוד יצא למלחמת רשות רק אחרי שאמרו לו שאין הקומץ משביע את הארי ועם ישראל זקוק לפרנסה)
זה בדיוק מה שאמרתיהסטורי
אמנם במלחמת רשות יש גם לדון, האם כל התנאים שהוזכרו בגמרא ובפוסקים בעצם אומרים שהסיכון נמוך. ועכ"פ העובדה שיוצאים אליה רק ע"פ סנהדרין ונביא/או"ת, הופכת אותה גם היא לסוג של מצווה ויש היתר לחלל עליה שבת.
עכ"פ המנחת חינוך דיבר בהקשר של מלחמת מצווה.
השאלה אם סנהדרין מתירים מלחמת רשות, או מצוים כמצוהקעלעברימבאר
למה אם זה מצווה אז מותר לחלל את השבת עליה? לא כל מצווה דוחה שבת.
האם להכנס מראש למלחמת כיבוש הארץ בשבת מותר? (ברור שאם אנחנו כבר בתוך מלחמה אז זה כבר פיקוח נפש)
יש דרשה מפורשתהסטורי
כלומר - זו נשארת 'מלחמת רשות' בהגדרה, הירא ורך הלבב יכולים לחזור (מראש), אבל יש לה בהחלט הלכות.
השאלה אם סנהדרין מצווים את המלכותקעלעברימבאר
בילבול אופייני של עמי הארצותנקדימון
אתה לא יודע להבחין בין פרט לכלל.
וכלל נקוט לנו משנים קדמוניות: אם מישהו אומר שזה לא ימין או שמאל, אנחנו יודעים שזה שמאל.
למה אתה מניח שהוא ייעלם?פשוט אני..
לפי דעתי אפעםשרופה על העם
בביאת משיח צדקנו בטוח יחלשו אבל לפי דעתי להיעלם זה אף פעם לא יקרה,
מה שורשי השמאל ומתוך כך השערה מתי הוא ייעלםמילואימניק
השמאל הישראלי הוא תוצר של כח רוחני שנקרא ערב רב, שמבטא את חדירת השפעת עמלק על ישראל.
מכיון שכך, ההשערה שלי, לא יודע, שכאשר יימחה שמו של עמלק, וכסא ה' יהיה שלם, יימחה כוחו הרוחני של הערב רב, וממילא לא יישאר שמאל.
תפקיד מרכזי של המשיח הוא להחזיר את ישראל בתשובה, ולי אישית, שוב השערה ולא יידע, זה מתחבר ביחד.
לא נכוןקעלעברימבאר
השמאל הישראלי שורשו בקדושהס עיין פסקה "שלושה כוחות מתאבקים במחנינו" בספר אורות של הרב קוק.
השמאל מייצג את המימד האוניברסלי והליברלי, שמציין את עניין האדם כאדם והצד המשותף שיש לישראל ולאומות.
יחד עם זאת השמאל צריך להטהר מטומאתו ומסיגיו, להיות בפורפורציה ולא להגזים, להיות נאמן לתורה ולארץ, ולא לדחוק את 2 הכוחות האחרים - הדתי והלאומי.
זה לא סותר שכיום צריך להכנס בו בכל הכוח, להעביר את הרפורמה המשפטית ולהעיף את כל הקפלניסטים לעזאזל (מבחינה רעיונית כמובן, כלומר להתעלם מהם ולמנוע מהם לחסום כבישים)
שמעתי בדיחה שערב רבקעלעברימבאראחרונה
אני מעניק לכם תקציב בלתי מוגבל לקמפיין פוליטיזיויק
כסף אף פעם לא מהווה בעיה מעכבת בפוליטיקהפ.א.
מה פתאוםזיויק
אז לא מבין את הלוגיקה שלך בהקשר הפוליטיפ.א.אחרונה
באקדמיה, בתעשיית ההייטק, בתחומי מו"פ (מחקר ופיתוח) - כאן אכן תקציבים גדולים וכסף רב מהווים פוטנציאל ליותר חוקרים מבריקים, ליותר סטארטאפים ופיתוח המצאות בתחומים שונים שיתורגמו בהמשך לחברות מצליחות - את הפירות נראה בעוד שנים.
