למה דוד המלך לא מוזכר בתורה?קעלעברימבאר
כמו השאלה למה ירושלים לא מוזכרת בתורה במקוםאשר עבחר ה.


למה לא כתוב שום תשים עליך מלך מזרע נחשון בן עמינדב?

לא מבין את שאלתךהסטורי
גם מינוי שאול היה קיום מצוות שום תשים עליך מלך, גם מינוי ירבעם.
אבל בסוף ה כרת ברית עולם רק עם דוד,קעלעברימבאר
ולפי הרמבן יש איסור למנות מלך שלא מבית דוד,שלא כהוראת שעה ועל פי נביא.


ולפי הרמבם יש איסור למנות מלך שלא מבית דוד, בירושלים

נכון ועדיין המצווה מתקיימת בכל מלךהסטורי
נכון שלמלך אחר אין ברית עולם, אבל אלו שתי סוגיות שנות
אבל לפי הרמבן למנות לא מבית דוד זה חטאקעלעברימבאר
שוב, לא קשור למצוות מינוי זו הפרת צוואת יעקב אבינוהסטורי
בפשטות הכוונה מלך שאינו משבט יהודה. אבל מצוות מינוי מלך מתקיימת בכל מלך שנביא מקים.


אגב, בפרשה שלנו הרמב"ן דווקא כותב שבדרך הפשט - אפשר למנות כל מלך שאיני גוי ומשמעות "אשר יבחר ד"א" זה שמי שיבחר מתברר שהוא בחר.

הרמבן פוסק להלכה שאסור למנות שלא על םי נביאקעלעברימבאר

מישהו שלא מבית דוד, וכותב שחשמונאים חטאו ונענשו. משמע ממנו שזה גדר ב"אשר יבחר ה בו" ולא יסור שבט מיהודה זה רק אסמכתא. שהרי יעקב היה לפני מתן תורה. או שזה שמשה כתב זאת בתורה זה הפך להיות גדר במצווה, כשם שלומדים דיני ברית מילה ממילה של אברהם, למשל מ"וערל זכר". או וכבשוה בפריה ורביה

עכשיו שקראתי זאת שוב נשמע שאתה צודק. וזה רק הפרתקעלעברימבאר
צוואה. אבל אז לא מובן האם בגלל הםרת צוואה החשמונאים התחייבו מיתה?
ועדיין השאלה למה בחירת זרע נחשון לא מפורשת בתורה,קעלעברימבאר
גם ללא עניין הלכתי.   הרי בחירת יוסף לשבט החשוב מוזכרת בפרשת ויחי, גם כשאין לזה נפקא מינא
יש נפק"מ לנחלות וזו הוראה של יעקב אבינוהסטורי
זה בחירה של ה ביוסף, יעקב לא היה אומר דברקעלעברימבאר
מדעתו ללא רוח הקודש.  ועדיין לא נשמע שיעקב אומר זאת רק בגלל הנפקא מינא ההלכתית, (שהרי ההלכה הזאת מפורשת בפרשת מסעי שאפרים ןמנשה מקבלים נחלות נפרדות יחד עם 9 וחצי שבטים עם נשיאי שבט לכל אחד). זה אולי באפרים ומנשה כראובן ושמעון. אבל בהמלאך הגואל אותי ובישימך אלוקים כאפרים ומנשה אין נפקא מינא הלכתית
האיסור הזה תקף רק מהמלכת דוד לא לפני כמדומניכְּקֶדֶם
נכון. השאלה למה התורה לא אמרה "שוםקעלעברימבאר
תשים עליך מלך מזרע נחשון בן עמינדב" . ואת שאול שמואל היה ממנה בהוראת שעה של נביא
כי יש חשיבות למלוכה מבנימין כמו שמובא בפרשת האזינוכְּקֶדֶם
אגב לפי חלק מהפרשנים יש הוה אמינא שמלכות שאול הייתה נמשכת 
אבל בסוף ה כרת ברית עולם עם דוד,קעלעברימבאר

ואומרים חזל מצאתי דוד עבדי בסדום, וכבר יעקב אמר לא יסור שבט מיהודה, וה' בורא אורו של משיח מבריאת העולם. וה ידע ששאול יחטא כקורא הדורות מראש.

 


 

לא יתכן שברית נצחית תקרה רק בגלל מעשי האדם המקריים. עיין מהרל

אתה כבר מערבב עניינים של בחירה חופשיתכְּקֶדֶם

וידוע שלרמב"ם ולמהר"ל יש גישה שהאדם אינו מרכז העולם ומאד פסיבי.


עיין שמואל יב,יב כמדומני שם מובא שכיבכול היה פוטנציאל נצחי למלכות שאול.

אגב, מלכות דוד התממשה רק לאחר מפלתו של  שאול, חז"ל אומרים במקום אחר שעוד מהמלכתו הראשונה של שאול נפסלה מלכותו דווקא מעצם היותו צדיק מדי.

והרב גם מזכיר זאת בקבצים א פסקה תמד כמדומני

במהרל טוען שכלל ישראל כןקעלעברימבאר
מרכז העולם לעומת הפרט, והברית עם מלכות דוד זה עניין הכי כלל ישראלי.


גם לפי הרמבם, האדם לא המרכז, אבל הברית עם דוד היא מצד ה אז היא אלוקית. ועם היא נצחית אז לא ייתכן שתהיה מדבר מקרי כמו בחירה חפשית. ה יודע מראש מה אנשים יבחרו, אילו שאול לא היה חוטא, אז ה היה בורא את העולם בצורה אחרת שתאפשר לדוד לקבל את מלכות שאול. הסיבה שדוד ממונה רק אחרי חטא שאול, זה כי דוד מקים עולה של תשובה, הוא מגחה שהבדיעבד שלנו זה הלכתחילה של ה

זה כמו לומר שהתורה לא נתנה למלאכיםקעלעברימבאר
כי הם צדיקים מדי. כדברי המדרש על טענת צשה למלאכים כשעלה לקבל את התורה. אבל בסוף כלל ישראל חשוב מהמלאכים
או כמו בשילה וירושלים, התורהקעלעברימבאר
היתה יכולה לומר "שום תשים עליך מלך מבנימין" והיה כי יניח ה לך מכל אויביך תשים עליך מלך מזרע נחשון
מכילתא בא:טיפות של אור

"עד שלא נבחרה ארץ ישראל, היו כל הארצות כשרות לדברות, משנבחרה ארץ ישראל יצאו כל הארצות. 

 

עד שלא נבחרה ירושלים, היתה כל ארץ ישראל כשרה למזבחות, משנבחרה ירושלים יצאת ארץ ישראל. שנאמר 'השמר לך פן תעלה עולותיך וכו' כי אם במקום אשר יבחר' [דברים יב]. 

 

עד שלא נבחר בית עולמים, הייתה ירושלים ראויה לשכינה, משנבנה בית עולמים יצאת ירושלים שנאמר (כי בחר ה בציון) ואומר 'זאת מנחתי עדי עד' [תהילים קלב]. 

 

עד שלא נבחר אהרן היו כל ישראל כשרים לכהונה, משנבחר אהרן יצאו כל ישראל שנאמר 'ברית מלח עולם היא לפני ה' ' [במדבר יח] ואומר 'והייתה לו ולזרעו אחריו' [שם כה]. 

 

עד שלא נבחר דוד היו כל ישראל כשרים למלכות, משנבחר דוד יצאו כל ישראל שנאמר 'הלא לכם לדעת כי ה' אלקי ישראל נתן את הממלכה לדוד' [דברי הימים ב יג]"

כן, אבל ארץ ישראל אהרון וכו' מטזכרים בתורה, כיקעלעברימבאר
זה תקופת הברית עם האבות ובסיני.


בסוף ה כרת ברית עם דוד ברית עולם, למה זה היה צריך לחכות 400 שנה?


