סיכום התשובה לגבי הרומן.שומרוני

לא, אם ציפיתם לקבל כאן תשובה חד משמעית אז תשכחו מזה.

אני מעלה כאן שאלה נוקבת:
מי יהיה זה אשר יתן את "המכה בפטיש"?

גם בלי לשאול רב, ברור לי שיהיו שיתירו ויהיו שיחמירו.
אפשר לשאול את הרב אבינר, ואפשר לשאול את הרב גלעד. אני בטוח שהתשובות תהיינה שונות.

אני מניח שלא כל באי האתר הנוכחיים או אלה שירשמו בעתיד הם חסידי הרב זלמן מלמד. לכן יש מקום לעשות ברור קצת יותר מאשר שליחת שאלה לרב.
כאמור, אני בטוח שיהיו שיתירו ויהיו שיאסרו.

לכן, עוד לפני שרצים לרב (ואני כבר רצתי) חשוב להבין את דעת תושבי האתר.

האם רוב שיתנגד לסיפורים מסוג זה יכפה את דעתו על המיעוט?(התשובה יכולה להיות כן)
אולי ניתן לסמן בכוכבית כל יצירה מסוג זה?

דעות, רבותי.

א. אם כבר רצת לרב....יונה

אז,במטותא מינך,תספר לנו מי הרב ומה הוא אמר.

ב. הרב זלמן מלמד-נראה לי הרב המתאים . וזה משום שהאתר היום שייך ל"קבוצת ערוץ 7"

(כמו שכתוב בכותרת) והרב מלמד הוא הרב של ערוץ שבע ,עד כמה שאני מבינה.

דעתי:שובל אור
עבר עריכה על ידי שומרוני בתאריך ד' תשרי תשס"ז 11:32

באופן כללי- צריך לתת מקום לסיפורים כאלה בציבור שלנו, כי הם קיימים וכל עוד אין בהם תוכן קלוקל (וזה לא אומר רק תוכן פורנוגרפי, צריך בכלל להקפיד על הווי דתי של סיפור), הם רצויים.

ואדרבה, צריך לפתח את התופעה הזו, כי הרי אחד מהמטרות של יצירה דתית לאומית הוא ליצור ספרות משלנו, כי גם לנו יש המון מה להציע בתחום הזה ובתחומים אחרים בכלל, וכדאי שנפסיק להתעלק על ספרות חילונית וחרדית. 

לדעתי כל האתגר הוא לכתוב מנקודת ראות דתית, בעיקר בסיפורי רומן, וכך נוכל לתאר את הנושא הנ"ל מהמבט שלנו.

לסיכום:

יש מקום מבורך בקרב היצירה הדתית-לאומית לספרות הרומן, אבל על הכותב להקפיד על תיאור הווי דתי, ולהדגיש את העובדה שהסיפור מתרחש בקרב זוג דתי, ולכן כן יהיו סיפורים שיפסלו (מבחינתי..), כי נתקלתי כבר בכמה סיפורים, שאומנם לא היו בעלי תוכן לא ראוי, אבל באווירה הכללית של הסיפור היתה מן הרגשה שכאילו רע לסופר שהוא לא יכול לתאר סצנות של חיבוק או משהו בסגנון, רק בגלל שהוא דתי וצריך לשמור נגיעה. לדעתי ההיפך צריך לקרות- אנחנו צריכים להיות גאים בדתיות שלנו, ולהביא את הנושא הרגיש הזה בצורה שהוא מתרחש בציבור שלנו, ויש לנו על מה להיות גאים.  מקווה שהבנתם, קצת יצא לי מסורבל..

אז לבנתיים יש כאן דעה חיובית אחת, אבל לא עד הסוף.

אנא,עוזיה,תענה לסעיף א'.יונה

ולגבי כל הנושא,יש לי כל כך הרבה מה להגיד שאני מעדיפה לא להתחיל........

בתור נחתום לא ממושמע שדווקא כן מעיד על עיסתו ,אני מציעה לכם לקרוא את הסיפור שבו קצת "טיפ טיפה" הבעתי את ההסתכלות שלי על הענין.

הסיפור "עזה"

צר לי.שומרוני

אבל אין לי שום כוונה לענות לסעיף א'.

ההלכה בנושא הזה אינה חד משמעית - בדיוק כמו בנושא של קול אישה.

לכן אני נחרץ בדעתי להחזיר את הדיון לפורום.

דעתי ידועה כאן.פלפלתי
אם צריך אבל שטב לחזור ולפרט - אני כאן.
לאור העובדה שיש סוגים שונים של גולשיםמשה

אולי נכון יהיה לסמן את הסיפורים הללו בכוכבית, וכל אחד ילך לפי שיקוליו האישיים בנושא.

כמו שננהג פה בעז"ה עם קול אישה, לכשתתאפשר העלאה של מוסיקה וסרטים לאתר (ובעז"ה תתאפשר!)

נראה לי פיספוס.פלפלתי

ובנוסף אתה מוחק את היחודיות של האתר כאן.

מה השוני יהיה בינו לבין אתרים אחרים כדוגמת ביכורים?

ודעתי:שומרוני

אני רוצה קודם כל להבדיל בין שני סוגי דברים:

א. תיאורים מעשים. (חיבוקים, נשיקות וכדו')
ב. תיאורי רגשות.

א. אם לא מצויין במפורש בסיפור שהזוג דתי - אזי אין בעיה לדעתי. כלומר - אין לי בעיה לכתוב על חילוני שחיבק את חברה שלו.

ב. גם לדתיים יש רגשות - אני לא חושב שיש בעיה לכתוב ש"ליבה הלם בחוזקה בכל פעם שהוא חלף מתחת חלונה".