בפוליטיקה, אני צריך את ההצלחה עכשיו. לא בעוד 5-10-15 שנים. איך הכסף הגדול יביא לי לבחירות הקרובות את המועמדים המתאימים להובלת המגזר הדתי לאומי על זרמיו וגווניו, מועמדים שיהיו מוכרים ועם ניסיון ועשייה ציבורית מוכחת כדי שהציבור הדתי לאומי יזכה לנבחרת מנצחת בבחירות שיתבטא בכוח פוליטי בכנסת?
מי הם המועמדים הכריזמטיים שלנו, הכוכבים הפוליטיים המקבילים לבנימין נתניהו, אריה דרעי, בני גנץ, יאיר לפיד, יאיר גולן, בציבורים האחרים? מי מהם הגיע לאן שהגיע בגלל כסף גדול ולא בזכות כישוריו האישיים שהביאו אותו לעמדת הנהגה?
אני לצערי לא מכיר.
עוד הוכחה לאפסיות של ביבירועישםטוב
פשוט לא נתפס

ביבירועישםטוב
ביבי מתנהל *בדיוק* לפי התפיסה השמאלנית שאומרת -
יש בעזה מיליון-2 חפים מפשע, אנשים ממש טובים.
למרבה הצער קבוצה טרוריסטית איכשהו השתלטה עליהם.
בגלל 7.10 ישראל נאלצה בלית ברירה לצאת למלחמה וחבל על כל הרוג ופצוע "לא מעורב".
עכשיו שחמאס כמעט נעקר אז ישראל כמובן תעזור לעזתים, האנשים הטובים והאיכותיים, להשתקם חזרה.
אתה קורא את מה שאתה מעלה כאן?!הסטורי
אתה קורא את מה ששלחת?ארץ השוקולדאחרונה
כי נראה שלא.
מדובר פה על דרישה אמריקאית, לא על מה שישראל עושה או מבצעת, אז אין פה הוכחה לכלום על נתניהו.
אפשר לנסות ללחוץ שלא יקרה אם באמת אכפת לך.
חבל שלא דנים בפורום הזה…סיעתא דשמייא1
דביל.ימח שם עראפת
הרתעה היא דבר דינמי, ואפשר להחזיר אותה בקלות.
עונש מוות למחבלים זו הרתעה מצויינת למשל.
לא כל הערבים הם אוייבים, נכון. כל אלה שנמצאים בישראל- הם אוייב נקודה. לא כולם פגעו בנו, נכון. אבל כלל האוכלוסייה הפלסטינית מחפה על הפשע, ולא מוקיעה מתוכה את המחבלים. להיפך, הם מרוממים אותם ומגדלים אותם ומחנכים את ילדיהם על ערכיהם.
הוי שוטה, ערבי אחד באוסטרליה הציל מטבח גדול יותר. חסיד אומות העולם. מליוני ערבים אחרים רצחו אותנו שוב ושוב בשנים האחרונות, תקפו אותנו באין ספור מלחמות, והערבי הבודד ההוא ישנה את המאזן?!?!
תיפח רוחך רשע אדיוט ושקרן!
עכשיו אפשר להיות בטוחבינייש פתוח
חוק הגיוס לא יעבור בשום מתכונת. אלא אם כן יחליפו ממשלה (לא חייב בחירות, אבל זה תלוי במרכז הפוליטי שיפסיק להחרים את נתניהו) ויביאו לחוק שבאמת יגייס חרדים.
אני מקווה שכולם הבינו מזמן שלעולם לא נשיג שינוי בהידברות, שיתוף פעולה ובאופן הדרגתי.
במיוחד שהחוסר בחיילים די גדול וקריטי, אבל הוא קטן מאוד ביחס למיצוי המקסימלי של החרדים הבריאים בגיל גיוס.
אף אחד לא רוצה ולא צרייך לגייס את כל פונוביץ וכל מיר וכל ישיבת חברון ואת כל חסידות סאטמר ותולדות אהרון.
דוגמא של שני חברי כנסת שהזהירו בנושא:ארץ השוקולד
צדקו כנראה בראי הטבח בתחילת המלחמה
שאלות שכל אדם חושב צריך לשאול את עצמו על כיפת ברזלסביר11
💡שאלות שכל אדם סביר צריך לשאול את עצמו לגבי כיפת ברזל וטיל החץ:
1. האם ראיתם אי פעם בעיניים שלכם- כשנאלצתם להיות בחוץ בזמן אזעקה -יירוט אמיתי של רקטה או טיל שעף בצורה אופיינית, וכיפת ברזל שמזנקת אליו ואכן פוגעת בו באמת? לא ראיתם.