בסוף השאלה למה ירושלים לא נבחרה בתורה נשאלת בידי רבים מהראשונים

כי רק אחרי שדוד נבחר יצאו כל שאר ישראל?טיפות של אור
אולי הראשונים שמקשים על ירושלים מסתמכים על הזיהוי של הר הבית עם הר המוריה של עקידת יצחק וכו', כלומר שהוא בעצם נבחר בכח כבר קודם..
במחשבה נוספתטיפות של אור

'המקום אשר יבחר' אומר שה' יבחר

אבל אולי לפני דוד בכלל לא היה הכרח שה' יבחר דווקא שושלת אחת

אשר יבחר ה אלוקיך בו. גם המקום אשר יבחר לאקעלעברימבאר
כתוב שזה קבוע, ושילה נבחרה כארעית, ומן הסצם דוד העלה את הארון לירושלים כי אולי חשב שהיא תבחר בצורה עראית עד שה מודיע לו שזה יהיה קבוע בירושלים
זה כבר התירוץ של החזקוני...טיפות של אור

"לא פירש המקום לפי שהשכינה שרתה בכמה מקומות כמו גלגל שילה נוב וגבעון ובית עולמים"

 

שאר הראשונים חשבו שהמקום אשר יבחר ה' זה דווקא ירושלים

ואז במילא עולה השאלה למה ירושלים נבחרה מראש, ואילוקעלעברימבאר
בית דוד לא נבחר מראש. למה התורה הצירה מלכות משושלת אחרת?
כי רק בזכות המעשים הטובים שלו דוד זכה?טיפות של אור

מקומות לא צריכים מעשים טובים...

דבר אחר: עקידת יצחק וכו'...

לא נבחר בזכות מעשיו הטובים אלא זה סגולת נשמתו:קעלעברימבאר
אתה הוא ה אשר בחרת באברהם והוצאתו מאור כשדים. ורק רז מצאת את לבבו נאמן לפניך.


הבריתות עם אברהם היו לפני עקת יצחק.


יצחק נבחר לפני שעוד נולד.


אהרון לא נבחר בגלל מעשיו הטובים אלא כי לוי נבחר קהת נבחר עמרם נבחר משה ואהרון נבחרו.


יוסף לא נבחר בגלל מעשיו הטובים, וגם יהודה למלכות. וכן שם בן נוח. וישי.


ראה ערך סגולה בכוזרי

לא חושב שזה נכוןטיפות של אור
זה הפשט. איך אתה מסביר אותו?קעלעברימבאר
את מה? את הפסוק ומצאת את לבבו נאמן לפניך?טיפות של אור

שזה נאמר על ניסיון עקידת יצחק, שבזכותה אברהם זכה לעוד ברכות. ואילו הבחירה של אברהם הייתה בזכות מעשים טובים קודמים שהוא עשה 

ומה עם יצחק יוסף ואהרון ושם בן נח וישי?קעלעברימבאר
"כי ביהודה בחר ה ומכל יהודה בבית אבי ומכל בית אבי בי, ומכל בני בשלמה" דברי הימים
איך אתה לומד שהם נבחרו לפני שהם נולדוטיפות של אור
"ולישמעאל שמעתיך...ואת בריתי אקים את יצחק אשר תלדקעלעברימבאר
לך שרה למועד הזה בשנה האחרת".


על יוסף לא מוזכר שבגלל מעשיו הטובים, ומן הסתם בגלל שהיה הבן של רחל והרי יעקב העדיף אותו כבר שהיה בן 17.


האם זה מקרי שלוי נבחר ולא מוזכר מעשיו הטובים, קהת כנ"ל, עמרם כנ"ל, ואהרון במקרה אח של משה?


כנ"ל לא מוזכר על מעשיו של ישי, וגם לא של שלמה. כתוב שה אהבו ישר כשנולד שלמה

טוב בעיניי זה הפוךטיפות של אור
אם למישהו קורה משהו טוב אני מניח שזה כי הוא עשה משהו טוב, גם אם לא כתוב מה הוא עשה
יצחק כתוב מפורש שנבחר לפני הלידהקעלעברימבאר
וכן ירמיהו בטרם אצרך בבטן ידעתיך נביא לגוים נתתיך (כלומר לא הנבואה נבחרה, אלא זה שהוא יהיה נביא לדורות)
יצחק זה בזכות המעשים של אברהםטיפות של אור
אבל גם ישמעאל הוא בנו, אז מהקעלעברימבאר
הקשר מעשי אברהם לבחירה דווקא ביצחק ולא ישמעאל?
ואם שרה היתה יולדת עוד?קעלעברימבאר
לא כתוב ואת בריתי אקים עם בני שרה, אלא עם יצחק
היא הייתה בת תשעים וה' עשה נס שהיא תלד ילד (אחד)טיפות של אור
ומה לגבי ירמיהו בטרם אצרך בבטןקעלעברימבאר
ידעתיך נביא לגוים נתתיך?
הוא ובניו בקרב ישראלקעלעברימבאר
"מגיד שאם בנו הגון למלכות, הוא קודם לכל אדם" (רשי)טיפות של אור
זה שהר המוריה זה ירושלים זה ברור, הריקעלעברימבאר
כתוב "ויבן שלמה את בית ה בגורן ארוונה בהר המוריה" בדברי הימים. ובתורה רמוז "אשר יאמר היום בהר ה יראה" אבל זה רמז ולא מפורש.


זה שירושלים נבחרה בכוח כולם מודים. גם דוד המלך נבחר בכוח כבר, לכן נחשון מקריב ביום הראשון. וגם כלב שיצא מזרעו דוד רומז על זה וייתכן שחור בן כלב ובצלאל , אהרון וחור תמכו בידי משה, הכהונה והמלכות.


השאלה למה ירושלים ודוד לא נבחרו גם בפועל

(אמנם כן נזכר עניין 'לא יסור שבט מיהודה')טיפות של אור
יהודה, לא דוד. זה כמו "וישכון באהלי שם", זה כלליקעלעברימבאר
מדי. שם בן נח זה עדיין לא בחירה באברהם נגיד
(לכן הסוגריים )טיפות של אור
(וגם לפי הרמבם ייתכן שכוונת הפסוק אחרתטיפות של אור

ואז הוא יקרא את הפסוק בשמואל כפשוטו: "ויאמר שמואל אל שאול נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם")

אבל בסוף ה כרת ברית עולם עם דוד, וכל דברקעלעברימבאר
נצחי לא ייתכן שהוא בדיעבד. כי בדיעבד זה דבר מקרי במקרה ולא בעצם. וכל דבר נצחי לא ייתכן שיהיה במקרה אלא בעצם.   למשל הגלות היר הדיעבש ומקרית ולכן היא זמנית ולא נצחית
אני לא חושב שזה נכון אז אני לא יכול להועיל טיפות של אור
איך מעשי האדם יכולים להשפיע על הנצח?קעלעברימבאר
הרי חטא הוא דבר בדיעבד. הנצח לא בדיעבד. לא ייתכן חסרון נצחי. לכן גיהנום זה רק זמני
" לא ייתכן חסרון נצחי" כי ה' טוב כאילו?טיפות של אור
בכל אופן אנחנו מדברים כאן על מעלה נצחית, לא על עונש נצחי...
זה ששאול לא קיבל מעלה נצחית, לדבריךקעלעברימבאר
זה עונש נצחי בשבלו. לדברי זה רק עונש זמני, ואילו נצחי אין כאן, כי במילא נשמתו לא התאימה למלכות קבועה בישראל ואין זה מהותה
בעיניי מניעת מעלה לא מעלה שום קושיה על היות ה' טובטיפות של אור
למה? מניעת מעלה היא עצמה חסרון, שהרי היהקעלעברימבאר
יכול להיות טוב ולא קרה. אז זה חסרון
כמובן אתה יכול לתרץ לשיטתך שאין כאן מעלה. זהקעלעברימבאר
רק בחירה של ה ללא שום מעלה נלוות
לא הבנתי אבל העיקר שהכל מיושב טיפות של אור
התכוונתי שלישטתך אתה יכול לתרץ שזהקעלעברימבאר
שלשאול לא יהיה מלך נצחי זה לא חסרון בשבלו. כשם שלא חסרון בשבילי שלמדתי בבא מציעא ולא בבא בתרא
ברור שזה בעצם ועדיין המצווה מתקיימת גם בשאולהסטורי

גם בירבעם וגם ביהוא - שנמשחו ע"י נביא.