 

ייחודו של האתר - אני חושב שאופי של אתר נקבע על פי היצירות שחברי האתר יעלו, ולא על פי נהלים שיקבעו עשרים חברי האתר הראשונים.
הגדרת האתר ברורה: עידוד יצירה יהודית ולאומית. יצירה יהודית משמעותה "יוצרים יהודים". כדי שבדור הבא אנחנו נקרא ספרים של הודיה כהן ולא של אליאסטר מקלין.
כן, אתם לא טועים, זו אותה הגדרה של "צורה" ו"ביכורים". אין בכך כל פסול.
בדיוק כמו שצורה קמו אחרי "הבמה כולה שלך" וביכורים קמו אחרי צורה (וכן אתרים נוספים פחות מוכרים), כך אין מניעה להעלות אתרים נוספים כאלה לרשת - באם ישנו ביקוש.

לסיכום: אני אנהג כפי שחוות דעתם של האנשים פה תהיה, אך יהיה לי מאד צר להסיר חלק מסיפורי מהאתר, וכן לא לפרסם כאן סיפורים נוספים שיושבים לי בקנה, אלא לפרסם אותם במקומות דוגמת ביכורים וצורה. איני יודע, אך אולי גם אשקול פרישה מניהול האתר, שכן יהיה זה צבוע שאחד העורכים אינו חושב כרוח האתר.

ואני חייב, אבל פשוט חייב לצטט מדברי הרב זצ"ל:

גם מתוך החול יגלה הקודש, וגם מתוך החופש הפרוץ יבוא העול האהוב. עבותות זהב ישתרגו ויעלו גם מתוך השירה החופשנית, ותשובה מזהירה תצא גם מתוך הספרות החצונית. זאת תהיה הפליאה של חזון הגאולה.

בברכה, עוזיה.

אוף! כתבתי תשובהפלפלתי

והיא פשוט לא עלתה בגלל "שגיאה.." באסה.

אז בסדר נעשה את זה שוב בקיצור נמרץ.

כמוך -אין לי בעיה עם חיבוקים בין חילונים.

כן יש לי בעיה עם רגשות של דתיים. כי הם מרגישים - אבל הרבה יותר מעודן. וככה צריך להראות את זה. לא חייבים ללכת עם זה עד הסוף כי צריך להעביר רגשות..

אם לא לוקחים את הרעיון של יצירה יהודית קדימה - אני באמת לא רואה ערך לקיומו ולקידומו. כי אם לא נותנים לו גוון קצת אחר (והוא לא חייב להיות מחמיר ביותר) אפשר בשמחה ובשקט להישאר באותו מקום שהאתרים האחרים עומדים בהם.

אבל אני חושבת שאפשר להתקדם. איך? על זה הדיון.  (ולכן אני גם לא חושבת שצריך להוריד מהאתר משהו. אבל לדון בזה - כן.)

הקטע שהבאת מהרב נכון בתנאי שזה בגבול הטעם הטוב.

פוס. הבהרונת:שומרוני

אני העלתי דיון בנוגע לאתר.

מי ששואל את עצמו איפה לשים את הגבול יכול להעזר בנאמר כאן - אבל הדיון נשאר לגבי האתר ולא לגבי היוצרים.

כלומר - אני לא מתכנן לשנות את נהלי הכתיבה שלי. ממש לא. השאלה היא מה יעלה לאתר ומה לא.

צר לי..פלפלתי

 האתר מורכב מיוצרים.

להזכירך..

לא ביקשו ממך לשנות סיגנון כתיבה - כי אי אפשר. אבל לחשוב על איך לכתוב- גם אתה יכול.

למה לי?שומרוני

לא התכוונתי לשנות את סגנון הכתיבה, התכוונתי לשינוי נושאי הכתיבה.

ואני שואל - עם כל האגואיזם שבדבר - למה לי?

זה לא שאני כותב לאיזה עיתון שאני אמור לספק את רצון הקוראים. אני כותב כאן את מה שאני נהנה לכתוב. לא טוב לכם עם זה? אין בעיה, אני פשוט לא אפרסם כאן. אבל לא לכתוב על מה שמתחשק לי בגלל שזה מפריע לאנשים אחרים?? צר לי, אני לא הולך לעשות זאת.

אוף! יש כאן חוסרפלפלתי

הבנה בסיסי על כל מה שנאמר כאן.

מעצבן. ממש.

ושוב - לא לזה התכוונתי.

ואתה יכול למחוק - האיום כאן לא עובד.

ישלי כמה הערות:שובל אור

א- לי כן יש בעיה שיוצר דתי יכתוב סצנה על חילונים שמתחבקים. למה בכלל יוצר דתי צריך לכתוב על חילונים? בשביל מה הוא דתי? אולי, הוא החליט לעשות שהמדוברים בסיפור שלו הם חילונים רק כדי שהוא יוכל לתאר סצנות כאלה בחופשיות מבלי להיתקע עם כל הבעיות שהדת יוצרת? אין לי בעיה לקרוא ספרות חילונית שמתוארים בה דברים כאלה, ואני קוראת. אבל אני חושבת שיוצר דתי צריך לכתוב על דברים מעולמו, וכך לקדם את היצירה בציבור שלו.

בהחלט לא חסרה ספרות חילונית בנושא, ואני לא רואה טעם שיוצר דתי יוסיף לה, למרות שכן נתקלתי בספרים שונים, שמכיוון שהם יצאו לקהל הרחב, היה צורך הכרחי בהוספת קטעים כאלה והורדת קטעים 'דוסים' אחרים, כדי שהציבור הרחב יוכל להנות ולקבל משהו קצת אחר. הדוגמא שהכי חזקה אצלי זה הספר "אבידות" שכותבו הוא דתי בוגר ישיבת הסדר (וזה פרט חשוב, כי יש המון "דתיים", משהו כזה צולע..), ואפילו קראתי איפשהו שבהתחלה הספר היה דוס ביותר, אבל מכיוון שהוחלט לפרסמו ברבים, הוא עבר סריקה מדוקדקת, ולכן הוא בעל אופי חילוני, אבל הקטעים הרומנטים מובאים שם בצורה ממש עדינה ויפה, כמו בציבור שלנו.