ואם ראיתם סרטון כזה- כל איש מולטימדיה שעוסק בעיבוד סרטים ובפוטושופ יכול להראות שהסרט הוא מפוברק, אולי ברמה מקצועית יותר מהסרט המפוברק של שדה תימן, אך נוצר במסך המחשב ולא במציאות.
( יש ברשת כמה סרטים מפוברקים של פגיעה ,עם הסברים משכנעים של איש מקצוע שמראים שהם מפוברקים והפגיעה לא קרתה)
2. טילי תמוז ,גיל ,וכל טיל מכובד, מראה צלב שהטיל מצלם בעצמו כיצד הוא מתקרב למטרה,
שהולכת וגדלה, עד שהמסך שחור כשהוא מפוצץ אותה.
האם ראיתם אי פעם סרטון כזה מכיפת ברזל?
אני בטוח שלא ראיתם.
ואם כן, איש מקצוע כנ"ל -יוכל להראות לכם שזה סרט מפוברק.
וכן לגבי יירוט של טיל על ידי טיל חץ.
האם לדעתכם קיימים סרטים של יירוט, אלא שמסתירים אותם מהציבור?
לא הגיוני לחשוב כך, כי סרטים כאלה יכולים רק להועיל ולהגביר את אמון הציבור במערכות.
3. 📢מדוע ,כשמתפרסם שהגיע טיל=רקטה לאיזור מסוים, ושהוא יורט בהצלחה, נשמעים באזור כמה פיצוצים .למה יותר מפיצוץ אחד,
כמה פעמים יכולה רקטה של האויב להתפוצץ?
הרי לאחר הפיצוץ הראשון הרקטה כבר לא קיימת יותר. אולי זה חתול בעל תשע נשמות?
4. ידוע שארהב השתתפה ומשתתפת בפיתוח כיפת ברזל והחץ . האם אין לה אינטרס להגן על עצמה? הרי היא נמצאת בסכנת ירי טילים מכל ספינה רוסית שמתקרבת לחופי ארה"ב גם ממרחק גדול, כגון אלף/ אלפיים קילומטר.
אם כן ,למה ארה"ב לא רוכשת טילי כיפת ברזל או חץ מישראל?
ולהיפך, היא ביטלה עסקאות רכישה של הכיפה מישראל. למשל חפשו בגוגל : "ארה"ב לא תרכוש את מערכת כיפת".
מה שאומר שאין לארה"ב אמון 🤏 בטילים שהיא מייצרת על ידי ישראל.
🐣אבל לקידום מכירות- למה לא? כלומר ארה"ב, שמושקעת בכיפת ברזל וב- חץ, יש לה אינטרס שמדינות שונות ירכשו מישראל את המערכות הללו, והיא תגזור קופון ברווח , מה שיכול להסביר מדוע גרמניה רכשה לאחרונה חץ3,
ומי יכול לשלול את הטענה שזהו תרגיל של איש העסקים טראמפ , שנתן לגרמניה את הכסף לרכישה?
אגב, גם סינגפור, שסיכמה שתרכוש מערכת כיפת ברזל מישראל- חזרה בה ולא ולא רכשה. חפשו בגוגל "סינגפור לא תרכוש כיפת".
כן ראיתי. פיזית.נקדימון
ראיתי מלאזוזיק העכבראחרונה
גם אתה היית רואה אם היית גר באיזורים מסויימים בארץ.
ראיתי כיפת ברזל רודף אחרי טיל ופוגע בו לפחות שלושים פעמים. ראיתי שיגורים של כיפת ברזל יוצאים מהקנים. ראיתי והחזקתי בידיים המון רסיסים - גם של מיירטים.
אולי מישהו השתיל לי שבב עם דמיונות לתוך הראש, כשנכנסים לעולם הקונספירציות אפשר להיות מאד פוריים ואין גבול לאפשרויות.