זה לא קשור לעובדה המציאותית שאין איתם ברית וממילא המלכות לא תחזיק.


אגב, לדברי הר"ן כפי שמרן הרב זצ"ל מבאר בתשובתו, בכל שלטון שאנו מקימים מתקיימת מצוות מינוי מלך (אלא שאיני קבוע)

אז בדיוק השאלה היא על טעמי המצוות. למה התורהקעלעברימבאר

לא קבעה מראש שרק נחשון וזרעו כשרים למלכות, ואילו מלכים אחרעם יהיו רק בהוראת שעה של נביא.

 


 

ב. אם למדינת ישראל יש גדר של מצוות מינוי מלך, לפי הרמבן מדינת ישראל חוטאת שהרי ראשיה אינם מבית דוד, ולפי הרמבם אסור לשים את מוסדות השלטון בירושלים? לא מצינו שהרמבם בדבריו שאין ממנים מלך שלא מבית דוד בירושלים חילק בין תחום העיר המקודשת לקדשים קלים לבין שאר העיר, שהרי דוד וירושלים נבחרו לפני קידוש ירושלים לקדשים קלים,  ושלמה נמשח בגיחון שזה מחוץ לחומה של קדשים קלים וגם עדיין לא התקדש, כך שנראה שירושלים לעניין שאין מושחים מלך שלא מבית דוד,  זה  כולל את מגרשי העיר 2000 אמה, וכיום את כל מה ששם ירושלים עליו לעניין שושן פורים ונפילת אפיים. ואגב תמיד הרציה מזכיר שמדינת ישראל זה מצוות ירושת הארץ, למה הוא לא מזכיר שזה גם מצוות מינוי מלך ואז זה גם לרמבם מצווה?

אתה מסבך עניין מאוד פשוטהסטורי
מצוות מינוי מלך, כוללת כל מלך שאיני נוכרי. נקודה.


יש מציאות - שהקב"ה כרת ברית רק עם זרע דוד, לכן כל מלכות אחרת במציאית מתחסלת. גם מלכות דוד היתה על סף חיסול כמה פעמים - רק שהברית שמרה עליה ובניסי ניסים יואש ניצל ובהמשך יהויכין מוליד נגד הטבע בבית הכלא וכו'.


לשום עניין הלכתי אין משמעות של ירושלים לשטח שאינו מקודש, חוץ מאולי לעניין 'הכל מעלין' שאינו נובע בירושלים ממצווה (אין כזאת) אלא מהשיכות לקדושה.

אז השאלה למה ה כרת ברית עם דוד, ולאקעלעברימבאר

עם נחשון וזרעו על ידי משה, כמו שכרת עם אהרון וזרעו על ידי משה בתורתו. או שלחלופין שדוד היה נולד בימי משה.


 

הברית עם דוד היא גם ברית של בחירה ולא רק עניין טכני של שמירה מחיסול. כשם שהברית עם האבות על זרעם היא לא רק שמירה מחיסול אלא להיות לך לאלוקים ולזרעך אחריך.


 

ב. חובת ההוכחה שגבולות ירושלים לעניין מלוכה היא ירושלים של קדשים קלים. קדשים קלים נלמדים מ"לפני ה אלוקיך תאכלנו". ואילו ירושלים של מלוכה נלמדת לפי המאירי מ"למען היות ניר לדוד בירושלים" וייתכן שנלמדת מדברי אחיה לירבעם "למען היות ניר לדוד בירושלים. ואתה תמלוך בכל אשר תאווה נפשך" כלומר בכל עיר חוץ מירושלים. מכיוון שירושלים נבחרה לפני בניין המקדש, חובת ההוכחה של הטוען שירושלים של מלוכה חייבת לחפוף בדיוק לירושלים של קדשים קלים ששם זה לפי חנוכת לחמי תודה, שהיו בגבעון בימי דוד ולא בירושלים

 

מסכים לגמרי שהברית עם דוד היא של בחירההסטורי
לכן לא שומעים על דוד כלום לפני משיחתו. זה לא קשור לשאלתך הראשונה לגבי המצווה, המצווה מתקיימת גם בשאול, בירבעם וביהוא (לכה"פ).


הדבר הפשוט וההגיוני הוא שכשאין צאצא לבית דוד, יהיה שלטון בירושלים והיא לא תופקר לאנרכיה.

השאלה היא בכללי בתורה למה הבחירה בדוד או זרע נחשוןקעלעברימבאר
לא מוזכרת בתורה. לאו דווקא בהזכרת מצוות מינוי מלך. לא יסור שבט מיהטדה זה כללי מידי, כמו ברוך ה אלוקי שם שזה עדיין לא אברהם.


ברור שצריך שלטון ריכוזי. אבל מי אמר שמוסדות המדינה הם מצוות מלך ממש הלכתית, ולא רק בחינת מלך אמונית ללא קיום מצווה הלכתית.


אם זה מצוות מלך ממש, לשיטתך אסור לשים את מוסדות המדינה בעיר העתיקה לפי הרמבם?  ממתי פרלמנט זה מלך ולא רק "מלכות" כמו גדעון ויהושע?

בנוסף נראה לי שמכיווןקעלעברימבאר
שהמדינה במגילת העצמאות ובחוק נקראת "יהודית" על שם שבט יהודה, וסמחה הוא מגן *דוד*, אז במילא היא מהווה בעצם היותה ממלאת מקום לבית דוד, כך שהיא גם לא דין מלך אלא כמו גדעון ויהושע או זקני ישראל בפלגש בגבעה, וגם ממלאת מקום של בית דוד אז במילא אין בעיה שמוסדות השלטון יהיו בעיר העתיקה
אין לרמבם איסור שמלך לאקעלעברימבאר
מבית דוד יישלוט על ירושלים, אלא שימלוך בתוך ירושלים כעיר השלטון "אין *ממנים* מלך ישראל לעולם בירושלים, אלא מלך ירושלים מזרע דוד"
אגב ביבי מלך ישראלכְּקֶדֶם
הוא צאצא לגר"א כמדומני שהוא מבית דוד
ביבי לוי, אז הוא לא צאצא שלקעלעברימבאר
דוד מהאבא. ומלכות דוד הולכת מהאבא, כדברי רבי שראש הגולה עדיף ממנו כי ראש הגטלה צאצא מהאבא של דוד, ואילו הלל סב סבו של רבי צאצא דרך האמא לדוד.


מעולם לא שמעתי שהגר"א צאצא של דוד. זה על המהר"ל מהאבא, ועל רש"י מהאמא

צדקת שהגרא צאצא של דוד, אבל נשמעקעלעברימבאר
מחיפוש שטחי שהגרא צאצא מהאמא, ייתכן שדרך רשי. ויש המון אשכנזים צאצאים לרשי, זה לא מיוחד לביבי. השאלה גם אם ביבי צאצא לגרא עצמו או לקרובי משפחתו
כנראה שביבי צאצא של בן דוד של הגרא,קעלעברימבאר
לא של הגרא עצמו אבל לא בטוח
כי בזוהר דוד כנגד תורה שבעל פהחסדי הים
למה בפרשת בא לא מוזכר חטא המרגלים והשלכותיו?shaulreznikאחרונה
כי הקב"ה מעניק חופש בחירה מלא. שאול המלך היה יכול שלא לחטוא (ואז היום היינו מתפללים למשיח מבית שאול).
פירוש הביטוי "בכור שוטה"שלג דאשתקד

רש"י בפרשת מקץ (מב, לח) מביא את דברי המדרש (מדרש רבה, בראשית צא), שיעקב קרא לא אהב את ההצעה של ראובן "את שני בניי תמית אם לא אביאנו אליך", וקרא לו "בכור שוטה".