ב- לגבי דברייך פלפלפתי, רשמת שיש לך בעיה עם רגשות של דתיים- אז למה צריכה להיות בעיה? אנחנו חיים ונושמים בדיוק כמו כל יצור אחר ביקום, אלא שיש לנו דרך משלנו, ואנחנו צריכים להיות גאים בה! וזה לא שזה יותר מעודן מהרגשות של החילונים, זה משהו לגמרי אחר, וזה רק מדגיש את הייחודיות שלנו ואת הצורך לתת לזה במה, כי אין לנו במה להתבייש. 

 

לגבי-פלפלתי

הרגש הבסיסי הוא אותו רגש. בין אם הוא חילוני או דתי. הוא בנאדם.

מה שכן -בגלל מגבלות ההלכה והחינוך - הרגשות והמחשבות באות בצורה קצת יותר עדינה ממה שעובר אצל החילונים.

דווקא בגלל שצורת החיים שלנו שונה.

חולקת עלייך.שובל אור

יכול להיות שאולי הבסיס הראשוני ראשוני, זה שהיה לפני כמה דורות, היה אותו דבר. אבל בימינו, וממש בלי להכליל, באופן כללי הנושא הזה שונה בין שני הציבורים.

את מוזמנת לקרוא את החוברת "אהבה זה כל הסיפור" בהוצאת ראש יהודי, אם אני חשבתי שאני אקבל שם תשובות על דברים שמטרידים אותי בנושא, אזי שקיבלתי משהו שבכלל בכלל היה רחוק מתחומי המחשבה שלי. החוברת הזו מתאימה לחילונים, ומנסה ללמד אותם דברים, שלי לפחות, היו מובנים מאליהם. וזה רק מוכיח קווי המחשבה השונים שיש בין שני הציבורים על הנושא (כי אני הרי דוגמא לדתיה האולטימטיבית, שגדלה והתחנכה באולפנא, וזה מה שלימדו אותה).

ברור שישפלפלתי

דברים שונים אבל הם לא הבסיס הבסיסי של הבנאדם.

הדתיים מתנהגים וחושבים בצורה מסויימת כי ככה הם התחנכו או כי בנוסף נחסך מהם לראות ולדעת דברים שאצל חילונים מובנים מאליהם..

אבל כל העולם חולק עלי. זה בסדר.

אז אני ממשיכה לחלוק עלייך..שובל אור

אם כל העולם גם חולק, אז אני לא מפחדת גם...

אבל בכ"ז במשהו קטן אני מסכימה איתך- הם כמונו, זקוקים לדבר הזה שנקרא אהבה. אבל איך שזה מתבטא אצלם ואיך שזה מתבטא אצלנו- על זה המחלוקת..

לעניות דעתי-שירה חדשה

בס"ד.

אין בעיה לכתוב על הנושא הזה.

חיבוקים- נראה לי אפשרי, לא מעבר לזה.

תיאורי רגשות- ברור שלהכניס, אין בזה משהו לא טוב. זה מעשיר מאוד את הסיפור והסיפור בלעדי זה נראה גרוע.

 

 

עוזיה- אני רוצחת אותך אם אתה פורש!!!

אז אל תשכח להשאיר כתובת... 

אם נתחיל עם פרישות -פלפלתי

הם יהיו המוניות.

ראו הוזהרתם.

מספיק ודי.שומרוני

בלי הכרזות וסיסמאות.

אני לא נוטש את האתר. ובזה נסגר הדיון.

יש!!!שירה חדשה

בס"ד.

והדיון לא נסגר.

 יש אולי עוד אנשים שרוצים להביע את הדעה שלהם?

גם אני חושבת ככה.שירה חדשה

בס"ד.

ועוזיה זה ממש לא קשור לצביעות, אתה יכול להיות מנהל גם בלי להסכים לתוכן.

אתה אחראי על הדברים הטכנים,לא?

כתבתי את דעתי באשכול השני...ארגמן

אבל אתמצת-

מה שהיית עושה- כתוב ותפרסם, מה שלא- לא.

אני?צחקן
ב"ה
יש כאלה שעושים.... מה בראש.
אז גם בשבילם זה ככה?
דעתיאיש-זאב

גם בציבור הדתי יש אהבה,הוא לא חבורת רובוטים שצועדים על פי מקצב קבוע,זה לא אומר שצריך לתאר כל דבר בפרוטרט (ככה כותבים?) אבל זה לא אומר שלא אמורים לתאר כלום,או להזכיר כלום,זה יהיה די דבילי

כן, אבל השאלה מה כותבים..פלפלתי
לאאיש-זאב
כל דבר,כתבתי,אם מתארים ב-ד-י-ק-ד-ו-ק מה קורה אז לפי דעתי זה באמת לא ראוי לאתר דתי,אבל אם כותבים בצורה פשוטה שהוא חיבק אותה או נישק אותה,אבל לא מתארים מה קרה במישור הגופני אלא במישור הנפשי אז זה בסדר
בא נתאר באופן נפשי שהוא עשה דברים אחרים.צחקן
ב"ה
והסתכלו בתגובה של יעקב ליציר צבע הכוסף של חילוני מתפעל
 
תמצות הדברים שנכתבו פה. (בערך)שירה חדשה

בס"ד.

רגשות- מותר לכתוב.

שמירת נגיעה- אפשר לכתוב. הגבול זה חיבוק, לא מעבר לזה.

סוגי האנשים- כל אחד איך שבא לו. 

 

 

פתחתי אשכול לדיון אוביקטיבי, ולא גדרים בעלמא פה.צחקן
אה? לא הבנתי מה לא אוייבקטיבי.שירה חדשה
אה,בסדר עכשיו ראיתי מה רשמת שם...שירה חדשה

 

בעקבות דיונים ענפים,ארגמן

על היצירה "צבע הכסף" של "חילוני מתפעל" הקפצתי את הנושא.

/Mosaic/Read/1732

תכתבו בבקשה מה דעתכם על היצירה [ועל כל מה שדובר תחת הכותרת הזו] ומהם הגבולות.

תודה.