ענין טכני פשוט -למה כדאי ליועמשיט והחבר'ה למרוחסביר11
לעיל בדקה 24:00 בימים אלה של תחילת ואמצע דצמבר מתבצע מהלך רוחבי של מחיקת כל השיחות וההתכתבויות
ביניהם ,כנראה כולל נשיא העליון והיועמשית,
פרט לכך שבווטסאפ הרבה התכתבויות מוגדרות למחיקה אוטומטית אחרי חודש עד שלושה , ולזה בדיוק הם מחכים ,שיעברו חודש עד שלושה חודשים מאוקטובר
ממילא לא ימצא שופט חוקר להחליף את היועמשיתכמו🐌תמס
שעומד בדרישות של השר לוין ושל בגץ גם יחד
כך או כך הפרשה ירדה מסדר היום הציבורי
מקווה שהפצר החדש יעשה ניקיון בפצריה
או לפחות תשתנה שם רוח המפקד
אבל תודה שהחזרת את הנושא החשוב הזה לדיון
ספוילרזיויק
כבר קורה הם מגלגלים כולם אחריות על הפצריתכמו🐌תמסאחרונה
ומתנערים מזה.
עכשיו יש להם מפקד חדש
שימו לב: התרמות לישיבת פוניבז'שלג דאשתקד
חברים, אני מבקש לתאר כאן תופעה שנרמזה בכל מיני כתבות מוזרות שגוגל מעלה לי, אך על מימדיה לא פיללתי. אלמלא ראיתיה בבית כנסת אצלינו - לא האמנתי:
כידוע, לפני תקופה קצרה התקבלה הכרעה סופית - לכאורה - בנוגע למריבת רבת השנים בישיבת פוניבז'. המריבה הייתה, כזכור, בין הרבנים הוותיקים והיורשים הישירים של הישיבה, ובין הרב שמואל מרקוביץ' שראה בעצמו יורש אולטימטיבי לחלק גדול מהסמכויות בישיבה. הפסק של השופט חעשין, הדהד סברות של הרבה אנשים, ודרש מהרב מרקוביץ לסגת מכל הנכסים והסמכויות שהוחזקו על ידו, ולהסתלק עם תלמידיו מהישיבה לקראת סוף שנה"ל הנוכחית.
בפניבז', כצפוי, מריבה לא מסתיימת מהר כל כך. כבר יש דיבורים על ערעור (בפעם המי יודע כמה), וכן על דינר להקמת ישיבה חדשה, ועוד. ההפתעה שחיכתה לי מחוץ לבית הכנסת השכונתי, הייתה שני תלמידי ישיבה חינניים, שסיפרו שהם מישיבת פוניבז' ו"כידוע" רוצים לזרוק את הישיבה שלהם לרחוב, ולכן הם מבקשים את עזרת הציבור. כמובן שהם לא סיפרו מי זה פוניבז', ואת מי רוצים לזרוק ולאן (הרי אם נער רוצה ללמוד תורה, לא תחסרנה ישיבות שתכלנה אותו ולא יחסרו רבנים שילמדו אותו בבחינת "ספי ליה כתורא"). ובכלל, ממתי בחורים צריכים לאסוף כסף לישיבה שלהם, הרי כל מטרת הישיבה היא כדי שיוכלו ללמוד תורה ללא טרדות (למעט זריקת סטנדרים/ לבנים/ ג'ורה, כתיבת גרפיטי, גניבת פראק או למצער, חסימות כבישים ברחבי הארץ).
כך או כך, ובאמת לא מתוך נקודת מבט של צד מסוים. דומני שרוב הציבור לא רואה בעין יפה את ההיאחזות של הרב מרקוביץ בקרנות המזבח, ודווקא הוא שבכל כך הרבה הזדמנויות היה יכול לסגת ולכבד את עצמו ואת התורה, ותמורת זאת הותיר את המריבה המסריחה הזו באוויר. כך, שגם אם הוא צודק ובאמת מגיע לו הכבוד המפוקפק הזה של "יורש ראשות ישיבת פוניבז' על פי פסק בית משפט", הרי שמרב ומרביץ תורה הציפייה היא אחרת.