הרד"ל בהגהותיו למדרש (אות יד), מציין שהביטוי "בכור שוטה" מופיע בגמ' בפרק יש נוחלין, לגבי אדם שהיה קורא לבנו בכור שוטה, והמשמעות היא שהוא בכור מאמא ואינו ראוי לנחלה כפולה. כך - אומר הרד"ל - גם יעקב כינה את ראובן כבכור שאינו הבכור העיקרי (בגלל שהוא מבני לאה שאינה עקרת הבית, או בגלל שהוא הפסיד את הגדולה כשחילל יצועי אביו).


תכלס, לא הבנתי מה המשמעות של הביטוי הזה ביחס לראובן בהקשר הזה. האם הוא לא יכול להיות שוטה גם אם הוא לא בכור? האם בכורים הם בהכרח יותר/פחות שוטים? ומה הקשר לעניין של נחלה ובכור מאמא (לפי הרד"ל)?!

במעט שחיפשתי לא מצאתי הסבר ברור ומניח את הדעת.

ראובן תמיד מנסה יוזמותקעלעברימבאר

טובות, ותמיד זה נכשל אצלו.


 

מעשה בלהה נועד לקנאות לכבוד לאה, ובסוף קרה מה שקרה.

ניסה להציל את יוסף ולא הצליח.

מנסה לשכנע את יעקב אבל זה הצעה טפשית יחד עם אחריות וטוב לב.


 

ראובן מייצג את מידת החסד שבמלכות,  כמו החסד שהיא המידה הפותחת והבכורית,  שהיא נטיה טובה אך גולמית חסרת גבולות וצורה מוגמרת (בניגוד למידת הדין), כך תפקידו של ראובן בעם זה להיות הפותח, היוזם (בכורי אתה כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עז), אבל לא המנהיג. כי הוא לא יכול להנהיג כי הצעותיו טובות הלב לא מגובשות ולא אפקיביות. הוא מהיר ופזיז וחסר גבולות "פחז כמים" ולכן נשללה ממנו הבכורה "אל תותר", מה שהכי התבטא בחטא מעשה בלהה שם היה פזיז לקנאות לכבוד אימו.


 

בטומאה, לדורות זה מתגלם בדתן ואבירם שלא מסוגלים לקבל מרות וגבולות. קרח מערער על חוסר השיוויון, בעוד דתן ואבירם על עצם השלטון "כי תשתרר עלינו גם השתרר" הם הדמות של האנרכיסטים שלא מקבלים מרות וגבולות "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" לפי חזל זה דתן ואבירם הניצים.

גם בשופטים שבט ראובן חי לעצמו ולא מגיע להזמנת דבורה להלחם בסיסרא, כי הוא לא מקבל מרות. והוא לא יושב רק בתחום גבולות נחלתו אלא מתפשט עם צאנו מתישהו עד נהר פרת (כנראה בתקופת שלמה) לפי דברי הימים 

תודה!שלג דאשתקד

האמת שזה היה כיוון החשיבה שלי. ש"בכור שוטה" הוא לא אדם רגיל - מונהג. אלא בכור, שכן מנסה ליזום ולהנהיג, אך לא מצליח להביא תוצאות טובות.


 

אני שייכתי את זה לפחדנות מסוימת שמתלווה לפעולות של ראובן. הוא רוצה להציל את יוסף אז מציע שיזרקו אותו לבור עם נחשים ועקרבים... ורוצה שיילכו להביא אוכל לחיי המשפחה ומציע להרוג את ילדיו...

הכל: כוונה טובה ותוצאה מסובכת, לפתור בעיה בבעיה אחרת. יתכן שזה גם מה שעשו בני ראובן כשבנו מזבח בעבר הירדן - הכוונה להיות בקדר, אבל הפרקטיקה היא של היפרדות - בדיוק הפוך מהמטרה.

(את הרעיון של פחדנות כבעיה במנהיגות, מציין הרב חיים שמואלביץ בשיחות מוסר שלו)


 

עכשיו ראיתי ב"סדר הדורות" התייחסות לביטוי "בכור שטן" (חכם, יצירתי), לעומת "בכור שוטה". אבל הדבר עוד צריך בירור.


 

בכל מקרה, כל הדברים שלי (ואולי גם שלך) לא מעוגנים בספרות. אז אם יש למישהי מקורות - זה ממש יהיה נחמד!

כמו הדס שוטהבחור עצוב

נראה כמו הדס אבל בעצם הוא לא.

כך גם ראובן, נראה כמו בכור אבל יעקב כבר החליט לנשל אותו ולהעביר את הבכורה ליוסף. 

ראובן איבד את הבכורה משום שהיה צדיק מדייכְּקֶדֶם
איך זה קשור למה שכתבתי?בחור עצוב
זה פירוש החתם סופר, אגב. 
זה בגדול מה שכתב הרד"ל על פי הגמראשלג דאשתקד
אבל מה המשמעות של זה ביחס לראובן והתנהגותו? (אלא אם כן התכוונת לדבריו של קליברמן ושלי דלעיל)
פרט, נמק והסבר בבקשהשלג דאשתקד
מעשה בלהה זה צדיק מדיי?קעלעברימבאר
תבע את כבוד אמובחור עצוב
אז זה לא צדיק *מדי*. זה אדםקעלעברימבאר
שלא יודע איך לנתב את הצדקות
אם ראשונים כבני אדםבחור עצוב
אנחנו חמורים. 
נכון. לא טענתי שראובן לא מלאך, אלאקעלעברימבאר

שהוא לא בכור כי הוא לא יודע להכניס את הצדקות שלו לגבולות, בחינת החסרון של מידת החסד . לא כי הוא צדיק יותר מדי (שזה אולי דבר שנכון לבנימין, לוי או כלאב, שהם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לא לראובן). "פחז כמים אל תותר" משום שאתה ממהר ופזיז לזרום כמים, אל תותר

כןכְּקֶדֶם
זה אקט של מידת הדין
אבל זה חטא. גם בלבול יצועים זה חטא.קעלעברימבאר

אגב ראובן זה חסד. שמעון זה דין.

 

 

זה חטא מצד זה שזה לא שייך למציאותכְּקֶדֶם
חסד ללא גבולות הוא הופעה של מעין דין 
חסד לעומת המלכות הואקעלעברימבאראחרונה

באמת תיאורטי מדי ולא שייך למציאות.

 

אבל חסד לעומת התפארת הוא חלקי ולא משלב את כל הערכים.


 

אז על לוי (שמיוצג על ידי תפארת שבמלכות) אפשר לומר שלא זכה למלכות כי הוא צדיק מדי. או על יוסף (יסוד) או בנימין (יסוד שבמלכות) גם כן. לעומת יהודה ודוד שהם מלכות.


 

אבל ראובן (חסד שבמלכות) ושמעון (גבורה/דין שבמלכות) מייצגים ערכים חלקיים ולכן קוללו.

על שאול המלך חז"ל הטביעו את המימרא הזאתכְּקֶדֶם

של אל תהיי צדיק מדיי

 

שאול המלך היה מדיי מושלם לעם ישראל, ולכן השם גילגל שמישהו אחר, לכאורה ירוד ממנו ישלוט.