דעתיאריאל123

לא להימנע לגמרי, אבל להימנע מתיאורים מוחשיים כמו "הוא חיבק אותה בחוזקה, זלגו לו הדמעות האחרונות" או "הם רצו יד ביד על חוף הים וספרו כוכבים" כי לדעתי זה לא מתאים לאתר דתי. ואין מה לדבר בכלל על פורנוגרפיה. תיאורים רגשיים אין לי התנגדות מסוימת.

אני לא חושב שצריך לסמן יצירות כאלו עם *, למרות שלא אתנגד אם הנ"ל יקרה..

הגזמת.ארגמן
ללכת יד ביד זה בעייתי? בקושי.
"אסור נגיעה"צחקן
ב"ה
 
לדעתי אין בעיה בזוג נשוי/ילדים בגיל 3-5, אבל בגיל 11 - נישואים זה אסור!!
 
נכון, בכתיבה זה פחות, אבל שאלנו ר"מ והוא אמר שזה מגרה.
 
צחקן > עורך ראשי...
לא התכוונתי לזה.ארגמן

ברור ששמירת נגיעה זה מינימום.

בכתיבה- אני הולכת רחוק יותר. זה פשוט לא אני, זה הדמויות. זה חלק מהפואנטה של הסיפור, וגם מעביר את המסר.

הגבולות שלי בכתיבה טיפ-טיפה רחוקים יותר, פשוט כי זה רק כתיבה, וזה נושא שמועלה בכמה מהסיפורים שלי.

>> ;>>> >>צחקן
ב"ה
 
ברור שבכתיבה הגבול רחוק יותר (אם כי - אצלי, אני כותב את הדמיות על עצמי. אסף למשל, מהסיפור יתום, בהרבה מהדברים הוא דומה לתחושות שלי ודברים שאני בא לבקר אותם, ושהם קיימים בחברה שלנו ולא רק בכפר נוער...).
מממ...ארגמן

אצלי הדמויות שמבטאות אותי יותר מכולם [ותמיד יש] דווקא לא מתעסקות בעניינים האלה.

אני עדיין חושבת שהגבולות בכתיבה יכולים להתרחק עד ל"ללכת יד ביד" ואפילו קצת יותר. זה רק סיפור.

יש!שומרוני

לפחות אחרי שעזבתי, נכנסה עורכת עם ראש טוב...

אגב, מזל שאני לא עורך, כך נחסכה ממני החתימה בגודל פיל הזאת.

אתה יכול ביותר קטן ;צחקן
אוי, באמת, רחמנות... ;פלפלתי
אל תגזים.ארגמן
אני לא כמוך. לא עד כדי-כך.
גם זוג נשוי לא.רצו"ש
לא זוכר בשלוף אבל בשולחן ערוך אבן העזר בסביבות סימן כ-כב - שגם זוג נשוי לא. (ולא משנה כמה ילדים יש להם - מה זה קשור???)
מאיפה הקרצתם עכשיו אתפלפלתי

השולחן ערוך הזה??

אפילו אני לא משוגעת כזאת..

לא מבינה מה הולך כאן.. אפשר הסבר קטן לבורים כמוני? או לעפיפונים חסרי תקנה?

זה כתוב שםרצו"ש
לפי זה פוסקים, לא? (לפחות בכל ההלכות האחרות) לא לפי אמוציות מוזרות שלפעמים אוסרות את המותר ולעמים מתירות את האסור. (וזה התייחס לתגובה של יצחק יותר למעלה ובטעות הגיע לכאן)
התרתי את האסור ??? ;צחקן
ב"ה
לא הבנתי..
 
ולענ"ד בזוג נשוי אין שייך לא תתורו.
לא רק אתה קיים אחי...רצו"ש

אחי המתוק, לא אליך התכוונתי, קבל התנצלות .לא אמרתי שבזוג נשוי קיים "ולא תתורו" (או יותר נכון "ונשמרת מכל דבר רע" שלא יהרהר אדם ביום וכו') אלא גם שלזוג נשוי אין ללכת יד ביד. אם יש איסור לתאר את זה? - לענ"ד תלוי איך מתארים. כמו שלענ"ד אפשר לתאר דברים הרבה יותר גרועים ואסורים בצורה שאולי מותרת לתיאור.

לא ;מסכים בכלל. אסור לתאר בכלל דברים אסורים!!צחקן
ב"ה
ולענ"ד, אפשר בכלל בכלל בכלל להמנע מתיאורים כאלה. יש ספרות נקיה יותר וטובה יותר,
 
ואולי -
 
האומנות הגדולה יותר, היא לא להיות מושפע ולכתוב דווקא בלי זה.
ואז נכנסת לראש החרדי...פלפלתי

וזה מה שאנחנו רוצים?

אני לא.

לא הבנת...צחקן
ב"ה
לא בהכרח בלי זה, אבל - נלענ"ד, נראה שמה שלא קיים וצריך ליצור - זה הרבה יותר יצירתי מאשר מה שקיים...
ופה אני מרגיש כמו המורה לספרות...
צודק. אבל יש הבדל בין מה שאמרתפלפלתי

קודם לבין עכשיו. מסכים?

(ויפה לך על המקצועות שאתה מנכס לעצמך בקלילות כזאת.. )

מה ההבדל ??צחקן
ב"ה
אני אשמח לדעת איפה נתתי לעצמי סטירות, בעיטות, אזורים כחולים, פנסים ועוד...
 
מה ההבדל -פלפלתי

מבכלל בכלל בכללבכלל.... ללנסות ליצור משהו שלא קיים..

אין הבדל?

מזתומרת ממה שאמרתי לשלול בכלל אתצחקן
ב"ה
את הסיפורים על הקשרים שבינו לבינה
למה שכתבתי עכשיו על העניין - שזו אומנות יותר גדולה לכתוב משהוא אחר שלא קיים?
בדיוק.פלפלתי
לא.צחקן
ב"ה
 
אמרתי שאני שולל בכלל (וזה אכן נכון... המגבלות שלי הן מאוד קשות...), אבל זה לא סותר את זה שאמרתי שיצירות ספרותיות שאינן רומן בכלל אותן יותר קשה ליצור, והם יותר יצירתיות...
 
אין קשר בכלל בין הדברים...
 