לכן, אני מבקש ליידע את הציבור, שהתרומות הללו אינן לישיבת פוניבז' (אם מישהו כ"כ משתוקק לתרום לה), אלא לרב מרקוביץ, שעדיין מנסה לשוות אווירה של מלחמה, וגם אם יילך - רבים היו מצפים ממנו לעמוד בכוחות עצמו, כמו כל ראש ישיבה אחר (ואולי זו הבעיה התמידית, שבמקום לקבל דברים בזכות, מנסים לקבל דברים בכוח הירושה), ולא לשלוח את תלמידיו לקבץ נדבות.
מפליא אותי שאתה בכלל מביא את הסיפור/ידיעה הזו כאןזמירות
ביטלתי את הוראת הקבע לצדקה למוסד חרדיסודית
הבאתי את הידיעהשלג דאשתקד
כי פגשתי אותם בבית כנסת באזור שלי, שהוא כללי, לאו דווקא חרדי.
הם אוספים כסף במקומות שאנשים תורמים, וזה לא בהכרח מקומות של חרדים. אז מחר אתה יכול לפגוש אותם מתחת לבית שלך.
הם הסכימו לקבל את הבורר הזהנקדימון
ועכשיו כשפסק נגדם, פתאום זה לא מתאים.
הם עושים חילול השם של הרמה השפלה ביותר.
בפעם הבאהברגוע
ד"א זה לא כ"כ חריג שבחורי ישיבה מתרימים לישיבה שלהם
אולישלג דאשתקד
באמת לא מעניין אותי מי צודק ולמי מותר לקרוא לעצמו פוניבז'. בעיקרון מהמעט שאני מבין, רק מתחילת שנהל תשפ"ז יחול עליהם האיסור הזה, אבל זה באמת לא משנה.
ממה שאני מכיר בעולם החרדי, בחורים שאוספים כסף לישיבה, זה או לת"ת (תומכי תורה - עזרה של הישיבה לתלמידים וחתנים מעוטי יכולת) או אסיפת כספים נקודתית לבניית ספרייה וכדו' (כשהייתי בישיבה קטנה חרדית, היו אוספים לפני פורים לספרייה של הישיבה. אבל היה סתם בכמה רחובות ליד הישיבה, בעיקר כדי להעסיק את הילדים). וגם זה, בדרך כלל באזור מסוים או לפי כתובות של בוגרים. ככלל, תלמידים לא עומדים כמו בבית כנסת קבצנים ומתרימים בשביל האחזקה השוטפת של הישיבה שלהם.
לא הבנתיאוהב כל יהודי
נראה שאתה מזדהה כנראה עם צד אחד, ומעמיד פני תם כאילו אין לך דעה בעניין,
אני יושב בבית כנסת שאליו מגיעים המון בחורים לא פעם ולא פעמיים, לא בהכרח אוהב את זה,
אבל לא רואה בזה דבר כזה הזוי,
מה שאתה כותב זו דמגוגיה זולה במיטבה,
כמובן שיש הרבה ישיבות, אבל יש משפחות רבות שמבחינתם זו הישיבה שמייצגת את תפיסת עולמם, כמובן שזכותך המלאה כפי שנראה עשית לא לתרום, אבל כזו צרות עין, שאכפת לך שחלילה מישהו יתרום להם כמה פרוטות,
עוד לא ראיתי
אסביר לךשלג דאשתקד
אבל אני חייב לפתוח בזה שאתה משתמש בהרבה מילים שיפוטיות (מעמיד פני תם, דמגוגיה זולה במיטבה, כזו צרות עין). זה לא תמיד נעים לקרוא את זה. אבל זו הערת אגב.
לגופו של עניין:
אין לי דעה לגבי מי צודק בדיון עצמו. אין לי מושג על סמך מה הרב מרקוביץ חושב שמגיע לו והרב פלוני חןשב שלא מגיע לו. באמת אין לי מושג.
ברמה האישית, מבחינתי יש אנשים טובים בכל צד ובימים שהייתי בחרדי היו לי חברים משני הפלגים והערכתי מאוד את הנחמדעם והחכמים שביניהם, ללא הבדל. מבחינת קשר לצד מסוים בפוניבז' - צר לי ידידי, אין לי חיבה לישיבה הזו ולא למגזר שהיא מייצגת, משום כיוון.