מה מושלם במעשה בלהה?קעלעברימבאר
ע"ז בזמנינופיציק

בתורה מופיע עשרות פעמים איסורים וציווים שונים לגבי עבודה זרה, לקורא בן זמנינו נראה שאין לאיסורים אלו שום שייכות אליו ומאידך קשה לי לתפוס שחלק כ"כ אינטגרלי בתורה לא שייך אלינו כלל ? 

חלקים עצומים מהתורה לא קשורים למציאות הנוכחיתפ.א.

גם עבדים ושפחות, לקט, שכחה ופאה, קורבנות, הבאת הביכורים

מצד שני - בתורה אין את השגרה שיש לנו היום: 3 תפילות ביום.  


הכל השתנה מאז ירדה התורה מהר סיני

האםפיציק

האם קל בעניך לומר שכל עניני עבודה זרה שבתורה לא נכתבו אלא לדורם שהיה שטוף בע"ז אבל באלפיים השנים האחרונות שבטל יצר ע"ז הדברים אינם רלוונטים כלל? (אני חושב שאין לדמות בין תורת הקורבנות, עבדים ושפחות וכדומה ששייכים לזמנינו באופן תיאורטי ובין יצרא דע"ז שבטל כליל מן העולם)

עצם זה שזה ברור מאליו בימינו שאין ע"ז, זהקעלעברימבאר
אומר שנצחנו בעניין זה. ואזכורי איסור ע"ז עוזר לנו להבין את פעולתו הטובה של ישראל בעולם. ושנדע שגם על הבעיות בימינו עם ישראל יתגבר וישפיע טוב על העולם.


מעבר לזה - גם אצלינו  יש "בחינת ע"ז" כיום. הן בסגידה לחומר, הן בסגידה לאידאולוגיות זרות לתורה, הן בתפיסה מעוותת של האלוקות

יש מלא.זיויקאחרונה
גם בנצרות וגם במזרח הרחוק ובאפריקה.
מחשבה שאני משתף בעיקר כדי לדעת אם היא רווחתצע

לכן אשמח שמי שמסכים יתגבר על העצלות והשעמום ויגיב תגובה ולו קצרה ביותר של "מסכים/מסכימה". כמובן להרחיב או לחלוק זה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב..


זמן מה אני חושב על כך שהתורה/היהדות היא משהו מסובך/מורכב.

היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה/חד מימדית אך למעשה היא מסובכת יותר..


אני חושב שזה בגלל שיש מתח בין גדולי ישראל/בחזל ביחס לכל מיני ערכים.

אמונה תמימה מול שכל וחקירה, נס מול טבע ביטחון מול השתדלות.

מוסר אנושי לעמת אלוקי. עד כמה ללמוד/להתרחק מהגוים.

מהי צניעות. מהי ענווה. מהי תפילה. שינוי הרצון.

היחס לחכמה הכללית. היחס למיסיטיקה. וכו וכו..


וממילא הרבה אנשים כולל אני קצת קרועים ומסתבכים להבין מה רצונו של הקב"ה ביחס לכל אלו..


אולי גם תורם לזה שיש ביהדות מושגים קיצוניים , אחד מהם שעולה לי הוא  למשל "עבירה לשמה" שקצת שוברת את חוקי המשחק ומעלה אפשרות שלפעמים ניתן לסטות מן המסגרת הרגילה ושוב זה ביטוי לכך שעבודת ה' היא מורכבת ויש בה עקרונית בכל אופן, גם פן של לחטוא, לעבור על ההלכה..


גם בלי המושג עבירה לשמה יש הרבה התלבטות האם לדבוק בפורמליות של ההלכה או בכוונה/תכלית שמאחוריה מה שיוצר עוד מחלוקות וכו..


לא הצלחתי לכתוב את טיעוניי ברמה של מאמר קצר בהיר ומסודר אבל מקווה שבכל זאת הטיעון הובן.


חנוכה שמח!!... 

העולם מורכב, לכןקעלעברימבאר
התורה מורכבת. אבל התורה מצליחה להכליל את כל אלו בהרמוניה, לא בקריעה. מאחדת את כל הערכים
וממילא שבעים פנים לאותה תורה. הבסיס של כל הדעותנפש חיה.

הוא המכנה משותף לכולם

אנשים עשו אותה מסובכתפ.א.
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ז בכסלו תשפ"ו 19:07

במקור אני בטוח שהכל היה יותר פשוט, נהיר, קל וברור


 

המורכבות נובעת מטשטוש הגבולות בין מה שחובה מהתורה או מהמשנה, לבין חומרות שהפכו עם הזמן להלכות שלא היו במקור.

- הרבה מאוד חומרות שנקבעו כ-"גדרות" ששומרות על הזהות היהודית בגלות. כמו איסורי אכילת בישולי גויים, פת עכו"ם, יין נסך, ועוד.

- הלכות טהרת המשפחה נעשו מורכבות ומסובכות מאוד, לעומת המקור בתורה.  הפער כאן הוא עצום: חומרות רבי זירא, טומאה וטהרה של יולדת בתורה לעומת ההלכה כיום  

- חומרות בולטות נוספות: המתנה בין בשר וחלב, קטניות בפסח לאשכנזים, וכמובן חשמל.  

בעיית החשמל היא מורכבות שההלכה לא פתרה, אלא העמיסה עליה שלל איסורים שבכלל לא היו בתקופה הקדומה.  

 

יש אינספור הלכות שנוצרו מתוך מחשבה על מראית עין, צביון של האדם הדתי, מדרון חלקלק.  

 

והנקודה הכי כואבת - הבעיה הגדולה של חוסר יכולת של פוסקי הדור לבטל הלכות שנקבעו בזמנים אחרים למרות שהמציאות השתנתה לבלי הכר.   

אפשר לנסות להציע נקודת מבט אחרת?טיפות של אור

הירושלמי אומר "אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה"

 

גם בהלכה, גם בתחומים אחרים, יש אינסוף דעות של רבנים והוגים. ועל דעת זה התורה ניתנה. במקום לסבך ולקרוע, המגוון הזה יכול לאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו. למצוא את הדרך שמתיישבת על הלב שלו, לשמוע ולקרוא רבנים ואנשים שהדברים שלהם טובים עבורו. אבל אחרים אומרים אחרת? "מה לי בזה, זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי" 

מסכים לגבי קיומה של הבעיהשלג דאשתקד
לא מסוגל להסכים עם שום פתרון שיוצע לה 😁
תסבירפ.א.
איך אתה יכול לא להסכים על פתרון שטרם הוצע?
זה מסובך נשמהשלג דאשתקד

בגדול אני חודב שיש שני דברים שמנחים את התפיסה שלי כיהודי דתי, שלא מאפשרים שום פתרון:

1. אני מאוד מסכים עם האמירה ש80% ממה שאנחנו עושים זה לא הדברים עצמם שהאלוהים בורא עולם ציווה או ביקש. המון זה חששות, גזרות, חומרות, ניפוחים במקומות שבכלל לא רלוונטים מבחינה הלכתית, או דברים שסתם מסבכים את האדם הדתי.

מצד שני, כדי לפתור את זה צריך גב מאוד חזק וקונצנזוס רציני כדי להכריע בשאלות מהותיות, מחד, וצריך לפתוח הרבה תיבות פנדורה ולשחוט הרבה פרות קדושות מאידך. כך שקשה לי להאמין שיהיה מצב של הכרעה כזו שהיא טובה - בעיקר מבחינה ציבורית.

2. יש שאלה מהותית שכל הסמן מנקרת אבל לעולם לא תיענה כראוי (לפחות לא על יגי אורתודוקסים פשוטים כמוני), והיא: מה קורה מאחורי הפרגוד, מה באמת באמת אלוהים הגדול חושב כשהוא רואה מה הולך כאן, ומה תכלס הוא היה רוצה שיקרה (וגם, האם הוא פועל שזה אכן יקרה)?