ז"א - אתה שוללפלפלתי

רומן כי אתה לא יודע איך לאכול אותו. או - איך לעכל אותו.

ולכן אתה זורק את כל הנושא הזה הצידה ואומר - לא כאן?

מישהו קרארצו"ש
סליחה על ההדחפות - מישהו קרא את הספר "שמחה גדולה בשמים" של אמונה אלון?
לא אני, לפחות ;צחקן
לא....צחקן
ב"ה
כי אני לא מעוניין להגיע לעימות.
 
 
אני יודע לאכול רומן (ואני עצמי כתבתי, אם כי הוא לא מתפרסם) ואני מאוד נמשך לסיפורים כאלה.
                                                                                                                                       (את חטאי אני מזכיר הלילה...)
אבל, יש נושאים שלא ראוי שיתפרסמו.
כבר אמרתי שאתה לא לבד כאן...רצו"ש
שאלתי אם מישהו קרא, אולי אחרים כן??? (או שאתה חושב כאן כמו כולם - כלומר במקום כולם???) - סתם, בחברווות אחי (בטח גם פלטפוס אף פעם לא ראית אתז תדלג על הבחברווווות)
אבל אם אין לך שםפלפלתי

בעיות הלכתיות אז מה הבעיה שלך שם חוץ מהפחד?

ולא - לא קראתי את אמונה אלון. מה יש שם חוץ ממחלוקת על הספר (שזה מה שהבנתי שהלך שם אח"כ )?

פחד?צחקן
ב"ה
אם אני קורא, משמע אני לא מפחד מזה ויודע להתמודד עם זה.
 
אם אני קורא, משמע שאני לא שולל עם גבולות שלי (ואני מוכן להוכיח שאני יכול לכתוב דבר בגבולות שלי שיהיה רומן!).
 
מובן יותר טוב?
 
או שמרוב הודעות ועייפות אני כתבתי הפוך...
 
אם אתה קוראפלפלתי

זה לא תמיד אומר שאתה יכוללהתמודד כי לפעמים אתה נופל למקומות שאתה לא תמיד מתכוון..

וזה שאתה רק מצהיר שאתה יכול לכתוב אבל מרוב צדקנות לא עושה את זה - לא מחזק את הטענה שלך..

ובקשר לספר - תמיד מתעללים בבית אל.. הכי קל, הא? סתם..

לא קראתי אז אני לא ממש יודעת להגיד - אבל הבנתי את הרעיון.. זאת נשמעת באמת דוגמא טובה.

 

 

טוב...רצו"ש

אני מתאר לעצמי שעיקר המחלוקת שם זה על היחס לדברים - או בעיקר שהיא קורעת לגזרים את הרב צבי יהודה - אבל לא רק.

היא מתארת את הכל כאילו בדוי, אבל הישוב הבדוי נראה בצורה מפתיעה בדיוק כמו בית אל, וראש הישיבה הבדוי הוא מדבר באותן מלים של הרב צבי יהודה (ואפילו גם נפטר בפורים ואת ההלוויה שלו היא מתארת כמו ההלוויה של הרב צבי יהודה...), אבל אני התכוונתי לתיאור מעשי מסוים שיש שם שלדעתי כתוב בצורה שאולי מותרת למרות שהוא תיאור ממש ...

גם אני כותב תיאורים של מקומות אמיתיים צחקן
ב,ה
קצת קשה ל שלא.
לא...שומרוני

אמונה אלון לא נסתה להסתיר או להסוות את הרב צבי יהודה או את הרבנית חנה טאו זצ"ל.(כן, גם בנות יכולות להיות זצ"ל)

היא אמנם לא כתבה מפורשות "בית אל" - אבל ברור שהיא לא נסתה להסתיר את זה יותר מידי.

שני ענינים:רצו"ש

זה שכתבתי על בית אל והרב צבי יהודה זה היה כהסבר אולי לסערה שקמה סביב הספר (והיא אולי לא ניסתה להסתיר רק כתבה שהכל מדומין וכו').

הענין שהתכוונתי אליו הוא תיאור של "בינו ובינה" שמופיע שם ולזה התייחסתי כרגע.

האמת?אריאל123

גם לי אין כ"כ בעיה עם יד ביד, אבל סה"כ בסופו של דבר זה נכנס למח במודע או שלא במודע...

הגבול מהקריאה לעשות את הדברlorian
עבר עריכה על ידי יערות לוריין בתאריך י"ב חשון תשס"ז 03:40
שקוראים עליו, דק.
 
 
בעיברית : הגבול שבין קריאת משהו לבין לעשות אותוצחקן
ב"ה
הוא גבול דק. מה הבעיה לקרוא דברים שמעבר לזה, שזה מגרה, וזה שזה מחנך לעשות את זה.
 
אנשים לא קולטים שכשאדם  קורא/שומע משהו, זה נכנס ואי אפשר לדעת מאיפה זה יוצא.
 
תקשורת, סיפור, שיר, סרטון - לכולם יש השפעה על המערכת שלנ, בייחוד אם זה לא עובר את הלב.
 
שיר בעל תוכן ומנגינה לא הולמת, לא ראוי לשמוע. כך בסיפור. הגבולות בין כתיבה, אסור שיהיו רחוקים כ"כ.
 
זה משיחה עם יעקב.
 
הוספות שלי:
הקמת ללא"ת, נבעה בגלל שרצינו משהו אחר. יותר כשר, יותר טהור. מי שלא רוצה, יש אתרים אחרים.
שני ענינים שונים.רצו"ש

יש דברים שאסור לעשות. נקודה.

יש גם דברים שאסור לראות\לקרוא\לחשוב משום "ולא תתורו" ומשום "ונשמרת מכל דבר רע". אלו שני דברים אחרים. לא צריך לקשר כל דבר אחד לשני - יכול להיות שיהיה תיאור של דבר שאסור לעשות ויהיה מותר לקרוא תיאור זה.