מבחינת התנהלות, כתבתי בצורה ברורה בהודעה הראשונה, שלטעמי הרב מרקוביץ לא נהג בהגיון ובאחריות בכך שהוא לא עזב את פוניבז' מזמן והקים לו ישיבה משלו. הוא אדם אחד ועד כמה שהוא ראוי, הוא יוכל לבסס טת מעמדו בעצמו. בצד השני יושבים הרבה אנשים שנמצאים שם הרבה שנים וחלקם אינטגרליים בישיבה (כמו המנהל ואוספי הכספים וכו'), אז טבעי שהציפייה תהיה ממנו, לקום וללכת, לא מתוך צדק אלא דווקא מתוך אחריות לכבוד התורה (אתה לא תאמין, אבל ממש לאחרונה אמר לי את זה בדיוק, אדם שמאוד מחובר ושותף בהגיונות הפלג הירושלמי וכו).
עד כאן דברים שלא מאוד רלוונטיים לפתיחת השרשור, אבל הוצהרו בפירוש בפתיחת הדברים.
אני מדבר על תופעה שרב מבוגר רוצה לפתוח ישיבה, אז שיילך ויפתח ישיבה. למה הוא שולח בחורים לקבץ נדבות בבתי כנסת? קורה שישיבה עושה אירוע התרמה גדול והיא פונה לציבור, אבל זו תמיד ישיבה קיימת שפונה בדרכים יחסית מכובדות, לבוגרים, שכנים ומקסימום בפרסומות באינטרנט, ובוודאי לא שולחת תלמידים לשוטט ולקבץ נדבות. מה גם, שתמיד סרטון הישיבה וההיסטוריה שלה חשוף לציבור כפרסומת.
כאן מדובר בפנייה לציבור שמבזה את התלמידים, במצג שווא לציבור התורמים ובכלל בהקמת מוסד שלא ברור למה הוא מוקם. הרי אם מדובר בישיבה שנפתחת, למה שלא יסדרו את ההיבט הכלכלי בדיוק כמו כל ישיבה שמוקמת. הרי לא מדובר באנשים טיפשים או חסרי ניסיון.
זה מה שאני מבהיר, וכמובן מי שבא לו - שיתרום לאן שבא לו.
עוד מילה, אם זה חשוב ככשלג דאשתקד
אני לא בא להצדיק שום צד מבעלי המחלוקת. למעשה, כמעט מאז שהתחיחו המחלוקות היו אנשים טובים שניסו לשבת על הגדר או אפילו לפשר. המציאות היא ששני הצדדים דחו והפריעו לכל גורם כזה, וזה ממש לא כבוד גדול לאף אחד.
כן אציין שהתופעה הזו חוזרת על עצמה הרבה. גם במחלוקת היעב"ץ והרב אייבשיץ, היו רבנים שניסו לפשר וכמדומני הרב חיים רפפורט כתב אז בכאב שחבל שאף צד לא מוכן להקשיב ולהגיע להבנות.
ההסבר יותר פשוטארץ השוקולד
כשלא עובדים, כסף הופך לאישיו ובסוף פועלים באופן לא ראוי להשיג כסף.
כך כבר פירשו רבותינו על המשנה במסכת אבות:
"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר:
יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ,
שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן.
וְכָל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה,
סוֹפָהּ בְּטֵלָה וְגוֹרֶרֶת עָוֹן.
וְכָל הָעֲמֵלִים עִם הַצִּבּוּר,
יִהְיוּ עֲמֵלִים עִמָּהֶם לְשֵׁם שָׁמַיִם;
שֶׁזְּכוּת אֲבוֹתָם מְסַיַּעְתָּן,
וְצִדְקָתָם עוֹמֶדֶת לָעַד.
וְאַתֶּם,
מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם שָׂכָר הַרְבֵּה כְּאִלּוּ עֲשִׂיתֶם:" (מסכת אבות פרק ב משנה ב)
רש"י שם:
"שיגיעת שניהם משכחת עון. שמתוך שהוא לומד ועוסק בתורה ובסחורה להתפרנס אינו חומד וגוזל ממון אחרים:"
הרמב"ם שם:
"רוצה לומר בדרך ארץ הנה - העוסק בפרנסה.
ואמרו וגוררת עון - כמו שבארנו במקום אחר, אמרו "סופו, שהוא מלסטם את הבריות"."