אז לשאלה הזו אני לא יודע לתת תשובה מלאה, אבל אני כן חושב שניתן להחליט שהשינויים הרבים שקורים בעולם, משנים גם את הציפייה מהאדם המאמין. אם בעת העתיקה, אדם מאמין היה צריך הרבה מאוד שעות ביום כדי לקיים יהדות מאוד מאוד רזה - שהיא עיקר הדרישה האלוקית, כיום היהדות הרזה הזו יכולה לקחת לכל אדם איזה שעה-שעתיים במקסימום. אבל כמונוטאיסט אני מאמין שהדת צריכה להקיף את חיי האדם, אז אולי באמת אנשים לא מקיימים את היהדות הרזה, הבסיסית הנכונה, אבל הם רוב היום עסוקים בדת וזה כן הרצון של האלוהים.


זה בגדול, מקווה שאני מובן...

ברור שמס. 1 ייפתר רק בבוא המשיחפ.א.

מס. 12 בעיקרי האמונה:

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּו בְּכָל יום שֶׁיָּבוא.


על 2 אני לא מסכים איתך.

לפי הנתונים הידועים מהעולם העתיק, לפני שתיקנו להתפלל 3 תפילות ביום לאחר חורבן בית המקדש, כדי לייצר תחליף רוחני לעבודת המקדש שנפסקה, שגרת היום של האדם הרגיל היתה חקלאית או עבודה אחרת.

לכהנים והלויים היו מטלות קודש - וגם זה לא לכולם בו זמנית.  

המצווה הייתה פשוט "לעבוד את ה' בלבבכם". היו כאלו שהתפללו פעם ביום, והיו כאלו (כמו דוד המלך או דניאל) שבחרו להתפלל שלוש פעמים, אך זו הייתה בחירה אישית ולא חובה הלכתית.

אני חןשב שבעברשלג דאשתקד

הדת סובבה מאוד את האשם, והקהילה הייתה מאוד סביב הפולחן הדתי. ברור שעשו עוד הרבה דברים אבל החיים עצמם היו חיים דתיים.

תדמיין חקלאות שכוללת איסור כלאיים, חיוב שמיטה ותרומות ומעשרות וקורבנות. הרבה פעולות בחיי היומיום מחייבות או נותנות הזגמנות לקורבן. אנשים מאוד חיים את זה.

בעידן המודרני אתה יכול לשמור את כל המצוות הבסיסיות בלי כמעט לעשות כלום...

ה' ביקש שנקשיב לחכמיםקעלעברימבאר

חביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה

 

2. צורת חשיבה כזו לא נכונה. אין לנו בכלל מושג להגדיר מה זה אומר "מאחורי הפרגוד" בלתי אפשרי להגדיר את ה' או מחשבותיו, כך שהשאלה "מה ה' חושב" לא מתחילה. הגישה היא איך הבורא מתגלה בתוך עם האלוקים, עמו ונחלתו. כלומר הוא מתגלה בתורה שהאומה קיבלה על עצמה לדורותיה - התורה שבעל פה עם ש"ס ופוסקים. או בניסוח פתח אליהו - מלכות פה,תורה שבעל פה קריה לה.

אנחנו מדברים עם רבדים אחריםשלג דאשתקדאחרונה

אני מדבר על הווה אמינא, מה הייתי אומר לולא כל מיני הנחות.

אתה מדבר על מסקנות לאחר ההתחבטויות הנפשיות וההסתכלות על המציאות

לא מסכיםיוני.ו.
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר

שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?


 

(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)


 

האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?


 

זו אפשרות א'.


 

מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.


 

מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?


 

אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים  שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין.  ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע.  ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.

 

ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע

 

אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.

ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.


ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.

מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
אז ככה:קעלעברימבאר
ההסבר שכל המהלך של יוסף 9 שנים היה רק כדי לאמר ליעקב " אמרתי לך שהחלומות נכונים ואתה תשחווה לי" תמוה שהוא הפשט. אם יוסף חשוב לו להוכיח שהוא נביא, תמיד יכול לומר לאביו על פתרון חלום השרים ופרעה במצרים. מה גם שהחלום ייתגשם, שהרי יעקב היה כפוף פוליטית ליוסף במצרים, כלומר השתחווה לו או מעיין זה.


לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.


הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.


מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר

גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו  האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?

שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
האם ה' הודיע ליעקב שכל בניו ימשיכו אותו?


ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?


(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)

לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)

זה מזכיר את השאלה למה יעקב נשאר במצרים אחרי הרעבנוגע, לא נוגע

כנראה שבשני המקרים ה' גלגל שיהיה איזה הכרח שאנחנו לא מודעים אליו.

יתכן שיוסף חשש לשלוח שליח לאביו, כדי שזה לא יתפס כמרידה במלכות או משהו כזה (שהוא עדיין קשור לעבריות. אפשר למצוא רמז לזה במה שנאמר בסופו של דבר- וְהַקֹּ֣ל נִשְׁמַ֗ע בֵּ֤ית פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֖אוּ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֑ף וַיִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּבְעֵינֵ֖י עֲבָדָֽיו- משמע שהייתה הו"א שזה בעייתי).

אבל אז השאלה היא למה כשהאחים באו אל יוסף הוא לא סיפר להם מייד שהוא יוסף ואמר להם לבשר לאביו שהוא חי כשהם חוזרים.

נראה לומר ככה:

וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַֽחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם.

יוסף נזכר בזה אז (כי לא כתוב "ויוסף זכר"). לכן מסתבר שהגעת האחים הייתה שינוי כיוון בשביל יוסף, והוא הבין שהוא צריך להביא להתגשמות החלומות, כנביא שהוטלה עליו משימה (זו לא הייתה נבואה ממש, לכן יוסף ההיה יכול להתעלם מהחלומות עד הגעת האחים (ואולי לחשוב שהם רק היו הגורם לכך שהאחים ימכרוהו והוא יגיע למצרים)).

יוסף מבין שהתגשמות החלומות זה לא השתחוויה של כבוד, אלא של הסכמה- שהאחים יבינו את תפקידו וחשיבותו ושילכו בדרך שהוא מתווה. זה מסומל בערבותם בעבור בני רחל. ולכן הוא מתכנן את כל העניין עם בנימין. כמובן שלא שייך לספר ליעקב עד שהמשימה תושלם.


מה שנשאר להבין זה מה חשב יוסף עד שהאחים באו למצרים, ואולי זו גם תהיה סיבה נכונה יותר למה הוא לא הודיע ליעקב שהוא חי.

אם ניכנס ל"ראש" של יוסף, ונסתכל על דברים מתוך מבטו (האמוני, כפי שאנו נוכחים לדעת בפרשה זו ובפרשה הבאה)- ה' גלגל אותי למצרים וניתק אותי ממשפחתי, נמכרתי לעבד ואז ה' העלה אותי, ואז שוב הפיל אותי לבור תרתי משמע והעלה אותי משם למקום הכי גבוה שאפשר.

השתלשלות האירועים מראה שמי שפועל פה זה ה' ואסור לי לנסות שום דבר שהוא לא חלק מהתכנית שה' מתווה לי. אם אני מודיע לאבי שאני חי, זה יחבר שוב את המשפחה, וזה יגרור שינוי מהותי כלשהו, ולכן אסור לי לעשות זאת. אני עדיין מאמין בדרך של יעקב אבא, ואולי מה שיקרה בסוף זה שאני אתקן את מצרים (מבני חם ש"עבד עבדים יהיה לאחיו"), או לפחות אהיה הנשיא העברי המכובד של מצרים והתפקיד יעבור לבניי, בד בבד עם זה שאחיי וזרעם יבנו את שלטונם בארץ ישראל. בסופו של דבר נתחבר יחד ונשפיע על כל העולם (תפקידו של אברהם).