ראיתי כבר ספרים עם תיאורים שאולי לא צנועים מבחינה הסצנה אבל כתובים בלשון מאד נקיה ולא מעוררת מחשבות איסור, זה גם אפשרי אם כי לא לגמרי מוחלט שכן לא כולם חושבים ומרגישים אותו דבר וזה יכול להיות עיה בדבר שמפנים לציבור כללי.

 

איזה מצחיק אתה..פלפלתי

אתה מדבר על אותה רמה של כמו שתגיד בהלכה כתוב כל מיני מצבים לא צנועים - וזה מתבטא בכל מיני ביטויים שמשתדלים לעשות אותם כמה שיותר נקיים וממוקדים - ולהשליך את זה על יצירות לא הכרחיות..

קצת מצחיק הרעיון.

ומה עושה מי שלא יודע כ"כ ללכת על גבול דק כזה?

לא הבנתירצו"ש

או שלא הובנתי או ששניהם גם יחד.

מה שניסיתי לכתוב זה שיש הבדל בין דברים שאסור לעשות לבין דברים שאסור לכתוב. (מותר לך לתאר את הסעודה של הגיבורים של הסיפור במקדונלד'ס (הלא כשר)? אני חושב שכן, יותר מאשר את הסצנה של בינו לבינה שהיתה אחרי האוכל - למה? כי אין איסור לתאר דבר אסור (זה רק אולי מגעיל ומכוער) ויש איסור להרהר בהרהורים רעים שיכולים לבוא כתוצאה מתיאור שכזה).

אם עדין לא הובנתי אנסה שוב.

עכשיו הובנת. אחלה.פלפלתי
אני לא ;מסכים בכלל...צחקן
ב"ה
יש מי שלא מבחין בזה שאני לא אעשה את זה, עלול לחשוב שזה מותר.
 
ודבר אחר, אני ב."יתום" נתתי תיאור מאוד לא מדויק והארה גדולה ומאירת עניים לגבי מעשה של דמות, והבעתי בריש גלי את הסתיגותי ממעשה הדמות, וגם זה מאוד בעיתי.
 
ושוב -כל מי שלא מעוניין בכללי הצנזורה, זה עולם חופשי- יכולים לעשות מה שירצו. לא אצלנו, אלא אם תשכנעו אותי...
מרגיש כמו הרב שלי...
צחקן.
עצם זה שפלפלתי
אתה מרגיש כמו הרב שלך - זה קצת בעיה..  
למה??? הוא אדם מצוין !!צחקן
ב"ה
ואני מאוד מעריך אותו...
 
ומסכים איתו ברוב הדברים... טוב, נו, פרט לכמה שוליים. הזמנתי את המורה שלי לספרות לפה..
זה בסדר, הוא לא...רצו"ש
אבל זו אולי בעיה שהוא מרגיש שהוא צריך להרגיש כמו הרב שלו (ואולי באמת חושב שהוא מרגיש כמו הרב שלו, וזו כבר בעיה יותר חמורה...) אבל עד כאן ירידות...
מרגיש מהבחינה של אני צריך לומר ש...צחקן
ב"ה
מי שלא רוצה - לא חייב לגלוש דווקא פה ויש תחליפים.. הרב שלי אומר את זה למי  שמפריע...
תחליפים?פלפלתי

לגלוש מהחלון??

סתם.

יצחק - הפיתרון הוא לא להעיף אנשים החוצה - הפיתרון הוא להתמודד עם השאלה.

והאתר מורכב מהרבה אנשים ולא רק ממך וממני.

הבינות?

לא התמודדתי?צחקן
ב"ה
כלום. אמרתי שאם לא ישכנעו אותי, (טוב - ואת רובם הגדול של היוצרים) שהאתר צריך אחרת, אז מי שלא מתאים לו שילך...
אמממ.ארגמןאחרונה

התחליפים לא יותר טובים למי שהכללים האלה מתירנים מדי בשבילו.

זה, כמדומני, האתר הכי מחמיר [אני מכירה וגולשת בעוד שניים].

מסכימה,יעקביונה
הרחבתי את התרגום קצת בהתאם להוראת יעקב, קראי שם. ;צחקן
סופסוף כותבים פה ולא בקודים.. ב"ה!פלפלתי
אהה.ארגמן

קראתי את כל הדיונים המעמיקים של יצחק ופלפלתי [וקצת רצו"ש].

תראו- מי שלא מסוגל להתמודד אם זה, שלא יכתוב, שלא יקרא.

מי שיכול לקרוא- יקרא.

מי שיכול לכתוב ולשמור על גבולות ראויים- שיכתוב.

לא ככה?

נ.ב.ארגמן

אל תגידו לי- השאלה היא מהם גבולות ראויים.

כל אחד צריך להבין את זה בעצמו ואני מצפה שיהיה לכם מספיק שכל ומספיק הגינות כדי להבין.

אני מתה על הדיוניםפלפלתי

האלה שלא יוצא מהם כלום..  

דיון שכזה..

כי בסופו-של-דבר,ארגמן
אף-אחד לא מתייחס למה שהאחרים אומרים ועוד לא נקבעו שום חוקים.
See for yourselflorian
I'm wiating qwait atime for an answer
כולנו מחכים.ארגמן
אבל מכיוון שאף-אחד לא מוכן לקבל את מה שהאחר אומר שום-דבר לא נקבע.
וכמו שתמיד אמרו לי:פלפלתי

אי אפשר לקבוע כאלה חוקים.

כנראה שהם צודקים.

לא נכון. ;צחקן
CureTypes: Convenient Access to Quality Medicationdonaldjohn

CureTypes serves as your one-stop shop for all-encompassing health care answers. It offers a broad selection of pharmaceutical goods, and CureTypes aims to back your path to good health by supplying medicines designed to address various health requirements. CureTypes concentrates on providing top-notch dependable choices for patients ranging from antibiotics to antiviral drugs and treatments for long-term conditions. CureTypes has a user-friendly platform that makes ordering medicines simple and hassle-free guaranteeing prompt deliveries to meet all your healthcare demands.
 