הרב עובדיה מברטנורא שם:
"דרך ארץ - מלאכה או סחורה:
שיגיעת שניהם משכחת עון - שהתורה מתשת כחו של אדם, והמלאכה מפרכת ומשברת את הגוף, ומתוך כך יצר הרע בטל ממנו:
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:"
הטור:
"ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.
ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.
וישא ויתן באמונה, ויזהר מלהזכיר שם שמים לבטלה, שבכל מקום שהזכרת השם מצויה מיתה מצויה.
ומאד מאד יזהר אדם בענין השבועה, שהרבה הפליגו רבותינו בענין שבועת שקר, ואפילו לישבע באמת, כמו שאמרו אלף עיירות היו לו לינאי המלך וכולם נחרבו מחמת שבועת אמת.
ויזהר מלהשתתף עם העו"ג, דשמא יתחייב לו שבועה וישבע בשם יראתו ועובר משום לא ישמע על פיך. מיהו אם נשתתף ונתחייב לו שבועה, יכול לקבלה. ומיהו אין כל אדם יכול לעמוד בזו, וגם רש"י התירם שאין עכשיו עו"ג." (טור אורח חיים סימן קנו)
הבית יוסף:
"ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו." (על הטור באורח חיים סימן קנו וכך הוא פסק בשולחן ערוך)
"ואחר כך ילך לעסקיו דכל תורה שאין עמה מלאכה מה שהביא רבינו הסיפא ולא הביא הרישא יפה ת"ת עם ד"א וכו' הוא לפי דנראה דהתנא מדבר בשתי כתות מישראל הא' הם התגרים דפורשין בספינות הים והולכים בסחורות בדרך רחוקה וארז"ל ולא מעבר לים היא לא תמצא תורה בתגרין ועליהם אמר יפה תורה עם ד"א דאצל כת זו ד"א עיקר והתורה טפלה ולכן אמר יפה הוא דיהיה יודע מה שכתוב בתורה שיגיעת שניהם משכחת עון וכת אחרת הם לומדי תורה ויושבים בביתם שהתורה אצלם הוא עיקר אמר עליהם וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון דבכת זו צריך שיתפרנס במלאכה והוא יושב בביתו ועוסק בתורה כי בזה יש לתורה קיום אצל כת זו. ורבינו מדבר כאן בכת זו שיושבי' בביתם ומתפרנסים במלאכה או בשאר עסקים כגון רבית וכיוצא כדי שיוכל לישב בביתו וללמוד תורה על כן הביא על זה הסיפא נ"ל אמת וצדק:" (על הטור באורח חיים סימן קנו)
רבותינו היו חכמים, מי שמשנה ופועל נגדם בסוף משלם מחיר.
מי אמר שהוא לא עובד? ראשות ישיבה זה עבודהקעלעברימבאר
בפני עצמה, ניהול חינוכי של המוסד.
אחרת גם הטענה שלך צריכה להיות מופנת לראשי ישיבה/רבני עיר/ר"מים בציונות הדתית שמקבלים על זה משכורת.
חוץ מזה שכל ישיבה זקוקה לתקציב, כמו שתיאטרון הבימה זקוק לתקציב או כל מוסד
מי אמר שדיברתי עליו?ארץ השוקולד
לגבי ראשות ישיבה והיתר להתפרנס מלימוד תורה - זה אכן נושא השרוי במחלוקת בין הפוסקים.
(בכלל, זה קצת עצוב שכל כך הרבה לומדים תורה בישיבות ובודדים מהם למדו הלכות תלמוד תורה מהתחלה ועד סוף ברמב"ם או בטור או בשולחן ערוך...
זה כמו שאנשים לא ילמדו הלכות חגים לקראת החגים.)
זה שהטענה נכונה על רבים בציונות הדתית זה לא סותר את נכונותה.
לא הבנתי איך הטענה שלך בסוף רלוונטית להלכה או לדברי רבותינו.
(ואגב, אפשר לוותר על התקציבים לשניהם)
לא מצדיק רק מסבירדרור אל
אבל ממה שאני מבין, זה הרבה יותר מסכסוך פרטי בין גיסים. זה הפך לוויכוח מגזרי בין פלגים אידיאולוגים ליטאים.