קשה על זה ממה שכתבת לגבי ברית בין הבתרים. אבל מי אמר שהם חשבו שזה יתקיים בדורם או בדורות הסמוכים אליהם ולא הרבה זמן אחרי?  (אגב, מה ההכרח לומר שהם בכלל ידעו על ברית בין הבתרים? אי אפשר לומר שאברהם לא גילה זאת לאף אחד?)  

לגבי יעקב זה פשוט: ה' אומר לו "כי לגוי גדול אשימךקעלעברימבאר
שם". אל תרא מרדה מצרימה.


"ויוסף ישית ידו על עניך" כלומר יעצום את עיניך כשתמות.


ויעקב ידע על כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם

לא מוכרחנוגע, לא נוגע

בנ"י פרו ורבו מאוד עוד לפני פטירתו של יעקב:

וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃ וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה׃


רשב"ם-  ישית ידו על עיניך: על ענייניך וצרכיך, ישתדל לעשותם, כדכתיב ישית ידו על שנינו.


הפירושים שאנחנו קוראים מבוססים בד"כ על מה שקרה בפועל, לא בטוח שככה יעקב הבין את הדברים בשעה שהם נאמרו לו.

בפשטות יעקב חשב- אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלה (בעודך חי), ויוסף ישית ידו על עיניך (כפירוש הרשב"ם דלעיל).

ולגבי הידיעה על הגלותנוגע, לא נוגע
רבינו בחיי- וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גושן- ונראה בפשט הכתוב הזה כי לפי שהיה יודע יעקב אבינו ירידתם למצרים סבת הגלות לזרעו, וכי יתחיל בו עתה, מפני זה יאמר וישב ישראל כלומר נתישב שם, לא כמחשבת בניו שאמרו לפרעה לגור בארץ באנו כי היו סבורים לחזור לארץ כנען ככלות הרעב מיד וע"כ אמרו לגור ולא להתישב.


הוא אומר שהשבטים לא ידעו על הגלות (או לא ידעו שהיא מתחילה עכשיו). לפי"ז אפשר לומר שגם יוסף לא ידע.

גוי גדול זה גוי גדול, לא אלפי איש.קעלעברימבאר

ואנכי אעלך בתור גופה.

 

יוסף אומר פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי

יעקב לא חשב שיפטר בגיל 147נוגע, לא נוגע
לכן אין מניעה לומר שבעת ששמע את הדברים הוא חשב שזה יקרה בחייו.


ואנוכי אעלך בתוך גופה זה פירוש למפרע של הדברים. יתכן שיעקב חשב גם על הפירוש הזה כשהדברים נאמרו לו, אבל הוא לא חשב שזה הפירוש היחידי.


כי יוסף שמע את זה מיעקב לפני פטירתו

תראה את תוספות השלםנוגע, לא נוגע

אפשר לפרש גםקעלעברימבאר
ש"אנכי אעלך גם עלה" מוסב על "לגוי גדול אשימך שם".


כלומר תהפוך לגוי גדול, ואתה (כלומר הגוי הגדול) תעלה ממצרים.


חוץ מזה שאדם צריך לעשות את ההשתדלות שלו ולהשביע את יוסף, גם אם ה' הבטיח

זה לא מסתדר עם שאר הפסוקנוגע, לא נוגע
שמדבר על יעקב עצמו.


אבל מה שבאתי להוכיח מדבריהם זה שההסבר שלי (שיעקב הבין בהתחלה שהוא עצמו יעלה חזרה) לא מופקע ובלתי מתקבל בגלל החידוש שבו.

כן אבל זה נשמע פסוק פיוטי שעיקרוקעלעברימבאר
שה' משרה את שכינתו בישראל גם בגלותם ויעלה אותם משם "אנכי ארד עמך מצרימה"
הא בהא תליאנוגע, לא נוגע
זה בגלל שיעקב מסמל את עם ישראל
בכל מקרה עד שיעקב לאקעלעברימבאר

הפך לגוי גדול הוא מנוע מלצאת ממצרים כאדם חי.

ואם תאמר שב17 שנה הם כבר הפכו לאלפי איש (מה שלא סביר, וזה עדיין לא "גוי גדול"). אז אולי יעקב חשש שהכנענים כבר לא יסכימו לקבל אלפי איש בארץ כנען, בעוד שפרעה נתן להם מקום. מה גם שהיה להם מקום מרעה משובח, בעוד שבכנען ייתכן שאין מקום למקנה כל כך גדול שכבר גדל מאז שהם התיישבו

יעקב מן הסתם הניח שהוא יחיה 180 שנהנוגע, לא נוגע

שבסופם הוא כבר יהיה גוי גדול (או לפחות עם בסיס איתן להפוך לכזה אחרי לא הרבה זמן) שיכול לחזור.

כשהוא הגיע לגיל 147 והרגיש שהוא עומד למות, הוא הבין למפרע אחרת את דברי ה' אליו.



אז ענית על התשובה למה יעקב לא חזר לארץקעלעברימבאר
התשובה הידועה לשאלה הראשונה125690אחרונה

היא שמבחינת יוסף, יעקב היה שותף במכירה, הוא זה ששלח אותו לאחים.

לבבי השאלה השניה, הפשט הוא שהוא רצה לראות אם האחים חזרו בתשובה

סוגית "פרסום הנס" האם....סיעתא דשמייא1
יש תמימות דעים לגבי הסוגיה הזאת או לכל מגזר יש את דרך המחשבה שלו בנושא?????
רק אם באלך.. תוכל להסביר יותר את שאלתך?צע
מה הצווי ההלכתי בנוגע לסוגית פרסום הנס בכלל.סיעתא דשמייא1
עיין כאןנקדימון
פניני הלכה - חנוכה


פרק זמנים - פניני הלכה

כלומר אין מניעה לנהוג כמנהג חבד.סיעתא דשמייא1
ברובד הרעיוניטיפות של אור

יש שמקשרים את אופי ההדלקה למשפחה ולביתיות. עם המדרש על הגזירה של היוונים שגרמה לעקירת דלתות הבית וכו

 

כשהייתי קטן שמעתי גם דבר תורה חמוד, שהדרך שלנו להאיר את המרחב בקודש היא לא ביציאה לכיכר העיר, אלא שאני מאיר אור קטן אצלי ואז גם ההוא ממול מאיר אצלו וכן הלאה


 

(כלומר, אלו טיעונים רעיוניים שיכולים להעניק משמעות לגישה ההלכתית שלא אוהבת הדלקה בברכה שלא בבית או בבית הכנסת)

רעיון מקסים🙂קעלעברימבאראחרונה
האם היציאה משעבוד מלכויות בבית שני היתהקעלעברימבאר

כשיהודה המכבי כבש את ירושלים והמקדש, או כשהיוונים עשו הסכם עם שמעון שהוא משוחרר מכל כפיפות להם ומכל מס?


 

הכוונה מבחינה תורנית הלכתית.


 

שהרי מצינו שגם בימי השופטים שהעלינו מס לאומות או בימי חזקיהו או צדקיהו שהעלינו מס לאשור ובבל, זה עדיין היה נחשב מלכות או עצמאות (עובדה שלא אומרים הלל על מרידת שאול בפלישתים, או חזקיהו וסנחריב). לעומת ימי זרובבל או נחמיה שאז היינו כפופים לגמרי לאומות וזה לא עצמאות. או כדברי עזרא

" ואת מלכינו שרינו כהנינו ואבתינו לא עשו תורתך ולא הקשיבו אל מצותיך ולעדותיך אשר העידת בהם . והם במלכותם ובטובך הרב אשר נתת להם ובארץ הרחבה והשמנה אשר נתת לפניהם לא עבדוך ולא שבו ממעלליהם הרעים. הנה אנחנו היום עבדים והארץ אשר נתתה לאבתינו לאכל את פריה ואת טובה הנה אנחנו עבדים עליה. ותבואתה מרבה למלכים אשר נתתה עלינו בחטאותינו ועל גויתינו משלים ובבהמתנו כרצונם ובצרה גדולה אנחנו"

וגם "כי עבדים אנחנו ובעבדתנו לא עזבנו אלהינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלם".