האמת.אנונימי (פותח)

זה היה יום שבת קייצי, ואני, כהרגלי זה קצת יותר משנה, הלכתי לבקר את זקן בית הכנסת הבודד בביתו. בדרך הקצרה שהיתה לי הפשלתי את שרוולי חולצת השבת הארוכה, שקבלתי על עצמי לכבד בה את השבת כדמותו של אבי, תוך שאני מנסה לסדר את הרעיונות שאומר לר' מאיר הזקן, לפשטן קמעא מהעופפות המופשטת המאפיינת את דברי התורה של בחורי הישיבות הגבוהות בציבור.

כשהגעתי הוא כבר המתין לי בחוץ, רכון, בעל כורחו, על ספר התהילים הישן בתוך כסא הגלגלים שלו. "שבת שלום ר' מאיר! מה שלומך?" אמרתי סקול רם, בעודי כופף אליו את קומתי כדי שיוכל להביט בפני ולזהות אותי. "או! או! שבת שלום!" קרא בשמחה, "מה שלומך? בא שב.." 

"כן כן, מיד" השבתי ושלפתי כיסא מערמת הכסאות שניצבה ליד. "תקרא למטפל שיביא כמה עוגיות וקולה, יש במקרר" הוא אמר לי, מניח באיטיות את ספר התהילים על השולחן שלידו והחל לסובב את כסאו אל עבר כיסא הפלסטיק שהצבתי בסמיכות. "זה בסדר, אין צורך", השבתי לו, "אולי אתה רוצה שאביא לך קצת קולה? או סודה?" 

"לא, זה בסדר, לי יש מים", הוא הורה לי בידו הגרומה אל הבקבוק עם הקשית שניצב על השולחן לא רחוק ממנו. "מה שלומך?" הוא שב ושאל, "מה שלום ההורים? ב"ה אבא שלך אדם טוב, כל שבת  הוא אומר לי שבת שלום ושואל איך אני מרגיש.."

"ב"ה" אני משיב, "השבח לאל, הכל בסדר, כולם בריאים". הוא מהנהן קלות בראשו כאומר 'ב"ה'. "באו לבקר אותך השבת?" אני שואל, "אולי הבנות? או שלום?"

"כן, כולם הגיעו בערב שבת, היה יפה מאוד" הוא משיב בשמחה, "שרו, והיה אוכל טוב..."

"איזה יופי" אמרתי בהקלה, "כל הכבוד להם שהם כולם באים". "כן כן" אמר, ואז נזכר ושאל "איפה היית שבוע שעבר? בישיבה?"

"כן ר' מאיר, צריך ללמוד.." עניתי כמתנצל. "כמובן", אמר, "אבל זה בסדר, יש בחורה חכמה שבאה לבקר אותי, יעל. איזה חכמה היא, לומדת, משקיעה, וגם אומרת לי דברי תורה על פרשת השבוע..."

מעניין, אני חושב לעצמי, זה חדש... מי כבר מכיר את ר' מאיר בשכונה ובא לבקר אותו? בטח מדובר על מישהי מבוגרת שבאה לדבר איתו. כבר יצא לי, בזמן ששהיתי במחיצתו של ר' מאיר, להפגש עם אחת מן השכנות לשעבר שגרו לידו ובאה לשוחח עימו קצת ולהפיג את בדידותו.

"איזה יופי" אמרתי לו בקול מעודד, והתחלתי לדבר על מעלת החסד מן הדברים שלמדנו לאחרונה בנושא מן הגמרא במסכת שבת. במהלך הדברים, כהרגלו, ר' מאיר הפסיק אותי בסיפורים על העבר ועל משפחתו, כשהוא מידי פעם מזכיר את אותה 'יעל' שבאה לבקר אותו מידי פעם, ומאבד את ההקשר של דברי הקודמים.

ולפתע, מאחורי גבי נשמעת חריקת שער הברזל, ואז קול צעיר קורא "סבא מאיר! מה שלומך? התגעגעתי אליך!" וכבת בית, בחורה צעירה שנראית קרוב לגילי, שולפת כיסא פלסטיק נוסף וממקמת אותו מצידו הנוסף של ר' מאיר הזקן. "או! יעל! מה שלומך? מה שלום ההורים?" פתח ר' מאיר בשמחה ופנה אלי "זו יעל שסיפרתי לך עליה".

"נעים מאוד.." אני מסביר לה פנים, והפנים שהוסברו אלי חזרה מוכרות לי מאיזה שהוא מקום. "אתם מכירים?" שואל ר' מאיר. "כן," מיד משיבה יעל, "היינו יחד בסניף, אתה עומר נכון?"

ואני מתפלא. לא הייתי דמות שאמורים להכיר אותה משם. "אמת". "היית באמצע לומר כמה דברי תורה נכון? תמשיכו בבקשה" אמרה בנימה קצת מתנצלת. "ר' מאיר סיפר לי שאת גם אומרת לו דברים על הפרשה מידי שבוע, אז בכבוד", די מיציתי את מה שהיה לי להגיד, הרהרתי.

"לא לא, תמשיך, זה באמת לא משהו רציני, אני רק קוראת לסבא מאיר קצת מהחומש ומסבירה.." היא משיבה. דליתי עוד איזה רעיון במחשבתי והתחלתי לומר אותו, ולאחר כמה רגעים ר' מאיר הפסיק אותי ובאופן מפתיע אמר "אתה יודע, יש לה משפחה ממש טובה, אנשים טובים, וגם חכמה – אולי תצאו יחד?"

באותו רגע נאלמתי דומיה, ולפני שהספקתי להיות מובך כדבעי, היא הזדרזה ואמר "תודה סבא מאיר, אבל אני כבר נפגשת עם מישהו.." התעשתי וקצת שחקתי על הסיטואציה, מנסה לחזור אל הנושא הקודם עליו דברתי לפני רגע. בינתיים ר' מאיר מפשיל את שרוולו ומביט אל שעונו המיוחד, שסימניו באותיות עברית חילוף המספרים "כבר צריך לצאת לבית הכנסת" הוא אומר וקורא למטפל, תוך שהוא מגדף אותו קמעא.