הנקודה היא לא למצוא מקום ללמוד. באמת שיש הרבה מקומות. הויכוח הוא מיהו הפלג האידיאולוגי שממשיך את המותג "פוניבז', אם הישיבות". לכן זה לא סתם לפרוש ולהקים במקום אחר.
כמובן שמבחינתי זו בדיוק הסיבה לא לתרום, רק מסביר למה זה לגיטימי מבחינתם.
זה בערךדרור אל
ברור שלא הינו בקלות מוותרים.
אני נתקלתי גם, אבל בעיקר בעולם החרדימשה
שאני קצת עובד בו.
אני לא חושב שאתה מציג את הרב מרקוביץ בצורה נאמנה.ימח שם עראפת
צר לישלג דאשתקד
אין לי שום דעה אישית עליו. כעיקרון למדתי בבני ברק בשנים קשות וחוויתי את האלימות שהייתה בעת הפילוג עצמו (לפני כ21 שנה, לאחר פטירת הרב ברמן זצ"ל). היו לי חברים משני הצדדים, כולל בנו של הרב מקרוביץ עצמו.
עדיין אני חושב, שאם אדם אחד חושב שמגיע לו משהו ובכדי להשיג את זה הוא יצטרך לבלגן סדרי בראשית, הייתי מאוד מעריך אם הוא היה מוותר - וכל עוד מדובר בתלמיד חכם ובבלגן כל כך עוצמתי, בפירוש הייתי מצפה שהוא יעשה את הצעד הזה - זה לא אומר שהוא טועה או שהוא לא בסדר, הבהרתי את זה קודם ואני חוזר ומבהיר את זה שוב.
אני לא בטוח שאת האלימות הפעיל צד פלוני או אלמוני, המריבות הראשוניות בפוניבז' התחילו עוד לפני הרב מרקוביץ (כמדומני שגם אז צד "המחבלים" היה אלים ומחלל שם שמים גדול בהרבה מ"השונאים", ואכן השונאים הבינו את משמעות המחלוקת ולקחו צעד אחורה כפי שראוי לנהוג). לכן כלל לא הזכרתי את האלימות בדבריי (רק לגלגתי שיש לזה לגיטימציה בישיבת פוניבז', אבל לא התכוונתי בהכרח לצד מסוים).
כדי להבין איך כן אמורים להתנהג במצב כזה, אני מציע לך להסתכל על מריבות דומות שאירעו בישיבות שונות: במרכז הרב, הרצי"ה לא הסתדר עם הרב אריאלי, אז הרב אריאלי עזב והמשיך את הרבצת התורה שלו באופן שכולם היו מרוצים; הרב שפירא לא הסתדר עם הרב טאו, אז הרב טאו עזב והקים לעצמו ישיבה משלו, היה קצת מריבות הם לא הפכו את הישיבה לזירת קרב ואת התלמידים ללוחמים/קבצנים; בישיבת חברון היו לא מעט מריבות - עם הרב חיים סרנא (ובכלל זה עם הרב פרבשטיין), הרב אזרחי, הרב זקס ועוד ועוד - איכשהו הישיבה הצליחה להישאר שפויה, ומקסימום הלך תלמיד חכם ומימן בעצמו ישיבה למי שאוהב אותו ורוצה לשתות את דבריו בצמא (ולא תמיד זה קל, תבדוק כמה היה קשה לתחזק כלכלית את ישיבת עטרת ישראל, וכמה כסף וזמן ודיני תורה היו עד שישיבת כנסת הגדולה עמדה על הרגליים). גם אם היו מריבות קטנות, הן הסתיימו מהר, ובוודאי שלא ציפו שהתלמידים יסתובבו ברחובות כדי לגייס כסף. בישיבת גרודנא, איך שהתחילו מריבות, הרבנים המבוזים הודיעו שכל התלמידים הולכים הביתה עד להודעה חדשה, ואכן קבוצת התומכים שלהם פתרה את הבעיה תוך שבוע-שבועיים.
נתתי לך רשימה די ארוכה של אנשים לא פחות יפים, חכמים וצודקים מהרב מרקוביץ, ואתה רואה ארסנל של פרקטיקות שמשאירות את המריבות במקום מכובד ופותרת את הבעיה בלי להפוך את התלמידים ל"מוציאים לפועל" של הרב שלהם. על זה אני מדבר, ופירוש לא על צדק ויושר ולמי מגיע.