 

וגם מצינו שהורדוס ואגריפס נחשבים מלכים שהרי קוראים את התורה בהקהל. למרות שכפופים לרומא. בניגוד לזרובבל שלא נחשב מלך.

"ופורקן כהיום הזה" הכוונה לעצמאות מדינית או סתםקעלעברימבאר
הצלה?


פורקן במובן של פריקת עול מצווארינו של שעבוד מלכויות, או במובן של פדות והצלה מאסון?


או שמא "מסרת גיבורים ביד חלשים וכו' " מדבר על העצמאות?

גם בפורים אומרים "על הנסים ועל הפורקן"טיפות של אור
פורקן זה מילה נרדפת לפדות,קעלעברימבאר

לפרוק בארמית זה לפדות. לפדות זה לגאול.

 

גאולה בתנך זה גם הצלה מצרה, וגם הוצאת דבר משעבודו (גאולה משעבוד מלכויות, גאולת שדה, גאולת עבד). גאולה קלאסית בדברי חז"ל זה יציאה משעבוד מלכויות. עם זאת ברכת גאולה ב18 עוסקת בגאולה מצרה, ויציאה משעבוד מלכויות זה בתקע בשופר גדול לחרותינו. כך שלא ברור מתי פורקן משמש כהצלה מצרה ומתי כיציאה משעבוד מלכויות.


 

אם באמת פורקן כהיום הזה בעל הניסים זה גאולה מצרה. אז השאלה האם איפשהו בעל הניסים של חנוכה מוזכרת עצמאות פוליטית או רמז שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן? (בדברי חז"ל זה מפורש, שהרי חזל אומרים שהלל אומרים רק עם הנס קרה כשלא היינו משועבדים לאומות, שנאמר הללויה הללו עבדי ה', ולכן בפורים לא אומרים הלל ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן".

ובפסיקתא רבתי דחנוכה (פרשה ב'): משאין אומרין הלל אלא על מפלתה של מלכות... הללו עבדי ה' ולא עבדי אנטיוכוס" ).

 

השאלה אם "מסרת גיבורים ביש חלשים וכו' זה אזכור ליציאה משעבוד מלכויות. שהרי אם מלכות יוון נמסרה ביד ישראל, משמע יצאנו משעבודה, אחרת לא שייך לומר "מסרת משעבד ביד משועבד".

 

כמובן זה לא הסיבה העיקרית לחנוכה, אלא הסיבה העיקרית היא שניצלה התורה מכליון, כדברי על הניסים "כשעמדה מלכות יוון על עמך ישראל להשמידם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם" כמו נוסח פורים "כשעמד המן הרשע ביקש להשמיד את כל היהודים ואתה ברחמיך הפרת את עצתו"

פורקן זה המילה בארמית לישועהטיפות של אור
"וגאל את ממכר אחיו" תרגום אונקלוס:קעלעברימבאראחרונה

וְיִפרוֹק יָת זְבִינֵי דַאֲחוּהִי.

 

גאולה פה זה הוצאת השדה משעבוד זר (שלא של המשפחה).

 

אבל כמובן אתה צודק וגאולה עצמה יכולה להיות הצלה מצרה גם, כמו "קרבה אל נפשי גאלה" בתהילים ודגמאות רבות, וברכת גאולה ב18).

 

אבל למשל "אשר גאלנו וגאל את אבותינו ממצרים...ברוך גאל ישראל" בברכת גאולה בפסח, זה יציאה מעבדות לחירות (משעבוד מלכויות לעצמאות)

לדעתי זה משהו כללי שמתייחס לכל הישועות "בזמן הזה"זיויק
כלומר מאז ימי החשמונאים ועד היום בכל התקופות
השאלה היתה על המילה פורקן השניה בתוךקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 8:35

 

 

על הניסים של חנוכה "ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה ופורקן כהיום הזה".

 

אגב "בזמן הזה" הכוונה - בתאריך הזה, כלומר על הניסים שעשית לנו בימים(בשנים) ההם לפני אלפיים מאתיים שנה, בזמן הזה בתאריך הזה של כה בכסלו. "שעשית *לאבותינו* בימים ההם בזמן הזה" - אבותינו לא חיים בהווה.

 

"בימים ההם (ו)בזמן הזה" במובן של בעבר ובהווה, זה דרשה על המשפט. וזה אחד המקרים שמרוב פרסום הדרשה, נשכח הפשט הפשוט של המשפט...

 

כמובן הדרש גנוז בפשט, כי הרי הימים ההם (השנים ההם) כבר לא יחזרו, אבל "הזמן הזה" כלומר התאריך הזה, חוזר כל שנה ושנה, ומביא את התנוצצות העבר כל שנה מחדש בהווה באותו תאריך, ובמילא זה גם רלוונטי להווה. אבל צריך להבדיל בין פשט מובן של ברכה לבין דרש.

 

למרות שבדקתי עכשיו וזה לא לגמרי כך, הנה נגיד דברי הרב מרדכי אליהו:

 

"מאי מברך? שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה".
ומדקדקים בלשון הברכה שאין לומר "ובזמן הזה" בו"ו עיין כה"ח
תרע"ו ס"ק ה' ומש"ב ס"ק א' אולם עיין בשלמי חגיגה הלכות
חנוכה שהביא משם הלבוש שיש לאמר "ובזמן" והפירוש עשה
לאבותינו אז ובזמן הזה עושה עמנו נסים ונפלאות גלויים ונסתרים.
אבל כאמור אומרים בזמן והכוונה נסים לאבותינו בתקופה הזאת".

 

ועוד ממקור אחר:

 

 

 

 

 

 

בימים ההם בזמן הזה, ולא ובזמן הזה בתוספת וא"ו. דהנה הט"ז סק"ג הביא מה שכתב הלבוש שי"ל ובזמן הזה כדי לכלול כל הניסים שעשה לאבותינו ולפרוט אותו הנס דעכשיו מעין המאורע, שבכל יום עושה לנו ניסים גלוים ונסתרים כמו שעשה לאבותינו ג"כ גלוים ונסתרים ע"כ. וכתב ע"ז הט"ז ולא נראה לי כן, דא"כ קשה ל"ל לומר בימים ההם, ודאי היה בימים ההם, ובשלמא להנוסחא בלא אות וא"ו הוכרח לומר כן, דאל"כ הוה המשמעות שבזמן הזה שאנו קיימים בו נעשה נס לאבותינו, ע"כ צ"ל בימים ההם בזמן הזה, כאלו אומר בימים ההם בכ"ה לחודש. וכו' ע"ש. (ואכן כך הוא הנוסח והפירושגם בברכת שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.)"

 

הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'הסיבה אחת שישבו השבטים ונטלו עצה על יוסף למוכרו זיכה את כל העולם כולו, שנמכר למצרים וכלכל את כל העולם בשני הרעב. וישבו לאכל לחם - להאכיל לחם לכל העולם. ואם עבירתם שלהם גרמה לכל העולם שיחיו, זכותם על אחת כמה וכמה'


'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'

אז על אחת כמה וכמה אם הם היו עושים סעודת סולחה עםנוגע, לא נוגעאחרונה

יוסף..

לענ"ד כוונת המדרש היא שהתכנית של ה' לעמ"י ותפקידו הם הבסיס לקיום עולם, ולכן בין כך ובין כך הם מביאים לקיום העולם.

אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור

אסור להקשיב להם

מדרש מענייןקעלעברימבאר

אולי יעניין אותך