ליווינו את ר' מאיר לבית הכנסת, ולפני שנכנסתי אחריו גם אני, פניתי אל יעל וחזקתי אותה על ההשתדלות לבוא לשוחח עם ר' מאיר, תוך שאני מתפלא איך ומניין היא מכירה אותו. היא סיפרה לי שלא מזמן סבתא נפטרה ממגפת הקורונה שפקדה את העולם, וכשעברה ליד ביתו כאשר באה לבקר חברה שגרה בשכנות, ראתה אותו כשישב בחוץ והחלה לשוחח עימו. כשסבתא היתה בחיים היא היתה דואגת לה ובאה לבקר ולשוחח בקביעות, ועתה השיח הזה חסר לה, כך שהיא שמחה שפגשה את 'סבא מאיר'.

הנהנתי ונפרדתי ממנה לשלום, נכנס לתפילת מנחה של שבת בבית הכנסת הספרדי, מהרהר בסיטואציה המוזרה. ומאז, על אף כל הבחורות שיצאתי איתן לפניה ואחריה – היא לא יוצאת לי מהראש.

העלה לי חיוך.כְּקֶדֶם

ובאמת מעורר השראה

תודה על זה

...אנונימי (פותח)אחרונה

היא התחתנה לפני שבועיים. מזל טוב.

היושעלמת חן

היה פורום של שירים נכון? אני לא טועה..

אממ מחפשת בלי קשר צילצול של השיר אם תבנה של בית ,של איתי דוד אם למישהו יש

תודה

את מכוונת אולי לפרוזה וכתיבה חופשית?אנונימי (2)
לאעלמת חן
היה פורום שנקרא שירים, אני כמעט בטוחה בזה
יש את זה:כי קרוב.
עבר עריכה על ידי כי קרוב. בתאריך י"א בשבט תשפ"ד 08:17

פורום שירים

הוא נטוש למדימבולבלת מאדדדדאחרונה

עדיף בפורום אחר (צלילים ומוזיקה, או גיטרה)

ואפילו בצמע הגיוני יותר שיענו לך על זה...

תמיד זוכרת אותך, לא צריך חודש או יוםסתוית סימה

בס"ד

 

חודש המודעות הגיע ככה אומרים,

לידות שקטות בלי קול, ככה באוקטובר פתאום,

אני רושמת לך תינוקות שלי, שככה תישארי לעד,

על חיים שהגיעו בשקט, בתוך סערה גועשת,

בחדר לידה במקום שבו יש כל הזמן חיים,

פתאום את המוות פוגשים,

עברו 5 שנים מאז,

רציתי להגיד לך שאני זוכרת אותך, בדיוק כמו שהיית,

יפת תואר שקשה לתאר,

זכיתי בך ל9 חודשים קסומים, להרגיש אותך עמוק בפנים,

בלב שלי תהיי תמיד, מחכה לך כבר שתחזרי,

אומרים שתקומו ראשונים בתחיית המתים, כי אתם טהורים,

לא חטאתם בכלל ככה אומרים,

אחרי קבורתך קברתי גם את אבי, את בטח יודעת הוא לידך,

הרי הוא סבך,

הרגשתי שהעצב גובר עליי, לקחתי את התהילים ביד,

והלכתי להדליק נרות לשבת,

אמרתי לחוקר ליבות וכליות שלח לי נחמה בקרוב,

ופתאום הם הגיעו בלי שהתכוונתי, אוליי ככה כיוונתי,

שתי נשמות חדשות הופיעו, תאומים מבלי שציפינו,

אמרתי תודה רבה לבורא עולם, תודה שהראת לי שאני יכולה,

לאסוף את השברים ולקום, להתמודד עם לב שבור,

לחבק את האמונה בבכי של שמחה,

את , את התיקון שלך סיימת, הוא היה שלם ומיוחד,

אנחנו פה למטה מנסים לתקן את עצמנו, לחבר את החלקים שנותרו בחיינו,

ולהאמין שאת שלמה, ומתפללת עלינו,

אני אוהבת אותך בדיוק כמו שהיית, זכיתי בך לעולמים,

מחכה לך שתחזרי , עד שיבוא משיח יקירי בקרוב,

תודה שלמרות הכל בחרת לרדת בשבילי,

ותודה אבא, תודה שבחרת בי .

...אילת השחראחרונה

כמה עוצמות יש בך.

נגעת בי ממש.

ואיתך בתפילות ובייחולים ובתודות לבורא עולם.

🤍

טוב, פה בטח אין אף אחד שמסתכל, ובכל זאת..אני הנני כאינני

אנחנו מנסים להקים לתחייה את פורום "צלילים ומוסיקה" - נגנים ויוצרי מוסיקה יקרים וחביבים! נשמח שתצטרפו אלינו!!

 

מוזמנים להתחיל בשרשור הכירות החדש שהכנו לכם, שם תתודעו לעוד כמה דברים אנחנו מכינים לכם!

 

🎵🎶 שרשור היכרות תשפ"ד + עדכון! 📢📣 - צלילים ומוסיקה

 

בברכת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" - המנהלים החדשדשים!

ב"ה, בהשגחה אלקית, עכשיו כבר לא כ"כ מפריע לפרסם.אני הנני כאינני

האם את חושבת עליי כמו שאני חושב עלייך?

האם מה שאמרתי לך מסיח דעתך בתפילותייך?

 

האם את האחת? האם זו אהבה עיוורת? 

איך בכלל אדע, אם לא חוויתי מעולם אחרת?

 

איך אעבור את המסע הזה בלי שום חרטות?

איך אהיה שלם עם אלקים על אף ההסתרות?

 

תם, ועוד אשלים עם זה.

מה זה לדעתכם יוצר טוב?yaeli1989

מתעניינת איך לדעתכם נוצר יוצר מעולה?

 

עבודה מהבית קלילה נוראאנציללואנטנך

דרושים דרושות לעבודה מהבית בקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים, תמלול, ותרגום, לפרטים נא לפנות בוואטספ למספר 050-2322173
 

אולי יעניין אותך